eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5805461269133659613.mp3
1.43M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸بهره گیری از چه سودی در میراث حدیثی شیعه دارد؟ 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (اعلی الله مقامه الشریف) 💢چرایی قائل شدن اخباری ها به احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه 🔸و عمدة ما ألجأ الأخباريين المتأخرين إلى القول بلزوم الاحتياط في الشبهات التحريمية، ما رواه من بين الناس و كونها بنظرهم امرا عجيبا فشاعت بينهم فشاعت بينهم زمزمة حرمتها ثم تفحصوا فوجدوا روايات يمكن بنظرهم استفادة وجوب الاحتياط فيها *¹ 🔹عمده دلیلی که باعث شد اخباری های متاخر به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند قضیه بین مردم بود و تدخین در نظر اخباری ها یک بود لذا کم کم قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند ! ــــــــــــــــــــــــــــ *¹:نهایة الاصول(تقریرات درس خارج اصول آیت الله العظمی بروجردی)،ص۵۷۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰 (صاحب وافیه) 💢تراجم💢 🔸ملا عبدالله از اهل تون است و تون از جمله ی بلاد خراسان و نزدیک قاین واقع است. 🔹آخوند ملاعبدالله تونی است که بوده و او در اواخر زمان شیخ بهائی و میرداماد بوده و از تألیفات او کتاب است که بر او شرح نوشته اند مانند و که شرح او چهل پنجاه هزار بیت تقریبا میشود و قدری از اوائل آن کتاب را شرح نوشته 📚قصص العلماء تنکابنی ، ص٦٦۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢مطایبات💢 🔸طلبه چوب خطی یافت به دکان قصابی برد که گوشت بخرد قصاب گفت این چوب خطِ دکان من نیست.به این چوب خط گوشت نمی دهم . 🔹بعد از قیل و قال بسیار طلاب جمع شدند و گفتند:«بابا جان چوب الخط من حیث انه چوب الخط چه تفاوت دارد؟»قصاب را زدند و گوشت را بردند. 🔸مرد قصاب جمع کثیری از قصاب و سلاخ را فراهم کرد به مدرسه آمدند هر طلبه را که می دیدند میزدند و می گفتند: «طلبه من حیث انه طلبه چه تفاوت دارد؟» 📚دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه به نقل از لطائف و ظرایف ، میرزا مهدی شکوهی از شعرا و طنزپردازان در دوره قاجار 🆔 @masire_feghahat
درس_استاد_مددی_100_93_2_16_تاریخچه(1).mp3
10.42M
🔰 آیت الله (حفظه الله) 💢فقه و اصول💢 🔸در این مقطع صوتی از درس خارج فقه استاد به تاریخچه در امامیه و فوائدی در رابطه با اجماع پرداخته اند 🔹از دقیقه ۳:۳۰ به بعد 🆔 @masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢کتب قدماء💢 النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى‌ 🔸كتاب يكى از معتبرترين آثار فقهى قدماء و از مشهورترين و مهم‌ترين آثار علمى بجامانده از است. اين كتاب يك دوره از كتاب طهارت تا ديات است كه نظير المقنع شيخ صدوق و المقنعة شيخ مفيد آن برگرفته از و است و به اصطلاح فقه آن يا است. 🔹اين كتاب تا زمان تأليف شرائع الاسلام محقق حلى مى‌شده و شروحى بر آن نوشته شده است. 🔸النهاية شيخ الطائفه میباشد كه در اكثر كتب فقهى شيخ طوسى مطالبى به آن ارجاع و حواله شده است 🔹شیخ طوسی خود در مقدمه المبسوط در رابطه با کتاب النهایه مینویسد: و كنت عملت على قديم الوقت ، و ذكرت جميع ما في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرّقوه في كتبهم، و ¹ ــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:المبسوط في فقه الإمامية،ج۱،ص۲ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره، می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت ، به نحو است، نه ظهور. 🔸تطبیقات: 🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³» 🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب ، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره أحقاف،آیه۱۵ *²:سوره لقمان،آیه۱٤ *³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵ *⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (رضوان الله علیه) 💢قاعده ملازمه💢 کلما حکم به العقل حکم به الشرع 🔸إن الملازمة بين إدراك العقل مصلحة ملزمة، غير مزاحمة في فعل أو مفسدة كذلك، و حكم الشارع بوجوبه أو حرمته، و ان كانت تامة بحسب الكبرى بناء على وجهة مذهب العدلية كما هو الصحيح، إلا ، لعدم وجود طريق للعقل إلى إدراك الملاكات الواقعية¹ 🔹محقق خویی می فرماید: بین ادراک مصلحت حتمی در فعل از سوی (بی آن که مانع و مزاحمی داشته باشد) یا مفسده حتمی، با به وجوب یا حرمت آن فعل، براساس مذهب عدليه از نظر اما زیرا عقل راهی به ندارد. 🔸تتمه:برای تفصیل این مطلب رجوع شود به کتاب «فقه و عقل²» استاد علیدوست ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:محاضرات فی اصول الفقه للفیاض،ج۳،ص۷۰ *²:فقه و عقل ابوالقاسم علیدوست،ص۱۲۲ *تصویر متعلق به جلسه درس خارج آیت الله خویی 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸ابن جنید در مباحث فقهی از روش بهره می برد و را نیز می دانست. هم چنین گفته شده که به اعتقاد داشت لذا کتاب های او متروک و به آنها استناد نشده است 🔹هر چند چنین است که او اهل قیاس بود، ولی این نسبت معلوم نیست تا چه حد صحیح باشد. همچنین روشن نیست که آیا او به اعتقاد داشته یا و یا که از نظر شیعه باطل است. 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢مقایسه رسائل با کفایه💢 🔸سوال : با توجه به اینکه و دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه می باشند از جهت و کدامیک را ترجیح می دهید؟ 🔹جواب : من الان بطور کلی نمی توانم چیزی عرض کنم ، در مباحث است در بحث قطع كفایه از رسائل است و بعید نیست از گرفته شده باشد ظاهرا در قسمتهای زیادی از کفایه از مطالب ميرزا استفاده شده است 🔸روی هم رفته به نظر می رسد ولی بعضی ابحاث کفایه پخته تر و فنی تر است ، مثلا در بحث اصل مثبت و بعضی تنبیهات استصحاب در کفایه پخته تر بحث شده است 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱/مقاله ابعاد شخصیتی شیخ انصاری 🆔 @masire_feghahat
🔰(رحمةالله‌علیه) 💢مطایبات💢 🔸مرحوم آخوند همدانی را در تقلید شرط نمی دانستند، روزی شخصی گفته بود: شرط اعلمیت را برداشته اید که در نوبت به خودتان برسد! 🔹ایشان در جواب فرموده بود: اگر شرط را بردارم نوبت به شما هم می رسد :)) 🆔 @masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢العروة الوثقی💢 🔸 به هرکس که را از ایشان سؤال می کرد که در سایر کتاب های فقهی نبود، جایزه میداد لذا بسیاری در صدد یافتن برمی آمدند 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان 🆔 @masire_feghahat