#خاتمالفقهاءوالمجتهدین_شیخانصاری
حضرت آیت الله بهجت:
مسلمانان در شأن اهل بیت علیهم السلام در غایت اختلافند؛ چنان که در مورد قرآن نیز چنین هستند.
⭕️ برخی آنقدر ضعیف هستند که در بوسیدن #ضریح آنها شک و اعتراض دارند. آقایی ظاهراً به مرحوم #شیخ_انصاری که حرم یا ضریح را بوسید، اعتراض کرد که آقا شما هم؟!
✅ بر عکس مرحوم دربندی به ایشان گفت: آقا، کار شما برای مردم حجت است؛ وقتی به حرم میروی، ضریح حرم حضرت ابوالفضل علیهالسلام را ببوس...
شیخ در جواب فرمود: «عتبه درب را میبوسم که گرد و خاک پای زوار است!»
📃 در یکی از زیارات حضرت سیدالشهدا علیهالسلام آمده است:
🔸«ثُم قَبّلِ الضریحَ مِنْ أَرْبَعِ جَوانِبِه؛ سپس ضریح را از چهار سویش ببوس»(۱)
(۱) ر.ک: بحارالانوار ج ۹۸ ص ۳۳۶؛ اقبال الاعمال ص ۷۱۲
در محضر بهجت ج ۱ ص ۲۸۵
@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظهالله):
🔸شیخ محمد حرزالدین، مؤلف كتاب #معارف_الرجال، از رجالیون معروف نجف بود.
💠در آن کتاب در پاورقی نوشته شده است:
#سید_بحرالعلوم(علامه سیدمهدی بحرالعلوم) شاعر بود و ادبای مهم عرب همچون سید صادق فحّام (م ۱۲۰۵) و شیخ کاظم آزری (م ۱۲۱۱) هم با او ارتباط داشتند. یک وقت در یکی از ایام زیارتی، سید بحرالعلوم با اصحابش به سمت کربلا حرکت میکند. چون وقت زیارتی دیر شده بود، لذا برای اینکه وقت زیارت را درک کنند، سرعت می گیرند.
🔹سید بحرالعلوم ضعیف المزاج بود. خسته می شوند و جایی أتراق میکنند. سید بحرالعلوم یک شعر فارسی را برای آنها می خواند و می خواهد که آنها به عربی برگردانند. آنها هر یک آن شعر را به شکلی به شعر عربی ترجمه میکنند. علی القاعده چون آنها فارسی بلد نبوده اند، سید بحرالعلوم معنای شعر را به عربی بیان کرده تا آنها آن مضمون را به عربی برگردانند و نوشته است که هر یک چگونه آن شعر را به عربی برگردانده اند.
❇️ شعر این است:
از ضعف به هر جا که نشستیم، وطن شد
وز گریه ز هر جا که گذشتیم، چمن شد
📓جرعه ای از دریا،ج۲،ص۳۳۲
🆔 @masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حضرت آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
🔹کلیپ متعلق به سال ۱۴۳۳ هجری قمری میباشد.
🆔 @masire_feghahat
مقطع صوتي نادر للمرجع السيستاني.mp3
1.01M
🔰حضرت آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
🔸مقطع صوتی از درس خارج #اصول
حضرت آیت الله سیستانی(دام ظله) در نجف اشرف.
🆔 @masire_feghahat
🔰کانال مسیر فقاهت
💠ضمن عرض ادب و احترام
🌐سروران و اعزه گرام اگر پیشنهادی، نکته ای، مطلبی،نقدی،سخنی در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی کانال داشتید میتوانید به این آیدی پیام بدهید.
♻️نقدها و نظرات شما در بهبود ارائه مطالب به ما کمک بسیاری میکند
‼️نقل مطالب فقط با ذکر #لینک_کانال.
🆔@masire_feghahat1 :ارتباطباادمین
🔰#استاد_حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸درابتدای اسانید کافی هرجایی که در سند «محمدبن یحیی عن احمدبن محمد» ذکرشده:
🔹منظورمحمدبن یحیی العطار"شیخ القمیین فی عصره" و احمد بن محمد بن عیسی اشعری"شیخ القمیین و وجههم" است که هردو از ثقات و اجلاء اصحاب هستند.
🆔 @masire_feghahat
🔰 #تاریخ_شیعه
🔸#نسخهٔ_خطی ترجمه فارسی کتاب «النهایة» نوشتهٔ #شیخ_طوسی (متوفی460).
🔹این نسخه در سال 686 نوشته شده (عکس دوم را ببینید) و #مترجم آن مشخص نیست.
♻️این نسخه به شماره 328-ج در کتابخانهٔ دانشکدهٔ حقوق #دانشگاه_تهران نگهداری می شود.
🆔 @masire_feghahat
#مطایبات #فکاهیات
🔰از بیانات آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی
🔸نزد مرحوم آقای داماد درس صوم بحث زکات فطره می خواندیم. موضوع بحث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالبِ شخص است یا قوت غالب بلد.
🔹درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را #قوتِ_غالبِ_شخص در ماه رمضان می داند. ایشان با تعجّب گفت: #نشنیده_ام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود
🔶گفتم: قاآنی می گوید:
اگر زکات دهی فطره ی مرا «مِی» ده
که قوت غالبِ من باده بوده در رمضان
🔷آقای جوادی آملی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود.
🆔 @masire_feghahat
🔰مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی
#میرزا_جواد_تبریزی (قدس الله نفسه الزکیة)
💢نکته استظهاری💢
💠فإنّ الکراهة و #إن_لم_تکن_ظاهرة فی خصوص الکراهة الاصطلاحیة إلاّ أنها بمعناها اللغوي #یعمّها ولا یکون لها ظهور في خصوص التحریم کما لا یخفی.
🔸 #لفظ_کراهت هرچند که ظهوری در خصوص کراهت اصطلاحی(مرجوح بودن فعل) ندارد لکن بواسطه ی #معنای_لغوی_اش شامل کراهت اصطلاحی میشود و درنتیجه همانطور که مخفی نیست برای کراهت #ظهوری در خصوص تحریم نمیباشد.
📓تنقيح مباني العروة، الإجارة ،ص ١٣٨
🆔 @masire_feghahat
🔰 #ملاصالح_مازندرانی
💢تراجم💢
🔶آخوند ملا محمد صالح مازندرانی ابن احمد از #مشاهیر_جماهیر_افاضل_اکامل بوده و از تلامذہء آخوند #ملامحمد_تقی مجلسی و دختر مجلسی عیال او بوده.
🔷 در بدو امر به غایت فقر و فاقه¹ داشت به نحوی که اگر چیزی میخواست نوشته باشد کاغذ مقدورش نبود بلکه بر روی #استخوان_و_چوب می نوشت گویند فقر و فاقه ملامحمد صالح به نحوی بود که از شدت کهنگی لباس به مجلس درس از شدت #حیا حاضر نمی شد بلکه در بیرون مدرس در گوشه ای مینشست و صدارا میشنید و آنچه تحقیق میکرد بر #برگ_چناری مینوشت.
📔قصص العلماء تنکابنی،ص٥٦۳
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:فاقه به معنای فقر و نیازمندی
🆔 @masire_feghahat
🔰کتاب #التحفة_القوامیة (شرح منظوم لمعه)
💢مخطوطات💢
🔶کتاب الدیات و فیه فصول
فی مورد الدیه و کثیراما عبرنا عنها بالفدیة طلبا لسَلاسة النظم
🔸و تَثْـبـُتُ الـفِدْیَـةُ #بـِالْـأَصـٰالَـهْ
🔹فی #خَطَاءٍ و #الْشِبهِ لامَحالَهْ
🔸کَـقَصْدِ #صَیْدٍ فَیُصٖیبُ شَـخصـاً
🔹أَو رَمْـیِ بَـکـرٍ فـیـُبٖیـرُ #حَـفـصـاً
♻️دیه اصالة در قتل خطایی محض یا شبه خطایی ثابت میباشد مثل اینکه قصد کرده شکاری را باتیر صید کند اما تیر خطاء به شخصی اصابت میکند و جان میسپرد.
📜کتاب التحفة القوامیة،نسخه خطی،برگ۱۸۱
قوام الدین محمدحسین سیفی قزوینی
🆔 @masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰کانال مسیر فقاهت
💠ضمن عرض #خوش_آمدگویی
🌐سروران و اعزه گرام اگر نکته ای، مطلبی،نقدی،سخنی داشتید میتوانید به این آیدی پیام بدهید.
‼️نقل مطالب فقط با ذکر #لینک_کانال.
🆔 @masire_feghahat1 ارتباطباادمین
کانال مسیر فقاهت.mp3
1.08M
🔰 آیت الله العظمی #سید_ابوالقاسم_خویی(رضوان الله تعالی علیه)
🔶 #توصیه های ایشان در ابتدای درس خارج #اصول به طلاب به زبان فارسی
🆔 @masire_feghahat
🔰 #تاریخ_شیعه
💢موزه شیعه💢
💠 #سکه_اولجایتو
ضرب شده در سال ۷۰۹ در تبریز
🔸#روی_سکه :
حاشیه 1⃣:
بسم الله الرحمن الرحیم هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی االدین كله و لو كره المشركون
حاشیه 2⃣:
الجایتو سلطان(به زبان اویغوری) لله الامر من قبل و من بعد سنة تسع و سبعمئه ضرب مدينة تبريز
🌐مرکز:
ضرب فی ایام دولة المولی سلطان الاعظم مالک الرقاب الامم غیاث الدنیا و الدین اولجایتو سلطان محمد خدابنده خلد الله ملکه
🔹#پشت_سکه :
🌐مرکز:
لا اله الاالله الملک الحق المبین محمد رسول الله الصادق الوعد الامین #علی_ولی_الله_امیر_المومنین
ان الدین عندالله الاسلام ضرب تبریز
⚜حاشیه:
اللهم صل علی محمد المصطفی و علی المرتضی و الحسن الزکی و الحسین الشهید و علی زین العابدین و محمد الباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد الجواد و علی الهادی و الحسن العسکری و محمد خلف الحجه
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم #صاحب_جواهر(نوّرالله مرقده،عطّرالله تربته)
💢تراجم💢
🔶#محمد_حسن صاحب #جواهر_الکلام اگرچه فن او منحصر به #فقه بود لیکن در #محاجّه_و_مجادله ید طولائی داشت به نحوی که غلبه بر او در #غایت اشکال بود.
📓قصص العلماء تنکابنی،ص۱۳٤
🆔@masire_feghahat
🔰 #شهید_ثانی(اعلی الله مقامه الشریف)
💢فائدة فی حجیة الاجماع💢
🔶اعلم أنّ الأصحاب (رضوان الله عليهم) #اتّفقوا على أنّ #حجّيّة_الإجماع إنّما هي بسبب#دخول_الإمام_المعصوم فيهم، و فرّعوا عليه أنّ المخالف منهم و إن كان مائة و لم يكن المعصوم فيهم #لا يقدحُ مخالفته في الإجماع
و توجيه هذا القول ظاهر، و #تنقيحه¹ مشکل.
🔷بدان که اصحاب #اتفاق دارند بر حجیت اجماع به مناط #وجود_معصوم(علیه السلام)در میان مجمعین و تفریع کردند بر این مناط این فرع راکه مخالف با اجماعِ اینچنینی هرچند صدنفر باشد اما در حالی که معصوم(علیه السلام) با آن ها نیست، مخالفتشان به اجماع #ضرری نمیرساند!
توجیه این قول #ظاهر است اما تنقیحش #مشکل!
📓رسائل الشهیدالثانی،ج۲،ص۸۳۷
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:تنقیح یعنی اصلاح کردن کلام از عیب و نقص
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
💢نسخه شناسی💢
🔷منبع و مصدر #کتاب_الصوم کتاب
#من_لایحضره_الفقیه شیخ صدوق، کتاب #الکافی شیخ کلینی می باشد، و نسخه ی کافی که نزد صدوق بوده، #افضل_و_اصح از نسخه کافی موجود نزد ماست.
🔻 بدین جهت در موارد #اختلافی، نسخه کتاب فقیه مقدم است.
📖أضواء علی علمی الدرایة و الرجال، ص۳۲۱ به نقل از کتاب الصوم آیت الله سیستانی
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله آقاسید احمد #زنجانی(رضوان الله علیه)
💢مقدمة کثیرالفائدة💢
🔶لمّا كانت #المستثنيات من أبواب الفقه مما #يغفل عنها غالبة؛ إذ كثيرا ما يذهب الذهن إلى قاعدة على غفلة عن #انخرامها¹ بالاستثناء - حتى اتفق لكثير من #مهرة_الفن التمسك بكلية قاعدة في مورد قامت الضرورة بخروجه عنها- فدعاني ذلك إلى تأليف كتاب مستقل في #خصوص_المستثنيات لتكون تذكرة لبغاة العلم و ذخيرة لهذا العبد.
🔷از آنجایی که #مستثنیات ابواب فقهی از مواردی است که غالبا از آنها #غفلت میشود زیرا بسیار میشود که ذهن ملتفت به یک قاعده ای میشود در حالی که از استثناء خوردن این قاعده غافل است-حتی برای بسیاری از #ماهرین در فن فقه اتفاق افتاده است که در رابطه با موردی تمسک به کلیت قاعده کرده اند درحالی که آن مورد از این قاعده #ضرورتا خارج است- این اتفاق انگیزه ای شد تا کتاب مستقلی در رابطه با #مستثنیات_ابواب_فقهی تالیف کنم باشد که راهنمایی برای جویندگان علم و ذخیره ای برای این عبد باشد.
📓مستنبطات الاحکام فی شرح مستثنیات الاحکام،ص۴۱
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:رخنه دار شدن
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی(حفظه الله)
🔸ان الاستصحاب #قاعدة_اصولیة فی الشبهات الحکمیه و #قاعدة_فقهیة فی الشبهات الموضوعیه
🔹استصحاب در #شبهات_حکمیه یک قاعده اصولی است و در #شبهات_موضوعیه یک قاعده فقهی.
📚المغنی فی الاصول،ج۱،ص۱۷۸
🆔 @masire_feghahat
🔰 #استاد_کبیری(زیدعزه)
💢محلِّ تأمّل💢
🔸مواردی که در #یک_نسخه ی حدیث کلمه ای است و در نسخه ی #دیگر آن کلمه نیست (مثل لفظ #منه که در بعض نسخ حدیثِ حتی تعرف الحرام #منه بعینه وجود دارد و در بعضی وجود ندارد) به نحوی که وجود و عدم این کلمه در #تقریب_استدلال تأثیر به سزایی دارد شاید بتوان گفت که #اصل_عدم_قرینه_متصله جاری میشود و حکم به عدم وجود آن کلمه شود.
🔄 البته امکان دارد که در این اصل خدشه شود به این نحو که اصل مذکور مواردی که #اشتباه در نسخه بوده را شامل نمیشود.
🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله #مددی(حفظه الله)
💢تشخیص عبدالله بن سنان از محمد بن سنان در اسناد
🔹 #محمد_بن_سنان امام صادق علیه السلام را درک نکرده است؛ پس هرجا که در روایات داریم «ابن سنان عن الصادق علیه السلام» منظور #عبد_الله_بن_سنان است که از اجلا و ثقات است.
🔸محمد بن سنان فقط امام موسی بن جعفر علیه السلام، امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام را درک کرده است.
📚درس خارج فقه؛ 90/1/21
🆔@masire_feghahat
🔰 #فقه_مقارن
🔸قَال فُقَهَاءُ الْمَذَاهِبِ الأَْرْبَعَةِ: إِنَّ #جِلْدَ_كُل_مَيْتَةٍ نَجِسٌ قَبْل الدَّبْغِ¹، وَأَمَّا بَعْدَ الدَّبْغِ فَالْمَشْهُورُ عِنْدَ الْمَالِكِيَّةِ وَالْحَنَابِلَةِ أَنَّهُ نَجِسٌ أَيْضًا.
🔹فقهای مذاهب اربعه به این فتوا قائل شده اند که پوست مردار #قبل_از_دباغی نجس است اما بعد از دباغی #مشهور نزد فقهای مالکی و حنبلی این است که همچنان نجس میباشد.
📚الموسوعة الفقهية الكويتية،ج۱،ص۱۲۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:دباغی یعنی جدا کردن پشم و چربی از پوست حیوان و تبدیل آن به چرم یا پوست صنعتی
🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #تبریزی(رضوان الله علیه)
💢دلالت ترکیب «لعن الله» بر حرمت عمل
🔸فان #اللعن لیس هو البعد مطلقا بل #البعد_الناشی_عن_الطرد_و_الغضب و هذا لایکون الا مع #حرمة_الفعل¹
🔹#لعن به معنای دوری مطلق نیست بلکه به معنای دوری ای است که ناشی از #غضب لعن کننده باشد و این غضب فقط با #حرمت سازگار است
◀️ثمره:در حدیث«لعن الله المتشبهین من الرجال بالنساء و المتشبهات من النساء بالرجال»² #حرمت تشبه مرد به زن و زن به مرد #استظهار میشود .
ـــــــــــــــــــــ
*¹:ارشادالطالب،ج۱،ص۲۶۰
*²:وسائل الشیعه،ج۱۲،ص۲۱۱
🆔@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظه الله)
💢تراجم💢
🔸شیخ آقا بزرگ نقل کرده که #شیخ_انصاری میگفت:من درس را برای #سه نفرمیگویم:
آقاحسن #نجم_آبادی،میرزای #شیرازی و میرزا حبیب الله #رشتی
📚جرعه ای از دریا،ج ۲،ص ۳۴۱
🆔 @masire_feghahat