واحد معماری و شهرسازی مصاف
♦️چرا معماری دیکانستراکشن را معماری گوتیکی نخواندند؟
🔺گوتیک به انگلیسی به وحشی
بربری و وهمی ترجمه شده است.
🔺و در معماری نیز نام سبکی است که به دلیل نوک تیز بودن و نوعی تزلزل و خشونت در ساختمانهایش، آن را معماری گوتیک میخوانند.
🔺و جالب است که در سبک دیکانستراکشن که سبکی جدید و معاصر است هم برای ابراز بینظمی و آشفتگی خاطر و تزلزل و تناقض از اشکال نوک تیز و در حال افتادن و به شکل مایل استفاده می شود.
📌شباهت بین معماری گوتیک و دیکانستراکشن کاملا واضح است. اما چرا معماری دیکانستراکشن را وحشی نمی خوانند؟!
📌دانلود فایل کیفیت بالا 👇
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
شباهت_معماری_گوتیک_و_دیکانستراکشن.jpg
1.17M
♦️چرا معماری دیکانستراکشن را معماری گوتیکی نخواندند؟
📌فایل کیفیت بالا
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 سخنان #استاد_رائفی_پور پیرامون #نماد_گرایی در معماری
📝 ابلیسک (obelisk)
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ قانون جدید انتخاب شهرداران: شهردار نباید دودی باشد
🔹سخنگوی وزارت کشور: شرایط انتخاب شهرداران پس از 20 سال تغییر کرد
🔹 عدم اعتیاد به دخانیات و داشتن لیسانس شروط الزامی انتخاب شهردار
🔹این آیین نامه به استانداران سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ شد
🔺پ. ن: حیف شد دیگه آقای نجفی نمیتونه شهردار باشه...
✅ @Masaf
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🕌دوری شیطان از شهر اسلامی
🔸اذان از نماد های مهم اسلام است که علاوه بر ایجاد وحدت بین مسلمین، موجب دوری شیاطین از انسان ها می شود.
🔹لذا جهت دور شدن شیطان از شهر اسلامی می توان شهر را طوری طراحی کرد که ندای اذان در تمامی شهر بپیچد که یکی از برکاتش کمتر شدن گناهان و اضافه شدن نعمات الهی است.
🔅رسول اكرم (ص) : شيطان وقتى نداى اذان را مىشنود فرار مىكند.
📚همان، ميزان الحكمه، ج 1، ص 82
#نماد_گرایی
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
❇️پروژه بازیافت پلاستیک در مترو
💵 در متروی استانبول به جای پول در ماشین، پلاستیک میاندازید و به کارت متروی شما اعتبار اضافه میشود.
#توسعه_معماری_پایدار_شهری
#تکنولوژی_معماری
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 بلوک های چفت شونده که بدون ملات باهم درگیر و چفت میشوند.
🔸مقاومت این نوع دیوارها در برابر زلزله نیز زیاد میباشد.
📌ساختمان های شیعه خانه امام زمان باید ضد زلزله باشد
#معماری_پایدار_در_برابر_زلزله
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📝 استاد #رائفی_پور - «شهرهارو پرکردن از درختان بی فایده»
📥 دانلود با کیفیت بالا👇
bit.ly/masafclip
✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف
@masaf_memari
🔷 #نفوذ_با_معماری
🔹شاید غربی ها تاثیر خاصی نتوانند در زندگی ما و عقاید ما بگذارند، اما از طریق نمادهای فرهنگی، لباس، معماری و موسیقی و اینها میتوانند نفوذ کنند و فرهنگ ما را تغییر بدهند.
🔸کما اینکه رفتار ما را الان در ترافیک، معماری، همسایگی و.. نگاه کنید.
🔹با اینکه ذاتا ما علاقمند به اینها هستیم، اما فضاهای ساخته شده اجازه آن زیست اسلامی و ایرانی را به ما نمیدهد و مانع آن است و با خشونت ما را به سمتی که علائق ملی و فرهنگی ما دلالت بر آن ندارد می برد.
📌دانلود فایل کیفیت بالا👇
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
Ax neveshte masaf 8 02.jpg
1.63M
🔷 #نفوذ_با_معماری
📌فایل کیفیت بالا
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🏡مرکز فرهنگی سینمای اصفهان
#معماری_زیبای_معاصر
🔸معرفی
مرکز فرهنگی سینمای اصفهان در سال 1384 در زمينی به مساحت 12 هزار متر مربع مجاور رودخانه زاينده رود در محلهای با بافت نسبتاً جديد توسط فرهاد احمدی ساخته شد.
💡نقطه آغازين و ايده اوليه طراحی تصوير ذهنی معمار از منظر پشتی پل خواجو در زمان برگزاری جشن های بزرگ صفوی است.
✅در شکلگيري اين طرح، ارتباط با فرهنگ منطقهای از سه مسير (مفاهيم - معانی ،هندسه - اشكال و نوع مواد و مصالح به کار گرفته شده) صورت گرفته است.
💠معماری
اين طرح از لحاظ هندسی از تقارن قوی برخوردار است، تودهای از مادّه در مرکز بنا قرار گرفته است.
🔹از دو بخش اندرونی و بيرونی تشكيل شده است كه بخش بيرونی، كاركردهای نمايشی و بخش اندرونی در سه سطح در حول سه حياط مرکزی ممتد که هر يک واجد هويت ويژهاند شکل گرفتهاست.
🔸در كانون تالارها، يک فضای هشتضلعی به ارتفاع سه طبقه نهاده شده که در لايه زيرين آن يک حوضخانه، فضای چايخانه ای را به دور خود سازمان داده است.
👈 بر فراز آن تالار انتظار و بالاخره در سطح سوم فضایی با ديوارهای سنگين و ...
📌دانلود فایل کیفیت بالا 👇
💠 @masaf_memari
مرکز فرهنگی سینمای اصفهان.jpg
1.16M
🏡مرکز فرهنگی سینمای اصفهان
#معماری_زیبای_معاصر
📌(فایل کیفیت بالا)
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🌹حکمت گل در معماری
🔸بوی خوش گل، ثمر گل است و در معماری اسلامی مثمر بودن یک اصل است.
🔅پیامبر (ص): هرگاه به یکی از شما گلی دادند، پس آن را ببوید و بر چشمانش گذارد، که آن از بهشت است.و هرگاه به شما گلی [هدیه] دادند، آن را رد نکنید.
📚اصول کافی، ج ۶، ص ۵۲۴
🌹گلهای اسلامی:
🔅پیامبر (ص): کسی که میخواهد بوی خوش مرا استشمام کند، گل سرخ [گل محمدی] را ببوید.
📚بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۱۴۷ ؛ کشف الخفاء، ج ۱، ص ۲۵۹)
#نماد_گرایی
📌 دانلود فایل کیفیت بالا 👇
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
masafiran(27-7-1397)23(1).jpg
1.15M
🌹 حکمت گل در معماری
#نماد_گرایی
📌فایل کیفیت بالا
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚧 ترمیم دیواره رودخانه ها و..
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 #هویت_گرایی
📌دیرین-دیرین
🔸هویت شهرهای ایران بخصوص شهرهای هویتی ایران در حال مخدوش شدن است.
#طنز_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔰حریم حرم
🔸لغات و اصطلاحاتی چون «حریم» که همواره در معماری اسلامی ایرانی (نور: ۲۷ و ۲۸) قابل ملاحظه است، بیانگر حرمت ذاتی داخل خانه از یکسو و حرام بودن دید و نگاه اغیار از دیگرسو می باشد.
🔹لذا حفظ حریم خانه به گونهای که ساکنان آن از دید بیگانگان مصون باشند و درعین حال احساس امن و امان روانی نمایند جزو الزامات ذاتی ساخت خانه می باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چتر نجات جالب مخصوص آپارتمانها و برجهای بلند در هنگام زلزله و آتشسوزی
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔴شکوه شوش در موزه لوور..
📝 غارت گری فرانسه
🔺مارسل آگوست دیولافوا و همسرش مادام ژان دیولافوا برای اولین بار در سال۱۸۸۱میلادی (۱۲۶۰ه.ش) به ایران آمد و در هنگام مسافرت به خوزستان به تپههای بزرگ باستانی شوش پی بردند.
🔺آن ها با پا در میانی دکتر طولوزان پزشک فرانسوی ناصرالدین شاه قاجار، اجازه کاوش در شوش(۱۸۸۴م) را به دست آوردند.
🔻طبق قراردادی که به امضا رسید قرار شد فلزات گران بهایی که کشف میشود متعلق به ایران باشد و سایر آثار نصف به نصف بین دو دولت تقسیم شوند.
🔺کاوش های مارسل وژان از۱۸۸۴ تا۱۸۸۶ میلادی به طول انجامید و طی این مدت آثار کاخ های هخامنشی هم کشف شد، از جمله این آثار، گاو سنگی بزرگی به وزن حدود ۱۲ تن که متعلق به سرستون یکی از کاخها بود.
👈 مادام ژان دیولافوا در خاطرات خود نوشته است: «دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شده است را با نهایت تأسف تماشا میکردم در حدود ۱۲ هزار کیلو وزن دارد و تکان دادن چنین توده عظیمی غیرممکن است، بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم پتکی به دست گرفتم و به جان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه به او زدم و سرستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوه رسیده از هم شکافت، وبه این ترتیب امکان حمل قطعات کوچک به فرانسه میسر شد.
🔺کاوش ها که پایان یافت،نوبت به تقصیم یافتهها رسید، اما زوج فرانسوی مایل نبودند قرارداد خود را با دولت ایران محترم بشمارند و بدون در نظر گرفتن مفاد قرارداد و با فریب مظفرالملک حاکم محلی دست نشانده ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، اشیا مکشوفه به صورت غیرقانونی از راه بندر بوشهر رهسپار پاریس(۱۸۸۶) و به موزه لوور منتقل شدند.
📌دربار قاجار رسماً در این مورد به دولت فرانسه اعتراض کرد، اما دولت فرانسه این اعتراض را جدی تلقی نکرد و فقط برای رفع کدورت از شاه ایران دعوت کرد تا برای بازدید از نمایشگاه اشیاء مکشوفه در شوش به فرانسه سفر کند. شاه از نمایشگاه اشیاء شوش در پاریس بازدید کرد و سرانجام از اعتراض خود صرف نظر کرد و مقدمات کار برای انعقاد قرارداد جدیدی درباره کاوشهای فرانسویان در شوش فراهم آمد!
📌تصویر: موزه لور پاریس بخش آثار پارسی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari