فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ریشهی گیاه کُنوکارپوس، آفت تأسیسات آب و فاضلاب!
🔸 اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با معضل درخت مخرب کنوکارپوس درگیر هستند و کاشت این درخت به دلیل تخریب زیرساختهای شهری ممنوع اعلام شده است.
🔸 در این ویدئو بیرون کشیدن ریشه این درخت از لوله مشاهده میشود. فردی که فیلم میگیرد به شوخی میگوید: "کنوکاربس، و ما ادراک ما کنوکاربس"
🔸 برآورد میشود بیش از ۲۰ میلیون اصله درخت کنوکارپوس در ۶ استان جنوبی ایران کاشته شده باشد. این درخت متهم ردیف اول مشکلات آب و فاضلاب شهر اهواز معرفی شده است.
⚠️ مسئولان مربوطه(!) آیا زمان آن فرا نرسیده که یک تکانی به خودتان بدهید و ماجرا را پیگیری کنید و جلوی کاشت و گسترش این درخت وحشی را بگیرید؟ آیا شهرداری نمیخواهد کاری انجام دهد؟ آیا قوه قضائیه نمیخواهد پیگیری کند؟
#کنوکارپوس_درخت_شیطان
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 انیمیشن جالب با جزئیات اجرایی کامل از اصلاح خیز بیش از حد دال بتن آرمه توسط جک هیدرولیکی و ترمیم ترکها و اجرای طرح مقاومسازی
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
زندگی، پنجرهای باز، به دنیای وجود
تا که این پنجره باز است، جهانی با ماست
آسمان، نور، خدا، عشق، سعادت با ماست
فرصت بازی این پنجره را دریابیم
در نبندیم به نور، در نبندیم به آرامش پر مهر نسیم
پرده از ساحت دل برگیریم
رو به این پنجره، با شوق، سلامی بکنیم
✍️ سهراب سپهری
#رد_پای_شعر_در_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 رمپ و لوپ در راهسازی
🔸 میان رمپ و لوپ یک تفاوت اصلی وجود دارد:
الف- رمپ برای گردش به راست
ب- لوپ برای گردش به چپ
🔸 اصولاً چون سمت راست خیابانها آزاد هستند میتوان رمپ را روی زمین ایجاد کرد، ولی برای گردش به چپ دیگر نمیتوان رمپ را اجرا کرد و به دلیل پر بودن سمت چپ هر خیابان یا بزرگراه باید پل احداث شود که به این پل، خروجی لوپ گفته میشود.
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 توسعه فرهنگی یا فرهنگ توسعه، مسئله این است!
👤 شهید آوینی در کتاب رستاخیز جان اینچنین مینویسد:
از تعبیر «توسعه فرهنگی» چنین نتیجه میشود که قرار است فرهنگ، توسعه پیدا کند، اما از تعبیر «فرهنگ توسعه» این نتیجه کاملاً متضاد بهدست میآید که باید برای وصول به توسعه که همان توسعه اقتصادی و صنعتی است، فرهنگِ آن را ایجاد کرد. و خب! غایات و آفاق این دو تعبیر نهتنها یکی نیست که منافی یکدیگر هستند.
🔸 غایت فرهنگِ توسعه، رسیدن به همان آفاق متعارفی است که جهان امروز متوجه آن است و به این غایات جز با حفظ وضع موجود، نمیتوان رسید و اما آن دیگری را جز با نفی وضع موجود، نمیتوان حاصل کرد. اگر از بحث درباره مفهوم «توسعه» هم صرفنظر کنیم و کاملاً خوشبینانه بپذیریم راهی که اکنون در پیش گرفتهایم به توسعه مطلوب با همان مختصاتی که در افق دید ما قرار دارد منتهی خواهد شد، باز هم «فرهنگ» در ذیل «توسعه» معنا خواهد شد و استقلال خود را از دست خواهد داد و این همان مفهومی نیست که منظور نظر ماست.
🔸 فرهنگ توسعه یعنی فرهنگی که میتواند در خدمت توسعه اقتصادی واقع شود و به آن مدد برساند و این همان مفهومی است که از فرهنگ در سراسر جهان امروز وجود دارد. شیوههای ارتقای این فرهنگ همان است که جهان صنعتی در پیش گرفته است.
✍️ پینوشت: امروز ما بهجای اینکه معماری و شهرسازی را طبق فرهنگ ایرانی-اسلامی خود پیدا کنیم، فرهنگ و سبک زندگیمان را بر اساس آنها تغییر میدهیم، یعنی یک فرم و چینش شهری و معماری را وارد میکنیم و آن فرم، ما را مجبور به مدلی که میخواهد میکند و ما هرچقدر هم مقید باشیم، در زمین بازی کسی هستیم که فرهنگمان را بر اساس آن میچینیم.
🗓 ۲۰ فروردین سالروز شهادت مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم
#تاثیر_معماری_بر_سبک_زندگی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
توییتر | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 متقاضیان نهضت ملی مسکن که پیامک دریافت کردند، چه کنند؟ / ۲٫۳ میلیون نفر تأیید شدند.
🔸 معاون وزیر راه: کسانی که پیامک دریافت کردهاند، مدارک خود را بهصورت حضوری برای تشکیل پرونده به آدرس اعلام شده در پیامک تحویل دهند تا برای واریز آورده ۴۰ میلیونی به بانک معرفی شوند.
🔸 از بیش از ۵ میلیون ثبتنامی در این طرح، حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ نفر تأیید شدند و بعد از بررسی در استانها باز هم ممکن است این عدد کاهش یابد./ ایرنا
#خبر
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 حسینیه امینیها - قزوین
🔸 این خانهی تاریخی زیبا و اعیانی در سال ۱۲۷۵ ه.ق توسط حاج محمدرضا امینی از تجار بنام قزوینی در غرب رودخانه دزج ساخته شده و در ابتدا کاربری مسکونی داشته و سپس در سال ۱۳۰۳ بخشی از آن وقف حسینیه شده است. این عمارت زیبا به صورت یک طبقه و یک زیرزمین ساخته شده و زیباترین بخش آن سه تالار است که به موازات یکدیگر قرار دارند و توسط اُرسیهای زیبا و شیشههای رنگارنگ از یکدیگر جدا میشوند که در زمان روضهخوانی ارسیها را بلند کرده و تالارها یکی میشوند.
🔸 در ضلع شرقی و غربی تالارها چندین اتاق قرار دارد که از تزئینات کمتری برخوردار هستند. در زیر تالار سردابه، زیرزمین و شربت خانه قرار دارد.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari