eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی 🔹آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ 🔸آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ 🔹آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ 🔸از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✍مرکز آموزشی پژوهشی مکتب امام صادق(سلام الله علیه) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰فَأَقْبَلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُسْرِعاً حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالاً فَأَلْقَى اَلرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ اَلْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا و تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ اَلزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى اَلْفُقَرَاءِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا اِبْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلاَئِكَةِ فِي اَلسَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ كَلِّمِينِي فَأَنَا اِبْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۳، ص ۱۷۴ 🆔@masire_feghahat
🏴عظّم الله أجورنا وأجوركم بذكرى استشهاد سيدة نساء العالمين الصدّيقة الكبرى فاطمة الزهراء صلوات الله عليها . نسأل الله تعالى بحقها أن يغفر لنا ويرزقنا شفاعتها ويقضي حوائجنا للدنيا والآخرة. (سلام الله علیها)
🔰فقه استدلالی در خطبه فدکیه{بخش اول} 🌀 : استناد حضرت زهرا(سلام الله علیها) به عمومات مستفاد از ظواهر قرآن مبنی بر ارث بردن عموم فرزندان از پدرانشان که من جمله ی آنها ارث بردن فرندان انبیاء از پدرانشان 🟢اذ يقول الله تبارك وتعالى و ورث سليمان داود و قال الله عز وجل فيما قص من خبر يحيى بن زكريا رب هب لي من لدنك وليا يرثني ويرث من آل يعقوب وقال عز ذكره واولوا الارحام بعضهم اولى ببعض في كتاب الله وقال يوصيكم الله في اولادكم للذكر مثل حظ الانثيين وقال ان ترك خيرا الوصية للوالدين والاقربين بالمعروف حقا على المتقين وزعمتم ان لا حق ولا ارث لي من أبي ولا رحم بيننا 🌀: حضرت در ادامه کلام به طرح مخصِّص احتمالی می‌پردازد که ارث گذاشتن رسول الله برای خاندانش را از تحت ارث گذاشتن عموم افراد برای خویشانشان خارج کرده باشد و این مخصص را رد می‌کنند 🟡افخصكم الله بآية صلى الله عليه وآله وسلم منها ام تقولون أهل ملتين لا يتوارثون أو لست انا وأبي من أهل ملة واحدة 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰فقه استدلالی در خطبه فدکیه{بخش دوم} 🌀 حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه کلماتشان بر لزوم نگاه به مجموع ادله و شناسایی ارتباطات میان مدالیل آن تأکید می‌کنند 🟡لعلكم اعلم بخصوص القرآن وعمومه من النبي صلى الله عليه وآله وسلم افحكم الجاهلية تبغون ومن احسن من الله حكما لقوم يوقنون ... وحدثني عبد الله بن أحمد العبدى عن حسين بن علوان عن عطية العوفة انه سمع أبا بكر يومئذ يقول لفاطمة (عليها السلام) : يا ابنة رسول الله لقد كان صلى الله عليه وآله وسلم بالمؤمنين رؤوفا رحيما وعلى الكافرين عذابا اليما وإذا عزوناه كان اباك دون النساء واخا ابن عمك دون الرجال آثره على كل حميم وساعده الامر العظيم لا يحبكم إلا العظيم السعادة ولا يبغضكم الا الردئ الولادة وانتم عترة الله الطيبون وخيرة الله المنتخبون على الاخرة ادلتنا وباب الجنة لسالكنا وأما منعك ما سألت فلا ذلك لي وأما فدك وما جعل لك ابوك فإن منعتك فانا ظالم وأما الميراث فقد تعلمين انه صلى الله عليه وآله وسلم قال لا نورث ما ابقيناه صدقة قالت 🌀 روایت به کتاب و آن به جهت مخالفت با کتاب : حضرت زهرا سلام الله علیها در این قسمت از کلامشان با الغاء خصوصیت از دو شخص حضرت زکریا و حضرت داوود در آیات مذکور از قرآن کریم، حکم ارث گذاشتن برای فرزندان را برای عموم انبیاء تعمیم داده و روایت مورد استناد خلیفه اول را به خاطر مخالفت با عام قرآنی مذکور رد می‌کند. ایشان همچنین ارث بردن فرزندان انبیاء از انبیاء را -همچون سایرین- شامل تمام موارد قابل ارث بردن می‌دانند که البته این نکته مطابق با فهم عرفی و احکام شرعی درباره سعه و اطلاق موضوع ارث بردن در آیات کریمه مذکور و غیر آن است که آن را محدود و مقید به میراث خاصی نمی‌کند؛ ایشان در ادامه نیز موضوع محل نزاع را که فدک است، از مواردی که قطعا به صورت تخصصی از موضوع ارث بردن فرزندان انبیاء از انبیاء خارج است-یعنی نبوت که قابل ارث بردن نیست- جدا می‌داند و مخصص احتمالی ارث بردن عموم فرزندان از پدرانشان در مورد خودشان -یعنی إلا فاطمة- را نیز طرح و رد می‌کنند 🟢 ان الله يقول عن نبي من انبيائه يرثني ويرث من آل يعقوب وقال وورث سليمان داود فهذان تبيان وقد علمت ان النبوة لا تورث و إنما يورث ما دونها فما لي امنع ارث ابي؟ أ أنزل الله في الكتاب إلا فاطمة بنت محمد؟ فتدلني عليه فاقنع به فقال يا بنت رسول أنت عين الحجة ومنطق الرسالة لا يدلى بجوابك ولا ادفعك عن صوابك. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.55M
🔰استاد قائینی نجفی 🔸وجوب تداوی و علاج نفس 🔹مفاد روایات «ان الله لم یجعل فیما حرّم شفاء و لا دواء» 🔸بالوجدان «لم یجعل» تکوینی مراد نیست 🔅فقه پزشکی 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.32M
🔰استاد شهیدی 🌀 اطلاق مقامی ▪️اطلاق مقامی در ▪️اطلاق مقامی در 📆برشی از خارج اصول ١٤٠١/١١/١٩ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰ظهور «علی» در حکم تکلیفی یا وضعی ؟! 💢بحث استظهاری💢 🔸 در بحث های فقهی گفته اند هر چند «علی» دلالت بر استعلاء می کند، اما هر جادرمورد به کار رفته باشد از آن استفاده می شود، و هر جا درمورد به کار رفته باشد استفاده می شود نه ملکیت. 🔻ثـمـره 🔹 فرق بین و نفقه اقارب، این است که در نفقه زوجه تعبیر شده است به«علی الزوج الطعام والکسوة و..»در اینجا متعلق علی مال است ، و معنایش این است که اين اموال در ذمه زوج است و او است، اما در مورد نفقه پدر و مادر عنوان انفاق به کار رفته(عليه الانفاق علی الوالدين و..)و انفاق فعل است لذا فقط وجوب اداء دارد. 🔸بنابراین، اصل این قاعده مورد قبول است که هرجا متعلق «علی» فعلی از افعال مکلفین باشد، ظهور در حکم تکلیفی دارد و اگر متعلق آن امر مالی باشد، مصداق حکم وضعی است. هرچند ممکن است از نظر مصداقی در مصادیق خاص بین اعلام اختلاف وجود داشته باشد. 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰شمول عمومات و اطلاقات نسبت به مسائل مستحدثه ▫️روایت «من أحیا أرضا مواتا فهی له» متن روایت: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ أَبُو بَصِيرٍ وَ فُضَيْلٌ وَ بُكَيْرٌ وَ حُمْرَانُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: مَنْ أَحْيَا أَرْضاً مَوَاتاً فَهِيَ‏ لَهُ‏. (تهذیب الأحکام، جلد 7، صفحه 152) 🔹کاربرد در بحث: بررسی شمول روایت نسبت به ابزارهای جدید برای احیاء زمین، مثل تراکتور و بیل مکانیکی. ▪️روایت «إذا رأیتم الهلال فصوموا...» متن روایت: وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا رَأَيْتُمُ‏ الْهِلَالَ فَصُومُوا وَ إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا وَ لَيْسَ بِالرَّأْيِ وَ لَا بِالتَّظَنِّي وَ لَكِنْ بِالرُّؤْيَةِ وَ الرُّؤْيَةُ لَيْسَ أَنْ يَقُومَ عَشَرَةٌ فَيَنْظُرُوا فَيَقُولَ وَاحِدٌ هُوَ ذَا هُوَ وَ يَنْظُرُ تِسْعَةٌ فَلَا يَرَوْنَهُ إِذَا رَآهُ وَاحِدٌ رَآهُ عَشَرَةٌ وَ أَلْفٌ وَ إِذَا كَانَتْ عِلَّةٌ فَأَتِمَّ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ.(تهذیب الأحکام، جلد 4، صفحه 156) 🔸کاربرد در بحث: بررسی امکان شمول رؤیت هلال نسبت به چشم مسلح یا ابزارهای مدرن. |🌀ادعای اصلی: در مسائل مستحدثه، تمسک به اطلاقات و عمومات صحیح نیست. |🔻دلیل: اطلاقات نیاز به مقدمات حکمت دارند و یکی از مقدمات، امکان عرفی تقیید است. |⏺در مسائل مستحدثه مانند نکاح تلفنی یا خرید و فروش فاضلاب، امکان تقیید در زمان صدور وجود نداشته؛ لذا نمی‌توان از عدم تقیید، اطلاق نتیجه گرفت. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.28M
🔰استاد شهیدی 🔸قوی بودن اشکال و آن در تمسک به اطلاقات در امور 🌀برشی از خارج اصول ١٤٠١/١١/٢١ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مخطوطات 🌀استفتائی جالب از مرحوم آیت الله سیدمحسن حکیم (صاحب مستمسك العروة الوثقى) ❇️استفتاء عن على ذكر علي( عليه السلام) 🔶بسمه تعالى لابأس بذلك ، فإنه شفيع المذنبين ، والشفيع الى الله في جميع الحاجات ، والاستشفاع به من أفضل طرق النجاح ، وأسباب الفلاح ، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. محسن الطباطبائي الحكيم ٥ ربيع ١ / ١٣٨٤ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰دوران بین تخصیص و تخصص ▫️سأَلَ عَمَّارُ بْنُ مُوسَى السَّابَاطِيُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرَّجُلِ يَجِدُ فِي إِنَائِهِ فَأْرَةً وَ قَدْ تَوَضَّأَ مِنْ ذَلِكَ الْإِنَاءِ مِرَاراً وَ اغْتَسَلَ مِنْهُ أَوْ غَسَلَ ثِيَابَهُ وَ قَدْ كَانَتِ الْفَأْرَةُ مُنْسَلِخَةً فَقَالَ إِنْ كَانَ رَآهَا فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ أَوْ يَتَوَضَّأَ أَوْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا رَآهَا فِي الْإِنَاءِ فَعَلَيْهِ أَنْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ ....(من لایحضره الفقیه،ج1،ص20) ▪️عنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ سَلْ عَمَّا شِئْتَ فَارْتَجَّتْ عَلَيَّ الْمَسَائِلُ فَقَالَ لِي سَلْ مَا بَدَا لَكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ يَسْتَنْجِي فَيَقَعُ ثَوْبُهُ فِي الْمَاءِ الَّذِي يَسْتَنْجِي بِهِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ فَسَكَتَ فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي لِمَ صَارَ لَا بَأْسَ بِهِ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ لِأَنَّ الْمَاءَ أَكْثَرُ مِنَ الْقَذَرِ.(علل الشرایع،ج1،ص287) 🌀تبیین : مفاد روایت اول این است که ماء ملاقی با نجس متنجس میشود و چناچه چیزی به آن آب اصابت بکند بایستی آن شی را تطهیر نمایند(يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ) در حالی که مفاد روایت دوم این است که اگر با لباسی برخورد کرد آن لباس نجس نمی شود ⁉️حال سوال اینجاست که روایت دوم که حضرت در آن فرمودند «لا باس به» آیا این عدم الباس خروج حکمی است و تخصیص روایت اول است؛ در این صورت مدلول روایت دوم بالتبع این میشود که ماء الاستنجاء نجس هست اما در عین حال با سایر نجاسات تفاوت دارد یا خیر عدم الباس در روایت خروج موضوعی است و تخصصا از موضوع روایت اول خارج است و مفادش این میشود که اصلا ماء الاستنجاء نجس نیست و لازمه اش این است که می توان با ماء الاستنجا وضو ساخت و لباس راهم تطهیر کرد ! ؛ به عبارت دیگر بعد از نسبت سنجی میان این دو روایت دوران بین تخصیص و تخصص رخ می دهد 💠مشهور این است که اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص؛ به دلیل اینکه اصاله العموم اماره است و مثبتات اماره حجت است پس بعد از اجراء اصاله العموم علاوه بر خروج حکمی میتوان موضوع را نیز خارج کرد 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.43M
🔰استاد شهیدی 📍بررسی در تمسک به اطلاقات در امور مستحدثه 🔹انصراف اطلاق به موارد در زمان صدور 🌀برشی از خارج اصول ١٤٠١/١١/٢١ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
7.79M
🔰استاد آملی لاریجانی 📍اشکالات اخذ در موضوع |🔸دور |🔹لغویت انبعاث عالمِ به حکم |🔸عدم موضوع و تسلسل 🌀برشی از خارج اصول 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
yaseen-029_01.mp3
1.05M
🔰آیت الله جوادی آملی 📍نشان دادن معاد به انبيا با زنده كردن اموات 🌀برشی از درس تفسیر ١٣٩٢/١١/٢٩ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.45M
🔰استاد گنجی 📍 🔸تبعیض در حجیت از جهت ظهور 🔹تبعیض در حجیت از جهت الجهة 🌀برشی از خارج فقه١٤٠٣/٩/٢٨ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🌹🌹أسعد الله أيامكم ولياليكم بميلاد سيدة نساء العالمين وأم الأئمة الطاهرين الصدّيقة المباركة فاطمة الزهراء (عليها السلام) ثبّتنا الله تعالى وإياكم على ولايتها و رزقنا شفاعتها، وأسألكم صالح الدعاء🌹🌹 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
950.1K
🔰آیت الله العظمی شبیری زنجانی 📍وجوب اطاعت از والدین و مدی دلالت کریمه «لا تقل لهما اف» 🌀برشی از مبحث خارج فقه/اعتکاف 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat