معنای آداب دینی با روحی تازه.pdf
73.4K
#استاد_طاهرزاده:
در شماره 68 متن «صد پرسش از حکمتهای حضور در «جهان بین دو جهان» عرایضی شده که شاید برای تبیین بحث دیروز مفید باشد .
https://eitaa.com/matalebevijeh/8977
اي دارندگان بينائي ها و شنوائي ها و عافيت و متاع دنيا، آيا هيچ پناهگاهي و خلاصي و آيا ملجا و تکيه گاهي وجود دارد، يا توانائي فرار يا مرجعي ديگر داريد، يا نه؟! (حال که نه پناهگاهي و خلاصي هست و نه ملجا و تکيه گاهي و نه توانايي فرار) پس به کدامين مسير منحرف مي شويد و به کدامين سوي برمي گرديد؟ يا به کدامين پشتيبان مغرور مي شويد؟ جز اين نيست که نصيب هر يک از شما از زمين به طول و عرض قامت شما است خوابگاهي که گونه بر خاکش خواهيد نهاد؟ هم اکنون به خود بيائيد اي بندگان خدا، که مهلت وسيع به شما داده شده و روح در طول زمان ارشاد آزاد وبدنها در حال راحت و ميدان تجمع براي زندگي و فرصت باقيمانده زندگي و استيناف اراده ها و مهلت براي توبه و اوقات وسيع است، پيش از کوتاهي زمان و تنگناي خوابگاه نهائي و ترس و جدائي روح از بدن و پيش از رسيدن غائبي که مورد انتظار است و پيش از مواخذه خداوند عزيز مقتدر.
••✾•🍃🌺🍃•✾••
🆔@matalebevijeh
29- دنيا فرصت است. نه فراغت.MP3
26.16M
🎙 شرح#نهج_البلاغه خطبه83
💬 موضوع : دنیا فرصت است، نه فراغت
💯 شماره #جلسه 29 (آخر) انشاالله ازفرداخطبه182بارگذاری میشود
🗣 شارح #استاد_طاهرزاده
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
أُولِي الْأَبْصَارِ وَ الْأَسْمَاعِ وَ الْعَافِيَةِ وَ الْمَتَاعِ هَلْ مِنْ مَنَاصٍ أَوْ خَلَاصٍ أَوْ مَعَاذٍ أَوْ مَلَاذٍ أَوْ فِرَارٍ أَوْ مَحَارٍ أَمْ لَا فَأَنَّى تُؤْفَکونَ أَمْ أَيْنَ تُصْرَفُونَ أَمْ بِمَا ذَا تَغْتَرُّونَ وَ إِنَّمَا حَظُّ أَحَدِکمْ مِنَ الْأَرْضِ ذَاتِ الطُّوْلِ وَ الْعَرْضِ قِيدُ قَدِّهِ مُتَعَفِّراً عَلَى خَدِّهِ الْآنَ عِبَادَ اللَّهِ وَ الْخِنَاقُ مُهْمَلٌ وَ الرُّوحُ مُرْسَلٌ فِي فَيْنَةِ الْإِرْشَادِ وَ رَاحَةِ الْأَجْسَادِ وَ بَاحَةِ الِاحْتِشَادِ وَ مَهَلِ الْبَقِيَّةِ وَ أُنُفِ الْمَشِيَّةِ وَ إِنْظَارِ التَّوْبَةِ وَ انْفِسَاحِ الْحَوْبَةِ قَبْلَ الضَّنْک وَ الْمَضِيقِ وَ الرَّوْعِ وَ الزُّهُوقِ وَ قَبْلَ قُدُومِ الْغَائِبِ الْمُنْتَظَرِ وَ إِخْذَةِ الْعَزِيزِ الْمُقْتَدِرِ.
✅ ترجمه در پست بعدی
👇👇👇👇👇
مطالب ویژه
📖 #معرفی_کتاب 🍃 کتاب تَذْکِرَهُ الاَوْلیاء (به معنای یاد دوستانِ خدا)، کتابی به زبان فارسی از عطار
🔸ذکر فضیل عیاض (رحمة الله عليه)
درنگاه عطار نیشابوری🔸
💠 در کتاب تذکرة الاولیاء 💠
حین دزدی این آیه به گوشش رسید: «الم یَأن لِلّذین آمنوا، اَن تَخشَعَ قُلُوبهُم لِذکر اللهِ»؟ -آیا وقت نیامد که این دل، خفتة شما بیدار گردد؟- چون تیری بود که بر دل ِ فضیل آمد و توبه کرد
در دیدار هارون با وی، از او پرسید: تو را وام هست؟ گفت: آری هست: وام ِ خداوند است بر من. و آن طاعت است. اگر مرا بدین گیرد، وای بر من!.
هارون هزار دینار پیش ِ او نهاد، گفت من تو را به نجات می خوانم و تو مرا به بلا می اندازی.
گفتند: مرد چه وقت در دوستی به غایت رسد؟. گفت: «چون منع و عطا، پیش ِ او یکسان بوَد».
پرسیدند از او که: «اصل ِ دین چیست؟». گفت: «عقل». گفتند: «اصل ِ عقل چیست؟». گفت» «حِلم».
گفت: «هرکه ریاست طلب کرد، خوار شد»
با سفیان ثوری گفت: شبی پیش ِ او رفتم و آیات و اخبار و آثار می گفتیم. سفیان گفت: مبارک شبی بود، فضیل گفت: «نکوهیده شبی بود امشب».
گفتم: «چرا؟» گفت: «از آن که تو همه شب در بند ِ آن بودی تا چیزی گویی که مرا خوش آید و من در بند ِ آن بودم که جوابی گویم تا تو را خوش آید و هر دو به سخن یکدیگر مشغول بودیم. و از خدای -عزّ و جلّ- باز ماندیم. پس تنهایی بهتر و مناجات با حق».
یک روز عبدالله بن مبارک را دید که پیش ِ او می رفت. فضیل گفت: «از آنجا که رسیده ای بازگرد و الّا من باز می گردم. می آیی که مشتی سخن بر من پیمایی و من بر تو پیمایم؟».
گفت: «اگر توانی جایی ساکن شوی که کَس شما را نبیند و شما کس را نبینید که عظیم نیکو بوَد».
گفت: «هرکه را از تنهایی وحشت بوَد و به خلق انس گیرد، از سلامت دور بوَد».
گفت: «هر که سخن، از عمل ِ خود گوید، سخنش اندک بوَد. مگر در آنچه او را به کار آید و هرکه از خدای -عزّ و جلّ- ترسد، زبان ِ او گنگ بوَد».
گفت: «چون حق -تعالی- بنده یی را دوست دارد، اندوهش بسیار دهد. و چون دشمن دارد، دنیا را بر وی فراخ کند.
گفت: «هرچیزی را زکاتی است و زکات ِ عقل، اندوه ِ طویل است» و از آن جا ست که کانَ رسول الله، صلی الله علی و آله و سلّم، متواصِلُ الاحزان- گفت: «چنان که عجب بوَد که در بهشت گریند، عجبتر آن بوَد که کسی در دنیا خندد و نمی داند عاقبت کار خود چون خواهد بود».
گفت: «چون خوفی در دل ساکن شود، چیزی که به کار نیاید به زبان ِ آن کس نگذرد. و از آن خوف، حبّ ِ دنیا و شهوات بسوزد، و رغبت ِ دنیا از دل بیرون کند».
گفت: «هرکه از خدای -تعالی_ بترسد، جمله ی چیزها از او بترسد».
گفت: «خوف و رهبت ِ بنده به قدر ِ علم ِ بنده بود. و زهد ِ بنده در دنیا به قدر ِ رغبت ِ بنده بود در آخرت».
گفت: «به خدا، که اگر آخرت از سفال ِ باقی بودی و دنیا از طلای ِ فانی، سزا بودی که رغبت ِ خلق به سفال ِ باقی بودی، فَکَیفَ که دنیا نیست مگر از سفال ِ فانی، و آخرت از طلای ِ باقی».
گفت: «سه چیز مجویید که نیابید: عالِمی که علم ِ او، به میزان ِ عمَل راست بوَد، مجویید که نیابید و بی عالم بمانید. و عاملی که اخلاص با عمل ِ او موافق بود، مجویید که نیابید و بی عمل بمانید. و برادر ِ بی عیب مجویید که نیابید و بی برادر بمانید».
گفت: «اصل ِ زهد راضی شدن است از حق -تعالی- به هر چه کُنَد. و سزاوارترین خلق به رضای حق، اهل ِ معرفت اند».
گفت: «چون تو را گویند: خدای -عزّ و جلّ- را دوست داری؟ خاموش باش، که اگر گویی: نه، کافر باشی. و اگر گویی: بلی، فعل ِ تو به فعل ِ دوستان ِ او نمانَد».
گفت: «هر که در روی فاسقی خوش بخندد، در ویران کردن ِ مسلمانی سعی می برد».
گفت: «دو خصلت است که دل را فاسد کند: بسیار خفتن و بسیار خوردن».
گفت: «حق -تعالی- می فرماید که ای فرزند ِ آدم! اگر تو مرا یاد کنی، من تو را یاد کنم. و اگر مرا فراموش کنی، من تو را فراموش کنم. و این ساعت که تو مرا یاد نخواهی کرد، آن بر توست، نه از توست. اکنون مینگر تا چون میکنی؟».
وقتی گفتی: «الهی! تو مرا گرسنه می داری، و مرا و عیال ِ مرا برهنه می داری، و مرا به شب چراغ نمی دهی -و تو این با دوستان ِ خویش کنی- به کدام منزلت، فضیل این دولت یافت؟».
📚#باتذکرة_الاولياء
بهترین فرصت و باقی ماندن بر عهد وفاداری به انقلاب.mp3
10.38M
📚 سلسله جلسات #رهنمودهای_سلوکی_و_اخلاقی
https://lobolmizan.ir/sound/820
✅عنوان : بهترین فرصت و باقی ماندن بر عهد وفاداری به انقلاب
⬆️ موضوع جلسات دوشنبه هابعدازنمازعشا
🔮#استاد_طاهرزاده
⏱جلسه47 ( 1400/9/29)
🕌مکان:اصفهان-ابتدای اتوبان ذوب آهن-خ قائمیه_ گلزار ۱_ مسجد خدیجه کبری (س)
📚 نصیحت امام باقر(علیه السلام) به یزید جعفی
https://eitaa.com/matalebevijeh/8202
⏭ لینک جلسه قبلی (46) : 👇🏻
https://eitaa.com/matalebevijeh/8908
❣️اشاره استاددرجلسه ⬇️
🍃1-کتاب تنها گریه کن(منزل چهارم)
👈شرح منزل اول تاسوم👇🏽
https://eitaa.com/matalebevijeh/8689
🍃-شهید زین الدین
https://eitaa.com/matalebevijeh/8926
➖➖➖➖➖➖
✅جایگاه رزق درهستی
https://eitaa.com/kotobtaherzadeh/579
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
🇮🇷@matalebevijeh#
#امام_خامنهای:
📛 🔻 شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند ...
.
▪️در قسمتهای گذشته "ضرورت بازخوانی" و به طور مفصلتر الگوی طرح ریزی و برنامه ریزی از نگاه یک آمریکایی، که مبتنی است بر توصیف جامعه ایران پرداختیم و سعی بر این بوده که به تعبیری اسناد مهندسی معکوس شوند و این نحوه نگاه از آن استخراج شود.
در قسمتی از اسناد یکی از نویسندگان گزارشات سفارت آمریکا میگوید:
"ما به دنبال این هستیم که در مدت محدودی جوهر این جامعه پیچیده باستانی و با این همه در حال تجدد را درک کنیم..."
▪️در ادامه و در قسمت چهارم به طور عمیقتر نقش نگاه شرق شناسانه در زنجیره توصیف، طرحریزی و بازیگران صحنه اجتماع (که البته این بازیگران از دل همین جامعه و با توصیف و شناختی که از آن به دست آمده منجر به تکمیل و اجرای توطئهی دیپلماتیک میشوند) می پردازیم.
از این قسمت در ضلع دیگر گفتگو با حضور حجهالاسلام کاظمی نگاه به اسناد از زاویه "تاریخ استعمار" و به عنوان "دست نخوردهترین سند استعمار" روایت میشود.
🔰 این برنامه را از صفحه آپارات #سیمای_هنر_و_اندیشه ببینید.
https://aparat.com/soha_sima
#کاما
"درنگی بر اسناد لانه جاسوسی"
@soha_sima
📚بصیرت حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
https://eitaa.com/kotobtaherzadeh/670
❤️دسته بندی مطالب مندرج درسایت مربوط به حضرت فاطمه زهرا«سلام الله علیها»👇🏽برای دسترسی روی لینک کلیک کنید👇🏽
https://lobolmizan.ir/category/13?tab=posts&inner_tab=spost
#فاطمه_شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_طاهرزاده :
🖌چگونه میتوان گفت انسان در این جهان تنهاست وقتی همه عالم حتی غیرِ اهلیترین موجودات و پا به فرارترین پرندگان میتوانند با او یگانه شوند؟ آیا این به جهت آن نیست که آن مرد، روحی را در بنیان خود پرورش داده است که آنان هیچ احساس ناامنی در کنار او نمیکنند؟ آیا این مرد، ماورای نگاه سودجویی و بهرهبرداری از موجودات، خود را از آنها و آنها را از خود نکرده است؟ این است آن یگانگی بین خود و همه عالَم. یقیناً نسبت خدا به عنوان پروردگار ما با ما چنین نسبتی است. چرا ما در نسبت با او تا این اندازه که پرندگان با این مرد، احساس امنیت میکنند؛ با پروردگارمان احساس امنیت نکنیم؟!!
••✾•🍃🌺🍃•✾••
🆔@matalebevijeh
May 11
🍃🍃🍃
🍃🍃
🍃
❤️ #استاد_طاهرزاده :
🖌ای مولای ما! یا علی بن ابی طالب ! یا امام الموحدین ! ما بنا داریم به #نهج_البلاغه شما رجوع کنیم و از لابلای کلمات شما آن روحی را احساس کنیم که این کلمات را به ظهور آورده .
می دانیم ناگفتههایی در میان است و از طریق همین گفتهها ، ناگفتهها یافت میشوند و میفهمیم محدودیتهایی در این الفاظ در میان است ولی باز باید در راه بود ، در راهی که انسان خود را در مأوایِی که شما بدان اشاره دارید به عنوان محرم راز هستی احساس کند که این نوعی سکنیگزیدن در نسبت با حقیقت است در زیر سایه کلام شما. ما به این امید به سوی سخنان آسمانی شما رجوع می کنیم و به رحمت الهی امید داریم .
📖برای تدبّر و تأمّل و مطالعه نهجالبلاغه ترتیب خاصی لازم نیست. مهم، ارتباط و انس با مطالب حکیمانهای است که دون سخن خالق و فوق سخن مخلوق است. خوشا به حال آنهایی که نهجالبلاغه را در زندگی خود حاضر کردهاند.
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈
🎤مجموعه سخنرانی های استادطاهرزاده با موضوع شرح نهج البلاغه بحمدالله خطبه 83انجام شدانشاالله خطبه182 بر روی کانال بارگذاری خواهد شد. لازم به ذکراست طبق سیربه ترتیب خطبه های ذیل قرارمیگیرد83- 182- 86- 87- 222- 223- 224- 230- 111- 1- 2- 3- 4- 5- 193- 194- 160- 161- 162- 164- 163- 49- 114- 49- 114- 113
#نهج_البلاغه
🔹
@matalebevijeh
🔹◽️🔹◽️🔹◽️🔹
.
01- حقيقت حمد و نتايج آن.MP3
23.31M
🎙 شرح#نهج_البلاغه خطبه 182
💬 موضوع : حقیقت حمد و نتایج آن
💯 شماره #جلسه1
🗣 شارح #استاد_طاهرزاده
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي إِلَيْهِ مَصَائِرُ الْخَلْقِ وَ عَوَاقِبُ الْأَمْرِ، نَحْمَدُهُ عَلَى عَظِيمِ إِحْسَانِهِ وَ نَيِّرِ بُرْهَانِهِ وَ نَوَامِي فَضْلِهِ وَ امْتِنَانِهِ؛
ستايش خداوندى را سزاست كه سر انجام خلقت، و پايان كارها به او باز مى گردد. خدا را بر احسان بزرگش، و برهان آشكار، و فراوانى فضل و آنچه بدان بر ما منّت نهاده است مى ستاييم.
https://eitaa.com/matalebevijeh/8996
••✾•🍃🌺🍃•✾••
🆔@matalebevijeh
خطبه 182 نهج البلاغه.pdf
205.6K
خطبه 182 #نهج_البلاغه
ترجمه محمد دشتی
رُوِيَ عَنْ نَوْفٍ الْبَكَالِيِّ قَالَ خَطَبَنَا بِهَذِهِ الْخُطْبَةِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ )عليه السلام( بِالْكُوفَةِ وَ هُوَ قَائِمٌ عَلَى
حِجَارَةٍ نَصَبَهَا لَهُ جَعْدَةُ بْنُ هُبَيْرَةَ الْمَخْزُومِيُّ وَ عَلَيْهِ مِدْرَعَةٌ مِنْ صُوفٍ وَ حَمَائِل سَيْفِهِ لِيفٌ وَ فِي رِجْلَيْهِ
نَعْلَانِ مِنْ لِيفٍ وَ كَأَنَّ جَبِينَهُ ثَفِنَةُ بَعِيرٍ فَقَالَ )عليه السلام ( ) يكى از ياران امام، نوف بكّالى نقل كرد كه امام در سال 40 هجرى در اواخر زندگى خود در شهر كوفه
بر روى سنگى كه جعدة بن هبيره مخزومى آماده كرد ايستاد، در حالى كه پيراهنى خشن از پشم بر تن، و
شمشيرى با ليف خرما بر گردن، و كفشى از ليف خرما در پا، و بر پيشانى او پينه از كثرت سجود آشكار
بود فرمود
https://eitaa.com/matalebevijeh/8995
تلگرام⏪
❇️https://t.me/matalebevijeh
واتساپ⏪
❇️https://chat.whatsapp.com/DJT9ZVQKS9GI8nWlJPTQ7g
ایتا⏪
❇️https://eitaa.com/matalebevijeh
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم اللّه...
📚 کتاب تپه ی جاویدی و راز اشلو
اشلو عنان از کف داد و همه را پس زد. با آن قد و بالای متوسط، دست حلقه کرد و گردن امام را چسبید.! شروع کرد به بوئیدن و بوسیدن عمامه، پیشانی، چشم، گونه، محاسن، عبا و دست و پای امام!
امام خمینی خونسرد و آرام، به قدری ایستاد و صبر کرد تا بوسه های #مرتضی_جاویدی تمام شد. خواستیم مرتضی را کنار ببریم که دیدیم امام از مرتضی بسیجی تر است، چرا که خم شد و پیشانی مرتضی را بوسید. بوسه ای که اولین بار در طول عمرم دیدم.
صدای حاج احمد آقا رای خمینی را شنیدم که می گفت: تا به الان ندیده بودم امام پیشانی کسی را ببوسه!
#استاد_طاهرزاده :
اگر کسی می خواهد معراج را، آری! معراج را با یاد شهدا تجربه کند . با مطالعه کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» آن معراج عرشی را تجربه کند.
#اشلو
#شهید_مرتضی_جاویدی
#پاتوق_کتاب_آیه
@Ayehbook
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┄ ──┄┅═๑۩✨💐✨💐✨۩๑═┅──┄
💎 شرح #زیارت_جامعه_کبیره
💬 موضوع : واجتباکم بقدرته، و انتجبکم لنوره
💎شماره : جلسه31
💬 شارح #استاد_طاهرزاده
┄ ─-─-─┄┅═🌾🌻🌾🌻🌾═┅─-─-─┄
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وَأَشْهَدُ أَنَّکمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِیونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقُونَ الصَّادِقُونَ الْمُصْطَفُونَ، الْمُطِییعُونَ لِلّهِ، الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ، الْعامِلونَ بِإِرَادَتِهِ، الْفائِزُونَ بِکرَامَتِهِ؛ اصْطَفاکمْ بِعِلْمِهِ، وَارْتَضاکمْ لِغَیبِهِ، وَاخْتارَکمْ لِسِرِّهِ، وَاجْتَباکمْ بِقُدْرَتِهِ، وَأَعَزَّکمْ بِهُدداهُ، وَخَصَّکمْ بِبُرْهانِهِ، وَانْتَجَبَکمْ لِنُورِهِ، وَأَیدَکمْ بِرُوحِهِ،
و گواهی می دهم که شمایید پیشوایان راهنما، راه یافته، معصوم، مکرّم، مقرّب پرهیزگار، راست گو، برگزیده، فرمانبردار خدا، قیام کننده به فرمانش، عمل کننده به خواسته اش، دست یافته به کرامتش؛ شما را با دانشش برگزید و برای غیبش پسندید و برای رازش انتخاب کرد و به قدرتش اختیار کرد و به هدایتش عزیز نمود و به برهانش اختصاص داد و برای نورش برگزید و به روحش تأیید فرمود
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🆔 @matalebevijeh
May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من به او آفتاب میگویم
حیدر در حجاب میگویم
حقیقتا همین طور است. زهرای ما همان حیدر است در حجاب نرم کلمات و حرکات
به همین جهت اعتراض کرد
اختیار مناره را هرگز
به اذانهای بی طرف ندهیم
با عتراض خود
جلوهای کرد و صبح محشر شد
لیله القدر روز مادر شد
ولی
جلواتش نهفته مانده هنوز
وصف زهرا نگفته مانده هنوز
او
گره بغض را که وا میکرد
باز همسایه را دعا میکرد
او بود که
سفرهی وحی در زمین انداخت
پدرش را ز بس که مادر بود
آیا جز این است که
درک زهرا شهید میخواهد
مادر ما شهید پرور بود
پس
دل به نور امید باید داد
پای پرچم شهید باید داد
مطمئن هستیم
شب حق بیسحر نخواهد ماند
ظلم بی دردسر نخواهد ماند
و اگر اشک می ریزیم
آی بیگانه، اشک شبنم ماست
خون ما رنگ سرخ پرچم ماست
شک ندارم فتد به زودیها
شعله بر خرمن سعودیها
ذوالفقار از قلاف بیرون است
تیغ زیر گلوی صهیون است
با علی جان قلندری شده است
دل ما بیت رهبری شده است
چلهای هست آه ما عزلیست
دلخوشیمان وجود سید علیست
dar_entezar_zabani_dar_vasfe_enghelab_eslami_jalaseh-07_1400-09-30.mp3
25.25M
🔹#شرح_کتاب
🔸در انتظار زبانی در وصف #انقلاب_اسلامی #استاد_طاهرزاده
https://eitaa.com/matalebevijeh/8505
🔹به کلام استاد موسویان
🔸جلسه هفتم
🔹30 آذر ماه
❣️اشاره استاددرجلسه ⬇️
🔖 عنوان بحث:حضرت زهرا(سلام الله علیها) وفتح تاریخی آن حضرت
https://eitaa.com/matalebevijeh/9027
@sabbar_ir
02- حقيقت حمد و نتايج آن.MP3
20.24M
🎙 شرح#نهج_البلاغه خطبه 182
💬 موضوع : حقیقت حمد و نتایج آن(2)
💯 شماره #جلسه2
🗣 شارح #استاد_طاهرزاده
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
حَمْداً يَكُونُ لِحَقِّهِ قَضَاءً وَ لِشُكْرِهِ أَدَاءً وَ إِلَى ثَوَابِهِ مُقَرِّباً وَ لِحُسْنِ مَزِيدِهِ مُوجِباً؛ وَ نَسْتَعِينُ بِهِ اسْتِعَانَةَ رَاجٍ لِفَضْلِهِ مُؤَمِّلٍ لِنَفْعِهِ وَاثِقٍ بِدَفْعِهِ، مُعْتَرِفٍ لَهُ بِالطَّوْلِ...
ستايشى كه حق او را اداء كند، و شكر شايسته او را به جا آورد، به ثواب الهى ما را نزديك گرداند و موجب فراوانى نيكى و احسان او گردد.از خدا يارى مى طلبيم، يارى خواستن كسى كه به فضل او اميدوار، و به بخشش او آرزومند، و به دفع زيانش مطمئن، و به قدرت او معترف...
••✾•🍃🌺🍃•✾••
🆔@matalebevijeh
مطالب ویژه
📖 #معرفی_کتاب 🍃 کتاب تَذْکِرَهُ الاَوْلیاء (به معنای یاد دوستانِ خدا)، کتابی به زبان فارسی از عطار
🔸ذکر ابراهیم بن ادهم (رحمة الله علیه)
درنگاه عطار نیشابوری🔸
💠 در کتاب تذکرة الاولیا 💠
ابوحنیفه گفت: «سیدنا ابراهیم»!
اصحاب گفتند: این سیادت به چه یافت؟
گفت: بدانکه دایم به خدمت خداوند مشغول بود و ما به خدمتِ تن های خود مشغول.
در موقع حاکمیت بر بلخ صدای پایی بر بام شنید گفت: کیست؟
گفت: آشناست. اشتری گم کرده ام.
گفت: ای جاهل! اشتر بر بام میجویی؟
گفت: ای غافل! تو خدای را در جامه اطلس خفته بر تخته زرین میطلبی؟ مگر این بارگاه جز کاروان سرائی است که می آیند و می روند. «انتبه قبل ان تُنَبَّه» بیدار شو، قبل از آن که بیدارت کنند.
گفت: روزی بر تخت نشسته بودم، آیینه ای در پیش من داشتند. در آن آیینه نگاه کردم. منزل خود گور دیدم، و در آن مونسی نه؛ سفری دراز دیدم در پیش و مرا زادی نه؛ قاضی عادل دیدم، و مرا حجت نه؛ مُلک بر دلم سرد شد.
مردی ده هزار درهم پیش او بُرد، نپذیرفت. گفت: میخواهی که نام من از میان درویشان پاک کنی؟
گفت: هر که دل خود را حاضر نیابد در سه موضع، نشان آن است که در بر او بسته اند: یکی در وقت خواندن قرآن؛ دوم در وقت ذکر گفتن؛ سوم در وقت نماز کردن.
گفت: علامت عارف آن بود که بیشتر خاطر او در تفکر بود و درعبرت، و بیشتر سخن او ثنا بود و مدحت حق، و بیشترِ عمل او طاعت، و بیشتر نظر او در لطایف صنع بود، و قدرت.
و گفت: سنگی دیدم در راهی افکنده و بر وی نوشته که، برگردان و برخوان. برگردانیدم و برخواندم. بدان سنگ نوشته بود: که چون تو عمل نکنی بدانچه میدانی چگونه میطلبی آنچه نمیدانی؟
و گفت: سه حجاب باید که از پیش دل سالک برخیزد تا درِ دولت برو گشاده گردد. یکی آنکه اگر مملکت هر دو عالم به عطای ابدی بدو دهند، شاد نگردد، و هنوز مردی حریص است «و الحریص محروم»؛ دوم حجاب آن است که اگر مملکت هر دو عالم او را بُود و از او بستانند اندوهگین نگردد، از برای آنکه این نشان سخط بود «و الساخط معذب»؛ سوم آنکه به هیچ مدح فریفته نگردد که هر که به مدح فریفته گردد، حقیر همت بود، و حقیر همت محجوب بود. عالی همت باید که بُود.
یکی را گفت: خواهی که از اولیا باشی؟ گفت: بلی. گفت: به یک ذره دنیا و آخرت رغبت مکن، و روی به خدای آر به کلیت، و خویشتن از ماسوی الله فارغ گردان، و طعام حلال خور، بر تو نه صیام روز فرض است و نه قیام شب. هیچکس در نیافت پایگاه مردان، به نماز و روزه و حج و جهاد مگر بدانکه بدانست که در حلق خویش چه درمیآورد ....... پس اساس کار و اصل کار لقمه است.
سفیان را گفت: تو محتاجی به اندک یقین، اگر چه علم بسیار داری. «اَلغِنا غَنِی القَلب لا غِنَا المَال»
از او پرسیدند: روزگار چون میگذاری؟
گفت: چهار مرکب دارم آماده. چون نعمتی پدید آید بر مرکب شکر نشینم و پیش او باز روم؛ و چون معصیتی پدید آید بر مرکب توبه نشینم و پیش وی باز روم؛ و چون محنتی پدید آید بر مرکب صبر نشینم و پیش وی باز روم، و چون طاعتی پدید آید بر مرکب اخلاص نشینم و پیش وی باز روم.
از او پرسیدند: چرا دلها از حق محجوب است؟
گفت: زیرا که دوست داری، آنچه حق دشمن داشته است به دوستی این که سرای لعب و لهو مشغول شده ای و ترک سرای جنات نعیم مقیم گفته ای،
کسی را وصیت کرد، گفت: بسته بگشای و گشاده ببند. گفت: مرا این معلوم نمیشود. گفت: کیسه بسته بگشای و زبان گشاده ببند.
مردی را در طواف گفت: درجه صالحان نیابی تا از شش عقبه نگذری. یکی آنکه در نعمت بر خود ببندی و در محنت بر خود بگشایی؛ و در عز بربندی و در ذُل بگشایی، و در خواب بربندی و درِ بیداری بگشایی، و در توانگری ببندی و در درویشی بگشایی، و در امل ببندی و در اجل و در آراسته بودن و در ساختگی کردن مرگ بگشایی.
از ابراهیم پرسیدند: که سبب چیست که خداوند را میخوانیم و اجابت نمیآید؟ گفت: از بهر آنکه خدای را میدانید و طاعتش نمیدارید، و رسول را میدانید و طاعتش نمیدارید، و متابعت سنت وی نمیکنید و قرآن میخوانید و بدان عمل نمیکنید، و نعمت خدای میخورید و شکر نمیکنید و میدانید که بهشت آراسته است برای مطیعان و طلب نمیکنید، و میشناسید که دوزخ ساخته است با اغلال آتشین برای عاصیان، و از آن نمیگریزید و میدانید که مرگ هست و ساز مرگ نمیسازید، و مادر و پدر و فرزندان را در خاک میکنید و از آن عبرت نمیگیرید، و میدانید که شیطان دشمن است با او عداوت نمیکنید، بل که با او میسازید، و از عیب خود دست نمیدارید، و به عیب دیگران مشغول میشوید.کسی که چنین بود دعای او چگونه مستجاب باشد؟
📚#باتذکرة_الاولياء
عقل تکنیک جلسه پنجم.mp3
39.26M
🎙پانزده نکته در جایگاه تاریخی "#عقل_تکنیک"
💎 #استاد_طاهرزاده
📅 چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰
🔰 جلسه پنجم
7- وقتی آدمی عملاً به لبهی پرتگاه میرسد که به ماهیت انکشاف توجه نکند و گمان کند ماهیت انکشاف جز نظمبخشیدن به طبیعت، به عنوان منبع انرژی چیز دیگری نیست. زیرا از یک طرف خود انسان نیز در این گردونه به عنوان منبع انرژی تلقی میشود و در سیطرهی «گشتل» است و از طرف دیگر خود را متکبرانه در مقام خداوند زمین میستاند که هر کاری میتواند انجام دهد. این نوع تصور که انسان از خود یافته است نهتنها او را از مواجههی صحیح نسبت به طبیعت و عطایی که طبیعت به ظهور میآورد، محروم میکند، بلکه او را به لبهی پرتگاه غفلت از خود و غفلت از حوالت تاریخیاش میکشاند.
8- از یک طرف باید متوجه بود، آنجا که «گشتل» حاکم است، خطر، به مفهوم دقیقِ خود وجود دارد و از طرف دیگر به گفتهی هولدرلین «هرجا خطر هست نیروی منجی هم میبالد» و نیروی منجی همان توجه بشر است به اصل و ماهیت تکنیک و نظر به حقیقت در دل طبیعت. چیزی که میتوان گفت انقلاب اسلامی باید به عهده بگیرد و متذکر شود. زیرا لازمهی توجه به منجی، نوعی خودآگاهی و آمادگی است تا به جای نفی تکنولوژی، وجه گشتلیبودن تکنولوژی نفی شود تا از آنچه به کمک عقل تکنیکی از طریق طبیعت عطا میشود، محروم نگردیم و نوعی رابطهی وجودی با طبیعت در انسان شکل بگیرد که همان استقرار وجودی انسان است در عالَم.
9- نیروی منجی، که همان توجه بشر به ماهیت تکنیک و نظر به حقیقت در دل طبیعت است، به آدمی امکان میدهد تا والاترین شأن ماهیت خود را بنگرد و به آن نظر کند.
@soha_sima