🖋 | #توییت
👤 محمدرضا زائری
اگر زورم میرسید بودجه دولتی همه نهادهای دینی را از دم قطع میکردم. بلکه آقایان کمی به دستوپا بیافتند و مجبور شوند بهسوی مردم بیایند و نارضایتی مردم و کاهش شدید پرداخت وجوهات شرعی را درک کنند و برای این بیرغبتی عمومی و بیاعتمادی وسیع به نهادهای دینی چارهای بیاندیشند!
تا وقتی بودجهای هرچند اندک باشد -که گاهی به اندازه کاسبی و پورسانت برخی آقازادهها در معاملات است- و تا وقتی که بزرگان با خیال راحت نشسته و به صندلی تکیه دادهاند و حقوق و مزایایشان مرتب پرداخت میشود، طبیعتاً هیچ احساس نگرانی ندارند و به جلب نظر و علاقه و اعتماد مردم نیازی احساس نمیکنند.
#حرف_و_نقد
⁉️ شما چهقدر با نظر آقای زائری موافقید؟ اگر هم مخالفید دلیل مخالفتون چیه؟
🕌 @masjid_sangar
در دانشگاهها مسجد میتواند جایگاه امن و صفا باشد... مجامع دانشجویی در آن صورت جذابترین مرکز تجمع خود را مسجد دانشگاه خواهد یافت و پایگاه تقوا، پایگاه فعالیت جوانان خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب ١٣٨٠/۶/١۵
👨🎓 #روز_دانشجو مبارک باد👨🎓
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
🖋 | #توییت 👤 محمدرضا زائری اگر زورم میرسید بودجه دولتی همه نهادهای دینی را از دم قطع میکردم. بل
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍مسئله به این سادگی نیست آقای زائری!
✍️ #سیدرضا_مؤیدی
«اگر بودجه نهادهای دینی را قطع کنید آقایان به دست و پا می افتند و نارضایتی مردم را درک خواهند کرد»
مطلب بالا توییتی است از جناب حجت الاسلام دکتر زائری
اشتباه امثال آقای زائری این است که:
١. حوزه علمیه را محتاج حکومت میبینند درحالیکه بیش از نیاز حوزه علمیه به حکومت، این حکومت اسلامی است که نیازمند حوزه علمیه است. چرا که پشتوانه تئوریک حکومت را جز حوزه علمیه نمیتواند تأمین کند.
٢. «عدم کفایت وجوهات مردمی برای رفع هزینههای نهادهای دینی» را فرض گرفتند و دلیلش را صرفاً دوری حوزویان از جامعه میدانند؛ در حالیکه به تبع گسترش مأموریت حوزه (بعد از انقلاب) مخارج آن نیز به شدت افزایش یافته. حدس میزنم آقایان از خدایشان هم هست که در قبال کاهش انتظارات از آنها بودجههای پرمنت را هم قطع کنند.
٣. حاکمیت را در مقابل مردم میبینند و خیال میکنند چاره این است که حوزه در کنار مردم بایستد! در حالیکه که از قضا، حوزه باید نقش پیوند و حلقه اتصال مردم با حاکمیت را ایفا کند و اینکه چهقدر این نقش را بر عهده گرفته واقعاً محل سوال است...
البته قبول دارم که در عین حفظ استقلال حوزه باید حمایت و ارتباط متقابل بین حوزه و حکومت برقرار باشد. اما چگونگی برقراری این ارتباط، جای کار بسیار دارد. مسئله به این سادگی نیست آقای زائری!
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
🖋 | #توییت 👤 محمدرضا زائری اگر زورم میرسید بودجه دولتی همه نهادهای دینی را از دم قطع میکردم. بل
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍 مسأله شناسی نادرست و راهحلهای نادرستتر!
✍ #محمد_واثقی / پژوهشگر حوزه حکمرانی
قلمی در نقد فرمایش حجت الاسلام زائری:
مسئله شناسی نادرست و راهحلهای نادرستتر؛ طرحی نو برای تقویت «اتحاد مردم، حکومت و نهادهای دینی» دراندازید.
آقای زائری فرمودند اگر بودجه نهادهای دینی را قطع کنیم، آن نهادها به سمت مردم میآیند و بیرغبتی عمومی به ایشان کم میشود.
در ابتدا چند سوال:
١. منظور شما از به سوی مردم رفتن چیست؟ آیا منظور استفاده از منطق بازار( عرضه و تقاضا) در تبلیغ دینی است؟ واقعا تجویز شما این است که نهادهای مذهبی، خدمات معنوی خود را مردم بفروشند؟
٢. اگر منظور مردمی سازی حوزه و استفاده از وجوهات شرعی است، منافاتی با بودجه حاکمیتی داشتن ندارند و اساساً بودجه مردمی زیاد داشتن دلیلی بر مردمی بودن نیست چرا که در قرون وسطی و حاکمیت کلیسا، بودجه مردمی نهاد دین زیاد بود اما کلیسا هیچ گاه طرف مردم نبود و منافع فئودال ها و پادشاهان رو ترجیح میداد.
٢. با فرض قبول «دوری نهادهای دینی از مردم» آیا علت آن بودجه داشتن آنهاست؟ واقعا اگر بودجه را قطع کنیم این مشکل حل میشود؟ این مساله مساله مهمی است ولی ارتباط آن با بودجه زمانی قابل استناد است که بشود از منطق بازاری برای جایگزینی استفاده کرد که گمان نمیکنم شما به آن باور و اعتقاد داشته باشید.
٣. با این منطق (قطع کردن بودجه «««تحرک بازاری و مردمی شدن »»» افزایش رضایت عمومی) لاجرم بودجه بسیاری از نهادهای فرهنگی، آموزشی و ... نیز باید قطع شود. آیا چنین تجویزی اساسا امکانپذیر و به صلاح است؟
جناب دکتر زائری، نهضت مدیریت دولتی نوین (به بازار سپردن امور) در خود کشورهای غربی هم سالهاست از مد افتاده، چرا که بازاری کردن همه چیز (خصوصاً علم، فرهنگ، تربیت) نه امکان پذیر است و نه به صلاح. امروزه در نهادهای علمی و حتی دینی مختلف دنیا بودجههای عمومی و حاکمیتی سنگینی داریم، و با همین بودجه ضمن حفظ آزادی و استقلال آن نهاد، اهداف هر دو طرف محقق میشود.
اگر حاج آقا زائری معتقدند تامین مالی نهادهای دینی صرفاً باید به صورت مردمی باشد باید گفت:
الف: تامین مالی مردمی منافاتی با همکاری آن نهادها با حکومت نخواهد داشت. باید به دنبال الگوی اتحاد بین نهادهای دینی، حکومت و مردم بود و با پاک کردن صورت مسئله، هدف محقق نخواهد شد.
ب: انحصار تأمین مالی نهادها به مردم، موجب بهبود کارآیی و اثربخشی نهادهای دینی نخواهد شد. تامین مالی مردمی به رغم قوتها دارای معایب زیر است:
١. با انحصار تأمین مالی در وجوهات مردم، آن نهاد دینی یا حتی علمی سست و شکننده میشود و اگر تأمین مالی به هر دلیلی صورت نگیرد آن نهاد، ضعیف و حتی ممکن است از بین برود.
٢. آن نهاد دینی یا علمی دچار تعارض منافع خواهد شد. از سویی خطر پوپولیست شدن (برای جلب نادرست رضایت عامه) او را تهدید میکند و از طرفی تلاش برای بقا چه بسا او را به ورطه امور غیر ضرور (و البته خوب) بکشاند.
٣. ارائه خدمت آن نهاد اگر بازاری نباشد، معمولا محدود میشود و دایره گستردهای نمیتواند داشته باشد، چرا که بودجهای برای گسترش کار نیست.
۴. این نهادها معمولاً هزینهای برای تحقیق و توسعه ندارند و به همین خاطر فعالیتهای آنها بدون پشتوانه کارهای کارشناسی و برنامه دقیق است.
در جمهوری اسلامی پیوستگی مردم، نهادهای دینی و حکومت اصل است. با پاک کردن یکی از این ها، مسئله حل نخواهد شد. طرحی نو دراندازید.
🕌 @masjid_sangar
14.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | #مسجد_تی_وی
#حجت_الاسلام_علوی_تهرانی:
مساجد از نظر درآمدی در مضیقه هستند. شما به بعضی مساجد که رقبات زیاد دارند نگاه نکنید. همهی مساجد دارای منابع درآمدی نیستند. شما وقتی میگی فی سبیل الله، یک طیب الله هم باید بگی! باز بودن درِ مسجد هزینه دارد!
🕌 @masjid_sangar
🖋 | #توییت
👤 اسماعیل آذری نژاد
امروز در سرما بچهها را راه ندادند در مسجد قصه بخوانند. جالب اینکه هیچ کس در آن نماز نمیخواند. میگویند فرشها را نجس میکنند. مسجد اگر مکانی برای رشد کودکان نباشد من در آن نماز نمیخوانم.
امام جماعت دو مسجد بود، بزرگسالان رفتار خوبی با کودکان نداشتند، امام جماعتی را به لقایش بخشیدم.
🕌 @masjid_sangar
🔰 | #کار_خوب
📍دو هزار مسجد در خدمت مردم!
کار خوب چند سازمان و مجموعه استان خراسان رضوی که با طرح «مسجد سنگر سلامت» ظرفیت دو هزار مسجد استان را فعال کردهاند. در این طرح تیمهای حداقل ده نفره آموزشدیده و سازمانیافته، کارِ شناسایی، هدایت، آموزش، مراقبت، درمان و حمایت امور شخصی، شغلی، معیشتی بیماران کویید١٩ و خانوادههایشان را در هر محله با هدایت تخصصی بسیج جامعه پزشکی انجام میدهند.
#مسجد_و_کرونا
🕌 @masjid_sangar
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | #مسجد_تی_وی
انتشار به مناسبت ٢٠آذرماه سالگرد شهادت شهید محراب #آیتالله_دستغیب
📍بیقراری مردم در اولین نماز جمعهِ بدون امام جمعه محبوب
خبر شهادت آیتالله دستغیب توسط فرزندشان در تریبون نماز جمعه و واکنش مردم به خبر از دست دادن امام جمعهشان دنیا دنیا حرف در آن نهفته است...
⁉️فیالحال رابطه #امام_و_امت چهقدر در میان جامعه ما جاری و ساری است؟
🕌 @masjid_sangar
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍محراب؛ کانون مبارزات شهید دستغیب
✍ #محمدحسین_علیزاده_کیاپی / پژوهشگر حوزه مسجد
اسطوره اخلاق و مبارزه پس از سالها فعالیت تربیتی، تشکیلاتی و مبارزاتی در مسجد جامع شیراز، مسجد الرضا، مسجد المهدی، مسجد امام حسین و... بعد ازانقلاب امامت جمعه شیراز را برعهده میگیرد و اثرگذاری خود را در محراب نماز جمعه پیش میگیرد که نهایتاً منافقین برنمیتابند و با اجرای برنامه ترور، سیدعبدالحسین که مولود روزهای عاشورایی 1332 بود را به شهادت میرسانند
🔻یادداشت کامل را در سایت سنگر مسجد بخوانید.
http://masjidsangar.ir/?p=657
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📝 | #یادداشت_همسنگر 📍محراب؛ کانون مبارزات شهید دستغیب ✍ #محمدحسین_علیزاده_کیاپی / پژوهشگر حوزه مسج
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍محراب؛ کانون مبارزات شهید دستغیب
✍ #محمدحسین_علیزاده_کیاپی / پژوهشگر حوزه مسجد
به محض آمدن، کار را از مسجد طالبیون شروع میکند، سیدعبدالحسین خوب متوجه این مهم شده است که به بیان امام راحل «مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ است، محل حرب است. این را میخواهند از دست شما بگیرند...» ماه رمضان سال ١٣٢١ نزدیک است و مسجد طالبیون ظرفیت جمعیت مشتاقان منبر سیدِ تازه برگشته از نجف اشرف را ندارد. او که محل مبارزه را خوب شناخته است آستین بالا میزند و به کمک مردم از شبستان وسط مسجد جامع عتیق شیراز نخاله برداری میکند و با زحمت فراوان، مسجد تا حدودی آماده پذیرایی زائران خانه میشود. نهایتاً بعد از ماه مبارک، مصممتر از قبل، بنای مقدس و دیرینه را تکمیل بنا میکند. او که از پشتوانه غنی اخلاقی برخوردار بود انسانهای زیادی را جذب مسجد کرد. شیوههای تربیت اسلامی را در قالبی لطیف برای نسلهای جامعه مطرح کرد و خود عملاً به تربیت جوانان و مستعدان جامعه اسلامی همت گماشت.
اگر «صلاةالخاشعین» را خوانده باشیم و مجذوب زهد و عرفان نگارنده کتاب باشیم سخت است که باور کنیم این سیدعبدالحسین، مرد سترگ عرصه اخلاق و مهذب نفوس، همان آیتالله دستغیب است که در تبیین ولایت فقیه و ساماندهی مبارزات علیه رژیم بر قلهی شجاعت و حماسه قرار دارد. شخصیتی که در قیام ١۵خرداد میدرخشد و در روزهای پرخفقان سال ۵۶، پس از سالها سختی زندان و تبعید، دلیرانه در برابر توهین به امام میایستد و در مسجد جامع شیراز چنان میخروشد که ساواک را به لرزه در میآورد.
اسطوره اخلاق و مبارزه پس از سالها فعالیت تربیتی، تشکیلاتی و مبارزاتی در مسجد جامع شیراز، مسجد الرضا، مسجد المهدی، مسجد امام حسین و... بعد ازانقلاب امامت جمعه شیراز را برعهده میگیرد و اثرگذاری خود را در محراب نماز جمعه پیش میگیرد که نهایتاً منافقین برنمیتابند و با اجرای برنامه ترور، سیدعبدالحسین که مولود روزهای عاشورایی ١٣٣٢ بود را به شهادت میرسانند که به فرموده رهبر کبیر انقلاب: «دستغیب به دستِ غیبنشینان ملکوت سپرده شد و در آغوش رفیق اعلی آرمید. او نمرده، که زندگانی جاوید در جرگه پردهنشینان قدس و عاشقان لقاءالله یافت.»
🕌 @masjid_sangar
📚 | #کتابخانه_مسجد
📕 #فرزندان_مسجد
چهل خاطره از شهدای فرهنگی مساجد
📑 ناشر: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
🔻درباره کتاب:
انتشارات شهید ابراهیم هادی مجموعه «فرزندان مسجد» را با کمک اهالی مسجد جمعآوری نموده است. به بیان مؤلف کتاب وقتی خبر این کتاب به رهبر معظم انقلاب میرسد ایشان بسیار استقبال میکنند و عباراتی به این مضمون میفرمایند که ما در مورد دفاع مقدس فعالیت کردهایم اما متأسفانه در مورد فرهنگ مسجدی و نیروهایی که در مسجد تربیت شدند کمکاری کردیم. باید زودتر از اینها برای مسجد کار میکردیم.
🕌 @masjid_sangar
🔰 | #حرف_حساب
📍امام جماعت مسجد نیاید بهتر است!
💬 مرحوم #آیت_الله_محمد_یزدی / رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و یار دیرین امام و رهبری
برای ساخت مسجد کار لازم است اما وجود ائمه جماعت در مساجد نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وجود امام جماعت در مسجد مهم است. بهنظرم ثواب مسجد ساختن به وجود امام جماعت است.
سفارش من به خیرین مسجدساز این است که پس از ساخت مسجد به فکر امام جماعت باشند و امام جماعت هم باید با مردم رابطه داشته باشد، مردمی باشد و بتواند با مردم و نسل جوان ارتباط خوبی داشته باشد.
اگر امام جماعتی در مسجد فقط نماز بخواند و با مردم ارتباط نداشته باشد، من این امام جماعت را قبول ندارم و اگر او به مسجد نیاید بهتر است چرا که این شخص به مردم یاد میدهد که کاری به کار دیگری نداشته باشند.
🕌 @masjid_sangar