eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
258 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
‍ ✳️ چالش‌های پیش روی «تجربه» در مسیر حکمرانی(۱) 🔰برخی اندیشمندان سیاسی، متأثر از مبانی مدرنیته،
✳️ «هیچ ملتی که داعیۀ تمدن‌سازی دارد، بدون ایدئولوژی نمی‌تواند حرکت کند و تا امروز حرکت نکرده است... 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توصیه‌های کوتاه و عجیب حضرت آیت‌الله جوادی آملی (دام ظله) خطاب به دکتر پزشکیان: ✨ رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ (نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱۴) سنگ را از همان جایی که دشمن پرت کرده بازگردانید، که شر را جز شر پاسخی نیست. 🔻وَالْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ، رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴۰) سنگ غصبی در بنای خانه، مایه ویرانی آن خانه است. 💢 ایشان زیرکانه دو موضوع بسیار مهم روز را از نهج‌البلاغه _ که آقای پزشکیان در بسیاری از سخنرانی‌هایش به آن استناد می‌کند _ تذکر می‌دهند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول: ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت چهاردهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین(۳) 💠 یکی دیگر از عناصر دینی که در قرائت سکولار و غیر کارکردگرایانه از دین، خنثی و بی‌خاصیت می‌شود، عنصر «مسجد» است. 🔹مسجد در نظام‌واره دین، به عنوان محلی برای اجتماع مؤمنین جهت کارهای تشکیلاتی و زندگی جمعی طراحی شده‌است. همانطور که جایگاه مسجد در حکومت پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) نیز همین‌گونه بود. مسجد در صدر اسلام محل حکمرانی پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) بود. بسیاری از تصمیم‌های مهم اجتماعی و نظامی و سیاسی و اقتصادی و غیره در مسجد گرفته می‌شد. مسجد محل رفع و حل بسیاری از مشکلات فردی و جمعی مؤمنین بود. مشکلاتی که در اثر ارتباط مؤمنین در محیط مسجد، شناسایی و سپس برطرف می‌شد. و اساساً به دلیل وجود همین خاصیت‌های مسجد است که در اسلام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. 🔸 اما در قرائت سکولار و غیرکارکردگرایانه از دین، مسجد از تمام این خواص، تهی می‌شود. صرفاً به محلی برای نماز و وعظ و نهایت روضه و عزا خلاصه می‌شود؛ اما دیگر مکانی برای زندگی جمعی مؤمنین نخواهد بود. در این نگرش، مسجد به نماز خانه تقلیل پیدا می‌کند و «امام جماعت» به «پیش‌نماز». امام جماعت دیگر امامت و پیشوایی برای مردم ندارد. او صرفاً پیش نمازی برای نماز مردم است نه «امام» آنها. مردم نیز نماز خود را می‌خوانند و از مسجد خارج می‌شوند. دیگر هیچ ارتباط و اتصالی با یکدیگر و با امام جماعت در داخل و خارج از مسجد ندارند. در حالی که مهمترین خاصیت امام، ایجاد همین اتصال بین مؤمنین است. 👈اطلاعات بیشتر درباره مسجد طراز اسلامی را در آینده و در پست‌های مفصل‌تری توضیح خواهیم داد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅بانوی تعلیم ندیده‌ای که دانشمند بود! ❇️ امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها می‌فرماید: اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة. شما الحمدلله بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده‌اى هستید كه بشرى شما را تفهیم ننموده است. 📚 شیخ طبرسی، الاحتجاج ج۲، ص۳۰۵. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ توسل عالم اهل سنت به حضرت زینب سلام الله علیها 🔸 يکی از نکات قابل توجه پيرامون فضائل حضرت زينب سلام الله عليها، توسط عالم اهل سنت به نام «عبد الرحمن آجهوری» به آن حضرت می‌باشد. 🔰 شبلنجی از علمای اهل سنت در اين مورد می‌نويسد: «در کتاب شيخ عبدالرحمن آجهوری که نامش مشارق الانوار است خواندم که: در سال هزار و صد و هفتاد برايم گرفتاری شديدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود. به مقام سيده زينب که مذکور است توجه کردم و اين قصيده را سرودم، به برکت آن قصيده سختی از من برداشته شد و آن قصيده اين است: آل طه، ولايت شما بر ماست... 📚 شبلنجی، مؤمن بن حسن، نور الابصار، ص ۳۸۲-۳۸۳ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
💠 سکولاریزم و چالش صداقت در تجربه ✍ برخی کاستی‌ها و نارسایی‌های تجربه را با هم مرور کردیم. حالا به عنوان یک مورد مطالعاتی و مصداق عینی از جایگاه تجربه نزد ما و انگاره‌های سکولاری، بحث حجاب و عفاف را مثال می‌زنیم و رویکرد مدرنیته را در قبال آن ارزیابی می‌کنیم. 🔰به ما می‌گویند: خودتان عقل دارید، دین می‌خواهید چه کار؟ می‌گوییم: عقل برهانی و حسابگر منظورتان است یا عقلی که خوب و بد را تشخیص می‌دهد؟ می‌گویند: هیچ کدام، فقط عقل تجربی. می‌گوییم: اجازه هست خودمان حجاب را تجربه کنیم و نتیجه را گزارش بدهیم؟ می‌گویند: نه، نمی‌شود که آزادی مردم را محدود کرد! فقط وقتی دیدید مردم دارند به همدیگر «آسیب» وارد می‌کنند شما ورود کنید و آسیب‌زننده را محدود کنید. آن هم آسیبی که به چشم بیاید! 👈 می‌گوییم: اجازۀ تجربۀ آزادانه هم که به ما ندادید. لااقل از تجربۀ ۷۰ سالۀ خودتان در مبارزه با حجاب و حیا بگویید. در این باره کار آماری و میدانی کرده‌اید؟ می‌گویند: این چیزها را که نمی‌شود زیر تیغ تجربه آورد و با خط کش اندازه گرفت؛ ولی... عجیب است از وقتی که این رویکرد را در پیش گرفته‌ایم، طلاق (طلاق رسمی و طلاق عاطفی) هر روز دارد بالا می رود. خانواده‌ها سست و بی روح شده‌اند و زن و شوهر علاقه و تعهدی نسبت به هم ندارند. خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند تنها باشند و در تجرد به سر ببرند. در برخی کشورها (مثل انگلیس) اختصاصاً یک وزارتخانه با عنوان وزارت تنهایی تشکیل شده است. فرزندان بی‌سرپرست هم زیاد شده‌اند و در برخی کشورها آمار فرزندان خارج از عرف خانواده 50 درصد را رد کرده است! مشکلات روحی و روانی هم که مشخص است بیشتر شده و این را آمار مصرف روان‌گردان و قرص اعصاب به خوبی نشان می‌دهد؛ و دیگر ... همین! 🔸می‌گوییم: تجربه به این بزرگی برای شما کافی نیست که با توجه به آن در سیاست‌های کشورشان تجدید نظر کنید؟ ای کاش در بند این شعار فریبندۀ «آزادی» نبودید و به تجربیاتتان احترام می‌گذاشتید. اینجاست که وقتی صادقانه مسیر تجربه را هم در پیش می‌گیریم، به همان جایی می‌رسیم که شریعت به ما نشان داده بود! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
🔸 ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هفدهم) 🔰 فرض کنید در آن مقطع زمانی بودیم. فرض کنید آنچه از موجود تک­‌سلولی تا انسان رخ داده بود را ندیده بودیم. فرض کنید آخر داستان را نخوانده بودیم و تنها مبتنی بر استدلال علمی می­خواستیم پیش­‌بینی کنیم چه می­‌شود؟ فرض کنید دانشمندی بودیم که هر چه از قوانین جهان تا کنون کشف شده است می­دانستیم ولی سر از آن مقطع زمانی در آورده بودیم. طرف کدامیک را می­‌گرفتیم. حرف کدامیک علمی بود؟ سروش آسمانی یا دانشمند کلبی مسلک؟ ❇️اگر همین سوال را در آن مقطع از یک داروینیست می­پرسیدیم، طبیعی است که طرف دانشمند کلبی مسلک را بگیرد و راستش را بخواهید من هم اگر در آن مقطع بودم، حاضر نبودم ادعاهای گزاف سروش آسمانی را بپذیرم. اما توجه داشته باشید که گزاف‌ترین ادعا، ادعای امروز داروینیست‌ها است که نه تنها افسانه­ بافی‌های سروش آسمانی را می­پذیرند، بلکه می­‌گویند طبیعت راهی جز این نداشته است که این مسیر افسانه­‌ای را طی کند!! هیچ تصادفی در کار نبوده. اگر فیلم را عقب بزنیم و دوباره به همان موجود تک سلولی برسیم، آن موجود تک سلولی در اثر جبر طبیعت چاره­ ای جز این نداشته است که به جایی برسد که ما رسیده‌ایم. 👈 از این منظر است که می­‌گوییم ایدئولوژی داروینیست گزافه­‌گو تر از تمام افسانه­‌سرایان الهه­‌ها و رب­‌النوع­‌های کهن است. بله داستان حیات افسانه نیست، رخ داده است. ولی اینکه تنها با نظریه انتخاب طبیعی بتوان آن را توضیح داد افسانه­‌ای بیش نیست. صرفاً یک ایدئولوژی است نه علم. ایدئولوژی که ایده آن چندان چنگی به دل نمی­زند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا