May 11
#خاتمالفقهاءوالمجتهدین_شیخانصاری
حضرت آیت الله بهجت:
مسلمانان در شأن اهل بیت علیهم السلام در غایت اختلافند؛ چنان که در مورد قرآن نیز چنین هستند.
⭕️ برخی آنقدر ضعیف هستند که در بوسیدن #ضریح آنها شک و اعتراض دارند. آقایی ظاهراً به مرحوم #شیخ_انصاری که حرم یا ضریح را بوسید، اعتراض کرد که آقا شما هم؟!
✅ بر عکس مرحوم دربندی به ایشان گفت: آقا، کار شما برای مردم حجت است؛ وقتی به حرم میروی، ضریح حرم حضرت ابوالفضل علیهالسلام را ببوس...
شیخ در جواب فرمود: «عتبه درب را میبوسم که گرد و خاک پای زوار است!»
📃 در یکی از زیارات حضرت سیدالشهدا علیهالسلام آمده است:
🔸«ثُم قَبّلِ الضریحَ مِنْ أَرْبَعِ جَوانِبِه؛ سپس ضریح را از چهار سویش ببوس»(۱)
(۱) ر.ک: بحارالانوار ج ۹۸ ص ۳۳۶؛ اقبال الاعمال ص ۷۱۲
در محضر بهجت ج ۱ ص ۲۸۵
@masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظهالله):
🔸شیخ محمد حرزالدین، مؤلف كتاب #معارف_الرجال، از رجالیون معروف نجف بود.
💠در آن کتاب در پاورقی نوشته شده است:
#سید_بحرالعلوم(علامه سیدمهدی بحرالعلوم) شاعر بود و ادبای مهم عرب همچون سید صادق فحّام (م ۱۲۰۵) و شیخ کاظم آزری (م ۱۲۱۱) هم با او ارتباط داشتند. یک وقت در یکی از ایام زیارتی، سید بحرالعلوم با اصحابش به سمت کربلا حرکت میکند. چون وقت زیارتی دیر شده بود، لذا برای اینکه وقت زیارت را درک کنند، سرعت می گیرند.
🔹سید بحرالعلوم ضعیف المزاج بود. خسته می شوند و جایی أتراق میکنند. سید بحرالعلوم یک شعر فارسی را برای آنها می خواند و می خواهد که آنها به عربی برگردانند. آنها هر یک آن شعر را به شکلی به شعر عربی ترجمه میکنند. علی القاعده چون آنها فارسی بلد نبوده اند، سید بحرالعلوم معنای شعر را به عربی بیان کرده تا آنها آن مضمون را به عربی برگردانند و نوشته است که هر یک چگونه آن شعر را به عربی برگردانده اند.
❇️ شعر این است:
از ضعف به هر جا که نشستیم، وطن شد
وز گریه ز هر جا که گذشتیم، چمن شد
📓جرعه ای از دریا،ج۲،ص۳۳۲
🆔 @masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حضرت آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
🔹کلیپ متعلق به سال ۱۴۳۳ هجری قمری میباشد.
🆔 @masire_feghahat
مقطع صوتي نادر للمرجع السيستاني.mp3
1.01M
🔰حضرت آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
🔸مقطع صوتی از درس خارج #اصول
حضرت آیت الله سیستانی(دام ظله) در نجف اشرف.
🆔 @masire_feghahat
🔰کانال مسیر فقاهت
💠ضمن عرض ادب و احترام
🌐سروران و اعزه گرام اگر پیشنهادی، نکته ای، مطلبی،نقدی،سخنی در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی کانال داشتید میتوانید به این آیدی پیام بدهید.
♻️نقدها و نظرات شما در بهبود ارائه مطالب به ما کمک بسیاری میکند
‼️نقل مطالب فقط با ذکر #لینک_کانال.
🆔@masire_feghahat1 :ارتباطباادمین
🔰#استاد_حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸درابتدای اسانید کافی هرجایی که در سند «محمدبن یحیی عن احمدبن محمد» ذکرشده:
🔹منظورمحمدبن یحیی العطار"شیخ القمیین فی عصره" و احمد بن محمد بن عیسی اشعری"شیخ القمیین و وجههم" است که هردو از ثقات و اجلاء اصحاب هستند.
🆔 @masire_feghahat
🔰 #تاریخ_شیعه
🔸#نسخهٔ_خطی ترجمه فارسی کتاب «النهایة» نوشتهٔ #شیخ_طوسی (متوفی460).
🔹این نسخه در سال 686 نوشته شده (عکس دوم را ببینید) و #مترجم آن مشخص نیست.
♻️این نسخه به شماره 328-ج در کتابخانهٔ دانشکدهٔ حقوق #دانشگاه_تهران نگهداری می شود.
🆔 @masire_feghahat
#مطایبات #فکاهیات
🔰از بیانات آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی
🔸نزد مرحوم آقای داماد درس صوم بحث زکات فطره می خواندیم. موضوع بحث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالبِ شخص است یا قوت غالب بلد.
🔹درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را #قوتِ_غالبِ_شخص در ماه رمضان می داند. ایشان با تعجّب گفت: #نشنیده_ام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود
🔶گفتم: قاآنی می گوید:
اگر زکات دهی فطره ی مرا «مِی» ده
که قوت غالبِ من باده بوده در رمضان
🔷آقای جوادی آملی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود.
🆔 @masire_feghahat
🔰مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی
#میرزا_جواد_تبریزی (قدس الله نفسه الزکیة)
💢نکته استظهاری💢
💠فإنّ الکراهة و #إن_لم_تکن_ظاهرة فی خصوص الکراهة الاصطلاحیة إلاّ أنها بمعناها اللغوي #یعمّها ولا یکون لها ظهور في خصوص التحریم کما لا یخفی.
🔸 #لفظ_کراهت هرچند که ظهوری در خصوص کراهت اصطلاحی(مرجوح بودن فعل) ندارد لکن بواسطه ی #معنای_لغوی_اش شامل کراهت اصطلاحی میشود و درنتیجه همانطور که مخفی نیست برای کراهت #ظهوری در خصوص تحریم نمیباشد.
📓تنقيح مباني العروة، الإجارة ،ص ١٣٨
🆔 @masire_feghahat
🔰 #ملاصالح_مازندرانی
💢تراجم💢
🔶آخوند ملا محمد صالح مازندرانی ابن احمد از #مشاهیر_جماهیر_افاضل_اکامل بوده و از تلامذہء آخوند #ملامحمد_تقی مجلسی و دختر مجلسی عیال او بوده.
🔷 در بدو امر به غایت فقر و فاقه¹ داشت به نحوی که اگر چیزی میخواست نوشته باشد کاغذ مقدورش نبود بلکه بر روی #استخوان_و_چوب می نوشت گویند فقر و فاقه ملامحمد صالح به نحوی بود که از شدت کهنگی لباس به مجلس درس از شدت #حیا حاضر نمی شد بلکه در بیرون مدرس در گوشه ای مینشست و صدارا میشنید و آنچه تحقیق میکرد بر #برگ_چناری مینوشت.
📔قصص العلماء تنکابنی،ص٥٦۳
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:فاقه به معنای فقر و نیازمندی
🆔 @masire_feghahat
🔰کتاب #التحفة_القوامیة (شرح منظوم لمعه)
💢مخطوطات💢
🔶کتاب الدیات و فیه فصول
فی مورد الدیه و کثیراما عبرنا عنها بالفدیة طلبا لسَلاسة النظم
🔸و تَثْـبـُتُ الـفِدْیَـةُ #بـِالْـأَصـٰالَـهْ
🔹فی #خَطَاءٍ و #الْشِبهِ لامَحالَهْ
🔸کَـقَصْدِ #صَیْدٍ فَیُصٖیبُ شَـخصـاً
🔹أَو رَمْـیِ بَـکـرٍ فـیـُبٖیـرُ #حَـفـصـاً
♻️دیه اصالة در قتل خطایی محض یا شبه خطایی ثابت میباشد مثل اینکه قصد کرده شکاری را باتیر صید کند اما تیر خطاء به شخصی اصابت میکند و جان میسپرد.
📜کتاب التحفة القوامیة،نسخه خطی،برگ۱۸۱
قوام الدین محمدحسین سیفی قزوینی
🆔 @masire_feghahat