eitaa logo
کانال رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار (ع)
185 دنبال‌کننده
669 عکس
43 ویدیو
17 فایل
🔰کانال رسمی موسسه آموزش‌‌ عالی‌ حوزوی‌ ائمه‌ اطهارعلیهم‌السلام _مشهدمقدس در رشته های تخصصی: 📗فقه‌واصول(بین‌بهجت۹و۹/۱) 📗کلام‌اسلامی‌باگرایش‌سلفی‌پژوهی (بهجت۹/۱،بینادل۲) 🌐سایت: http://www.mazaheb.markazfeqhi.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سيوطي از قول ابن ابي شيبة و بزار چنين نقل مي کند: 💠 عَنْ عَلِيَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: سَارَ رَسُولُ اللَّهِ إِلى خَيْبَرَ ، فَلَمَّا أَتَاهَا رَسُولُ اللَّهِ بَعَثَ عُمَرَ وَمَعَهُ النَّاسُ إِلاى مَدِينَتِهِمْ وَإِلاى قَصْرِهِمْ فَقَاتَلُوهُمْ ، فَلَمْ يَلْبَثُوا أَنْ هَزَمُوا عُمَرَ وَأَصْحَابَهُ ، فَجَاءَ يَجْبُنُهُمْ وَيَجْبُنُونَهُ ، 🔶 فَسَاءَ ذالِكَ رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ : لأبُعَثَنَّ عَلَيْهِمْ رَجُلاً يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولُهُ ، وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ، يُقَاتِلُهُمْ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ لَهُ ، لَيْسَ بِفَرَّارٍ ، فَتَطَاوَلَ النَّاسُ لَهَا ، وَمَدُّوا أَعْنَاقَهُمْ يَرُونَهُ أَنْفُسَهُمْ رَجَاءَ مَا قَالَ ، 🔷 فَمَكَثَ رَسُولُ اللَّهِ سَاعَةً فَقَال : أَيْنَ عَلِيٌّ ؟ فَقَالُوا : هُوَ أَرْمَدُ ، قَالَ : ادْعُوهُ لِي ، فَلَمَّا أَتَيْتُهُ فَتَحَ عَيْنِي ، ثُمَّ تَفَلَ فِيهَا ، ثُمَّ أَعْطَانِي اللوَاءَ فَانْطَلَقْتُ بِهِ سَعْيَاً خَشْيَةَ أَنْ يُحْدِثَ رَسُولُ اللَّهِ فِيهَا حَدَثَاً أَوْ فِيَّ ، حَتَّى أَتَيْتُهُمْ فَقَاتَلْتُهُمْ ، فَبَرَزَ مَرْحَبٌ يَرْتَجِزُ ، وَبَرَزْتُ لَهُ أَرْتَجِزُ كَمَا يَرْتَجِزُ حَتَّى الْتَقَيْنَا ، فَقَتَلَهُ اللَّهُ بِيَدِي ، وَانْهَزَمَ أَصْحَابُهُ ، فَتَحَصَّنُوا وَأَغْلَقُوا الْبَابَ ، فَأَتَيْنَا الْبَابَ ، فَلَمْ أَزَلْ أُعَالِجُهُ حَتَّى فَتَحَهُ اللَّهُ. ش ، والْبزار ، وسندُهُ حَسَنٌ. 📚 جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج۱۶، ص۱۳۵، طبق •••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
⚫️شافعی میگفت: قبر موسی الکاظم نوش داروی مجرب است🔻🔻 📌تجلیل و توسل علمای اهل سنت به امام کاظم علیه السلام 🔷ابن سمعون (متوفاي 387 هـ.ق): 🔹موسى كاظم در رجب سال صد و هفتاد و سه و يا صد و هفتاد و هشت هجري در بغداد مسموم شد و از دنيا رفت؛ و گفته شده است که او در حبس از دنيا رفت. شافعي مي گفت: قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است. 📚ابن سمعون، أمالي ابن سمعون، ج 1، ص125. 🔷خطيب بغداي، ابن خلکان، مزي و ديگر علماي اهل سنت پيرامون آن حضرت نوشته اند: 🔹او سخاوتمند و بزرگوار بود و کسي که به او بدي مي کرد، کیسه اي هزار ديناري براي او مي فرستاد و کيسه­ هاي پول را به 300 دينار و 400 دينار و 200 دينار بسته بندي مي نمود و ميان فقراي مدينه تقسيم مي كرد؛ كيسه هاي پول ايشان بين مردم ضرب المثل بود و اگر کيسه اي از موسي بن جعفر عليهماالسلام به فردي مي رسيد، بي نياز مي شد. 📚البغدادي، تاريخ بغداد، ج 13 ص 28 المزي، تهذيب الكمال، ج 29 ص 44 إبن خلكان، وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج 5 ص 308 🔷ابن جوزي حنبلي (متوفاى 597 هـ ق): 🔹موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي أبو الحسن الهاشمي عليهم السلام به خاطر عبادت و کوشش و شب زنده داري به عبد صالح ناميده شد. او فردي کريم و حليمي بود و هنگامي که با خبر مي شد که فردي ايشان را اذيت کرده است، براي وي مالي را مي فرستاد. 📚ابن الجوزي الحنبلي،صفة الصفوة، ج 2 ص 184 🔷محمد بن طلحه شافعي (متوفاى652 هـ ق): 🔹ابي الحسن، موسي بن جعفر الکاظم، امام کاظم سلام الله عليهما... او امامي بزرگ قدر، عظيم الشأن، بسيار متهجّد، اهل جديت در كوشش، كسي كه كرامات او آشكار و به عبادت مشهور، و به طاعت مواظب بود. شبها را در حال سجود و قيام سپري مي كرد و روزها را با صدقه و روزه مي گذرانيد وبه خاطر شدت حلم و گذشتي كه نسبت به جسارت كنندگان به خود داشت، كاظم خوانده مي شد. كسي را كه به او بدي مي كرد با نيكي و احسان پاداش مي داد. با جنايت كننده نسبت به خويش، با عفو وبخشش مقابله مي كرد. و به خاطر كثرت عباداتش عبد صالح نام گرفت، و در عراق به باب الحوائج إلي الله مشهور است. چرا كه كساني كه بوسيله او به خداي توانا متوسل مي شوند، از توسل خويش نتيجه مي گيرند. كراماتش عقلها را حيران مي كند. 📚الشيخ كمال الدين محمد بن طلحة الشافعي، مطالب السؤول في مناقب آل الرسول، ص 447 🔷ابن صباغ مالکي(متوفاى855 هـ ق): 🔹او [موسي بن جعفر عليهماالسلام] نزد اهالي عراق به باب حوائج الي الله معروف بود. چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندي آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل مي شد. 📚ابن صباغ المالكي المكي، علي بن محمد بن أحمد (متوفاى855 هـ)، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج 2 ص 932 🔶توسل ابا علي خلال: 🔸ابا علي خلال، از علماي بزرگ اهل سنت از جمله کساني است که به قبر موسي بن جعفر عليهماالسلام توسل جسته است چنانچه خطيب بغدادي و ابن جوزي با سند صحيح مي نويسند: احمد بن جعفر بن حمدان القطيعي خبر داد که شنيدم حسن بن ابراهيم خلال مي گفت: هيچ مشکلي پيش نيامد مگر اين که به موسي بن جعفر (عليه السلام) توسل کردم و خداوند هماني را که دوست داشتم به من داد. 📚البغدادي، تاريخ بغداد، ج1 ص120 ابن الجوزي الحنبلي، المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، ج 9 ص 89 ⚫️شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت
💢 ابن حجر مکی از علمای بزرگ اهل تسنن در کتابی که بر ضد شیعه نوشته است می‌نویسد: 💠 موسى الكاظم وهو وارثه علما و معرفة و كمالا و فضلا سمي الكاظم لكثرة تجاوزه و حلمه و كان معروفا عند أهل العراق بباب قضاء الحوائج عند الله وكان أعبد أهل زمانه وأعلمهم وأسخاهم. ❇️ موسی کاظم (علیه السلام) علم و معرفت و فضل و کمال را از پدرش به ارث برد و در اثر عفو و گذشت و بردباری که از خود نشان می‌داد، ملقب به کاظم شد. نزد عراقی‌ها به باب الحوائج نزد خدا معروف بود و در زمان خودش عابدترين، عالم­‌ترين و بخشنده­‌ترين فرد بود. 📚 الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۵۹۰، چاپ موسسه الرسالة •••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
📘جلسه دفاعیه 💠 پایان نامه سطح سه مراکز تخصصی 🖌تدوینگر: حجة الاسلام غلامرضا جهانفر ❇️عنوان پایان نامه : دیدگاه جریان‌های مختلف اسلام سیاسی در مواجهه با طاغوت در عصر حاضر 🕰 زمان: چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه ساعت ۱۲:۳۰ ظهر 🕌مکان: مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
18.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایاتی درباره ایمان ابوطالب (ع) استاد محقق محمد جعفر طبسی شبکه جهانی ولایت (بخش عربی) •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
💢رفتار پیامبر(ص) در زمان حکومت 📌 مبعث پیام‌آور خیر(ص) که خدا او را صاحب «خُلُق عظیم» (اخلاق پسندیده اجتماعی -از قبیل استواری بر حق، صبر در مقابل آزار مردم و خطاکاری اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع- می‌داند، مبارک باد. 📌برخی گزارشهای تاریخی از رفتار ایشان با دیگران به شرح ذیل است: 💎اقلیت‌های مذهبی پیامبر(ص): «اگر در حق اهل ذمه ستمي روا دارد، در قيامت، من حامي آن ستم دیده هستم» (اسلام خاستگاه تفاهم و مدارا، ص4) 💎بانوان فرهنگ غلط زن‌ستیزی را تغییر داد و تلاش فراوانی در برابر کردن وظایف و حقوق جنسیت‌ها کرد و آنقدر شان و جایگاه زنان را آنقدر ارتقاء داد که زنان به عنوان الگوی مردان مومن معرفی شدند.(تحریم 11) 💎پادشاهان نامه‌هایی به قيصر روم، مقوقس و خسرو پرويز برای دعوت به اسلام و بیان مسئولیت پادشاه در قبال مردم نوشت. (تاريخ طبري 2/295) 💎پرسشگران حقیقت جو به ایشان امان می‌دادند و سپس آنها را به محل زندگی بازمی‌گرداندند (توبه: 6) گروههای متعدد به صورت رسمي و عمومي با حضرت(ص) مناظره مي‌کردند. (احتجاج طبرسی، ص ۲۷ و ۳۸ ـ ۳۴) 💎تنگدستان پيامبر(ص) احترام ویژه ای به تنگدستان میگذاشت (مکارم الاخلاق،ص15) گاهی از ایشان میپرسید: آيا كاري داري كه انجام دهم؟ (مسند احمد 2/234) 💎در امور دینی نماز را کوتاه می‌خواند تا مردم خسته نشوند (مسند احمد 5/218) پس از آن، مشكلات نمازگزاران را پيگيري مي‌كرد. (كحل البشر في سيرة سيد البشر(ص)، ص95) برای تبلیغ دین می فرمود: «آسان بگيريد و سخت نگيريد و خبر خوب بدهيد و مردم را بيزار نکنيد» (الثقات، 2 /110) 💎دشمنان داخلی و خارجی در غزوه اُحد وقتی مجروح شد، فرمود: من برای لعن کردن نیامده‌ام؛ خداوندا! قوم مرا هدایت کن، ایشان از حق بی اطلاع‌اند. (الشفا بتعریف حقوق المصطفی(ص)؛ ج 1، ص 135 ـ 137) در فتح مكه چنان با قريش برخورد كرده بود كه می گفتند: «تو برادر بخششگري هستي و پدرانت هم چنين بودند». (سيرة النبي(ص)، 4/49) 💎کودکان هرگاه ميوه‌ي نوبري براي حضرت(ص) مي‌آوردند، دعا مي‌كرد و میوه ها را به كودكان مي‌داد. (المعجم الكبير2/157) کودکان را با احترام صدا می زد (احياء العلوم 2/366) ‌ 💎مردم براي همه «پدري مهرورز» بود. (معانی الاخبار، ص81) 💎همراهان و همسفران محمد(ص) در سفر به دنبال همه حركت مي‌كرد. (سنن ابی داوود، 1/167) نمیگذاشت کسي پشت سرش حركت كند. (مستدرك حاكم 2/132) در طول سفر به ناتوانان كمك مي‌كرد (سنن ابی داود، 1/167) و اگر سواره بود، نمي‌گذاشت كسي پياده همراهش باشد. (مكارم الاخلاق،ص22) و در کارها کمک می‌کرد. (كحل البشر في سيرة سيد البشر(ص)، ص95) 💎یاران همیشه به گونه‌اي در ميان اصحاب مي‌نشست كه مشخص نبود، ايشان بزرگ اين جمع است. (مكارم الاخلاق،ص 26) اگر سه روز، يكي از ياران را نمي‌ديد، جوياي حالش مي‌شد. (مکارم الاخلاق،ص23) و به قدری بدیشان اهمیت میداد که پیش از تصمیم‌گیری در کارهای مهم با يارانش مشورت مي‌كرد. (آل عمران: ۱۵۹) با آنها شوخی می‌کرد تا ابهت ایشان مانع ارتباط گیری مردم نشود. (مکارم الاخلاق،ص21 ؛ طبقات الکبري 8/224؛ المعجم الاوسط 6/334) •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
✅ کتابخانه متن کامل بیش از ۴۱ هزار پایان نامه و رساله را در دسترس پژوهشگران قرار داده است. 🔻 بر اساس مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه پایان نامه‌‌هایی که ۲ سال از دفاع آنها گذشته باشد، در این سامانه عرضه عمومی خواهند شد و می توانید خریداری کنید. 🔆سامانه کتابخانه دیجیتال:👈 http://utdlib.ut.ac.ir/
‍ 📌 انواع دعا و احکام آن 1️⃣دعا و خواندن الله 💢 دعا و خواندن الله عبادت است، چون عبادت فقط برای الله بوده است، پس عبادتی توحیدی است. 2️⃣دعا و خواندن خلق با اعتقاد به ربوبیت مخلوق 🔶 دعا و خواندن خلق با اعتقاد به ربوبیت مخلوق یعنی مخلوق را مالک نفع و ضرر و مستقل در بر آوردن حاجت و بی نیاز از اذن الله بدانی؛ فرقی ندارد خواسته و حاجتت بزرگ باشد یا کوچک، عادی باشد یا غیرعادی؛ فرقی ندارد مخلوق زنده باشد یا مرده؛ دور باشد یا نزدیک، حاضر باشد یا غایب. این نوع از دعا در میان مشرکین رایج بود و قرآن از دعاهای شرکی مشرکین با تعابیری مانند دعای من دون الله و دعای مع الله یاد کرده است. 3️⃣دعا و خواندن خلق بدون اعتقاد به ربوبیت 🔷 دعا و خواندن خلق بدون اعتقاد به ربوبیت یعنی مخلوق رامحتاج ونیازمند به اذن الله بدانی؛ او را مالک مستقل هیچ نفع و ضرری ندانی، فرقی ندارد خواسته و حاجتت بزرگ باشد یا کوچک، عادی باشد یا غیرعادی؛ فرقی ندارد مخلوق حاضر باشد یا غایب. این نوع از دعا در میان مسلمانان رایج بوده و هست، چنین دعایی هرگز شرک نیست. شبیه پنداشتن این نوع از دعا، با دعای مشرکین یکی از خطاهای بزرگ و رایج در میان پیروان محمد بن عبدالوهاب است. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ تشبیه الله تعالی توسط امام نجدیون و دواعش 🔸صالح فوزان از امامان نجدیون و دواعش می گوید: ◀️آیا معنای ید داشتن خداوند، قدرت است؟ 👈نه ید معروف و شناخته شده است. ید همان است که عقل آنرا تصور می کند و مردم آن را می بینند!!! اما قدرت امری معنوی است. ید حسی است و مردم آن را می بینند اما قدرت امری معنوی است بین خالق و مخلوق است اما ید صفت ذات و محسوس است پس بین این دو فرق است. این توضیح فوزان در مورد صفت ید بود!!! ✅اگر این سخن فوزان تشبیه و تجسیم نیست! پس تشبیه و تجسیم چیست؟! ✅علنا خود این امام نجدیون و دواعش می گوید ید همان است که تصور می شود. آن چیزی که تصور می شود محدود است پس علنا می گوید الله تعالی محدود است 🔷 هر محدودی مرکب است و هر مرکبی فانی. یعنی طبق کلام این امام دواعش و نجدیون الله تعالی فانی است •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام‌