کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن - استاد قائمینیا.mp3
39.02M
#فایل_صوتی
🎧 کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن
👤 استاد علیرضا قائمینیا
🕌 مشهد مقدس، مدرسه علمیه نورالرضاء علیهالسلام
📆 ۷ دیماه ۱۴۰۲
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
نقد و بررسی کتاب «روششناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» ارائه دهنده (مؤلف): دکت
#یادآوری
نقد و بررسی کتاب روش شناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن
با حضور مولف محترم
دکتر احمد پاکتچی
ناقدان
دکتر مجید معارف، دکتر فرهاد ساسانی، دکتر مهدی معین زاده
امروز ساعت ۱۵
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
لینک مجازی
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8
#پست_موقت
#اطلاعیه_دفاع_پایان_نامه
روش نسخه شناسی قرآن کریم و تحقیق مصحف خطی شماره ۹ کتابخانه آستان قدس رضوی
دانشجو: سعیده نظری
استاد راهنما: دکتر شادی نفیسی
استاد مشاور: دکتر حمیدرضا مستفید
داوران داخلی: دکتر مجید معارف
داوران خارجی: دکتر مرتضی توکلی
زمان: یک شنبه ۲۴ دی_ساعت ۱۵
مکان: سالن دفاع، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
جلسه+نقد+و+بررسی+کتاب+روش+شناسی+پیوند+میان+دستگاه+مفهومی+قرآن+کریم+و+علوم+مدرن_out.mp3
34.95M
#فایل_صوتی
🔹 نقد و بررسی کتاب
روششناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن
🔹 ارائه دهنده (مؤلف):
دکتر احمد پاکتچی
🔹 ناقدین:
دکتر مجید معارف
دکتر مهدی معینزاده
دکتر فرهاد ساسانی
🔹 مدیر جلسه:
دکتر مرتضی سلماننژاد
🔹 یکشنبه، 17 دیماه 1402
🔹 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#پست_موقت
📚 رونمایی از کتب تازه تالیف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
از جمله کتاب "قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین" نوشته سید محمد هادی گرامی
دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۰ الی ۱۲
سالن تمدن
#اطلاعیه
🔹 قابل توجه دانشجویان علوم قرآن و حدیث در هر سه مقطع
🔹 دانشجویان گرامی که از دروس مربوطه در طول ترم، جزوه خلاصه شده، نکات مهم دروس و... را در اختیار دارند که برای دسترسی آسان به مطالعه کتاب یا جزوه به مثابه مرور کتاب مربوطه مؤثر میباشد تقاضا می شود در این امر خیرخواهانه شرکت نمایند و جزوه مربوطه را به آیدی ذیل ارسال نمایند تا در اختیار دیگر دانشجویان قرار گیرد.
@elian_st
سپاس از همراهی شما عزیزان
هدایت شده از دانشجویان دکتری
💠اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع از رساله دکتری رشته علوم قرآن و حدیث با عنوان:
📙 تحلیل متنی-سندی روایات جری و تطبیق با تأکید بر تفاسیر جامع البیان و نور الثقلین (پنج جز اول)
🎓دانشجو: فرهاد کریمی
🖌استاد راهنما:
دکتر عاطفه زرسازان
🖋استادمشاور:
دکتر مجید معارف
⚖️استادان داور:
دکتر حامد شریعتی نیاسر
دکتر حسن اصغرپور
دکتر عبدالهادی فقهی زاده
⏰ زمان:
شنبه ۲۳دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح
🏫مکان:
سالن جلسات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
✅@doctoramazaheb
#به_بهانه_امتحانات
🔹 درس را طوری بخوانید که بعدها بتوانید تدریس کنید، نه برای اینکه نمره بگیرید.
✍️ آیتالله جوادی آملی:
🔹 اگر طرزی درس خواندید که نتوانستید تدریس بکنید دوباره بخوانید؛ چون معلوم میشود درس را نفهمیدهاید. دو بار مطالعه کنید؛ یکی اینکه کتاب چه میگوید، یکی اینکه من اگر دست به بنان یا بیان بردم و خواستم تدریس کنم چه بگویم، درس به قلم بردم خواستم بنویسم چطور بنگارم وگرنه انسان عمر میدهد و چیزی نمیگیرد. طرزی درس بخوانید که بتوانید خوانده را به دیگران منتقل کنید و تدریس کنید که بعد از چند مدّت به لطف الهی از نظر استاد حوزه علمیه و مدرسه پربرکت شما خودکفا باشد.
🔹 راه برای همیشه مَهیعه و وسیع است. بسیاری از علوم از درون میجوشد اگر خدای سبحان فرمود: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» این تنها مربوط به ثواب در قیامت نیست. هر کس هر قدمی در راه خدا بردارد خدا ۱۰ برابر پاداش میدهد. اگر کسی در حوزه یا دانشگاه برای رضای خدا یک ساعت محقّقانه زحمت کشید نتیجه ده ساعته را میبرد. این وعده الهی است.
🖥 منبع: پایگاه اطلاعرسانی بنیاد معارف وحیانی اسراء
با آرزوی موفقیت و سربلندی در امتحانات🌺
🔹 دکتر احمد پاکتچی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «ثمره ریشهشناسی در فهم معانی قرآن» در ایکنا:
🔹 برای هر کس که میخواهد درباره واژگان قرآن کار کند این است که واژگان قرآن به همان اندازه که میتواند ریشه اصیل عربی داشته باشد و در یک فرهنگ تطبیقی زبانهای سامی قابل جستوجو باشد، امکان دارد «وامواژه» باشند و از زبان دیگر غیرعربی وارد عربی شده باشد و حتی از یک زبان غیرسامی وارد شده باشند.
🔹 اگر شما از کلمه کوثر فقط بسیار بودن را استفاده کنید میتواند حتی منصرف به مال بسیار باشد در حالی که میدانیم چنین اتفاقی در مورد پیامبر(ص) نیفتاده و ایشان فرد ثروتمندی نبودند.
🔹 به طور عادی عادت لغویان عرب این است تمام واژگانی که از یک ماده واحد مشتق شده را ذیل یک مدخل میبرند.
🔹 ریشهشناسی به ما کمک میکند در جاهایی که مفسرین برای معنای یک مفرد قرآنی دچار اختلاف نظر هستند از شواهد ریشهشناسی استفاده کنیم که یک قول را بر دیگر اقوال ترجیح بدهیم و برای این ترجیح، دلیل داشته باشیم.
🌐 مشروح نشست در لینک ذیل:
iqna.ir/00Hamu
🔹 نشست نقد و بررسی کتاب «روششناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» یکشنبه ۱۷ دی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
🔹 در ابتدای نشست احمد پاکتچی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخن گفت که گزیده آن را در ادامه میخوانید؛
🔹 واقعیتش این است ما با چیزی به نام کتاب سروکار داشته و توقع مشخصی از آن داریم. این کتاب برای من یک ماجرا است که سعی کردم در مقدمه کتاب توضیح دهم. ما در کشورمان در طول ۷۰ سال با کوششهایی در جهت یافتن راه حلی برای تعارضات ظاهری مواجه هستیم که به نظر میرسد میان علوم جدید و علوم دینی و قرآن صورت گرفته است. کتابهایی که با این عنوان نوشته شده باشند از قبل انقلاب دیده میشوند.
🔹 اتفاقی که جدیدتر است، این است که موضع سلبی نسبت به این مسئله جای خودش را به موضع ایجابی داده است یعنی اگر در گذشته تلاش میشد ثابت شود نزاعی در بین دین و علوم مدرن نیست، این بار تلاش میشود اثبات شود این ارتباط میتواند دستاوردی داشته باشد. درباره اینکه این دستاورد چه میتواند باشد اسامی مختلفی به کار برده میشود و ما تعابیری مثل علوم انسانی قرآنبنیان یا علوم انسانی اسلامی داریم و حتی یک جاهایی بحث از علوم انسانی هم فراتر میرود و پای علوم طبیعی هم وسط کشیده میشود. شاید اگر این امواج دریافتی امواج ضعیفی بودند میشد آنها را نادیده گرفت ولی واقعیت این است که اینطور نیست و با چالش جدی در فضای اجتماعی خودمان روبرو هستیم. حتی در فضای حوزوی هم موافقین و مخالفینی برای این مسئله وجود دارد. لذا این صورت مسئله در دهههای گذشته در پیش روی ما قرار داشته است.
🔹 از طرفی بنده نزدیک به سه دهه است با دانشگاه امام صادق(ع) همکاری دارم. دانشگاه امام صادق(ع) از محلهایی است که کانون این بحث است و دنبال این است بفهمد چگونه میتوان میان این علوم ارتباط برقرار کرد. این یک واقعیت عینی است که ادعاهایی و تلاشهایی در این زمینه وجود دارد و بنده به عنوان فردی که در این فضا قرار داشتم، به نظرم میرسید که باید مقداری اندیشید ما داریم درباره چه حرف میزنیم. این صورت مسئله ما بود. بنده به صورتهای مختلفی و در قالب درسهایی وارد این بحثها شدم و هرچه جلوتر میآمدیم، محصول پررنگتر میشد. طبیعتاً رویکرد من میانرشتهای بود و تلاش داشتم از چند زاویه دید مختلف به موضوع نگاه کنم و نهایتاً این دروس صورت مکتوب به خودش پیدا کرد.
🔹 به طور کلی موضع خود من در ارتباط با انجام دادن این کتاب، تحریر محل نزاع بود یعنی چیزی که برایم مهم بود این بود که نشان دهم موضوع منازعه ما چیست. بر این اساس میشد این کار را در چند بخش مختلف انجام داد. در این جلد، بنده براساس نگاه زبانشناسانه دنبال این بودم اگر به قرآن به مثابه فضای گفتمانی نگاه کنیم و به علوم مدرن هم به مثابه فضای گفتمانی نگاه کنیم، این فضاهای گفتمانی برای خودشان یک دستگاه مفهومی ایجاد کردند و هر گفتوگویی بین این دو فضا مستلزم این است به مقتضیات این دستگاههای مفهومی توجه داشته باشیم و حتی این سؤال را از خودمان کنیم چنین گفتوگویی ممکن است یا ممکن نیست. صورت مسئله من ارائه الگو برای پیوند نبود بلکه روششناسی رسیدن به الگو بود یعنی اگر میخواهیم به الگویی برسیم روششناسی آن چه خواهد بود. طبیعتاً تهیه این الگو یک کار جمعی و آکادمیک است که باید در فضایی جمعی و آکادمیک به دست بیاید.
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🔹 نشست نقد و بررسی کتاب «روششناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن» یکشنبه ۱۷ دی در پ
🔸 در ادامه نشست مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخن گفت که گزیده آن را در ادامه میخوانید؛
🔸 آنچه من بعد از ذکر محسنات کتاب میگویم، از جنس نقد به معنای کاستی نیست و بخشی از آنها از باب استفهام یا تکمله یا اختلاف نظر است. به عنوان ویژگیهای کلی کتاب، کتاب ساختار مناسبی دارد و در چهار فصل مشخص تنظیم شده است. کتاب میانرشتهای است که از محسنات پژوهشهای دوران معاصر است. ارائه الگووارهای در پیوند دو دستگاه مفهومی به زبان فارسی از دیگر امتیازات کتاب است. قدرت ذهنی قوی نویسنده در برگردان و تقریر مطالب سنگین علمی همراه با جمعبندی و بیان نقدها و ذکر محدودیتها یک کار بسیار هوشمندانهای است که از یک نابغهای به نام دکتر پاکتچی برمیآید. تلاش در حل یک مسئله دشوار از طریق ارائه الگوی علمی و تلاش برای نزدیک کردن زبان قرآن و زبان علوم مدرن. تتبع وسیع در منابع فارسی، عربی، انگلیسی و لاتین از دیگر ویژگیهای کتاب است. من سعی کردم این چند نکته را به عنوان برخی محسنات کتاب تقدیم کنم.
🔸 در ارتباط با نقدها چند نکته کلی را یادداشت کردم. در مجموع در حد سواد خودم کتاب را یک اثر پیچیده یافتم. پیچیدگی برای من یک شاخصه دارد و آن اینکه بیش از ۱۰ صفحه آن را نتوانم بخوانم جز اینکه میان آن استراحت کنم. دلیل پیچیدگی متن کتاب چند چیز بود: اول، نقل پی در پی دیدگاهها و نظریات مختلف زبانشناسی از شرق و غرب که خواننده کتاب را بمباران اطلاعات میکند. دوم، عدم سابقه ذهنی بسیاری از خوانندگان به این مفاهیم و تئوریهای زبانشناسی و معناشناسی. سوم، فقدان جمعبندی و نتیجهگیری از مباحث کتاب در پایان فصلها به صورت مجزا و در پایان کتاب و غایب بودن نمونه و مثال در کتاب.
🔸 بعد از بیان برخی کاستیها، در حوزه نکات قرآنی و حدیثی که مسئولیت بنده بود، چند نکته را یادداشت کردم که به اطلاع ایشان برسانم. فصل اول که دستگاه مفهومی قرآن است من این دستگاه را دو مرتبه ملاحظه کردم. بار دوم که ملاحظه و توجه کردم که دستگاه مفهومی قرآن بر چه پایههایی استوار است. آنچه استاد مرقوم داشتند، شامل دو قسمت است: مبانی قرآن و مسائل روششناختی. سؤال من این است که آیا منابع و مستندات در حوزه کشف مفاهیم قرآنی کارساز و کارآمد است یا نه. این مهمترین نقد من است و اگر شما ما را متقاعد کنید در روششناسی، منابع و مستندات ملحوظ است بحث دیگری است.