هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 #شیخ_انصاری(رضوان الله تعالی علیه)
💢شهادت ثالثه💢
🔸در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نوشتهاند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّنهاى شيعه را از گفتن كلمه [اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه] در روى گلدسته هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود:
🔹 بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را #آزادانه انجام دهيم.
🔸با پخش خبر #مهاجرت شيخ انصارى از #نجف در بين مردم، نجفيها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامه اى در نجف برپا كرد.
🔹سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد.
🔸 به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟!
🔹فرمود: اگر در اين مورد #ساكت مى ماندم، ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگری بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد.
📚کتاب تراز سیاست ابوالحسنی منذر به نقل از زندگينامه استاد الفقهاء شيخ انصارى قدّس سرّه، ضياءالدين سبط الشيخ، ص ۱۲۷
🆔@masire_feghahat
پیام تسلیت دفتر حضرت آیت الله سیستانی در پی وقوع حادثه تروریستی استان کرمان
بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله وانا الیه راجعون)
حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
این مصیبت جانکاه را به خانواده های داغ دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می نماییم. و از خدواند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.
(٢٠/ جمادی الثانی /١٤٤٥هـ)
دفتر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه) – نجف اشرف
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.01M
🔰استاد شهیدی
🔸نقد نظریه روشنفکرانه «دین حداقلی»
🔹بررسی و تبیین مفاد تعبیر «و امر بالعرف»
🌀برشی از درس خارج اصول 1402/10/10
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
6.1M
🔰مرحوم آیت الله تبریزی(رحمةالله علیه)
🔸تبیین اجمالی ادلهی اشتراط وصف #رجولیت در تقلید
🌀برشی از درس خارج فقه
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله)
🌀قضیه ای در رابطه با تنزل فقاهت و حدیث در اثر تقدم فلسفه و عرفان
🔸 اخیرا کتابی در شرح احوال آقا محمد بیدآبادی برای من آوردند تا اگر مطلبی به نظرم رسید، در حاشیه بنویسم. در آن کتاب نوشته: «در اواخر صفویه فلسفه و حکمت بر اثر فشار قِشریون رو به ضعف نهاده بود». فارغ از اینکه نفس این تعبیر "قشریون" اهانت به فقهاء است، اصل این مطلب نیز نادرست است، بلکه عکس این مطلب را از افراد موثق شنیدهام.
🔹دوّمین قضیه: در اواخر صفویه، فقاهت و حدیث بسیار تنزل کرد و طلّاب به فلسفه و عرفان اهمّیّت میدادند. در آن زمان مدرسه چهار باغ اصفهان را شاه سلطان حسین در سال ۱۱۲۱ یا ۱۱۲۲ ساخته بود و حجراتش تقسیم شده بود. شخصی که یکی از بستگانش از دنیا رفته بود، به مدرسه چهار باغ رفت تا یکی از طلّاب را برای نماز میّت ببرد ولی سراغ هر طلبهای رفت، نماز میّت را بلد نبود. به استادشان شکایت میکند و استاد هم طلّاب مدرسه را توبیخ میکند که چرا از فقه و احکام شرع دور هستید و خودش برای خواندن نماز میّت میرود و چون خودش نیز بلد نبود، دو رکعت نماز صبح بر میّت میخواند! این قضیه را آقای امام سدهی از آسید ابوتراب نقل کرد. من یکی دو سال بعد مرحوم آقای علم الهدی اهوازی پدر حاج آقا مصطفی را - که در مقبره آقای داماد در حرم مطهر حضرت معصومه دفن شده است در منزل مرحوم آقای والد دیدم و این دو قصه را برای ایشان نقل کردم آقای علم الهدی شاگرد آسید ابوتراب بود ایشان گفت: من هم هر دو قصه را از آسید ابوتراب شنیدم.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۹۷
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
350.1K
🔰استاد شهیدی
🔸آیا مراد از سیره #متشرعه خصوص سیره شیعه است یا سیره عامه را نیز شامل میشود ؟
🔹دیدگاه مرحوم آقای بروجردی و آقای داماد
🌀برشی از درس خارج اصول 1390/12/17
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
5.8M
🔰استادشهیدی
🔸آیا ارتکاز های #مستحدث موجب تضییق ظهور خطاب می شود؟
🔹آیا اعلامیه های حقوق بشر #حاکم بر اطلاقات و عمومات است؟
🔸#تفصیل میان ارتکازی که به علت #موضوع_جدید است و ارتکازی که به علت #تغییر_فرهنگ هاست
🌀
برشی از درس خارج ۱۴۰۲/۱۰/۰۹🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰وضعيَّة هلال شهر رجب الحرام عند السيّدين: الخوئيّ والسيستانيّ لعام ١٤٤٥ هـ |
اعلان لجنة الاستهلال بالنجف الاشرف :
النتيجة المتوقَّعة إن شاء اللّٰه تعالى: #السبت الموافق ١٣ يناير ٢٠٢٤ غرّة شهر رجب الحرام وفق مبنى السيّدين الخوئيّ «قُدّس سرّه» والسيستانيّ «دام ظلُّه».
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
«کاوشی در قاعده مقتضی و مانع».pdf
403.2K
🔰مقاله «کاوشی در قاعده مقتضی و مانع»
🌀چکیده
یکی از مسائل نوپیدای دانش اصول که توسط برخی متأخران مطرح شده ، #قاعده_مقتضی_و_مانع است. قاعده مزبور را چنین تعریف کرده اند:«ترتیب آثار وجود معلول در صورت یقین به وجود مقتضی و همچنین عدم احراز انتفاي مانع [و احتمال وجود آن] به عنوان جزء دیگر علت» برخی از قائلین به حجیت آن، بازگشت تمام #کبریات_اصولی را به قاعده مزبور میدانند.
بررسی و تحلیل این قاعده در علم اصول به صورت مستقلی بیان نشده، بلکه به نحو استطرادی در مقایسه با قاعده استصحاب در تراث اصولی ذکر گرديده است بدین جهت قاعده مزبور در حاشیه قرار گرفته و بررسی تمام جوانب آن در کلمات اصوليان مطرح نشده است.نوشتار پیش رو در سه فصل ماهیتشناسی، ادله حجیت، کارکردشناسی به تدقیق و تحلیل این قاعده پرداخته است.نگارنده به این نتیجه رسیده است که #دلیلی بر حجیت قاعده مقتضی و مانع وجود ندارد و ادله ای که بر حجیت اين قاعده اقامه شده،ناتمام میباشد
✍🏻نویسندگان
سیدحسین منافی «استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم»
محمدجواد صادقی «دانش پژوه مجتمع فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)»
📚شماره 34 فصلنامه علمی_پژوهشی «پژوهش های اصولی»
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰دیدگاه مرحوم آیت الله خویی نسبت به توقیعی که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد
🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ،
🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع
📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰فهرست مطالب کانال مسیرفقاهت{بخش سوم}
❇️لینک میانبر برای دسترسی راحت و در اختیار داشتن فهرست کلی نکات اصطیادی
🔸آیت الله خویی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/592
🔹آیت الله تبریزی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/691
🔸آیت الله شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/634
🔹استاد شهیدی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/272
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/623
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/639
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/657
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/674
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/690
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/695
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/629
🔸استاد گنجی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/613
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/624
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/646
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/655
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/681
🔹استاد شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/466
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/615
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/659
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/661
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/679
🔸استاد مددی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/575
🌀بخش اول و دوم
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه
🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی :
🔸آیت الله بروجردی بر #اقوال_عامه فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر #نظریات_صحابه و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند.
❓ آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟
🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط #صدور_روایت و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین #مجتهد نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد .
📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص۱۲۷
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه
🔸آیت الله سیستانی نیز همانند آیت الله بروجردی؛ بمثابه #تعلیقه بودن احادیث شیعه بر فقه عامه را پذیرفتن البته با این تفاوت که ایشان احادیث و فقه شیعه را «#مهیمن» بر فقه عامه میدانند
🔹آیت الله سیستانی در مباحث ربا؛ در تفسیر حاشیه بودن و ثمره آن چنین میفرمایند :
🌀لا خلاف بين الإمامية - ظاهراً ـ في حصول التخلص بهذه الطريقة في الجملة، ووردت فيه روايات ستأتي، وأما العامة فلديهم خلاف حول هذه الطريقة بين أهل الحديث وأهل الرأي. ولا بد من #التعرف على خلافهم وآرائهم في هذا المجال، وإنما نتعرض لآراء العامة؛ لأن لها دخل كبير في #فهم_الروايات الصادرة عن الأئمة ؛ لأن رواياتهم كانت #ناظرة إلى فقه العامة، وكانت #مهيمنة على آراء العامة، فلا بد أن #ندرس الجو الفقهي العام في زمن #ظهور الروايات آنذاك في عصر الأئمة ؛ لأن للروايات #هيمنة على تلك الآراء بمعنی أن رأي الأئمة كان يدور في نفس المحور الذي تدور حوله بقية آراء المذاهب الأخرى، ورأيه كبقية الآراء يشير إلى تلك المسائل التي تدور في ذلك العصر؛ لذلك كان علينا في أغلب المسائل أن ندرس المحور، والآراء المذهبية آنذاك؛ لنرى ما هو المقصود في #الواقع من قول الإمام ، وخصوصاً في هذه المسألة، فإنّ في نفس روايات الباب إشارة إلى هذه الظاهرة، ومن المعلوم أن الكلام يختلف ظهوره باختلاف القرائن والمناسبات العامة، فيجب معرفة المسألة المطروحة في عصر صدور الروايات حتى يعرف #المراد_الحقيقي من الروايات على ضوء معرفة الجو الفقهي.
📚الربا؛ ص 92-93
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🔸آیت الله سیستانی نیز همانند آیت الله بروجردی؛ بمثابه #تعلی
آیت الله سیستانی(متن).pdf
296.6K
📎پیوست مطلب قبل
🔸متن کامل تقریرات «بحث ربا» آیت الله سیستانی در ارتباط با #هیمنه فقه شیعه بر فقه عامه
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
4.25M
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه
🎙آیت الله شبیری
▪️تبیین صحیح این عبارت
▪️مراد عدم استقلال فقه شیعه نیست
▪️ثمرات
🌀برشی از خارج فقه 1376/12/10
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🎙آیت الله شبیری ▪️تبیین صحیح این عبارت ▪️مراد عدم استقلا
کانال مسیرفقاهت.pdf
79.4K
🔰فایل پیوست «اینجا»
♻️تقریر مطالب آیت الله شبیری زنجانی
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.06M
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه
🎙استاد شهیدی
▪️دو ثمره مهم مترتب بر کلام آیت الله بروجردی
🌀برشی از خارج اصول فقه 1402/10/19
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰پرونده «احادیث و فقه شیعه حاشیه بر فقه عامه»
🌀تسلط آیت الله بروجردی بر آرای عامه
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/715
🌀هیمنه فقه شیعه بر فقه عامه در دیدگاه آیت الله سیستانی
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/716
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/717
🌀تبیین این عبارت توسط آیت الله شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/719
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/721
🌀ثمرات این مطلب در بیان استاد شهیدی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/722
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/723
🌀بررسی نظارت روایات اهل بیت بر فقه عامه؛ استاد شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/774
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/776
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/778
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/779
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/780
🔅کانال#مسیر_فقاهت
ارتباط با ادمین @masire_feghahat4👤
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
10.06M
🔰استاد شهیدی
▪️نقد انگاره مطرح شده توسط صاحب بحوث وصاحب المیزان مبنی بر «عدم وجود آیه مجمل در قرآن»
▪️تفسیر قرآن به قرآن فی الجمله در #فهم آیات لازم است اما #کافی نیست
▪️ «کیفیت تبیان بودن» قرآن
▪️«لا تخاصمهم بالکتاب»
🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۱/۰۷🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰تحلیل معممیت تعلیل
🔅یکی از مباحثی که در علم اصول مطرح است مسئله معمم و مخصص بودن تعلیل وارد شده در روایت است
🔹در صورتی که بپذیریم علت میتواند معمم باشد این نکته باید توجه شود که علت #موضوع را تعمیم میدهد نه حکم را مثلا در « #الخمر محرمه الشرب لانها مسکر» خمر به #مطلق_مسکر تعمیم میبابد نه شرب به سایر استعمالات
🔸در اینجا کبرای مطوی که موضوعش از علت و محمولش از اصل قضیه گرفته میشود این است «کل مسکر محرم الشرب» نه اینکه گفته شود «کل مسکر محرم الاستعمال»
♦️تذکر این نکته از آن جهت است که گاهی این خلط در برخی مباحث فقهی رخ میدهد که با تمسک به معممیت تعلیل به اشتباه حکم را تعمیم میدهند ؛ در حالی که ( برفرض پذیرش اصل تعمیم) آنچه قابل تعمیم است موضوع است نه حکم
♻️تطبیق
🔺 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْفِطْرَةِ يَجُوزُ أَنْ أُؤَدِّيَهَا فِضَّةً بِقِيمَةِ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي سَمَّيْتَهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّ ذَلِكَ أَنْفَعُ لَهُ يَشْتَرِي بِهَا مَا يُرِيد¹ ؛ مفاد این حدیث شریف این است که در #زکات_فطره به جای غلات میتوان قیمت آن را پرداخت کرد
🔻برخی با توجه به علت مذکور در روایت «ان ذلک انفع» وتمسک به اصل تعمیم ، پرداخت قیمت در باب #خمس را نتیجه گرفته اند ولی این استدلال محل تامل است
🔺زیرا از تعلیل تنها در باب زکات فطره استفاده میشود به این بیان که : یجوز ما هو الانفع فی باب زکاة الفطرة ؛ ولی نمیتوان این مطلب را به سایر انواع زکات تعمیم داد فضلا عن باب الخمس ؛ فتامل
ـــــــــــــــــــــــــ
*¹:تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج۴، ص۸۶
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰الصحیح من التعقیبات
▪️فهرست تفصیلی مطالب
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
الصحیح من التعقیبات.pdf
1.75M
🔰الصحیح من التعقیبات
🔸رساله ای مشتمل بر تعقیبات #صحیح_السند نماز
🔹در این رساله ادعیه و تعقیبات بررسی سندی و دلالی شده است
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهتت.mp3
8.98M
🔰استادشهیدی
🔹تبیین #پارادوکس_راسل نسبت به «المفهوم الذی لایشمل نفسه»
🔸قاعده «ما یستلزم من وجوده عدمه فهو محال» خودش محال است !
🌀
برشی از درس خارج اصول1402/11/08🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰استادشهیدی 🔹تبیین #پارادوکس_راسل نسبت به «المفهوم الذی لایشمل نفسه» 🔸قاعده «ما یستلزم من وجوده عد
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.99M
🔰استادشهیدی
▪️حل شبهه #پارادوکس_راسل
🌀برشی از درس خارج اصول 1402/11/09
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat