eitaa logo
مسجد مرتضی علی علیه السلام
278 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
38 فایل
رسانه مسجد مرتضی علی (ع) جوانمرد قصاب انتشار برنامه ها و اخبار مسجد گزیده مطالب مذهبی و دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر کوتاه سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَي (1) الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّي (2) وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَي (3) وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَي (4) فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَي (الاعلی5) نام پروردگار بلندمرتبه ات را به پاكى ياد كن. همان كه آفريد و سامان بخشيد. و آنكه (هر چيز را) اندازه اى نهاد و هدايت كرد. آنكه (گياه) چراگاه را رويانيد. و سرانجام آن را خشك و تيره كرد. تسبيحِ نام خدا، يعنى نه فقط براى ذات خداوند، شريك قائل نشويم، بلكه حتّى براى نام او نيز شريك نياوريم و نام ديگران را هم رديف نام خداوند قرار ندهيم. چنانكه برخى گروه هاى التقاطى مى گفتند: «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ايران» در قرآن و حديث نشانه هاى زيادى است كه اسلام به محترم شمردن نام هاى مقدّس عنايت دارد. چنانكه در اين سوره مى فرمايد: علاوه بر تسبيح ذات، اسم پروردگار را هم بايد منزه بدانى. در جاى ديگر مى فرمايد: نام پيامبر را مثل نام هاى خودتان ساده نبريد: «لاتجعلوا دعاء الرسول كدعاء بعضكم بعضا»(2) در جاى ديگر مى فرمايد: چرا فرشتگان را به نام زن مى خوانند: «ليسمّون الملائكة تسمية الانثى»(3) و پيامبر اسلام نام هاى نامناسب ياران را تغيير مى دادند. مسئله آفرينش و هدايت، در آيه پنجاه سوره طه نيز آمده است، آنجا كه فرعون از حضرت موسى عليه السلام پرسيد: پروردگار شما كيست؟ گفت: «ربّنا الّذى اعطى كلّ شى ء خلقه ثم هَدى» ناگفته پيداست كه مراد از اين هدايت، هدايت تكوينى است كه خداوند در موجودات قرار داده است. مثلا ساختمان بدن مادر را به گونه اى هدايت كرد كه شير توليد كند و نوزاد را هدايت كرد كه به سراغ سينه مادر رفته و شير بمكد. هدايت تكوينى موجودات با مرور زمان بهتر فهميده مى شود. همين امر است كه هزاران دانشمند را به تحقيق وا داشته كه چگونه پرندگان يا ماهى ها حتّى اگر صدها كيلومتر از جاى خود دور شوند باز به محل خود بر مى گردند. هدايت الهى در هر موجودى چيزى قرار داده كه او را به راه تكامل خود پيش مى برد. ذرات خاك ميوه مى شود، ميوه نطفه و سپس انسان، دوباره جسم انسان، خاك مى شود. «سَوّى» به معناى نظام بخشيدن است. از نظام كهكشانها گرفته تا نظام حاكم بر يك حشره ذرّه بينى. «غُثاء» يعنى گياه خشك و خاشاك و «أحوى » به معناى سبزى است كه رو به سياهى باشد. حتّى يك برگ كوچك و خاشاك ناچيز هم به حال خود رها شده نيست. سبزه زارى كه در ديد ما خشك و تيره مى شود، در نظام هدايت الهى است، زيرا همان برگهاى خشكيده به ماده ديگرى تبديل مى شود كه براى قوت و قوّت زمين و درخت لازم است يا در شرايط انبوه تبديل به زغال سنگ شده و يا آثار مفيد ديگرى در خاك دارد. - نام خداوند مقدّس است. از هرگونه بى احترامى به نام او پرهيز كنيد. «سبّح اسم ربّك» - اوصاف ناشايست را در كنار نام خدا قرار ندهيد. «سبّح اسم ربّك» - نام هاى اختصاصى خداوند را بر ديگران ننهيد. «سبح اسم ربّك» - تسبيح او سبب رشد و پرورش شما است. «سبح اسم ربّك» - مسئوليّت شرك زدايى در درجه اول به دوش رهبر آسمانى و سپس بر عهده همه مؤمنان است. «سبّح» - توحيد كامل در پرتو تنزيه ذات و تسبيح نام اوست. «سبّح اسم ربّك» - خداوند، از هرچه گفته و نوشته و تصور شود، برتر است. او در همه كمالات برتر است. «ربّك الاعلى» - خداوند، فقط خالق نيست، بلكه علاوه بر آن نظام بخش هستى و موجودات نيز مى باشد. «خلق فَسَوّى» - ظرفيّت و هدايت موجودات، دليل بر هدفمندى آفرينش است. «قدّر فَهدى» - فرمان هاى الهى همراه با حكمت و دليل است. نام خدا را تسبيح كن، زيرا او اعلى است، آفريد و سامان داد و هدايت كرد «سبّح... الاعلى، خلق فسوّى و الّذى قدّر فهدى» - هدايت تكوينى آفريده ها در چهره هاى مختلفى است، گاهى سبز و گاهى خشك ولى هر دو در مدار هدايت است. «اخرج المرعى فجعله غثاء احوى» https://eitaa.com/masjed_morteza_ali
🪐ترک آرزو و تمنّا # هر روز با نهج_البلاغه ▫️أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى 🟤برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست ✍منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است. بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست. از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد. از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند.تمام این وابستگى ها زاییده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فکر انسان پاک شود، انسان به غنا و بى نیازى پرارزشى دست مى یابد 📘 https://eitaa.com/masjed_morteza_ali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلاصه اسلام در یک جمله! ♨️ توصیه مهم به فرمانده نیروی انتظامی ♨️ امان یافتگان روز قیامت چه کسانی هستند؟ 🔷 برشی از سخنرانی به مناسبت ۲۶ خرداد، سالروز ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی 💠
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکسال بعد از جنبش زنان، چه میشود؟ 💢 شعر "برای" کپی از کار در آمد. نسخه اصلی را ببینید 🔷 برشی از سخنرانی 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔 @soada_ir
🏴 مراسم شهادت باب المراد حضرت جواد الائمه (ع) سخنران: حجت الاسلام جلال پور با نوای ذاکرین اهل بیت (ع) یکشنبه ۲۸ خرداد بعد از نماز مغرب و عشا مسجد مرتضی علی (ع) @masjed_morteza_ali
هدایت شده از 🌴 روحـــانــــــــیــون اســــــتان تــهــــــــــران🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# هر روز با نهج_البلاغه 🟤 درهاى علم و دانش نزد اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله ▫️تَاللهِ لَقَدْ عُلِّمْتُ تَبْلِيغَ الرِّسَالاَتِ، وَإتْمَامَ الْعِدَاتِ، وَتَمَامَ الْکَلِمَاتِ وَعِنْدَنَا ـ أَهْلَ الْبَيْتِ ـ أَبْوَابُ الْحُکْمِ وَضِيَاءُ الاَْمْرِ 💎به خدا سوگندتبلیغ رسالت ها ، وفای به پیمان ها ، و تفسیر اوامر و هشدارهای الهی به من آموزش داده شده، درهای دانش و روشنایی امور انسان ها نزد ما اهل البیت پیامبر علیه السلام است. ✍اشاره به اين که نه تنها رسالت هاى الهى را آموخته ام بلکه روش هاى تبليغ آن را نيز از پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) آموخته ام و در همان مسير پيوسته گام برمى دارم. 📘 https://eitaa.com/masjed_morteza_ali
تفسیر کوتاه سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَي (6) إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَي (الاعلی7) ما تو را به قرائت درست وامى داريم، پس فراموش نخواهى كرد. مگر آنچه خدا بخواهد كه او بى گمان آشكار و نهان را مى داند. «سنقرئك» از ريشه «قرء» و باب اِفعال است. «اقراء» در لغت يعنى آنكه قارى بخواند و استاد گوش بدهد و غلطهاى او را تصحيح كند، امّا در مورد پيامبر گرامى اسلام، «اقراء» يعنى ما قدرتى به تو مى دهيم كه قرآن را بدون كم و كاست و درست بخوانى و آنچه را به تو نازل شده، فراموش نكنى.(4) «سنقرئك فلا تنسى» جمله «الا ما شاء اللّه» استثنايى است كه به منظور بيان قدرت مطلقه الهى آمده است تا بفهماند كه خداوند قادر است حتّى بعد از دادن اين قدرت، مى تواند پيامبر را گرفتار فراموشى كند. (چنانكه درباره بهشتيان مى فرمايد: بهشت براى آنان جاودانه است و عطاى خداوند نسبت به آنان قطع و گسسته نمى شود، ولى باز هم ميان كلمه «خالدين» و «عطاء غير مجذوذ» مى فرمايد: «الاّ ما شاء ربّك»(5) مگر اينكه پروردگارت بخواهد آنان را از بهشت بيرون و لطفش را قطع كند و اين بخاطر آن است كه بگويد دست خدا بسته نيست.) - آفرينش هستى و هدايت تكوينى آن، مقدّمه هدايت تشريعى و معنوى انسانهاست. «سنقرئك» (خدايى كه گياه را از درون خاك بيرون مى كشد، چگونه استعدادهاى معنوى انسان را بروز ندهد؟ «سنقرئك») - پيامبر كه هر چه دارد از وحى است، نگران فراموش كردن آن در آينده بود كه خداوند به او وعده عدم فراموشى داد. «سنقرئك فلا تَنسى» - رسول خدا صلى الله عليه وآله از هرگونه نسيان، مصون است. «فَلا تَنسى» - پيامبر، حافظ كل قرآن بود. «فَلا تنسى» (يكى از معجزات پيامبر اكرم اين بود كه با يكبار شنيدن براى هميشه حتّى آيات طولانى را به ياد داشت). - دست خدا بسته نيست و مى تواند آنچه مى دهد پس بگيرد.«سنقرئك فلا تنسى الاّ ما شاء اللّه» - گرچه خداوند هرگز خلف وعده نمى كند «ولن يخلف اللّه وعده»(6) ولى معناى وعده هاى الهى مجبور بودن خداوند نيست. «فلا تَنسى الاّ ما شاء اللّه» - اراده الهى حكيمانه و عالمانه است. «الاّ ما شاء اللّه انّه يعلم...» - اقتضاى بعضى از امور آن است كه پنهان باشد. «ما يخفى» (كلمه «يخفى » در قالب فعل مضارع بيانگر آن است كه مخفى بودن بعضى امور، مقتضاى طبيعت آنهاست.) https://eitaa.com/masjed_morteza_ali