eitaa logo
Masafmusic
8.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4 فایل
🎼 واحد موسیقی موسسه فرهنگی هنری مصاف ایرانیان ارتباط با ما my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 رکوردداران کنسرت در سه دهه 2⃣ قسمت دوم: 🔸 دهه نود از اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود بود که موسیقی شکل و شمایل دیگری به خود گرفت و روند تولید و انتشار آثار نیز تغییرات بسیار کرد. می‌توان دلیل آن تحولات را وجود اینترنت و وفور ابزار و ادوات دیجیتال دانست. این رویه جدید ویژگی‌ها و مضراتی داشت. از ‌آن سال‌ها به بعد دیگر تولید آلبوم توجیه اقتصادی ندارد و ساخت و انتشار تک‌آهنگ مرسوم شده است، که البته یکی دیگر از دلایل رکود تولید آلبوم نبود قانون کپی رایت است. از سال ۱۳۹۰ به بعد افرادی که برای تولید تک آهنگ و اجاره استودیو هزینه‌های بسیار می‌پرداختند به مدد وجود نرم‌افزارهای پیشرفته در خانه‌شان به تولید اثر پرداختند. از میان انبوه افرادی که پا به عرصه موسیقی گذاشته بودند نیز برخی استعدادهای جدید شناخته و معرفی شدند و به طرق مختلف مورد حمایت قرار گرفتند که اتفاق خوبی بود و کم و بیش وجود دارد. از سوی دیگر، تهیه‌کنندگان که تا پیش از دهه نود، تاثیر چندانی بر بدنه و محتوای موسیقی پاپ و دیگر گونه‌ها نداشتند، قدرت بسیاری کسب کردند و حال به خواست و اراده آنها بود که خواننده‌ اثر تولید می‌کرد و روی صحنه می‌رفت. 🔸 بنا به همین دلایل و بنا به گزینش‌های فرا قانونی، خوانندگان و نوازندگان جدید که اغلب بر اساس روابط پا به عرصه حرفه‌ای می‌گذارند، بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده تهیه‌کنندگان، نام خود را در لیست رکوردداران ثبت کرده‌اند. اگر قرار باشد به رکورد‌داران دهه نود بپردازیم نام سیروان خسروی (آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده موسیقی پاپ) در صدر است. او در اوایل دهه نود یکی از معدود خوانندگانی بود که کنسرت‌هایش با استقبال بسیار مخاطبان همراه بود. پس از سیروان خسروی، مازیار فلاحی یکی دیگر از رکوردداران کنسرت در دهه نود محسوب می‌شود. آثار او در سال ۱۳۹۵ بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. مازیار فلاحی در آن مقطع ۲۰ سانس متوالی کنسرت برگزار کرد و به این وسیله نام خود را در لیست رکوردداران کنسرت ثبت کرد. محسن یگانه که یکی از رکوردداران دهه ۸۰ بود در اردیبهشت ۱۳۹۶ به مدت ۴ شب متوالی، طی ۸ سانس روی صحنه رفت و اتفاقی را رقم زد که برای کمتر خواننده‌ای رخ داده بود. 🔸 محسن یگانه در همان سال موفقیت خود را تکرار کرد. او در پاییز سال ۱۳۹۶ کنسرتی در سالن بزرگ «مایکروسافت» آمریکا برگزار کرد و موفق شد ۷۱۰۰نفر را به سالن بکشاند. این موفقیت از علاقه ایرانیان خارج‌نشین به موسیقی پاپ خبر می‌داد. یادآوری می‌شود پیش از محسن یگانه فقط دو خواننده توانسته بودند ظرفیت ۷۱۰۰ نفری سالن «مایکروسافت» را پرکنند که آنها نیز ایرانی نبودند. طی دو، سه سال گذشته، برگزاری کنسرت به اتفاقی معمول تبدیل شده و یکی از برنامه‌های روتین و روزمره سالن‌های تهران و شهرستان‌ها به حساب می‌آید. به طور مثال حامد همایون یکی از خوانندگان رکورددار سال‌های اخیر است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده و طی مدت زمانی کوتاه بیشترین تعداد برگزاری کنسرت غیر متوالی را در کارنامه دارد. همایون تا اواخر شهریورماه سال ۱۳۹۶، ۵۰ کنسرت در تهران برگزار کرده است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نماهنگ کی بهتر از حسین 🎙 با صــدای: پویـابیاتـی 📜 روایتــی از: مجیــدتــال 🔺 #اربعین 🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف @masafmusic
@masafmusic
Ahd - MohammadHossein Abedi.mp3
11.89M
🎵 دانلود آهنگ 🔸 « عهد » 🎙 خواننده: محمدحسین عابدی 🔺 🎼کانال موسیقی موسسه مصاف @masafmusic
Lashgare Akhar zamani.mp3
8.72M
🎵 دانلود آهنگ 🔸 « لشگر آخر الزمانی » 🎙 خواننده: محمدحسین رضایی و همراهی گروه سرود شهید فرجی 🔺 🎼کانال موسیقی موسسه مصاف @masafmusic
🔹 با سلام خدمت همراهان واحد موسیقی موسسه مصاف 🔸 با توجه به اهمیت فعالیت در شبکه های اجتماعی برآن شدیم تا با حضور در توییتر بتوانیم در این عرصه مهم رسانه‌ای نیز در خدمت شما عزیزان باشیم 🌏 لینک اکانت رسمی توییتر واحد موسیقی موسسه مصاف: 👇👇 🆔 twitter.com/masafmusic 🎼 مصاف موزیک @masafmusic
Amire molke din(1).mp3
10.8M
🎥 آهنگ 🔸 « امیر مُلک دین » 🎤 با صدای دلنشین: حاج امین مقدم 🎬 تدوین:سهیل محمدیان 🔺 🌷تولید واحد موسیقی موسسه مصاف 🎼کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ 🔸 « امیر مُلک دین » 🎤 با صدای دلنشین: حاج امین مقدم 🎬تدوین:سهیل محمدیان 🔺#الحسین_یجمعنا 🌷تولید واحد موسیقی موسسه مصاف 🎼کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 نانوگیتاری که خودش می‌نوازد. 🔸 محققان دانشگاه‌های لنکستر و آکسفورد در انگلیس موفق به ساخت یک مدار نانوالکتریکی شبیه سیم گیتار شده‌اند که بدون نیاز به نیروی خارجی ارتعاش می‌کند. 🔸 بر اساس این آزمایش با استفاده از یک رشته سیم معلق که ارتعاشی مشابه سیم گیتار دارد، می‌توان نانو دستگاهی ساخت که با استفاده از جریان الکتریسیته، حرکت و ارتعاش داشته باشد. برای ساخت این دستگاه از نانوتیوب کربن استفاده شده است که به صورت سیمی با قطر حدود ۳ نانومتر است. این رشته نانوتیوب ۱۰۰ هزار مرتبه نازک‌تر از یک سیم گیتار است. در هر دو انتهای این رشته نازک دو تکیه‌گاه فلزی قرار دارد. محققان دمای این سیستم را تا ۲ درجه بالای صفر مطلق کاهش دادند. بخش مرکزی رشته کاملا آزاد است و می‌تواند ارتعاش داشته باشد. محققان با عبور جریان الکتریکی، تغییرات مقاومت الکتریکی سیم را اندازه‌گیری کردند. این رشته سیم دقیقا شبیه به سیم گیتار با ولتاژ نوسانی شروع به ارتعاش می‌کند. اگر ولتاژ اعمال شده قطع شود، نانوسیم با آکورد قبلی به نوسان و ارتعاش ادامه می‌دهد. این نانوتیوب بسیار نازک‌تر از سیم گیتار است، بنابراین با فرکانس بالاتری نوسان می‌کند که در محدوده فراصوت قرار دارد و با گوش انسان شنیده نمی‌شود. 🔸 نتایج این مطالعه برای تقویت نیروهای کوچک، مانند میکروسکوپ‌های جدید و اندازه‌گیری ویسکوزیته (چسبندگی) مایعات کوانتومی کاربرد وسیعی دارد. نتایج این مطالعه در نشریه Nature Physics منتشر شده است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 علی مغازه ای: «تمام آیین‌های مذهبی با موسیقی زنده مانده‌اند» 1⃣ قسمت اول: 🔸 علی مغازه‌ای ـ کارشناس موسیقی ـ می‌گوید: نمونه‌هایی مانند مویه یا موگه در میان لک‌ها، مور در کرمانشاه و ایلام، موتک در بلوچستان و نواجش در مازندران و اشکال دیگری از همین دست که در میان مردمان اقوام ایرانی اجرا می‌شوند، عمدتاً بر همین اساس شکل می‌گیرند. نواهایی که دارای ریتم‌های ساده و پیچیده یا در هم تنیده هستند. درواقع در موسیقی اقوام ایرانی، یک سری الفاظ و یک سری حالات سوگوارانه به یک رپرتوار موسیقیایی عجیب و تاثیرگذاری تبدیل شده است. 🔸 مغازه‌ای با نگاهی تاریخی اینگونه ادامه می‌دهد: مهم‌ترین آیین‌های موسیقایی سوگواری در ایران که از ابتدای قرن پانزدهم میلادی به طور رسمی دارای حکومتی شیعه مذهب شد، آیین‌های سوگواری محرم هستند. وقتی که قرار است ارکان و اجزای این آیین به نمایش دربیاید، می‌بینیم با موسیقی‌های بسیار ریشه‌دار و عمیق آمیخته شده است. ساختار موسیقایی این آیین‌ها از زمانی که مذهب شیعه در ایران رسمیت پیدا می‌کند، قوام و تداوم بسیار وسیعی پیدا می‌کند اما تاریخ‌ این‌گونه موسیقی آیینی به فرمان امیرمعزالدوله دیلمی در بغداد می‌رسد. در پی بازسازی حرم و بارگاه امام حسین(ع)، این فرمان توسط او صادر می‌شود و مردم بغداد کسب و کار و زندگی خود را رها می‌کنند و جامه‌های سیاه به تن می‌کنند و ۱۰ روز به یاد امام حسین(ع) سوگواری می‌کنند. 🔸 او بیان می‌کند که «پیش از این رویداد که بیش از ۱۰ قرن از آن گذشته است، موسیقی مذهبی به صورت نقالی در بلاد و حکمت‌های اسلامی اجرا می‌شد که به ستایش و تمجید پیامبر (ص) و خاندان علی (ع) و مردان مقدس اختصاص داشت. پس از رحلت پیامبر (ص) نقالی شکل مرثیه به خود گرفت و در دوره بنی‌امیه سوگواری نخست برای امامان شیعه و در ادامه حتی به مرثیه‌خوانی درباره افراد غیرمذهبی هم تسری یافت.» این کارشناس موسیقی تصریح کرد: اما بزرگترین اجتماع سوگواری شیعیان در حدود هفتصد سال پیش در انطاکیه سوریه که اکنون شهر جدید انتاکیه در ترکیه در نزدیکی همان شهر قرار دارد، و از زمان جلال‌الدین روحی شکل می‌گیرد که مراسم عاشورای شیعیان حلب از آن تاریخ ظهور می‌یابد. آنان اعتقاد داشتند عزاداری درباره روح مطهر حسین ابن علی (ع) بیشتر از طوفان‌های نوح در خاطره و یادها باقی خواهد ماند. 🔸 مغازه‌ای ریشه‌های موسیقی آیینی مذهبی شیعی‌ در ایران را اینگونه شرح می‌دهد: بر اساس کتاب النقض شیخ قزوینی رازی، از دوره‌ سلجوقیان نمایش‌ مذهبی و حماسی در طبرستان رواج می‌یابد. در این دوره گروهی از خوانندگان با عنوان نقالان و مناقبانبه خواندن قصیده‌ها و مدح امام علی (ع) و گسترش یا افزایش اعتقاد شیعیان می‌پردازند. همزمان فضایل خوانی یا اجرای اشعار فضائلی توسط اهل تسنن که در آن تاریخ پراکندگی و جمعیت بیشتری هم داشتند، در کاروان‌سراها و برخی اماکن عمومی اجرا می‌شده است. پیش از این موسیقی مذهبی و اشعار ایدئولوژیک در وجوه مختلف زیست اجتماعی در جریان بود. اشعار مرثیه‌خوانی و نقالی از حمد و ثنا تا اندوه و ماتم در عید و عزا و مناسبت‌های مختلف در جریان بود، ولی همانگونه که اشاره شد، از زمان رسمیت یافتن مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور در زمان صفویان، تمرکز موسیقی آیینی مذهبی بر مفهوم اندوه مرگ است تا بر زندگی. اگرچه این تمرکز یک سابقه‌ تاریخی باستانی نزد ما ایرانیان داشته که به سوگ سیاوش مربوط می‌شود، گویی ما آمادگی پذیرش و مستحیل شدن عناصر فرهنگی و ادغام یا درآمیزی و ارتقای ارزشی مفاهیم مختلف را همواره داشته‌ایم. 🔸 مغازه‌ای می‌گوید که به عنوان نمونه اگر بخواهیم موسیقی محرم را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که آیین موسیقایی خاصی است که وجوه مختلفی دارد. یکی از ابعاد این بخش راهپیمایی و عزاداری است که از یک نوع آیین حماسی و مذهبی برآمده است و در آن از سازهای کوبه‌ای بزرگ و بادی استفاده می‌شود؛ البته در مراسم‌هایی که در تکیه‌ها و هیئت‌ها و حسینیه‌ها برگزار می‌شود نیز سینه‌زنی‌ و زنجیرزنی در همراه با سوگ آوا وجود دارد. مغازه‌ای اظهار می‌کند در واقع «موسیقی عاشورایی و اربعین در کشور ما در امتداد یا شاید تداوم نوعی موسیقی سوگوارانه در پیش از اسلام است که آن موسیقی‌ها به شکل‌هایی در موسیقی‌های بعد از اسلام ظهور پیدا می‌کنند.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 علی مغازه ای: «تمام آیین‌های مذهبی با موسیقی زنده مانده‌اند» 2⃣ قسمت دوم: 🔸 نمونه‌ای از آیین‌های محرم این کارشناس موسیقی ادامه می‌دهد: برای درک این بحث می‌توانیم داستان سوگ سیاوش را در شاهنامه بخوانیم؛ آیینی است که به شکل خیلی دیرینه در ایران جا و جایگاه دارد. همین ریشه‌های کهن ایران باستان درشکل‌های مختلف موسیقی‌های سوگ، کار و حتی شادیانه ورود پیدا کرده است. بخشی از موسیقی‌های سوگ در دل موسیقی تعزیه یا شبیه‌خوانی ما رواج پیدا کرده است. شبیه خوانی یا تعزیه حدود ۵۰۰ سال پیش حوالی پادشاهی شاه تهماسب بستر حفظ و تداوم موسیقی رایج کنونی به عنوان موسیقی مقامی یا دستگاهی ایران شده بود؛ چون در مقاطع زمانی خاص موسیقی شامل تحریم‌های سیاسی یا ایدئولوژیک می‌شود. موسیقی ایرانی در مراسم‌های مذهبی مانند تعزیه یا مراسم‌های عاشورا و محرم، کارکرد دینی پیدا می‌کند؛ یعنی کاربرد رسانه‌ای موسیقی بستری برای گسترش پیام ایدئولوژی می‌شود و ایدئولوژی نیز بستری می‌شود اما متقابلاً موسیقی می‌تواند به میانجی این نقش از دل تحریم‌ها نجات پیدا کند. او بیان می‌کند درست همین نقطه است که بحث پویایی فرهنگ مطرح می‌شود؛ به دلیل اینکه در زمان‌هایی موسیقی، با لایه‌هایی از اجتماع همراه می‌شود، خودش نیز قوام و تداوم پیدا می‌کند. 🔸 این کارشناس موسیقی معتقد است این گزاره که موسیقی ایرانی با غم همراه است درست است. او در این زمینه توضیح می‌دهد: ریشه‌های موسیقی ایرانی به دلیل ذات و زیست توام با فشار، تحریم، محرومیت و سختی‌های زیستی غم بار است. این غم باری موسیقی ایرانی در دستگاه‌های موسیقی نیز نهفته است. ما حتی زمانی که می‌خواهیم موسیقی خود را شاد کنیم باز نمی‌توانیم به معنای واقعی این کار را انجام دهیم؛ چون به قول استاد صبا نخست باید زیستمان شاد باشد تا هنر موسیقی‌مان شادی افزا شود. به دلایل خاص جغرافیایی و سیاسی اجتماعی، فرهنگ ایرانی با غم و سوگ بیشتر آمیخته شده است. اما همین شرایط بستر اندوهِ خلاق یا به قول فرنگی‌ها creative sadness را در هنر ما ایجاد کرده است که خود بحث مفصلی است. 🔸 با این توضیحات او می‌گوید که موسیقی‌های دهه محرم نمود بسیار هنری و آیینی دارد و دارای کارکردهای عظیم فرهنگی شده است که اگر از آسیب انحراف و ابتذال در امان بماند، موافق و مخالف از آن لذت می‌برد. مغازه‌ای همچنین گذری کوتاه به موسیقی مذهبی مناطق مختلف ایران می‌زند و می‌گوید: می‌توان نمودهای سوگواره‌ها و آواهای غمناک مرسوم در تمام نقاط ایران را به شکل‌های مختلف دید. مثلاً در مرکز ایران و درواقع به تعریف جغرافیای سیاسی و دیپلماتیک قدیم، در محدوده عراق عجم، بیشترین گونه‌های اجرایی تعزیه و عزاداری را می‌بینید. در ناحیه حاشیه شمال خلیج فارس نیز می‌بینیم که گونه‌ای شروه‌خوانی که از نظر تأٌثیرگذاری بسیار غنی است، در تمام محدوده حاشیه خلیج فارس، جا و جایگاه مهمی داشته و دارد و کافی است در محضر اجرا باشید تا باور کنید در دل و جان هر شنونده‌ای نفوذ می‌کند. 🔸 او ادامه می‌دهد: در خراسان نیز شکل‌های دیگری از موسیقی مذهبی رواج دارند از آن جمله نقاره‌خانه در حدود کمتر از پنج قرن پیش در حوزه‌ و گونه مذهبی پدیدار شده است. در حالی که پیش از آن این ژانر به لشکرکشی یا عزیمت پادشاهان یا حاکمان منطقه‌ای اختصاص داشت. البته این گونه فقط محدود به مشهد نیست نقاره خانه‌هایی مثل آستانه اشرفیه یا شاهچراغ شیراز و یا نقاره‌خانه کرمان هم تاسیس شدند. یا آیین موسیقایی شاخسی واخسی در آذربایجان یک رپرتوار مذهبی خاص و دارای ارزش‌ و اعتبار فرهنگی مختص خود است. اگرچه که الآن با ورود سیستم‌های صوتی به چرخه اجرای موسیقی، این دسته موسیقی‌ها کارکرد سابق خود را از دست داده‌اند ولیپوشیده نیست که یک زمان همه آنها کارکرد ایدئولوژی و رسانه‌ای بسیار قدرتمندی داشتند. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 آمادگی پلیس برای مبارزه با دانلود غیرمجاز موسیقی/ مسئولیت‌ها مشخص شود. 🔸 سردار وحید مجید رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فتا) ضمن اشاره به تازه‌ترین اقدامات پلیس فتا درباره معضل دانلودهای غیرقانونی در عرصه موسیقی توضیح داد: در این حوزه چند مرجع مسئولیت دارند و فضا به گونه‌ای است که باید ابتدا مسئولیت‌ها مشخص شود. به این ترتیب که ابتدا جرم‌نگاری‌ها در این حوزه انجام شود و بعد ما برمبنای درخواست‌هایی که در این چارچوب صورت می‌گیرد اقدامات قانونی را انجام می‌دهیم. 🔸 وی ادامه داد: شرایطی که به آن اشاره کردم نه تنها در حوزه موسیقی بلکه در تمامی مواردی که مرتبط با فرهنگ و هنر هستند، مورد توجه است. بنابراین می‌بایست در این بخش متولیان امر با پلیس فتا جلسات خاص و تخصصی را برگزار کنند. سردار مجید ادامه داد: نکته دیگر اینکه در رابطه با موضوع دانلودهای غیرمجاز به ویژه در حوزه موسیقی، باید اقدامات طویل‌المدت و مستمری انجام شود. چرا که حوزه فرهنگ و هنر، حوزه بسیار حساسی است که رسیدگی به امور مربوط به آن در حوزه پلیس فتا، مستلزم برگزاری جلساتی است که در این چارچوب پلیس هم طبق قانون وارد عمل خواهد شد. 🔸 رییس پلیس فتا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر چگونگی تعامل نهادهای صنفی حوزه موسیقی و هنرمندان این عرصه با پلیس فتا دررابطه با موضوع رسیدگی به دانلودهای غیرقانونی هم تصریح کرد: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، آماده برگزاری جلسات با نهادهای مختلف صنفی و هنرمندان فعال حوزه موسیقی است که بتوانیم در این زمینه به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم. البته در این شرایط یکسری وظایف هم خاص حوزه‌های مختلف موسیقی و پلیس است. به عبارتی در حال حاضر بحث ما با تمامی حوزه‌های مرتبط با فضای مجازی این است که برخی مسئولیت‌ها دو طرفه است. 🔸 سردار مجید گفت: من اعتقاد دارم در شرایطی که موضوع دانلودهای غیرمجاز در حوزه موسیقی مطرح می‌شود یکسری وظایف متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های متولی است که باید موارد به صورت دقیقی مشخص شود. مطمئن باشید در حوزه‌ای که به پلیس فتا مربوط می‌شود ما قطعا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic