eitaa logo
در مسیر آگاهی
261 دنبال‌کننده
999 عکس
709 ویدیو
160 فایل
در جهت روشنگری و پاسخگویی به شبهات پيرامون تاریخ ایران و اسلام با پشتیبانی جمعی از اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔ برخی می گویند با ظهور مهدی موعود درهای توبه بسته خواهد شد و اگر کسی تا پیش از آن توبه نکرده باشد دیگر راهی برایش نیست؟ آیا چنین است؟ ✅ در فرهنگ قرآنی، انسان اگر تا دم مرگ هم توبۀ حقیقی کند، توبه اش پذیرفته می شود. امام زمان(علیه السلام) هم با کتاب و دین جدیدی نمی آید و قرار است احیاگر همین قرآن باشد؛ توبه پذیری مهدی(علیه السلام) نیز همان شرایطی را دارد که در قرآن و روایات بیان شده، چه در زمان غیبت و چه در زمان ظهور، و اگر سیره ای خلاف آن به مهدی(علیه السلام) منتسب شود، جعلی و نادرست است. 🔅ازسوی دیگر، مفاهیمی در توصیف دنیای بعد از ظهور بیان شده که به روشنی بیانگر توبۀ افراد و توبه پذیری مهدی(علیه السلام) است. مهدی(علیه السلام) با ظهورش میخواهد حیات انسان را به اوج درخشش خود برساند. هر حرکت رو به رشدی نیازمند پالایش خطاهای گذشته نزد خود و نزد خداست و مگر توبه معنایی جز این دارد؟ ✅ مهدی(علیه السلام) برای اصلاح زمین میآید و زمین اصلاح نمیشود، مگر با اصلاح قلب های آدمیان. این است که می توان پیش بینی کرد که مهدی(علیه السلام) انسان را در قدم اول با گسترۀ رحمت الهی و باب توبه آشنا خواهد کرد. 🔅 در وصفی دیگر دربارۀ مهدی(علیه السلام) آمده است که او قلبهای مرده را زنده میکند و دلهای پرکینه را شفا میدهد. این اوصاف نیز نشان میدهد که مهدی(علیه السلام) با انسانهایی سر و کار دارد که دلهایی پر از کینه دارند یا قلبهایشان مرده است و مهدی(علیه السلام) آنها را سروسامان میدهد. ✅ اعجاز و کرامت مهدی(علیه السلام) فتح دلهای قفل زده است، نه فتح جغرافیایی. فتح جغرافیایی هنری نیست؛ خیلی ها از پس آن برآمدند، ولی کار مردان خدا فتح قلب هاست؛ رام کردن و آرام کردن دل های طغیانگر است. برای همین است که در دوران مهدی(علیه السلام) دنیا و اهلش طعم پاکی را میچشند. 🔅 به بیان دیگر در آن دوران انسان هویت خود را باز خواهد یافت و به خویشتنِ فطری و خدایی خود بازمیگردد و اگر این توبه نیست، پس چیست؟ 💢 برگرفته از کتاب استراتژی منجی: جنگ جهانی یا صلح جهانی؟، انتشارات پناه 💢 تکمیل بحث فوق را می توانید در سایت ادیان نیوز دنبال کنید. 🔺انتشار این پست گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ آیا امیرمومنان (علیه السلام) و سر تاس بودند؟ ♦️اخیرا دکتر با تاثیر پذیری از وهابیت به تخریب شخصيت علی(علیه السلام) پرداخته است 📍پاسخ: این که در زیارت حضرت علی(علیه السلام) تعبیر آمده، درست است، اما معنای این دو کلمه آن نیست که آقای سروش آن هم با تمسخر بیان می کند(کچل شکم گنده)؛ بلکه خود اهل بیت(علیهم السلام) آن را معنا کردند. ⬅️ مثلا در روایت امام (علیه السلام) هست که این دو را (صلی الله علیه وآله) به امیرمومنان (علیه السلام) داد است و معنای یعنی از و معنای یعنی پر شده از . ➖ اما انزع و بطین را به معنای ظاهری گرفته اند و آن هم جنبه آمیزش یعنی راه حضرت سروش را رفته اند! در حالی که به معنای ظاهری و جسمی نیز بخواهیم معنا کنیم معنای بدی ندارد زیرا انزع و اصلع در ادبیات تعبیر مدح آمیزی است و به کسی گفته می شود که: ◀️ موی دو طرف جلوی سرش ریخته است و این حالت در عرب خوب بوده به خلاف فردی که پیشانی پرمویی داشته است. ◀️ اما بطین به معنای شکم پر نیست بلکه به معنای است. یعنی امیرمومنان(علیه السلام) باتوجه به هیکل که داشته کمر باریک نبوده است. ❗️چطور می شود کسی شکم بزرگ داشته باشد در حالی که همانند معاوبه(لعنت الله) پرخور نبوده است؟! چطور کسی که اهل کار و تلاش بوده و در نبردها یکه تاز میدان بوده باشد؟! اما قد حضرت بر اساس روایتی از خود آن حضرت و همینطور شمائل نویسان، میان قامت و بود یعنی نه خیلی بلند و نه کوتاه. ◀️ در نهایت به نظر می‌رسد که و از این دو اصطلاح معنای بد آن را ترویج داده اند تا به شخصیت امیرمومنان علی علیه السلام بپردازند. چنانکه به تمسخر امام می پرداخت. 📚 پاسخگوی شبهه: حجت الاسلام دکتر محمدرضا مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی و موسسه امام رضا(علیه السلام) 🔺با انتشار این پست دیگران را نیز در مسیر آگاهی قرار دهید یا 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑کوروش در منابع تاریخی ♦️دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و "استاد تمام" دانشگاه تهران(متوفی 1393) 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی. 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چندسال پیش برنامه ضدارزشی شبهه ای را مطرح کرده است که: در منابع آمده است که امام (علیه السلام) فرمودند: ➖ ما از تبار هستیم، هواخواهان ما و ما هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به آورد، زنانشان را به درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به و بردگی اعراب گماشت. : ➖ این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام (علیه السلام) است نه امام حسین(علیه السلام)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده. 📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176 ✅ : ➖ این روایت از معانی الاخبار شیخ نقل شده و آن است؛ زیرا بن جبله در سند آن است، نیز فرضا که امام صادق(علیه السلام) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد: بيان : " " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب. یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، باشد و ، مذموم، است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد. یعنی به عبارت دیگر: این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(علیه السلام) در مقام با عرب هایی است که دیگران را خوار می شمارند؛ اگر چه اهل بیت(علیهم السلام) باشند و امام(علیه السلام) فرموده است: از نظر ما شما که عرب هستید، اما ما اصلا نیستید و عجم هستید، اما ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند. ✅ : ➖ باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن نیست و از است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(علیه السلام)، نگاه به ایرانیان چگونه بوده است. بعد می نویسد: گفته است که ایرانیان را باید و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال " شروع می شود و ثانی یعنی که همان است. ✅ : ➖ مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد: سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان: ابن شهرآشوب در نقل کرده که وقتی ایرانی را به آوردند و تصمیم گرفتند که را بفروشند و مردان را به درآورند که ناتوانان را در طواف بر پشت خود حمل کنند، اميرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: (صلی الله علیه و آله) فرموده است: بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها هستند که و هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم ⬅️ و در پایان: رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ. ➖اﻣﺎم ﺻﺎدق(علیه السلام) ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:  🔺️«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ و ﻏﯿﺮ ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».🔻 ✔️ نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(صلی الله علیه وآله) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد: «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا در زمان شاه در مرزهای ایران و عراق درگیری نشد با وجود اینکه تنش‌هایی بود؟ 👇 https://www.instagram.com/tv/CFh4KbYpUHQ/?igshid=oitbp7jdr3t1 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا