هدایت شده از منادی نورالمهدی
آشنایی با فرق تشیع.pdf
7.83M
🔹#کتاب #آشنایی_بافرق_تشیع، نوشته حجه الاسلام دکتر مهدی فرمانیان
🔷مولف در ابتدا به بیان مفهوم لغوی و اصطلاحی تشیع و تاریخ پیدایش تشیع می پردازد.
سپس شیعه اثنی عشری را معرفی و آراء و عقاید آنان را مطرح می نماید.
در ادامه به برخی از فرق تشیع و عقاید آنان، همچون کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه اشاره می نماید.
در نهایت گروه هایی که خود را منتسب به شیعه می دانند اما در واقع اختلافات مبنایی با تشیع دارند، همچون غالیان، شیخیه، بابیت و بهائیت را معرفی می کند.
#منبع_تخصصی آزمون مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی
@mazahebp
هدایت شده از منادی نورالمهدی
ترجمه کشف الارتیاب.pdf
2.4M
🔷#کتاب #کشف_الارتیاب تالیف مرحوم علامه سید محسن امین
🔹این کتاب پیرامون تاریخ، تفکرات و نقد تفکرات وهابیت و همچنین بیان شبهاتی که از جانب وهابیت متوجه شیعه است و پاسخ به آنها نیز نگاشته شده است.
🔹در بخشی که مولف به بیان و رد شبهات می پردازد، ابتدا ادله آنها را بیان می کند و سپس با استفاده از آیات قرآن، احادیث رسول الله و سیره ایشان که در منابع روایی مورد تایید وهابیت ذکر شده به رد آن شبهات و آرا و عقاید می پردازد.
🔹این کتاب مشتمل بر سه مقدمه، سه باب و یک خاتمه می باشد. در مقدمه اول در چهار فصل به بررسی تاریخ وهابیت، اعم از موسس، جنگ ها و ... پرداخته است. در مقدمه دوم 19 مورد از مقدماتی که رد شبهات وهابیت بر آنها مبتنی است را بیان می کند و در مقدمه سوم به 13 شباهتی که میان وهابیون و خوارج وجود دارد اشاره می کند.
🔹اما در باب اول کتاب اعتقادات وهابیون و انتساب آنان به مذهب فقهی احمد بن حنبل را بیان می کند. در باب دوم به بیان اعتقادات وهابیون در انتساب دیگر مسلمین به کفر و شرک و ادله آنان و همچنین رد آنها
می پردازد و در باب سوم به طور تفصیلی در طی 17 فصل به بیان اعتقادات وهابیت و پاسخ به آنها پرداخته است.
🔹اما خاتمه کتاب به بیان بعضی از فتاوی و دیگر اعتقادات وهابیت که در متن کتاب ذکر نشده است می پردازد.
#منبع_تخصصی آزمون مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی
@mazahebp
هدایت شده از منادی نورالمهدی
عقاید استدلالی جلد 1.pdf
1.47M
🔷#کتاب #عقاید_استدلالی
تالیف حجه الاسلام ربانی گلپایگانی
🔹این کتاب در دو جلد پیرامون اعتقادات شیعه اثنی عشری نگاشته شده است.
🔹در جلد اول به مباحث پیرامون توحید و در جلد دوم به مباحث مربوط به نبوت، امامت و معاد به طور مستدل می پردازد.
#منبع_تخصصی آزمون مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی
@mazahebp
هدایت شده از منادی نورالمهدی
عقاید استدلالی مجلد2.pdf
2.05M
🔷#کتاب #عقاید_استدلالی
تالیف حجه الاسلام ربانی گلپایگانی
🔹این کتاب در دو جلد پیرامون اعتقادات شیعه اثنی عشری نگاشته شده است.
🔹در جلد اول به مباحث پیرامون توحید و در جلد دوم به مباحث مربوط به نبوت، امامت و معاد به طور مستدل می پردازد.
#منبع_تخصصی آزمون مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی
@mazahebp
✅ معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.
💠 نشست علمی
💢موضوع :
معناشناسی اسماء و صفات الهی در اندیشه امامیه
🔶استاد مدعو:
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار
⏰زمان : پنجشنبه 19 فروردین ماه ساعت 10:30
✅ به صورت حضوری و مجازی
❇️ لینک ورود به جلسه
https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/dzgluzc5yg6
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
✅ معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.
💠 نشست علمی
💢موضوع :
جریان شناسی اهل سنت نسبت به اهل بیت علیهم السلام
جریان شناسی اهل سنت نسبت به ابن تیمیه
ریشه های فکری ابن تیمیه و عثمانیه نسبت به اهل بیت علیهم السلام
🔶استاد مدعو:
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن مروجی طبسی
⏰زمان : ۲۲،۲۳،۲۴ فروردین ماه (یکشنبه تا سه شنبه) ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۹
✅ به صورت حضوری و مجازی
❇️ لینک ورود به جلسه
https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/b3i8opso6w7
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
💠 معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان با همکاری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند
💢 دوره آموزشي
💠 بررسي مباني خاص سلفيان
(با تاكيد بر شبهات معاصر)
🔵 حجت الاسلام دکتر ابوالقاسمی
💢 به صورت مجازي
🔸 آنلاین
ساعت 15 تا 16:30
🔹و آفلاین
❇️ شروع دوره از 28 فروردين 💠eitaa.com/joinchat/1125122163C50acc934f1
🍀 آشنایی با تاریخچه پاسخگویی به شبهات
✅ برای بسیاری از ما اصطلاح پاسخگویی به شبهات؛ واژه نو و جدیدی مینماید که انگار ظهور و پیدایش آن از چند ده سال قبل عقب تر نمی رود. اما حقیقت این است که این واژه نه واژه جدیدی است و نه چالش با شبهات نوبرانه روزگار ماست که امکان الگوگیری از روشهای تجربه شده قبلی را نداشته باشد.
❎ برای آشنایی با سنّت و تاریخچۀ پاسخگویی به شبهات میتوان از شیخ مفید( ۳۳۶ یا ۳۳۸ ـ ۴۱۳ق) سخن به میان آورد که مجالس و مکاتبات پاسخگویی او، میراثی گرانبها در این زمینه محسوب میگردد. عالمی که نه تنها مورد احترام شیعه بوده و هست، بلکه بزرگان اهل تسنن چون؛ ابن حَجَر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و ...دانش و رفتار او را مورد تحسین قرار داده و ستوده اند.
❇️ میراث مکتوب پاسخگویی شیخ مفید(ره) را میتوان در سه دسته جای داد:
1) پاسخ به شبهات مخالفین اعتقادی شیعه که در بین جامعه شیعی توسط مخالفین نشر داده شده است و بیشتر روش تدافعی دارد( مانند کتاب «الفُصولُ العَشَرة فی الغَیبَة» در پاسخ به ده شبهه پیرامون اعتقاد به مهدویت و یا «المَسائِل الصاغانیّة» که به ده ایراد فقهی و شبهه پیرامون اصالت اسلامی فتاوی فقهی شیعه می باشد).
2) پاسخ به شبهات و پرسشهای برخی شیعیان که برای ایشان فرستاده شده و در تبیین و یا دفاع از آن درماندهاند که بیشتر روش تبیینی در پیش گرفته است(مانند: «المسائل السَّرویّه» در پاسخ به ده شبهه کلیدی کلامی، فقهی و حدیث شناسی که از شیعیان ساری مازندران برای ایشان ارسال شده بوده است).
3) پاسخ به پرسشها و شبهاتی که بصورت دو سویه، به اثبات ادعای شیعه و رد ادعای مخالفین میپردازد و روش تدافعی، تهاجمی دارد( مانند: «الافصاح فی الإمامة» که دراین کتاب به اثبات امامت حضرت علی علیهالسلام پرداخته و نظریۀ مخالفان را ابطال کرده است).
❇️نکته جالب آنکه از میان 175 کتاب و رسالۀ شیخ مفید (ره) بیشتر به پاسخگویی به پرسشها، شبهات و چالشهای اعتقادی شیعیان پرداخته شده و دراین راستا، چنانکه به شبهات اعتقادی (شبهات کلامی، حدیثی، نسبت قرآن و حدیث و ...) توجه نموده، به شبهات مرتبط با مناسک و تکالیف شیعه( شبهات فقهی) نیز توجه نموده است که نشان از جامعیت علمی و گسترۀ وسیع نگاه او در صیانت اعتقادی جامعۀ دینی دارد.
❎پاسخگویی ایشان به شبهات فقط بصورت مکتوب نبوده و با برپایی مجالسی برای شیعیان و شاگردان خویش در منزل خود، به گعدۀ علمی و شب نشینی دانشی و پاسخگویی میپرداخته است و همچنین با شرکت در مناظرات علمی بین علماء بزرگ مذاهب که در بغداد و با حضور خلفای عباسی برگزار میشد،به پرسشها و شبهات آنان نسبت به مذهب شیعه پاسخ میدادند. سنّتی که بر اساس گزارشهای تاریخی تا چهل سال توسط ایشان ادامه یافته است.
✅ سلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.
@mazahebp
قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ: عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسُ وَ عَفَارِيتُهُ ... فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ. بحارالأنوار، ج 2، ص 5
دانشمندان شيعيان ما مرزباني هستند كه از ورود ابليس و ياران او به طرف شيعيان جلوگيري ميكنند. هر كس كه متصدي پاسخگويي به شبهات و دفاع از حريم ولايت باشد ميليون برابر برتر از كسي است كه در جبهههاي جنگ در برابر هجوم اجانب جهاد ميكند.
@mazahebp
🍀آشنایی با تاریخچه پاسخگویی دینی
♦️«مؤسّسه بَحث و مُناظِره ديني»، نام مؤسّسه مردم نهادی است، که در اواخر عصرقاجار ( زمان تقریبی ۱۳۰۰- بر اساس نامه نگاریهای موجود)، و براي ساماندهی گفتگوهای انتقادی، مناظره و پاسخگویی به شُبهات دینی و اعتقادی و همچنین تربیت نیرو در این زمینه تشکیل گردید.
♦️پایه گذار این مؤسسه، مرحوم آيتالله سيد ابوالحسن گِليَردي طالقاني(زاده،۱۲۷۸ق) مجتهد و مشروطهخواه عصرقاجار و از مبارزین عیله پهلوي اول می باشد. ایشان پدر آيتالله سيد محمود طالقانی ره بوده و شيخ آقا بزرگ تهراني (م۱۳۴۸ش) او را در شمار سرآمدان بشريت و عالمان بزرگ و پاک«من العلماء الاجلّاء الاتقياء» وصف نموده و امام خميني ره او را با توصیف « عالمی در رأس پرهيزگاران»، ستوده است.
♦️این تشکّل مردمی، بخشهای خود را در سه سطح ساماندهی کرده بود:
1- ارباب بِلاغت و بَیان و نویسندگی و ترجمه وتاریخ نگار (برای تأمین دانش و آشنایی با آخرین تحولات جهان در مباحث اعتقادی و إرائه سطح ممتاز)
2- ارباب فضل و دانش ودارای اخلاق حسنه(برای آموزشدهی و کسب آمادگی جهت ارائه مناظرات و پاسخگویی میدانی و سطح2)
3- ارباب کسب و کار و تجارت (جهت مشارکت در تأمین نیازهای مالی مؤسسه و جذب خَیّرین ).
♦️ این مؤسسه برای خود دو هدف عام و خاص را تعریف کرده و درهدف عام، دفاع از اسلام و مذهب تشیّع، و در هدف خاص، مقابله عقیدتی با مسیحیّت تبشیری و بَهائیّت را در دستور کار خود قرار داده بود.(شکرالله مساعیهم)
♦️پس از مدتی فعالیت چشمگیر، خروجی این مجالس قرار بود در مجله «بَلاغ» ارائه گردد که در همان شماره نخست (ارديبهشت ۱۳۰۷ش) به دستور حکومت پهلوی اوّل متوقف گرديد.
@mazahebp