eitaa logo
کانال رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار (ع)
184 دنبال‌کننده
690 عکس
43 ویدیو
17 فایل
🔰کانال رسمی موسسه آموزش‌‌ عالی‌ حوزوی‌ ائمه‌ اطهارعلیهم‌السلام _مشهدمقدس در رشته های تخصصی: 📗فقه‌واصول(بین‌بهجت۹و۹/۱) 📗کلام‌اسلامی‌باگرایش‌سلفی‌پژوهی (بهجت۹/۱،بینادل۲) 🌐سایت: http://www.mazaheb.markazfeqhi.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
💢رفتار پیامبر(ص) در زمان حکومت 📌 مبعث پیام‌آور خیر(ص) که خدا او را صاحب «خُلُق عظیم» (اخلاق پسندیده اجتماعی -از قبیل استواری بر حق، صبر در مقابل آزار مردم و خطاکاری اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع- می‌داند، مبارک باد. 📌برخی گزارشهای تاریخی از رفتار ایشان با دیگران به شرح ذیل است: 💎اقلیت‌های مذهبی پیامبر(ص): «اگر در حق اهل ذمه ستمي روا دارد، در قيامت، من حامي آن ستم دیده هستم» (اسلام خاستگاه تفاهم و مدارا، ص4) 💎بانوان فرهنگ غلط زن‌ستیزی را تغییر داد و تلاش فراوانی در برابر کردن وظایف و حقوق جنسیت‌ها کرد و آنقدر شان و جایگاه زنان را آنقدر ارتقاء داد که زنان به عنوان الگوی مردان مومن معرفی شدند.(تحریم 11) 💎پادشاهان نامه‌هایی به قيصر روم، مقوقس و خسرو پرويز برای دعوت به اسلام و بیان مسئولیت پادشاه در قبال مردم نوشت. (تاريخ طبري 2/295) 💎پرسشگران حقیقت جو به ایشان امان می‌دادند و سپس آنها را به محل زندگی بازمی‌گرداندند (توبه: 6) گروههای متعدد به صورت رسمي و عمومي با حضرت(ص) مناظره مي‌کردند. (احتجاج طبرسی، ص ۲۷ و ۳۸ ـ ۳۴) 💎تنگدستان پيامبر(ص) احترام ویژه ای به تنگدستان میگذاشت (مکارم الاخلاق،ص15) گاهی از ایشان میپرسید: آيا كاري داري كه انجام دهم؟ (مسند احمد 2/234) 💎در امور دینی نماز را کوتاه می‌خواند تا مردم خسته نشوند (مسند احمد 5/218) پس از آن، مشكلات نمازگزاران را پيگيري مي‌كرد. (كحل البشر في سيرة سيد البشر(ص)، ص95) برای تبلیغ دین می فرمود: «آسان بگيريد و سخت نگيريد و خبر خوب بدهيد و مردم را بيزار نکنيد» (الثقات، 2 /110) 💎دشمنان داخلی و خارجی در غزوه اُحد وقتی مجروح شد، فرمود: من برای لعن کردن نیامده‌ام؛ خداوندا! قوم مرا هدایت کن، ایشان از حق بی اطلاع‌اند. (الشفا بتعریف حقوق المصطفی(ص)؛ ج 1، ص 135 ـ 137) در فتح مكه چنان با قريش برخورد كرده بود كه می گفتند: «تو برادر بخششگري هستي و پدرانت هم چنين بودند». (سيرة النبي(ص)، 4/49) 💎کودکان هرگاه ميوه‌ي نوبري براي حضرت(ص) مي‌آوردند، دعا مي‌كرد و میوه ها را به كودكان مي‌داد. (المعجم الكبير2/157) کودکان را با احترام صدا می زد (احياء العلوم 2/366) ‌ 💎مردم براي همه «پدري مهرورز» بود. (معانی الاخبار، ص81) 💎همراهان و همسفران محمد(ص) در سفر به دنبال همه حركت مي‌كرد. (سنن ابی داوود، 1/167) نمیگذاشت کسي پشت سرش حركت كند. (مستدرك حاكم 2/132) در طول سفر به ناتوانان كمك مي‌كرد (سنن ابی داود، 1/167) و اگر سواره بود، نمي‌گذاشت كسي پياده همراهش باشد. (مكارم الاخلاق،ص22) و در کارها کمک می‌کرد. (كحل البشر في سيرة سيد البشر(ص)، ص95) 💎یاران همیشه به گونه‌اي در ميان اصحاب مي‌نشست كه مشخص نبود، ايشان بزرگ اين جمع است. (مكارم الاخلاق،ص 26) اگر سه روز، يكي از ياران را نمي‌ديد، جوياي حالش مي‌شد. (مکارم الاخلاق،ص23) و به قدری بدیشان اهمیت میداد که پیش از تصمیم‌گیری در کارهای مهم با يارانش مشورت مي‌كرد. (آل عمران: ۱۵۹) با آنها شوخی می‌کرد تا ابهت ایشان مانع ارتباط گیری مردم نشود. (مکارم الاخلاق،ص21 ؛ طبقات الکبري 8/224؛ المعجم الاوسط 6/334) •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
✅ کتابخانه متن کامل بیش از ۴۱ هزار پایان نامه و رساله را در دسترس پژوهشگران قرار داده است. 🔻 بر اساس مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه پایان نامه‌‌هایی که ۲ سال از دفاع آنها گذشته باشد، در این سامانه عرضه عمومی خواهند شد و می توانید خریداری کنید. 🔆سامانه کتابخانه دیجیتال:👈 http://utdlib.ut.ac.ir/
‍ 📌 انواع دعا و احکام آن 1️⃣دعا و خواندن الله 💢 دعا و خواندن الله عبادت است، چون عبادت فقط برای الله بوده است، پس عبادتی توحیدی است. 2️⃣دعا و خواندن خلق با اعتقاد به ربوبیت مخلوق 🔶 دعا و خواندن خلق با اعتقاد به ربوبیت مخلوق یعنی مخلوق را مالک نفع و ضرر و مستقل در بر آوردن حاجت و بی نیاز از اذن الله بدانی؛ فرقی ندارد خواسته و حاجتت بزرگ باشد یا کوچک، عادی باشد یا غیرعادی؛ فرقی ندارد مخلوق زنده باشد یا مرده؛ دور باشد یا نزدیک، حاضر باشد یا غایب. این نوع از دعا در میان مشرکین رایج بود و قرآن از دعاهای شرکی مشرکین با تعابیری مانند دعای من دون الله و دعای مع الله یاد کرده است. 3️⃣دعا و خواندن خلق بدون اعتقاد به ربوبیت 🔷 دعا و خواندن خلق بدون اعتقاد به ربوبیت یعنی مخلوق رامحتاج ونیازمند به اذن الله بدانی؛ او را مالک مستقل هیچ نفع و ضرری ندانی، فرقی ندارد خواسته و حاجتت بزرگ باشد یا کوچک، عادی باشد یا غیرعادی؛ فرقی ندارد مخلوق حاضر باشد یا غایب. این نوع از دعا در میان مسلمانان رایج بوده و هست، چنین دعایی هرگز شرک نیست. شبیه پنداشتن این نوع از دعا، با دعای مشرکین یکی از خطاهای بزرگ و رایج در میان پیروان محمد بن عبدالوهاب است. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ تشبیه الله تعالی توسط امام نجدیون و دواعش 🔸صالح فوزان از امامان نجدیون و دواعش می گوید: ◀️آیا معنای ید داشتن خداوند، قدرت است؟ 👈نه ید معروف و شناخته شده است. ید همان است که عقل آنرا تصور می کند و مردم آن را می بینند!!! اما قدرت امری معنوی است. ید حسی است و مردم آن را می بینند اما قدرت امری معنوی است بین خالق و مخلوق است اما ید صفت ذات و محسوس است پس بین این دو فرق است. این توضیح فوزان در مورد صفت ید بود!!! ✅اگر این سخن فوزان تشبیه و تجسیم نیست! پس تشبیه و تجسیم چیست؟! ✅علنا خود این امام نجدیون و دواعش می گوید ید همان است که تصور می شود. آن چیزی که تصور می شود محدود است پس علنا می گوید الله تعالی محدود است 🔷 هر محدودی مرکب است و هر مرکبی فانی. یعنی طبق کلام این امام دواعش و نجدیون الله تعالی فانی است •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام‌
‍ 📛نجدی ها و برنامه سلف سازی ✴️امام اهل حدیث ابو عثمان صابونی 💢 موضوع: صفات الله تعالی از موارد سلف سازی نجدی ها ادعای آنان درباره ابو عثمان صابونی از ائمه حدیث (متوفای ۴۴۹) در مورد صفات الله تعالی است که گمان می کنند عقیده ای مانند آنان دارد و قائل به اثبات معنای صفات است در حالی که عقیده ایشان نیز مانند دیگر ائمه حدیث تفویض معنای صفات خبری به الله و رسولش است. در زیر چندین سند از ایشان درباره اعتقاد به تفویض معنای صفات الله تعالی آورده می شود تا حجتی باشد بر علیه کسانی که گمان می کنند ایشان قائل به اثبات معنای صفات هستند. 1⃣ سند اول: صابونی می گوید: «وكذلك يقولون في جميع الصفات التي نزل بذكرها القرآن، ووردت بها الأخبار الصحاح من السمع والبصر... واليقظة والفرح والضحك وغیرها من غير تشبيه لشيء من ذلك بصفات المربوبين المخلوقين، بل ينتهون فيها إلى ما قاله الله تعالى، وقاله رسوله صلى الله عليه وآله وسلم من غير زيادة عليه ولا إضافة إليه، ولا تكييف له ولا تشبيه، ولا تحريف ولا تبديل ولا تغيير، ولا إزالة للفظ الخبر عما تعرفه العرب، وتضعه عليه بتأويل منكر، 👈ويجرونه على الظاهر، ويكلون علمه إلى الله تعالى، ويقرون بأن تأويله لا يعلمه إلا الله👉 ... ». اهل سنت در مورد صفات الله تعالی مانند شنیدن، دیدن، ... شادی و خنده و غير اين موارد چنین می گویند: هیچ یک از این صفات شبیه صفات مخلوقین و مربوبین نیست بلکه اهل حدیث معتقد به همان چیزی هستند که الله تعالی و رسولش گفته اند بدون زیاد کردن و اضافه و بدون کیفیت و بدون تشبیه و بدون تحریف و بدون تعطیل و تغییر صفات. و لفظ خبر را از آنچه عرب می شناسد زائل نمی کنند و آن را تأویل نمی کنند و ظاهرش را اخذ می کنند و علمش را به الله تعالی واگذار می کنند و ایمان دارند که علم به تأویلش را تنها الله تعالی می داند. 📚منبع: عقیده السلف و اصحاب الحدیث، ص ۳۹، دار المنهاج 2⃣ سند دوم: ایشان در عبارت دیگری چنین می گوید: «وعلماء الأمة وأعيان الأئمة من السلف رحمهم الله لم يختلفوا في أن الله تعالى على عرشه، وعرشه فوق سماواته، يثبتون له من ذلك ما أثبته الله تعالى، ويؤمنون به، ويصدقون الرب جل جلاله في خبره، ويطلقون ما أطلقه سبحانه وتعالى من استوائه على العرش، 👈ويمرونه على ظاهره، ويكلون علمه إلى الله جل وعلا 👉 ويقولون: {آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُوا الأَلْبَابِ} [آل عمران:۷]، ...» علمای امت و بزرگان از ائمه سلف هیچ اختلافی در این ندارند که الله تعالی بر عرش است و عرش فوق سماوات است. آنان این صفات را برای الله تعالی اثبات می کنند و به آن ایمان دارند و الله تعالی را در خبرهایش تصدیق می کنند و هر آنچه الله تعالی درباره خودش به کار برده را به کار می برند مانند استوای بر عرش و امرار بر ظاهرش می کنند و علم به این صفات را به الله جل و علا واگذار می کنند. 📚منبع: عقیده السلف و اصحاب الحدیث، ص۴۴، دار المنهاج 3⃣ سند سوم: باز صابونی در عبارت دیگری چنین می گوید: «ويثبت أصحاب الحديث نزول الرب سبحانه وتعالى كل ليلة إلى السماء الدنيا، من غير تشبيه له بنزول المخلوقين، ولا تمثيل ولا تكييف بل يثبتون ما أثبته رسول الله صلى الله عليه وسلم، وينتهون فيه إليه، 👈ويمرون الخبر الصحيح الوارد بذكره على ظاهره، ويكلون علمه إلى الله👉». اصحاب حدیث، حدیث نزول پروردگار به آسمان دنیا را برای الله تعالی اثبات می کنند بدون تشبیه به نزول و آمدن مخلوقین و تمثیل و کیفیت. بلکه اثبات می کنند هر آنچه رسول الله صلی الله علیه و سلم اثبات کرده و در این امور به رسول الله رجوع می کنند و این گونه خبرها را مرور می کنند (می خوانند) و علم به آن را به الله تعالی واگذار می کنند. 📚منبع: عقیده السلف و اصحاب الحدیث، ص۵۰، دار المنهاج ✅نتیجه گیری آیا از این سه عبارت و نص و سندی که از امام اهل حدیث صابونی آورده شد، اثبات معنا دیده می شود؟! یا تفویض معنا 🔹آیا این نصوص صریح در تفویض معنای صفات نیست؟! که امثال ابن عثیمین و دیگر شیوخ نجدی این گونه اقوال و نظریات را از بدترین اقوال اهل بدعت می دانند! اندک تأملی در این عبارات می رساند که ایشان به هیچ وجه اثبات معنا نمی کند و تاکید بر این مطلب دارد که که علم به صفات در اختیار الله تعالی است و چنین می گوید: «ويكلون علمه إلى الله تعالى...» چرا شما نجدی ها به دنبال ساختن سلف برای خود هستید در حالی که در بسیاری از مبانی با سلف صالح امت اختلاف دارید؟! •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام‌
حقیقت صلوات 1️⃣ روایت فوق دستور به صلوات بر محمد و آل محمد (ص) است. این روایت در صحیح ترین و مهم ترین کتاب روایی اهل سنت یعنی صحیح بخاری، با چندین سند و در مقام تفسیر آیه صلوات وارد شده است. 2️⃣ بر اساس آیه و روایت فوق، الله تبارک و تعالی و تمام ملائکه و مومنین حقیقی، دائما بر «محمد و آل محمد» (ص) صلوات می فرستند. صلوات بر محمد و آل محمد (ص) موسیقی توحیدی تمام آفرینش است. •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام‌
💢 شفابخش بودن خاک امام حسین علیه السلام ✳️ ابی طاهر سلفی اصبهانی از علمای اهل تسنن می‌نویسد: 🔶 سمعت أحمد يقول سمعت أبا بكر يقول : سمعت الخلدي كان بي جرب عظيم كثير قال فمسحت بتراب قبر الحسين قال فغفوت فانتبهت وليس علي منه شي . 🔷 از خلدی (از علمای بزرگ اهل تسنن) نقل شده است که می‌گفت: نوعی بیماری پوستی شدید داشتم و خاک قبر حسین (علیه السلام) را بر آن کشیدم، و بعد از آن به خواب رفتم وقتی بیدار شدم هیچ اثری از آن بیماری در بدنم نبود!! ❇️ محقق وهابی کتاب می‌نویسد: رجاله إسناده ثقات. تمامی راویان روایت ثقه و مورد اطمینان هستند. 📚 الطیویات، تالیف ابی طاهر سلفی اصبهانی، صفحه ۹۱۲، چاپ اضواء السلف •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام‌
💠 پاداش مردن با محبت اهل بیت علیهم السلام و مجازات مرگ با دشمنی ایشان ❇️ ثعلبی و زمخشری از علما و مفسرین بزرگ اهل سنت روایت کرده‌اند: ✳️ أخبرنا أبو محمد عبد الله بن حامد الأصبهانی، أخبرنا أبو عبد الله بنمحمّد بن علی بن الحسین البلخی، حدثنا یعقوب بن یوسف بن إسحاق، حدثنا محمد بن أسلم الطوسی، حدثنا یعلی بن عبید، عن إسماعیل بن أبی خالد، عن قیس بن أبی حازم، عن جریر بن عبد الله البجلی، قال: قال رسول الله صلّى الله علیه وسلم: «من مات على حبّ آل محمّد مات شهید، ألّا ومن مات على حبّ آل محمّد مات مغفورا له، ألّا ومات على حبّ آل محمّد مات تائبا، ألّا ومن مات على حبّ آل محمّد مات مؤمنا مستکمل الإیمان، ألّا ومن مات على حبّ آل محمّد بشره ملک الموت بالجنّة ثم منکرا ونکیرا، ألّا ومن مات على حبّ آل محمّد جعل الله تعالى زوار قبره ملائکة الرحمن، ألّا ومن مات وعلى حبّ آل محمّد فتح له فی قبره بابان من الجنّة. ألّا ومن مات على بغض آل محمّد جاء یوم القیامة مکتوب بین عینیه آیس من رحمة الله، ألّا ومن مات على بغض آل محمّد مات کافرا، ألّا ومن مات على بغض آل محمّد لم یشم رائحة الجنّة» .   📚 الکشف و البیان، تألیف ثعلبی، جلد ۸، صفحه ۳۱۴، چاپ دار احیاء التراث العربی •┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈• 🌐 🆔@mazahebslamic کانال ایتا 🆔@mtfms کانال تلگرام‌
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پذیرش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی: 🔔 آغاز پذیرش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی 👤 مقطع سطح 2 و 3 پیوسته تخصصی 📗 رشته تخصصی کلام اسلامی با گرایش سلفی پژوهی 🗓 سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ ⏳ مهلت ثبت نام: ١٥اسفند٩٩ لغایت ٢٥ اردیبهشت١٤٠٠ 🌐جهت دریافت دفترچه پذیرش و ثبت نام به سایت زیر مراجعه فرمائید: www.mazaheb.markazfeqhi.com 📘 مزایا: ❇️ بهره مندی از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه ❇️ اعطای دانشنامه تخصصی کارشناسی ارشد ❇️ امكان ادامه تحصيل در مقطع سطح چهار تخصصی ❇️ چاپ و نشر آثار دانش پژوهان ❇️ بهره مندی از روش آموزش پژوهش محور ❇️ پرداخت كمك هزينه تحصيلي مناسب 📘 آدرس: مشهد، خیابان آیت الله بهجت,بهجت٩/١ بینادل١ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی 📞 تلفن تماس: ٣٢٢٥٣٨٧٧ (051) 🔴 کانال پذیرش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی: @mazahebp :ایتا @mmazaheb_ir :تلگرام