eitaa logo
در مسیر آگاهی
264 دنبال‌کننده
996 عکس
700 ویدیو
156 فایل
در جهت روشنگری و پاسخگویی به شبهات پيرامون تاریخ ایران و اسلام با پشتیبانی جمعی از اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷دفاع مقدس ⁉️ چرا در زمان شاه در مرزهای ایران و عراق درگیری نشد با وجود اینکه تنش‌های زیادی در خط مرزی بود؟ آیا قدرت نظامی پهلوی مانع جنگ شد؟ در جنگ تحمیلی ادوات جنگی توسعه داده شده محمدرضا پهلوی چقدر تاثیرگذار بود؟ چه کسی قبل از انقلاب مانع جدایی خرمشهر از ایران شد؟ چرا نام خوزستان عربستان بود و...... ⭕دکتر زادبر و دکتر مددلو پاسخ می دهند👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.instagram.com/tv/CFh4KbYpUHQ/?igshid=oitbp7jdr3t1 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا جامعه اسلامی پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به چنین وضعی رسید که نوه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را این گونه به شهادت رساندند؟ 🔻برای پاسخ جامع به این سوال باید به کتاب "پس از پنجاه سال" پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین (علیه السلام) اثر علامه فقید دکتر سید جعفر شهیدی رحمة الله علیه مراجعه شود، اما مختصر این که : 1️⃣ با بروز فاجعه سقیفه و دوری مردم و حاکمان از قرآن ناطق و کم توجهی به اهل بیت (علیهم السلام) سبب بروز انواع انحرافات در بین امت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شد که در واقع این جامعه را از درون تهی کرد. 2️⃣ فتوحات نیز به این فضا دامن زد زیرا افرادی بدون شناخت درست از اسلام وارد اسلام شدند. 3️⃣ دوره خلیفه سوم هم که باعث بروز نارضایتی عمومی شد، سرانجام سبب قتل خلیفه به دست مسلمانان شد و وقتی قبح خلیفه کشی از بین رفت دیگر افراد بسیاری واهمه ای از کشتن امام علی و امام حسن (علیه السلام) نداشتند که شاهدش جنگ صفین و جنگ امام حسن (علیه السلام) با معاویه است که افراد بسیاری به جنگ این دو بزرگوار آمدند. 4️⃣ خلافت معاویه و یزید هم در بروز فاجعه عاشورا نقش بسیار پررنگی دارد زیرا معاویه دست به اقدامات تبلیغی گسترده علیه اهل بیت (علیهم السلام) زد، چنان که در منابر جهان اسلام امام علی (علیه السلام) را لعن می کردند. وی همچنین با تطمیع برخی صحابه و علماء درباری، اقدام به جعل گسترده حدیث در منقبت خلفا و امویان و مذمت علی(علیه السلام) کرد. ✔️ لذا سپاه یزید در روز عاشورا بر کشتن امام حسین (علیه السلام) و سر بریدن ایشان جسارت یافتند. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻اعترافات شنیدنی بختیار : بعضی ها می گویند. داشتیم ژاپن می شديم، داشتیم چنین می شدیم!! اینها همه از اباطیل است بنظر بنده. اغلب اینها که چنین می گویند یا نادانند یا خودشان در آن موضع وضعیت خوبی داشتند از نظر سیاسی و اقتصادی..... 🎥ویدئو بختیار و ادامه سخنانش 👇🏻👇🏻 https://www.instagram.com/p/CDyONgeAkp7/?igshid=5j5402gghvbl 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانش چه جایگاهی در تاریخ اسلام دارد؟ واقعه کربلا مهم ترین واقعه تاریخ اسلام بوده است و از ابعاد مختلف اهمیت دارد. 1️⃣ اولا چه فاجعه ای از این بالاتر که امتی پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر خود (صلی الله علیه وآله) فرزند و یادگار پیامبرش را سر ببرد و خانواده او را به اسارت گرفته و زنان و دختران منتسب به رسول الله (صلی الله علیه و آله) را در شهرها بگرداند. 2️⃣ ثانیا امام حسین (علیه السلام) با قیام خود، هیمنه پوشالی دستگاه خلافت اموی را شکست و اسلامیت آن را نفی کرد؛ چنان که یزید و خلفای بعدی، دیگر جایگاه رهبری دینی برای مردم یعنی اهل تسنن نداشتند و نقش آنان بر خلاف دوره پیش از عاشورا به حاکمیت سیاسی تقلیل یافت. 3️⃣ ثالثا امام حسین (علیه السلام) نام اهل بیت (علیهم السلام) را در جهان اسلام زنده کرد و سبب تداوم مذهب شیعه تا به امروز شد. 💢 نظر به اهمیت فراوان قیام کربلا، از دیرباز مورخان شیعه و سنی مانند قاسم بن اصبغ بن نباته، جابر جعفی، ابومخنف، هشام کلبی، نصربن مزاحم منقری، ابن سعد، بلاذری، طبری، مفید، ابوالفرج اصفهانی، ابن اعثم کوفی و دیگران به ثبت وقایع آن پرداخته اند و در حد وسع خود ابعاد این حرکت عظیم را برای آیندگان ترسیم کرده اند که همچون گنجی تمام نشدنی هنوز هم نه تنها خوانده می شود بلکه انواع تحلیل¬ها درباره این واقعه ارائه شده و عبرت های فراوانی از آن استفاده می شود که خود گواهی است بر این ادعا که واقعه عاشورا مهم ترین واقعه تاریخ اسلام بوده است. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ متن شبهه: ➖ جنگ باید سال ۶۱ تمام می‌شد میتوانستیم خسارت بگیریم نباید وارد خاک عراق میشدیم پس ۶سال جنگ اضافی وصدها هزار قربانی مسئولش کیه ؟ ناگفته‌های ناخدا هوشنگ صمدی ✅ پاسخ شبهه: ➖ اگر صلح را مجموعه ای از آتش بس، عقب نشینی، تعیین متجاوز، تامین خسارت های وارده و ... بدانیم، باید بگوییم که در آن زمان، هیچ گونه پیشنهاد صلحی ارائه نشد و شورای امنیت و دیگران، تنها آتش بس و در واقع حالت نه جنگ نه صلح را توصیه می کردند . در آن زمان طرحی که متضمن صلح واقعی باشد و شناسایی متجاوز و پرداخت غرامت را نیز شامل شود و تضمین برای عدم تعرض مجدد داشته باشد، وجود نداشت و پیشنهادهای ارائه شده، تنها در حد آتش بس و مذاکره طرفین بود . این امر با توجه به پشتیبانی یک طرفه و آشکار دولت های بزرگ و نهادهای بین المللی از عراق، هیچ گاه نمی توانست شرایط ایران را برای یک صلح واقعی و شرافت مندانه محقق سازد . به این ترتیب ایران، دلایل منطقی و عقلانی برای ادامه جنگ داشت . این دلایل عبارت بود از: 1⃣ شرایط ایران برای صلح (شناسایی و تنبیه متجاوز و پرداخت غرامت از سوی عراق) . 2⃣ مرزهای ایران تامین نداشت و نقاطی در شلمچه، طلائیه، فکه و قصر شیرین در اشغال عراق بود و نیز شهرهای سومار، نفت شهر و مهران عملا در اشغال دشمن بود و امکان آزادسازی این نقاط از راه مذکور، غیرمعقول به نظر می رسید و راهی جز ادامه جنگ وجود نداشت . 3⃣ در حالی که نیروهای خودی، پیروزی های زیادی کسب می کردند، توقف جنگ و چانه زنی در پشت میز مذاکره، برای آزادی نقاط مرزی آزاد شده، صحیح نبود . 4⃣ شهرهای آزاد شده همچون خرمشهر، به علت حضور دشمن در شلمچه، همچنان مورد تهدید بود . 5⃣ توانایی کمی ارتش عراق ترمیم شده و با کمک های همه جانبه دولت های بزرگ افزایش هم یافته بود . 6⃣ تنها چیزی که ارتش عراق از دست داده بود، روحیه بود که با توجه به روحیه فرماندهی آن (شخص صدام)، این مسئله نیز پس از مدتی قابل ترمیم بود . 7⃣ در حالی که نیروهای جمهوری اسلامی در نوار پیروزی قرار داشتند، آتش بس و صلح ناپایدار در هنگام قدرت و دادن فرصت مجدد به عراق، زیان هایی به بار می آورد . اگر آن روز جنگ متوقف می شد و تجربه ای چون مذاکرات سوریه و اسرائیل، بر سر ارتفاعات جولان، فراروی ما قرار می گرفت و ما ناچار می شدیم بر سر سایر مناطق تحت اشغال، پشت میز مذاکره با عراق چانه زنی بی حاصل کنیم; امروز جامعه، مسئولان وقت را شماتت می کرد . 8⃣ عراق در نظر داشت با برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهد در بغداد و کسب ریاست دوره ای این جنبش، برای تحقق خواسته های نامشروع خود، به ایران فشار آورد; ولی ایران با حمله به داخل خاک عراق در عملیات رمضان، این امتیاز مهم و حیاتی را از عراق گرفت . 9⃣ به همین منظور در 20 خرداد 1361ش . جلسه ای در حضور امام خمینی در جماران تشکیل گردید و موضوع به شور گذاشته شد . از نظر نظامیان شرکت کننده در آن جلسه، امکان پدافند با توقف روی خط مرزی وجود نداشت; زیرا در اغلب نقاط مرزی هیچ گونه مانع طبیعی وجود نداشت و ایجاد استحکامات جدید نیز یک سال به طول می انجامید و طی این مدت احتمال حمله مجدد عراق جدی بود . مهم تر این که با تکیه بر اصل متعارف نظامی «تعقیب دشمن » هرگونه توقف پس از فتح خرمشهر یک حرکت غیراصولی بود . به همین دلیل امام خمینی (ره) پس از تردید اولیه در مورد تداوم جنگ در خاک عراق با استماع دلایل نظامیان و نا امیدی از پذیرش شرایط ایران توسط دولت عراق، با ادامه جنگ و ورود نیروهای ایران به خاک عراق موافقت نمودند . 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا میدانید جنگ انرژی و غذا در راه است؟ ⚠️ هشدار قرآن در این زمینه ! ❓چه رابطه ای بین غذا، امنیت و ضعف دینداری مردم است؟🤔🤔🤔 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻همراهان عزیز "در مسیر آگاهی" 🔹🔷 به اطلاع می رساند طبق تصمیمات گرفته شده توسط شورای راهبردی، در نظر است ظرف روزهای آینده ارائه‌ی محتوای تاریخی سیر منظمی را (گاها متناسب با ایام) آغاز کند. بدین منظور، در سرفصل تاریخ اسلام :  1) وقایع پس از عاشورا توسط اساتید محترم آقایان ◀️ و و در سرفصل تاریخ ایران : 2) توسط آقای ◀️ ارائه مطلب خواهند داشت. ✔️ تشکر از همراهی شما🙏 ⭕ اساتید پشتیبان : 1⃣ جناب آقای دکتر فیض آبادی (دانشگاه علوم پزشکی و حوزه علمیه مشهد، مدرسه عالی نواب) 2⃣ جناب آقای دکتر مطهری نیا (دانشگاه تهران) 3⃣ جناب آقای دکتر طاووسی (دانشگاه علامه طباطبایی تهران ) 4⃣ جناب آقای دکتر یاوری(دانشگاه باقرالعلوم قم) 5⃣ جناب آقای دکتر واحدی (دانشگاه پیام نور مشهد) 6⃣ جناب آقای حجة الاسلام نیازی (دانشگاه علامه مجلسی و جامعه المصطفی قم) 7⃣ جناب آقای دکتر معینی (دانشگاه آزاد و پیام نور شیراز) 8⃣ سرکار خانم بخشي زاده (دانشگاه علوم پزشکی مشهد) 🔻نظرات، پیشنهادات و سوالات خود پیرامون تاریخ ایران و اسلام را با ادمین مطرح کنید. ⬅️ ارتباط با ادمین @bano_adabi 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ غسل شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش با عنایت به نبودن آب چگونه توجیه می شود؟ پاسخ : 👇🏻👇🏻 https://www.porseman.com/article/%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%AF%D8%B1%D8%B4%D8%A8-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/56073 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗ازدواج های رضاشاه❗ 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌سوال... چرا اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره جنگ با بني جذيمه و كشتن آنان، خالد را نکرد؟ 🛑پاسخ: 1️⃣بخشيدن خون مقتول يا قصاص قاتل، در اختيار ولي مقتول است و هيچ كس؛ حتي پيامبر يا هر حاكم ديگري، حق بخشيدن را ندارند و اگر صاحب خون بخواهد را قصاص نمايد، حاكم اسلامي وظيفه دارد كه قاتل را قصاص و حكم اسلامي را اجرا نمايد؛ اما اگر صاحب خون قصد كشتن نداشته باشد و بخواهد با گرفتن ديه، از كشتن قاتل بگذرد، حاكم اسلامي طبق نظر ولي دم عمل خواهد كرد. 2️⃣در قضيه ، رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، بعد از اطلاع و آگاهي از آن، دست ها را به طرف آسمان بلند كرد و عرضه داشت: خدايا! من از آن چه خالدبن وليد انجام داده است بيزارم. بعد اميرمؤمنان (علیه السلام) را کرد و به او فرمود: اي علي! نزد اين قوم برو و نظر آنان را جويا شو و امر جاهليت را زير پا بگذار. امام نیز تمام آنان؛ حتي قيمت كاسه سگان آنان را پرداخت نمود. 🔻قول‌های دیگر : ♦️برخی گفتند چون قتل به شبهه کفر مقتول بوده (ولو در ظاهر) قصاص ندارد و دیه آن بر عهده بیت المال است لذا حضرت دیه آن ها را عهده دار شد. ♦️نظر دیگر این است که قصاص خالد بلافاصله بعد از فتح مکه، که به طلقا امان داده شده بود آنان را به این شبهه می انداخت که کسی که به سردار خود رحم نمی کند به ما هم رحم نخواهد کرد و امانی که بما داده شده برای این است که غافل‌گیر و قتل عاممان کند!! این موجب احیای دشمنی ها می شد. ♦️به علاوه برخی فقها مانند مفید ره فرمودند: قصاص حق ولی دم است اما خودش حق اجرای آن را ندارد بلکه باید به دست معصوم (علیه السلام) یا نائب وی اجرا شود پس وی می تواند بنا بر ولایتش به جهت مصلحت اقوی آن را اجرا نکند . 📚مفید، ارشاد، ج۱، ص۱۹۰. 📚طبری، تاریخ، ج۲، ص۱۶۴ 🔰 توضیح : خالد بن ولید یکی از مسلمانانی بود که در برخود با مسلمانان قبیله جذیمه، عده‌ای از افراد آن قبیله را به قتل رساند، و در مقابل رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) توسط امام علی (علیه‌السلام) تمام خسارت آنها را به‌طور کامل پرداخت نمود. ▪️طلقا به کسانی گفته می‌شود که پس از فتح مکه، مسلمان شدند و سپس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آنها را آزاد کرد. اینها عموما مستحق مجازات بودند؛ اما پیامبر، آزادشان کرد و آنان را به بردگی نگرفت. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️شبهه : کوروش در فتح بابل به معبد بت پرستان رفت و کرنش کرد! ملکه انگلیس هم با احترام وارد معبد بودایی ها شد و احترام کرد! اینه فرهنگ و تمدن!! 😊 🚩 استاد مطهری : ⚠️شما مقایسه ای كنید میان كار ابراهیم و همچنین كار رسول اكرم [از یك طرف و كار ملكه یا پادشاه انگلستان از طرف دیگر. ] پیغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) پس از فتح مكه، به عنوان آزادی عقیده بتها را باقی نگذاشت زیرا این بتها سمبل اسارت فكری مردم اند. ‼️صدها سال بود كه فكر این مردم اسیر این بتهای چوبی و فلزی بود كه به خانه كعبه آویخته بودند. تمام اینها را در هم ریخت و واقعا مردم را آزاد كرد. حال شما بیایید این را مقایسه كنید [با این كه ] ملكه یا پادشاه انگلستان در چند سال پیش در سفری كه به هندوستان رفته بود وقتی كه می خواست به تماشای یك بتخانه برود، مردم وقتی می خواستند داخل صحن آن بتخانه شوند كفشهایشان را می كَندند، او هنوز به صحن نرسیده كفشهایش را به احترام كَند و بعد، از همه ی آن بت پرستها مؤدب تر در مقابل بتها ایستاد. یك عده هم گفتند ببینید! ملت روشنفكر چقدر به عقاید مردم احترام می گزارد! نمی دانند كه این نیرنگ استعمار است. استعمار می بیند كه همین بتخانه است كه هند را به زنجیر كشیده و رام استعمارگر كرده. آن، احترام به آزادی نیست، خدمت به استعمار است. ملت هند اگر از زیر بار این خرافات بیرون بیاید باج به انگلیس ها نمی دهد. یا در گذشته می گفتند ببینید كوروش چقدر مرد بزرگِ بزرگواری بوده! كه وقتی به بابِل رفت و آنجا را فتح كرد تمام بتخانه ها را محترم شمرد. این كار از نظر یك فاتح كه سیاست استعمارگری دارد و می خواهد مردم را بفریبد توجیه می شود ولی از نظر بشریت چطور؟ آیا خود جناب كوروش به آن بتها اعتقاد داشت؟ نه. كوروش چه فكر می كرد؟ می گفت این اعتقاد، این مردم را بدبخت كرده یا نه؟ بله. ولی در عین حال دست به تركیب آنها نزد، چرا؟ چون می خواست كه آنها در زنجیر بمانند. این خیانت بود نه خدمت. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 123 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا