eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
259 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
‍ 🔸چالش‌های پیش‌روی «تجربه» در مسیر حکمرانی(۲) ❇️با گذر از اشکالات پسامدرن به تجربه‌گرایی دوران مدرنیته، حال از منظر خودمان به نارسایی‌های تجربه اشاره می‌کنیم. با اینکه آموزه‌های دینی ما به کسب تجربه و استفاده از تجربیات دیگران صحه گذاشته‌اند، اما باید توجه داشت که اکتفا به تجربه ـ آن هم در امر پیچیده‌ای مثل حکمرانی ـ نارسایی‌هایی را به همراه دارد. از جمله این اشکالات که حکومت بشری با آن مواجه است این موارد است: 1⃣ تجربه به مرور زمان کامل می‌شود و آنچه تجربه نکرده‌ایم به مراتب بیشتر از چیزهایی است که تجربه کرده‌ایم. تکامل تجربیات هم روندی به نسبت کند دارد، و تجربیات گذشتگان نتوانسته است ما را در حد انتظار پیشرفت دهد. علت آن می‌تواند این باشد که انسان‌ها به تجربیات گذشتگان اعتماد ندارند و تا خودشان سرشان به سنگ نخورد متنبه نمی‌شوند! 2⃣ تجربه مبتنی بر مسئله است. ابتدا باید برای انسان مسئله‌ای پیش بیاید تا برای پاسخ آن اقدام به گردآوری تجربیات کند. در حالی که بسیاری از اموری که تجربۀ آن‌ها لازم است، از دید تجربه کنندگان به دور می‌ماند. 3⃣ تجربه مبتنی بر آزمون و خطاست. عده‌ای باید تباه بشوند تا برای آیندگان مایۀ عبرت بشوند. مخصوصاً که همیشه پس از آغاز یک تجربه، راه بازگشت هموار نیست و گاهی به‌ناچار باید راه پرهزینه را تا انتها ادامه داد. 4⃣ تجربه بر خلاف ظاهر فریبندۀ آن، ثبات ندارد. تجربه به مرور زمان به‌روز می‌شود و تجربیات امروز در بسیاری موارد تجربیات دیروز را نقض می‌کنند. تجربیات طولانی مدت چه بسا نتایجی متفاوت از تجربیات کوتاه مدت به دنبال دارند و مهم ارزیابی و تحلیل این آثار طولانی مدت است که تحلیل آن هم به مراتب مشکل‌تر و پیچیده‌تر از تحلیل‌های کوتاه مدت است. اشکالات بیشمار دیگری هم می‌توان برشمرد که با کمی «تجربه» می‌توان بر آن‌ها واقف شد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
20.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️آنگاه هدایت شدم!! 🔸روایت جالب محمد تیجانی نویسنده کتاب "آنگاه هدایت شدم" از فرد وهابی متعصب و ضدشیعه که شیعه شد. 👈افراد زیادی توسط کتاب "ثم اهدیت" شیعه شده‌اند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ✳️ چالش‌های پیش روی «تجربه» در مسیر حکمرانی(۱) 🔰برخی اندیشمندان سیاسی، متأثر از مبانی مدرنیته،
✳️ «هیچ ملتی که داعیۀ تمدن‌سازی دارد، بدون ایدئولوژی نمی‌تواند حرکت کند و تا امروز حرکت نکرده است... 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توصیه‌های کوتاه و عجیب حضرت آیت‌الله جوادی آملی (دام ظله) خطاب به دکتر پزشکیان: ✨ رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ (نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱۴) سنگ را از همان جایی که دشمن پرت کرده بازگردانید، که شر را جز شر پاسخی نیست. 🔻وَالْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ، رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴۰) سنگ غصبی در بنای خانه، مایه ویرانی آن خانه است. 💢 ایشان زیرکانه دو موضوع بسیار مهم روز را از نهج‌البلاغه _ که آقای پزشکیان در بسیاری از سخنرانی‌هایش به آن استناد می‌کند _ تذکر می‌دهند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول: ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت چهاردهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین(۳) 💠 یکی دیگر از عناصر دینی که در قرائت سکولار و غیر کارکردگرایانه از دین، خنثی و بی‌خاصیت می‌شود، عنصر «مسجد» است. 🔹مسجد در نظام‌واره دین، به عنوان محلی برای اجتماع مؤمنین جهت کارهای تشکیلاتی و زندگی جمعی طراحی شده‌است. همانطور که جایگاه مسجد در حکومت پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) نیز همین‌گونه بود. مسجد در صدر اسلام محل حکمرانی پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) بود. بسیاری از تصمیم‌های مهم اجتماعی و نظامی و سیاسی و اقتصادی و غیره در مسجد گرفته می‌شد. مسجد محل رفع و حل بسیاری از مشکلات فردی و جمعی مؤمنین بود. مشکلاتی که در اثر ارتباط مؤمنین در محیط مسجد، شناسایی و سپس برطرف می‌شد. و اساساً به دلیل وجود همین خاصیت‌های مسجد است که در اسلام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. 🔸 اما در قرائت سکولار و غیرکارکردگرایانه از دین، مسجد از تمام این خواص، تهی می‌شود. صرفاً به محلی برای نماز و وعظ و نهایت روضه و عزا خلاصه می‌شود؛ اما دیگر مکانی برای زندگی جمعی مؤمنین نخواهد بود. در این نگرش، مسجد به نماز خانه تقلیل پیدا می‌کند و «امام جماعت» به «پیش‌نماز». امام جماعت دیگر امامت و پیشوایی برای مردم ندارد. او صرفاً پیش نمازی برای نماز مردم است نه «امام» آنها. مردم نیز نماز خود را می‌خوانند و از مسجد خارج می‌شوند. دیگر هیچ ارتباط و اتصالی با یکدیگر و با امام جماعت در داخل و خارج از مسجد ندارند. در حالی که مهمترین خاصیت امام، ایجاد همین اتصال بین مؤمنین است. 👈اطلاعات بیشتر درباره مسجد طراز اسلامی را در آینده و در پست‌های مفصل‌تری توضیح خواهیم داد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅بانوی تعلیم ندیده‌ای که دانشمند بود! ❇️ امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها می‌فرماید: اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة. شما الحمدلله بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده‌اى هستید كه بشرى شما را تفهیم ننموده است. 📚 شیخ طبرسی، الاحتجاج ج۲، ص۳۰۵. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ توسل عالم اهل سنت به حضرت زینب سلام الله علیها 🔸 يکی از نکات قابل توجه پيرامون فضائل حضرت زينب سلام الله عليها، توسط عالم اهل سنت به نام «عبد الرحمن آجهوری» به آن حضرت می‌باشد. 🔰 شبلنجی از علمای اهل سنت در اين مورد می‌نويسد: «در کتاب شيخ عبدالرحمن آجهوری که نامش مشارق الانوار است خواندم که: در سال هزار و صد و هفتاد برايم گرفتاری شديدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود. به مقام سيده زينب که مذکور است توجه کردم و اين قصيده را سرودم، به برکت آن قصيده سختی از من برداشته شد و آن قصيده اين است: آل طه، ولايت شما بر ماست... 📚 شبلنجی، مؤمن بن حسن، نور الابصار، ص ۳۸۲-۳۸۳ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا