eitaa logo
تأملات (گاه نوشته های محمد دادسرشت)
603 دنبال‌کننده
211 عکس
71 ویدیو
11 فایل
تاملاتی در حوزه دین، فرهنگ و تمدن ... ارتباط با ادمین. dadseresht@
مشاهده در ایتا
دانلود
در ادبیات پیش از ظهور آمادگی جهانی مستضعفان را می‌خواندم ولی درکش با اوضاع عالم دشوار بود. این سالهای اخیر سرعت تغییرات آنقدر زیاد است که به راحتی می‌توان این کلام پیامبر را درک کرد که فرمود: مهدى از ما اهل بيت است كه خداوند امر او را در يك شب اصلاح و آماده خواهد نمود (سنن ابن ماجه ج ۲ ص ۱۳۷۶). جهان شمولی ظلم ستیزی و استکبار ستیزی و نفرت از بزرگ دشمن عدل و راستی یعنی اسرائیل نشان از سرعت آماده شدن جهان برای ظهور دارد. در جام جهانی امسال اتفاقات عجیب زیادی افتاد و همه را شگفت زده کرد که راهیابی مراکش به یک چهارم نهایی یکی از آنها بود. اما آنچه بیش از همه چیز می‌توانست نوعی مانیتورینگ جهانی باشد واکنش ها به مسئله فلسطین بود و شعار مظلومیت آن! در زمانه ای که برخی از ساده اندیشان داخلی بر کوس رویگردانی مردم از دین می کوبند چنین امت واحده ای بر محوری ترین مسئله جهان اسلام شکل گرفته و شعار واحدی را دنبال می کند با عنوان آزادی فلسطین! با رونمایی از نشست سالانه ماسون ها و از طرف دیگر اتفاقات جهانی به نظر می‌رسد داریم به مرحله رویارویی کامل حق وباطل نزدیک می‌شویم. در این روزها بیشتر باید خوف عاقبت بخیری موجی شود تا انسان زمزمه کند اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى. تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
کهن‌الگوهای اجتماعی را می‌توان همچون یک ذخیرهٔ هوش‌افزا یا یک اثر ارثی تصور کرد که از طریق تراکم تجربیات روانی بی‌شماری که همواره تکرار شده‌اند تکوین یافته‌است. کهن الگوها نوعی حافظه تاریخی جوامع است که با شناخت آنها تحلیل کنش های اجتماعی هموارتر است. یکی از کهن الگوهای اجتماعی ایرانیان الگوی حکمرانی چند هزارساله این سرزمین است. تازمانی که تاریخ ما را یاری می‌کند همواره این سرزمین همچون اکثر سرزمین های کره خاکی با نظام شاهنشاهی اداره میشده است. این بدین معناست که شاه هزاران سال قدرت مطلق این سرزمین بوده و فقط ۴۴ سال است پس از هزاران سال دیکتاتوری و تک محوری قدرت پایان یافته است. ما فقط ۴۴ سال است که رهبری یک فقیه را و نظام نوپدید مردم سالاری دینی را پس از قرن ها و هزاره های پادشاهی تجربه میکنیم در حالی که کهن الگوی ایرانیان در موضوع حکمرانی همچنان پادشاهی است. برای همین منتظرند که رهبری سر انگشت را بچرخاند و همچون شاه اراده نماید. اگر نمی‌کند یا مطلع نیست یا بی عرضه، یا مظلوم و یا ... . بر اساس همین کهن الگوست که همه چیز در اذهان عمومی به او بستگی دارد و تقصیرها متوجه اوست. نا غافل از آنکه او رهبر است نه پادشاه! مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مورد هم پرسی مردم قرار گرفت و با ۹۹.۵ درصد تصویب شد رهبری فقط دارای ۱۱ وظیفه است که هیچ کدام‌به امور اجرایی کشور ارتباط مستقیم ندارد. ۱. تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲. نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاستهای‏ کلی‏ نظام‏ ۳. فرمان همه پرسی ۴. فرماندهی کل نیروهای مسلح ۵. اعلام‏ جنگ‏ و صلح‏ و بسیج‏ نیروها‏ ۶. نصب‏ و عزل‏ و قبول‏ استعفای‏ برخی از مسئولین همچون فقهای شورای نگهبان ۷. حل اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه ۸. حل معضلات‏ نظام‏ که‏ از طرق‏ عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، از طریق‏ مجمع تشخیص مصلحت نظام ۹. امضا حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏ ۱۰ عزل‏ رئیس‏ جمهور با در نظر گرفتن‏ مصالح‏ کشور پس‏ از حکم‏ دیوان‏عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی‏، یا رای‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ ۱۱. عفو یا تخفیف‏ مجازات‏ محکومین‏ با شرایط مندرج در قانون. در جهاد تبیین باید کهن الگوی حکمرانی تغییر کند تا توده مردم انتظارت و مطالبات را در جای خود دیده و دنبال کنند. تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
گفتگویی در باب وحدت حوزه و دانشگاه منتشر شده در روزنامه فرهیختگان www.nahad.ir/Z5znq تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
جهانی که در آن زیست میکنیم ویژگی های جالبی دارد. از باب کلام امیر سخن که فرمود: رحم الله امرءا علم ... في اين (خدای رحمت کند آنکس که بداند در کجاست) مطالعه برخی از ویژگی های این عالم زیباست. جهانی که زیستگاه ماست جهان تزاحمات است و البته طبیعتِ جهانی که قرار است عرصه امتحان و بلا و رشد باشد همین تزاحم است و اصلا بدون تزاحم دو راهی های انتخاب گری انسان شکل نمی‌گیرد تا انسانیتش کمال پیدا کند. جهان اجتماعی، جهان تعاملات و بده بستان های اجتماعی است. جهان بکار گیری و به قول قرآن جهان تسخیر و به خدمت گیری است خدای رحمان در سوره مبارکه زخرف میفرماید: 《أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا》(آیا آنان رحمت خداوند را تقسیم میکنند؟ ماییم که معیشتشان را در زندگی دنیا تقسیم کردیم و درجات برخی از انسان ها را بر برخی دیگر برتری دادیم تا برخی از آنان برخی دیگر را به خدمت گیرند) سرمایه دار بدون کارگر چرخ کارش نمی‌چرخد و پزشک هم که باشی باز برای تعمیر ماشین باید به مکانیک مراجعه کنی و برای خرید نان به نانوا. نظام عالم بر اساس خدمت گیری و تسخیر است و این لازمه اش فساد و استثمار و استعمار است. چرا؟ چون قدرتمندان بر مدار طبیعت عالم، دیگران را به خدمت میگیرند اما نه همواره بر مدار عدل بلکه گاهی به ظلم! نه فقط در حوزه های اجتماعی کوچک، بلکه در حوزه های بین المللی تاریخ استعمار حاکی از فساد چنین ویژگی ای در دنیاست. خدای متعال اما این ویژگی را که البته مفری از او نیست با امری درمان کرده و به تعادل رسانده است و آن هم ولایت است. ولی الهی کسی است که در عالی ترین سطحش، خودش مسخر کسی جز خدای متعال نیست و ولایت امری است که از تسخیرهای نابجا جلوگیری کرده و نظام تسخیر و به خدمت گیری را به تعادل می‌رساند تا انسان در مسیر به سوی خدا 《کادح الی ربک ...》 مانعی نداشته‌باشد. کارکرد ولایت به عنوان کلیدی ترین امر دینی تعادل بخشی به نظام تسخیر اجتماعی است و فاطمه این بزرگترین بانوی جهان برای نجات نه فقط وصایت پدرش بلکه برای نجات جهان از بردگی و تسخیرهای نابجا جسم و جان و آبروی خویش را به میدان آورد تا امروز ما با ولایت آشنا و عجین باشیم. تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
خیلی وقت ها نگاه متدینین به احادیث مرتبط با خوردن و نوشیدن و احکام مرتبط با آن نشانه توصیه ها برای سلامتی است. البته هم هست ولی کارکرد و هدف بالاتری نیز دارد. به نظر می‌رسد مهمترین کارکرد دین هدایت است و دال مرکزی هدایت حداقل در حوزه فردی مبارزه با نفس و شهوت و حرکت در حوزه سلطنت عقل بر قلب است. در این راستا باید به هر توصیه دین، از این منظر نگریست. وقتی امیرالمومنین توصیه مینماید که غذا باید بسیار زیاد جویده شود لازمه اش آن است که لقمه کوچک برداشته شود و هر دو کنش (جویدن زیاد و لقمه برداشتن کوچک) مسیر درگیری با نفس و شهوت است و تمرین مقابله با طمع و عجله و باقی رذائل اخلاقی! اینگونه است که تزکیه مسیری جز حیات طبیعی انسان ندارد و غریزه یکی از بهترین آنهاست و حرکت های ساده جزئی موجب قدرت یافتن انسان در مقابله با قدرت شهوت در مراتب بالاتر است. تأملات را در کانال ایتا دنبال کنید @mdadseresht
پس از سه ماه از اعتراض و اغتشاش و جنگ ترکیبی جهانی علیه ایران و در ایران و توسط برخی از ایرانیان معاند یا فریب خورده و گاه ناآگاه، و پس از تثبیت نسبی بی حجابی در بخشی از مردم، قوه عاقله فرهنگی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. جدای از تاخیر توجیه ناپذیر و حضور منفعلانه در این مدت، خود بیانیه دادن چه توجیهی دارد؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی جای بیانیه دادن است؟ جای توصیه و پیشنهاد و یکی به نعل و یکی به میخ کوفتن است؟ در جنگ شناختی علیه فرهنگ، اقناع و تبیین و تعیین راهبرد فرهنگی و و تمام دستگاه های فرهنگی همچون انتطار میرفت که چیز در خوری یافت نشد! آقایان شورای عالی انقلاب فرهنگی آقایان شورای عالی حوزه علمیه حداقل از حیطه خودتان دفاع کنید. مگر نه اینکه دین و فرهنگ محافظت و ارتقا و رشدش حیطه کاری شماست؟ پس چرا پس از گذشت سه ماه هنوز جنگی یافت می نشود؟ چرا باید رهبری از مثال تاخیر در کار و عاشورا و توابین استفاده کند؟ حقا هر چی می‌گذرد بر حکمت این ابرمرد الهی بیشتر پی میبرم آن زمان که فرمود: ! تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
این خانواده شبیه نقشه زیبای ایران ماست با محوریت زن... تأملات را دنبال کنید در @dadseresht