🔶 مسجد تاریخی امام حسن عسگری علیهالسلام را دریابید
🔸 این روزها شاهد کش و قوس فراوان در عملیات مرمت مسجد امام حسن علیهالسلام شاهرود هستیم. شاید کمتر کسی باشد که از قدمت و جایگاه ویژه این مسجد در بین اهل شاهرود خبر نداشته باشد.
🔸بر اساس منابع موجود، بنای این مسجد به تاریخ ۱۱۳۲قمری حدود ۳۰۰ سال پیش برمیگردد که زیر بنای اولیه آن ۲۶ مترمربع بوده و در سال ۱۳۷۲ هجری قمری نیز ما بقی مسجد ساخته شده و به شکل امروز درآمده است لذا تاریخی بودن این بنا لزوم توجه ویژه به آن را بیشتر میکند.
🔸اما مسئولین به بهانههای مختلف به نام مقاومسازی و ... قصد تخریب این مسجد را دارند. یکی از دلایل واهی مسئولین این امر جهت تخریب این بنا، عدم رعایت استاندارد ۲۸۰۰ در این ساختمان است که این ایراد نه تنها به این بنای سنتی بلکه به هیچکدام از بناهای سنتی وارد نمیشود! چراکه این آییننامه در سال ۱۳۴۳ تدوین شده است!
چنانچه مسئولین به دنبال امنیت مردم هستند، با هنر «مرمت» امنیت این بنا را حفظ کنند نه اینکه دست به تخریب آن بزنند! حفظ بناهای سنتی موجب حفظ هویت هر کشوری است و حفظ هویت یک اتفاق جهانی است!
#گزارش_مردمی
💠 @masaf_memari
◻️ آشپزخانه اسلامی ایرانی
◽️ با توجه به اهمیت حیا و میهماننوازی در دین مبین اسلام، آشپزخانههای اُپن امروزی برای یک خانم اصیل ایرانی محل تناقضات شده است! خانم ایرانی از طرفی میخواهد یک غذای خوش عطر و بوی متناسب با شان و شئونات مسلمانِ ایرانی را برای میهمانان خود فراهم کند و از طرفی حفظ حجاب و حیا برای او مشقتهای زیادی ایجاد میکند!
◽️اهمیت حیا در دین اسلام:
▫️قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «انَّ لِکلِّ دینٍ خُلْقاً وَ انَّ خُلْقَ الْاسْلامِ الْحَیاءُ».
▫️هر دینی خُلقی دارد و خُلق اسلام حیاء است.
📚كنزالعمال، 5757
◽️جانمایی آشپزخانه:
▫️قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «لَا تُؤْذِهِ بِرِیحِ قِدْرِکَ الِاّ أنْ تغرِفَ لَهُ مِنهَا».
▫️با بوی غذایت، او (همسایهات) را ناراحت نکن، مگر آنکه مقداری از آن غذا را برای او بفرستی.
📚میزان الحکمه، ج 2، ص 920
📍جهت مشاهده تصاویر با کیفیت و توضیحات کامل آشپزخانه اسلامی ایرانی به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 https://masaf.ir/memari/post/61227
#معماری_اسلامی_ایرانی
#دکوراسیون_داخلی
📌 تولیدی واحد معماری و شهرسازی مؤسسه مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 روشی جالب برای تخلیه اجسامی که خطر شکستگی دارند.
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 کدام کشور برای اولین بار فضای مربع را به دایره تبدیل کرد
🔸یکی از مسائل مهم ساختمانی در تاریخ معماری جهان، انتقال سطح مربع به دایره در فضا بوده است. این مسئله برای اولین بار به دست معماران ایرانی حل شد. زمان اختراع این گوشهسازی را متعلق به اواخر دوره اشکانی میدانند که در دوره ساسانی به خصوص در دوران اسلامی تکامل مییابد.
🔸معماران ایرانی عصر اشکانی، برای نخستین بار به دنبال راهحل مسئله قرارگیری دایرهی گنبد بر روی مربع «بِشَن» (1) بودند. در معماری ساسانی جهت تبدیل زمینه مربع به هشت ضلعی، راهحلهای متکاملتری جایگزین شد و چندین فن گوشهسازی مختلف مانند فیلپوش و سِکُنج بهکار رفت.
🔸در این میان به نظر میرسد، آنچه میتواند زمینۀ ایجاد پَتکانه (2) باشد، گوشهسازی «سِکُنج» (3) است. سکنج متشکل از دو تاق اریب است که همدیگر را در یک نقطه [و به عبارت دقیقتر در یک خط] قطع کرده باشند. تقاطع دو تاق، این نوع گوشهسازی را به وجود میآورد»(پیر نیا 1370،ص 22)
📚 معماری ایرانی نیارش، غلامحسین معماریان و هادی صفایی پور،ص291-292
پ.ن 1: گنبدخانه از سه قسمت گنبد، بِشَن و چَپیره تشکیل شده است. گنبد خانه همان زمینه گنبد است و بِشَن یا هیکل قسمتی است که روی تهرنگ به صورت مکعب (یا دیگر اشکال منتظم) بالا میآید و یک یا دو طرف آن باز است و بالاخره چپیره (جمع شده) بخشی است که تهرنگ مربع یا مستطیل را به دایره تبدیل کرده و گنبد را روی بِشَن سوار میکند.
پ.ن 2: تاق بندی، تاقچه بندی، تاقهای کوچکی روی هم سوار می شوند.
پ.ن 3: گوشواره یا فیلگوش، یکی از روشهای «گوشه سازی» برای تغییر مقطع "چارگوش" دیوارها به "گِرد" برای ساخت طاق یا گنبد بر روی دیوار است که از گذشته در معماری ایرانی کاربرد فراوانی داشته است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🎬 هفته دوم از کارگاه «روند خلق فضای مُذکِّر» با حضور استاد نقره کار
📝 با موضوع «هویت اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی»
📆 ٩ بهمن ماه ١٣٩٩ - تهران
📥 لینک دانلود با کیفیتهای مختلف
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 با این وسیله میخ ها را راحت تر بکوبید.
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
سرچشمهٔ «فین» بین که در آن آب روانست
نه آب روانست که جان است و روان است
گویی بشمر موج زند گوهر سیال
یا آن که به هر جدول، سیماب روانست
آن آب قوی بین که بجوشد ز تک حوض
گویی که مگر روح زمین در غلیانست
فوارهٔ کاشی رده بسته به جداول
چون ساقی پیروزه سلب در فورانست
وان آب روان از بر فواره پریشان
چون موی پریشان به رخ سیمبرانست
✍️ ملک الشعرای بهار
#ردپای_شعر_در_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari