eitaa logo
Masafmusic
8.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
🎼 واحد موسیقی موسسه فرهنگی هنری مصاف ایرانیان ارتباط با ما my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
Masafmusic
‍‍🔹 ترجمه ساختار ویروس کرونا به زبان موسیقی 🔸 تهران ایرنا/ دانشمندان با استفاده از روشی جدید موفق ش
‍‍🔹 ترجمه ساختار ویروس کرونا به زبان موسیقی 🔸 تهران ایرنا/ دانشمندان با استفاده از روشی جدید موفق شدند تا ساختار پروتئین اسپایک ویروس کرونای جدید را به موسیقی تبدیل کنند. 🔸 به گزارش ساینس مگزین، احتمالا تا به حال تصاویر زیادی از کروناویروس جدید که تاکنون ده ها هزار قربانی گرفته است، دیده‌اید. حال دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توانید شکل و ساختار این ویروس را به جای دیدن، بشنوید؛ در این روش، ساختار پروتئین اسپایک ویروس کرونا جدید به زبان موسیقی ترجمه می‌شود. 🔸 اصواتی که در این قطعه موسیقی می‌شنوید از جمله صدای زنگ، کشیده شدن سیم تار و صدای موزون فلوت همگی نمودی از ابعاد مختلف پروتئین اسپایک مانندی هستند که از سطح ویروس بیرون آمده و به آن کمک می کند تا به سلول‌های بدن بچسبد. چون دیگر پروتئین‌ها، اسپایک‌ها نیز از ترکیبی از آمینواسیدها ساخته شده‌اند. دانشمندان موسسه تحقیقاتی ام. آی. تی با استفاده از یک تکنیک جدید به نام آوادهی (sonification) یا قرار دادن یاخته یا ویروس در برابر انرژی صوتی، موفق شدند برای هر کدام از این آمینواسیدها در یک گام موسیقی نُت خاصی تعریف و کل این پروتئین را به یک قطعه موسیقی ابتدایی تبدیل کنند. 🔸 اما تبدیل ساختار این ویروس به موسیقی چه کاربردی دارد؟ این فرمت جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا تنها با جستجو در توالی‌های موسیقیایی آن بخش‌هایی از این پروتئین که آنتی بادی‌ها و داروها می‌توانند به آن‌ها بچسبند را پیدا کنند. به گفته محققان این روش از روش های متداول دیگر از قبیل مدلسازی مولکولی که در مطالعه پروتئین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، سریعتر و مبتکرانه‌تر است. همچنین با مقایسه توالی موسیقیایی این پروتئین با پایگاه داده موجود از دیگر پروتئین‌های آوادهی شده، در آینده می‌توان راهی یافت تا این ویروس دیگر نتواند سلولی را آلوده کند. 🔸 آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا ( کووید ۱۹) در سراسر جهان که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد آمار ابتلای یک میلیون و ۹۲۵ هزار و ۳۸۴ نفر را نشان می‌دهد. تاکنون ۱۱۹ هزار و ۷۱۸ تن نیز جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند. 🔸 ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. 🔸 «تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 نقد و بررسی کارت صدا Steinberg UR۲۲ @masafmusic
Masafmusic
‍‍🔹 نقد و بررسی کارت صدا Steinberg UR۲۲ @masafmusic
‍‍🔹 نقد و بررسی کارت صدا Steinberg UR۲۲ 🔸 کمپانی Steinberg همواره در خط مقدم تولیدات موسیقی حضور داشته است. نرم‌افزارهای Nuendo و Cubase از معروفترین تولیدات این شرکت هستند. کارت صدای Steinberg نیز میان کاربران موسیقی از محبوبیت بالایی برخوردار گردیده است. در این متن قصد داریم به بررسی سری جدید این کارت صدا یعنی مدل UR-C (به طور مشخص مدل UR۲۲C) بپردازیم. 🔸 مقدمه کارت صدای UR۲۲C یکی از سه مدل عرضه شده توسط اشتاینبرگ است که در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی است. در سپتامبر ۲۰۱۹ نیز اولین بار سه مدل جدید سری UR را معرفی نمود که عبارتند از UR۲۲C، UR۴۴C و UR۸۱۶C. از تغییرات اصلی سری جدید کارت صدای اشتاینبرگ می‌توان به رابط اتصال USB ۳.۰، بدنه فلزی مقاوم‌تر و وضوح ۳۲ بیتی آن اشاره داشت که محور اصلی این مطلب خواهد بود و به نکات مثبت و منفی آن خواهیم پرداخت. 🔸 نکات کلیدی در مورد UR۲۲C این مدل به دو صورت عرضه می‌گردد. یکی به صورت تکی که شامل یک دستگاه کارت صدای UR۲۲C و پکیج نرم افزاری است. این پکیج نرم افزاری شامل برنامه‌هایی چونCubase AI ، Cubase LE و dspMixFx است که نه تنها با UR۲۲C، بلکه با تمام مدل‌های سری C ارائه می‌گردد. 🔸 به طور مشخص پلاگین‌های موجود در پکیج نرم افزاری عبارتند از ریوربREV-X ،Sweet Spot Morphing Channel Strip و Guitar Amp Classics. گزینه دوم پکیج ضبط اشتاینبرگ است که متشکل از یک عدد کارت صدای UR۲۲C، میکروفون کاندنسر ST-M۰۱ و هدفون استودیویی ST-H۰۱ است. 🔸 کارت صوت UR۲۲C از رزولوشن ۳۲bit/۱۹۲kHz و اتصال USB ۳.۱ بهره‌مند است. بنابراین فرقی ندارد که کاربر سیستم عامل مک باشید و یا ویندوز، در هر دو صورت این محصول انتقال اطلاعات با سرعت بالا را میسر می‌سازد. همچنین برخورداری از دو عدد پری امپ کلاس A،و D-PRE کیفیت باورنکردنی‌ در بازه قیمتی آن عرضه می‌دارد. 🔸 کیفیت ساخت این محصول در میان تولیدات در قیاس با هم‌رده‌هایش شگفت انگیز است. به هیچ وجه متریال ساخت آن حس یک کالای ارزان قیمت را به شما منتقل نمی‌کند. به طوری که حتی با هر ضربه‌ای آسیب جدی به کارت صدا وارد نمی‌گردد. اندازه UR۲۲C کوچک است و جابجایی آن به راحتی امکان پذیر است. کیفیت صدا بسیار شگفت انگیز است به طوری که به سختی می‌توان رقیبی در این بازه قیمتی برای این کارت صدا یافت. 🔸 اگر به تازگی ساخت موسیقی را آغاز نمودید، این کارت صدا انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود و تا مدت‌ها نیاز به تعویض آن نخواهید داشت. در لوازم استودیویی کیفیت اولویت اول هر تولیدکننده‌ای است و این کارت صدا به راحتی رقبای خود در بازه قیمتی هم‌رده و یا حتی بالاتر از میان برداشته است. به طور کلی کار با UR۲۲C بسیار لذت بخش بوده و کیفیت ضبط و خروجی آن به عنوان یک دستگاه خانگی بسیار شگفت‌انگیز است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽 دانلود "همه ما انسانیم" 💠 تهیه کننده: موسسه مهدیاران کرمان 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
4_6003738717821338258.mp3
1.43M
⭕️ وقتی دنیا خواسته و ناخواسته در راستای اراده الهی پیش میرود 🔺پيشگويی عصر اينترنت توسط آیت الله خزعلی (ره) 📅 قم-سال ۱۳۵۵ هجری شمسی 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
19.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 ترکیب زیبایی از نور و پیانو را اینجا ببینید 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تک نوازی دیدنی با ساز کالیمبا از کشور اژدها 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎵 اجرای آهنگ « ۳۱۳ » 🔸 در مسجد مقدس جمکران 🎙 خواننده: پویا بیاتی ⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 «میراث مرتضی»، ویژه برنامه بیست و هفتمین سالگرد شهادت شهید آوینی 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ماجرای یک رباعی که در بندر بوشهر زیاد شنیده اید 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 شعر خوانی مجید تال در وصف صاحب الزمان (عج) در مسجد مقدس جمکران 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد حسین علیزاده: القاب و عناوین غیر ایرانی را از هنرمندان حذف کنیم/ میخواهم یک ایرانی باشم نه یک شوالیه 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تکنیک همایون شجریان برای انتقال احساساتش 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 نابغه علمی که در موسیقی هم نابغه بود 🔸 موسیقی فارس/ 18 آوریل سالگرد درگذشت آلبرت انیشتین دانشمند و متکفر غربی است که می گفت: "هیچ‌وقت کاری برخلافِ وجدانت انجام نده حتی اگر شرایط ایجاب کند." 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
Masafmusic
‍‍🔹 نابغه علمی که در موسیقی هم نابغه بود 🔸 موسیقی فارس/ 18 آوریل سالگرد درگذشت آلبرت انیشتین دانشمن
‍‍🔹 نابغه علمی که در موسیقی هم نابغه بود 🔸 موسیقی فارس/ 18 آوریل سالگرد درگذشت آلبرت انیشتین دانشمند و متکفر غربی است که می گفت: "هیچ‌وقت کاری برخلافِ وجدانت انجام نده حتی اگر شرایط ایجاب کند." 🔸 شصت‌وپنج سال از درگذشتِ آلبرت انیشتین یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین دانشمندانِ تاریخِ بشریت می‌گذرد. 18 آوریل سالگردِ درگذشتِ این دانشمند و متفکر است. 🔸 انیشتین از پنج سالگی ویولُن می‌نواخت و موسیقی نقشِ مهمی در فکر کردن و نظریه‌پردازیِ او داشت و معتقد بود که بزرگترین دانشمندان باید هنرمندانِ بزرگی نیز باشند. او به داشتنِ حافظه‌یِ ضعیف در به‌خاطرسپاریِ نکاتِ مختلف معروف بود و نمی‌توانست اسامی، تاریخ‌ها و شماره تلفن‌ها را به خاطر بیاورد. انیشتین هیچ وقت ماشین نداشت و هیچ وقت هم یاد نگرفت رانندگی کند. او برایِ امضا دادن به هر کدام از طرفدارانش، یک دلار دریافت می‌کرد و همه‌یِ این مبلغ جمع‌آوری شده را به خیریه می‌بخشید. 🔸 وی به موسیقی به عنوان روزنه ای برای بیان هیجانات و احساسات درونی علاقه داشت. زمانی که پنج سال بیشتر نداشت، به فراگیری ویولن پرداخت اما متاسفانه پس از گذشت زمانی اندک تمرینهای خشک و بیش از اندازه به نظرش سخت آمد و با پرتاب صندلی به طرف استادش او را از خانه بیرون راند. 🔸 او در سن سیزده سالگی برای اولین بار سونات های موتزارت را کشف کرد. پس از آن ارتباط شگفت انگیز انیشتین با آثار موتزارت آغاز شد، هنس بیلند (Hans Byland) از دوستان دبیرستان انیشتین، در ارتباط با تاثیر موتزارت بر موسیقی او اظهار داشته: زمانی که انیشتین در مقابل من ویولنش را به دست گرفت و شروع به نواختن نمود، برای اولین بار اصالت موسیقی موتزارت با خلوص کامل در مقابلم پدیدار گشت. 🔸 از سال 1902 تا 1909، زمانی که انیشتین 6 روز در هفته مشغول مطالعات و تحقیقات فیزیکی بود، موسیقی موتزارت به عنوان منبع تغذیه روح او به شمار می رفت و اساس تفکر خلاقه اش را تشکیل می داد. 🔸 موتزارت در نوجوانی با آثارش حیرت همگان را بر می انگیخت و در مقابل انیشتین جوان زندگی کولی واری را برای خود برگزیده بود، ظاهر نامتعارف او با موهای بلند و عشق و علاقه اش به موسیقی و فلسفه، بیشتر او را شبیه به شعرا می کرد تا دانشمندان! اشتیاق او به ویولن و نوازندگی به اندازه ای بود که همواره حضار را مفتون خود می نمود. 🔸 انیشتین بارها و بارها از توانایی موتزارت در ساخت قطعاتی متمایز و برجسته تحت شرایط بسیار دشوار سخن رانده است. خود او نیز در سال 1905، زمانی که فرضیه نسبیت را مطرح کرد، درآپارتمانی کوچک با مشکلات مالی و خانوادگی بسیاری دست به گریبان بود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 انگیزه‌ای جز «آموزش» در روزهای کرونایی ندارم/ انتقاد از منتقدان حسود 🔸 سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: این روزها تنها کاری که می‌توانم در قرنطینه و ایام در خانه ماندن انجام دهم، آموزش آنلاین است که به صورت بسیار جدی روی آن تمرکز کرده‌ام. به هر حال اکنون که کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به صورت کامل تعطیل شده‌اند، ما ناچاریم از طریق آموزش آنلاین در فضای مجازی کارهایی را برای تعدادی از هنرجویان انجام دهیم. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
Masafmusic
‍‍🔹 انگیزه‌ای جز «آموزش» در روزهای کرونایی ندارم/ انتقاد از منتقدان حسود 🔸 سامان احتشامی آهنگساز و
🔸 احتشامی ادامه داد: البته خیلی از هنرجویان هستند که مایل نیستند در فضای مجازی فراگیری را تجربه کنند اما من کوشش می‌کنم برای آن دسته از افرادی که در روزهای قرنطینه هم مایل به فراگیری هستند برنامه‌ریزی‌هایی را برای آموزش انجام دهیم که امیدوارم هنرجویان نیز از کار ما رضایت داشته باشند. 🔸 وی افزود: البته این نکته مهم را هم باید بگویم که موضوع آموزش آنلاین دربرگیرنده مباحث و شرایط تخصصی است که در هر رشته‌ای از موسیقی قابل اجرا نیست. به‌عنوان مثال من به‌عنوان نوازنده پیانو که حوزه تخصصی آموزشی من نیز هست، می‌توانم نسبت به آموزش آنلاین اقدام کنم. اما کارشناسان تخصصی حوزه موسیقی می‌دانند که هر سازی را نمی‌توانیم در فضای مجازی به هنرجویان آموزش بدهیم. اتفاقاً در این روزها هم برایم جالب است که خیلی از رفقا برای اینکه از کلافگی و بی‌حوصلگی خانه‌نشینی بیرون بیایند، می‌آیند و بدون در نظر گرفتن ضوابط تخصصی آموزش نوازندگی در فضای مجازی، کارهایی می‌کنند که برایم بسیار عجیب و غریب است، چرا که برخی از سازها برای آموزش نیازمند فراهم شدن ملزوماتی در مقدمه آموزش هستند که باید استاد حضوری در محل آموزش حضور داشته باشد و من نمی‌دانم چطور برخی‌ها برای اینکه از بیکاری دربیایند این روش آموزشی را برای ادامه، انتخاب کرده‌اند. 🔸 این آهنگساز و نوازنده که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی را در عرصه موسیقی انجام داده است، تصریح کرد: خیلی از مخاطبان موسیقی در فضای مجازی، می‌دانند که سامان احتشامی از جمله هنرمندانی است که همواره تلاش کرده خارج از فضای رسمی حوزه موسیقی، کارهایی را اجرا و تولید کند که بتواند به سهم خود در شادی بخشی و ایجاد روحیه در جامعه نقش ایفا کند. کما اینکه در این زمینه هم نهایت تلاشم را کرده‌ام تا بتوانم با استمرار این فضا شرایطی را فراهم کنم که مردم برای زندگی در شرایط فعلی انگیزه داشته باشند. حتی در این چارچوب بارها و بارها از ناحیه برخی‌ها زخم زبان‌هایی به من وارد شده که چرا دست به چنین کارهایی می‌زنم اما واقعاً برایم اهمیت نداشت چرا که دوست داشتم و دارم تا مردمم با موسیقی لحظه‌های خوبی را سپری کنند. اما ماجرا وقتی برای من جالب می‌شود که خیلی از همین دوستان منتقد که به دلیل بخل و حسد به من برای حضور این چنین در فضای مجازی خرده می‌گرفتند، خود در برخی موارد سردمدار کارهایی می‌شوند که تا همین دیروز به خاطر انجامش به من و امثال من فحش می‌دادند! 🔸 احتشامی تاکید کرد: مدت زیادی است که غیر از آموزش که دغدغه اصلی من است، فعالیت مضاعفی در فضای مجازی ندارم چرا که به دلیل شرایط بدی که در جامعه حکمفرما شده و هر روز شاهد مرگ تعدادی از هموطنان عزیزم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا هستم اصلا حال و روز خوبی ندارم و می‌توانم بگویم برای خلق موسیقی بسیار بی‌حوصله‌ام. البته که کارهای بسیار زیادی برای انتشار و تولید اثر دارم که فعلاً تا خلاص شدن از شر این ویروس برنامه‌ای برای آن‌ها طراحی نکرده‌ام. امروز تمام جهان به هم ریخته و من معتقدم در این شرایط خلق موسیقی آنچنان فایده‌ای برای مخاطبان ندارد. امروز آنچه نیاز است مهربانی و توجه مردم به همدیگر است. امروز تنها کاری که من به عنوان هنرمند می‌توانم انجام دهم دعوت به در خانه ماندن برای مقابله با شیوع ویروس کروناست وگرنه کارهای دیگر به اعتقاد من چندان تاثیری در مثبت شدن اوضاع جز اینکه از بی‌کاری رها شویم ندارد. 🔸 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: چند وقت پیش متوجه شدم علی جعفری پویان نوازنده شناخته شده ویولن، دست به ابتکار جالبی زده که برایم بسیار ارزشمند بود. او نیز مانند من و برخی دیگر از هنرمندان تلاش می‌کند در فضای مجازی به ارائه نکات اموزشی بپردازد اما چون ماجرا به گونه‌ای است که جهت آموزش باید این سازها را کوک کرد، به برخی از دوستان و هنرجویانش که در نزدیکی خانه هنرجویان مبتدی‌تر حضور دارند، توصیه کرد تا بروند و سازهای آن‌ها را برای فراگیری کامل نکات آموزشی کوک کنند. این به اعتقاد من یک کار مفید است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد وگرنه من اعتقاد دارم در این شرایط تولید موسیقی نمی‌تواند دردی را التیام دهد. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 خواننده تیتراژ سریال «بچه مهندس ۳» مشخص شد 🔸 خبرآنلاین/ احسان خواجه‌امیری، تیتراژ سریال «بچه‌مهندس ۳» را که در ماه رمضان از شبکه دو پخش خواهد شد، می‌خواند. آهنگساز این قطعه، بابک شهرکی است. 🔸 فصل نخست این سریال شبکه دو، به دوران کودکی شخصیت اصلی به نام جواد جوادی می‌پرداخت. او در فصل دوم نوجوان شده بود و حالا در فصل سوم، جوانی ۲۴ ساله و دانشجو است. 🔸 علی غفاری، کارگردانی، سعید سعدی، تهیه‌کنندگی، بابک شهرکی، آهنگسازی و حسن وارسته، امیر شاداب و رضا خمسه، نویسندگی این سریال را به عهده دارند. 🔸 فرهاد قائمیان، کامران تفتی، ثریا قاسمی، روزبه حصاری، سعید کریمی، مهشید جوادی، کاوه سماک‌باشی، فرناز رهنما، حدیث چهره‌پرداز، خیام وقارکاشانی، مهسا مهجور، سارا شاهرودیان، بهنام مومنی، مهرزاد جعفری، مانی رحمانی، محمود خسرومنش، امید ماهر، نسیم باقریان، یاسمن قلی‌پور، سیدمهرداد ضیایی، کریم اکبری‌مبارکه، عباس جمشیدی، فرید قبادی، کریم قربانی، اتابک نادری، افشین نخعی، سلمان فرخنده، فریده دریامج، شیوا خسرومهر، آرش نوذری، احسان امانی، احسان مهدی و حسن اسدی در «بچه‌مهندس ۳» به ایفای نقش پرداخته‌اند. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 طرفداران تک نوازی گیتار این ویدئو را از دست ندهند 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
27.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‍‍🔹 بررسی جزئیات مقام «نهاوند» در یک اکتاو موسیقایی 🔸 در هجدهمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، به بررسی ویژگی‌های مقام «نهاوند» در یک اکتاو موسیقایی پرداخته می‌شود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
Masafmusic
‍‍🔹 بررسی جزئیات مقام «نهاوند» در یک اکتاو موسیقایی 🔸 در هجدهمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات د
‍‍🔹 بررسی جزئیات مقام «نهاوند» در یک اکتاو موسیقایی 🔸 در هجدهمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، به بررسی ویژگی‌های مقام «نهاوند» در یک اکتاو موسیقایی پرداخته می‌شود. 🔸 به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. 🔸 قسمت هجدهم: بررسی جزئیات مقام «نهاوند» در یک اکتاو موسیقایی مقام نهاوند یکی از مقامات بسیار پرکاربرد در هنر تلاوت قرآن است که در برخی از کشورها با عنوان «نهوند» شناخته می‌شود. اگر بخواهیم این مقام را به لحاظ موسیقایی بررسی کنیم، این مقام بسیار مشابه به آواز بیات اصفهان در موسیقی ایرانی است که در منطقه آذربایجان نیز بیات شیراز نامیده می‌شود. 🔸 همچنین، این مقام در موسیقی کلاسیک غربی نیز معادل گام مینور هارمونیک است. البته خود مقام نهاوند نیز عموماً در حالت‌های مختلفی همچون نهاوند حساس، نهاوند کردی (معادل گام مینور تئوریک) و ... بررسی می‌شود. 🔸 مقام نهاوند، مقامی منفصل است که از دو جنس چهارتایی پایین نهاوند و چهارتایی بالای حجاز تشکیل شده و چون این مقام، مقامی منفصل است، بین درجات چهارم و پنجم آن یک پرده کامل فاصله وجود دارد. 🔸 اگر بخواهیم مقام نهاوند کردی را نیز بیان کنیم که معادل گام مینور تئوریک در موسیقی غربی است، باید گفت، تفاوت این مقام با مقام نهاوند حساس که در بالا بدان اشاره شد، در این است که جنس چهارتایی بالای این مقام برخلاف مقام نهاوند حساس که جنس چهارتایی حجاز بود، جنس چهارتایی کُرد است. همچنین، جنس چهارتایی پایین هر دوی این مقامات نیز همان جنس چهارتایی نهاوند است. 🔸 البته در برخی تلاوت‌ها شنیده می‌شود که قراء در برخی موارد، نهاوند کردی و نهاوند حساس را با یکدیگر تلفیق می‌کنند؛ یعنی فضای اولیه را از غماز و درجه پنجم نهاوند آغاز می‌کنند و در ادامه فضای تلاوت را یا به مقام عشاق مصری می‌برند یا نهاوند را در فضای بالا تبدیل به نهاوند کُردی کرده و در برگشت، دوباره به فضای مقام نهاوند حساس می‌رسند. 🔸 یادآوری می‌شود، این ایام روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود. فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار هجدهمین قسمت هستیم. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 روایت یک آهنگساز از تجربه ابتلا به«کرونا»/نگاهم به زندگی دگرگون شد 🔸 مهران مهرنیا نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی که چندی پیش به بیماری «کووید ۱۹» مبتلا شده بود از شرایط زندگی در این دوران و آغاز فصل جدید زندگی هنری خود بعد عبور از این بحران سخن گفت. @masafmusic
Masafmusic
‍‍🔹 روایت یک آهنگساز از تجربه ابتلا به«کرونا»/نگاهم به زندگی دگرگون شد 🔸 مهران مهرنیا نوازنده و آهن
‍‍🔹 روایت یک آهنگساز از تجربه ابتلا به«کرونا»/نگاهم به زندگی دگرگون شد 🔸 مهران مهرنیا نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی که چندی پیش به بیماری «کووید ۱۹» مبتلا شده بود از شرایط زندگی در این دوران و آغاز فصل جدید زندگی هنری خود بعد عبور از این بحران سخن گفت. 🔸 مهران مهرنیا نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی در عرصه تولید آلبوم و برگزاری کنسرت داشته است، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تجربه خود از شکست بیماری «کووید ۱۹» در روزهای پایانی سال گذشته، گفت: روزهای پایانی سال گذشته بود که متوجه نشانه‌هایی از نفوذ ویروس کرونا در بدنم شدم. پس از اینکه با پزشکم در این مورد صحبت کردم شرایطی هماهنگ شد که بروم و تست بدهم. در ابتدا برخی از دوستان پزشک گفتند که این شرایط نشانه بیماری «کووید ۱۹» نیست اما بعد از اینکه آزمایشات دیگری روی من انجام گرفت، نتیجه مثبت اعلام شد و من بنا به توصیه پزشکان خودم را به صورت کامل در خانه قرنطینه و با تجویزهای پزشکی درمان را آغاز کردم. 🔸 وی ادامه داد: در دورانی که به این بیماری گرفتار بودم تمام تلاشم را انجام دادم تا با حفظ روحیه پیروز میدان مبارزه باشم و خوشبختانه هم این اتفاق افتاد. اما در این مدت چند روز را گذراندم که برایم بی‌نهایت سخت بود. 🔸 مهرنیا در تشریح دوران ابتلای خود به بیماری گفت: در ساعت‌هایی به نبودن در این دنیا فکر می‌کردم، چرا که عمده تمرکز ویروس در بدنم روی ریه‌هایم بود و به قدری من را رنج می‌داد که به سختی نفس می‌کشیدم ولی رفته‌رفته شرایط بهتر شد و ماجرا به گونه‌ای پیش رفت که توانستم از مرحله سخت بیماری عبور کنم. اکنون نیز دوران قرنطینه کامل را پشت سر گذاشته‌ام و مشغول استراحت و گذراندن دوران نقاهت بیماری هستم و این بهانه تصمیمی بود که من را مجاب کرد تا سبک زندگی جدیدی را آغاز کنم. 🔸 این نوازنده اظهار کرد: شرایطی که در دوران این بیماری برایم به وجود آمد و امیدوارم برای هیچ انسانی روی زمین اتفاق نیفتد اکنون انگیزه‌ام برای زندگی را دگرگون کرده به طوری که وقتی از بستر بیماری بلند شدم و به جریان اصلی زندگی بازگشتم، بلافاصله قطعه‌ای را تولید کردم. این شرایط برای من در داخل منزل موجب شد که بار دیگر رجعتی به تمامی ملودی‌ها و آثاری داشته باشم که در حافظه رایانه شخصی‌ام در منزل وجود داشت اما از نگاهم مغفول مانده بود، ولی این دوران باعث شد که سری به آن فایل‌ها بزنم و کارهایی را انتخاب کنم که برایم بسیار جذاب و ارزشمندند. 🔸 مهرنیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های جدیدش در عرصه موسیقی گفت: به تازگی نماهنگ «انتظار» به آهنگسازی بنده و خوانندگی وحید تاج توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر شده است. همزمان ضبط آلبوم جدیدی با استفاده از اشعار سعید میرزایی و اسماعیل امینی را با حضور یک هنرمند از دیار شهر کرد به پایان برده‌ام که به زودی این اثر منتشر خواهد شد. 🔸 وی افزود: کارهایی را نیز با خوانندگان دیگری چون محسن بهاروند و مسعود مدنی انجام داده‌ام که در ماه‌های قبل درباره آن اطلاع‌رسانی شده بود. از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌هایی برای راه‌اندازی یک پاتوق مجازی موسیقایی در باغ موزه هنرهای ایرانی انجام گرفته که بنا داریم در این چارچوب، نشست‌هایی را با موضوعات تخصصی موسیقی ترتیب بدهیم که فکر می‌کنم می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد. این نشست‌های مجازی محلی برای اجرای آثار موسیقایی مختلف و گپ و گفت‌های صمیمانه میان اهالی موسیقی خواهد بود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 مرز‌های ادبی و هنری افسارگسیخته پیش می‌رود/ مارکت‌های موسیقی؛ تعیین‌کننده کیفیت ترانه‌ها @masafmusic
Masafmusic
‍‍🔹 مرز‌های ادبی و هنری افسارگسیخته پیش می‌رود/ مارکت‌های موسیقی؛ تعیین‌کننده کیفیت ترانه‌ها @masaf
‍‍🔹 مرز‌های ادبی و هنری افسارگسیخته پیش می‌رود/ مارکت‌های موسیقی؛ تعیین‌کننده کیفیت ترانه‌ها 🔸 ناصر پروانی شاعر، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شعرهایی که در واقع شعر نیستند و خوانندگان آن را می خوانند، گفت: واقعیت این است که این روزها مرزهای ادبی و هنری افسار گسیخته پیش می رود و هنر واقعی گم شده. ذائقه مردم را به گونه‌ای تغییر دادیم که نمی‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند. مبادی هنری و مصادر هنری ما تاریخ دارد و خواسته و ناخواسته به سمتی رفتیم که حتی نمی‌توان نام ترانه را روی برخی آثار گذاشت. متونی را که می‌بینیم که روی آن نام ترانه می‌گذارند که حتی به فارسی سلیس و روان نوشته نشدند. 🔸 او افزود: برخی آثار بدون اینکه متوازن باشند و اصول اولیه شعر را داشته باشند، خوانده می‌شوند. نام ترانه را نمی‌توان روی این آثار گذاشت. اگر بخواهم این آثار را شبیه سازی کنم، باید بگویم شبیه فیلم‌های گیشه پسند هستند. تنها برای فروش و جذب مخاطب ساخته می‌شوند و ماندگاری ندارند. قوی‌ترین اثر در بین این آثار از نظر تعداد یک ماه یا دو ماه دانلود می‌شوند و مردم آن را در ماشین هایشان گوش می‌دهند. پس از مدتی این آثار به دست فراموشی سپرده می‌شوند. درحالی که ۵۰ سال است ترانه‌های ماندگار ما شنیده می‌شوند و کاور جدیدی از آن‌ها تولید می‌شود، چون ذهن و ضمیر پاک مردم این‌ها را مطالبه می‌کند. 🔸 این شاعر با اشاره به اینکه اساتید شعر ترانه‌هایی را که خوانده می‌شود شعر نمی‌دانند، بیان کرد: تولید موسیقی‌هایی که اسم ترانه شان را نمی‌توان ترانه دانست، زنگ خطر است. این آثار تغییر ذائقه‌ای را در مردم به خصوص نوجوان‌ها به وجود می‌آورند. اگر این مسئله ادامه پیدا کند شاهدیم شعر‌های قوی کنار گذاشته می‌شود و نسل نوجوان ما از آن‌ها خوراک ادبی می‌گیرد. هم اکنون سطح توقع جامعه را از آثار و هنر ادبی فاصله می‌دهیم. 🔸 پروانی ادامه داد: مارکت‌های موسیقی یک خواننده را برای شش ماه چهره سازی می‌کنند و به وسیله آن کنسرت‌هایی را برگزار و درآمد زایی می‌کنند. مثل یک لامپ تایخ مصرف دار هستند که دوره شان تمام می‌شود و تنها چیزی که از آن‌ها باقی می‌ماند و آن اثر مخربی است که روی هنر و ادبیات باقی می‌گذارند. ما داریم چنین خوراکی را به مخاطب تزریق می‌کنیم. کسانی مانند همایون شجریان، حجت اشرف زاده، محسن چاووشی و شهرام ناظری هستند که شعر بسیار فاخر ما را با شیوه‌های جدید تبلیغ می‌کنند. این افراد مخاطبان خود را دارند و ذهن‌های جستجوگر سراغ شعر‌های فاخری که این افراد تبلیغ کردند می‌روند. 🔸 او تصریح کرد: این مارکت‌های موسیقی هستند که برای خواننده تعیین می‌کنند سراغ خواندن آثاری بروند که نمی‌توان نام شعر یا ترانه روی آن گذاشت یا سراغ شعر فاخر بروند. چون این عزیزان دغدغه هنر و ادبیات فاخر را ندارند. دغدغه ماندگاری زبان فارسی را هم ندارند. وقتی به یک دوره کوتاه مدت نگاه می‌کنیم می‌بینیم در ۵ سال ۵۰ خواننده داشتیم که تنها شش ماه شنیده و پررنگ شدند. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 پیام تبریک دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به عبدالحسین مختاباد 🔸 به گزارش خبرگزاری موج، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران به عبدالحسین مختاباد برای کسب نشان طلای رقابت‌های ۲۰۲۰ جایزه جهانی موسیقی تبریک گفت. 🔸 سید عبدالحسین مختاباد خواننده و آهنگساز ایرانی، طی روزهای گذشته نشان طلای رقابت‌های ۲۰۲۰ جایزه موزیک جهانی را برای اثر «از شرم در حجاب» به‌دست آورد. 🔸 همچنین سالار زمانیان برای آلبوم موسیقی «از ارس» و احمد میرمسعودی برای آلبوم «نوازش لحظات» موفق به دریافت نشان نقره این جایزه شدند. شاهین یوسف‌زمانی نیز موفق به دریافت نشان برنز این رویداد هنری شد. 🔸 اما در پیام حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران آمده است: «عالم از ناله عشاق مبادا خالی استاد ارجمند، هنرمند فرهیخته، جناب آقای عبدالحسین مختاباد هنر اصیل و ماندگار، هنری است که سبب‌ساز سوق دادن آدمی به درنگ در عظمت خالق بی‌چون و جلوه‌های جاودان آفرینش شود تا از این رهگذر روح و روان آدمی دمی رامش پذیرد. بانگ و نوای هنرمند گرانمایه جناب استاد عبدالحسین مختاباد بی‌گمان در زمره الحان دلکش و دلاویز این مرز و بوم است. به نمایندگی از سوی کمیسیون ملی یونسکو ایران، موفقیت جنابعالی را در کسب نشان طلای جایزه جهانی موسیقی که افتخاری شایسته برای جامعه موسیقی ایران‌زمین است، صمیمانه تبریک می‌گویم.» 🔸 جایزه جهانی موسیقی از سال ۲۰۱۱ تاسیس شده و هر ساله به ۹ هنرمند نشان طلا، به صد نفر نشان نقره و به ۵۰ نفر نشان برنز اعطا می‌کند. 🔸 سال گذشته «مسعود رضایی» جایزه نقره‌ای این رقابت‌ها را از آن خود کرده بود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 ماجرای عجیب رابطه خواننده لس‌آنجلسی با آیت‌الله منتظری 🔸 مصطفی فقیهی، مدیرمسئول سایت انتخاب در توییتر مدعی شده که ۱۲سال قبل، معین، خواننده لس‌آنجلسی، ۸۰ هزار دلار به حساب وجوهات آیت الله منتظری پول واریز کرده بود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
محمد اله‌ياري مديرکل دفتر موسيقي از اجرايي نشدنِ قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، در سال 1399 مي‌گويد.  تسنيم/ يکي از اتفاق‌هاي ناخوشايندي که در سال 1398 گريبان‌ موسيقي کشور را گرفت، قانوني بود که به پيشنهاد دولت در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد. براساس اين قانون 10 درصد از درآمد کنسرت‌هاي موسيقي بايد به حساب خزانه دولت وريز مي‌شد. اين اتفاق به اقتصاد موسيقي ضربه وارد کرد و موجب نارضايتيِ بسياري از اهالي موسيقي شد. ادامه مطلب را در لینک مطالعه کنید 👇🏻👇🏻 https://masaf.ir/masafmusic/post/36310 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
خبر بازگشايي دوباره آموزشگاه‌ها قطعاً خبر خوشي براي استادان و هنرجويان خواهد بود و احتمالاً آموزشگاه‌هاي زيادي با رعايت نکات بهداشتي شروع به فعاليت مي‌کنند، اما بايد توجه داشت که هنوز بابت احتمال سرايت ويروس کرونا نگراني‌هايي وجود دارد که ممکن است فعاليت آموزشگاه‌ها پس از کرونا با فعاليت آن‌ها در پيش از کرونا کمي فرق داشته باشد. در ادامه گزارش نظرات چندين مدرس موسيقي پيرامون آموزش موسيقي به صورت آنلاين و تجربه‌هايي که در اين مدت از اين شيوه آموزشي کسب کرده‌اند را مي‌خوانيم 👇🏻👇🏻 https://masaf.ir/masafmusic/post/36358 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic