eitaa logo
تأملات (گاه نوشته های محمد دادسرشت)
611 دنبال‌کننده
207 عکس
70 ویدیو
11 فایل
تاملاتی در حوزه دین، فرهنگ و تمدن ... ارتباط با ادمین. dadseresht@
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی ار جذاب‌ترین، عمیقترین و متاسفانه مغفولترین بحث های دینی و سنت های اجتماعی و ارتباطی، مسئله شکر است. شکر به معنای توجه، دیدن و قدردانی از صاحب لطف و نعمت است. قدردانی نیز بر سه وجه است: اول اینکه قلبا توجه به صاحب نعمت داشته باشی دوم آنکه به زبان از او متشکر باشی و سوم استفاده شایسته و به کار گیری صحیح و به جا از آن نعمت که شکر عملی نام دارد. در این مسیر توجه به اسباب و ابزارهای چنین نعمتی نیز جزئی از فرایند شکر است برای همین گفته شده است که هر کس مخلوق را قدردان نباشد، شکر گذار خالق نیست. شکر کنشی ارتباطی است که والاترین نوع آن شکر منعم واحد، خدای باریتعالی است. از صفات خدای متعال نیز شاکر بودن است. خدا حتی برای اقدامات واجب ما نیز شکر قرار داده است در حالی که واجب به صلاح ما و از حقوق اوست، اما خدای متعال از کنش های واجب ما هم قدردانی کرده و ثواب تعیین نموده است. در طرف دیگر کفران یا همان ناشکری موجب از دست دادن نعمت و عقاب خواهد بود. امنیت مهمترین و بنيادی ترین عامل پیشرفت یک جامعه است. جمهوری اسلامی ایران به همت شیرمردان مسلمان از چنین نعمتی برخوردار بوده و هست اما این روزها و البته از ابتدای انقلاب اسلامی بارها و بارها شاهد نوسان در امنیت ملی بوده ایم. بارها از نعمت امنیت سخن گفتم اما بسیار شنیده ام که وظیفه شان‌است و این نعمت که چیزی نیست! یا گفته شده است که امنیتمان کجاست؟ ناشکری که شاخ و دم ندارد! همین که نعمتی دیده نشود یا قدرش دانسته نشود مطابق سنت الهی محرومیت را به دنبال دارد. لازم نیست حتما عده ای در کشور آسیب ببینند تا یادمان بیاید که نعمت امنیت را کم قدردانستیم! خدای متعال ما را ببخشاید و جز شکرگذاری واقعی قرار دهد آمین @Mdadseresht
«هرکدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید... شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه ی دل ملت و امید آینده ی کشورید، به مسئله «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود.» امام خامنه ای (روحی له الفدا)
حوزه علوم‌اسلامی دانشگاهیان‌ از پیشگامان جهاد تبیین بوده و هست. از سالهای دور در ابتدای دهه ۹۰ چنین دغدغه ای در حوزه و معرفتجویانش بود و بعد از تاکید رهبری در اربعین ۱۴۰۰ با برگزاری رویداد ملی ایده پردازی روایت حقایق و مسابقه ملی دانشجویی روایت حقایق و ثبت جایزه ملی راوی حقایق جهاد تبیین را در عرصه عمل با همت دانشجویان خویش پیش برده است. امسال نیز با رویکردی نو و با تلفیق دغدغه نهضت حل مسئله و جهاد تبیین رویدادی با عنوان ۲ طراحی و اجرا شد تا دانشجویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه های سراسر کشور قدمی استوار تر در لبیک به اوامر ولی خویش بردارند. باشد که خدای متعال بپذیرد و بر توفیقات بیافزاید. ۲ @mdadseresht
انگار زشتی برخی از مفاهیم فقط برای گذشتگان و در تاریخ معنا دار است مثل همین واژه جاهلیت! انگار جاهلیت امری است متعلق به هزاران سال قبل و مخصوص انسان هایی در ناکجاآباد تاریخ! حال آنکه عقلانیت و جاهلیت دو روی یک سکه است و انسان در هر حال در کشاکش بین عقل و جهل لحظات را می‌گذراند. جامعه نیز همواره در مصاف عقلانیت و جاهلیت به انحای مختلف ایام می‌گذراند. جاهلیت شعار نیست، برچسب بی معنا نیست بلکه حقیقتی است قابل تشخیص اما با شاخصه های مشخص. اولین شاخصه جاهلیت بی توجهی به آینده تاریخ و حرکت های اجتماعی است. در مقابل اولین شاخصه عقلانیت آگاهی از آینده تاریخ و حرکت های اجتماعی است. جمعی که نگاهی به آینده حرکت های خویش ندارد، جمع جاهلی و جامعه ای که غایت خویش را نمی‌بیند جامعه جاهلی است. بر همین اساس فرهنگ به عنوان معرفت مشترک هنجار شده اگر برساخته ایدولوژی، باورها، ارزشها، هنجارها، نمادها و تکنولوژی متناسب با دین باشد، فرهنگی اصیل و عمیق و به اصطلاح دینی است که حرکت انسان اجتماعی و جامعه را به سوی غایت اصیل خود و کمال حقیقی سوق می‌دهد ولی در مقابل جامعه جاهلی جز به رفاه امروز و در لحطه خویش نمی اندیشد! دومین شاخصه جامعه جاهلی حرکت های شتاب زده و غریزه وار است. جامعه جاهلی همچون کودکی بی توجه به شرایط فقط به دنبال ارضای نیازهای زودگذر خویش است. در مقابل حکمرانان به عنوان بخشی از جامعه و راهبران آن زمانی که برای رشد جامعه صبوری می‌کنند عقلانیت را ترویج کرده و همه گیر می‌کنند‌. در همین روزهای التهاب آور اغتشاشگران خیابانی صبر حکمرانان نشانه عقلانیت آنان و رشد جامعه دینی ایران بود. سومین شاخصه جاهلیت تعصب است. انسان بی تعصب معنا ندارد! و همواره متعصب است. به قول اميرالمؤمنين ان كنتم لامحالة متعصبين فتعصبوا لنصرة الحق. اگر ناگزیر از تعصب هستید پس در راه یاری رساندن به حق باشید. تعصب یعنی پافشاری بر امری که اگر حق باشد مطلوب است اما اغلب بار ارزشی منفی داشته و متعصب مذموم است چون برامری پافشاری می‌کند که بر آمده از سنت های بی پایه و اساس است. جامعه ای که نتواند سنت های خویش را بر اساس ارزش‌های اصیل و منطقی سامان دهد جامعه ای متعصب و جاهلی است. @mdadseresht
تأملات (گاه نوشته های محمد دادسرشت)
برای دختر همسایه ...
نمود رشد و پیشرفت آزادی خواهی و استکبار ستیزی انقلاب اسلامی در چنین محصولات فرهنگی فاخری است که از عمق وجود و با سوز فراوان خواهران افغانستانی با عنوان دیده می شود. محتوا و ساخت بسیار خوب در قالب پاسخی به قطعه فریب شروین! از نکات جذاب ارتباطات میان فرهنگی، خلق ادبیات جدید است. در همین قطعه اصطلاح بازخوانی نوینی از واژه است. شاید هیچ وقت چنین دقیق نمیشد که سلبیریتی رو معنا کرد! در ارتباطات میان فرهنگی تجارب آنان درس آموز است. همانگونه که مستضعفان عالم از انقلاب اسلامی قدرت یافته و الگو گرفته اند ما نیز در سطح توده از تجربه آزاد شدن افعانستان و عراق به دست غرب با بازخوانی آزادی خواهی غربی به عنوان بردگی و خشونت و ویرانی عبرت خواهیم گرفت. به نظرم دقت رهبری در تشخّص دادن به برادران و خواهران افغانستانی در ایران با اعطای حق تحصیل و ... نشان از تدبیر ایشان برای گام های بین المللی در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی بود. @mdadseresht
امروزه و خصوصا با حوادث دو ماهه اخیر بحث از طبقه بندی نسلی بسیار شایع شده است. نسل بی، جی، ایکس، وای و زد. هر طبقه نسلی با شاخصه هایی شناخته می‌شود و مهمترین آنها امروز برای تحلیلگران ویژگی های نسل زد است. به گفته دانشمندان علوم‌اجتماعی این نسل با ویژگی های برگرفته ار فضای زیستشان در محیط دیجیتال با تمامی نسل های پیشین متفاوت اند. پر واضح است شناخت مخاطب در تمامی تحلیل های اجتماعی و برنامه ریزی های فرهنگی رکن مهمی است اما در این میان دو نکته را اشاره می کنم اول اینکه تطبیق تمام عیار ویژگی های نسل زد که تربیت یافته غرب هستند و زیست بومشان و تمامی مولفه های فرهنگی و اجتماعی شان با ما اختلاف مبنایی و بنایی دارد بزرگترین خطای راهبردی این روزهاست. اینکه اکثر سخنرانان و تحلیلگران بر مبنای مولفه های نسل زد غربی قضاوت می‌کنند با کدام توجیه علمی صورت میگیرد؟ الله اعلم! نسل زد در آمریکا در نظام سرمایه داری با نسبیت اخلاقی خو گرفته با رسانه و هزاران شرایط دیگر قابل قیاس با نسل امروزین ایران نیست که حتی اگر نخواهد هم صدای اذان و گفتمان مذهب بخش مهم فرهنگ اوست! نسل امروز ایران قطعا با نسل های پیشین متفاوت است اما نه الزاما با شاخصه های نسل زد غربی! و این را به عیان در کنش های اجتماعی فراگیر مثل سلام فرمانده و ... دیده ایم. نکته دوم درایت رهبری است در فهم این نسل. رهبری نکات دقیقی در معرفی این نسل در دیدار ۱۳ آبان امسال فرمودند که بنده در تحلیل های متفاوت ندیده بودم. رهبر انقلاب در دیدار اخیر: جوان امروزی اهل است؛ این خیلی نکته‌ی مهمّی است... بچّه‌های ما و جوانهای ما حرف دارند و این خاصیّت انقلاب اسلامی است... اهل تحلیل اند ... این حقیقت را همچنان که ما میفهمیم، دشمن هم میفهمد؛ دشمن هم میفهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار میکند؟ دشمن که بیکار نمیماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع میکند محتوای ذهنی برای درست کردن؛ این حجم عظیم دروغها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرفهای انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعّال محتوا درست کند. اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین، » برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانه‌ها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوانها؛ دشمن مشغول این کار است. ۱۴۰۱/۸/۱۱ اهل تحلیل است یعنی تو خبر و توصیف را بده، روایت را به او برسان و تحلیل را به عهده خودش بگذار! این رشد یافته ترین درجات انسانی است که در این نسل پسا انقلاب و در مسیر تمدن نوین اسلامی میتوان سراغ داشت. @mdadsersht