1_12489468314.mp3
19.38M
تقدیم به شما
و تقدیم به هرکسی که وطنش کربلاست
ما همه هم وطنیم به مرکزیت کربلا
ساعت ها را به وقت حسین کوک کنید
صدای عشق از آسمان می آید
ای هم سفره ی خدا
مشتی ترین ارباب دنیا
ای کسی که گذشتی حتی از پیراهنت
برای بیداری ما
ما را دعا کن 💔💔💔
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#دولتها
🔰از دولت عبرت تا دولت الگو
🔸اعتماد بیش از اندازه دولت روحانی به طرف امریکایی و عدم اتخاذ تدابیر مناسب در مذاکره با غرب، خسارت بزرگی را برای کشور به بار آورده بود. در شرایطی که ایران به تمام تعهدات خود در توافق برجام عمل کرده بود، امریکا به صورت یکطرفه از این توافق خارج شد و در حالی که انتظار میرفت با تغییر دولت در ایالات متحده، سیاستهای این کشور دچار تغییر شود، بایدن هم مسیر ترامپ را در پیش گرفت.
🔸جملگی این مسائل باعث شد تا در دیدار پایانی اعضای کابینه دولت دوازدهم با حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب از تجربیات به دست آمده در دولت حسن روحانی بهعنوان تجربهای برای آیندگان تعبیر کنند:
🔺«یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بیاعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند.»
🔺«مطلقاً نباید برنامههای داخلی را به همراهی غرب منوط کرد زیرا حتماً شکست خواهد خورد.»
🔺«هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و امریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید، موفق بودید و پیش رفتید.»
🔸با توجه به این تجربهها، شهید آیتالله رئیسی دولت سیزدهم را تشکیل داد؛ دولتی که پیش از هر چیز، به دنبال تقویت توانمندیهای داخلی بود.
🔸در حوزه سیاست خارجی نیز دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم افزایش تعامل و در برخی موارد از سرگیری ارتباط با کشورهای همسایه و مستقل از غرب را با محوریت دیپلماسی عزتمندانه در دستور کار خود قرار داد.
🔸رهبر انقلاب اسلامی نیز در دیدار اخیر اعضای دولت سیزدهم، رعایت همزمان تعامل و عزتمندی را از جمله خصوصیات برجسته شهید رئیسی دانستند و تأکید کردند: رئیسی به اصل ارتباط عقیده داشت و اهل تعامل بود اما از موضع عزت، نه آنچنان تند و دورکننده بحث میکرد که ارتباط قطع شود و نه بیهوده خود را دست پایین میگرفت و امتیاز میداد.
🔸حضرت آیتالله خامنهای تلاش بیوقفه برای حل مشکلات تودههای مردم، اعتقاد عمیق به تواناییهای داخلی، صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی، خستگیناپذیری، مأیوس نشدن، رعایت تعامل و عزتمندی در سیاست خارجی، اهتمام به اجرای طرحهای بزرگ، تواضع و بردباری و معنویت و ذکر و توسل را از ویژگیهای برجسته فردی و کاری شهید رئیسی خواندند و تأکید کردند:
🔺رئیسی عزیز به عنوان یک الگو نشان داد میتوان به عنوان رئیسجمهور یک کشور از مجموعه این خصوصیات فکری، قلبی و عملی برخوردار بود و آن را در عمل دنبال کرد.
روزنامهایران
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12490319543.mp3
870K
حجت الاسلام حامد کاشانی :
جنگ صد در صد پیروز را وقتی شما دقیقه 90 رها میکنی پشیمانی دارد
این کشته ها را که میخواهی دفن کنی بچه های یتیم آنها می آیند و میپرسند که چی شد؟ اگر می دانستید پیروز نمیشویم چرا اینها را به کشتن دادید؟
سپاه اسلام برگشته بود و همه خشمگین بودند
به نزدیکی کوفه که رسیدند امام از کسی که از کوفه خارج شد پرسید : درباره ی جنگ چه میگویند؟
او گفت : میگویند علی نتوانست ......
حضرت فرمود :شما حق را روشن فهمیدید. با ماجرای عمار حق روشنِ روشن بود.
میخواستید بپذیرید.
اگر عناد بورزید که من نمی توانم ....
زورکی که کسی را سوی بهشت نمیبرند
و هی به او بگویند حق چیست و او نخواهد بپذیرد
دژ مستحکم مولا را از هم پاشاندند و لشکرش ریخت به هم
و آن طرف که داشت شکست میخورد فهمید چه شد
خودشان هم فهمیدند کار خطایی کردند.....
تفرقه
شکاف
اما دیگر بعد از این تفرقه که درون لشکر حضرت انداختند کوفه لشکر صد هزار تایی به خودش ندید...
دیگر یکپارچه نشد.........
#عبرت_تاریخ
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#انتخابات
#انتخاباتـایران
#ساختارـسیاستـخارجی
✳️ رسانههای غربی: انتخابات ایران روابط با غرب را تغییر نمیدهد .
✅ کارشناسان و رسانههای غربی میگویند دولتهای غربی انتظار ندارند انتخابات ایران، روابط این دولتها با ایران را تغییر دهد.
در این باره وبسایت شبکه سیانان نوشت: مقامات انتخاباتی ایران روز شنبه اعلام کردند که مسعود پزشکیان، نامزد اصلاحطلبان، در میان تشدید تنشها در داخل و خارج از کشور، رقیب «تندرو» خود را شکست داده و در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است. شورای نگهبان، یک نهاد قدرتمند ۱۲ نفره که وظیفه نظارت بر انتخابات و قانونگذاری را بر عهده دارد، قبل از اینکه پزشکیان بتواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، او را تایید کرده بود. انتخابات زودهنگام پس از آن برگزار شد که ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور فقید این کشور در سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه می در شمال غرب ایران به همراه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات درگذشت. رهبران روسیه، عربستان سعودی، پاکستان و سوریه از اولین کسانی بودند که به پزشکیان تبریک گفتند. در حالی که رئیسجمهور ایران از برخی اختیارات برخوردار است، ولی قدرت نهائی در ایران در دست رهبر این کشور است. آیا او میتواند تغییری در ایران ایجاد کند؟ صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتمهاوس در لندن، گفت بعید است که انتخاب پزشکیان بلافاصله به تغییر سیاست تبدیل شود. اما پزشکیان گفته است که سعی خواهد کرد از طریق و درون سیستم کار کند تا شاید تغییراتی را ایجاد کند. این نشاندهنده محدودیت اختیارات ریاست جمهوری در ایران است اما ممکن است فضای بیشتری برای مانور بر روی آزادیهای اجتماعی بیفزاید. به گفته کارشناسان انتظار نمیرود پزشکیان سیاست کنونی ایران در جنگ غزه را تغییر دهد. وی همچنین از سردار قاسم سلیمانی، فرمانده برجسته نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در حمله آمریکا در سال ۲۰۲۰ ترور شد، تمجید کرده است. او در مناظره اخیر ریاست جمهوری گفت: «من او را مایه غرور ملی و خاری در چشم دشمنان خود میدانم. کارشناسان گفتند، کشورهای غربی انتظار ندارند این انتخابات روابط آنها با ایران را تغییر دهد».
در همین حال، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت که پیروزی پزشکیان در برههای حساس رخ میدهد؛ با تنشهای شدید در خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل و حماس، پیشروی برنامه هستهای ایران و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده. این رسانه آمریکایی همچنین به حمایت پزشکیان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پوشیدن لباس آن اشاره کرد که در ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۱۹ از این اقدام قدردانی کرد.
سی ان بیسی نیز نوشت: رئیسجمهور جدید ایران باید با رئیسجمهور جدید آمریکا که در ماه نوامبر انتخاب میشود روبهرو شود. درگیریها در منطقه و برنامه هستهای ایران دو چالش مهم است. سینا طوسی، پژوهشگر ارشد در مرکز سیاستگذاری بینالملل میگوید: «در حالی که انتخابات میتواند منجر به تغییر در اولویتها، لحن و تاکتیکهای سیاستهای داخلی و خارجی ایران شود، تغییر اساسی در وضعیت موجود بعید است. اصول اصلی هدایتکننده تصمیمات راهبردی ایران، به ویژه در مورد آمریکا و اسرائیل، ریشه محکمی در چهارچوب وسیعتری دارد که از سوی رهبری ایران و نهادهای تأثیرگذاری مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین شده است.
خبرگزاری انگلیسی رویترز هم پزشکیان را یک سیاستمدار «میانهرو میانرده» که چندان در فضای سیاسی ایران مطرح نبوده معرفی کرده و نوشت که پزشکیان ممکن است سیاست خارجی عملگرایانهای را در پیش بگیرد و تنشها بر سر مذاکرات متوقف شده را کاهش دهد. البته بسیاری، نسبت به تحقق وعدههای پزشکیان به ویژه درخصوص آزادیهای اجتماعی تردید دارند و مطمئن نیستند که او قصد رویارویی با روحانیون و نظامیها در حکومت ایران را داشته باشد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، پزشکیان را نامزد اصلاحطلبان معرفی کرده و نوشت: او با وعده دستیابی روابط بهتر با غرب توانست پیروز شود. پزشکیان در جریان تبلیغات انتخاباتی خود وعده هیچ تغییر بنیادینی نداده و بارها تأکید کرده که رهبری باید به عنوان داور نهائی اختلافات داخلی در نظر گرفته شود.
روزنامه واشنگتنپست هم نوشته: پزشکیان پیش از این انتخابات برای غرب فردی ناشناخته بود و پیروزی او یک شکست قابل توجه برای تندروهای محافظهکار بهشمار میرود. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که ایران در برهه حساسی قرار دارد و تنشها چه درخصوص برنامه هستهای و چه در رابطه با مسائل منطقه شدت یافته است.
💢 ادامه مطلب 👇👇👇👇👇
در همین حال، شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، حامی بنیامین نتانیاهو، در سایت خود نوشت: رئیسجمهور منتخب ایران نگرش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اسرائیل را تغییر نخواهد داد، اما با وجود این، اسرائیل انتخاب او را نقطه روشنی در روند داخلی ایران میداند. نامزد اصلاحطلب گرچه مخالف حکومت اسلامی نیست اما انتظار میرود که رویکرد نرمی در قبال بحران منطقه داشته باشد.
اسرائیلهیوم، روزنامه حامی نتانیاهو نیز، پیروزی پزشکیان را تابش نوری ضعیف در یک رژیم تاریک، و او را فردی توصیف کرد که ممکن است از سایر نامزدها کمتر زیان داشته باشد. این روزنامه نوشت: بخت پزشکیان برای تأثیرگذاری بر سیاست خارجی، ضعیف است. ایران از بعد از حمله حماس به اسرائیل در مهر پارسال، نشان داده که مصمم به هر کاری است تا به اسرائیل آسیب بزند و آن را تضعیف کند.
اسرائیلهیوم افزود: عدهای در اسرائیل نگران هستند که ایران از هرجومرج در رقابت ریاستجمهوری آمریکا و این واقعیت که توجه جهانی به جنگ جاری در خاورمیانه معطوف است، استفاده کرده و بیشتر از «خطوط قرمز» در برنامه هستهای خود عبور کند و هرچه بیشتر به دستیابی به تسلیحات هستهای نزدیک شود.
سایت شبکه هفت رسانهای اسرائیل هم میگوید: بر اساس سیستم حکومتی در جمهوری اسلامی ایران، هرچند رئیسجمهور اختیاراتی برای تغییر برنامه هستهای یا امور نظامی ندارد، اما پزشکیان، از بهبود رابطه ایران با غرب و لزوم کاهش سختگیریهای مذهبی حمایت میکند. در عین حال باید نسبت به پزشکیان درخصوص پیامهای محوری انقلاب اسلامی مظنون بود، زیرا صرف اصلاحطلب بودن به مفهوم معتدل بودن نیست.
دانی سیترینوویچ، از افسران ارشد پیشین امان، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل هم، در روزنامه معاریو نوشت: روند رویدادهای ایران پس از سانحه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و حمایت اردوگاه اصلاحطلبان حکومتی از مسعود پزشکیان، اصلاحطلبان را احیا کرده و نامزد فوقاصولگرا را که تندروتر از رئیسی بود، ناکام کرده است. اما هم رهبر و هم مجلس و هم سپاه پاسداران ایران همچنان بر امور اشراف دارند. برای کسانی مانند حسن روحانی و محمدجواد ظریف، مرگ رئیسی مانند یک هدیه، امکان بازگشتشان به صحنه را داده است، تا ماه گذشته شمار اندکی نام پزشکیان را شنیده بودند ولی حال، او رئیسجمهور ایران است و این یک یادآوری برای کسانی است که شتابزده میگویند در ایران در به روی همان پاشنه گذشته میچرخد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12491102907.mp3
10.68M
🚨 تحلیل / پیام ترسناک لبنان به اسرائیل: خانه های شما تا آن سوی حیفا در آغوش ماست به زودی بیشتر خواهد فهمید
#شبنامه / تحولات فلسطین / لبنانی ها فیلمی دیگر به عنوان پیام برای صهیونیست ها فرستادند / این بار تمام منازل مسکونی بی سر و صدا مورد رصد قرار گرفت / روزنامه صهیون: حتی آژیر ها به صدا در نیامده و کسی هم متوجه آنها نشده است / قسمت ۱۶۲۷
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#تکبر
#تحجر
#عاقبت_بخیری
🔻 متن زیر را ۵۰۰ بار بیشتر نیاز نیست بخوانید؛ ۵۰۰ بار با دقت بخوانید...
🔻 حتما بحث عاقبت بخیری را شنیدید. عاقبت بخیری همیشه معماست. کسی آمد پیش امام علی در حالی که نگرانی در چهره اش نمایان بود.
حضرت گفت: چرا میترسی؟ او گفت: ترس از خدا ! حضرت گفت: گناه نکن، از خدا نترس ! نترس مگر اینکه برای عاقبت بخیری خود بترسی.../
وزن موضوع عاقبت بخیری را ببینید؛
شما حتی از گناهان گذشته استغفار کنی و بخشیده شوی اما نمی توانی در عین حال همین الان مطمئن باشی حتما عاقبت بخیر میشوی
🔻یکی از چیزهایی که مانع عاقبت بخیری است، تحجر است. تحجر ریشه آن است که آدم احساس تکبر و غرور بکند به خاطر اینکه بر حق است. به همین سادگی !
آیت الله شاه آبادی استاد عرفان حضرت امام اولین مشکل جامعه ی دینی را غرور به حقانیت میدید.
۵۰ سال قبل از ۵۷ میگوید. تازه ما آن موقع غریب بودیم. اگر زمان ایشان غرور به حقانیت مشکل اصلی ما بود، اکنون که در قدرت هستیم بیشتر اضافه شده است.
🔻 در واقع میتوان گفت بر اساس آیان قرآن اگر بخواهیم مسئله تحجر را دقیقا تر ببینیم باید بپرسیم: چه کسانی دین محمد(ص) را نپذیرفتند؟ همان متحجرینی که آمده بودند در اطراف مکه و میدانستند که آخرین پیامبر اینجا ظهور میکند و علائمش را هم میدانستند و در آیات قرآن آمده اینها طوری علائمش را می دانستند که انگار او را میشناختند اما وقتی آمد به جای آنکه انصارش شوند، بدترین دشمنانش شدند، چون چیزی داشتند مقاومت کردند. اگر چیزی نداشتند که مقاومت نمیکردند.
🔻کار امام زمان از رسول الله سخت تر است. چون او با قرآن می آید با قرآن به جنگش میآیند و وقتی به قتل میرسند قرآن به خون آنها در هم آمیخته است. بعد یاران حضرت می آیند این قرآنها را بردارند نجس نشود.
هم رسول الله با تحجر رو به رو بوده و هم امام زمان ...
هم علی(ع) و هم امام حسین (ع) /
تحجر مسئله ی ساده ای نیست. منجر به کفر میشود... ما مسئله تحجر را باید مسئله ای بدانیم که تهدیدی است برای هرکسی که ممکن است با حقی اشنا شوند.
🔻 در روایت هست آدم متکبر، وقتی آدم مغرور و آدمی متحجر میشود دیگر نمی تواند بفهمد. در روایت گفتند. میگویم تحجر، میگویند: حتما مال گروه خاصی ست. نه ، همه ماییم. ما در معرض این خطر ها هستیم. هرکسی حق طلب است باید گوشش را باز کند. باید اصلاح کند خودش را، گوشش را باز کند، شاید جایی اشتباه رفته باشد.
🔻 عظمت برخی در حق طلبی نیست، در آمادگی در پذیرش حق جدید و پذیرش فهم اشتباه است. و الا هرکسی هر مقدار که از حق فهمید میتواند وارد جهنم شود. (چون ممکن است مبتلا به تحجر شود) طرف رفت مجله خواند و گفت: چه چیزهایی درباره ی خطرات سیگار نوشته اند. گفتند: پس سیگار را کنار میگذاری؟
گفت: نه دیگر مجله نمی خوانم.... آدم سالم از نظر دینی آدمی است که هرکه انتقاد کرده باشد دنبالش میگردد.
🔻شهید چمران در ابتدای وزارت دفاع از بدترین افراد در جلسات مشورتی استفاده میکرد. میگفتند: آقا این فرد شما را قبول ندارد. چرا می آوری در جلسه؟ میگفت : عیب ندارد بگذارید نقد بر دستورات خود را بشنویم....
فرمود: بهترین برادران من کسانی هستند که عیبی را به من بگویند، طرف چنان متحجر است تا عیبش را میگویی با تو دشمن میشود! برای همیشه حسابش را از تو جدا میکند. مهم ترین عامل عاقبت بخیر نشدن تحجر است...
برخی هستند تا به او میگویی اشتباه کردی عاشقانه نگاهت میکنند، اینها در آرزوی عاقبت بخیری هستند و اگر کسی چنین نبود در مسیر تحجر است..../ خلاصه سخنرانی استاد پناهیان با موضوع تحجر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12471804478.mp3
14.88M
#مذهب
#مذهبـعلیهـمذهب
🔉 سخنرانی: مذهب علیه مذهب
#دکتر_مهدی_سعیدی
#هیئت_امام_جعفر_صادق ع | عضو شوید 👇
@Emamsadegh1360
@bimemoj
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#انتخابات
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#انتخابات_چهاردهم_ریاست_جمهوری
✳️ #تجربهـملی
🔻معضلۀ ناانباشتهگی تجربۀ ملّی 1⃣
🖊مهدی #جمشیدی
1⃣ سخن اصلی در یادداشت «آغاز دوبارۀ دورۀ افول ایران» این بود که در قدرت قرارگرفتن نیروهای سیاسیِ غربگرا در ایران، نسبت معکوس با قدرت ایران دارد؛ چنانکه تجربۀ سه دهۀ گذشته نشان میدهد که دورههای «تجدید قدرت غربگرایان»، دورههای «تحدید قدرت ایران» بوده است. این امر بدان دلیل است که ذات و سرشت راهبردِ اقبال به غرب و کرنش در برابر آن، چنین نتیجهای دارد و گشودگی در رابطه با غرب، به معنی گشودگی در فضای ملّی نیست، بلکه ما با فروختن سرمایهها و حراج اندوختههای ملّیمان در پای میز مذاکره و خریدن وعدههای کاغذی و نسیه، دست به «خودتاراجی» زدهایم. سیاست خارجی در عهد دولتهای اصلاح و اعتدال، چنین حاصلی داشت. اگر تجربۀ عهد اصلاح، در دوردستهاست، اما تجربۀ عهد اعتدال، فاصلۀ سهساله با ما دارد و ما در عمل و عین دیدیم که هشتسال «فروشندگی» در ذیل برجام، کمترین نتیجهای نداشت؛ بلکه اقتصاد ملّی را شرطی و متوقف و وابسته کرد و همۀ چرخها را از حرکت افکند و در نهایت، «یک دهۀ تعطیلیِ نسبیِ اقتصاد» را رقم زد. در پایان دولت اعتدال، آیتالله خامنهای خطاب به آنها تصریح کردند که اعتماد شما به غرب، فایدهای نداشت و یک «تجربۀ ملّی برای آیندگان» است.
2⃣ عبور جامعه از دولت روحانی به دولت رئیسی، در اثر همین تجربه محقّق شد؛ جامعۀ سرخورده و ناامید و در تعلیق، دریافت که با برجام نمیتوان گرهها را گشود و رونق معیشت را خرید، بلکه باید از درون، اتّفاقی رخ بدهد. رئیسی کوشید نشان بدهد که در درون ایران، امکانها و استعدادها و قوّهها بهحدّی هستند که ما محتاج گدایی از غرب و در پیش گرفتنِ سیاست التماسی و سازشجویانه نباشیم و نخواهیم «شرف ملّی»مان را با «رونق معیشت»مان معامله کنیم. او توانست میان این دو، جمع برقرار کند و به تعبیر آیتالله خامنهای، «اگر این دولت [شهید رئیسی] ادامه پیدا میکرد، بنده احتمال زیاد میدهم که بسیاری از مشکلات کشور، عمدتاً مشکلات اقتصادی حل میشد.»(در دیدار مردم، ۱۴۰۳/۴/۵). انتظار میرفت که بر اساس تجربۀ شکستخوردۀ دولت روحانی و تجربۀ کامیاب دولت رئیسی، اکثریّت جامعه از اندیشۀ برجامی و برونگرا و بیگانهگُزین و وابسته، خارج شده باشند و اگر کسی در تبلیغات انتخاباتی، اقتصاد را به مذاکره ربط داد و از برجام دفاع کرد، جامعه به وی روی خوش نشان ندهد، اما چنین نشد و بخشی از جامعه، دوباره به «تلۀ تحریف» افتاد و فریب خورد. اگر در سال نود و دو، میشد به جامعه حق داد که خطا کند و دچار این کجروایت بشود که مذاکرۀ با غرب، حلالمسائل معیشت است، اما در سال نود و شش، دیگر نمیشد جامعه را توجیه کرد. حال بر اساس این دو تجربۀ منفی، اگر کسانی امروز، مرتکب «خطای سوّم» بشوند و دوباره به برجام و مذاکره و غرب و سازش، دل ببندند، بهواقع مستحق توبیخ گزنده و نقد صریح و سخن عتابآلود هستند.
3⃣ این بخش از جامعه، حق داشت «انتخاب» کند، اما حق نداشت «فریب» بخورد؛ و حق داشت «نظر» بدهد، اما حق نداشت به «تجربه» ننگرد و دوباره ایران و بقیۀ ایرانیان را درگیر روندهای بیفرجام و بیهودۀ برجامی کند. و در مقابل، ما حق داریم برآشفته بشویم و بگوییم از یک سوراخ، چند بار گزیدهشدن؟! انتخابهای نوسانی و زیگزاگی، تا کی؟! عدمانباشت تجربههای ملّی و تکرار خطاهای پُزهزینه تا کجا؟! چرا باید کسانی بتوانند حقایق را وارونه جلوه بدهند و ذهنیّت جامعۀ ایران را دستکاری کنند و بخشی از جامعه نیز تسلیم و تابع آنها باشد؟! چرا انتخاب سیاسی، از اندیشهورزی و تفکّر مستقل، بریده شده و به دست طوفان کجروایت و هیجان سپرده شده؟! چرا تعقّل به حاشیه رفته و احساس کور و ناموجّه، صدرنشین شده؟! چرا تحریکهای شبانتخاباتی و روزانتخاباتی، آنچنان بر جامعه مؤثّر است که میتواند چرخشزا باشد؟! چرا قومیّت بر ملّیّت، سایه افکنده؟! چرا برنامهمندی و برخورداری از نقشه و طرح برای حکمرانی، یک فضیلت ضروری و قطعی انگاشته نمیشود؟! چرا برخی جریانهای سیاسی احساس میکنند که میتوانند با تحریف و خیانت به واقعیّت، بازی انتخابات را ببرند؟! چرا جامعه، مسیرهای متناقض را انتخاب میکند و در هر دورهای به سویی میلغزد و مجال نمیدهد که غایت و تمامیّت یک مدار حرکتی، تعیّن یابد؟! چرا حرکتهای جمعی ما، تکهتکه و گسسته و غیرتکاملی هستند؟! چرا جامعه دربارۀ گزارههایی که نیروهای دگراندیش بیان میکند، فکر نمیکند و استدلال نمیطلبد و هنر تجزیهوتحلیل و رخنهافکندن در کلیشهها را ندارد؟! چرا جامعه، امروز خودش انتخاب میکند و فردا که نتایج انتخاب ناصواب خودش سربرآورد، ساختار را بر کرسی متهم مینشاند و فرافکنی میکند؟!
💢 ادامه مطلب 👇👇👇👇👇
🔻معضلۀ ناانباشتهگی تجربۀ ملّی 2⃣
🖊مهدی #جمشیدی
4⃣ بهنظرم حتی در سال نود و دو نیز، جامعه نمیباید به گزینۀ معطوف به مذاکره رأی میداد؛ چون در فروردین همان سال، آیتالله خامنهای تصریح کرد که در دولت – یعنی دولت احمدینژاد – تمایلاتی برای مذاکره با غرب شکل گرفته، اما من به سودمندی این مذاکرات، «خوشبین» نیستم. گزینۀ آیتالله خامنهای، «مقاومت» بود و نه «مذاکره». ایشان بر این باور بود که راهحل، «نظریۀ استحکام ساختِ درونی» است و نه تبدیلشدن به یک مجموعۀ اقماری و وابسته. ایشان میخواست ایران را از پیرامون به مرکز سوق بدهد و نسبتِ استعماری ایران با غرب را تمام کند. ایشان معقتد به ارتباط و تعامل بیرونی بود، اما همسایگان و شرق را ترجیح میداد و بر این باور بود که این مسیر، راهگشاتر است. اما استدلال، حریف وسوسهای که خواص در دلوجان توده افکنده بودند نمیشد و سرانجام، حسن روحانی با تکیه بر ایدۀ مذاکره به قدرت رسید و هشتسال برای آزمودن این ایده در میدان عمل، فرصت داشت. یک فرصت گشوده در اختیار وی نهاده شد و او در برجام، حتی از خطوط قرمزِ تعیینشدۀ توسط آیتالله خامنهای نیز عبور کرد، اما باز هم به نتیجه نرسید و شکست خورد. در پایان این دوره، موجی از ناامیدی اجتماعی و بیاعتمادی سیاسی در متن جامعه، ریشه دوانیده بود و همگی، حاصل تجربۀ تلخِ اعتماد به غرب بودند.
5⃣ چرا آیتالله خامنهای به راهحل مذاکره با غرب، «بدبین» بود و بخشی از جامعه به آن «خوشبین» بودند؟! چه کسانی و چگونه، حس خوشبینی را در بخشی از جامعه ایجاد کردند؟! چرا جامعه از خود نپرسید که حسن روحانی که امروز، وعدۀ امکان مذاکرۀ موفق را میدهد، در سالهای پایانی دولت خاتمی نیز به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملّی، همین مسیر را پیمود و پس از دوسالونیم تعلیق هستهای، به نقطۀ صفر بازگشت؟! چرا جامعه برای آزمودن دوربارۀ این وعده، از وی «ضمانت» نخواست و یکباره و بیپروا، تمکین کرد؟! چرا سخن آیتالله خامنهای در این بخش از جامعه، شنیده نشد اما تبلیغات انتخاباتیِ بیپایه و شعاری، اثر گذاشت و این بخش از جامعه را فریفت؟! این بخش از جامعه، در کدام «جهانِ رسانهای» به سر میبردند که چهبسا، حتی استدلالهای آیتالله خامنهای را نشنیده بودند؟! چگونه این بخش از جامعه به پیشرفت پوشالی و برونگرا و وابسته، راضی شدند و همچنان خواستند ذیل تاریخ غرب باشند؟! البته در انتخابات سال نود و شش، رئیسی توانست با کسب شانزده میلیون رأی، نفر دوّم بشود و نشان بدهند که از ظرفیت اجتماعیِ روحانی، کاسته شده است، اما همچنان بخشی از جامعه، به امتداد برجام رأی دادند. بههرحال، میشد از آغاز، به «پیشبینی آیتالله خامنهای» اعتماد کرد و وارد این بیراهۀ تاریخی نشد و این حجم انبوه از فرصتها و امکانها را فدای کاغذپارۀ برجام نکرد. این تجربه، ضرورت نداشت و نوعی تحمیلِ نامعقولِ بخشی از جامعه بر بخش دیگر جامعه بود.
6⃣ در اینجاست که حسّاسیّت آیتالله خامنهای نسبت به نقش «خواص» در جامعه، بهروشنی فهم میشود. هرچه که هست، کنشگری خواص است؛ چون بخش مهمی از جامعه، انتخابش وابسته به ارادۀ خواص است. ریشۀ فتنهها و وسوسهها را نیز باید در «بیرون از جامعه» جستجو کرد: این خواص هستند که فرایندهای «ساختشکنیِ ذهنی» را پی میگیرند و جامعه را از درون، پوک و متزلزل میکنند. بازی سیاسی، برآیند «بازی شناختی» است و صحنۀ سیاسی، برونداد اتّفاقاتی است که «روایتها» و «گزارهها» و «مفاهیم» میآفرییند. همهچیز در اینجا رقم میخورد و ما پیامدها و نتایج عینی را در انتخابهای سیاسیِ جامعه، مشاهده میکنیم. آن دستِ پنهانی که قادر است بازیسازی و ذهنیّتپردازی کند، همین سرآمدان و شهرهگان هستند. موریانۀ تحلیلِ غلط، اندکی پیش از انتخابات به جان جامعه میافتد و ساختار ذهنی را دگرگون میسازد و همۀ بافتهها را پنبه میکند. در زیر پوستِ جامعه، چنین روند نامحسوسی در جریان است. ما ذهنیّتها و فکرها واندیشهها رابه دست باد سپردهایم. اگر انقلاب و انقلابیها، فرهنگ و هویّت و روایت و ذهنیّت و اندیشه و تفکّر را در جامعه ببازند، سیاست و قدرت و حکومت و دولت را نیز خواهند باخت. بهاینترتیب، ایدۀ «دولتِ جوانِ حزباللهی»، بیش از سه سال دوام نمیآورد و پس از آن، دوباره دولت توسعهگرای معطوف به غرب سر برمیآورد. «جامعۀ اسلامی» بر دولت اسلامی، تقدّم دارد؛ وگرنه به اندک تلاطمی، جامعه از انتخاب انقلابیِ خویش بازمیگردد و بهآسانی، قدرت را در اختیار دگراندیشان قرار میدهد. وقتی هویّت اسلامی و انقلابی در بخشهایی از جامعه، رقیق بشود، میوۀ مردمسالاری نیز تلخ خواهد بود.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_12486315590.mp3
4.21M
♨️صوت جلسه شماره ۱۷۷ پخش زنده سه شنبه ها گروه بصیرتی اهل البصر:
🔥موضوع : تحلیل انتخابات ۱۴۰۳
🎙کارشناس: استاد گرامی جناب آقای دکتر مهدی سعیدی
💥جانشین مرکز مطالعات سیاسی معاونت سیاسی سپاه
حجم صوت : ۴ مگابایت
ایتا و روبیکا
@ahlolbasar
#روشنگری | #ثامن
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#انتخابات
#انتخابات۱۴۰۳
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#انتخابات_چهاردهم_ریاست_جمهوری
✅ همه پیشبینی های پرخطا
حرف های باقی مانده از انتخابات بسیار است؛ اما یکی از مهمترین های آن پیش بینی هاییست که خطا از آب در آمد.
🔻دقت کردید؟ رفتید مجدد رجوع کنید؟ چندتائی را مرور کنیم.
✅ پیشبینی غالب این بود که مشارکت آنهم بعد از شهادت رئیسی از انتخابات مجلس بیشتر باشد. در دور اول چنین نشد.
✅ پیشبینی غالب این بود که آمدن پزشکیان و حمایت خاتمی و چه و چه باعث رشد مشارکت اصلاح طلبان می شود و باز هم نشد. تکرار 1400
✅ پیشبینی غالب این بود که در مشارکت حدود 50 درصد جریان غیراصلاح طلب پیروز میدان است و نشد.
✅ پیشبینی غالب این بود که کارآمدی دولت رئیسی منجر به رشد مشارکت می شود اما نشد.
✅ پیشبینی غالب این بود که حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه یعنی استمرار دولت رئیسی اما غیر این رقم خورد.
✅ پیشبینی غالب این بود که سبد رای پزشکیان از جریان اصلاحات پر میشود اما از سبد رئیسی گرفت.
✅ پیشبینی غالب این بود که جمع آرای اصولگراهای 1400 به سبد جلیلی ریخته می شود اما حدود 8 میلیون جدا شد.
چرا؟ این میزان خطای پیشبینی سابقه نداشته است. اینرا کنار آشفته بازار نظرسنجی ها بگذارید که اغلب گرفتار خطاهای عجیب و غریب در پیشبینی مشارکت و آرا شدند. بازهم چرا؟
🔻یک جمله ای اش اینست: ما با پدیده نوظهوری در جامعه مواجهیم که باعث میشود مردم با ابزارهای سنتی و قواعد گذشته پیش بینی نشوند و حتی نظرسنجی ها نیز قابل اتکا نباشد. اما همین نیز چرا؟ این پدیده نوظهور چیست؟
🔻مردم ما و البته همه دنیا در جهان جدیدی زیست می کند که با واقعیت فاصله دارد. فضای مجازی یک دنیای واقعی است اما واقعیت نیست. مردم با تصویری که برای شان ساخته می شود زندگی می کنند. یک تصویر ذهنی که الزاما ارتباطی با واقعیت ندارد و برساخته مجازی است. عمده زندگی مردم در فضای مجازی است؛ پایش روی زمین است اما دل و ذهنش در فضای مجازی.
🔻مهم نیست در واقعیت چه می گذرد، مهم اینست که در مجازی چه چیز ساخته میشود. مهم کارآمدی شهید رئیسی نیست. مهم بازنمایی آنست در تصویرمجازی. مهم خبر نیست، مهم روایت از خبرست.
🔻اما در روایت سازی چه کسی دست برتر دارد؟ کسی که بتواند روایت پرقدرت بسازد. روایت پر قدرت چیست؟ روایتی که بیشتر تکرار شود. چه روایتی بیشتر تکرار می شود؟ روایتی که در شبکه ها و گعده ها و حلقه های متنوع و مختلف بیشتری بچرخد. چه کسی می تواند به این گروه ها دسترسی بیشتری پیدا کند؟ کسی که قدرت حلقه سازی بیشتر داشته باشد و یا نظام زیرساختی حلقه ها را در اختیار داشته باشد. و البته این قدرت می تواند دست ضدانقلاب باشد یا یک جاهل داخلی.
🔻روشن است؟ انشالله عمق دردناک ماجرا حس شده است. یعنی مهم نیست مرزهای شما امن است. مهم نیست جسم ها صیانت می شود. مهم نیست یعنی کافی نیست؛ مهم اینست که ذهن ها در اختیار حقیقت نیست و بدور از واقعیت است.
🔻با این توضیح با قواعد دنیای واقعی نمی شود جامعه را پیش بینی کرد. نظرسنجی نیز خیلی وقت ها به خطا می رود. چون نظرسنجی، نظرخواهی در یک نقطه و لحظه است و معلوم نیست آخرین دریافتی مخاطب از فضای مجازی چیست و چه تصویری برای او ساخته می شود؟ به همین دلیل است که آرا و نرخ مشارکت در 24 ساعته منتهی به صندوق تغییر کرد.
🔻از انتخابات عبور کنیم. رای مردم به چشم ماست. اما مساله را از زاویه حکمرانی تحلیل کنید. آقایان هنوز در حیرت فیلترکردن و فیلترنکردن دو زانو مقابل دنیای پلتفرمی نشسته اند.
💢محسن مهدیان / روزنامه همشهری
@bimemoj
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#محمدرضاقربانی
#کانال_مطالب_تحلیلی در #ایتا 👇
🆔 eitaa.com/mrgh110
#کانال_مطالب_تحلیلی در #تلگرام 👇
🆔 https://t.me/mrgh110
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️