eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
115 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 قلعه سَریَزد مهریز یزد 🔸 قلعه سریزد یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان بوده است. قدمت این قلعه تاریخی به حکومت ساسانیان (قرن سه تا هفت میلادی) برمیگردد. قلعه به‌منظور ذخیره‌سازی غلات و مواد‌ غذایی استفاده می‌شد که در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بود.علاوه‌ بر غلات، پول،طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری میشد. 🔸 گرداگرد بنا را خندقی به عرض تقریبی ۶متر و عمق بین ۳ تا ۴ متر محصور کرده است. همچنین قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودرتو با برج و باروهایی بلند و تسخیر‌ناپذیر است. درب اصلی قلعه به‌صورت متحرک بود و به‌وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته میشد. 🔸 زمانی که درب اصلی به‌وسیله دشمن شکسته میشد و دشمن به درون قلعه راه می‌یافت، درب دوم قلعه بسته میشد. قلعه سریزد دارای سه طبقه است و مصالح مورد استفاده در آن شامل خشت، گل،آجر و گچ میشود. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه‌سازی نیز در آن دیده می‌شود. در دو طرف راهروها، اتاق‌های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا بوده‌اند. 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 قلعه سَریَزد مهریز یزد 🔸 قلعه سریزد یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان ب
🔶 قلعه سَریَزد مهریز یزد 🔸 قلعه سریزد یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان بوده است. قدمت این قلعه تاریخی به حکومت ساسانیان (قرن سه تا هفت میلادی) برمیگردد. قلعه به‌منظور ذخیره‌سازی غلات و مواد‌ غذایی استفاده می‌شد که در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بود.علاوه‌ بر غلات، پول،طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری میشد. 🔸 گرداگرد بنا را خندقی به عرض تقریبی ۶متر و عمق بین ۳ تا ۴ متر محصور کرده است. همچنین قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودرتو با برج و باروهایی بلند و تسخیر‌ناپذیر است. درب اصلی قلعه به‌صورت متحرک بود و به‌وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته میشد. 🔸 زمانی که درب اصلی به‌وسیله دشمن شکسته میشد و دشمن به درون قلعه راه می‌یافت، درب دوم قلعه بسته میشد. قلعه سریزد دارای سه طبقه است و مصالح مورد استفاده در آن شامل خشت، گل،آجر و گچ میشود. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه‌سازی نیز در آن دیده می‌شود. در دو طرف راهروها، اتاق‌های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا بوده‌اند. 💠 @masaf_memari
🔶 واقعاً باید تاسف خورد به نظام اموزش و اموزش هایی که به بچه ها داده میشه که به جای اموزش راه های درست ، کوتاه ترین راه های غلط را یاد می دهند. 🔸 پ.ن:خب دوست عزیز میگفتی فرزند نازنینت بره دلال بشه، دزد بشه، اختلاس کنه، چرا دنبال راه شرافتمندانه برای زندگی هستی؟! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 یک نقاشی به صورت تَرَک روی دیوار 🔸نقاشی یک هنرمند اسپانیایی ، روی دیوار بیمارستان که عدم فاصله اجتماعی انسان ها در دوران پاندمی را از دور شبیه یک ترک و شکاف زشت بر روی این دیوار میبینیم 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 سیستمی جالب جهت پیش نمایش طراحی و چیدمان انجام شده برای یک آپارتمان بصورت مجازی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 🔶 نظارت بر ساخت و ساز 🔸 قرآن چندین ناظر بر کارهای انسان معرفی کرده است که همه از کار او آگاهند. این ناظران عبارتند از: " خداوند، فرشتگان، زمین، زمان، اعضای بدن، پیامبر اکرم و امامان معصوم (ع). " 🔸 در دعای کمیل نیز حضرت علی (ع) به خدا می‌گوید: «وَ کُنتَ اَنتَ الرَّقیبُ عَلَیهِم مِن وَرائِهِم وَ الشَّاهِدَ لِما خَفِیَ عَنهُم»؛ با اینکه کار نظارت بر مردم را به فرشته‌ها سپرده ای، خودت از پشت سر مراقب آنها هستی و از آنچه از ایشان مخفی می‌ماند خبر داری. 🔸 در ساخت و سازها نیز اگر نظارت دلسوزانه و ماهرانه نباشد، سرمایه ملی به هدر می‌رود، مصالح غیر استاندارد تهیه و به طور ناقص به کار گرفته می‌شود. 🔸 جالب اینکه بزرگترین آیه قرآن درباره دقت در تنظیم اسناد است و اگر طرفین سواد ندارند، نویسنده ای عادل، آن را بنویسد و بر کار خود شاهد بگیرند: «کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَ کَ خَیْرً ا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَ بِینَ بِالْمَعْرُ وفِ حَقًّا عَلَی الْمُتَّقِینَ»؛ بر شما مقرر شده است که چون یکی از شما را مرگ فرا رسد، اگر مالی بر جای گذارد، برای پدر و مادر و خویشاوندان [خود] به طور پسندیده وصیت کند؛ [این کار] حقی است بر پرهیزگاران. 📚 بقره: ۱۸۰. 🔸 اگر تنظیم یک سند تجاری، نیاز به شاهد دارد، ساخت و ساز شهر و مسکن که یا ثروت ملی و بیت المال است و یا حق اشخاص حقیقی، می‌تواند بدون ناظر متدین و کاردان باشد؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ ‍📌 تاثیر محیط بر سلامت انسان 📝 امنیت 🔸امنیت مولفه دیگر تاثیر گذار بر کیفیت محیط اجتماعی است. امنیت اجتماعی در تعریف کلی عبارت است از تضمین پاسداری از جامعه در برابر خطرها، تهدیدها و ایجاد فرصت ها به منظور ارتقاء و بهینه سازی جامعه. 🔸امنیت بیشتر جنبه ذهنی و روانی دارد. باید به دنبال این بود که چه چیز باعث ایجاد حس امنیت در جامعه می شود و چگونه می توان آن را تقویت نمود. 🔸تراکم جمعیت یکی دیگر از شاخص های موثر بر احساس امنیت در فضاهای عمومی شهری است. بی‌نظمی جمعیتی و فعالیتی، در محیط شهری، از عوامل جرم زا در شهرها و فضاهای عمومی شهری محسوب می شود. یعنی هنگامی که در محیط، روابط قاعده‌مند وجود نداشته باشد، و در مکانی، ازدحام جمعیت به طور بلاتکلیف ایجاد شود، عامل ایجاد حس ناامنی میشود. 🔸تراکم ساختمانی که مفهوم ارتفاع گرایی را در خود دارد، نشان دهنده تراکم جمعیتی نیز است. در تحقیقی که توسط گیفورد انجام پذیرفت، نشان داده شد، اقامتگاه‌های بلند مرتبه حداقل شش نوع ترس را به وجود می آورند. 🔸اولین مورد این است که امکان خودکشی یا سقوط از پنجره به بیرون وجود دارد. 🔸دوم، شاید به نظر مهمل بیاید ولی واقعیت دارد که بعضی ساکنان بیم دارند در یک آتش سوزی گرفتار آیند. به طور معمول در ساختمان های بلندمرتبه زمان بیشتری طول می کشد تا بتوان به خیابان دسترسی پیدا کرد. 🔸سوم، نگرانی درباره استحکام ساختمان در هنگام زلزله است. 🔸چهارم، ساکنان از اینکه ساختمانشان مورد هجوم واقع شود میترسند. 🔸پنجم، بسیاری از مردم مستقر، معتقدند که بیگانگان حداقل نیمی از زمین های عمومی آنها را در بر می گیرند. این ترس از بیگانگان منجر به ترس از جرم و جنایت می شود، در واقع، یک نوع فقدان حمایت اجتماعی، احساس می گردد. این واقعیت که بسیاری از ساختمان‌های بلند، ورودی‌های با نگهبانی های متعدد دارند، اثبات می‌کند که در واقع این ترس وجود دارد. 🔸ششم، تعداد زیاد مردم در یک ساختمان، خطر مبتلا شدن به بیماری های مسری را افزایش می دهد. برای مثال وقتی تمام مردم، هوای تالار ورودی، دستگیره‌های در و دکمه های آسانسور را به طور مشترک استفاده می کنند، این ترس دور از انتظار نیست. 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 روستای نایبند طبس 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍🔶 زیبایی شناسی پست مدرن | postmodernist aesthetics 📝 چارلز جنکز 🔸 این رویکرد در مقابل نوگرایی و به منظور رفع بحران های آن ایجاد شد و جنکز مهمترین نظریه پرداز آن، برخی اصول مشترک طرح شده را بارها تأکید کرده است ولی اکنون جنکز هم آن تأکیدات خود را رها کرده و این سبب شده که این سبک هم مانند نو گرائی حالتی تاریخی به خود بگیرد. 🔸 چارلز جنکز منتقد رسانه گرا و پر سر و صدائی است که اگر چه خود را پیشتاز در جریان سازی فرهنگی می داند ولی در چند سال اخیر به شکلی پسینی و برونگرایی به توجیه گر و تفسیرگر سبکهای معاصر تبدیل شده است. 🔸 او که پیش از این منتقد جریان شالوده شکنی در معماری بود و زیبایی شناسی شکاکانه آن را "لذت ناشی از نبود" ( نیهیلیسیم ) می دانست امروزه پیامدهای آن زیبایی شناسی را ناشی از تحولات عظیم فرهنگی و زیبایی شناسی در دهه های اخیر می داند و این کشف خود را بارها به زبان های متعدد بیان کرده است. مهمترین ویژگیهای زیبایی شناسی معماری جدید از نگاه چارلز جنکز به قرار زیر است : ◽️ معماری جدید ، خلاق و خود تنظیم می شود ▫️او در کتاب جهان در حال جهش در توضیح این مطلب می گوید : «زیبایی شناسی جدیدی در حال پدیدار شدن است که برگرفته از روح پیچان ، غلطان موج مانند طبیعت، تپش های مولکولها و هندسه ژنهاست، بازتاب آن در عرصه معماری جایگزین شدن اشکال جدید به جای اشکال ایستای جهان کلاسیک است که در آن همه چیز از جمله معماری، همچون ماشین بود. ولی جهان معاصر جهانی خلاق، خود تنظیم، خود تغییر، غیر قابل پیش بینی و در حال شدن است. »( صارمی،1377 ،33 ) ◽️ معماری جدید ، خلسه آور می باشد ▫️ جنکز به تازگی مفهومی به نام خلسه و معماری خلسه آور (Ecstatic Architecture) را مطرح کرده که بسیار حائز اهمیت است. گستره این مفهوم آنقدر وسیع است که از معماری های معنوی و آئینی گذشته تا معماری های آوانگارد امروز را می تواند شامل شود. امروزه گونه آئینی آن از بین رفته ولی نیاز ذاتی انسان به این گونه از زیبایی خلسه آور سبب شده بدیل جدیدی برای آن ایجاد شود . (جنكز، ۱۳۸۲، ۷۶) ◽️ معماری جدید ، بی آرمان و بر اساس لذت خواهی است ▫️ جنکز از شکل گیری جریان "زیبایی برای زیبایی" و "هنر برای هنر" بدون هیچ غایت بیرونی در معماری معاصر سخن می گوید: "امروزه در معماری گزینه «زیبایی شناختی به خاطر خود و جهان درونی اش» رواج بیشتری یافته و نیز توجه به این امر که لذت پاداشی برای خود است، فراگیر شده است. 🔸 بیلبائوی فرانک گهری ممنوعیت ها را نادیده می گیرد،نه از طریق بحث و جدل که از طریق بیان معمارانه ؛ وضعی که چون رسانه های جمعی جهان آن را ستوده اند، می توان آن را « بیلبائوئیسم » نامید. موقعیت این بنا در این است که هنر معماری را برای خود آن تقدیر می کند و به افراط چنین می کند. با پدید آوردن بخشهای عظیمی از فضای بی مصرف و چرخان و گرداب گونه، با پیچ و تاب ایجاد کردن در بیرون و درون شبیه به اژدهائی از فولاد سیال" (جنكز، ۱۳۸۲، ۱۷۰) 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari