eitaa logo
مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی
6.6هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
966 ویدیو
137 فایل
هدف این کانال اطلاع رسانی،معرفی مساجد فعال در تراز اسلام ،تولید محتوا، ارائه راهکارهای اجرایی و تبادل تجربیات برای تمامی حلقه های میانی و عناصر مسجد می‌باشد. تبادل نداریم ارتباط با ما: https://eitaa.com/a_r_m_t
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعّالان دفاع مقدّس و مقاومت ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ 💠درباره واقعه دفاع مقدس 🔖اهمیت شناخت دفاع مقدس ✔️واقعه‌ دفاع مقدّس یک برهه‌ برجسته و مهمّی از تاریخ کشور ما است. ◀️این مقطع را باید درست بشناسیم و آن را به اذهان نسلهای بعدی معرّفی کنیم. ♦️ در این شناخت درسهای بزرگی وجود خواهد داشت و کارهای بزرگی پیش خواهد رفت. 🔖زوایا و دیدگاه‌های مختلف در شناخت عظمت دفاع مقدّس 🔍عظمت این حادثه را از چند زاویه میشود مشاهده کرد: 1️⃣ از چه چیزی دفاع میشد؟ ♦️انقلاب اسلامی ♦️جمهوری اسلامی ♦️تمامیت ارضی کشور 👈طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البتّه هدف جبهه‌ی اساسی و مهمّ دشمن انقلاب بود. 2️⃣دفاع در مقابل چه کسی انجام میگرفت؟ ⭕️همه‌ قدرتهای مطرح آن روز دنیا شدند و در حمله‌ به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، سهیم شدند. 📍گفته میشد مشوّق اصلی حمله‌ به ایران هم آمریکایی‌ها هستند 📌آمریکایی‌ها: ❌جایگاه و آرایش نیروهای ما را نقشه‌برداری میکردند به طور مداوم در اختیار آنها میگذاشتند. 🔺شیوه‌های راه‌کنشی را، یعنی تاکتیکی را، در اختیار صدّام قرار میدادند. 📌اروپایی‌ها: ❌ فرانسوی‌ها پیشرفته‌ترین تجهیزات هوایی را در اختیار عراق قرار دادند. ❌آلمانی‌ها امکانات تهیّه‌ تسلیحات شیمیایی را در اختیار صدّام قرار دادند و کمک کردند. 🔻بلوک شرق، شوروی سابق و کشورهایی که در اروپای شرقی بودند: ❌از امکانات زمینی و هوایی، هرچه میخواستند در اختیار او گذاشتند. ❌کشورهای عربی پول بی‌حساب در اختیارش گذاشتند. هم پول دادند، هم مسیر رفت‌و‌آمد. 👈همه کمک کردند. مهاجم اینها بودند؛ ما چه؟ ◀️ما کمک‌کننده‌ای نداشتیم؛ حتّی امکانات و تسلیحاتی که حاضر بودیم پول بدهیم بخریم، فراهم نمیشد مگر بندرت. ❇️در یک چنین رویارویی‌ای ملّت ایران توانست روی سکّوی پیروزی بِایستد و با شکوه خودش را به دنیا نشان بدهد. 3️⃣دفاع‌کنندگان چه کسانی‌ بودند؟ 🔍ظاهر دفاع‌کننده‌ها، ظاهر ارتش و ظاهر سپاه، یا به شکل همین تنظیمات متعارف دنیا بود امّا باطنش اصلاً شباهت به لشکرکشی‌های دنیا نداشت. 🌟فرمانده این مجموعه ــ امام بزرگوار ــ یک مرد الهی بود؛ ✨یک عنصر الهیِ بی‌نظیر؛ ✨در کنار دانش و فکر و تجربه دارای آن روح زلال و صفای معنوی بود؛ 🔺لذا نفَسش تأثیر داشت. 🌟صبغه دینی دفاع مقدّس 🔻وقتی صبغه‌ دینی هست، نتیجه این میشود که: ✨این جوان با شوق شهادت حرکت میکند برای اینکه برود جبهه. ✨خانواده‌ها، پدرها، مادرها، همسرها راضی میشدند به اینکه این جوان برود جبهه، برای خدا. ✨خطوط مقدّم جبهه‌ی ما، محراب عبادت بود. 🌟حضور عمومی ملت ♦️جبهه‌ جنگ فقط منطقه‌ی زدوخورد نبود، پشت جبهه هم جبهه‌ جنگ بود. 🔻در دنیا پادگانها محلّ تأمین نیرویند؛ 👌اینجا پادگانها هم بودند: 📍مسجدها 📍هیئتها 📍دانشگاه 📍حوزه 📍مدارس و دبیرستان‌ها هم بود. 👌در بخشهای گوناگون پشتیبانی، خانواده‌ها، زنان خانه‌دار و دیگران هم بودند. ⬅️نمیگویم همه‌ آحاد ملّت بودند امّا در سطح عموم مردم و لایه‌های گوناگون اجتماعی این حرکت حضور داشت. ❇️در این بخش، بخصوص در این بخش سوّم ده‌ها کار تبیینی و هنری میشود انجام داد 4️⃣آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود؟ 🔹حفظ تمامیّت ارضی 🔸کشف عظمت توانایی‌های ملّت 🔹ایمن‌سازی کشور از تهاجم‌های نظامیِ محتمل 🔸شناخت ظرفیّت‌های انسانی ملّت ایران 🔹گسترش مرزهای فکری و معرفتی انقلاب اسلامی 🔸گسترش فرهنگ مقاومت و اتّکاء به نفس 🔹رشد و استحکام فکر مقاومت در داخل کشور 💠درباره نیروهای مسلّح ❇️نیروهای مسلّح جزو نوامیس حتمی هر جامعه‌ای هستند؛ وجودشان جزو آن عناصر اصلی است که بدون آن، یک جامعه سرپا نمیماند. ♦️باید به نیروهای مسلّح از جهات مختلف رسیدگی کرد، حضورشان را مغتنم دانست، تلاششان را ارج نهاد؛ 👈چه آن کسانی که این ایمنی را در مرزها به وجود می‌آورند، چه آنهایی که در داخل به وجود می‌آورند. 🔖نکته‌ای خطاب به خود نیروهای مسلّح ✔️منطق قدرت در اسلام، استعلاء نیست؛ 👈یعنی هرچه قدرت شما بیشتر بشود: ◀️باید تواضعتان بیشتر باشد، ◀️انعطافتان بیشتر باشد، ◀️توجّهتان به خدا بیشتر باشد. ❇️اقتدار با زبان خوش منافاتی و رفتار مهربانانه هیچ منافاتی ندارد. ✨با زبان نرم گاهی بیشتر و بهتر میشود خیلی از موفّقیّتها را به دست آورد. 💡نیروهای مسلّح کار خودشان را قدر بدانند، ارج بنهند، اهمّیّت بدهند، افتخار کنند به کاری که انجام میدهند؛ 📍مردم هم بایستی قدر اینها را بدانند. ☑️نیّتها را خدایی کنیم. 👈همین که شما: 🔹به مردم رحم میکنید 🔸به کشور میخواهید خدمت کنید 🔹میخواهید یک کار هنری خلق کنید که چهار نفر را هدایت کند 🔺این نیّت خدایی است. ✨با نیّت خدایی که وارد بشویم، خدای متعال هم کمک خواهد کرد.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 عظمت مقاومت یک ملت 👆 گوشه‌هایی از کمک‌های فراوان قدرت‌ها به صدام در جنگ تحمیلی به روایت رهبر انقلاب اسلامی ✏️ رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز: اگر با این زاویه که «مهاجمها چه کسی بودند» به قضیّه نگاه کنیم، عظمت و اهمّیّت دفاع مقدّس روشن خواهد شد. قضیّه این بود که همه‌ی قدرتهای مطرح آن روز دنیا شدند یک جبهه و در این حمله‌ی به ما، حمله‌ی به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، سهیم شدند... در یک چنین نبردی، در یک چنین رویارویی‌ای ملّت ایران توانست روی سکّوی پیروزی بِایستد و با شکوه خودش را به دنیا نشان بدهد؛ عظمت این است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
💪 این شما و این قدرتمند ترین نرم افزار ویرایش فیلم و عکس 💠دوره نرم افزار با تدریس استاد 👤 محمد طاهری امیری 🔺مدرس دوره های تخصصی تولید محتوای چند رسانه ای 🤩بصورت کاملا مشاهده دوره✅ هم اکنون در بخش 📱لینک دانلود: https://zil.ink/app.masjediha @masajed313 https://eitaa.com/masjedteraz
💥با سلام با تشکر از شرکت کنندگان در خیر عظیم 💢جهت ملاحظه: 👈آماری از دریاشوی مرداد ماه و گوشه ای از فعالیت های صورت گرفته https://eitaa.com/masjedteraz
فراخوان دومین جشنواره ادبی و هنری نماز مخاطبان:اهالی فرهنگ وهنر، فرهنگیان، مربیان وکلیه آگاهان به معارف دینی درحوزه کودک ونوجوان گستره اجرا: ملی محورجشنواره:ادبیات داستانی ونمایشی بخش ویژه:پویانمایی اقتباسی ازادبیات داستانی قالبهای جشنواره: رمان بلند نوجوانان، مجموعه داستان های کوتاه کودک ونوجوان، نمایشنامه نویسی، فیلم نامه نویسی و پویانمایی (اقتباسی) موضوعات جشنواره: *نماز جماعت مسجد و مدرسه عامل تعاون و کارجمعی، روابط اجتماعی، مواسات و همدلی، زمینه ساز دولت مهدوی *نماز، تقویت کننده صلابت، شجاعت، عزت و امنیت ملی و مسئولیت اجتماعی * نماز، عامل عفاف، آرامش و امنیت فردی و اجتماعی * نماز، عامل تحکیم و تعالی بنیان خانواده، تربیت فرزندان صالح و پایداری ارزشهای انسانی در جامعه * نماز، عامل استقلال، خودباوری، خوداتکایی و انسجام ملی، خنثی کننده رکود و توقف و رونق تولید * نماز و معنویت عامل پایبندی به ارزش ها و دستاوردهای ملی، توسعه پایدار و پیشرفت ایران اسلامی نحوه ثبت نام و ارسال آثار: علاقه مندان می توانند از ۲۱مرداد لغایت ۲۱ آذر۱۴۰۲ از طریق سامانه noor_namaz_ir نسبت به ثبت نام و ارسال آثار اقدام نمایند. جوایز، هدایا و سیاست های حمایتی: اهدای دیپلم افتخار، لوح تقدیر و هدیه نقدی حمایت در ارتقاء سطح کیفی آثار منتخب حمایت در چاپ و نشر آثار منتخب حائز شرایط در ظرفیت های مکتوب، مجازی و رسانه ملی داوری و انتخاب آثار:از۲۲ آذر لغایت ۲۱دی۱۴۰۲ اعلام نتایج: ۵بهمن۱۴۰۲ (مصادف با ولادت امام علی علیه السلام) اختتامیه جشنواره:دهه فجر۱۴۰۲ https://eitaa.com/masjedteraz
🇮🇷 منشور چهاروجهی رهبرمعظم انقلاب امام خامنه‌ای مدظله‌العالی برای بهتر «شناختن و شناساندن » https://eitaa.com/masjedteraz
🎥 حضور متفاوت حجت الاسلام و المسلمین دکتر بِنیسی در مسابقه تلویزیونی ✅ جهت تماشای این قسمت از برنامه میدون، از پیوند زیر استفاده کنید: ➡️ https://telewebion.com/episode/0x854cedb ⬅️ ♨️ به بازیکده، سرزمین بازی‌های ایرانی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/1504051202C208b84b934 https://eitaa.com/masjedteraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📩 نامه تکان دهنده حاج قاسم به دخترش 😢 من نمک در چشم می پاشم تا... ⁉️چه کنم برای آن دختر گریان.. من و شما کجای راه ایستاده ایم⁉️ https://eitaa.com/masjedteraz
علت گرامی داشتن «هفته دفاع مقدس» چیست؟ ۱. حدود ٢١٠ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید!!! ۲. حدود ١٩۵ سال پیش و باز هم درزمان فتحعلی‌شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقه‌ی «ایروان، نخجوان و بخش‌هایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!!! ۳. حدود ١۶٧ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد!!! ۴. حدود ١۵٢ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شد!!! ۵. حدود ١۴٢ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!!! ۶. حدود ١٠۴ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوق‌الدوله براساس پیمان منطقه‌ای مستشاران انگلیس، جزایر نفت‌خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومترمربع رسماً از ایران جدا شد!!! ۷. حدود ٨۶ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخش‌های عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله «ارتفاعات سوق‌الجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق‌؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد!!! ۸. حدود ۶٩ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید!!! ۹. و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد!!! و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و خیانت پادشاهان میهن‌فروش در کل تاریخ جهان بی‌سابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک‌سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد!!! اما در زمان جمهوری اسلامی و پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم! ❤️هفته دفاع مقدس گرامی باد🌷 https://eitaa.com/masjedteraz
🌹روز جهانی سالمند گرامی باد🌹 در خانواده ای که بزرگترها کوچک شوند کوچکترها هیچ گاه بزرگ نخواهند شد. ❤️❤️❤️ https://eitaa.com/masjedteraz
هدایت شده از هجرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛جنگ حجاب استایل ها علیه ها با پوشش‌های جذاب درحال تحریف معنای حجاب و عفاف هستند. اکنون این حجاب استایل نادان به تحریف معنای قران رو آورده است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش مطالعه هزار صفحه در هفته توسط استاد علی غلامی؛ استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از هجرت
بستان بخشنده
مسجد تراز انقلاب اسلامی در نگاه رهبری ✅بخش اول 🔺 مرکز حرکت نهضت اسلامی 🔹 از ابتدای شکل‌گیری هویت مسجد در اسلام و تاریخ اسلام، این مکان مقدس و پربرکت منشأ تحولات مهمی بوده است که نتایج و ثمرات گسترده آن مشهود است. در عصر کنونی نیز مساجد به‌عنوان مرکز اصلی مبارزه با رژیم طاغوتی، نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. روحانیت و مردم در مساجد علاوه بر تحکیم معارف اسلامی، به تقویت مبانی و شیوه مبارزه سیاسی می‌پرداختند و شبکه مبارزان انقلابی، حول منبر و محراب شکل گرفته بود. «یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی... این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند... و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته رژیم طاغوت شد.» ۱۳۷۵/۱۰/۱۹ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه نهضت نیز «مرکزِ تشکّل لازم بود، هسته‌ی مرکزی لازم بود؛ این هسته‌ی مرکزی را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّی قبل از اینکه اعلام پیروزی بشود، معیّن کردند: مساجد... بعد هم یک سازمان‌دهی عظیم مسجدی تشکیل شد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ در دوران دفاع مقدس هم محوریت با مساجد بود واقشار مختلف «از مساجد [به جبهه] اعزام شدند، پیکرهای مطهّر شهدا به مساجد برگشتند، در مساجد غالباً توجیه شدند.» ۱۳۹۸/۹/۶ نقش مساجد در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های گوناگون سازندگی، خدمت‌رسانی و تقویت اموراجتماعی، کمک‌های مؤمنانه، بصیرت‌افزایی سیاسی و کار فرهنگی و... تداوم چشم‌گیری داشته است. از این رو لازم است تا با نگاه به ظرفیت بالای مساجد که می‌توانند قطب فرهنگی و اجتماعی هر محله و منطقه در روستاها و شهرها باشند، اصول و مؤلفه‌های مسجد تراز اسلامی مورد توجه قرار گیرد. 🔺 پایگاه همه‌ی کارهای نیک 🔹 در جامعه اسلامی، مسجد چه جایگاهی دارد و مساجد چگونه می‌توانند در جامعه به اصلاح امور اجتماعی و تقویت فرهنگ کمک کنند؟ برای پاسخ به این سؤال باید بدانیم که «روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پرانگیزه میسازد. در هر جا سامان زندگی است، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب و کار تا فرودگاهها و جاده‌ها و پایانه‌های سفری و تا آسایشگاهها و بیمارستانها و بوستانها و گردشگاهها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد.» ۱۳۹۰/۷/۱۹ 🔹 مساجد متعلّق به تمامی اقشار یک جامعه اسلامی است و «همچنان‌که معروف شده در زبانها واقعاً پایگاه است. نه‌فقط پایگاه برای فلان مسئله‌ی اجتماعی، [بلکه‌] مسجد میتواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ اما باید توجه داشت که تمامی اموری که در مسجد انجام می‌گیرد بر مدار الهی باشد «اگر کار اجتماعی هم در اینجا انجام میگیرد... باز بر محور ذکر است.‌» ۱۳۹۵/۵/۳۱ بنابراین در اجتماع اسلامی نقطه‌ی عزیمت، عبارت است از مسجد و ایجاد این مرکز مهم از ابتکارات اسلام بوده است. 🔺 پایگاه تعلیم و نشر معارف دینی 🔹 ماهیت «مسجد با معابد مسیحی و یهودی و بودایی و بعضی جاهای دیگر که ما دیده‌ایم یا شنیده‌ایم متفاوت است. در مسجد، پیغمبر اکرم نمیرفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید... شما در تاریخ اسلام مشاهده میکنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌شنویم و در روایات میخوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقه‌ی درس زید و عمرو و بکر از نحله‌های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ معنای این خیلی متفاوت است با کلیسیا یا با کنیسه‌ی یهودی که فقط میروند آنجا، یک عبادتی میکنند و بیرون می‌آیند.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ و این شیوه نبوی(ص) که مسجد تنها جای نماز نیست بلکه پایگاهی جهت تعلیم و نشر معارف و علوم دینی است، وظیفه و کارکرد امروز مساجد را به خوبی نشان می‌دهد. «مساجد باید مَدرَسِ تفسیر و حدیث و منبرِ معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.» ۱۳۸۹/۷/۱۸ مسجد به عنوان محل اجتماع مؤمنان، نمی‌تواند نسبت به مسائل محیط پیرامون خود بی‌تفاوت باشد، بلکه ظرفیتی بی‌بدیل در دستگیری از محرومان، رسیدگی به احتیاجات اهالی و مرکزی برای صلح و رفق و مدارا است. «مسجد پایگاه انواع و اقسام فعّالیّتهای اجتماعی است... در جامعه‌ی اسلامی همه‌ی آحاد وظیفه دارند، مسئولیّت دارند، باید کار انجام بدهند؛ کار برای پیشرفت جامعه، کار برای امّت. بنابراین اینجا محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ 🔷ادامه دارد... https://eitaa.com/masjedteraz
مسجد تراز انقلاب اسلامی در نگاه رهبری ✅بخش دوم 🔺 هسته مقاومت فرهنگی 🔹 از دیگر مؤلفه‌های مسجد ترازِ انقلاب اسلامی، اثرگذاری فرهنگی و به‌ویژه ارتباط‌گیری با قشر جوان است. «یک مسئله‌ی دیگر در مورد مسجد عبارت است از هسته‌ی مقاومت. مقاومت وقتی گفته میشود، فوراً ذهن میرود به مقاومت نظامی و امنیّتی و امثال اینها. خب بله، آن هم قطعاً مقاومت است، امّا بالاتر از آن، مقاومت فرهنگی است. حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت... بنابراین [مسجد] هسته‌ی مقاومت است، منتها مقاومت بِاَنواعه؛ مقاومت فرهنگی، مقاومت سیاسی، و درجای خود هم مقاومت امنیّتی و نظامی؛ کمااینکه در مساجد [اینگونه بوده‌]» ۱۳۹۵/۵/۳۱ برای انس فزاینده جوانان، که موتور حرکت جامعه محسوب می‌شوند، باید «جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامه‌ریزی کرد... اینکه جوان مسجد را خانه‌ی خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفت‌وآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد. کار را در جامعه جوانها انجام میدهند، پیشران حرکتهای اجتماعی جوانها هستند، اینها هستند که کار میکنند، تلاش میکنند.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ امروز با وجود پایگاه‌های بسیج و همچنین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، جوانان حلقه‌های معرفت را تشکیل داده و با تربیت مسجدی و بروز استعدادهای خویش، برای اثرگذاری مفید در جامعه مهیا می‌شوند. نقش‌آفرینی جوانان و نوجوانان مسجدی در قالب مؤذن، مکّبر، برگزارکنندگان هیئت و مراسم عبادی و سیاسی مسجد و جمع و توزیع کمک‌های مردمی، بخشی از هویت دینی نسل امروز را می‌سازد. 🔺 برنامه‌ریزی برای جذب جوانان به مساجد 🔹 تحقق الگوی مسجد تراز، نیازمند نقش‌آفرینی امام جماعت و متولیان مساجد است «روحانی پرهیزگار، خردمند، کارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشک و پرستار در بیمارستان، روح و مایه‌ی حیات مسجد است… زمزمه‌ی محبت متولیان و مدیران و امنای مساجد، باید دلهای پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند... چه نیکوست که دانش‌آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوی امام جماعت، تشویق شوند. مسجد باید رابطه‌ی خود را با جوانانی که ازدواج میکنند، با کسانی که به موفقیتهای علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی دست می‌یابند... و حتی با نوزادانی که متولد میشوند، برقرار و مستحکم کند.» ۱۳۸۹/۷/۱۸ 🔺 کانون سیاست‌ورزی اسلامی 🔹 در این میان از کارکرد سیاسی مسجد نیز نباید غافل بود. «بعضی‌ها مسجد را از مسائل سیاسی میخواهند بکلّی برکنار بدارند. [میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید... این همان سکولاریسم است...این جفای بزرگی است در حقّ مسجد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ چراکه مسجد در ابعاد سیاسی «در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم کشورهای شمال آفریقا که مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر کشورهایی که سالها در زیر سلطه نظامی استعمار فرانسویها بودند - از مساجد شروع شد، که به پیروزی هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند. انقلاب در این کشورها هم، آن روزی رو به شکست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند که رابطه خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع کردند» ۱۳۷۵/۱۰/۱۹ 🔺 مسجدمحور حرکت فرهنگی 🔹 در فرهنگ اسلامی، بنابر نص قرآن کریم و روایات، مسجد حرمت و جایگاه ویژه‌ای دارد. قرآن کریم در آیه هجدهم سوره توبه، آبادی و حفظ مسجد را کار کسانی خوانده که به خدا و روز قیامت ایمان دارند. امروز به برکت انقلاب اسلامی، بخش مهمی از فعالیت‌های انقلابی و فرهنگی در بستر مساجد و با محوریت جوانان در جریان است. میزان اثربخشی اینگونه فعالیت‌های فرهنگی و معنوی را هم نباید دست کم گرفت، چرا که «مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است؛ شیوه‌ی کار را باید در مسجدآموخت که چه‌کار کنیم.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ سخن پایانی اینکه امروز مساجد می‌توانند با تقویت ایمان دینی و ارتقاء بصیرت سیاسی در عرصه جهاد تبیین ایفای نقش کنند و محلّی برای هم‌افزایی ظرفیت‌های جوانان مؤمن و انقلابی در برابر هجمه‌های دشمنان در جنگ ترکیبی باشند. https://eitaa.com/masjedteraz
🚨هشدار امام نسبت به وضعیت مساجد! مساجد باید مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل می کند، چه گرفتاری ها را حل می کند، این طور بی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد... ✍️صحیفه امام، ج 13، ص 325 https://eitaa.com/masjedteraz
نشاط و صمیمیت در خانه.mp3
1.76M
🔹 صمیمیت در خانه سعی کنیم خانه را به یک خانه ی باصفا و صمیمیت تبدیل کنیم . خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین این چنین بود. با هم بگو و بخند داشتند . 🎙 📺 https://eitaa.com/masjedteraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨بلندگو های مساجد در سراسر بیت المقدس از همه مسلمانان و فلسطینی ها می خواهند که قیام کنند و علیه نیروهای دفاعی اسرائیل جهاد کنند. https://eitaa.com/masjedteraz
💠مسجد هسته‌ی مقاومت است، منتها مقاومت بِاَنواعه؛ مقاومت فرهنگی، مقاومت سیاسی، و درجای خود هم مقاومت امنیّتی و نظامی؛ کمااینکه در مساجد [اینگونه بوده‌]. ✍️امام خامنه ای ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ https://eitaa.com/masjedteraz
مقام معظم رهبری: برای مسجد‌ کارهای نو انجام دهید https://eitaa.com/masjedteraz
خبرش خیلی زود بین همه پیچید، خبر دیدار رهبر معظم انقلاب با ائمه جماعات مساجد استان تهران، آن هم در روز جهانی مسجد، دیداری که ابتدایش مژده‌ها و خبرهای خوش آقای حاج‌علی اکبری به حضور رهبر معظم انقلاب بود و سلام گرمی که امام جماعت آن سال‌هایِ مسجد امام حسن مجتبی مشهد، به همکارانِ امروزِ مسجدی‌اش هدیه می داد. محفلی گرم، به گرمی حلقه‌های معرفتی مسجد، پر از ایده‌ها و نکته‌های ناب که با چاشنی محبت آمیخته شده بود و دوستانه تصویر امام جماعت تراز اسلامی را در قلب مسجد امروز به تصویر می‌کشید. ایده‌ها و نکته‌های زیبای این دیدار صمیمانه و پربار را، از نظر می‌گذرانیم: برای مسجد‌ کارهای نو انجام دهید ایده‌ها اجتماعات مردمی را در مسجد و با محوریت مسجد تشکیل دهیم “اجتماعات مردم به‌طور طبیعی دارای تأثیراتی است. خب، یک عدّه‌ای دُور هم جمع می‌شوند، می‌گویند، می‌شنوند، تصمیم می‌گیرند، ارتباطات فکری برقرار می‌کنند، داده‌ها و گرفته‌های فکری بین خودشان دارند؛ این در کجا اتّفاق بیفتد؟…وقتی اجتماع بر محور نماز و ذکر به وجود آمد، آن‌وقت یک معنای دیگری پیدا می کند، یک جهت دیگری پیدا می کند، دل ها را به سمت دیگری می کشاند؛ این ابتکار اسلام بود”. مسجد را پایگاه تعلیم و تشکیل حلقه‌های معرفتی بدانیم “شما در تاریخ اسلام مشاهده می‌کنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌شنویم و در روایات می‌خوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقه‌ درس زید و عمرو و بکر از نحله‌های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت… مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است”. تبیین امر نماز در مسجد توسط ائمه جماعات “یکی از کارهای مهمّ ائمّه‌ی محترم جماعات در مساجد، تبیین مسئله‌ نماز برای مردم است که قدر نماز را بدانیم؛ اگر این شد، نمازها کیفیّت پیدا خواهد کرد”. مسجد پایگاهی برای همه کارهای نیک “مسجد می‌تواند پایگاه همه‌ کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ افراد؛ و هَلُمَّ جَرّا”. امام جماعت شغل مهم و اساسی مسجد “این را باید یک شغل مهم و اساسی به‌حساب آورد. عرض نمی‌کنیم که وقتی امام جماعت شدیم، از همه‌ی کارهای دیگر دست برداریم؛ نه، می‌تواند انسان به‌قدر ظرفیّت خود به کارهای دیگر علمی یا غیرعلمی بپردازد لکن حقّ مسجد باید ادا بشود. از قبل از وقت شروع نماز انسان برود مسجد با طمأنینه، با سکون نفْس آماده‌ نماز بشود، نماز را با کیفیّت خوب بخواند. بعد اگر برنامه‌ حرف‌زدنی دارد، برگردد طرف مردم و با مردم حرف بزند، برای مردم تبیین بکند”. برای مسجد کارهای نو انجام دهیم “زمان ما، آن زمانی که بنده مثلاً در مشهد امامت جماعت می کردم و مسجد می رفتم، خیلی کارها معمول نبود، بلد نبودند یا بلد نبودیم این کارها را. هر کاری می‌کردیم، نو به‌حساب می‌آمد. امروز بحمدالله این کارها رایج است. گردهماییِ مردمی بر محور اقامه صلات باشد “اگر کار اجتماعی هم در اینجا انجام می‌گیرد، مثلاً تصمیم می‌گیرند که یک تعاونی‌ای درست کنند برای فقرا یا در یک امر خیری تعاون کنند، این با توجّه به اقامه‌ صلات است، با توجّه به ذکر است، برای خدا است، بر محور صلات است”. مسجد مرکز تشکل‌های انقلابی “آن روزهای اوّل انقلاب، آنهایی که یادشان است می‌دانند که همه‌چیز در هم ریخته بود: سلاح بیاورند، جمع کنند، از اینجا بردارند، نکند دستهای غیر مأمونی به کارهایی دست بزنند؛ مرکز تشکّل لازم بود، هسته‌ مرکزی لازم بود؛ این هسته‌ مرکزی را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّی قبل از اینکه اعلام پیروزی بشود، معیّن کردند: مساجد”. مسجد پایگاه فعالیت‌های اجتماعی “اینجا محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است. مسجد برای انجام فعّالیّتهای اجتماعی و پایگاه فعّالیّتهای اجتماعی است”. مسجد هسته مقاومت فرهنگی “مسجد عبارت است از هسته‌ مقاومت… حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت”. شیوه کار فرهنگی را در مسجد بیاموزیم “مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است؛ شیوه‌ی کار را باید در مسجد آموخت که چه‌کار کنیم. اگرچنانچه این سلسله‌ی عظیم، این تشکیلات عظیم خوب کار کند و در همه‌جا کار کند، تأثیراتش برهمه‌ اینها فائق خواهد آمد و می‌‌توانید شما این جوان را، این مخاطب را به معنای واقعی کلمه مصونیّت ببخشید…”. با مخاطبان مسجدی چهره به چهره سخن بگوییم “بارها این را عرض کرده‌ایم که نگاهِ چشم‌درچشم و جلسه‌ نزدیک که نفَس گوینده به شنونده می‌خورَد، یک‌چیز دیگری است؛ این فقط هم در اجتماعات ما تجلّی دارد؛ البتّه در کلّ اسلام در نمازهای جمعه و امثال اینها این هست، لکن در بین شیعه، بُروزوظهور بیشتری دارد”. https://eitaa.com/masjedteraz
درباره چهره‌های مسجدی تحقیق کنیم “۹۷ درصد از شهدای ما مسجدی بوده‌اند، اگر تحقیق بشود، این خیلی حرف مهمّی است. از هر صنفی: دانشجو است مسجدی است، کاسب است مسجدی است، دانش‌آموز دبیرستانی است مسجدی است… این جوان‌ها از مسجد رفته‌اند و جان خودشان را در راه خدا داده‌اند؛ نقطه‌ عزیمت عبارت است از مسجد؛ خیلی حرف بزرگی است، حرف مهمّی است”. مسجد محل جریان شناسی و بصیرت فرهنگی “مسجد، هم پایگاه مقاومت است، هم پایگاه‌ رشد فعّالیّتهای فرهنگی و هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی؛ در دل فرهنگ، سیاست هم هست. در خلال این نگاه، تکلیف آدمها و اشخاص و گروه‌ها و احزاب و جریانها روشن می‌شود که آیا داریم به سمت عدالت اجتماعی می‌رویم؟ آیا داریم به سمت استقلال واقعی دینی می‌رویم؟باید نگاه کرد، جریان‌شناسی کرد…”. هر سه وقت روز در مسجد نماز جماعت برگزار کنیم “هرسه وقت در مسجد باید نماز جماعت برگزار بشود؛ بنا را بر این باید گذاشت. حالا ممکن است بنده مثلاً فرض کنید توانایی ندارم که هرسه وقت بروم، خب یک نفر دیگر را حتماً آنجا بگذارم که سه وقت در این مسجد نماز اقامه بشود. و درِ مسجد از پیش از ظهر که باز می‌کنند برای نماز ظهروعصر، تا شب بعد از نماز عشا باز باشد؛ این‌جور نباشد که درِ مسجد را ببندند”. برای جوان‌ها جایگاهی خاص در مسجد داشته باشیم “جوان مسجد را خانه‌ خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفت‌وآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد. کار را در جامعه جوان ها انجام می‌دهند، پیشران حرکت‌های اجتماعی جوانها هستند، اینها هستند که کار می‌کنند، تلاش می‌کنند”. درس دین را با معنویت و عرفان به جوان بگوییم “دل جوان با نصایح و مطالب معنوی و سلوکی و عرفانی اُنس پیدا می کند، زود اُنس پیدا می کند، زود دلباخته و دلبسته می شود؛ جاذبه‌ جوان‌ها اینها است. شما سخن را، حرف را، اقدام را با معنویّت، با عرفان واقعی، نه عرفان‌های تخیّلی و توهّمی و صوری، یک مقداری آمیخته بکنید، خواهید دید جوان چطور مجذوب می‌شود و می‌آید”. سرگذشت جذاب مساجد را حفظ کنیم در این مساجد علمایی آمده‌اند، ائمّه‌ جماعتی آمده‌اند، رفتارهایی داشته‌اند، برخوردهایی داشته‌اند، مؤمنینی در اینجا آمده‌اند، جوانهایی در اینجا تربیت شده‌اند، از اینجا بسیج‌هایی صورت گرفته، شهدایی داده‌اند، پیکرهای شهیدی به این مساجد برگشته‌اند؛ اینها تاریخ است، اینها سرگذشت‌های جذّاب یک مسجد است؛ این سرگذشت‌ها را باید حفظ کرد”. سرگذشت مساجد را برای آیندگان بگوییم “هرکدام از این مساجد می‌تواند یک سرگذشت واقعیِ جذّابِ درس‌آموزی داشته باشد برای کسانی که امروز در مسجدند و کسانی که فردا به این مسجد خواهند آمد؛ این را در قالب های گوناگون – قالب کتاب، قالب مقالات مجلّه‌ای، قالب عکس، قالب کلیپ- می شود درآورد؛ اینها را می شود تبیین کرد”. روز مسجد را باعنوان یک روز انقلابی مطالبه کنیم فراموش نکنیم که «روز مسجد» اساساً یک روز انقلابی است؛ یعنی تشکیل این روز و تعیین این روز که به خواست و مطالبه‌ی جمهوری اسلامی بود و در سازمان کنفرانس اسلامی به‌عنوان «روز مسجد» تصویب شد…اساس این روز یک چنین اساسی است؛ با این نگاه به روز مسجد نگاه کنید و حرکت را در این مسیر قرار بدهید”. منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران https://eitaa.com/masjedteraz