eitaa logo
مصیر
891 دنبال‌کننده
307 عکس
5 ویدیو
10 فایل
وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ(۴۲ نور) زیست قرآنی برای اهل تفکر. به استناد تفسیر، به آیه های قرآن فکر میکنیم و برای عملیاتی کردنشان گام برمیداریم ان شاالله. اسماء حسین زاده @ahs312
مشاهده در ایتا
دانلود
عصبانی است، ناراحت است! از دست من! می‌رود در اتاق و عکسش را می‌کشد، بیرون که می‌آید نشانم می‌دهد، با هم حرف می‌زنیم، بغلش می‌کنم، عذرخواهی می‌کنم... و به راه فکر می‌کنم...برای همه چیز راهی هست... ببین چه قدر راه‌ها مهم اند! از راه کنترل خشم تا ارتباط مادر دختری تا ترمیم و جبران تا راه راهیان خدا! همه اش راه است و من در کدام راه ام؟! https://eitaa.com/masirelaallah
بیایید امروز از راه بگوییم و اینکه خارج از این راه کجاست؟! اگر یک سمت هدایت است به راه، آن سو چیست؟! مختصات راه که معلوم باشد می‌توانیم مختصات خودمان را بهتر بیابیم. پس زانو بزنیم پای تفسیر آیه اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ از کلام آیت الله جوادی آملی: 👇 https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
ضلالت و هدايت مال راهند، كسي كه در طريق است يا اين طريق را شناخت و درست طي مي‌كند يا اين طريق را نشناخت يا بر فرضي كه شناخت درست طي نمي‌كند. ضلالت و هدايت دربارهٴ طريق است يعني راهي يا اين راه را درست طي مي‌كند، اين مهديست وهدايت شده . يا اين راه را طي نمي‌كند راه را نمي‌شناسد، اين ضالّ است كه ضلالت و هدايت مربوط به طريق است. اما يك هدايتي است دربرابر غوايت نه ضلالت، غَي. انسان بي هدف. غاوي انسان بي مقصد. ﴿و الشعراء يتبعهم الغاون﴾. غاوون يعني افراد بي‌هدف. غاوي غير از ضال است. غوايت غير از ضلالت است غوايت بي‌هدفي. ضلالت، راه گم كردن. كسي كه هدف دارد منتها راه رسيدن آن هدف را نمي‌داند مي‌گويند اين گم شده است اين ضال است راه را گم كرد. كسي كه اصلاً نمي‌داند چه بكند،‌ مقصود را نشناخت، مقصد را نمي‌شناسد، او غاوي است بي‌هدف است. پس هدايت گاهي دربرابر غوايت است. اين مربوط به هدف است. گاهي دربرابر ضلالت است. آن مربوط به طريق است. https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
در سوره حمد سخن از طريق است و هدايتي كه در برابر ضلالت است لذا يكي از گروه‌هايي كه در برابر هدايت شده‌ها قرار گرفتند،‌ ضالين‌اند. فعلاً سخن در راه است. نه در هدف. قرآن كريم گر چه هدايت را در برابر ضلالت مي‌داند نسبت به راه گاهي هم هدايت را در برابر عمي مي‌داند يعني كوري. معلوم مي‌شود هدايت يك نور است. اگر هدايت در برابر عمي و كوري است، قهراً‌ خود هدايت نور خواهد بود. آنگاه اهدنا معنايي را مي‌دهد كه «نورنا» (نورانی کن ما را) آن معنا را مي‌فهماند. اگر از خداي سبحان بخواهيم نورنا ما را روشن كن، همان معنايي را مسئلت مي‌كنيم كه الان مي‌گوييم اهدنا. https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
شش سال پیش در چنین روزی، برای اولین بار مادر شدم و راه جدیدی در زندگی ام دیدم، راهی که تمام مرا زیر و رو کرد. حالا هم پای همین راه نشسته ام پای کلاسی که از نوجوانی بشنوم، از خانه تکانی وجودم برای راه رشد، راهی مادرانه، راهی قدم به قدم همراه نعمتهای خدا... پس بیا که راه یکی است بیا که هر لحظه مان باید زمزمه ی «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» باشد، اهدنا یعنی نورنا، اهدنا یعنی دم به دم محتاجیم، یعنی هر لحظه دریاب ما را... https://eitaa.com/masirelaallah
انسان به وسيلهٴ‌ اين مسئلت كردن ﴿اهدنا الصراط المستقيم﴾ از خداي سبحان بينش مي‌طلبد. يعني خدايا دل را نوراني كن و گرنه آن هدايت عامه به معناي اينكه خداي سبحان بوسيلهٴ وحي احكام را برساند كه به همه رساند. به كفار و مشركين هم رساند چون ﴿هديً للنّاس﴾ است. آنرا كه انسان از خدا طلب نمي‌كند كه،‌ آنرا دريافت كرد. اينرا دريافت كرد فهميد ايمان آورد، قرآن را قبول كرد،‌ شروع به نماز كرد . آنرا پس نمي‌خواهد. كه خدايا احكام را براي من بگو چون آن را يافت. اگر احكام به او نمي‌رسيد كه ايمان نمي‌آورد و قرآن را قبول نداشت و وارد نماز نمي‌شد. كسي كه به اينجا رسيده است،‌ پس احكام به او رسيده است تبليغ الهي به او رسيده است او هم فهميد و قبول كرد. از خداي سبحان مي‌خواهد به اينكه آنچه كه به انسان نور مي‌دهد، بينش مي‌دهد و نه دانش، او را به ما بده چون دانشش را كه دادي. ما فهميديم كه ديني هست و اطاعت مي‌كنيم و به راه افتاديم اما نوري بده كه اين راه را ترك نكنيم و دو طرفش را هم ببينيم. اين نور خاصيتش اين است كه هم راه را روشن مي‌كند،‌ هم پرتگاه را نشان مي‌دهد. طوري روشنمان كن كه هم خود راه را ببينيم و هم پرتگاه را ببينيم. جلسه تفسیر سوره حمد آیت الله جوادی https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
روضه های این ایام، روضه های مخدرات است، روضه های اهل حرم آل الله... از میان این روضه ها باید راه هدایت یافت و البته نور هدایت و پاسخ درخواست‌های اهدنا الصراط المستقیم است که این روزها در میان روضه ها نفس می‌کشیم... نفس بکشیم و تاملی کنیم که راه هدایت کجاست؟ https://eitaa.com/masirelaallah
اگر هدايت در برابر عمي است، پس ما از خداي سبحان بينش طلب مي‌كنيم. بينش هم جايش قلب است و نه چشم. نه چشم ظاهر . راهش را همانطور در مسئلهٴ‌ ﴿اياك نستعين﴾ خداي سبحان به ما آموخت كه اگر مي‌خواهيد از معاونت من برخوردار باشيد،‌ نماز فراموشتان نشود، صبر فراموشتان نشود. ﴿استعينوا بالصبر و الصلاة﴾ اينجا هم اگر از خداي سبحان مسئلت مي‌كنيم كه اهدنا،‌ خدا هم فرمود راهش اين است؛‌ كه ﴿و من يؤمن بالله يهد قلبه﴾شما هم چند صباح مؤمن باشيد تا من آن نور را به دلتان بتابانم. اينچنين نيست كه يك خواهشي باشد بدون راه. ما گفتيم ﴿اياك نستعين﴾ اما فوراً به ما فرمود ﴿واستعينوا بالصبر و الصلاة﴾ راه اعانت من صبر و صلاة است اينچنين نيست كه اگر كسي به صبر و صلاة استعانت مي‌كند، به غير خدا استعانت كرده باشد چون ﴿وابتغوا اليه الوسيله﴾ اين وسيلهٔ عون الهي است. به غير كه تكيه نكرد. به وجهي از وجوه الله تكيه كرده است. در اين جا هم وقتي كه ما مي‌گوييم اهدنا،‌ فرمود اگر بخواهي من هدايت كنم مؤمن باش من آن نور را به قلبت مي‌دهم ﴿و من يؤمن بالله يهد قلبه﴾ و الا آن هدايت عامه به معناي ارائه طريق كه ﴿هديً للناس﴾ است. آن نسبت به كافر و منافق و مؤمن علي السواء است كه فرمود: ما هدايت كرديم حتي نسبت به ثمود. اما اينكه مي‌فرمايد:‌ ﴿و من‌ يؤمن بالله يهد قلبه﴾ يعني اگر كسي بعد از فهميدن چند صباحي اين راه را طي كرد آنگاه است كه دلش نور مي‌گيرد. جلسه درس تفسیر سوره حمد آیت الله جوادی https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
عیال پیر خراباتیان خرابه نشین شد چرا که حال خراباتیان خراب نباشد ایام روضه مخدرات است... نور بخواهیم از آنان که نورشان از خرابه ها، کل عالم را تا به ابد روشن کرده است... https://eitaa.com/masirelaallah
خدا فرمود: اگر مؤمن باشيد ما آن نور را به شما مي‌‌دهيم. ﴿و من يؤمن بالله يهد قلبه﴾. قلبش را هدايت مي‌كنيم. قلبش را هدايت مي‌كنيم يعني يُبَصّرُ قلبه، ينور قلبه مي‌شود ديگر. اينكه شده ينور قلبه در قيامت هم می‌شود: ﴿نورهم يسعي بين ايديهم و بأيمانهم﴾. يك اتومبيل اول جلويش روشن مي‌شود بعد مي‌رود. تمام اطرافش را هم روشن مي‌كند . اين مؤمن وقتي كه حركت مي‌كند،‌ تمام آن منطقهٴ جلويش روشن مي‌شود . اين كدام مؤمن است؟ همان مؤمني كه در دنيا نوراني بود ديگر فرمود:‌ ﴿و جلعنا له نوراً يمشي به في الناس﴾ اين در دنيا هم كه بود يك آدم نوراني بود. با نور در بين مردم حركت مي‌كرد. اين نسبت به كدام مؤمن مي‌فرمايد؟ اينكه فرمود ﴿و جعلنا له نوراً‌ يمشي به في الناس﴾ يعني علوم حصوليه به او آموختيم،‌ چيز به او فهمانديم؟ اين فهم علوم حصوليه را كه ديگران هم دارند كه. اين كه فرمود ما به بعضي نور مي‌دهيم وقتي تو خيابان راه مي‌روند نوراني هستند،‌ ديدن او مردم را به ياد قيامت مي‌اندازد،‌ اين انساني نوراني است. فرمود او با نور در بين مردم زندگي مي‌كرد، مشي اش نوراني بود. ﴿و جعلنا له نوراً‌ يمشي به في الناس﴾ با آن نور در بين مردم زندگي مي‌كرد. هم مي‌ديد، هم مردم را بينش مي‌داد. فهم يك مرحلهٴ ضعيفه‌اي از نور خواهد بود. انسان در اين كريمه از خداي سبحان يك همچنين نوري را مسئلت مي‌كند. كه ببيند، ديدن، ديگر راحت است. درس تفسیر سوره حمد آیت الله جوادی https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
راه قدس از کربلا می‌گذرد. این جمله امام خمینی عزیز است که این شبها گره می‌خورد به راه کربلا که انگار از قدس می‌گذرد. می‌دانی هر چه هست، راه است و هر چه هست این روزها قدس و کربلا کدهای مهمی است برای اینکه ببینیم در راه هستیم یا نه؟! و اما بعد روضه ای که دخترکی خواب باشد و دخترکی در مهد، گلی است از گل‌های بهشت...عجب پذیرایی کردند از یک مادر...الحمدلله راستی راه مادرهای عالم برای در آغوش کشیدن قدس و کربلا هم از همین روضه ها می‌گذرد... https://eitaa.com/masirelaallah
گفتیم اهدنا یعنی نورنا، هدایت کن ما را یعنی نورانی کن ما را. حالا بیایید کمی از دل نورانی بگوییم، همان که نور هدایت بر او تابیده. دقت کنیم که اینها همه به ما شاخص می‌دهند و خاصیت شاخص آن است که بتوانیم مختصات خودمان را پیدا کنیم، مختصات ما در نسبت با راه و همین خیلی خیلی مهم است. پس جوری بخوانیم این شرح ها را که به جانمان برسد: 👇👇👇 https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah