@mazahb
✨﷽✨
🔴 اثر ذکر یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی
یک وقتی در نجف از استادمان آیت الله كشميرى رحمه الله علیه -كه از اوتاد روزگار بود- درخواست كردم که اسم اعظم را به من بياموزد.
ايشان فرمود: «اگر اسم اعظم را مىخواهى، از نام مبارك صاحب الزمان غفلت مكن. اسم اعظم، همان جمله "يا صاحبَ الزَّمانِ اَغِثْنِيْ، یا صاحِبَ الزَّمانِ أدْرِکْنی" است».
خود ایشان نقل می کرد که بارها مشكلات مادّى و به ويژه مشكلات معنوى خود را با استعانت از اين نام مقدّس و ذکر
«يا صاحبَ الزَّمانِ اَغِثْنِيْ، یا صاحِبَ الزَّمانِ أدْرِکْنی»
بر طرف كرده بود و بنده نيز خود بارها اثر اين نام مبارك را براى رفع مشكلات، به چشم ديده ام.
📚 آیت الله ناصری دولت آبادی رحمة الله علیه
#امام_زمان
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
✅امام علی علیه السلام فرمود:
✅ تا کلامی را به زبان نياوردهای، در
بندِ توستامّاهنگامی كه به زبان آوردی،
تو در بند آن در میآیی.
پس همانگونه كه طلا و جواهر،
و مال و داراییِ خود را در گنجينه
میگذاری، #زبانت را نيز در گنجينهی
دهانت نگه دار.
زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را از
كف برده، و خشم و كيفر الهی را آورده
است.
📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۸۱
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅ منزلت والدین
در سوره لقمان وقتی كلمات حكیمانه لقمان را نقل می كند می فرماید كه لقمان به فرزندش این چنین گفت: ﴿یا بُنَی لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ﴾، بعد می فرماید: ﴿وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ﴾ كه این بیان مستقیم خدای سبحان است؛
فرمود: ﴿وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیه﴾، بعد احترام_مادر را ذكر می كند: ﴿حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَینِ﴾.
خب وصیت كردیم كه انسان نسبت به پدر و مادر چه كند؟ ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾؛ احترام به پدر و مادر آن قدر مقدّس است كه در كنار احترام شكر_خدای_سبحان جای دارد؛ فرمود: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾.
بحث در این آیه درباره پدر و مادر است، مع ذلك وقتی وارد حكم مسئله می شود میفرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾. اگر خدای سبحان بخواهد به موضوعی اهمیت بدهد، نام مبارك خود را در كنار آن موضوع یاد می كند.
مسئله #ارحام هم این چنین است؛ برای اهیمت به ارحام، خدای سبحان نام مبارك خود را هم ذكر می كند؛ در سوره نساء می فرماید: ﴿وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ﴾.
در آیه سوره لقمان فرمود: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾؛ شكرگزار من باش برای اینكه من ولی_نعمتم و شكرگزار پدر و مادر باش برای اینكه آنها مجرای_فیض خالقیت اند و اگر آنها نبودند تو به دنیا نمی آمدی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 166
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✍اگر ديديد كه همسرتان يك نقطه عيبى دارد - هيچ انسانى بى عيب نيست - و مجبوريد او را تحمّل كنيد ، تحمّل كنيد ، كه او هم همزمان ، دارد يك عيبى را از شما تحمّل مى كند. آدم عيب خودش را كه نمى فهمد ، عيب ديگرى را مى فهمد. پس بنا را بگذاريد بر تحمّل .
اگر چنانچه قابل اصلاح است ، اصلاحش كنيد . اگر ديديد كارى نمى شود كرد ، با او بسازيد .
📚 کتاب مطلع عشق ، رهنمودهای رهبر انقلاب
#توصیه_به_همسران
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅ ارزش خدمت به مردم
قرآن کریم که آمده است، عناصر محوری دین خودش را ذکر کرد، و در بین آنها به دو اصل خیلی اهمیت داد؛ یکی " ایمان به مبداء "، یکی " خدمت به خلق ".
چه از وجود مبارک امام_عسکری (سلام الله علیه)*، چه از ائمه دیگر (علیهم السّلام) و از وجود مبارک پیغمبر (علیهم الصّلاه و علیهم السّلام) و این چهارده معصوم رسیده است که دو چیز است که بهتر از آنها فرض ندارد؛ دو چیز است که بدتر از آنها نیست؛ (خصلتان لیس فوقهما من البرّ شیء)؛ یکی (ایمان به خدا)، یکی (خدمت به خلق خدا) و نفع خدا. دو چیز است که از آنها بدتر نیست؛ یکی (کفر به خدا)، یکی (ضرر به خلق خدا).
اینها در اوائل رسالت آمده؛ شما این سُوَر مکّی را که ملاحظه بفرمائید؛ فضای مکّه، جوّ نزول مکّه، شان نزول مکّه؛ در بسیاری از سُوَر مکّی سخن از کمک کردن به فقرا، تولید شغل، رفع بیکاری؛ اینها مطرح است. اصرار قرآن کریم بر این است که اوّلاً توحید، ثانیاً رسیدن به خلق؛ هم از امام عسکری (سلام الله علیه) رسیده است، هم از ائمه دیگر که (خصلتان لیس فوقهما من البرّ شیء، _ یک _؛ خصلتان لیس فوقهما من الشرّ شیء)*. شرک و نرسیدن به امر فقرا و نیازمندان از بدترین کارهاست، ایمان به خدا و رسیدن به کار خلق از بهترین کارهاست.
ر . ک تحف العقول / صفحه ۴۸۹
مستدرک الوسائل / جلد ۱۲ / صفحه ۳۹۰ و ۳۹۱
✍ درس خارج تفسیر قرآن کریم
قم ؛ ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
🔴زشتی خودپسندی
🖊احمدحسین شریفی
گناه با آنکه نافرمانی حضرت حق است و کاری به غایت زشت و کریه؛ و صواب با آنکه فرمانپذیری خداوند است و بندگی، اما همین کار صواب، اگر خودپسندی به بار آورد، بدتر از گناهی است که پشیمانی به بار آورد. و به فرموده مولای پارسایان: «گناهی که عذر آورد؛ بهتر از صوابی است که عجب آورد.» (سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ)
خواجه عبدالله انصاری نیز در مناجاتنامه خود، همین حکمت علوی را در قالب این جمله دعایی چنین صورتبندی کرده است: «الهی من غلام آن معصیتم که مرا بعذر آرد و ازآن طاعت بیزارم که مرا به عجُب آرد.»
#عجب
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
نجات جان یا نجات عقیده؟
🔹️از امام حسن عسکری(علیه السلام) سوال شد: «یکی از برادران ما در چنگال کفار اسیر شده و جانش در خطر است.
🔹️برادر دیگرمان هم در چنگال یک شبههانگیز گرفتار شده است؛ جانش در خطر نیست اما فکر و عقیدهاش در خطر است. من اگر بخواهم برادر اسیرم را نجات بدهم، برادر دیگرم گمراه خواهد شد و اگر بخواهم برادر دیگرم را از گمراهی نجات بدهم، برادر اسیرم در دست کفار شهید میشود. چهکار کنم؟»
🔹️حضرت(علیه السلام) فرمود: «اگر کنار دریا ایستاده باشی و مومنی شریف در دریا افتد، کنارش هم گنجشکی در حال غرق بود، کدامش را اول نجات میدهی؟» گفت: «انسان شریف را.»
امام(علیه السلام) فرمود: «نجات مومن از دست گمراهکننده مانند نجات آن مومن شریف از غرق شدن است.» یعنی چقدر بهتر است که تو یک انسان را در مقابل یک گنجشک ترجیح بدهی، به همان اندازه نجات دادن آن شخص از دست یک گمراه کننده افضل است از اینکه جان مومنی را از دست یک کافری نجات بدهی.
🔹️سپس برای این مطلب یک استدلال بیان فرمودند: «اگر مومن در دست کافر کشته شود، چه میشود؟ به بهشت میرود یا جهنم؟» گفت: «مسلّم است که به بهشت میرود. مومنی است که عمرش را در راه ایمانش گذاشته و با کفار مبارزه کرده. معلوم است میرود بهشت و سعادت ابدی دارد.» امام(علیه السلام) فرمود: «اگر مومن در دست گمراه کننده، به گمراهی بیفتد چه میشود؟ میرود بهشت یا میرود جهنم؟ گفت: «گمراهی نتیجهاش جهنم است.»
🔹️امام(علیه السلام) فرمود: «کدام را ترجیح میدهی؟ کسی که در این دنیا زنده بماند و چند روزی نفس بیشتر بکشد و آخر هم برود بهشت. یا کسی در این دنیا گمراه بشود و به عذاب ابدی مبتلا بشود؟ تکلیف تو نسبت به کدام بیشتر است؟ چگونه راضی میشوی که فردی در عذاب ابدی بماند برای اینکه یک انسان دیگر چهار روز دیگر در این دنیا زنده باشد؟ البته همه اینها در فرضی است که تزاحم بین نجات هر دو وجود داشته باشد و الّا نباید بگذاریم خراشی بر بدن انسانی بیفتد.»
بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)،۱۳۷۱/۰۲/۱۲
📚 التفسير العسکری علیه السلام، جلد۱، صفحه ۳۴۹
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✅جشن عبادت
شما میخواهید حجاب را زنده کنید؟ بسیار خوب. حجاب را «عزیز» کنید تا زنده شود. این تشویقهایی که گاهی میکنید مؤثر است. روزی که دخترهایتان چادری میشوند، برایشان جشن عبادت بگیرید و به آنها جایزه بدهید و دست به کیسهتان (جیبتان) بکنید تا این عبادتها برایشان مهم بشود. دیگران جشن تولد میگیرند و گاهی کار فسق و فجور میکنند، شما هم جشن عبادت بگیرید. اولین روز روزه، اولین روز چادر، اولین قسمت یاد گرفتن قرآن را جشن بگیرید. نماز و دین را با شیرینی به بچه تعارف کنید، نه با تلخی. با روی خوش او را به نماز بیاورید، نه با وضع ترش.
📚 راه رشد، جلد چهار، صفحه ۱۰۸
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅ خودارزیابی
امام_حسن_عسکری از پدرانش (علیهم السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)، نقل کرده است که آن حضرت، فرمود:
زیرک_ترین_مردم کسی است که خود را ارزیابی، و برای پس از مرگ کاری کند؛ سپس مردی پرسید که چگونه خود را محاسبه کند و آن حضرت فرمود:
هرگاه صبح را به شب رساند به نفس خود رجوع کند و با خود بگوید:
ای نفس! امروز بر تو سپری شد و هرگز باز نمی گردد و خدا از تو درباره این روز، خواهد پرسید:
• چگونه آن را سپری کردی؟
• چه عملی در آن انجام دادی؟
• آیا به یاد خدا بودی و او را ستایش کردی؟
• آیا از مؤمنی رفع نیاز کردی؟
• آیا اندوهی از وی زدودی؟
• آیا در غیاب او خانواده و فرزندانش را حفظ کردی؟
• آیا وی را پس از مرگش در بازماندگانش نگهداشتی؟
• آیا از غیبت برادر مؤمن مانع شدی؟
• آیا مسلمانی را یاری کردی؟
• ای نفس! در این روز چه کردی؟
🔸 پس کارهای انجام داده اش را به یاد آورد؛ اگر کار نیکی را انجام داده بود، خدا را ستایش کند و بر توفیقی که به وی داده، بزرگش بشمارد و چنانچه گناهی یا کوتاهی از وظیفه را به یاد آورد، از خدا مغفرت بخواهد و بر باز نگشتن به آن، عزم جدّی داشته باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 بر بال اعتكاف ، ص65
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
گنـاه کبیـره چیـست؟
❶ هر گناهی که در قرآن و حدیث، به کبیـره بودن آن تصریح شده باشـد. این قسم متجـاوز از چهـل گنـاه است که در اخبـار اهل بیـت علیهمُالسلام تصریـح شـده است.
❷ هـر معصیتـی که در قـرآن مجید یا سنت معتبره، وعده آتـش بر ارتکاب آن به طور صریح رسیـده باشد، یا اینکه ضمنا باشد. مثـل فرمایش پیغمبر صلےاللهعلیهوآلهوسلم: « مَنْ تَرَکَ الصَّلاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ مِلَّةُ الْاِسْلام» هرکس نماز را بطور عمدی ترک کند. از اسلام به دور است. (جامعالاحادیث،ج۴،ص۷۴) که وعده عذاب در این روایت، به کنایه است نه به صراحت و دلیل این مطلب، روایات کثیره ای است که حضرت باقـر و حضرت صادق علیه السلام فرمودهاند که: «گنـاه کببـره» ، هر گناهی است که خـدای متعـال وعـدهی آتش بر آن داده باشـد.
❸ هـر گناهی که در قرآن یا سنت معتبره، از گناهی که کبیـره بودنش مسلّم است، بزرگتر شمرده شود، آن هم کبیـره هست. مثلا «قتـل نفس» ، از جمله گناهانی است که کبیره بودنش، به هر دو راه گذشته ثابت گردیده است. حال اگر در قـرآن مجید یا سنتی که معتبر است تصریح شود که فلان گنـاه از «قتـل نفس» بزرگتر است، آن گناه هم کبیره مےشود؛ مانند «فتنه کردن» که در قرآن مجید مےفرماید از «قتـل» بزرگتر است. « وَالْفِتْنَةُ اَکْبَرُ مِنْ الْقَتْلِ » فتنه کردن از قتل بزرگتر است.(سوره بقره، آیه ۲۱۷). پس یقینا فتنه هم از گناهـان کبیـره اسـت.
❹ هـر گناهـی که نزد مُتدینین و متشرعین ، بزرگ شمـرده شود؛ بطوری که یقین حاصـل شود که بزرگی آن، منتهی به زمان معصوم مےگردد، مانند نجس نمودن مسجد از روی علم و عمد به قصد هتک احترام خانه ی خدا، یا پرتاب کردن و انداختن قرآن مجید به قصد هتک آن و غیره.
📚 بررسی گناهان کبیره در مواعظ و کلام حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) ص ۱۵ و ۱۶
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅ دَیْن علامه طباطبایی به یک زن!
فرض کنید دختر یک خانواده ثروتمندی هستید در تبریز.
با یک طلبه ساده ازدواج میکنید و بهخاطر ادامه تحصیل همین طلبه ساده راهی نجف میشوید.
گرما و غربت شهر نجف را در نظر بگیرید، خدا به شما فرزندی میدهد. بعد این فرزند می میرد! بعد دوباره فرزند میدهد، دوباره در همان بچگی می میرد! دوباره فرزند میدهد دوباره…!!
این درحالی ست که فقر گریبانتان را گرفته.
در حدی که یکی یکی، اسباب خانه را میفروشید؛ حتی رختخواب… !
🔸همسر #علامه_طباطبایی همیشه مرا به فکر میبرد. علامه درباره ایشان گفته بودن:
«من نوشتن المیزان را مدیون ایشانم»!!
یا:
«اگر صبر حیرت انگیز همسرم نبود من نمیتوانستم ادامه تحصیل بدم»
صبر حیرت انگیز...
نوشتن المیزان…
علامه نه تعارف داشته و نه اغراق میکند.
علامه در جایی فرموده بودن:
«ایشان وقتی در قم رو به حضرت معصومه سلام میدادند من جواب خانوم را میشنیدم!
و همچین هنگامی که زیارت عاشورا میخواندند من جواب سلام امام حسین(ع) را میشنیدم!»
🔸همیشه به جایگاه او حسرت میخورم!
با خودم فکر میکنم وقتی که داشته خانه را جارو میزده، یا وقتی برای علامه چایی میریخته، میدانسته در آسمان ها انقدر معروف است؟!
میدانسته در پرورش یک مرد بزرگ انقدر موثر است؟
کاش کتابی از زندگی نامهاش چاپ شده بود.
کاش برای ما کلاس آموزشی میگذاشت...
کلاس اخلاق، اخلاص، کلاس مدیریت زندگی در شرایط بحرانی، کلاس چگونه از همسر خود علامه طباطبایی بسازیم؟!
کلاس چگونه بدون قلم بدست گرفتن تفسیر المیزان بنویسیم؟
کلاس چگونه #مهم باشیم اما #مشهور نه؟
کلاس چگونه توانستم در اهداف والای همسرم او را در بدترین شرایط یاری دهم؟ث کلاس…
همه ی این ها چند واحد میشود؟
چقدر واحد پاس نکرده دارم...!
★متن از: هادی حاج زاده...
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
هدایت شده از علوم غریبــــه و مــاورائــــی
꧁ @mavarai ꧂
🔰درخواست #جهت_رفتن_به_حج
اَللهُمَّ ارْزُقْنى الْحَجَّ، الَّذى افْتَرَضْتَهُ عَلى مَنِ اسْتِطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً، وَاجْعَلْ لى فيهِ هادِياً، وَ اِلَيْهِ دَليلاً، وَ قَرِّبْ لى بُعْدَ الْمَسالِكِ، وَ اَعِنّى عَلى تَاْدِيَةِ الْمَناسِكِ، وَ حَرِّمْ بِاِحْرامى عَلَى النّارِ جَسَدى، وَ زِدْ لِلسَّفَرِ قُوَّتى وَ جَلَدى، وَارْزُقْنى رَبِّ الْوُقُوفَ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَالاِْفاضَةَ اِلَيْكَ، وَاَظْفِرْنى بِالنُّجْحِ بِوافِرِ الرِّبْحِ، وَاَصْدِرْنى رَبِّ مِنْ مَوْقِفِ الْحَجِّ الْاَكْبَرِ، اِلى مُزْدَلَفَةِ الْمَشْعَرِ، وَاجْعَلْها زُلْفَةً اِلى رَحْمَتِكَ، وَ طَريقاً اِلى جَنَّتِكَ، وَقِفْنى مَوْقِفَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ، وَ مَقامَ وُقُوفِ الْاِحْرامِ وَاَهِلَّنى لِتَاْدِيَةِ الْمَناسِكِ، وَنَحْرِ الْهَدىِ التَّوامِكِ، بِدَمٍ يَثُجُّ، وَ اَوْداجٍ تَمُجُّ، وَ اِراقَةِ الدِّماءِ الْمَسْفُوحَةِ، وَالْهَدايَا الْمَذْبُوحَةِ وَ فَرْىِ اَوْداجِها عَلى ما اَمَرْتَ وَ التَّنَفُّلُ بِها كَما وَسَمْتَ؛
خدایا حجّی که واجب کردی بر هرکه بتواند بهسوی آن راه یابد، نصیب من کن و برایم در آن راهنما و بهسوی آن دلیلی قرار ده و دوری راهها را برایم نزدیک کن و بر انجام اعمال حجّ یاریام ده و به احرام بستنم آتش را بر تنم حرام کن و نیرو و چابکیام را برای سفر زیاد گردان و ایستادن در برابرت و کوچ کردن به سویت را پروردگارا روزیام کن و با موفّق شدن، به سود کامل پیروزمندم نما و مرا پروردگارا از جایگاه حجّ اکبر به تقرّب گاه مشعر بازگردان و آن را مایه نزدیکی به رحمتت و راهی بهسوی بهشتت قرار ده و مرا در موقف مشعرالحرام و مقام وقوف احرام متوقف کن و شایسته گردان مرا برای ادای مناسک و کشتن قربانی فربه، به خونی که میجهد و رگهایی که خون میفشاند و ریختن خونهای ریختنی و قربانیهای سربریده و بریدن رگهای آنان بر پایه آنچه فرمودی و انجام بیشتر بر واجب بر آنها چنانکه مقرّر فرمودی؛
وَاَحْضِرْنىِ اللهُمَّ صَلوةَ الْعيدِ، راجِياً لِلْوَعْدِ، خآئِفاً مِنَ الْوَعيدِ، حالِقاً شَعْرَ رَاْسى وَ مُقَصِّراً، وَ مُجْتَهِداً فى طاعَتِكَ، مُشَمِّراً رامِياً لِلْجِمارِ، بِسَبْعٍ بَعْدَ سَبْعٍ مِنَ الْاَحْجارِ، وَ اَدْخِلْنىِ اللهُمَّ عَرْصَةَ بَيْتِكَ وَ عَقْوَتِكَ، وَ مَحَلَّ اَمْنِكَ وَ كَعْبَتِكَ، وَ مَساكينِكَ وَ سُؤالِكَ وَ مَحاويجِكَ، وَجُدْ عَلَىَّ اللهُمَّ بِوافِرِ الْاَجْرِ، مِنَ الْاِنْكِفاءِ وَالنَّفْرِ، وَاخْتِمِ اللهُمَّ مَناسِكَ حَجّى، وَانْقِضآءَ عَجّى بِقَبُولٍ مِنْكَ لى، وَ رَاْفَةٍ مِنْكَ بى يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
و حاضر کن خدایا مرا به نماز عید، امیدوار به وعدهات و هراسان از تهدیدت، با تراشیدن موی سرم و کوتاه کردن ناخنم، کوشا در طاعتت، آماده برای رمی جمرات به هفت سنگریزه، پس از هفت دیگر از همان سنگها، خدایا مرا به فضای خانهات و کویت و جایگاه امنت و کعبهات و خاک نشستگانت و درخواستکنندگانت و نیازمندانت وارد کن و خدایا در بازگشتن و کوچ کردن به مزد کامل به من سخاوت کن، خدایا و مناسک حجّم را و سپری شدن خروشم را، با پذیرش از سوی خود و رأفتت به من ختم کن، ای مهربانترین مهربانان.
#مفاتیح_الجنان
#حرز
ارتباط با استاد
꧁ @mosharraf ꧂
کانال علوم غریبه و ماورائی
꧁ @mavarai ꧂
کانال علوم غریبه 👆 اولین و معتبرترین کانال در این علم
@mazahb
✨﷽✨
✅ انسان چگونگی خودش، خودش را به بردگی میگیرد؟
🔹 بشر نسبت به مال و ثروت دنیا دو حال میتواند داشته باشد: میتواند بنده و اسیر و در قید مال باشد، و میتواند آزاد باشد.
بند بگسل، باش آزاد ای پسر
چند باشی بند سیم و بند زر
🔸 ... در همین جاست که انسان به یک نکته عالیتری برمیخورد. اصلًا بندگی مال دنیا یعنی چه؟ مگر مال دنیا قدرت دارد که انسان را بنده خودش کند؟! مال دنیا یعنی ثروت. ثروت یعنی چه؟ یعنی طلا، نقره، خانه، ملک، زمین و اینجور چیزها. مگر اینها قدرت دارند که بردهگیری کنند؟! من انسانم، زندهام، آن جماد است، مرده است. مگر جماد و مرده قدرت دارد که یک زنده را برده خودش کند؟! نه. پس حقیقت مطلب چیست؟
🔹 حقیقت مطلب این است که آنجا هم که انسان فکر میکند بنده و برده دنیاست و بنده مال و ثروت است، واقعاً بنده مال و ثروت نیست، بنده خصایص روحی خودش است. بنده حیوانیت خودش است، بنده حرص است، یعنی خودش خودش را برده گرفته است و الّا پول که نمیتواند انسان را بنده کند، زمین که قدرت ندارد انسان را برده کند، ماشین که قدرت ندارد، جماد است. اصلًا جماد نمیتواند در وجود انسان تصرف کند. وقتی انسان خوب مسئله را میشکافد، میبیند این خودش است که خودش را برده کرده است.
🔸میبیند یک قوّهای است در خودش به نام حرص، قوّهای است به نام طمع، به نام شهوت، به نام خشم؛ این شهوت است که او را برده کرده است، این خشم است که او را برده کرده است، این حرص است که او را برده کرده است، این هوای نفس است که او را برده کرده است. افَرَایتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ (جاثیه/۲۳) قرآن میگوید: آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خودش را خدای خودش قرار داده است و بنده هوای نفس شده است؟
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۲۹
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✳ منشأ همۀ برکات و خیرات
امام کاظم علیه السلام به هشام میفرمایند: «وَعَلَيكَ بِاليَأسِ مِمّا في أيدِي النّاسِ» یأس از آنچه که در دست مردم است. یعنی انسان باید طمعش را از همه قطع کند و به هیچکسی طمع نداشته باشد؛ بهویژه در مسیر خودسازی، در مسیر تقوا. این قطع طمع از دیگران زمینهای است برای رسیدن به حالت التجاء؛ اینکه انسان فقط و فقط متوجه به خدا بشود. این یک مقام بسیار بالایی است. اگرچه فینفسه مقام نیست! یعنی تازه میرسد به آنجایی که جز خدا هیچ کسی را ندارد و فقط به او توکل و اطمینان دارد؛ ولی منشأ همۀ برکات و خیرات همینجاست؛ یعنی مقام التجا و اضطرار به خدا.
ما در مورد امام زمان (عج) نیز در روایات بحث اضطرار و التجا به ایشان را داریم. یعنی انسانها باید به جایی برسند که بفهمند به امام چه نیاز شدیدی دارند و جز امام هیچ چیز دیگری نمیتواند خودشان و جامعهشان را به اصلاح برساند.
👤 #استاد_محمد_عینیزاده_موحد
🎙 #جلسه_قرآن ۲۳ مهر ۱۴۰۳
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅ فغان استاد مطهری از روحیه تنگنظری مذهبی که علیرغم انقراض خوارج باقی ماند
خوارج مردمی تنگنظر و کوتهدید بودند. در افقی بسیار پست فکر میکردند. اسلام و مسلمانی را در چهاردیواری اندیشههای محدود خود محصور کرده بودند. مانند همه کوتهنظران دیگر مدعی بودند که همه بد میفهمند و یا اصلاً نمیفهمند و همگان راه خطا میروند و همه جهنمی هستند.
این گونه کوتهنظران اول کاری که میکنند این است که تنگ نظری خود را به صورت یک عقیده دینی درمیآورند، رحمت خدا را محدود میکنند، خداوند را همواره بر کرسی غضب مینشانند و منتظر اینکه از بندهاش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد کشیده شود...
تنگنظری مذهبی از خصیصههای خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه اسلامی میبینیم. این همان است که گفتیم خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است اما روح مذهبشان کم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است.
بعضی از خشک مغزان را میبینیم که جز خود و عدهای بسیار معدود مانند خود، همه مردم جهان را با دید کفر و الحاد مینگرند و دایره اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال میکنند.
📒 استاد مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۱۳۹
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✳ هر گام بهسوی نماز یک صدقه است!
[پیامبر (ص) به ابوذر میفرمایند:] «یا اباذر! ...کلّ خطوة تخطوها إلی الصُّلاة صدقة.» هر گامی که بهسوی نماز برمیداری این هم یک صدقه است. این، اهمیت نماز را نشان میدهد. چه حسابی در شرع مقدس برای نماز باز شده است؟! واقعاً مفتاح همۀ خیرات و پایۀ همۀ نیکیها نماز است. هرچه انسان بیشتر در امر نماز تأمل کند، اهمیت آن را بیشتر درک میکند. نماز است که دلهای ما را آباد نگه میدارد، نماز است که ما را در صراط مستقیم باقی میدارد، نماز است که ما را از غلتیدن در منجلاب غفلت محض باز میدارد، نماز است که به ما قدرت میدهد، نشاط میدهد، توکل میدهد، این اهمیتی که به اقامۀ نماز داده شده، بهخاطر این است.
مقام_معظم_رهبری
از کتاب #گزیده_احادیث_مکارم_الاخلاق
صفحات ۲۳۷ و ۲۳۸
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅همه رهگذریم...
محبتهاى ما محدود است، غضبهاى ما محدود است. همت ما محدود است. دعاهاى ما محدود است. شادىهاى ما محدود است و تا اين حدود را نشكنيم به فضل عظيم حق راهى پيدا نمىكنيم.
او براى شكستن اين ديوارها با ما كلنجار مىرود، مبتلامان مىكند، زير و رويمان مىكند تا مگر با اين زير و رو شدنها همتى پيدا كنيم، دستى به دعا برداريم، لااقل بخواهيم كه خدايا! تو اين ديوارها را بشكن.
ما خيلى محدوديم. نمىخواهم به دروغ، به شعار تحريكتان كنم، نه، واقعش اين است كه ما روزهايى را در پيش داريم، زندگىهايى را در پيش داريم، ما عابر و رهگذر از دنياهايى هستيم كه لحظههايش از تمامى هستىاى كه در تصورمان مىگنجد بيشتر و عظيمتر است. براى آن روزها و لحظهها، كِى مىخواهيم كارى بكنيم؟!
گاهى كه با بعضى از دوستان دور هم جمع مىشويم و يكى از آنها استكان يا ظرفى را براى خودش مىشويد تا چاى يا غذايى بخورد. اين محدوديت است و درسِ محدوديت به ديگران دادن است، در حالى كه بعضى ديگر از همين رفقا را هم مىبينيم كه مىگويند اگر ظرفى داريد بدهيد تا بشويم. اينها درس توسعۀ همّت را به آدمى مىدهند.
وقتى همّتها توسه پيدا كنند، ديگر خواه و ناخواه، طرح تو، نقشۀ تو و عمل تو، محدود نمىماند. دعاى تو هم محدود نمىماند.
📚 خط انتقال معارف
#دین_شناسی
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✅«آزادی خود» یا «آزادی از خود»؟
درخت گردو را اول در «خزانه» میکارند. حدود یک متر میشود. اگر آن را همان جا بگذارند، دیگر چیزی نمیشود. باید از آن جا بردارند و در باغ بگذارند. آن جا میوه میدهد. «خودیت» انسان مثل خزانه است.
«آزادی از خود»، اساس آزادیها است. آنچه را که غرب برای بشر آورده، «آزادیِ خود» است. اسلام، آزادی از خود میآورد. اسلام، انسان را از داخل گلدان میآورد بیرون. بشر میخواهد مواظب باشد که گلدانش را نشکنند، اما اسلام میگوید از گلدان آزاد شو، تا رشد کنی.
📚 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه 71
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✍کنار چای تلخ همیشه یا قند است یا شکر، به همین خاطر هم هست که گوارا میشود.
یادت باشد بعضیها مثل چای اند؛ یعنی تلخ اند. پس با آنها شکر باش، یعنی
شیرین حرف بزن، شیرین رفتار کن؛ به قول سعدی شیرین حرکات باش.
این سفارش خداست : « ادفع بالتي هي أحسن » بدی را با نیکی دفع کن (سوره فصلت، آیه ۳۶) | یعنی اگر دیگران تلخ بودند، شیرین باش.
وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿٣٤﴾
نیکی و بدی یکسان نیست. [بدی را] با بهترین شیوه دفع کن؛ [با این برخورد متین و نیک] ناگاه کسی که میان تو و او دشمنی است [چنان شود] که گویی دوستی نزدیک و صمیمی است.
استاد #محمدرضارنجبر
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✳ شمر ناگهان شمر نشد
خیانت، یک مسئلهی تدریجی است. #شمر هم ناگهان شمر نشد. شمر از خط مقدم جبههی #علیبنابیطالب علیه السلام به خط مقدم جبههی #یزید آمد. همه به تدریج شمر میشوند. همهی ما اینچنین هستیم و کمکم شمر میشویم؛ بهطوری که اگر از ابتدا به خود ما بگویند که شما بیست سال دیگر چنین آدمی خواهی بود، خودمان هم باور نمیکنیم. برخی از جلادهای #کربلا قبلا سوابق خوبی در اسلام و حتی در جهاد داشتند و برخی اصلا رزمندهی اسلام بودند، جبهه رفته بودند و در رکاب علیبنابیطالب جنگیده بودند؛ چنانکه اگر تیر مثلا بهجای بازو به گلویش خورده بود، اکنون جزو شهدای اسلام بود اما اینک به کربلا آمده تا سر #امام_حسین علیه السلام را از تن جدا کند.
استاد_رحیمپور_ازغدی
📚 برگرفته از کتاب «حسین، عقل سرخ»
صفحات ۲۷ و ۲۸
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝