eitaa logo
واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
324 دنبال‌کننده
728 عکس
577 ویدیو
127 فایل
پایگاه اطلاع رسانی فعالیت های واحد فرهنگی مسجد المهدی عجل الله کرمانشاه 💠 ارتباط با مدیر کانال:👇🏻 @M110nazari
مشاهده در ایتا
دانلود
واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد»۳ 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌷سلام🌷 چنانچه کمال انسان در رسیدن به مق
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد» (۴) 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌷سلام🌷 ✍چنانچه انسان به دنبال دستیابی به مقام عبودیت و مقام توحید است لازم است ابتدا «خود» را بشناسد. 🌸برای شناخت خود، بهترین معرّف، خود خدای متعال است؛ چرا که او از «ما» به «ما» نزدیک تر و آگاه تر است. 🔸 خدای سبحان با بیان این که آدمی از کجا آمده و به کجا می رود و در چه راهی گام بر می دارد، او را هم با خودش آشنا می‌کند هم با آفریدگارش، هم با گذشته و حال و آینده‌اش؛ 🔸 اما دیگران (غیر خدا) در شرح حقیقت انسان، دست به تحریف و تفسیر به رای زده و حتی بعضی از اسرار نهانی را کتمان می کنند، هم اموری بیگانه را به عنوان خواسته‌های انسانی بر او تحمیل می کنند و هم خواسته ها و نیازهای حقیقی او را جابجا می نمایند! 🔸این سه نقص بزرگ در شرح حقیقت انسان است و از این روست که ما از خداوند شرح خویش را می‌طلبیم.... رب الشرح لی صدری...(طه/۲۵) ادامه دارد.... 🌹🌹🌹🌹 🆔@masjed_almahdi_kermanshah
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىَ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات۶) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید! نکته های آیه: بر اساس روایات متعدّد از طرق شیعه و سنّى، این آیه درباره ولیدبن عقبه نازل شده است. زیرا پیامبر او را براى جمع آورى زكات از قبیله بنى مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا كه میان او و این قبیله در دوران جاهلیّت، خصومتى شدید بود، هنگامى كه اهل قبیله به استقبال او مى آمدند، گمان كرد كه به قصد كشتن او آمده اند. لذا جلوتر نرفت و نزد پیامبر بازگشت و خبر داد كه مردم از پرداخت زكات خوددارى كرده اند. پیامبر از این خبر ناراحت شد و تصمیم گرفت آنان را گوشمالى دهد. آیه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقیق داد. روشن است كه فسقِ ولیدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پیامبر شخص فاسق را به عنوان نماینده خود جهت دریافت زكات اعزام نمى كرد، بلكه پس از دروغى كه ولید در مورد سرباز زدن قبیله بنى المصطق از پرداخت زكات گفت، این آیه فسق او را آشكار ساخت تا پیامبر و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نكنند. امام حسین علیه السلام در احتجاجى كه با ولید بن عقبه داشت فرمود: به خدا سوگند من تو را در دشمنى ات با علىّ بن ابى طالب علیهما السلام ملامت نمى كنم، زیرا خداوند، على را مؤمن و تو را فاسق خوانده است. سپس آیه فوق را تلاوت كردند.(43) سؤال: در این آیه دستور تحقیق و بررسى آمده، ولى درآیه ى 12 همین سوره، تجسّس، حرام شمرده شده است، آیا مى شود تحقیق و تفحّص، هم حرام باشد و هم واجب؟ پاسخ: آنجا كه تجسّس حرام است، درباره ى رفتار شخصىِ مردم است كه ربطى به زندگى اجتماعى ندارد، ولى آنجا كه واجب است، موردى است كه به جامعه مربوط است و مى خواهیم بر اساس آن، اقدام و عملى انجام دهیم كه اگر به خاطر احترام فرد، تحقیق و بررسى نكنیم ممكن است جامعه در معرض فتنه و آشوب قرار گیرد. فسق چیست و فاسق كیست؟ «فِسق» در لغت به معناى خارج شدن است و در اصطلاح قرآنى، به خارج شدن از راه مستقیم گفته مى شود. این كلمه در برابر عدالت به كار مى رود و فاسق به كسى گویند كه مرتكب گناه كبیره اى شود و توبه نكند. واژه «فِسق»، در قالب هاى گوناگون، پنجاه و چهار بار در قرآن آمده و در موضوعات و مصادیق مختلفى به كار رفته است از جمله: 1. در مورد انحراف هاى فرعون و قوم او: «انّهم كانوا قَوماً فاسقین»(44) 2. در مورد افراد چند چهره و منافق: «انّ المنافقین همُ الفاسقون»(45) 3. در مورد آزار دهندگان به انبیا و سركشان از دستورات پیام های آیه: افراد مؤمن باید اهل تحقیق و بررسى باشند، نه افرادى زودباور و سطحى نگر. «یا ایّها الّذین آمنوا... فتبیّنوا» - همه ى اصحاب پیامبر عادل نبوده اند، بلكه در میان آنان افراد فاسق و منافق نیز بوده اند. «ان جاءكم فاسق» - افشاگرى و رسوا كردن افرادى كه كارشان سبب فتنه است، مانعى ندارد. «ان جاءكم فاسق» - زمینه فتنه دو چیز است: تلاش فاسق، زودباورى مؤمن. «الذین آمنوا ان جائكم فاسق... فتبیّنوا» - اصل در اسلام، اعتماد به مردم است، امّا حساب كسى كه فسق او بر همه روشن شد، از افراد عادّى جداست. «ان جاءكم فاسق... فتبیّنوا» - افراد فاسق، در صدد ترویج اخبار دروغ و نوعى شایعه پراكنى هستند. «جائكم فاسق بنبأ» - ایمان، با خوش باورى سازگار نیست. «آمنوا...فتبیّنوا» - تحقیق وبررسى را به تأخیر نیندازید. «فَتبیّنوا» (حرف «فاء» نشانه ى اقدام سریع است) - گاهى فاسق راست مى گوید، بنابراین نباید همه جا سخن او را تكذیب كرد، بلكه باید تحقیق شود. «فتبیّنوا» - جامعه اسلامى، در معرض تهاجم خبرى است و مردم باید هوشیار باشند. «ان جائكم... فتبیّنوا» - در مدیریّت، باید علاج واقعه را قبل از وقوع كرد. ابتدا تحقیق و سپس اقدام كنیم. «فتبیّنوا ان تصیبوا قوماً بجهالة» - بیان فلسفه و رمز و راز احكام الهى، انگیزه ى مردم را براى انجام دستورات زیاد مى كند. (فلسفه تحقیق، دورى از ایجاد فتنه است.) «فتبیّنوا ان تصیبوا» - یكى از اهداف خبرگزارى هاى فاسق، ایجاد فتنه و بهم زدن امنیّت نظام است. «ان تصیبوا قوماً بجهالة» - اقدام بر اساس یك گزارش بررسى نشده، مى تواند جامعه اى را به نابودى بكشاند. «ان تصیبوا قوماً» - اقدام عجولانه و بدون بررسى و تحقیق، نوعى جهالت است. «بجهالة» - عمل به دستورات الهى، مانع پشیمانى است. تحقیق كنیم تا مبادا پشیمان شویم. «فتبیّنوا... نادمین» - پایان كار نسنجیده، پشیمانى است. «نادمین» https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
مراسم جشن میلاد حضرت رقیه سلام الله علیها وگرامیداشت یادوخاطره شهدا و عالم ربانی حضرت آیت الله معصومی لاری(ره) https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِن جَاءَ نَصْرٌ مِّن رَّبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ (عنکبوت ۱۰) و از مردم کسانی هستند که می‌گویند: «به خدا ایمان آورده‌ایم!» اما هنگامی که در راه خدا شکنجه و آزار می‌بینند، آزار مردم را همچون عذاب الهی می‌شمارند (و از آن سخت وحشت می‌کنند)؛ ولی هنگامی که پیروزی از سوی پروردگارت (برای شما) بیاید، می‌گویند: «ما هم با شما بودیم (و در این پیروزی شریکیم)»!! آیا خداوند به آنچه در سینه‌های جهانیان است آگاه‌تر نیست؟! نکته های آیه: ظاهراً مراد از «العالمین» هر موجود باشعور از جنّ، ملك و انسان است.(112) در اوّلین آیه ى این سوره خواندیم كه گمان نكنید بدون آزمایش، اظهار ایمان شما را مى پذیریم. «أحسب النّاس أن یتركوا ...» این آیه یكى از نمونه هاى آزمایش را بیان مى كند. بندگی محفل انس با قرآن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همین الان عضو شوید https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
🔸کارهای فرهنگی را به بهانۀ کمبود پول، تعطیل نکنید🔸 یادم هست خدمت مرحوم آیت الله دکتر بهشتی بودیم. یک شیرازی آمده بود می گفت آقا یک طرحی دارم برای کارفرهنگی و پولش هم آماده است. ایشان (شهید بهشتی) خوشش نیامد که اسم پول جلویش آوردند. گفت: ما امروز خدا را این طور شناخته ایم که وقتی کارمان اصولی باشد، در مادیات آن لنگ نمی‌مانیم. می‌خواستند به او پول پیشنهاد بکنند، ولی به او برخورد. وعده الهی حق است. شما نگران نباشید. کارتان را استوارتر کنید. در خرج کردن هایتان بیشتر دقت کنید؛ اسراف نکنید؛ کنترل شده خرج کنید. حالا مگر دریچه های روزی خدا بسته است؟ مگر تنها کانالش دانشگاه است؟ خدا از راه دیگر می رساند. شما نسبت به این مساله، فقط کارتان را انجام بدهید. در موارد ضروری، اول قرض کنید و خرج کنید، بعد خداوند تعالی زمینه رفع قرضتان را فراهم می کند. کار را تعطیل نکنید، . زیاد هم از خودتان دفاع نکنید، اگر کسانی به شما حمله کردند و علیه شما چیزی گفتند، مجبور نیستید جواب بدهید. اما اگر به رهبرتان یک چیزی گفتند حتماً جواب بدهید. به خودتان چیزی گفتند جواب ندهید، به رهبرتان گفتند، به خطّتان گفتند، به تفکرتان گفتند، جواب بدهید؛ اما جواب استدلالی و برهانی جواب بدهید . بندگی محفل انس با قرآن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همین الان عضو شوید https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
🔸 در شب جمعه که شب رحمت، مغفرت الهی و شب زیارتی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است، یاد می‌کنیم از همه درگذشتگان و کوچ‌کردگان به عالم ابد؛ پدران، مادران، آباء و اجداد، علما و صلحا و اولیا، شهدا و امام شهدا، همه مرحومان بی‌وارث یا بدوارث و یا «تا ابد فراموش‌شدگان» و هر آن کس که دل در گروی محبت محمد و آل محمد صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین داشته است! 🔰 رحم الله من یقرء الفاتحة مع الصلوات
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ساعات قبل از شهادت شهید باکری و مکالمه بی‌سیم او با ، به همراه انتشار صوت آخرین مکالمه بیسیم و شهید کاظمی 🌷 سالروز شهادت آقامهدی باکری 💻 Farsi.khamenei.ir
✍ امام صادق عليه السلام فرمود: 💠 تمام خير و خوبى در خانه اى قرار داده شده و كليد آن خانه ، زهد داشتن در دنياست. - سپس فرمود: - رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده است كه: (كسى شيرينى ايمان را در نمى يابد مگر اينكه اعتنايى نداشته باشد كه چه كسى دنيا را مى خورد) 🔸 سپس امام صادق عليه السلام فرمود: 🔰 فهم و درك شيرينى ايمان بر دلهاى شما حرام مى گردد مگر اينكه دلهايتان در دنيا زهد و بى رغبتى را پيشه خود كنند. کتاب حدیث ۶۱۵
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ (محمد۱۹) پس بدان که معبودی جز «اللّه» نیست؛ و برای گناه خود و مردان و زنان باایمان استغفار کن! و خداوند محل حرکت و قرارگاه شما را می‌داند! نکته های آیه: «متقلَّب»، مصدر میمى به معناى انقلاب و انتقال و جابجایى و «مثوى » نیز مصدر میمى به معناى محل استقرار و آرامش است. در آیه 55 سوره غافر نیز همین جمله «واستغفر لذنبك» آمده است كه با توجّه به اینكه همه انبیا معصوم و به دور از گناه مى باشند، این استغفار و طلب بخشش، براى یكى از این چند امر است: الف) استغفار یك عبادت است، گرچه گناهى در كار نباشد. ب) استغفار از ترك اولى، یعنى كارهایى كه گناه نبوده، ولى بهتر بود كه شخصى همچون پیامبر انجام نمى داد. ج) براى آنكه استغفار از گناه، براى مردم یك سنّت و روش شود. د) استغفار، سبب علوّ درجات پیامبر مى شود. ه) مراد، استغفار براى گناهانى است كه مردم نسبت به پیامبر مرتكب شده اند. و) استغفار همیشه از تقصیر نیست، بلكه گاهى از قصور است. بنده وقتى عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را مى بیند، استغفار و طلب بخشش مى كند.(48) بعضى از مفسّران گفته اند كه «ذَنب» همیشه به معناى عصیان و گناه نیست، بلكه به معناى «ذَنَب فعل» و تبعات افعال و رفتار نیز مى باشد. بنا بر این معنا، «ذنبِ» پیامبر، همان تبعات دعوت پیامبر به سوى خداوند است كه رسیدن بدى و شر از جانب مخالفان است، مانند هتك حرمت، قتل و آزار و اذیّت. هرچه دعوت الهى سنگین تر باشد، ذنب و تبعات آن نیز مشكل تر خواهد بود و استغفار بیشترى را مى طلبد و استغفار از آن به این معنا است كه از خداى متعال بخواهیم ما را از شرّ مخالفان حفظ كند.(49) در قرآن، از پیامبران دیگر همچون حضرت داود، موسى و ابراهیم علیهم السلام نیز استغفار نقل شده است. استغفار بزرگان براى عموم مردم نیز بارها در قرآن مطرح شده است، نظیر استغفار حضرت ابراهیم براى پدر و مادر و مؤمنان(50) و حتّى عمویش(51) و استغفار حضرت یعقوب براى فرزندانش،(52) استغفار حضرت موسى براى برادرش(53) و استغفار فرشتگان براى مردم(54) و در این آیه استغفار پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله براى مؤمنان و مؤمنات كه این خود نوعى شفاعت است. پیام های آیه: - اكنون كه دیدى مؤمنان را پاداش و كافران را كیفر مى دهیم، پس بدان كه همه كاره خداست. «فاعلم» - ایمان و توحید باید آگاهانه باشد. «فاعلم انه لا اله الا اللّه» (تقلید در اصول عقائد جایز نیست.) - در نظام الهى، اولیاى خداوند واسطه هاى دریافت لطف و مغفرت الهى براى مردم هستند. با اینكه خداوند قادر است بدون دعاى پیامبر مردم را ببخشد، امّا به آن حضرت فرمان دعا و استغفار مى دهد. «استغفر... للمؤمنین» - رهبر باید نسبت به مردم دلسوز باشد. «استغفر... للمؤمنین و المؤمنات» - زنان و مردان، هر دو مشمول دعاى پیامبرند و ملاك دعاى پیامبر، مؤمن بودن است نه جنسیّت. «للمؤمنین والمؤمنات» - تنها به استغفار پیامبر تكیه نكنید، بلكه خودتان نیز خدا را حاضر و از گناه در محضر او حیا كنید. «واللّه یعلم متقلّبكم و مثواكم» - اصلاح خود باید قبل از اصلاح دیگران باشد. «و استغفر لذنبك و للمؤمنین...» - همه ى مردم حتّى رسولان الهى نیازمند لطف خداوند هستند. «و استغفر لذنبك و للمؤمنین...» (عظمت ویژگى خالق، ضعف و كوچكى مخلوق و درخواست چشم پوشى از كوتاهى ها) - خداوند، خواهان عفو و بخشش مردم است و لذا به پیامبرش فرمان مى دهد تا براى مردم استغفار كند و واسطه شود. «و استغفر لذنبك و للمؤمنین...» - احاطه علمى خداوند بر تمام حالات انسان، سبب نگرانى از عقوبت لغزشها و موجب روى آوردن به استغفار مى شود. «استغفر... اللّه یعلم متقلّبكم و مثواكم» - علم خداوند محدودیّت ندارد و هیچ چیز از دید او دور نمى ماند. (حركت یا سكون ما براى خدا فرقى ندارد.) «یعلم متقلّبكم و مثواكم»
با سلام خدمت سروران گرامی : جلسه هفتگی محفل انس با قرآن شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت ۲۰:۳۰ باحضور سرور گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدامیرمحمدی پور آدرس : فرهنگیان فاز یک بلوار امیرکبیر شمالی کوچه ۲۰۸ پلاک ۳۰ اولین آپارتمان داخل کوچه سمت راست طبقه اول منزل برادراحمدبیگلری بندگی محفل انس با قرآن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همین الان عضو شوید https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کسانی که علوم سیاسی یا جامعه شناسی خوانده اند یا حداقل مطالعاتی در حوزه «انقلاب» های دنیا داشته اند با نام جک گلدستون آشنا هستند. جامعه شناس امریکایی که حوزه تخصصی اش انقلابهای جهان است. وی اخیرا در گفتگو با یکی از رسانه های ضدانقلاب گفتگوی مفصلی درباره اغتشاشات اخیر در ایران انجام داده که نکات مهمی دارد. اهمیت حرفهای گلدستون از این جهت است که وی یک امریکایی مخالف جمهوری اسلامی است اما وقتی از منظر تخصصی خودش درباره حوادث اخیر صحبت کرده، آب پاکی را روی دست اپوزسیون ریخته تا جایی که وسط مصاحبه، پرسشگر که یکی ایرانیان ضدانقلاب است به وی می گوید: «چشم‌اندازی که ترسیم کردید آن‌قدر تیره‌وتار است که نمی‌دانم چطورمی‌شود این‌ها رامنتشر کرد!» گلدستون در این مصاحبه، اگرچه با سوءگیری علیه انقلاب اسلامی حرف زده اما ناخواسته اعترافهای مهمی کرده. از اینکه آشوبهای اخیر نمی تواند به نتیجه برسد چون نه چشم اندازی برای فردا دارد و نه رهبری مشخصی دارد تا اینکه جمهوری اسلامی آنقدر ریشه دار است که به این سادگی ها برایش اتفاقی نمی افتد و استقلال آن باعث شده که قدرتهای خارجی هم نتوانند به آن ضربه محکمی بزنند. 🔻اهم حرفهای گلدستون در این گفتگو: * انقلاب نادر است، دقیقاً به همین علت که باید شمار قابل‌ملاحظه‌ای از اصحاب قدرت و ثروت به این نتیجه برسند که وضعشان در یک حکومت دیگر بهتر می‌شود و این موقعیت به این سادگی‌ها پیش نمی‌آید. * خمینی در هدایت انقلاب رهبر بسیار مؤثری بود. به هرکس هرچه می‌خواست بشنود می‌گفت... رهبری یعنی این. یعنی شما همه‌ی کسانی را که پیش از آن حاضر نبودند سر یک میز بنشینند متحد کنی. فکر نمی‌کنم ایران در این لحظه چنین چهره‌ای داشته باشد. *به نظرم خمینی یکی از رهبران انقلابی برجسته‌ی تاریخ است و برانداختن نظامی که ساخته، چنان رهبری می‌طلبد... ایران هم اگر بخواهد از جمهوری اسلامی بگذرد، باید کسی بیاید و تصویر و دورنما‌یی از آینده خلق کند که متفاوت با امروز و مطلوب مردم باشد. قبول، در نظام بعدی حجاب اجباری نیست. اما کشور را چطور قرار است اداره کنیم؟ چه‌کسی قرار است اداره کند؟ سیاست خارجی‌مان چگونه خواهد بود؟ نزدیک به غرب؟ جمعیت مذهبی یا محافظه‌کار یا سنتی چه؟ پول نفت چه می‌شود؟ این جنبش بدون رهبری به نفس‌نفس می‌افتد و فرو می‌ریزد. کافی نیست که فقط بگوییم ما این حکومت را نمی‌خواهیم پس باید برود. این آرزواندیشی است، نه انقلاب. *هیچ قدرت خارجی‌ای اهرم فشار کافی برای‌اینکه به رژیم فعلی بگوید «باید بروی» ندارد. شاید یک علتش این باشد که این نظام دهه‌هاست با همه سرشاخ است و در تحریم است و ناگزیر به خود متکی است... این رژیم از روز اول جلوی تهدید آمریکا ایستاده. به‌نوعی سرنوشتش دست خودش بوده. *باید از آنچه ایالات متحده از زمان انقلاب با ایران کرده اعلام انزجار کرد. روی‌هم‌رفته، معتقدم آمریکا آن‌طور که شایسته است با ملت و مردم ایران رفتار نکرده. حساب حکومت جداست. *اینکه کسی (در ایران یا هرجای دیگر) فکر کند همین‌که اعتراض کند و خشمش را نشان بدهد اوضاع دگرگون می‌شود خوش‌باوری است... کافی نیست که فقط بگویید من از این رژیم بیزارم. آیا اصلاً می‌توانید تصویری از آینده‌ در ذهن بسازید که همه‌ی این گروه‌های رنگارنگ ایرانی با آن همراه شوند؟ بدون چنین دورنما و تصویری از آینده آنچه دارید فقط خشم است. *بعضی ایرانی‌ها می‌گویند دولت‌های غربی سفرا و نمایندگانشان را از ایران خارج کنند و دارایی‌های خارجی ایران را مصادره کنند چون این رژیم به‌خاطر رفتاری که با مردم ایران کرده دیگر مشروعیت ندارد. متأسفم، چنین اتفاقی نمی‌افتد. کشورهای دیگر به منافع خودشان فکر می‌کنند. دقیق حساب‌وکتاب می‌کنند. می‌خواهند همچنان مسیری برای اعمال نفوذ داشته باشند. نمی‌خواهند همه‌ی پل‌ها را خراب کنند. طرفشان، به‌هرحال، یک کشور بزرگ و قدرتمند است. نمی‌شود بگویند ما دیگر با این حکومت حرف نمی‌زنیم. به جایش با کی حرف می‌زنید؟ واقعیت این است که در ایران حکومتی سر کار است، در منطقه‌ای حیاتی و استراتژیک. و به نظر می‌رسد زمام امور را همچنان در دست دارد. تا زمانی که این حکومت برقرار است، طرف‌حساب بقیه دولت‌ها خواهد بود. * این گزینه را هم آمریکا در ونزوئلا آزمود. دولت ما گفت مادورو در انتخابات تقلب کرده و از نظر ما رئیس‌جمهور نیست، دیکتاتور است و بد است و خلاصه ما به‌جای او رئیس سابق مجلس را، که در تبعید است، به رسمیت می‌شناسیم. چند سال به همین منوال گذشت. چه شد؟ هیچ. به هیچ‌جا نرسیدیم. و حالا دوباره برگشته‌ایم سر خانه‌ی اول و ارتباط با حکومت ونزوئلا. بنابراین، آنچه درعمل در دنیای سیاست رخ می‌دهد این است که دماغشان را می‌گیرند و با اکراه می‌گویند ما از این دولت بیزاریم، آن‌ها هم از ما بیزارند، ولی بعضی مسائل هست که باید بابتش با هم ارتباط داشته باشیم.
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىَ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (بقره۲۱۵) از تو سؤال می‌کنند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: «هر خیر و نیکی (و سرمایه سودمند مادی و معنوی) که انفاق می‌کنید، باید برای پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در راه باشد.» و هر کار خیری که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (لازم نیست تظاهر کنید، او می‌داند). نکته های آیه: در این آیه دو بار كلمه «خیر» بكار رفته است: یكى انفاق خیر؛ «انفقتم من خیر» ودیگرى كار خیر؛ «تفعلوا من خیر» تا بگوید افراد بى پول نیز مى توانند با عمل و كار خود، به خیر برسند. در حدیث مى خوانیم: «لاصدقة و ذو رحم محتاج» [610] در صورت نیازمندى بستگان، نوبت صدقه به دیگران نمى رسد. در انفاق، رعایت اهمّ و مهمّ، اطلاع كامل و موازین عاطفى مورد نظر است. انفاق پنج گونه است: [611] - انفاق واجب. مانند زكات، خمس، كفّارات، فدیه ونفقه زندگى كه برعهده مرد است. - انفاق مستحبّ. مانند كمك به مستمندان، یتیمان و هدیه به دوستان. - انفاق حرام. مانند انفاق با مال غصبى یا در راه گناه. - انفاق مكروه. مانند انفاق به دیگران با وجود مستحقّ در خویشاوندان. - انفاق مباح. مانند انفاق به دیگران براى توسعه زندگى. زیرا انفاق براى رفع فقر، واجب یا مستحبّ است. ----- 610) بحار، ج 77، ص 59. 611) تفسیر مواهب الرّحمن، ج 3، ص 264. پیام های آیه: نوع انفاق و مورد و راه آن را باید از مكتب وحى آموخت. «یسئلونك» امام سجاد علیه السلام در دعاى مكارم الاخلاق از خداوند مى خواهد كه او را در انفاق كردن هدایت كند. «وأصب بى سبیل الهدایة للبرّ فیما انفق منه» - سؤال مردم، زمینه ى نزول پاسخ از طرف خداوند است. «یسئلونك... قل» - انفاق، شامل كارهاى كوچك و بزرگ مى شود. «من خیر» - مال و دارایى دنیا، در دست افراد با ایمان، مایه ى خیر است. «من خیر» - انفاق باید از چیزهاى خوب ومرغوب باشد. «من خیر» - انفاق، تنها در امور مالى نیست، هر نفع و بهره اى را در برمى گیرد. «من خیر» - بهترین مورد انفاق، والدین و بستگان هستند. «فللوالدین و الاقربین...» - انفاق به خویشان، مایه ى استحكام پیوندهاى خانوادگى، و انفاق به دیگران، سبب جبران كمبودهاى مالى و عاطفى نیازمندان و برطرف نمودن اختلاف طبقاتى است. «فللوالدین والاقربین والیتامى والمساكین وابن السبیل» - حكیم كسى است كه در پاسخ، به چیزى اشاره كند كه سؤال كننده از آن غافل است. در آیه از جنس انفاق سؤال شد، خداوند مورد را معیّن نمود. «ماذا ینفقون... فللوالدین...» - اسلام، به طبقه ى محروم توجّه خاصّى دارد. «وابن السبیل» - عمل صالح، هرگز ضایع نمى شود. خواه آشكار صورت گیرد یا مخفیانه، كم باشد یا زیاد. «فانّ اللّه به علیم» - ایمان به آگاهى خداوند از عمل ما، بهترین تشویق است. «فانّ اللَّه به علیم» بندگی محفل انس با قرآن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همین الان عضو شوید https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
1_3878167098.mp3
289.3K
👈 بیان نمونه هایی از غیر مالی 🎤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد
💠 توصیه‌های امام رضا علیه السلام به اباصلت برای روزهای آخر ماه شعبان: ۱. بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فائده‏اى ندارد ۲. زیاد دعا بخوان ۳. زیاد استغفار کن ۴.تلاوت قرآن را افزون کن ۵. از گناهان و نافرمانی­هایت به‏سوى خدا بازگرد و توبه نما، تا با خدایت اخلاص ورزیده باشى ۶. امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى ۷. در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى ۸. هیچ گناهى را که مرتکب بوده‏اى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى ۹. از خداوند پروا (تقوا) داشته باش ۱۰. در امور نهان و آشکارت بر خدا توکّل و اعتماد کن و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می­رساند 🔰 و امام رضا علیه السلام فرمودند در باقی‏مانده ماه شعبان زیاد این ذکر را بگو: «اللّهم إن لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضى من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه» 👈 (یعنى: پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیده‏اى، پس از تو می­خواهیم که در باقیمانده این ماه ما را ببخشى و بیامرزى) زیرا خداوند تبارک و تعالى در ماه  شعبان مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد میکند.
واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد» (۴) 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌷سلام🌷 ✍چنانچه انسان به دنبال دستیاب
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد»(۵) 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌷 سلام🌷 گفتیم برای دستیابی به مقام عبودیت و توحید، لازم است ابتدا "خود" را بشناسیم و برای شناخت "خود" بهترین معرّف، خداست. 🌸"انسانی" که خدای سبحان معرفی می‌کند با "انسانی" که منطقیون معرفی می‌کنند فرق بسیار دارد؛ آنها او را "حیوان ناطق" می شناسند و خداوند او را موجود "حیّ" و دارای روحی "خداخواه" معرفی می‌کند؛ که فرق اصلیش با دیگر موجودات، در نطق ظاهری نیست، بلکه در تعقل و تفکر، در گرایش ها و انگیزه ها، در تمایلات و تعلّقات، و در رفتارها و موضع گیری های اوست. 🌸 گاه این موجود، فکور است و با انگیزه و میل به رسیدن به مقام عبودیت و توحید، مواضع توحید محورانه می گیرد؛ 🌸 گاه با پوشیده شدن عقلانیت اش، تعلّق به دنیای مادی، همه وجودش را فرا می‌گیرد و در زمان های حیاتی انتخابهایش، مواضعی ناشایست و شیطانی می گیرد و از قلّه توحید محوری، دور و دورتر، و به درّه زندگی حیوانی، نزدیک و نزدیک تر می شود. 🌸همین تفاوت در تعریف "انسان"،موجب تفاوت در مبانی علوم است. ادامه دارد..... 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔@masjed_almahdi_kermanshah
جلسه قران ۲.m4a
14.92M
سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدامیرمحمدی پور در جلسه هفتگی محفل انس باقرآن بندگی محفل انس با قرآن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همین الان عضو شوید https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكَاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ (انعام ۲۲) آن روز که همه آنها را محشور می‌کنیم؛ سپس به مشرکان می‌گوییم: «معبودهایتان، که همتای خدا می‌پنداشتید، کجایند؟» (چرا به یاری شما نمی‌شتابند؟!) نکته های آیه: بازخواست ذلّت بار مشركین در قیامت، نشانه ى محرومیّت آنان از رستگارى است، همان محرومیّتى كه در آیه ى قبل به آن اشاره شده است. گرچه آیه، به شرك نظر دارد، ولى آنان هم كه رهبرى غیر اولیاى خدا را بپذیرند و با اولیاى معصوم الهى به مخالفت و جنگ برخیزند، به نوعى مشركند. در زیارت جامعه ى كبیره مى خوانیم: «و مَن حاربكم مشرك» (276) و در حدیث آمده است: «الرّاد علینا كالرّاد على اللّه و هو على حدّ الشرك باللّه» (277) كسى كه كلام و راه ما را رد كند، همچون كسى است كه كلام خدا را نپذیرد و چنین شخصى به منزله ى مشرك است. پیام های آیه: دادگاه قیامت، علنى است. «نحشرهم جمیعاً ثم نقول» - قبل از هر عقیده و عشق و پرستشى، آماده ى پاسخگویى در روز قیامت باشیم. «و یوم نحشرهم... أین شركاؤكم» - قیامت روز ظهور حقّ بودن توحید، حتّى براى مشركان است. «أین شركاؤكم» - شرك، خیالى بیش نیست. «تزعمون محفل انس با قرآن عجل الله تعالی فرجه الشریف همین الان عضو شوید https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىَ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (جمعه۹) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر می‌دانستید! نکته های آیه: رسول گرامى اسلام در معراج مشاهده فرمود كه فرشتگان براى كسانى كه روز جمعه به نماز جمعه حاضر شوند و غسل جمعه كنند، طلب مغفرت مى نمایند و مى گویند: «الّلهم اغفر للذین یحضرون صلاة الجمعة الّلهم اغفر للذین یغتسلون یوم الجمعة»(62) جایگاه روز جمعه در اسلام، در میان روزها، روز جمعه از اهمیّت خاصى برخوردار است و روایات در این باره بسیار است كه به برخى از آنها اشاره مى شود: * پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: جمعه، سرور روزهاى هفته و داراى بزرگ ترین مرتبه در نزد خداوند متعال است.(63) * جمعه، روز كمك به محرومان و فقراست. در حدیث مى خوانیم كه پرداخت صدقه و انفاق خود را در روز جمعه پرداخت كنید.(64) * جمعه، عید مسلمانان است.(65) * جمعه روز ظهور امام زمان علیه السلام و پایان غیبت آن حضرت است: «یخرج قائمنا یوم الجمعة»(66) * در روز جمعه درهاى آسمان براى بالا رفتن اعمال بندگان باز مى شود.(67) * پیامبر مى فرماید: در روز جمعه خداوند كارهاى نیك را چند برابر و كارهاى زشت را محو مى كند، به درجات مؤمنان مى افزاید، دعاها را اجابت مى كند، بلاها را دور و حاجات مؤمنان را برآورده مى سازد.(68) هركس روز جمعه به زیارت قبر پدر و مادر یا یكى از آنها برود، گناهانش بخشیده و نام او در زمره نیكان نوشته مى شود.(69) در روز جمعه، غسل جمعه را ترك نكنید كه سنّت پیامبر اسلام است و از بوى خوش بهره گیرید و لباس نیكو در بر كنید.(70) پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: آیا به شما خبر دهم چه كسى اهل بهشت است؟ كسى كه گرما و سرماى شدید او را از اعمال روز جمعه باز ندارد.(71) در روز جمعه تا آنجا كه توان دارید، كارهاى خیر انجام دهید. «و لیفعل الخیر ما استطاع»(72) براى كسى كه در روز جمعه به نظافت پردازد و ناخن و موى سر و صورت خود را كوتاه كند و مسواك زند... و به سوى نماز جمعه برود، هفتاد هزار فرشته او را بدرقه كنند و براى او استغفار و شفاعت نمایند.(73) جایگاه نماز جمعه اولین اقدام پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله پس از هجرت به مدینه، اقامه نماز جمعه بود. نمازى كه دعوت به آن با جمله «یا ایها الّذین آمنوا» شروع شده است. نمازى كه با جمله «فاسعوا الى ذكر اللّه» مردم به اقامه آن ترغیب شده اند. نمازى كه فرمان ترك داد و ستد را به همراه دارد. پیام های آیه: براى دعوت مردم به عبادت باید بسترسازى كرد. (در ابتداى سوره قبل از دستور به شركت در نماز جمعه، سخن از تسبیح موجودات است.) «یسبّح للّه... فاسعوا الى ذكر اللّه» - براى دعوت مردم، آنان را با احترام و نام نیك یاد كنیم. «یا ایّها الّذین آمنوا» - حضور در نماز جمعه، نشانه ایمان است. «یا ایّها الّذین آمنوا اذا نودى للصّلاة...» - نماز، مایه ى ذكر خدا است. «اذا نودى للصّلاة... فاسعوا الى ذكر اللّه» - براى حضور در نماز جمعه، شتاب كنید. «للصّلاة من یوم الجمعة فاسعوا» - براى حضور در نماز جمعه، باید موانع موجود را برطرف كرد. «و ذروا البیع» (رها كردن كسب و كار و تجارت از باب نمونه است وگرنه همه كارها را باید در هنگام نماز، رها كرد و در نماز جمعه حضور یافت.) - خداوند كه فرمان ترك تجارت مى دهد، آن را با وعده هاى حق جبران مى كند. «ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون» - نشانه علم واقعى، انتخاب بهترین ها در هر زمان است. «ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون» - در تربیت دینى، هم تشویق لازم است، «یا ایّها الّذین آمنوا» هم فرمان لازم است، «فاسعوا الى ذكر اللّه» هم نهى لازم است، «ذروا البیع» هم استدلال لازم است. «ذلكم خیر لكم» بندگی محفل انس با قرآن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همین الان عضو شوید https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عید واقعی در کلام امیرالمومنین علیه السلام. 971030.mp3
628.8K
💠 امام على عليه السلام فرمودند: هر روزى كه در آن نافرمانى خدا نشود، آن روز عيد است. [كُلُّ يَومٍ لا يُعصى الله ُ فيهِ فهُوَ عيدٌ. نهج البلاغة حكمت ۴۲۸] 🔰 بیان روایاتی از امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد "عید واقعی و نوروز" 🎤 آیت‌الله سید محمدصالح معصومی لاری محفل انس با قرآن عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah