افق
❇️ ثبات دین و متغیر بودن شرایط سیاسی(۲)
🔸در پاسخ به اشکال ثابت بودن دین و متغیر بودن شرایط سیاسی، اشاره کردیم که هر دو مقدمۀ اشکال تعمیمهای نابهجایی هستند که به سادگی از کنار آنها عبور شده است. نه تجویزهای دین همه خشک و ثابت است، و نه شرایط سیاسی همیشه در حال تغییر و دگرگونی است تا تحت هیچ ضابطۀ مشخصی در نیاید.
🔰 توضیح مطلب اینکه ثابت یا متغیر بودن قوانین تابعی از نیازهای بشری است و این عنصر نیاز است که تعیین میکند کدام قانون ثابت باشد و کدام متغیر؛ چون هر قانونی پاسخ به یکی از نیازهای بشر است. از طرفی، نیازهای بشر به دو دسته تقسیم میشود:
1️⃣ نیازهای ثابت (فطری)
2️⃣ نیازهای متغیر (وابسته به فرهنگها)
بر این اساس، برخی قوانین که ناظر به نیازهای فطری هستند باید ثابت باشند و طبعاً برخی قوانین هم متغیر.
قوانین متغیر بیشتر راجع به پوستۀ نیازهای انسان و روشهای برآورده کردن آنها هستند؛ در حالی که هستۀ نیازهای انسان (مثل نیاز کلی به تغذیه، بهداشت، آرامش، آسایش و لذت) در تمام زمانها و فرهنگها مشترک هستند.(رک: اسلام و نیازهای زمان، شهید مطهری)
▫️ حال باید دید که احکام شریعت ناظر به هستۀ نیازهای بشر هستند تا همواره ثابت باشند، یا ناظر به پوستۀ نیازها، تا در بستر شرایط دستخوش تغییر شوند.
فقهای ما در فرآیند اجتهادشان، به تفکیک این دو دسته احکام عنایت دارند و بسیاری از احکامِ ناظر به فرهنگها را حمل بر مثالیت میکنند.
📌 مثلاً اگر در روایت آمده باشد:
«صاحب مَرکب ضامن خسارتهایی که مرکب از پشت سر وارد کرده نیست»
این حکم با کشف ملاک آن، میتواند شامل وسایل نقلیه در عصر ما نیز باشد.
در عین حال، با مراجعهٔ تفصیلی به مجموعهٔ احکام، میتوان دریافت که عمدۀ آنها ناظر به هستۀ نیازها و ابعاد فطری بشر هستند و طبیعی است که در بستر زمان دچار تغییر نگردند.
البته دور از انتظار نیست که برخی از احکام شریعت نیز بر همان پوسته و فرهنگها نظارت داشته باشد و دربارۀ آنها پیشنهاد خاص ارائه کرده باشد. این در مواردی است که سبک زندگی خاصی در گزارههای دین تعریف شده باشد.
از کنار این احکام نمیتوان به راحتی عبور کرد، چون این احکام با تخطئۀ دیگر فرهنگها، راه صحیح تأمین نیازهای فطری را بیان نمودهاند.
💢مثل اینکه: دین اسلام برای ارضای حس لذتطلبی انسان طرح و ایده دارد و ایدههای هواپرستانه و ظاهربینانه را تخطئه میکند.
#دین_و_سیاست
#شبهات_سکولاریزم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
⚠️ سرعت از دست رفتن ایمان در آخرالزمان
🔅پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
فرصت را برای اعمال نیک پیش از آنکه فتنههایی مانند پارههای شب تاریک پدید آید، غنیمت شمارید. در آن هنگام انسان صبح مؤمن است و شب کافر میشود؛ شب کافر است و روز مؤمن میشود و دین خود را بهعوض ناچیزِ دنیا میفروشد.
📚 نهج الفصاحه ترجمه ابوالقاسم پاینده ص۲۱۶
❇️ بدین جهت بود که آیت الله مرعشی نجفی (ره) میگفتند: وقتی از منزل خارج میشوم، خدا را به ۱۲۴ هزار پیامبر قسم میدهم که با ایمان به خانه برگردم. چرا که در روایت آمده، چه بسا مرد با ایمان از خــانـه خارج میشود و بی ایمان برمیگردد.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
✨ قرآن کریم اجازۀ سوء استفاده از نام دین را حتی به علمای دین نداده است و در مذمت عالمان اهل کتاب که دین را اسباب نفوذ و کسب قدرت خویش قرار داده بودند، آیاتی نازل کرده است. خدا در این آیات هم احبار و راهبان قدرتطلب را مذمت کرده و هم مردمی را که چشمبسته از آنها تبعیت مینمودند.
🔸 تبعیت از علما احترام به مقام علم و دانش ایشان است و هیچگاه به معنای تبعیت کورکورانه از اشخاص نیست، که این تبعیت کورکورانه خود نوعی انسانپرستی است . چنین حکومتی در ادبیات قرآن هرگز حکومت دینی تلقی نمیشود.
#شبهات_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
💠 حضور مسیحیان در مراسم تشییع شهدای مقاومت
👈 قسم به مسیح ما و قسم به انجیل ما:
لبیک یا نصرالله
#سید_شهید
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
ثبات دین و متغیر بودن شرایط سیاسی (۳)
✍ در اشکال به حکمرانی دینی، ادعا شده بود که تدوین قوانین را که ماهیتی متغیر دارند، نمیتوان به دین ـ با ماهیت ثابت ـ سپرد. در این باره توضیحاتی باقی مانده است که اینجا به آن میپردازیم. گوشهای از حل معما به نسبت فقه و قانون باز میگردد. آیا قوانین ما ضرورتاً همان متن احکام شریعت هستند تا اشکال ثابت بودن دین و متغیر بودن شرایط سیاسی مطرح گردد؟!
❇️ در قوانین جزائی و مدنی که تعیین کنندۀ حقوق متقابل افراد و مجازات تخطی از آنها است، همینطور است. در این موارد که حضور فقه صریح و شفاف است، مواد قانونی بر اساس متن همان گزارههای شرعی تدوین میشوند و پس از تصویب قانونی، اعتبار عرفی و عقلائی پیدا میکنند؛ اما در بسیاری از قوانین دیگر ـ مثلاً آنهایی که ناظر به سیاستها و شیوههای اجرائی حکومت هستند ـ فقه و قانون در دو لایۀ متفاوت قرار میگیرند و اینطور نیست که بین آنها تماثل برقرار باشد.
📜 در این دسته از موضوعات، میتوان شریعت را پشت صحنۀ قوانین، و قوانین را آئیننامۀ اجرائی شریعت دانست. به بیانی قوانین بر پایۀ دو عنصر «مصلحت» و «شریعت» نیاز به تدوین دارند. اینجاست که قوانین در سایۀ همان گزارههای ثابت شریعت میتوانند در بستر شرایط کاملاً متغیر باشند.
👈 بر این اساس ممکن است اصول کلی حکمرانی ثابت باشد، و تاکتیکهای اجرایی آن در بستر زمان تغییر کند. اینجا دین دربارۀ آن آئین اجرایی اصلاً نظر نداده است و آنچه از متن دین بر میآید همان اصول کلی خواهد بود. اما تدوین قوانین ـ که تدابیر اجرایی آن احکام شرعی تلقی میشوند ـ به ولی فقیه موکول است که طبعاً آن را به نهاد قانونگذاری تفویض میکند.
🔸گاهی از این تدابیر اجرایی شریعت تعبیر به حکم ولایی یا حکم حکومتی نیز میشود (ر.ک: تنبیه الأمة، محقق نائینی، ص۱۳۳؛ انوار الفقاهة (کتاب البیع)، آیت الله مکارم، ص۵۵۰). با توجه به اینکه نسبت فقه و قانون از مباحث چالشی و جدید علوم سیاسی است، توضیح بیشتر مدعا را به جای خود موکول میکنیم.
#شبهات_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
هدایت شده از واحد معماری و شهرسازی مصاف
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ وبینار "معماری اسلامی برای مردم"
⁉️ چگونه در عید چیدمان خانه خود را به سبک معماری اسلامی_ایرانی تغییر دهیم؟
⬅️ راهکارهای ارزان ولی مؤثر برای خانهتکانی عید
📖 سرفصلهای وبینار:
• عناصر کلیدی دکوراسیون داخلی معماری اسلامی ایرانی
• تاثیر روانشناسی و آرتتراپی(هنردرمانی) بر دکوراسیون داخلی
• ارائه پروژههای استودیو طراحی معماری و شهرسازی مصاف: پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب والدین و کودک، کرسیخانه، نمارخانه، حمام، توالت و حیاط
⏳ تاریخ برگزاری: پنجشنبه ۹ اسفندماه ساعت ۱۵ در بستر "اَلوکام"
🔗 لینک ثبتنام
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف برگزار میکند
💠 @masaf_memari
🔸وداع با ماه شعبان
🔰از حضرت رضا(علیهالسلام) روایت شده: هرکه سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و آن را به ماه مبارک رمضان پیوند دهد حقتعالی ثواب روزهی دو ماه پیدرپی را برای او بنویسد.
📜 ابوالصلت هروی روایت کرده: در جمعه آخر ماه شعبان خدمت حضرت رضا(علیهالسلام) رسیدم، حضرت فرمود: ای ابوالصلت بیشتر ماه شعبان گذشت و این روز جمعه پایان آن است، پس تدارک و تلافی کن در انجام آنچه از این ماه باقی مانده و کوتاهیهایی که در گذشته این ماه کردهای و بر تو باد که بر آنچه برای تو سودمند است روی آوری و بسیار دعا و استغفار کرده و قرآن تلاوت کن و از گناهان خود بهسوی خدا توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسد، خود را برای خدا خالص کرده باشی؛
👈 و امانت و حق کسی را بر عهده خود مگذار مگر آنکه ادا کنی و در دل خویش کینه کسی را وامگذار مگر آنکه بیرون کنی و گناهی را مگذار جز آنکه ترک کنی و از خدا بترس و در امور پنهان و آشکار خود، بر او توکل کن که هرکس بر خدا توکل کند، خدا او را بس است و در باقیمانده ماه این دعا را بسیار بخوان:
🍀اللهم ان لم تكن غفرت لنا فيما مضى من شعبان فاغفر لنا فيما بقي منه
خدایا، اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیدی، پس در آن مقدار که از آن باقی مانده است ما را بیامرز.
✨همانا حقتعالی در این ماه، بندههای بسیاری را به خاطر حرمت ماه مبارک رمضان، از آتش دوزخ برهاند.
📚کلیات مفاتیح الجنان
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh