🔰حدیث غدیر در کتب شیعه و سنّی
💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله در غدیر خم، دست علیبنابیطالب را بالا برد و فرمود:
💎 من کُنتُ مَولاه فَهذا علی مَولاه : هرکس من ولیّ اویم، این علی هم ولیّ اوست.
🔶 کتب شیعه:🔶
📚قرب الإسناد، حمیری، ص ۲۷
📚تفسیر عیّاشی، ج۱، ص۳۲۹
📚إثبات الهداة، شیخ حرّ عاملی، ج۲، ص۴۴
📚الأمالی، شیخ طوسی، ص۲۲۷
📚تفسیر قمّی، ج۱، ص۱۷۴
📚بصائرالدرجات، ج۱، ص۷۷
📚المسترشد فی امامة علی بن ابی طالب ع، ص۲۷۰
📚کافی، ج۱، ص۲۹۴
📚الغیبة، نعمانی، ص۶۹
📚من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۲، ص۵۵۹
📚التوحید، شیخ صدوق، ص۲۱۲
📚المجازات النبویه، سید رضی، ص۲۰۶
📚الأختصاص، شیخ مفید، ص۷۹
📚الإحتجاج، طبرسی، ج۱، ص۶۰
و ....
🔷 کتب اهل سنّت:🔷
📚نفحات الأزهار، سیوطی، ج ۸، ص۳۱۹
📚سیر أعلام النُبَلاء، ذهبی، ج۸، ص۳۳۵
📚البدایة و النهایة، ابن کثیر دمشقی، ج۵، ص۲۱۳
📚اسنَی المطالب، شمس الدین جَزَری، ص۳ و ۴
📚مسند احمد بن حنبل، ج ۴، ص۳۶۸
📚کفایة الطالب، گنجی شافعی، ص ۶۲
📚سنن ترمذی، ج ۱۲، ص۱۷۵
📚مصنف، ابن ابی شیبه، ج۷، ص۴۹۵
📚معجم الکبیر، طبرانی، ج۴ ،ص۴
📚روح المعانی، آلوسی، ج ۵، ص۶۷و۶۸
📚مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج۶، ص۱۱۳
📚امالی، المحاملی، ج۱، ص۳۶
📚الکنی و الاسماء، الدولابی، ج۵،ص ۳۸
📚المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۰۹
📚الاستیعاب، ابن عبد البر، ج۱، ص ۳۳۸
📚اسد الغابة، ابن اثیر، ج۱، ص ۲و۳
📚مروج الذهب ، مسعودی، ج۱، ص ۳۴۶
و ....
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💠 آیه مباهله بزرگترین فضیلت اهل بیت علیهم السلام (به اعتراف اهل تسنن)
💢زمخشری از علما و مفسرین بزرگ اهل تسنن مینویسد:
❇️ وفیه دلیل لا شیء أقوی منه علی فضل أصحاب الکساء علیهم السلام.
✳️ در این روایت دلیلی است که قویتر از آیه مباهله در فضیلت اصحاب کساء (پیامبر، امیر المومنین، حضرت زهرا، حضرت امام حسن و امام حسین علیهم السلام) حدیثی نداریم.
📚 تفسیر الکشاف، زمخشری، ص ۱۷۵، چاپ دار المعرفة
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
❇️ اذعان حاکم نیشابوری به تواتر نزول آیه مباهله در حق اهل بیت علیهم السلام
✳️ حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل تسنن مینویسد:
💎 وَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارُ فِي التَّفَاسِيرِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ، وَغَيْرِهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه أَخَذَ يَوْمَ الْمُبَاهَلَةِ بِيَدِ عَلِيٍّ ، وَحَسَنٍ ، وَحُسَيْنٍ وَجَعَلُوا فَاطِمَةَ وَرَاءَهُمْ، ثُمَّ قَالَ: " هَؤُلَاءِ أَبْنَاؤُنَا وَأَنْفُسُنَا وَنِسَاؤُنَا، فَهَلُمُّوا أَنْفُسَكُمْ وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَكُمْ {ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ} .
💢 به تواتر ثابت شده است در کتاب های تفسیری از عبد الله بن عباس و غیر او که رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز مباهله دست علی و حسن و حسین (علیهم السلام) را گرفت و فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) را پشت خود قرار دادند و فرمودند: اینان زنان ما و فرزندان ما و جان ما هستند پس جان و زنان و فرزندان خود را بیاورید تا مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
📚 معرفة علوم الحدیث و کمیة اجناسه، تالیف حاکم نیشابوری، صفحه ۲۲۰، چاپ دار ابن الحزم
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان برگزار می کند.
🔷🔷 اختتامیه دوره دانش افزایی غدیر پژوهی
🔶🔶 تقدیر از ممتازین مسابقه کتابخوانی
🎙استاد مدعو:
حجت الاسلام و المسلمین آل مجدد شیرازی
📆 چهارشنبه، ۱۳مرداد ماه
⏰ ساعت ۱۸
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
http://eitaa.com/joinchat/1125122163C50acc934f1 کانال ایتا
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه واله :
🔶 مَنْ أَخَافَ أَهْلَ الْمَدِینَةِ أَخَافَهُ اللهُ وَ عَلَیْهِ لَعْنَةُ اللهِ وَ الْمَلاَئِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ
❇️ «ابن حجر عسقلانی» در تهذیب التهذیب به صراحت می نویسد:
🔷 در سال ۶۳ هجری مردم مدینه بر علیه «یزید بن معاویه» خروج کردند و او نیز «مسلم بن عقبه» را به مدینه فرستاد و ودستور داد تا ۳ روز جان و مال و ناموس مردم مدینه را بر سپاهیان خود مباح اعلام کرد.
📚 تهذیب التهذیب، ج ۴ ص ۴۲۹
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💠ام سلمه میگوید:
حسن و حسین (علیهماالسلام) در جلوی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در خانهی من مشغول بازی بودند،
❇️ جبرئیل نازل شد و گفت:
«ای محمد! امت تو فرزندت حسین را شهید خواهند کرد،
🔶 آنگاه رسول خدا گریست، سپس حسین را در آغوش گرفته و به سینه چسبانیده و فرمود: این تربت در نزد تو امانت باشد.
✳️ خاک را بوییدند و فرمودند: ای ام سلمه! هرگاه این تربت، رنگ خون به خود گرفت، بدانکه فرزندم حسین به شهادت رسیده است.»
📚 مجمع الزوائد، هیثمی، ج۹ ص۲۱۹.
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢طبرانی در کتاب «معجم الاوسط» از عایشه نقل می کند که امام حسین علیه السلام بر روی ران مبارک پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم نشته بود که جیرائیل امین نازل شد و گفت:
🔶آیا حسین فرزند توست؟
🔹پیامبرخدا فرمود: بله؛
🔸جیرائیل گفت امت تو بعد از تو او را می کشند؛
💎 در این حال اشک از چشمان پیامبرخدا جاری شد
🔹و جبرائیل گفت ای بخواهی تربت آن زمین را که حسین در آن کشته می شود را بیاورم،
🔸پیامبرخدا فرمود بله؛
🔹 جبرائیل نیز مقداری از خاک کربلا آورد.
📚 المعجم الاوسط ج ۶ ص۲۴۹
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢 این حدیث در "سنن ترمذی" از کتب روایی اهل سنت است.
🔰 این حدیث از نظر ترمذی، البانی، حاکم نیشابوری، ذهبی و .. صحیح و معتبر است
💠 «...حسين مني وأنا من حسين أحب الله من أحب حسينا حسين سبط من الأسباط »
✳️ رسول الله صلی الله علیه واله امام حسین علیه السلام را از خود و خود را از حسین علیه السلام می داند.
🔶 این یعنی اگر در یک جامعه امام حسین علیه السلام حاضر باشد گویی رسول الله صلی الله علیه و اله حاضر است! آیا با حضور رسول الله صلی الله علیه واله تبعیت از یزید و یزید صفتان جایز است؟
❇️ هر کس امام حسین علیه السلام را دوست بدارد خداوند را دوست داشته است.
🔸 محبت به امام حسین علیه السلام باب و جلوه ای از محبت به خداوند است.
🔹 آیا دین اسلام هدفی جز آشنا کردن بندگان با محبت الهی دارد؟ آیا چنگ زدن به غیر باب محبت الهی جایز است؟
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢 شهاب الدین آلوسی (عالم مشهور اهل سنت):
🔷 رضایت و شادی یزید در شهادت امام حسین علیه السلام و هتاکی و بی احترامی وی در حق اهل بیت ایشان از مسائل قطعی است!
❇️ والطامة الکبرى ما فعله بأهل البیت ورضاه بقتل الحسین على جده وعلیه الصلاة والسلام واستبشاره بذلک وإهانته لأهل بیته مما تواتر معناه وإن کانت تفاصیله آحادا.
✳️ مصیبت بزرگ، رضایت یزید به شهادت حسین و شادمانی وی از این واقعه و رفتارش با اهل بیت و هتاکی و بی احترامی وی در قبال ایشان می باشد که این امر از جهت معنوی متواتر است اگر چه تفاصیل و جزئیاتش از اخبار آحاد است.
📚 الآلوسی البغدادی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج۲۵، ص۱۹۸
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢 جلال الدین سیوطی (عالم مشهور اهل سنت ) می نویسد:
❇️ وکان قتله بکربلاء، وفی قتله قصة فیها طول لا یحتمل القلب ذکرها، فإنا لله وإنا إلیه راجعون، وقتل معه ستة عشر رجلًا من أهل بیته.
✳️ ولما قتل الحسین مکثت الدنیا سبعة أیام والشمس على الحیطان کالملاحف المعصفرة، والکواکب یضرب بعضها بعضًا، وکان قتله یوم عاشوراء، وکسفت الشمس ذلک الیوم، واحمرت آفاق السماء ستة أشهر بعد قتله، ثم لازالت الحمرة ترى فیها بعد ذلک الیوم ولم تکن ترى فیها قبلها.
🔶 حسین در کربلا به شهادت رسید و شهادتش داستانی طولانی دارد که قلب انسان تاب و تحمل ذکر آن را ندارد، انا لله و انا الیه راجعون.شانزده نفر از اهل بیت حسین بن علی همراه او به شهادت رسیدند.
🔷 هنگامی که حسین به شهادت رسید، دنیا هفت روز ایستاد و آفتاب همچون ملحفه های زرد رنگ شد و ستاره ها با یکدیگر برخورد می کردند.حسین در روز عاشوراء به شهادت رسید و خورشید در آن روز کسوف کرد و افق های آسمان شش ماه پس از شهادتش سرخ رنگ شد و سرخی ای پس از آن روز همچنان در آسمان مشاهده می شد که قبل از آن وجود نداشت.
📚 السیوطی جلال الدین، تاریخ الخلفاء، ص۱۶۵و۱۶۶
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢فلسفه ی مهاجرت امام حسین علیه السلام از قلمروی حکومت یزید بن معاویه از زبان ابن الجوزی (عالم مشهور اهل سنت)
❇️ إِنَّمَا رَحَلَ الْحُسَیْنُ[علیهماالسلام] إِلَى الْقَوْمِ لأَنَّهُ رَأَى الشَّرِیعَةَ قَدْ رُفِضَتْ، فَجَدَّ فِی رَفْعِ قَوَاعِدِ أَصْلِهَا الْجَدُّ [صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ] ، فَلَمَّا حَضَرُوهُ حَصَرُوهُ فَقَالَ: دَعُونِی أَرْجِعُ. فَقَالُوا: لا، انْزِلْ عَلَى حُکْمِ ابْنِ زِیَادٍ. فَاخْتَارَ الْقَتْلَ عَلَى الذُّلِّ، وَهَکَذَا النُّفُوسُ الأَبِیَّةُ.
✳️ حسین بن علی [علیهماالسلام] بدان جهت هجرت را برگزید که مشاهده کرد شریعت ترک شده و به همین دلیل در راستای بالا بردن پایه های شریعت جدش تلاش کرد.هنگامی در نزد او حاضر شدند وی را محاصره کردند.در این هنگام حسین بن علی[علیهماالسلام] گفت: مرا رها کنید تا برگردم.گفتند: نه، حکم ابن زیاد را بپذیر.
حسین بن علی [علیهماالسلام] شهادت را بر خواری و ذلت ترجیح داد و انسان های بزرگ منش این چنین هستند.
📚 ابن الجوزی، ابوالفرج، التبصرة، ج۲، ص۱۳
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام
💢 شمس الدین قرطبی می نویسد :
❇️ وساق القوم حرم رسول الله صلى الله علیه وسلم کما تساق الأسرى حتى إذا بلغوا بهم الکوفة خرج الناس فجعلوا ینظرون إلیهم، وفی الأسارى علی بن حسین وکان شدید المرض قد جمعت یداه إلى عنقه، وزینب بنت علی وبنت فاطمة الزهراء، وأختها أم کلثوم، وفاطمة وسکینة بنت الحسین، وساق الظلمة والفسقة معهم رؤوس القتلة.
✳️ و آنان اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را همانطور که اسیران را می رانند بردند تا این که آنان را به کوفه رساندند و مردم خارج شدند و به آنان نگاه می کردند و در بین اسیران علی بن حسین بود که شدیدا بیمار بود و دستانش به دور گردنش جمع شده بود و زینب دختر علی و فاطمة الزهراء و خواهرش ام کلثوم و فاطمه و سکینه دختر حسین بودند و افراد ظالم و فاسق سرهای کشته شدگان را با آنان حمل کردند.
📚 شمس الدین القرطبی، التذکرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة،ج۳، ص ۱۱۲۰
•┈••••✾•🔸🔶💠🔶🔸•✾•••┈•
🌐#مرکز_تخصصی_مطالعات_تطبیقی_مذاهب_اسلامی
🆔@mazahebslamic کانال ایتا
🆔@mtfmsکانال تلگرام