»»» آیه ی روز :
*********
قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىَ خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ
غافر-11
آنها میگویند: «پروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی؛ اکنون به گناهان خود معترفیم؛ آیا راهی برای خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد؟»
**********
نکته ها:
مراد از دو بار مردن، ظاهراً مرگ در پایان عمر و مرگ در پایان برزخ است و مراد از دو بار زنده شدن، زنده شدن در برزخ و زنده شدن در قیامت است. گرچه بعضى گفته اند: مراد از دو مرگ، یكى زمان قبل از پیدایش انسان و یكى پایان عمر اوست و مراد از دو بار زنده شدن زمان پیدایش انسان در دنیا و زمان قیامت است و دلیل حرف خود را آیه ى «كنتم امواتا فاحیاكم ثم یمیتكم ثم یحییكم»(62) آورده اند، لیكن آنچه گفتیم بهتر است، زیرا در آیه میراندن مطرح است نه مرده بودن قبل از تولّد.
آرزوى جانسوز دوزخیان براى بازگشت به دنیا بارها در قرآن مطرح شده است:
گاهى مى گویند: آیا راه بازگشتى وجود دارد؟ گاهى آرزو مى كنند كاش به دنیا باز مى گشتند و نیكوكار مى شدند و گاهى عاجزانه مى گویند: پروردگارا! ما را به دنیا بازگردان تا عمل صالح انجام دهیم. آیات ذیل، این حقایق را بیان مى كند:
«هل الى مردّ من سبیل»(63) آیا راهى براى بازگشت هست؟
«لو انّ لى كرّةً فاكون من المحسنین»(64) اى كاش عمرى دیگر بود تا از نیكوكاران مى شدم.
«ربّنا اخرجنا منها فان عدنا فانا ظالمون»(65) پروردگارا! ما را از اینجا خارج كن، اگر دوباره بازگشتیم ستمكاریم.
«ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً»(66) پروردگارا! مرا بازگردان تا عمل نیك انجام دهم.
«فارجعنا نعمل صالحا»(67) ما را بازگردان تا كار نیك انجام دهیم.
-----
62) بقره، 28.
63) شورى، 44.
64) زمر، 58.
65) مؤمنون، 107.
66) مؤمنون، 100.
67) سجده، 12.
**********
پیام ها:
- تكرار كلمه ى «اثنتین» در كنار آرزوى خروج از آتش، نشانه ى آن است كه كافران مى گویند: پروردگارا! تو ما را بارها زنده كرده اى و میرانده اى، یك بار دیگر نیز ما را زنده كن و نجات ده. «امتّنا اثنتین و احییتنا اثنتین»
- كفّار، روزى به قدرت الهى ایمان خواهند آورد. كسانى كه مى گفتند: «ما یهلكنا الاّ الدهر»(68) امروز مى گویند: «امتّنا اثنتین و احییتنا اثنتین»
- در دادگاه هاى دنیوى، گاهى اعتراف زمینه ى تخفیف مجازات است، امّا در آخرت چنین نیست. «فاعترفنا بذنوبنا فهل الى خروج من سبیل»
- اگر توبه قبل از مرگ و به موقع باشد، دعاى فرشتگان و لطف خدا را در پى دارد «فاغفر للذّین تابوا...» ولى اگر به هنگام مرگ یا پس از آن باشد، بى اثر است و مجرم پاسخ مثبتى دریافت نمى كند. «فهل الى خروج من سبیل»
- عجز و نیاز دوزخیان به قدرى است كه براى نجات خود به لحظه اى خروج از دوزخ قانعند. «فهل الى خروج من سبیل»
68) جاثیه، 24.
********
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنان قابل توجه آیتالله جوادی آملی در مورد امر به معروف و نهی از منکر
🔻مسأله امر به معروف، غیر از مسأله تعلیم و تبلیغ و امثال ذلک است. تعلیم برای این است که ما جاهل را عالم کنیم. تبلیغ برای این است که اگر به او نرسیده، به او برسانیم. تنبیه غافل این است که اگر او غفلتی دارد، متوجهاش کنیم.
🔻امّا امر به معروف برای این است که کسی عالماً عامداً دارد گناه میکند. او که جاهل نیست، او که غافل نیست، او که ساهی [سهوکننده] و ناسی [ فراموشکننده] نیست ما آیه و روایت بخوانیم.
هر کدام از اینها باشد، دیگر داخل در مسأله امر به معروف و نهی از منکر نیست.
🔻امر به معروف برای جایی است که کسی عالماً عامداً دارد گناه میکند. آن وقت ما دیگر معلم نیستیم؛ ما مرشد نیستیم؛ ما مبشر نیستیم؛ ما منذر نیستیم؛ ما فرمانده ایم؛ امر می کنیم. بر او واجب است که حرف ما را گوش دهد. چون ما داریم امر می کنیم.
🔻اگر ما به کسی گفتیم عفاف را رعایت بکن، رعایت نکرد، ۲ تا گناه کرد؛ یکی «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ» را عمل نکرد. یکی فرمان ما را اطاعت نکرد.
این که فرمود: «المُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ» ما ولایت داریم نسبت به یکدیگر؛ ولیِّ یکدیگر هستیم. مولّی علیه باید حرف ولی را گوش دهد.
👤 آنتی صهیون: کسانی که در قضیه حجاب و عفاف از کار فرهنگی میگویند، اینها برمیگردد به جاهل و غافل و ساهی و ناسی، وگرنه در مورد کسی که عالماً و عامداً دارد گناه میکند، فقط مجازات بازدارنده، راه حل خواهد بود
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
#حجاب
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
✅شکار احمقداخلی توسط باهوشخارجی
لطفا مطلب زیررا که درخصوص پاسخ سفیرسوئد به صادق زیباکلام است بصورت گسترده منتشرکنید.
رسانههای اصلاحطلب نمیخواهند این افتضاحسیاسی منتشرشود
صادق زیباکلام نامهرا به سفیرسوئد مینویسد و درآن میخواهدکه سوئد نام علیمطهریرا بعنوان نامزدهای جایزنوبل درج نماید (درصورتیکه نوبل مربوط به کشور نروژ است) وبعد سفیرسوئد پاسخی قاطع به وی میدهد.(اینمدعی دکترایسیاسی هنوز نمیداند جایزهنوبل برای کشور نروژ است).
تو دهنیسیاسی سفیرباشعور سوئد به زیباکلام بیبصیرت
وقتی سفیرسوئد به زیباکلام تذکر میدهد و اعتراف میکند سردارسلیمانی مستحق جایزهنوبل هست نه علیمطهری:
پاسخ سفیرسوئد به نامه زیباکلام:
زیباکلام عزیز
سلام و ابراز دوستی و آرزوی موفقیتتان برای اعلیحضرت کارل گوستاو شانزدهم دریافت شد. به جنابعالی اطمینان میدهمکه جامعه نهمیلیون و هفتصدهزار نفری سوئد، همچون نیمقرن گذشته، در آرزوی صلحجهانی برایهمه ـ از جمله مردمان تمدنباستانی و بزرگ ایران ـ است.
دریافت پیشنهاد آناستاد علومسیاسی دانشگاه، برایما شگفتانگیز بود. باید اعتراف کنم درابتدا این فرضیه را بررسی کردیم که با یک شوخیسیاسی بزرگ رو به رو هستیم و به دنبال سناریوهایی برای واکنش به شوخطبعی تاریخیایرانیان بودیم اما آنگاه که مطمئن شدیم جنابعالی کشورما را با کشور همسایهمان نروژ، اشتباه گرفتهاید، این فرضیه رد شد. بسیاری از مردم اروپا «ایران» را با«عراق» اشتباه میگیرند و حالا یک استاد دانشگاهایرانی،«سوئد»را با «نروژ» اشتباه گرفتهاست. ضربالمثلی در زبان فارسی است که میگوید: "این به آن در!"
هر چند پیشنهاد جنابعالی برای قرار گرفتن نام آقای علیمطهری در فهرست نامزدهای جایزهصلح نوبل، به کشور متبوع من مرتبط نیست اما از دیدگاه شخصی، ثابتکننده نظریه جنابعالی در کتابتان به نام «ماچگونه ما شدیم»است. مهمترینعلت عقبماندگی ایران در دوره معاصر خود شما هستید.
خواهشمندم اینجمله را یک اهانت ارزیابی نکنید. اگراز مردمسوئد بپرسند مهمترینایرانی دارایصلاحیت برای گرفتن جایزهصلح نوبل کیست، پاسخ بسیاری ازآنها، نامزد پیشنهادی جنابعالی نخواهدبود. شاید شما مانند خودما درهنگام دریافت نامهتان ـ شگفتزده شوید وقتی بشنوید مردم سوئد، ژنرال «قاسم سلیمانی»را شایستهترین فرد خاورمیانه برای دریافت جایزهصلح نوبل میدانند. او مهمترین فردی استکه توانسته در چندسال اخیر، مقابل جنایات گروه تروریستی داعش بایستد، کشتارها را متوقفکند و جان انسانهای غیرنظامی بسیاری را نجات دهد.
بهعنوان یکفرد علاقمند به کشور بزرگایران، به جنابعالی پیشنهاد میکنم با کمک دیگراستادان دانشگاههایخاورمیانه، برای معرفی ژنرالسلیمانی به آکادمی جایزهصلح نوبل درسالجاری بکوشید و افتخاریدیگر را بهنام کشورتان ثبت کنید.
با احترام پیتر تیلر
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
@masjed_almahdi_kermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به مسئولین و مردم اجازه ندید یک عده با نام آزادی
بی بند و باری را در جامعه رایج کنند.....
#حجاب_خطِّ_مقدم_ماست
#غیرت_دینی
#رهبر_انقلاب
☑️ کانال لشکر سایبری
@lashkarcybery_ir
واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
#توحیـــــد شاید اول مظلوم باشد(۲۱) 🌺سلام🌺 ✍گفتیم برای خلیفة الله شدن باید توحید محور بود و برا
🌺بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
#توحیـــــد شاید اول مظلوم باشد(۲۲)
🌺سلام🌺
✍گفتیم تمایلات، نیازمند آگاهی و شعورند.
هرقدر آگاهی به متعلّق گرایشها و امیال، دقیق تر و جامع تر شود زمینه برای قوت آنها در مسیر توحید وضوح بیشتری مییابد!
.✅ پس بین بُعد روحی که گرایش ها به آن مربوط است با بُعد فکری که بینشها به آن مربوط است رابطه ای دو سویه و تقوّمی برقرار است؛
⬅️ یعنی از سویی بُعد روحی، تقویت کننده و حرکت بخش به بُعد فکری است؛
⬅️ و از سوی دیگر، بُعد فکری، تقویت کننده و حرکت آفرین برای بُعد روحی است!
🔺گرایش ها و حبّ و بغض ها انسان را وادار به اندیشه و تفکر می کنند و انسان پرسشگر به دنبال کسب علم و آگاهی میرود🔻
⬅️ و از دیگر سو آگاهیهای انسان در او ایجاد حبّ و بغض و تمایلات جدید میکند.
ادامه دارد....
#زندگے_بࢪ_مداࢪ_توحیـــــد
#صادقی_بانو
~☆~🌸~☆~
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
40.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مداحی جنجالی مجتبی رمضانی
شنبه، ۷مرداد ۱۴۰۲
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
@masjed_almahdi_kermanshah
41.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین سیدامیرمحمدی پور درخصوص جهادتبیین در شبکه زاگرس کرمانشاه محرم ۱۴۰۲
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
@masjed_almahdi_kermanshah
»»» آیه ی روز :
*********
اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ
غافر-61
خداوند کسی است که شب را برای شما آفرید تا در آن بیاسایید، و روز را روشنیبخش قرار داد؛ خداوند نسبت به مردم صاحب فضل و کرم است؛ ولی بیشتر مردم شکرگزاری نمیکنند!
**********
نکته ها:
در آیه ى قبل، به دعا و عبادت دعوت شدیم، در این آیه، خداوند گوشه اى از نعمت هاى خود را بیان مى كند تا روح معرفت و عشق و پرستش و دعا را در ما زنده كند.
در قرآن چند چیز وسیله ى آرامش معرّفى شده است كه نمونه هایى از آن را مى آوریم:
الف) یاد خدا. «ألا بذكر اللّه تطمئنّ القلوب»(153) آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرام مى گیرد.
ب) دعاى پیامبرصلى الله علیه وآله. «ان صلاتك سكن لهم»(154) درود ودعاى تو براى مردم آرام بخش است.
ج) امدادهاى غیبى. «هو الذّى انزل السكینة فى قلوب المؤمنین»(155) او كسى است كه آرامش را در دل هاى مؤمنان نازل كرد.
د) همسر. «لتسكنوا الیها»(156) خداوند براى شما همسر قرار داد تا به نزد او آرامش یابید.
ه) خانه. «الذّى جعل لكم من بیوتكم سكنا»(157) كسى كه براى شما از خانه هایتان محل آرامش قرار داد.
و) شب، كه زمانى مناسب براى آرمیدن و آسایش است. «جعل لكم الّیل لتسكنوا فیه»
-----
153) رعد، 28.
154) توبه، 103.
155) فتح، 4.
156) روم، 21.
157) نحل، 80.
**********
پیام ها:
- عبادت و دعا به درگاه كسى رواست كه آفریننده شب و روز و تأمین كننده نیازهاى ماست. «اُدعونى... اللّه الذّى جعل لكم الّیل...»
- شب براى آرامش و روز براى نشاط و تلاش است. «الّیل لتسكنوا فیه و النّهار مبصراً»
- استراحت مقدّمه ى كار است. («لتسكنوا» قبل از «و النّهار مبصرة» آمده است).
- شب و روز در كنار هم نعمت است. «الّیل - النّهار»
- فضل خداوند در دنیا شامل مؤمن و كافر مى شود. «لذو فضل على النّاس»
- كسى از خداوند طلبى ندارد، آن چه مى دهد لطف اوست. «لذو فضل»
- نشانه ى فضل او آن است كه با این كه مى داند اكثر مردم ناسپاسند، باز هم لطف خود را دریغ نمى كند. «لذو فضل على النّاس و لكن اكثر النّاس لا یشكرون»
- اكثریّت، نشانه ى حقّانیّت نیست. «اكثر النّاس لا یشكرون»
- خداوند منتظر شكر و سپاس ما نیست. ما وظیفه داریم او را سپاس گوییم. «لذو فضل على النّاس و لكن اكثر النّاس لا یشكرون»
- شب و روز دو نعمتى است كه سزاوار شكر هستند. «جعل لكم الّیل... و النّهار... ولكن اكثر النّاس لا یشكرون»
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
@masjed_almahdi_kermanshah
👈 اجتماع باشکوه کرمانشاهیان در دفاع از خانواده شهید مدافع حرم #شهید_حاج_حسین_علیخانی و درخواست برخورد قاطع مسئولان با هنجارشکنان حکم الهی حجاب
@masjed_almahdi_kermanshah
دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با هنجارشکنان برخورد قاطع کنند
مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه با اشاره به هتک حرمت خانواده شهید مدافع حرم در پی امر به معروف و نهی از منکر، گفت: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با هنجارشکنان برخورد قاطع کنند.
خبرگزاری مهر
»»» آیه ی روز :
**********
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
غافر-60
پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر میورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ میشوند!»
**********
نکته ها:
سؤال: با این كه خداوند وعده ى استجابت داده است، «اُدعونى استجب لكم» چرا برخى دعاهاى ما مستجاب نمى شود؟
پاسخ: الف) بعضى اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمه ى حرام و عفو نكردنِ كسانى كه از ما عذرخواهى مى كنند، مانع استجابت دعا مى شود.
ب) گاهى مستجاب شدن دعاى ما نظام آفرینش را به هم مى ریزد، نظیر دانش آموزى كه در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال كه آیا سطح دریاها بالاتر است یا كوه ها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود كه این دو را جا به جا كند تا او نمره ى قبولى بگیرد!
به هر حال خداوند همان گونه كه قادر است، حكیم نیز هست.
ج) گاهى آن دعا مستجاب نمى شود، ولى مشابه آن مستجاب مى شود.
د) گاهى اثر دعا در آینده ى خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مى دهد و فورى مستجاب نمى شود.
هر دعایى كه مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته هاى ما شرّ است نه خیر.
آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات»(148)
2. با اخلاص باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین»(149)
3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادعوا ربّكم تضرعاً و خُفیة»(150)
4. با بیم و امید باشد. «و ادعوه خوفاً و طمعاً»(151)
5. در ساعاتى خاص باشد. «یدعون ربّهم بالغداة و العشى»(152)
-----
148) شورى، 26.
149) مؤمن، 14.
150) اعراف، 55.
151) اعراف، 56.
152) انعام، 52.
**********
پیام ها:
- گفتگو با خداوند، كلید رشد و تربیت انسان است. «قال ربّكم اُدعونى»
- میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطه اى تنگاتنگ است. (اكثر دعاهاى قرآن همراه «ربّنا» آمده است). «ربّكم اُدعونى»
- خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او دعا كنیم. «قال ربّكم اُدعونى»
- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در كنار هم. «اُدعونى»
- خداوند نیازهاى ما را مى داند، ولى دستور دعا نشانه ى آن است كه درخواست ما آثارى دارد. «ادعونى»
- بین دعا و استجابت هیچ فاصله اى نیست. «ادعونى استجب» (حتّى حرف «فاء» یا «ثمّ» نیامده است. اگر مى فرمود: «فاستجب» یعنى بعد از مدّت كمى مستجاب مى كنم و اگر مى فرمود: «ثم استجب» یعنى بعد از مدّت طولانى.)
- در دعا و اجابت واسطه اى در كار نیست. «اُدعونى استجب»
- استجابت دعا وعده الهى است. «اُدعونى استجب لكم»
- اگر دعایى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «استجب لكم» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى كنم.
- دعا نكردن، نشانه ى تكبّر است. «یستكبرون»
- دعا، درمان تكبّر است. «یستكبرون عن عبادتى»
- دعا، خود عبادت است. «یستكبرون عن عبادتى»
- دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عبادتى»
- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمى است. استكبار امروز، سرافكندگى فردا را به دنبال دارد. «یستكبرون - داخرین»
**********
صدا ۱۵۹.m4a
2.25M
💠 بیان احکام و احادیث (هر روز یک مسئله)
🎤 توسط حجت الاسلام والمسلمین سیدامیرمحمدی پور
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
هدایت شده از اهل القرآن
#در_محضر_بزرگان
#دوری_ازغیبت
♨️حضرت خضر علیه السّلام فرمود:
چون کسی در وقت بیرون رفتن از مجلس بگوید
✨«بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ صَلّی الله عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»
حق تعالی ملکی را می فرستد تا آن که نگذارد که اهل آن مجلس غیبت او را نمایند.
📚وسائل الشیعه، ج۷، ص۳۴۲.
💠https://eitaa.com/ahlalquran
╰┅┅❀🍃⬛️🍃❀┅┅╯