eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
217 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 ● مترتب بر آنچه گفته شد زیر حاصل می شود : 1⃣انتفاء تقیه ای بودن مفاد روایت معلل : ... الظاهر في أن المستحق للخمس من يكون أهل هذا الأمر - وإن كان منحرفا من بعض الجهات - من باب حرمة أبدانهم على النار، ولعله لحصول التوفيق للتوبة والأنابة كما يساعده الاعتبار ومشاهد في كثير من الموارد، فإن من اهتدى حقيقة إلى الأسلام وإلى مذهب الحق - وهو الاعتقاد بالأئمة الاثنى عشر من عترته - فلا محالة يتوجه إلى ترك الذنوب بعد زوال منابع الشهوات. وبخبر بشر عن أبي الحسن عليه السلام: ما حد المؤمن الذي يعطى من الزكاة؟ قال: (يعطى المؤمن ثلاثة آلاف) ثم قال: (أو عشرة آلاف، ويعطى الفاجر بقدر، لأن المؤمن ينفقها في طاعة الله والفاجر في معصية الله) . والحمل على التقية من باب عدم تحديد المؤمن بالشيعة بعيد، لحصولها بالكلام الأول، فلا يحتاج إلى قوله (ويعطى الفاجر بقدر). وأما من باب ما ذكر ومن جهة ملاحظة فتاوى علماء العامة من عدم الفرق بين العادل والفاجر، فلا يناسب التعليل الموجب لبيان حقيقة الحكم، الموجب لجواز إعطاء الفاجر في ما يصرف في غير معصية الله. 📚کتاب الخمس للشیخ مرتضی حائری،ج۱،ص۶۰۷ 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 ● مترتب بر آنچه گفته شد زیر حاصل می شود : ــــــــــــــ 2⃣ نفی استظهار مفاد تقیه ای از روایت معلل 💢مبحث صحیحه ثالثه زراره در بحث استصحاب💢 🔸ثم لو سلم ظهور الصحيحة في البناء على الأقل المطابق للاستصحاب، كان هناك صوارف عن هذا الظاهر، مثل : 🔹تعين حملها حينئذ على التقية، وهو مخالف للأصل. ثم ارتكاب الحمل على التقية في مورد الرواية، وحمل القاعدة المستشهد بها لهذا الحكم المخالف للواقع على بيان الواقع - ليكون التقية في إجراء القاعدة في المورد لا في نفسها - مخالفة أخرى للظاهر وإن كان ممكنا في نفسه¹ 3⃣قابل استناد بودن تعلیل روایت تقیه ای 🔹نعم، يظهر من بعض الأخبار الصحيحة: عدم اختصاص الموضوع (در حدیث "رفع عن امتی ...") عن الأمة بخصوص المؤاخذة، فعن المحاسن، عن أبيه، عن صفوان بن يحيى والبزنطي جميعا، عن أبي الحسن (عليه السلام): " في الرجل يستكره على اليمين فحلف بالطلاق والعتاق وصدقة ما يملك، أيلزمه ذلك؟ فقال (عليه السلام): لا، قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): وضع عن أمتي ما أكرهوا عليه، وما لم يطيقوا، وما أخطأوا... الخبر ". 🔸فإن الحلف بالطلاق والعتاق والصدقة وإن كان باطلا عندنا مع الاختيار أيضا، إلا أن استشهاد الإمام (عليه السلام) على عدم لزومها مع الإكراه على الحلف بها بحديث الرفع، شاهد على عدم اختصاصه برفع خصوص المؤاخذة² ــــــــــــــــــــ *¹:فرائد الأصول،ج۳،ص۶۴-۶۵ *²:فرائد الأصول،ج۲،ص۲۹ 🆔@masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.28M
🔰استاد شوپائی 🔸کیفیت تعبیر "سهم من سهام ابلیس" بر نظر به اجنبیه ▪️ تعبیر «سهم من سهام ابلیس» به مناسبت حکم و موضوع دال بر این است که این نوع نگاه قلب فرد ناظر را مجروح می کند و او را از حالت سلامت قلب بیرون آورده است و این تعبیر ها مناسبت با حرمت دارد ؛ بلی ممکن است در جایی این تعبیر وارد شود ولی قرینه ای بر خلاف اراده حرمت وارد شود و دال بر کراهت باشد؛ ولی سهم به خودی خود اقتضاء دلالت بر حرمت را دارد. ▫️همین طور در تعبیر دیگر وقتی در روایت بیان شده است که « مَا مِنْ‌ أَحَدٍ إِلاَّ وَ هُوَ يُصِيبُ‌ حَظّاً مِنَ‌ الزِّنَا فَزِنَا الْعَيْنَيْنِ‌ النَّظَرُ» یعنی این نگاه فرد از افراد زنا است و مشتمل بر همان مفسده ملزمه است لذا همانطور که زنای اصلی حرمت دارد این فرد تنزیلی نیز حرمت دارد واین تعبیر « مَا مِنْ‌ أَحَدٍ إِلاَّ وَ هُوَ يُصِيبُ‌ حَظّاً مِنَ‌ الزِّنَا » نیز دال بر حرمت خواهد بود. 🌀
برشی از خارج فقه ١٤٠٣/٠٨/٢٨
🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🔰قاعده «قبول زیادة الثقة» 🔸وجه اعتبار قاعده «قبول زیادة الثقة» آن است که بین دو اخبار ؛‌ زیرا یک نقل، اخبار به زیاده است، و نقل دیگر -که تارک زیاده است- نه اخبار به عدم است و نه اماره‌ بر عدم. اگر متکلّم در مقام تحمّل، در صدد تحمّل تمامی حدیث است و در مقام ادا نیز در صدد ادای جمیع چیزی است که تحمّل شده، در این صورت بین دو نقل تعارض رخ می‌دهد. گاهی اوقات در این فرض نیز تعارض بدوی است، و جمع عرفی اقتضا دارد که دلیل تارک زیاده حمل بر آن شود که در صدد اداء جمیع آنچه تحمّل‌شده، نیست. 🔹تا زمانی که دو نقل به مرحله تعارض نرسد، این مساله، مندرج تحت قاعده «قبول زیادة الثقة» است، و نوبت به بحث از قاعده‌ای که در کتب اصول مطرح شده -که سخن ناقل زیاده بر ناقل نقیصه مقدّم می‌شود- نمی‌رسد. این قاعده که در کتب اصولی آمده اختصاص به فرض تعارض دارد. اگر تعارض –به جهت عدم امکان جمع عرفی- یک نحوه استقراری پیدا کند، در مرحله بعد از این بحث شود که آیا یکی از دو نقل دارای مرجّح است یا نیست. 💢اگر باشد که تارک زیاده، در مقام بیان جمیع ما تحمّل بوده یا آنکه چنین نیست، در این صورت نیز رخ نمی‌دهد. تعارض تنها در صورتی رخ می‌دهد که برای دلیل اثباتی، وجود معارض ثابت شود. در جای خودش بیان شده که شک در معارض به منزله عدم معارض است. از این رو در نوع موارد دست کم این شک وجود دارد که شاید تارک زیاده در مقام ادا، در صدد استیعاب نبوده است؛زیرا این احتمال وجود دارد که بین زمان تحمّل و زمان ادا فاصله‌ای واقع‌شده باشد، به طوری که خود راوی نیز این اطمینان را ندراد که جمیع آنچه تحمّل نموده را ادا می‌‌نماید. در غالب موارد، مثال‌های که وجود دارد –به دلیل وجود شک مزبور در غالب موارد- داخل در بحث «زیادة الثقة» است. مثال روشن قاعده «أصالة کون الزائد أصیلا» مساله اختلاف نُسَخ است، و این قاعده در غیر این بحث شاید مثال روشنی نداشته باشد. 🌀
مستفاد از خارج فقه استاد شبیری زنجانی١٤٠٣/٠٨/٢١

🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
4.69M
🔰استاد آملی لاریجانی 🔹تبیین علم اجمالی و وجه ممیّز آن از علم تفصیلی در نگاه 🌀برشی از خارج اصول فقه ١٤٠٣/٠٨/١٢ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تعیین وضعیت عطف بواسطه تناسب حکم و موضوع 🔸گاهی تناسبات حکم و موضوع چگونگی را معین میکند که مثلاً قید معطوف علیه در معطوف نیز وجود دارد یا نه؛ برای نمونه اگر گفته شود هنگام ظهر عمرو به منزل زید رفت و در آنجا خوابید. تناسب حکم و موضوع و اینکه خوابیدن هم موقع ظهر هم یکی دو ساعت بعد، متعارف است سبب میشود برای معطوف یعنی خوابیدن هم باشد. 🌀 🔷در مورد حکم حرمت ابد در صورت ازدواج با زنی که در حال عده است در صحیحه حلبی آمده است: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عِ قَالَ: إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ فِي عِدَّتِهَا وَ دَخَلَ بِهَا لَمْ تَحِلَّ لَهُ أَبَداً عَالِماً...» ( كليني، الكافي، (ط - اسلامیه)، ج ٥ ، ص ٤٢٦ ، ح ٢). حال سؤال این است که آیا مستفاد از این روایت این است که برای حرمت ابد لازم نیست دخول در عده باشد یا اینکه باید همان گونه که ازدواج در عده بوده دخول هم در عده باشد تا حکم حرمت ابد بیاید. 🟢پاسخ این سؤال، بسته به این است که معطوف علیه «دخل بها» در روایت، «تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ فِي عِدَّتِهَا» است یا معطوف عليه تنها «تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ» است و «في عدتها» خارج از معطوف علیه است. اگر معطوف علیه اولی باشد دخول لازم نیست در عده باشد؛ اما اگر دومی باشد دخول هم مقید به در عده بودن می شود . 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰مباحثه شهید ثالث(ره) با میرزامحمدتنکابنی(ره) در رابطه با عبادت صبی ◾️مرحوم میرزا محمدتنکابنی نقل میکند: 🔸روزی در کتابخانه آن جناب، مباحثه ای با شهید ثالث اتفاق افتاد و صحبت در این شد که ، شرعی است یا تمرینی و سخن به طول انجامید ● تا این که، کلام منجر به شد و آن جناب فرمودند که: تکلیف مالایطاق در جایز و واقع است؛ زیرا که مکلف به است؛ برای این که مستحب است. پس عقل به جهت جواز ترک دلالت بر قبح تکلیف به مالا يطاق ندارد ●من عرض کردم که: تکلیف به مالا يطاق، قبيح است؛ چه در مستحبات باشد و چه در واجبات؛ فلذا، اگر مولا به عبد خود بگوید که مستحب نمودم بر تو طيران به سوی آسمان را، هر آینه، عقلا او را مذمت می نمایند و این مولا را میکنند و قوه عاقله بر قبح آن حاكم و بنای عقلا بر قبح آن استقرار یافته و در عرف نیز چنین تکلیف واقع نیست 🔹شهید ثالث فرمودند که: چه می گویی در که از شارع صدور یافته و آن تکالیف از طاقت مكلفين خارج است؛ زیرا که در هر زمان که فرض کنی، مستحب است بر هر مكلف، صلوات فرستادن و همچنین تسبیح گفتن و همچنین قرآن خواندن و همچنین نماز مستحبی خواندن و هكذا الى مالا يحصى. با این که عمل آوردن همه در یک آن، خارج از طوق انسان است و مع ذالک، این تکالیف به وقوع پیوسته، برای این که جایز الترک می باشند ● من در جواب گفتم که: اوامر مستحبه، محمول بر است و استحباب، عیبی ندارد؛ پس تکلیف به مالا يطاق نخواهد بود. و ایشان ساکت شدند. و من در تمرینی بودن عبادت صبی، این مناظره را در رساله ای مفرده نوشته ام که خالی از لطافت نیست 📚قصص العلماء تنکابنی،ص۲۵ 🆔@masire_feghahat
🔰مستثنيات الاحكام 🌀 🔹لا يجوز العدول من صلاة فريضة إلى فريضة أخرى إلا في المرتبتين، فإنه إذا شرع في الثانية ثم ذكر الأولى يجب عليه أن يعدل إلى الأولى؛ وفيما لو دخل في الحاضرة ثم ذكر أن عليه فائتة، فإنه يستحب له أن يعدل إليها. ▪️عدول از نماز واجب به واجب دیگر مگر در دو صورت که یکی به نحو وجوبی و دیگری به نحو استحبابی میتوان از یک فریضه به فریضه دیگر عدول کرد ✔️در دو نمازی که مترتب بر یکدیگر هستند چناچه شروع به نماز دوم کند سپس یادش بیاید که نماز اول را نخوانده است است عدول به نماز اول نماید ✔️در جایی که به نیت نماز در وقت شروع میکند سپس متذکر میشود که نماز فائته است در اینجا است عدول نماید 📚مستنبطات الاعلام فی شرح مستثنیات الاحکام،ج1،ص68 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰آیت الله میرزا جواد تبریزی(رضوان الله علیه) 🌀هل قضية الزهرا(سلام الله علیها) قضیة تاريخية ام عقدیة؟ 🔸بسمه تعالى: إنّ ما ثبت من الظلامات الكثيرة التي جرت على الصدّيقة الزهراء فاطمة (عليها السلام) لها مساس تام بالولاية التي هي الركن الخامس من أركان الإسلام، وهو صريح عدة من النصوص المعتبرة منها صحيح زرارة عن أبي‏ جعفر (عليه السلام): «بُني الإسلام على خمسة أشياء: على الصلاة والزكاة والحج والصوم والولاية» ويظهر مساس هذه الظلامات بالولاية لمن تأمل وتمعّن في ملابسات هذه الحوادث ودوافعها، واللّه العالم. 📚الأنوار الإلهية في المسائل العقائدية، ص: 154 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat نقل‌مطلب‌بالینک‌کانال
هدایت شده از مسیر فقاهت
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
🔰استاد سیدمحمدجواد 🔸 مدخل شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کتاب دانشنامه فاطمی (سلام الله علیها)،جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰ 🔶مدخلی خواندنی پیرامون: 1⃣ مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله 2⃣بررسی سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن 3⃣گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها 4⃣بررسی وقایع هجوم تا شهادت 5⃣بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ترجیح روز سوم جُمادی الثانی به عنوان قول مختار نویسنده 6⃣بازتاب شهادت حضرت در اشعار 7⃣اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.8M
🔰استاد گنجی 🔸نکاتی پیرامون قاعده «اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص»
🌀برشی از درس خارج فقه ۱۴۰۲/۱۰/۳

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی 🔹آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ 🔸آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ 🔹آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ 🔸از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✍مرکز آموزشی پژوهشی مکتب امام صادق(سلام الله علیه) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰فَأَقْبَلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُسْرِعاً حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالاً فَأَلْقَى اَلرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ اَلْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا و تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ اَلزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى اَلْفُقَرَاءِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا اِبْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلاَئِكَةِ فِي اَلسَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى فَلَمْ تُكَلِّمْهُ فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ كَلِّمِينِي فَأَنَا اِبْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۳، ص ۱۷۴ 🆔@masire_feghahat
🏴عظّم الله أجورنا وأجوركم بذكرى استشهاد سيدة نساء العالمين الصدّيقة الكبرى فاطمة الزهراء صلوات الله عليها . نسأل الله تعالى بحقها أن يغفر لنا ويرزقنا شفاعتها ويقضي حوائجنا للدنيا والآخرة. (سلام الله علیها)
🔰فقه استدلالی در خطبه فدکیه{بخش اول} 🌀 : استناد حضرت زهرا(سلام الله علیها) به عمومات مستفاد از ظواهر قرآن مبنی بر ارث بردن عموم فرزندان از پدرانشان که من جمله ی آنها ارث بردن فرندان انبیاء از پدرانشان 🟢اذ يقول الله تبارك وتعالى و ورث سليمان داود و قال الله عز وجل فيما قص من خبر يحيى بن زكريا رب هب لي من لدنك وليا يرثني ويرث من آل يعقوب وقال عز ذكره واولوا الارحام بعضهم اولى ببعض في كتاب الله وقال يوصيكم الله في اولادكم للذكر مثل حظ الانثيين وقال ان ترك خيرا الوصية للوالدين والاقربين بالمعروف حقا على المتقين وزعمتم ان لا حق ولا ارث لي من أبي ولا رحم بيننا 🌀: حضرت در ادامه کلام به طرح مخصِّص احتمالی می‌پردازد که ارث گذاشتن رسول الله برای خاندانش را از تحت ارث گذاشتن عموم افراد برای خویشانشان خارج کرده باشد و این مخصص را رد می‌کنند 🟡افخصكم الله بآية صلى الله عليه وآله وسلم منها ام تقولون أهل ملتين لا يتوارثون أو لست انا وأبي من أهل ملة واحدة 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰فقه استدلالی در خطبه فدکیه{بخش دوم} 🌀 حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه کلماتشان بر لزوم نگاه به مجموع ادله و شناسایی ارتباطات میان مدالیل آن تأکید می‌کنند 🟡لعلكم اعلم بخصوص القرآن وعمومه من النبي صلى الله عليه وآله وسلم افحكم الجاهلية تبغون ومن احسن من الله حكما لقوم يوقنون ... وحدثني عبد الله بن أحمد العبدى عن حسين بن علوان عن عطية العوفة انه سمع أبا بكر يومئذ يقول لفاطمة (عليها السلام) : يا ابنة رسول الله لقد كان صلى الله عليه وآله وسلم بالمؤمنين رؤوفا رحيما وعلى الكافرين عذابا اليما وإذا عزوناه كان اباك دون النساء واخا ابن عمك دون الرجال آثره على كل حميم وساعده الامر العظيم لا يحبكم إلا العظيم السعادة ولا يبغضكم الا الردئ الولادة وانتم عترة الله الطيبون وخيرة الله المنتخبون على الاخرة ادلتنا وباب الجنة لسالكنا وأما منعك ما سألت فلا ذلك لي وأما فدك وما جعل لك ابوك فإن منعتك فانا ظالم وأما الميراث فقد تعلمين انه صلى الله عليه وآله وسلم قال لا نورث ما ابقيناه صدقة قالت 🌀 روایت به کتاب و آن به جهت مخالفت با کتاب : حضرت زهرا سلام الله علیها در این قسمت از کلامشان با الغاء خصوصیت از دو شخص حضرت زکریا و حضرت داوود در آیات مذکور از قرآن کریم، حکم ارث گذاشتن برای فرزندان را برای عموم انبیاء تعمیم داده و روایت مورد استناد خلیفه اول را به خاطر مخالفت با عام قرآنی مذکور رد می‌کند. ایشان همچنین ارث بردن فرزندان انبیاء از انبیاء را -همچون سایرین- شامل تمام موارد قابل ارث بردن می‌دانند که البته این نکته مطابق با فهم عرفی و احکام شرعی درباره سعه و اطلاق موضوع ارث بردن در آیات کریمه مذکور و غیر آن است که آن را محدود و مقید به میراث خاصی نمی‌کند؛ ایشان در ادامه نیز موضوع محل نزاع را که فدک است، از مواردی که قطعا به صورت تخصصی از موضوع ارث بردن فرزندان انبیاء از انبیاء خارج است-یعنی نبوت که قابل ارث بردن نیست- جدا می‌داند و مخصص احتمالی ارث بردن عموم فرزندان از پدرانشان در مورد خودشان -یعنی إلا فاطمة- را نیز طرح و رد می‌کنند 🟢 ان الله يقول عن نبي من انبيائه يرثني ويرث من آل يعقوب وقال وورث سليمان داود فهذان تبيان وقد علمت ان النبوة لا تورث و إنما يورث ما دونها فما لي امنع ارث ابي؟ أ أنزل الله في الكتاب إلا فاطمة بنت محمد؟ فتدلني عليه فاقنع به فقال يا بنت رسول أنت عين الحجة ومنطق الرسالة لا يدلى بجوابك ولا ادفعك عن صوابك. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.55M
🔰استاد قائینی نجفی 🔸وجوب تداوی و علاج نفس 🔹مفاد روایات «ان الله لم یجعل فیما حرّم شفاء و لا دواء» 🔸بالوجدان «لم یجعل» تکوینی مراد نیست 🔅فقه پزشکی 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.32M
🔰استاد شهیدی 🌀 اطلاق مقامی ▪️اطلاق مقامی در ▪️اطلاق مقامی در 📆برشی از خارج اصول ١٤٠١/١١/١٩ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰ظهور «علی» در حکم تکلیفی یا وضعی ؟! 💢بحث استظهاری💢 🔸 در بحث های فقهی گفته اند هر چند «علی» دلالت بر استعلاء می کند، اما هر جادرمورد به کار رفته باشد از آن استفاده می شود، و هر جا درمورد به کار رفته باشد استفاده می شود نه ملکیت. 🔻ثـمـره 🔹 فرق بین و نفقه اقارب، این است که در نفقه زوجه تعبیر شده است به«علی الزوج الطعام والکسوة و..»در اینجا متعلق علی مال است ، و معنایش این است که اين اموال در ذمه زوج است و او است، اما در مورد نفقه پدر و مادر عنوان انفاق به کار رفته(عليه الانفاق علی الوالدين و..)و انفاق فعل است لذا فقط وجوب اداء دارد. 🔸بنابراین، اصل این قاعده مورد قبول است که هرجا متعلق «علی» فعلی از افعال مکلفین باشد، ظهور در حکم تکلیفی دارد و اگر متعلق آن امر مالی باشد، مصداق حکم وضعی است. هرچند ممکن است از نظر مصداقی در مصادیق خاص بین اعلام اختلاف وجود داشته باشد. 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰شمول عمومات و اطلاقات نسبت به مسائل مستحدثه ▫️روایت «من أحیا أرضا مواتا فهی له» متن روایت: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ أَبُو بَصِيرٍ وَ فُضَيْلٌ وَ بُكَيْرٌ وَ حُمْرَانُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: مَنْ أَحْيَا أَرْضاً مَوَاتاً فَهِيَ‏ لَهُ‏. (تهذیب الأحکام، جلد 7، صفحه 152) 🔹کاربرد در بحث: بررسی شمول روایت نسبت به ابزارهای جدید برای احیاء زمین، مثل تراکتور و بیل مکانیکی. ▪️روایت «إذا رأیتم الهلال فصوموا...» متن روایت: وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا رَأَيْتُمُ‏ الْهِلَالَ فَصُومُوا وَ إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا وَ لَيْسَ بِالرَّأْيِ وَ لَا بِالتَّظَنِّي وَ لَكِنْ بِالرُّؤْيَةِ وَ الرُّؤْيَةُ لَيْسَ أَنْ يَقُومَ عَشَرَةٌ فَيَنْظُرُوا فَيَقُولَ وَاحِدٌ هُوَ ذَا هُوَ وَ يَنْظُرُ تِسْعَةٌ فَلَا يَرَوْنَهُ إِذَا رَآهُ وَاحِدٌ رَآهُ عَشَرَةٌ وَ أَلْفٌ وَ إِذَا كَانَتْ عِلَّةٌ فَأَتِمَّ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ.(تهذیب الأحکام، جلد 4، صفحه 156) 🔸کاربرد در بحث: بررسی امکان شمول رؤیت هلال نسبت به چشم مسلح یا ابزارهای مدرن. |🌀ادعای اصلی: در مسائل مستحدثه، تمسک به اطلاقات و عمومات صحیح نیست. |🔻دلیل: اطلاقات نیاز به مقدمات حکمت دارند و یکی از مقدمات، امکان عرفی تقیید است. |⏺در مسائل مستحدثه مانند نکاح تلفنی یا خرید و فروش فاضلاب، امکان تقیید در زمان صدور وجود نداشته؛ لذا نمی‌توان از عدم تقیید، اطلاق نتیجه گرفت. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.28M
🔰استاد شهیدی 🔸قوی بودن اشکال و آن در تمسک به اطلاقات در امور 🌀برشی از خارج اصول ١٤٠١/١١/٢١ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مخطوطات 🌀استفتائی جالب از مرحوم آیت الله سیدمحسن حکیم (صاحب مستمسك العروة الوثقى) ❇️استفتاء عن على ذكر علي( عليه السلام) 🔶بسمه تعالى لابأس بذلك ، فإنه شفيع المذنبين ، والشفيع الى الله في جميع الحاجات ، والاستشفاع به من أفضل طرق النجاح ، وأسباب الفلاح ، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. محسن الطباطبائي الحكيم ٥ ربيع ١ / ١٣٨٤ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰دوران بین تخصیص و تخصص ▫️سأَلَ عَمَّارُ بْنُ مُوسَى السَّابَاطِيُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرَّجُلِ يَجِدُ فِي إِنَائِهِ فَأْرَةً وَ قَدْ تَوَضَّأَ مِنْ ذَلِكَ الْإِنَاءِ مِرَاراً وَ اغْتَسَلَ مِنْهُ أَوْ غَسَلَ ثِيَابَهُ وَ قَدْ كَانَتِ الْفَأْرَةُ مُنْسَلِخَةً فَقَالَ إِنْ كَانَ رَآهَا فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ أَوْ يَتَوَضَّأَ أَوْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا رَآهَا فِي الْإِنَاءِ فَعَلَيْهِ أَنْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ ....(من لایحضره الفقیه،ج1،ص20) ▪️عنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ سَلْ عَمَّا شِئْتَ فَارْتَجَّتْ عَلَيَّ الْمَسَائِلُ فَقَالَ لِي سَلْ مَا بَدَا لَكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ يَسْتَنْجِي فَيَقَعُ ثَوْبُهُ فِي الْمَاءِ الَّذِي يَسْتَنْجِي بِهِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ فَسَكَتَ فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي لِمَ صَارَ لَا بَأْسَ بِهِ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ لِأَنَّ الْمَاءَ أَكْثَرُ مِنَ الْقَذَرِ.(علل الشرایع،ج1،ص287) 🌀تبیین : مفاد روایت اول این است که ماء ملاقی با نجس متنجس میشود و چناچه چیزی به آن آب اصابت بکند بایستی آن شی را تطهیر نمایند(يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ) در حالی که مفاد روایت دوم این است که اگر با لباسی برخورد کرد آن لباس نجس نمی شود ⁉️حال سوال اینجاست که روایت دوم که حضرت در آن فرمودند «لا باس به» آیا این عدم الباس خروج حکمی است و تخصیص روایت اول است؛ در این صورت مدلول روایت دوم بالتبع این میشود که ماء الاستنجاء نجس هست اما در عین حال با سایر نجاسات تفاوت دارد یا خیر عدم الباس در روایت خروج موضوعی است و تخصصا از موضوع روایت اول خارج است و مفادش این میشود که اصلا ماء الاستنجاء نجس نیست و لازمه اش این است که می توان با ماء الاستنجا وضو ساخت و لباس راهم تطهیر کرد ! ؛ به عبارت دیگر بعد از نسبت سنجی میان این دو روایت دوران بین تخصیص و تخصص رخ می دهد 💠مشهور این است که اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص؛ به دلیل اینکه اصاله العموم اماره است و مثبتات اماره حجت است پس بعد از اجراء اصاله العموم علاوه بر خروج حکمی میتوان موضوع را نیز خارج کرد 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.43M
🔰استاد شهیدی 📍بررسی در تمسک به اطلاقات در امور مستحدثه 🔹انصراف اطلاق به موارد در زمان صدور 🌀برشی از خارج اصول ١٤٠١/١١/٢١ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
7.79M
🔰استاد آملی لاریجانی 📍اشکالات اخذ در موضوع |🔸دور |🔹لغویت انبعاث عالمِ به حکم |🔸عدم موضوع و تسلسل 🌀برشی از خارج اصول 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
yaseen-029_01.mp3
1.05M
🔰آیت الله جوادی آملی 📍نشان دادن معاد به انبيا با زنده كردن اموات 🌀برشی از درس تفسیر ١٣٩٢/١١/٢٩ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.45M
🔰استاد گنجی 📍 🔸تبعیض در حجیت از جهت ظهور 🔹تبعیض در حجیت از جهت الجهة 🌀برشی از خارج فقه١٤٠٣/٩/٢٨ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🌹🌹أسعد الله أيامكم ولياليكم بميلاد سيدة نساء العالمين وأم الأئمة الطاهرين الصدّيقة المباركة فاطمة الزهراء (عليها السلام) ثبّتنا الله تعالى وإياكم على ولايتها و رزقنا شفاعتها، وأسألكم صالح الدعاء🌹🌹 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
950.1K
🔰آیت الله العظمی شبیری زنجانی 📍وجوب اطاعت از والدین و مدی دلالت کریمه «لا تقل لهما اف» 🌀برشی از مبحث خارج فقه/اعتکاف 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🔰رفیق سفری 🔸آقای حاج آقا رضا زنجانی از پدرش مرحوم آقای حاج سید محمد زنجانی این قضیه را نقل میکرد میخواستم از کربلا به نجف بروم و مرکوبی گرفته بودم دیدم شخص كبير العمامه ای الاغش را راند و به سوی من آمد و به من گفت مانعی نیست که من هم همراه شما باشم تا با هم به نجف برویم؟ گفتم اشکالی ندارد با هم به سمت نجف حرکت کردیم در آن موقع ماشین نبود و با الاغ و امثال آن مسافرت میکردند. 🔹آن شخص پرسید شما به قصد زیارت به نجف میروید یا برای تحصیل؟ گفتم می خواهم در نجف بمانم و استفاده علمی کنم و تصمیم دارم برای امتحان در همه دروس شرکت کنم تا هر درسی را پسندیدم در آن درس باقی بمانم به استثنای درس شیخ هادی تهرانی چون در ایران سفارش کرده اند که در درس وی شرکت نکنم. 🔸آن شخص پرسید شما قبلا نزد چه کسانی مشغول تحصیل بودید؟ گفتم نزد میرزای آشتیانی در تهران گفت مشکل است نظیر میرزای آشتیانی در اینجا پیدا شود. 🔹من از آن شخص پرسیدم شما اهل علم هستید؟ او گفت با این هیکل که نمیشود بقالی کرد گفتم شما که هستید؟ گفت همان روسیاهی که از ایران سفارش کرده اند در درسش شرکت نکنی فهمیدم او شیخ هادی تهرانی است. 🔸مرحوم آقای حاج سید محمد میگفت من هیچ وقت در درس شیخ هادی شرکت نکردم ولی آن رفاقت سفری منشأ شد که رفیق سفری شویم، یعنی هر وقت شیخ هادی میخواست مسافرت کند به من اطلاع میداد و هر وقت من میخواستم سفر کنم به شیخ هادی اطلاع میدادم. 📚جرعه ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۳۳۸ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat