🔰 #حکایت_قصاب_و_طلبه
💢مطایبات💢
🔸طلبه چوب خطی یافت به دکان قصابی برد که گوشت بخرد قصاب گفت این چوب خطِ دکان من نیست.به این چوب خط گوشت نمی دهم .
🔹بعد از قیل و قال بسیار طلاب جمع شدند و گفتند:«بابا جان چوب الخط من حیث انه چوب الخط چه تفاوت دارد؟»قصاب را زدند و گوشت را بردند.
🔸مرد قصاب جمع کثیری از قصاب و سلاخ را فراهم کرد به مدرسه آمدند هر طلبه را که می دیدند میزدند و می گفتند: «طلبه من حیث انه طلبه چه تفاوت دارد؟»
📚دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه به نقل از لطائف و ظرایف ، میرزا مهدی شکوهی از شعرا و طنزپردازان در دوره قاجار
🆔 @masire_feghahat
درس_استاد_مددی_100_93_2_16_تاریخچه(1).mp3
10.42M
🔰 آیت الله #مددی (حفظه الله)
💢فقه و اصول💢
🔸در این مقطع صوتی از درس خارج فقه استاد به تاریخچه #اجماع در امامیه و فوائدی در رابطه با اجماع پرداخته اند
🔹از دقیقه ۳:۳۰ به بعد
🆔 @masire_feghahat
🔰 #شیخ_طوسی (رضوان الله تعالی علیه)
💢کتب قدماء💢
النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى
🔸كتاب #النهاية يكى از معتبرترين آثار فقهى قدماء و از مشهورترين و مهمترين آثار علمى بجامانده از #شيخ_طوسى است. اين كتاب يك دوره #فقه_فتوايى از كتاب طهارت تا ديات است كه نظير المقنع شيخ صدوق و المقنعة شيخ مفيد #متن آن برگرفته از #نصوص و #روايات است و به اصطلاح فقه آن #فقه_منصوص يا #اصول_متلقاة است.
🔹اين كتاب تا زمان تأليف شرائع الاسلام محقق حلى #تدريس مىشده و شروحى بر آن نوشته شده است.
🔸النهاية #اولين_تأليف_فقهى شيخ الطائفه میباشد كه در اكثر كتب فقهى شيخ طوسى مطالبى به آن ارجاع و حواله شده است
🔹شیخ طوسی خود در مقدمه المبسوط در رابطه با کتاب النهایه مینویسد:
و كنت عملت على قديم الوقت #كتاب_النهاية، و ذكرت جميع ما #رواه_أصحابنا في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرّقوه في كتبهم، و #رتبته_ترتيب_الفقه¹
ــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المبسوط في فقه الإمامية،ج۱،ص۲
🆔 @masire_feghahat
🔰 #دلالت_اشاره
💢تطبیق القواعد💢
🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره،
#انتقال_از_مدلول_لفظ_به_لازمه_اش می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت #دلالت_آن، به نحو #اشعار است، نه ظهور.
🔸تطبیقات:
🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه #يشير إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³»
🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب #دلالة_الإشارة، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:سوره أحقاف،آیه۱۵
*²:سوره لقمان،آیه۱٤
*³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵
*⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤
🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی #خویی (رضوان الله علیه)
💢قاعده ملازمه💢
کلما حکم به العقل حکم به الشرع
🔸إن الملازمة بين إدراك العقل مصلحة ملزمة، غير مزاحمة في فعل أو مفسدة كذلك، و حكم الشارع بوجوبه أو حرمته، و ان كانت تامة بحسب الكبرى بناء على وجهة مذهب العدلية كما هو الصحيح، إلا #ان_الصغرى_لها_غير_متحققة_في_الخارج، لعدم وجود طريق للعقل إلى إدراك الملاكات الواقعية¹
🔹محقق خویی می فرماید: #ملازمه بین ادراک مصلحت حتمی در فعل از سوی #عقل (بی آن که مانع و مزاحمی داشته باشد) یا مفسده حتمی، با #حکم_شارع به وجوب یا حرمت آن فعل، براساس مذهب عدليه از نظر#کبری_تمام_است اما
#صغری_ندارد زیرا عقل راهی به #درک_ملاكات_واقعی ندارد.
🔸تتمه:برای تفصیل این مطلب رجوع شود به کتاب «فقه و عقل²» استاد علیدوست
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:محاضرات فی اصول الفقه للفیاض،ج۳،ص۷۰
*²:فقه و عقل ابوالقاسم علیدوست،ص۱۲۲
*تصویر متعلق به جلسه درس خارج آیت الله خویی
🆔 @masire_feghahat
🔰 #ابن_جنید_اسکافی
💢روش شناسی💢
🔸ابن جنید در مباحث فقهی از روش
#تفکر_عقلانی بهره می برد و #خبر_واحد را نیز #حجت می دانست. هم چنین گفته شده که به #حجیت_قیاس اعتقاد داشت لذا کتاب های او متروک و به آنها استناد نشده است
🔹هر چند چنین #معروف است که او اهل قیاس بود، ولی این نسبت معلوم نیست تا چه حد صحیح باشد. همچنین روشن نیست که آیا او به #قیاس_اولویت اعتقاد داشته یا #قياس_منصوص_العله و یا #قیاسی که از نظر شیعه باطل است.
🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظه الله)
💢مقایسه رسائل با کفایه💢
🔸سوال : با توجه به اینکه #رسائل و #كفایه دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه می باشند از جهت #دقت و #اتقان کدامیک را ترجیح می دهید؟
🔹جواب : من الان بطور کلی نمی توانم چیزی عرض کنم ، در مباحث #مختلف است در بحث قطع كفایه #کاملتر از رسائل است و بعید نیست از #تحقیقات_میرزا گرفته شده باشد ظاهرا در قسمتهای زیادی از کفایه از مطالب ميرزا استفاده شده است
🔸روی هم رفته به نظر می رسد
#رسائل_أقوی_باشد ولی بعضی ابحاث کفایه پخته تر و فنی تر است ، مثلا در بحث اصل مثبت و بعضی تنبیهات استصحاب در کفایه پخته تر بحث شده است
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱/مقاله ابعاد شخصیتی شیخ انصاری
🆔 @masire_feghahat
🔰#آخوند_همدانی(رحمةاللهعلیه)
💢مطایبات💢
🔸مرحوم آخوند همدانی #اعلمیت را در تقلید شرط نمی دانستند، روزی شخصی گفته بود: شرط اعلمیت را برداشته اید که در #مرجعیت نوبت به خودتان برسد!
🔹ایشان در جواب فرموده بود: اگر شرط #عدالت را بردارم نوبت به شما هم می رسد :))
🆔 @masire_feghahat
🔰 #سید_یزدی(رضوان الله تعالی علیه)
💢العروة الوثقی💢
🔸 #محقق_یزدی به هرکس که #مسئله_ای را از ایشان سؤال می کرد که در سایر کتاب های فقهی نبود، #ده_لیره جایزه میداد لذا بسیاری در صدد یافتن #فروع_جديد برمی آمدند
📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان
🆔 @masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت.mp3
1.64M
🔰 #استاد_حسینی_شیرازی(زیدعزه)
💢رجال💢
🔸خاستگاه #لقب در عرب و جایگاه آن در علم رجال
🔹عموما مراد از کلمه «#مولی» در منابع رجالی #ولاء_عتق است
[کلاس رجال۱۴۰۰/۸/۳۰]
🆔 @masire_feghahat
🔰#مدرسه_اصولی_سامراء
💢روش شناسی💢
🔸#اصول_سامراء که میرزای شیرازی بنیان کرده و بعد مرحوم آقا سید محمد فشارکی، هر دوی اینها از افرادی هستند که به معقول آشنایی کامل دارند، ولی در نوشته هایشان ورود افراطی به مسائل عقلانی و فلسفی کمتر دیده میشود این یک منهج بسیار مهمی است.
🔹اما منهجی که در سامرا بنیان شده است، روش #ساده_نویسی، #عرفی_نویسی و به دور از ورود در مسائل عقلانی و فلسفی بود؛ ولی روشی که در #نجف پیش گرفته میشد #مختصر_نویسی همراه با #مغلق_نویسی بوده است.
🔸در حوزه سامرا سعی می شده است که ساده نوشته بشود، بدون اغلاق، بدون ضمیرهایی که دارای مشکلات برگرداندن باشد، روشن نوشته بشود، اما در نجف بنا بر این بوده که به سبک کفایه نوشته بشود.
📚نشست های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،ص۲٤
🆔 @masire_feghahat
🔰 #اصول_فقه_مقارن
💢رابطه ذاتی بین لفظ و معنا💢
🔸کون اللفظ مفیدا للمعنی : اما ان یکون لذاته او بالوضع... والاول مذهب عَبّاد بن سلیمان الصَّیْمَریّ
و احتج عباد بانه : لو لم یکن بین الاسماء و المسمیات مناسبة بوجه ما لکان تخصیص الاسم المعین بالمسمی المعین ترجیحا لاحد طرفی الجائز علی الآخر من غیر مرجح و هو محال و ان حصلت بینهما مناسبة فذلک هو المطلوب¹
🔹معنا دار بودن یک لفظ یا به خاطر علقه ی #ذاتی بین لفظ و معنا است و یا به جهت #وضع یک لفظ برای یک معنا.
مبنای اول نظریه ی #عباد_بن_سلیمان_الصیمری است.
دلیل عباد این است که : اگر بین اسم و مسمی مناسبتی ولو به یک وجهی نباشد هر آینه اختصاص دادن یک اسم معین به یک مسمای معین #ترجیح_بلامرجح میباشد و این محال است و اگر مناسبتی بین این دو باشد ذاتی بودن رابطه ی لفظ و معنا ثابت میشود
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المحصول فی علم اصول الفقه
للفخر رازی،ص۸۷
🆔 @masire_feghahat