eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢فرق بناء عقلاء و سیره متشرعة 🔸فرق بناء عقلاء و سيره متشرعه آن است كه از بناء عقلاء استفاده مى‌شود كه به ضميمه حكم فعلى ثابت مى‌گردد ولى سيره متشرعه را اثبات مى‌كند¹ 🔹پ.ن:گاهی از تعبیر به میشود رجوع شود به اصول الفقه² و هدی الطالب فی شرح المکاسب³ ــــــــــــــــــــــــــــــ ¹*:کتاب نکاح،ج۱،ص۶۳ *²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۴ *³:هدی الطالب فی شرح المکاسب،ج۱،ص۵۷۹ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تطبیق ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی با اقوال فقهای امامیه در اجرای حد محاربه(بخش اول) 🔸در قانون مصوب ۱۳۹۲ قاضی معتبر دانسته شده.در ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که انتخاب هریک از (اعدام،صلب،قطع دست راست و پای چپ،نفی بلد) به است. 🔹قانون مجازات اسلامی به تبعیت از محاربه را فعلی مجرمانه دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. آنچه اهمیت بحث را مشخص می کند، اختلاف فقهای امامیه در یا در اجرای مجازات های محاربه است،عده ای از فقها قائل به تخییر قاضی بین هر یک از این مجازات ها هستند . عده دیگری قائل به ترتیب در مجازات هستند. در قانون مجازات اسلامی که منبع اصلی آن فقه امامیه است قول به پذیرفته شده است 🔸مرحوم امام(قدس الله نفسه الزکیه) در تحریر الوسیله فرموده اند: بعيد نيست كه براى حاكم بهتر باشد كه جنايت را كند و آنچه كه مناسب آن است، نمايد. 🆔 @masire_feghahat
4_5805461269133659613.mp3
1.43M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸بهره گیری از چه سودی در میراث حدیثی شیعه دارد؟ 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (اعلی الله مقامه الشریف) 💢چرایی قائل شدن اخباری ها به احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه 🔸و عمدة ما ألجأ الأخباريين المتأخرين إلى القول بلزوم الاحتياط في الشبهات التحريمية، ما رواه من بين الناس و كونها بنظرهم امرا عجيبا فشاعت بينهم فشاعت بينهم زمزمة حرمتها ثم تفحصوا فوجدوا روايات يمكن بنظرهم استفادة وجوب الاحتياط فيها *¹ 🔹عمده دلیلی که باعث شد اخباری های متاخر به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند قضیه بین مردم بود و تدخین در نظر اخباری ها یک بود لذا کم کم قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند ! ــــــــــــــــــــــــــــ *¹:نهایة الاصول(تقریرات درس خارج اصول آیت الله العظمی بروجردی)،ص۵۷۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰 (صاحب وافیه) 💢تراجم💢 🔸ملا عبدالله از اهل تون است و تون از جمله ی بلاد خراسان و نزدیک قاین واقع است. 🔹آخوند ملاعبدالله تونی است که بوده و او در اواخر زمان شیخ بهائی و میرداماد بوده و از تألیفات او کتاب است که بر او شرح نوشته اند مانند و که شرح او چهل پنجاه هزار بیت تقریبا میشود و قدری از اوائل آن کتاب را شرح نوشته 📚قصص العلماء تنکابنی ، ص٦٦۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢مطایبات💢 🔸طلبه چوب خطی یافت به دکان قصابی برد که گوشت بخرد قصاب گفت این چوب خطِ دکان من نیست.به این چوب خط گوشت نمی دهم . 🔹بعد از قیل و قال بسیار طلاب جمع شدند و گفتند:«بابا جان چوب الخط من حیث انه چوب الخط چه تفاوت دارد؟»قصاب را زدند و گوشت را بردند. 🔸مرد قصاب جمع کثیری از قصاب و سلاخ را فراهم کرد به مدرسه آمدند هر طلبه را که می دیدند میزدند و می گفتند: «طلبه من حیث انه طلبه چه تفاوت دارد؟» 📚دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه به نقل از لطائف و ظرایف ، میرزا مهدی شکوهی از شعرا و طنزپردازان در دوره قاجار 🆔 @masire_feghahat
درس_استاد_مددی_100_93_2_16_تاریخچه(1).mp3
10.42M
🔰 آیت الله (حفظه الله) 💢فقه و اصول💢 🔸در این مقطع صوتی از درس خارج فقه استاد به تاریخچه در امامیه و فوائدی در رابطه با اجماع پرداخته اند 🔹از دقیقه ۳:۳۰ به بعد 🆔 @masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢کتب قدماء💢 النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى‌ 🔸كتاب يكى از معتبرترين آثار فقهى قدماء و از مشهورترين و مهم‌ترين آثار علمى بجامانده از است. اين كتاب يك دوره از كتاب طهارت تا ديات است كه نظير المقنع شيخ صدوق و المقنعة شيخ مفيد آن برگرفته از و است و به اصطلاح فقه آن يا است. 🔹اين كتاب تا زمان تأليف شرائع الاسلام محقق حلى مى‌شده و شروحى بر آن نوشته شده است. 🔸النهاية شيخ الطائفه میباشد كه در اكثر كتب فقهى شيخ طوسى مطالبى به آن ارجاع و حواله شده است 🔹شیخ طوسی خود در مقدمه المبسوط در رابطه با کتاب النهایه مینویسد: و كنت عملت على قديم الوقت ، و ذكرت جميع ما في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرّقوه في كتبهم، و ¹ ــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:المبسوط في فقه الإمامية،ج۱،ص۲ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره، می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت ، به نحو است، نه ظهور. 🔸تطبیقات: 🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³» 🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب ، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره أحقاف،آیه۱۵ *²:سوره لقمان،آیه۱٤ *³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵ *⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (رضوان الله علیه) 💢قاعده ملازمه💢 کلما حکم به العقل حکم به الشرع 🔸إن الملازمة بين إدراك العقل مصلحة ملزمة، غير مزاحمة في فعل أو مفسدة كذلك، و حكم الشارع بوجوبه أو حرمته، و ان كانت تامة بحسب الكبرى بناء على وجهة مذهب العدلية كما هو الصحيح، إلا ، لعدم وجود طريق للعقل إلى إدراك الملاكات الواقعية¹ 🔹محقق خویی می فرماید: بین ادراک مصلحت حتمی در فعل از سوی (بی آن که مانع و مزاحمی داشته باشد) یا مفسده حتمی، با به وجوب یا حرمت آن فعل، براساس مذهب عدليه از نظر اما زیرا عقل راهی به ندارد. 🔸تتمه:برای تفصیل این مطلب رجوع شود به کتاب «فقه و عقل²» استاد علیدوست ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:محاضرات فی اصول الفقه للفیاض،ج۳،ص۷۰ *²:فقه و عقل ابوالقاسم علیدوست،ص۱۲۲ *تصویر متعلق به جلسه درس خارج آیت الله خویی 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸ابن جنید در مباحث فقهی از روش بهره می برد و را نیز می دانست. هم چنین گفته شده که به اعتقاد داشت لذا کتاب های او متروک و به آنها استناد نشده است 🔹هر چند چنین است که او اهل قیاس بود، ولی این نسبت معلوم نیست تا چه حد صحیح باشد. همچنین روشن نیست که آیا او به اعتقاد داشته یا و یا که از نظر شیعه باطل است. 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢مقایسه رسائل با کفایه💢 🔸سوال : با توجه به اینکه و دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه می باشند از جهت و کدامیک را ترجیح می دهید؟ 🔹جواب : من الان بطور کلی نمی توانم چیزی عرض کنم ، در مباحث است در بحث قطع كفایه از رسائل است و بعید نیست از گرفته شده باشد ظاهرا در قسمتهای زیادی از کفایه از مطالب ميرزا استفاده شده است 🔸روی هم رفته به نظر می رسد ولی بعضی ابحاث کفایه پخته تر و فنی تر است ، مثلا در بحث اصل مثبت و بعضی تنبیهات استصحاب در کفایه پخته تر بحث شده است 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱/مقاله ابعاد شخصیتی شیخ انصاری 🆔 @masire_feghahat
🔰(رحمةالله‌علیه) 💢مطایبات💢 🔸مرحوم آخوند همدانی را در تقلید شرط نمی دانستند، روزی شخصی گفته بود: شرط اعلمیت را برداشته اید که در نوبت به خودتان برسد! 🔹ایشان در جواب فرموده بود: اگر شرط را بردارم نوبت به شما هم می رسد :)) 🆔 @masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢العروة الوثقی💢 🔸 به هرکس که را از ایشان سؤال می کرد که در سایر کتاب های فقهی نبود، جایزه میداد لذا بسیاری در صدد یافتن برمی آمدند 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان 🆔 @masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت.mp3
1.64M
🔰 (زیدعزه) 💢رجال💢 🔸خاستگاه در عرب و جایگاه آن در علم رجال 🔹عموما مراد از کلمه «» در منابع رجالی است [کلاس رجال۱۴۰۰/۸/۳۰] 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸 که میرزای شیرازی بنیان کرده و بعد مرحوم آقا سید محمد فشارکی، هر دوی اینها از افرادی هستند که به معقول آشنایی کامل دارند، ولی در نوشته هایشان ورود افراطی به مسائل عقلانی و فلسفی کمتر دیده میشود این یک منهج بسیار مهمی است. 🔹اما منهجی که در سامرا بنیان شده است، روش ، و به دور از ورود در مسائل عقلانی و فلسفی بود؛ ولی روشی که در پیش گرفته میشد همراه با بوده است. 🔸در حوزه سامرا سعی می شده است که ساده نوشته بشود، بدون اغلاق، بدون ضمیرهایی که دارای مشکلات برگرداندن باشد، روشن نوشته بشود، اما در نجف بنا بر این بوده که به سبک کفایه نوشته بشود. 📚نشست های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،ص۲٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢رابطه ذاتی بین لفظ و معنا💢 🔸کون اللفظ مفیدا للمعنی : اما ان یکون لذاته او بالوضع... والاول مذهب عَبّاد بن سلیمان الصَّیْمَریّ و احتج عباد بانه : لو لم یکن بین الاسماء و المسمیات مناسبة بوجه ما لکان تخصیص الاسم المعین بالمسمی المعین ترجیحا لاحد طرفی الجائز علی الآخر من غیر مرجح و هو محال و ان حصلت بینهما مناسبة فذلک هو المطلوب¹ 🔹معنا دار بودن یک لفظ یا به خاطر علقه ی بین لفظ و معنا است و یا به جهت یک لفظ برای یک معنا. مبنای اول نظریه ی است. دلیل عباد این است که : اگر بین اسم و مسمی مناسبتی ولو به یک وجهی نباشد هر آینه اختصاص دادن یک اسم معین به یک مسمای معین میباشد و این محال است و اگر مناسبتی بین این دو باشد ذاتی بودن رابطه ی لفظ و معنا ثابت میشود ــــــــــــــــــــــــــ *¹:المحصول فی علم اصول الفقه للفخر رازی،ص۸۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله احمد (از نوادگان شیخ اعظم) 🔸سوال : الان دو تا از کتب اصولی که در حوزه مطرح است و تدریس می شود. یکی رسائل است، و دیگری هم کفایه اول رسائل را میخوانند وبعد كفایه را. اگر در تقدم و تاخر تدریس آنها مطالبی دارید بفرمائید. 🔹آية الله احمد سبط الشيخ انصاری: رسائل اینطوری که عرض کردم از اول است، و مبانی شیخ طوری است که از زیر بارش در بروند، لذا تا مطالب شیخ در دست کسی نباشد؛ حتى متأخرینِ از شیخ او را مجتهد نمی دانند، علت شاید این باشد که بعض مطالب خود آخوند چون بعد از شیخ است، بر مطالب شیخ است لذا تا انسان آن مطالب شیخ را ندانسته باشد،کفایه را . مثلا، در حقیقت شرعیه میگوید این است اگر انسان اصل مثبت شیخ را نخوانده باشد «چون در هیچ کتاب مقدمیِ دیگر اصل مثبت را نمیخوانند که چی هست»اگر انسان نداسته باشد اصل مثبت شیخ چیست مطلب کفایه را نمیفهمد 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری/شماره۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰(رضوان الله علیه) 💢فتوای مشکل💢 🔸ذابح در منی باید شیعه باشد. جناب حجة الاسلام والمسلمین ایازی از ایشان نقل کرده است در ایامی که امام در بود، من یک شب به منزل امام خمینی و یک شب به منزل مرحوم آیت الله خویی می رفتم و گاه رابطه علمی برقرار بود. 🔹یک شب بحث درباره فتوای حضرت امام بود که خود ایشان فرمود: این فتوا است ، اگر کسی بتواند مرا از این فتوا برگرداند، خیلی خوب است. من دلیلی را ارائه کردم به این شرح که در عصر ائمه(علیهم السلام) ذابحين مکه عامه بوده اند، فرمودند اگر سند این روایات فرضا صحیح باشد به وسیله روایات دیگر خورده است. 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۳۵۹ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢کتب قدماء💢 ” الاستبصار فیما اختلف من الاخبار“ 🔸شيخ الطائفه اين كتاب را بعد از كتاب تهذيب الاحكام نگاشته است.ایشان تعداد احاديث و روايات كتاب استبصار را خود مشخص كرده تا در آن كم و زياد نشود. اين كتاب شامل ٥٥۱۱ روايت است. 🔹شيخ طوسى در مقدمه كتاب مى‌فرمايد:«گروهى از علماى اصحاب كتاب بزرگ ما به نام و رواياتى كه در آن جمع آورى نموده بودم را ملاحظه نمودند كه شامل اخبار متعلق به حلال و حرام است و مشتمل بر اكثر روايات فقه و ابواب احكام است و روايتى از اصحاب و كتاب‌ها و اصول آنها نيست مگر آنكه در آن کتاب آمده به جز برخى روايات شاذونادر . پس، از من درخواست نمودند تا به نگارش درآورده و در آن و را جمع آورى كرده و به و ميان آنها و يا بپردازم¹.» 🔸سیدبن طاووس در راستای این اقدام شیخ الطائفه مینویسد:« كتاب استبصار براى جمع آورى روايات مخالف نگاشته شده است. حال اگر در اين باره بود شيخ طوسى آن را در كتاب استبصار و اين نكته براى كسانى كه اهل تحقيق و توفيق هستند بسيار روشن است².» ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الاستبصار فیما اختلف من الاخبار،ص۲ *²:فتح الابواب،ص۲۸۹ 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله شیخ عبدالکریم (رضوان الله علیه) 💢روش شناسی💢 🔸آیت الله شبیری میفرمایند: 🔹من از مرحوم اقای داماد شنیدم که میفرمود مرحوم اقا شیخ عبدالکریم از میرفت،یعنی اول فطریات اولیه خودش را حساب میکرد بعد آنرا مستدل میکرد نه اینکه انسان به یک چیزی مانوس شده باشد و به خاطر آنها از فطریات اولیه اش رفع ید بکند و در آنها دست اندازی نماید. انسان اول باید به صورت ادراکات اولیه را حساب بکند بعد اش کند و مشکلات را هم یک طوری حل نماید. 📚تقریرات بیع(درس خارج آیت الله شبیری)،ص۱۸۲ 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله سید مصطفی (رحمة الله علیه) 🔸حاج آقا مصطفی در رابطه با نظریه خطابات قانونیه ای که از امام خمینی(رضوان الله علیه) بوده است اینگونه تعبیر میکند: 🔹و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى. 🔸سوگند به جانم! همانا کسی که حجاب عناد را بیاندازد و به دید انصاف به این قاعده بنگرد، نمیتواند این (خطابات قانونیه) که کثیری از معضلات و طایفه ای از مشکلات بواسطه ی آن حل میشود را رد کند! خیر و خوشی باد گوینده را ، خداوند جزای خیر به او بدهد و نیز بواسطه طول بقاء وجود شریفشان آنچه که متوقع و امید است را به ما توفیق دهد. 📚تحریرات فی الاصول ج۳ ، ص۴۵۵ 🆔@masire_feghahat
🔰(رحمه الله علیه) 🔸در ایامی که از محضر آیت الله وحید استفاده می کردیم و خدمتشان بودیم صحبت مرحوم آخوند به میان آمد، با همان آهنگ و طمطراق بیان خودشان گفتند: اگر آخوند مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی است که آخوندی از ما و دیگران صحت سلب دارد! 📚ماسمعت ممن رایت(سیدمجتبی بحرینی)،دفتردوم،ص۳۸۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 🔸المسئلة السادسة: في لا حاجة الى التقلید¹ 🔹أقول: بعد كون وجه رجوع الجاهل الى العالم، لكشف ما هو الواقع بنظره،فمع العلم و اليقين بالواقع بنفسه كما في اليقينيّات او لكونه ضروريّا كما في الضّروريات، لا معنى لرجوعه الى العالم، بل هو من قبيل رجوع العالم بالعالم، فهذا القسم خارج عن موضوع رجوع الجاهل الى العالم، هذا في الضروريّات و اليقينيّات² 🔹مسئله ششم در احتیاجی به تقلید نمیباشد 🔸بعد از اینکه که اثبات شد رجوع جاهل به عالم به نظر مجتهد است پس با علم و یقین به واقع مانند قطع در یقینیات یا ضروری بودن مسئله ای در ضروریات، دیگر رجوع جاهل به عالم معنایی ندارد بلکه در این صورت اگر تقلید لازم باشد رجوع به است پس در نتیجه تقلید در ضروریات و یقینیات از دلیل رجوع جاهل به عالم خارج است. ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:العروة الوثقی فیما تعم به البلوی،ص۱۰ *²:ذخیرةالعقبی فی شرح العروة الوثقی(صافی گلپایگانی)،ج۱،ص۵۵ 🆔 @masire_feghahat
🔰منشاء عبارت «لایروون و لایرسلون الا عن ثقة» 💢اصحاب اجماع💢 🔸اساس این عبارت در کلمات در کتاب «عدة الأصول» مطرح شده است. ایشان در بحث از روایتی بر روایت دیگر در هنگام تعارض می گوید: 🔻و إذا كان أحد الراويين مسندا و الآخر مرسلا، نظر في حال المرسل، فإن كان ممن يعلم أنه فلا ترجيح لخبر غيره على خبره، و لأجل ذلك سوّت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير، و صفوان بن يحيي، و أحمد بن محمد بن أبي نصر و غيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم و إلا عمن به وبين ما أسنده غيرهم، و لذلک عملوا بمراسيلهم.¹ 🔹اصحاب، بين مراسیل و مسانید این عده (محمد بن ابی عمیر،أحمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان) فرق نمی گذارند چون این ها را به این عنوان می شناسند که «لا يروون و لا يرسلون إلا عن ثقة». پس این تعبیر از جانب شيخ طوسی مطرح شده و قبل از ایشان نبوده است. ــــــــــــــــــــــــــ *¹:العدة فی اصول الفقه،ج۱،ص۱۵۴ 🆔@masire_feghahat