#تاریخ_اسلام
🔻 نهضت علمی امام باقر و امام صادق علیهما سلام
✅شاگرد پروری از جمله مهمترین اقداماتی است که امام محمدباقر (ع) در راستای حفظ اسلام و مکتب حقه اهل بیت (ع) در طول حیات پر برکت خود به عنوان یک خط فکری-تربیتی دنبال کرد. هرکدام از این شاگردان و راویان منجر به نشر اسلام اصیل در برابر اسلام اموی شدند.
✅باید توجه داشته باشیم که آن حضرت اصحاب و راویان متعددی داشته است به این شکل که شیخ طوسی از ۴۶۸ نفر به عنوان اصحاب امام باقر (ع) نام برده است که طبعاً تعداد واقعی اصحاب و راویان آن امام همام با توجه به نقلهای تاریخی بیشتر از این هم میتواند باشد.
یکی از نکاتی که در این بحث باید به آن بپردازیم، تفاوت راویان و شاگردان حضرت است، اساساً این دو با یکدیگر تفاوت دارند به این دلیل که شاگرد در توصیف فردی است که ملازمت با مکتب امام داشته و مدت قابل توجهی از محضر آن حضرت استفاده کرده و از نظر مکتبی و جریانی، پیرو تابع آن امام همام بوده باشند. در این بین اما، افراد متعددی نیز از اهل سنت بودند که به علم و فضل امام محمدباقر (ع) معترف بودند و از آن حضرت استفاده علمی میکردند که از جمله آنها میتوانیم به «ابوحنیفه»، «سفیان ثوری»، «سفیان بن عیینه» امام اهل سنت مکه و دیگرانی چون «ابن شهاب زهری»، «محمد بن اسحاق»، اشاره داشته باشیم که این افراد جز اصحاب و راویان اهل سنت بودند که از آن حضرت نقل کردند. نکته اینجاست که شاگردان آن امام همام مروج مکتب آن حضرت بودند و این تفاوت عمدهای است که میان راوی و شاگرد وجود دارد.....
ادامه مطلب 👇🏻
https://www.mehrnews.com/news/5144261/%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D9%87%D9%88%D9%86-%D8%B2%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#سوال
آیا داستان #ضامن_آهو، صحت دارد؟ واقعیت داستان چیست؟
🔻پاسخ : دکتر محمد جواد یاوری سرتختی دکتری تاریخ تشیع) :
داستان #ضامن_آهو آنگونه که بین عموم مردم مشهور شده که امام رضا(ع) با آهو سخن گفته و ضمانت کرده، #صحت_ندارد.
بلکه در منابع قدیم تا حدی متفاوت و جالبتر نقل گردیده است.
روایت اصلی این داستان را شیخ #صدوق(ره) چنین آورده است:
ابومنصور محمد بن عبدالرزاق(متولی شاهنامه ابومنصوری) که از قدرتمندان و زورمندان روزگار بوده نقل می کند:
در جوانی برای اهالی #مشهدِ رضا(ع) و زائرانی که با آنجا می رفتند، #مزاحمت ایجاد می کردم تا اینکه یک بار که با یک #یوزپلنگِ(آموزش دیده) برای شکار #آهو به آن حوالی رفته بودم، یوز را دنبال آهویی فرستادم و آهو تا نزدیک دیوار محوطه #زیارتگاه امام رضا(ع) رفت ولی یک باره هر دو در مقابل آن ایستادند.
گاهی که آهو به سوی دیگری می رفت، یوز به دنبالش می دوید ولی وقتی به محوطه #زیارتگاه پناه می برد، یوز از دنبال کردنش دست بر می داشت.
بالاخره #آهو به یکی از اتاقهای #زیارتگاه وارد شد و هنگامی که به دنبالش رفتم آن را نیافتم.
از ابونصر مُقری(که در محوطه بود) پرسیدم: آهویی که وارد محوطه شده بود کجاست؟
گفت: من ندیده ام.
از آن روز #نذر کردم که دیگر زائران رضا(ع) را #آزار ندهم و راهشان را نبندم. همچنین از آن به بعد هرگاه حاجتی داشتم به زیارتش می آمدم و حاجتم روا می شد.
یک بار از خدا خواستم که فرزند پسری به من ببخشد که چنین شد. هنگامی که پسرم به #بلوغ رسید و (در ماجرایی) کشته شد، مجددا به #مشهدالرضا(ع) رفتم و بازهم فرزند پسری از خدا خواستم که خداوند برای بار دوم پسری به من داد و هیچ #حاجتی را در آنجا از خدا نخواسته ام مگر اینکه روا شده است.
📚 شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج2 ، ص285-286
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_ایران
#انقلاب
⁉️ ماجرای آب و برق مجانی منتسب به امام چیست؟ واقعیت ماجرا چه بوده؟
🔻 پاسخ از علیرضا زادبر (دکتری علوم سیاسی)
ماجرای آب و برق مجانی
https://www.instagram.com/tv/CLHWZQHHTe0/?igshid=kzjio4gez1kq
🎥48 دقیقه ویدئو 👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
Mis Gh:
#سلسله کارگاه های_پژوهشی آشنایی با فرق و مذاهب
✅موضوع: نقد و بررسی جریان احمد الحسن البصری
🎙با حضور ارزشمند استاد حجه الاسلام علی محمدی هوشیار
🗓یکشنبه و دو شنبه ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه
⏰ساعت 10:00 به صورت مجازی در سامانه lms
🔸شرکت برای عموم با گزینه مهمان آزاد است.
🔗 لینک ورود مستقیم به جلسه
https://baqiatallah.lms2.hozehkh.com/ws/naghdahmadalhasan
✅واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه) مشهد با همکاری هیات اندیشه ورز اسلام ادیان و ارتباطات میان فرهنگی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
AUD-20210215-WA0013.opus
1.38M
#تاریخ_اسلام
#سلسله_بحث
🔻 چگونه ایران مهد تشیع شد؟
1️⃣قسمت اول
🎤 دکتر محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع)
⏰ 9 دقیقه و 37 ثانیه صوت👆🏻👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔻ایران ۴ میلیارد دلار کسری دارد و به تنهایی از منطقه دفاع میکند!!!
( برای حفظ منافع آمریکا)
🗞 روزنامه اطلاعات ۶ خرداد ۱۳۵۵
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
#مصاحبه
🔻 امام هادی علیه السلام و اقدامات مهم ایشان در جهت مبارزه با جریان استکبار
✅حجت الاسلام محمد جواد یاوری در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام به تشریح فعالیتهای این امام همام پرداخت و گفت: یکی از ابعاد فعالیتهای امام هادی (ع) مبارزه با جریان ظلم و طاغوت بود زیرا دستگاه حاکم به دنبال از بین بردن مکتب اهل بیت و حق بود.
این پژوهشگر تاریخ تشیع، فعالیت حاکمین ظالم در آن دوره را در راستای نابودی نمادها و مناسک شیعه دانست و افزود: هدف بنیعباس از جمله متوکل این بود که شیعه دارای هویت متمایز در جامعه نباشد لذا امام هادی (ع) با هدایت شیعیان از طریق نمایندگان و ساختار وکالت، جریان مقاومت در برابر استکبار و استثمار بنیعباس را حفظ و تقویت میکرد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به استکبار آمریکا و صهیونیسم، گفت: ما باید امام هادی (ع) را الگوی خود قرار داده و در مقابل آمریکا و صهیونیسم و همدستان منطقهای آنها بایستیم زیرا آنها به دنبال شکستن جریان مقاومت و ایران هستند.
وی با بیان اینکه در دوره امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، شیعه دارای تمایز و افتخار بود، گفت: در دوره امام هادی (ع) قصد داشتند که این تمایز و افتخار را از بین ببرند ولی ایشان با ایستادگی و مقاومت، مانع شدند.
〽️حجت الاسلام یاوری دومین مورد از فعالیتهای امام هادی (ع) را تقویت بنیانهای فکری و عقیدتی شیعیان دانست و افزود: ایشان با خطبه غدیریه در آن دوران دوباره غدیر را احیا کردند و در زیارت جامعه کبیره، نظام امامت و بنیانهای فکری شیعه را بیان نمودند؛ در حقیقت در آن دوره اعتقادات شیعه بازخوانی شد.
〽️این پژوهشگر تاریخ تشیع یکی دیگر از اقدامات امام هادی (ع) را پالایش شیعه دانست و گفت: جریانهای واقفیه، زیدیه، اسماعیلیه و مخصوصاً جریان غالیان به دنبال نفوذ در بدنه شیعه و به حاشیه بردن تشیع بودند و دشمن میتوانست از این جریانها برای تبلیغات علیه تشیع استفاده کند ولی امام هادی (ع) در مقابل این جریانها ایستادند و به مناظره و مبارزه با آنها پرداختند.
〽️این استاد حوزه علمیه حفظ اتحاد جامعه را از دیگر اقدامات امام هادی (ع) دانست و افزود: در فتنه خلق قرآن، امام هادی (ع) شیعیان را از شرکت و ورود به این بحث پرهیز دادند و به زحمت جریان شیعه را حفظ کردند و به امام عسکری (ع) تحویل دادند.
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
حضور مجازی در نشست علمی با لینک: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=12414
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔻 ایران ژاندارم منطقه!!
✅ایران حافظ منافع آمریکا در منطقه
✅ نفت ایران برای آمریکا ما به ازاء خرید سلاح
✅ 3 سال جنگ ایران در عمان و کشته شدن ایرانیان به دستور آمریکا
https://www.aparat.com/v/Ogn5c/%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B1%DB%8C_%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7_%D8%A7%D8%B2_%D8%AC%DB%8C%D8%A8_%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85_%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%B1_%D9%88_%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86?amp
🎥 3 دقیقه و 4 ثانیه ویدئو 👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🔻 حجاب در صدر اسلام (1)
«پوشش» یکی از شاخص های وجودی آدمی و وجه ممیز او از دیگر موجودات بوده و لذا جزء نیازهای فطری انسان به شمار می رود. این مهم در منطق الهی از چنان جایگاه رفیعی برخوردار است که قرآن کریم ضمن نعمت و هدیه الهی خواندن پوشش، به کارکردهاى مختلف آن اشاره دارد که مى فرماید: «اى فرزندان آدم، براى شما لباسى فرو فرستادیم که اندام شما را مى پوشاند و مایه زینت شما است... این از آیات خداوند است؛ باشد که متذکر شده، پندگیرید.» (اعراف/27)
بالتبع، در بیان مبینان معصوم شریعت(ع)، مقوله پوشش مورد توجه و التفات فوق العاده ای بوده است. توجه به این مقوله در سیره معصومین (ع) و نوع مواجهه ایشان با این پدیده و تبیین آن، در دو مقام «تبلیغ و ترویج فرهنگ پوشش» (جهت اثباتی) و «مقابله و مبارزه با بدپوششی»(جهت سلبی) امکان پذیر است.
⬅️از سوی دیگر، لازمه تغییر، تحولات زمانی و مکانی و نیز تفاوت عِده و عُده هر کدام از معصومین(ع) با یکدیگر، بهره گیری از شیوه های مختلف در تبلیغ فرهنگ صحیح پوشش و مبارزه با مقوله بدپوششی است؛ چنانکه این مهم در سیره ایشان مشهود است.
1️⃣ پیامبر اکرم (ص) هنگامی که عمروبن حزم را به عنوان والی نجران در یمن منصوب کرد، شرح وظایفی برای او نگاشت. حضرت در بخشی از این آیین نامه کاری، او را مسئول پاکدامنی و حجاب مردم می داند و از او می خواهد به اقدامات عملی در این زمینه همت گمارد: «عهد من محمد النبى رسول الله(ص) لعمرو بن حزم حین بعثه الى الیمن، أمره بتقوى الله فى أمره کلّه... و ینهى الناس أن یصلّى أحد فى ثوب واحد صغیر، الا أن یکون ثوبا یثنى طرفیه على عاتقیه، و ینهى الناس أن یحتبى أحد فى ثوب واحد یفضى بفرجه الى السماء. و ینهى أن یعقص أحد شعر رأسه فى قفاه/ اینکه مردم را از نماز خواندن در یک لباس کوچک نهى کند مگر اینکه پوششى باشد که بتواند دو طرف آن را به دو شانه خود گره بزند. و مردم را از اینکه لباس کوچکى بپوشند که عورتشان آشکار شود باز دارد و از اینکه کسى موهایش را پشت سرش انباشته کند، نهى کند»
📚 (میانجی، مکاتیب الرسول/ج۲/ص۵۲۸).
این فرمایش که در واقع وظایف حکومت را نیز بازگو می کند، با صراحت، گسترش حجاب و عفاف و برخورد با پدیده بدپوششی را از کارویژه های حکومت می داند.
2️⃣ از جابربن عبدالله انصاری نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) از توقف زنان در مسیر رفت و آمد و اینکه زنان هنگام بیرون آمدن از خانه لباس شهرت بپوشند، نهی می کرد.
همچنین زنان را از آنچه سبب ایجاد زینت در صدایشان (ناز و کرشمه) می شود و نیز از بلند کردن صدایشان در غیر ضرورت نهی فرموده است: همانا رسول خدا(ص)نهی می فرمود از اینکه زن از وسط خیابان و یا کوچه راه برود، و می فرمود: زنان سهمی در وسط جاده ندارند؛ ایشان نهی می کرد از اینکه زن هنگام خارج شدن از منزل، لباسی بپوشد که مشهور و انگشت نما باشد و یا خود را تزیین به زیورآلاتی نماید که موقع راه رفتن سر و صدای آنها شنیده شود (و باعث جلب توجه مردان نامحرم گردد)؛ حضرت لعنت می کرد زنانی را که خود را (از لحاظ پوشش و رفتار) شبیه مردان می کنند و یا مردانی را که خود را شبیه زنان می نمایند.
پیامبر اکرم (ص) نهی می کرد از اینکه زنان بدون ضرورت در میان نامحرمان حرف بزنند، و یا در غیر خانه های خودشان شب را بخوابند؛ ایشان نهی می کرد از اینکه مردان نامحرم بر آنان سلام کنند.
📚 (مستدرک الوسائل/ ج۱۴/ص۲۸۰)
🔰نتیجه سخن، تاکید بر حجاب، حیا و پاکدامنی زنان و ممانعت از جلوه گری در انظار عمومی.
در روایت آمده است، هنگامی که رسول خدا (ص) نماز جماعت را تمام می کرد، هنگام خارج شدن از مسجد، قدری درنگ می کرد تا زنان خارج شوند: «حمزة بن أبی اُسید الأنصاری عن أب أنَّه سَمِعَ رَسولَ الله (ص) یَقولُ و هُوَ خارِجٌ مِنَ المَسجِدِ، فَاختَلَطَ الرِّجالُ مَعَ النِّساءِ فِی الطَّریقِ، فَقالَ رَسولُ اللهِ(ص) لِلنِّساءِ: اِستَأخِرنَ؛ فَإِنَّهُ لَیسَ لَکُنَّ أن تَحقُقنَ الطَّریقَ، عَلَیکُنَّ بِحافّاتِ الطَّریقِ»
📚 (سنن ابی داود/ج۷/ص۵۴)
✅حضور زنان در مسجد تابع حضورآنان در اجتماع است.
امام جعفر صادق(ع) می فرمایند: از جمله پیمان هایی که رسول خدا(ص) از زنان امت خود گرفته است این است که چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند (و بر بدن نچسبانند)، و با مردان نامحرم در محل خلوتی ننشینند: «مِسْمَعٍ أَبِی سَیَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع)قَالَ: فِیمَا أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)مِنَ الْبَیْعَهًْ عَلَى النِّسَاءِ
أَنْ لَا یَحْتَبِینَ وَ لَا یَقْعُدْنَ مَعَ الرِّجَالِ فِی الْخَلَاءِ» (الکافی/ج۵/ص۵۱۹).
ادامه دارد....
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
PTT-20210218-WA0001.opus
1.76M
#تاریخ_اسلام
#سلسله_بحث
🔻 چگونه ایران مهد تشیع شد؟
2️⃣قسمت دوم : منشا پیدایی تشیع
🎤 دکتر محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع)
⏰ 12 دقیقه و 29 ثانیه صوت👆🏻👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
در مسیر آگاهی
#تاریخ_اسلام 🔻 حجاب در صدر اسلام (1) «پوشش» یکی از شاخص های وجودی آدمی و وجه ممیز او از دیگر موجود
#تاریخ_اسلام
🔻 حجاب در صدر اسلام (2)
✅در حدیث از حضرت امام جعفر صادق(ع) نقل است که: «أَنَّ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ(ع) قَالَ: أَ مَا تَسْتَحْیُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَکُمْ یَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ یُزَاحِمْنَ الْعُلُوج »؛ آیا شرم نمی کنید و به غیرت نمی آیید، که زنان شما راهی بازارها و مغازه ها می شوند و با افراد بی دین برخورد می کنند. (همان/ج۵/ص۵۳۷)
⏪سیاق خطاب حضرت نشان می دهد که از جایگاه حکومت، چنین سرزنشی را متوجه سهل انگاری عراقیان کرده است و نه امر به معروف و نهی از منکر شخصی
✅خطاب کلی به عراقیان و گزارش دادن به حضرت گویای این نکته است.
وقتی حضرت در حالی که حاکم است، آن هم با این لحن، خطابی را متوجه جامعه می کند، اصل این است که از موضع حاکمیت است و نه صرف بیان حکم شرعی یا وظیفه شخصی امر به معروف و نهی از منکر، همانند هر فرد دیگر.
⏪دیگر اینکه مقصود روایت این نیست که چرا زنان اهل عراق به رفت و آمد در خیابان و بازار مبادرت می کنند؛ بلکه مقصود سرزنش اهل عراق از نحوه رفت و آمد زنان است.
🔰به قرینه سخن رسول الله(ص) که پیش تر نقل شد، امام علی(ع) زنان اهل عراق را امر کردند به هنگام رفت و آمد باید از کنار راه عبور کنند تا برخوردی با مردان پیش نیاید، اگر غیر این اتفاق افتد، نشانه بی شرمی و بی غیرتی اهل آن شهر است. مطابق این روایت نیز بی حجاب بودن زنان در معابر عمومی به طریق اولی مورد عتاب و نهی حاکم اسلامی قرار می گیرد.
⏪آن چه که بیان شد ذکر چند روایت در این باره بود ، اما در برخی روایات در رابطه با پوشش و یا بدپوششی از جانب معصومان(ع) به ما رسیده است، به وضوح روشن می شود که ایشان در همه جا به یک شکل عمل نکرده و از شیوه های مختلفی برای مواجهه و برخورد با پدیده پوشش و بدپوششی استفاده می کردند.
🔰در یک دسته بندی کلی این روایات را می توان به دو دسته تقسیم نمود: دسته اول مواردی است که معصوم(ع) به صورت ایجابی با مسئله برخورد نموده و دسته دیگر مواردی است که شیوه مواجهه، سلبی بوده است.
استفاده از شیوه تعلیمی یکی از مواردی است که معصوم(ع) با استفاده از این روش و شیوه، برخوردی ایجابی با پدیده پوشش و بدپوششی از خود نشان داده است که دال بر این موضوعات است
1️⃣ امام صادق(ع): «السَّکُونِیِّ عَنْ اَبِی عَبْدِالله(ع)قَالَ سُئِلَ النَّبِیُّ(ص)مَا زِینَةٌ الْمَرْاَةً لِلْاَعْمَی قَالَ الطِّیبُ وَ الْخِضَابُ فَإِنَّهُ مِنْ طِیبِ النَّسَمَهًْ؛ زینت زن در پیش مرد نابینا چه چیزی می تواند باشد؟ فرمود: عطر و حنا؛ چراکه حنا هم از خوشبوکننده های انسان محسوب می شود.»
📚(الکافی/۵ج/ص۵۶۴)
بر اساس آیات قرآنی، زنان باید زینت های خود را از دید نامحرمان مخفی و با پوشش مناسب در مجالس و ملاقات با مردان نامحرم حاضر شوند. با توجه به این دستور صریح مسئله ای که به وجود می آید این است که چه چیزهایی زینت می باشد؟ حضرت با این روایت در مقام بیان برخی از مصادیق زینت بوده و به واسطه این بیان به نوعی شیوه برخورد زنان با مردانی که اعمی و کور هستند را تعلیم و آموزش می دهد.
2️⃣ امام علی(ع) می فرماید: ما در حضور پیامبر خدا(ص) بودیم،
⁉️سؤالی را مطرح کردند که چه چیزی برای زنان بهترین است؟ همه ما در پاسخگویی ناتوان شده و پراکنده گشتیم، چون من به خانه مراجعت نمودم، قضیه را به اطلاع فاطمه(س) رساندم، آن حضرت فرمودند: من جوابش را می دانم و آن اینکه «زنان مردان (نامحرم) را نبینند و مردان (نامحرم) زنان را» علی(ع) می فرماید: چون من این جواب را از فاطمه(س) شنیدم، به حضور پیامبر اکرم(ص) رسیدم و عرض کردم. «ای رسول خدا! شما سؤالی فرمودید که، چه چیزی برای زنان بهترین است؟
🔰اینک من جواب آن را می دانم و آن اینکه، زنان مردان (نامحرم) را نبینند و مردان (نامحرم) زنان را.»
ادامه دارد....
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
VideoToMp31613676984829.mp3
6.82M
#تاریخ_ایران
🔻 قبل انقلاب مردم دیندارتر بودن!!
✅ پاسخ استاد محمد حسین راجی
🎥 12 دقیقه و 8 ثانیه
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_ایران_باستان
🔻جشن اسپندارمذگان
۵ اسفند در تقویم زرتشتی، مصادف با ۲۹ بهمن در تقویم هجری خورشیدی، جشن اسپندارمذگان است.
✅اسپندارمذگان، عشقبازی در لجنزار
اسپندارمذگان (اسفندگان) روز گرامیداشتِ اسپَندارمَذ است. او در جهان مادی، مأمور مراقبت از زمین و تقویتِ باروَری در جهان است، و روز 5 اسفند (و به عبارتی 29 بهمن) در میان برخی از ایرانیان باستان، روز پاسداشتِ او قلمداد شده است. برخی از این روز، با نام #روز_عشق و معادلِ ولنتاین غربیها یاد میکنند. اگر ما چنین برداشتی را بپذیریم و برای آن اصالت قائل شویم، پس لازم است بپرسیم که این روز ولنتاین ایرانی (!) اساساً روز عشق چه کسی به اسپندارمذ است؟! برای دریافتن پاسخ، به اوستا (مهمترین متنِ عقیدتی ایران باستان) و متون تفسیری زرتشتی مراجعه میکنیم.
در اوستا آمده است که اسپندارمذ (آرمیتی) دختر اهورامزدا است.[1] و از سویی در اوستا آمده است که اهورامزدا با اسپندارمذ وصلت کرد و از این وصلت، فرزندانی متولد شدند. در کتاب سوم دینکرت (مهمترین دانشنامه زرتشتی) هم به روشنی میخوانیم که اسپندارمذ، دختر اهورامزدا (خدای زرتشتیان) است و اهورامزدا عاشق او میشود و با او وصلت و از او فرزند دار میشود.
در حقیقت باید گفت، که اسپندارمذ، معشوق پدرِ خود (اهورامزدا) بود، آن هم عشقی (و از نوعی) که در شریعت الهی، پلید و ناپاک خوانده شده و امروزه هیچ ایرانی مسلمان، بلکه حتی ایرانیانِ نامسلمان نیز حاضر به گرامیداشتِ آن نیستند. عجیبتر اینکه در عصر ساسانیان، موبدان زرتشتی، شاهان و اشراف اصرار داشتند که این عشق نامتعارف و غیرعادی (و روابط جنسی میان پدر و دختر) به رسم آنچه بین اهورامزدا و دخترش گذشت، در جامعه نیز پیاده شود.[4] برای نمونه، شاپور اول (پادشاه ساسانی)، با دخترش «آدور آناهید» ازدواج کرد
📚 پینوشت:
[1]. خرده اوستا، گزارش موبد اردشیر آذرگشسب، تهران، ۱۳۵۴، ص ۳۳.
اوستا، به گزارش ج. دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱. ج ۱، صص ۴۷۱ و ۵۲۹. ابراهیم پورداود، یشتها، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۷۸. ج ۲، ص ۱۹۰. جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، متون پهلوی، ترجمه سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۱.
کتاب سوم دینکرد، دفتر اول، به اهتمام فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا، ص 143-146. یان ریپکا، تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه،
✅ اسپندارمذگان، جشن جن پرستی
در متن فوق گفتیم که خدای زرتشتیان (اهورامزدا) عاشق دختر خودش #اسپندارمذ میشود، وصلت میکنند و دارای فرزندانی هم میشوند که جشن اسپندارمذگان متعق به همین اسپندارمذ و همین عشق ناپاک است.
◀️ در بخشهای مختلفی از اوستا(کتاب دین زرتشتی) برخی موجودات (از جمله اسپندارمذ، ایزدبهرام، ایزدمهر و...) مورد پرستش قرار میگیرند.
جالب است که در خرده اوستا و در دعاهای روزانه و نیایشهای زرتشتی (که حتی امروزه هم توسط زرتشتیان در مراسمها خوانده میشود) این نیایش و پرستشها وجود دارد.
از زرتشتیان میپرسیم که اینها چه هستند؟ میگویند اینها امشاسپندان و ایزدان هستند. میگوییم امشاسپندان چه هستند؟ میگویند: فرشتگان مقرّب! ایزدان هم فرشتگان معمولی!
✅در اوستا، از چهره و شکل و شمایل اسپندارمذ چیزی نداریم. اما چهره و ماهیت دو فرزند اسپندارمذ به دقت بیان شده است! ایزدبهرام به صورتهای مختلفی ظاهر میشود. مثلا به صورت یک گاو زرد گوش! و به صورت یک شتر پرنده! اما جالبتر آنکه ایزد بهرام به شکل یک گراز تیزچنگال خال خالی که پرواز هم میکند هم ظاهر میشود. شاخ هم دارد!در مهریَشت اوستا هم ایزدبهرام و ایزدمهر (پسران اسپندارمذ) ستایش شده اند و آمده که آنان، مغز دشمنان خود را متلاشی کرده و کمر آنان را در هم میشکند و به گونهای مخالفین خود را میکشد که مو و پوست و خون و گوشت آنان در هم آمیخته شود و آنان از دیدن این صحنه لذت میبرند.
◀️از این توصیفات اوستایی روشن میشود که این دو، جن هستند. نه فرشته. طبیعتاً مادرشان اسپندارمذ هم باید جن باشد. نه فرشته. چون فرشته که نمیتواند جن بزاید. همانطور که کلاغ ماده نمیتواند قناری بزاید!
✅ از نگاه قرآن:
قرآن میگوید کسانی که به گمان خود فرشتگان را میپرستند در حقیقت جنّیان را عبادت میکنند. نه فرشتگان را[سوره سبأ: 40-41] روزی که خداوند همه آنان را بر میانگیزد، سپس به فرشتگان میگوید: آیا اینها شما را پرستش میکردند؟ آنها میگویند: خداوندا تو منزّهی (از اینکه همتایی داشته باشی). تنها تو ولیّ ما هستی، (آنها ما را پرستش نمیکردند) بلکه جنّ را پرستش مینمودندو اکثرشان به آنها ایمان داشتند».
📚 پینوشت:
[1]. خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، تهران: 1354، صص 16، 51، 115-134 و...
خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، همان، ص 117-119. اوستا، به گزارش دکتر ج. دوستخواه،همان، ج 1، ص 370.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب👆👆
🔻کتاب مصور صعود چهل ساله
✒️سید محمدحسین راجی و سید محمدرضا خاتمی
📚انتشارات : به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
🔰این کتاب کتابی است که حضرت آقا شخصا پسرشان اقا مصطفی را می فرستند نزد تیم نویسنده تا این پیام را از طرف ایشان به آنها برساند:
«با نوشتن این کتاب قلبم را شاد کردید»
✅درباره کتاب : کتاب صعود چهل ساله: مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی بر اساس آمارهای بین المللی است.
1️⃣فصل اول: استقلال (از وابــستگی دوران پــهلوی تـا اســتقلال ایـــران اسلامی، استقلال در کشورهای دنیا)
2️⃣فصل دوم: گسترش عدالت اجتماعی (نابرابری، فقر)
3️⃣فصل سوم: گسترش برخورداری های عمومی (امنیت غذایی، آموزش مناسب، بهداشت، دسترسی به آب، دسترسی به برق، دسترسی به سوخت، دسترسی به وسایل ارتباطی، شاخصه توسعه انسانی)
4️⃣فصل چهارم: عزت و اقتدار (اقتدار امنیتی، اقتدار نظامی، اقتدار منطقه ای)
5️⃣فصل پنجم: پیشرفت های زیرساختی (حوزه حمل و نقل، علم و فناوری)
6⃣فصل ششم: پیشرفت صنعتی (انرژی، صنعت)
7️⃣فصل هفتم: پیشرفت در معنویت (معنویت در دوران پهلوی، معنویت در جمهوری اسلامی، تأثیر جمهوری اسلامی بر معنویت دنیا، بحران معنویت در غرب)
8️⃣فصل هشتم: کرامت زن (زن در نگاه سران ایران، بررسی وضعیت زنان، کرامت زن در غرب)
فصل نهم: آزادی و مردم سالاری (آزادی و مردم سالاری، آزادی و مردم سالاری در انقلاب اسلامی، نقد شاخص های آزادی در غرب)
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج دراینستاگرام:
@masir_agahii