eitaa logo
تأملات (گاه نوشته های محمد دادسرشت)
611 دنبال‌کننده
207 عکس
70 ویدیو
11 فایل
تاملاتی در حوزه دین، فرهنگ و تمدن ... ارتباط با ادمین. dadseresht@
مشاهده در ایتا
دانلود
در موضوع حجاب از نظر اجتماعی تقریبا ايرانيان در شرایط کنونی آزادند! ولی با این حال هم پیمایش های دقیق و هم مشاهدات میدانی و گزارشات اجتماعی حاکی از آن است که حداکثر ۷ درصد زنان کشف حجاب کرده اند در همین باب نکاتی به ذهن می‌رسد: ۱. سالهاست که دشمنان انقلاب بر کشف حجاب زنان ایرانی و مسئله پوشش ما سرمایه گذاری کرده و تلاش های شبانه روزی داشته و دارند. فتنه اخیر ما را به سمتی برد که کسی مانع حضور بی حجاب زنان و دختران نشود ولی با این حال حداکثر ۷ درصد از زنان و دختران کشف حجاب کرده اند! البته عدد کمی نیست ولی همین هم از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است. در زمانه ای که جنگ روانی دشمن اذهان متدینین ما را نسبت به رشد دین داری ملت ایران بدبین نموده، می‌بینیم اگر هم کسی به کسی گیر ندهد باز ۹۳ درصد زنان با گونه های مختلف حجاب سر ظاهر می‌شوند! ۲. همانطور که گفتم ۷ درصد هم شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست و نیاز به مهندسی فرهنگی جهت اقناع و اصلاح دارد و اگر ادامه پیدا کند حتما تبدیل به الگو شده و تکثیر می‌شود ۳. در میان مکشفه ها بیشترین آمار از آن نوجوانان است و این نیز نگران کننده است. جهاد تبیین برای نسل نوجوان ما اوجب واجبات است و دستگاه های فرهنگی بخصوص حوزه علمیه باید همچون دوران دفاع مقدس حضور جدی در مدارس و میدان روایت حقایق و اقناع افکار داشته باشد تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
این روزها خداحافظی از صدا و سیما به صورت دائم، موقت و یا در ابهام برای یا همان راهی شده برای نشان دادن همراهی با اعتراضات! بگذریم که غربال مناسبی است و در این راه سره از ناسره جدا می‌شود و شاید خیر هم در همین باشد اما دو نکته: اول آنکه زین پس در دقت کنیم! همه مان دقت کنیم. چه صدا و سیما و چه مردم. اینان همان هستند که اگر نگوییم همه اش ضرر هستند حداقل هیچ گاه برای ما سودی نداشتند. صدا و سیما بازیگر و خواننده و ... می اورد برای جذب بیننده و اگر ببیننده برایش جذاب نباشد اخبار زندگی یک نفر، عملا آن برنامه شکست خواهد خورد و این اتفاق نخواهد افتاد جز در پرتو رشد مطالبه رسانه ای مردم و ترویج اصطلاح ! زیرا واژه سلبریتی امروزه واژه ای پرقدرت و پرجاذبه و با اهمیت است و باید این ادبیات را از بین برد. دوم آنکه اینان اگر دنبال شادی مردم بودند خداحافظی نمی‌کردند و با قدرت در شادکردن مردم برنامه می‌ساختند. سالهاست که خیلی فوتبالی نیستم اما دیشب با اجرای شاد و گرم و جذاب جواد خیابانی پای تلویزیون فوتبال افتتاحیه جام و جهانی را دیدم مثل قدیم ترها با خانواده. سوم آنکه صدا و سیما نباید دیگر این به اصطلاح خداحافظی کرده ها را به کار بگیرد مثل برخی از مجری ها که درست است از عرصه اجرا کنار رفته اند اما تهیه کنندگی می‌کند و همچنان بخشی یا همه نانش در صدا و سیماست. تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
dadseresht_asatid_01_001_1401_08_24.MP3
20.83M
🔈 جلسه افتتاحیه دوره ویژه اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها شرحی بر انقلاب اسلامی استاد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر 📆 سه شنبه 24 آبان ماه ۱۴۰۱ کانال اطلاع رسانی: 🆔 @hoi_asatid
رهبر انقلاب امروز در دیدار بسیجیان فرمودند: بسیجی دهه شصتی و دهه هشتادی و دهه نودی تفاوتی ندارند. شما دهه هشتادی و دهه هفتادی و ... هستید؛ جوانان نورس هستید؛ نه امام را دیده‌اید نه دوران انقلاب را دیده‌اید نه دوران دفاع مقدس را دیده‌اید، اما همان روحیه‌ی جوان تو میدان جنگ در شما هم هست. دهه‌ی شصت و نود و هشتاد ندارد؛ این حرفهای انقطاع نسلی و از این چیزهایی که میگویند، اینها است؛ واقعیتها غیر از این است. امروز بسیج، همان بسیج دهه شصت است. ۱۴۰۱/۹/۵ خطای محاسباتی و برخی از ما مذهبی ها و امت حزب الله بخاطر آن است که تعمیم نابجا می‌دهیم و نشر متکثر این موارد ما را به خطا می اندازد. یک ورزشگاه آزادی و صدها اجتماع کودکان و نوجوانان و جوانان را نمی‌بینند و چهار نوجوان مهاجم به ماشین پلیس آنان را به خطا می اندازد. یا کودک خانه خویش یا همسایه یا فاميل را می‌بیند و این را تعمیم می‌دهد. بعد همین مدام منتشر می‌شود که این نسل فلان است و بیسار! در حالی که در یادداشت های قبلی نیز بومی سازی نسل زد را نوشته بودم. دقیقا همین الگوی خطا در داستان پوشش هم دارد تکرار می شود. آن که متظاهر به کشف حجاب است دیده شده و میلیون ها زن محجبه که کمتر در جامعه هستند و در تظاهراتی همچون سیزده آبان تجمع می‌کنند را ندیده حکم میکنند که وای ۷۰ درصد دختران ایران کشف حجاب کردند! مرعوب چهار تحلیل غربی حتی اگر از زبان برخی حزب اللهی ها باشد نشویم و با رویکرد انتقادی به جریانات اطراف نگاه کنیم. جز این راهی برای نجات در دریای رسانه ای امروز نیست. تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
از این طرف بوم نیفتیم! افراط و تفریط دو لبه جهالت و مایه سقوط فرهنگ هاست. این روزها برخی از متدینین بجای ایستادن بر سر حق و ایمان خویش به بهانه جذب حداکثری از آن طرف بوم افتاده اند و آنچنان با این بی حجابان هنجارشکن مهربانند و خندان که انگار نه انگار ایمان و اعتقادی در کار است! خواهر من برادر من آنقدر که برخی از ما کوتاه آمدیم و شاد و خندان به زندگی مسالمت آمیز (بخوانید بیخیالی) با مکشفه ها پرداختیم و شیرینی و شکلات تعارف کردیم، خودمان با دست خودمان به عادی سازی تن داده و بر طبلش کوفتیم. انگار نه انگار که قانون الهی بود و به صلاح ما! چند روز پیش کلیپی دیدم از زنی با غیرت دینی! خیلی با بیان خوب و مهربان به خانوم مکشفه ای تذکر داد اما وقتی دید بر جهالت خود اصرار دارد هنگام سوار شدنش به راننده تاکسی گفت این خانم از قانون تخلف کرده و اگر سوارش کنی شماره ات را به مامورین انتظامی خواهم داد. آن خانم مکشفه هم شالش را در آورد و بر سر کرد! کوتاه نیایید و نیاییم! این به معنای جنگ نیست بلکه به معنای پایداری بر سر آن چیزی است که خدای متعال بر ما امر کرده و حیات ما درآن است. فاستقم کما امرت ... تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ 🔰 _قرآن_علوم_انسانی 🔷۱۴۰۱ ( طلاب ایرانی و غیرایرانی ) 🔷 آزمون کتبی از دروس عمومی و دروس حوزه دانشی رشته ها و به صورت حضوری الکترونیکی برگزار خواهد شد. ✅جهت شرکت در رشته های قرآن و علوم انسانی در هنگام ثبت نام، حوزه دانشی«قرآن و علوم» را انتخاب نمائید 🔷 مصاحبه علمی و تخصصی به صورت حضوری توسط گروه علمی میباشد. 🌐 اطلاعات بیشتر در کانال رسمی گروه قرآن و علوم انسانی مراجعه نمایید: 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🆔 @quranvaelm1401 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
آزادی از مفاهیمی است که همواره اسباب بازی با اندیشه ها، فرهنگ ها، توده ها و به ظاهر نخبگان بوده است. یادم هست که دولت اصلاحات هم با بازی با همین واژه سهم بزرگی از رأی انتخابات را از آن خود کرد. یکی از ویژگی های این واژه فطری بودن معنای آن است. همه انسان ها آزادی طلب اند و طبیعت انسانی بر آزادی نهاده شده است. به همین دلیل هرگونه گفتگو و شعار میتواند نوعی گفتمان آزادی تولید کند چون مخاطب فطرتا پذیرا و تشنه است. ویژگی دیگر این واژه چند معنایی بودن است. آزادی بازه معنایی از هرزگی تا شهادت دارد! ظرفیت معنایی واژه آزادی به تناسب جهان‌بینی افراد است و هر کس غلبه رسانه ای و گفتمانی پیدا کند، توده و احیانا نخبگان را برده است. از خودمان بپرسیم آزادی به چه معناست و برای یافت معنا به مصادیق آن دقت بیشتری کنیم. تأملات را دنبال کنید در @mhdadseresht
مهمانداران هواپیما برای اینکه در کمترین زمان ممکن مسافران را نسبت به امور مرتبط با پرواز امن و مطمئن آگاه و مطیع کنند از روش جالبی استفاده میکنند. مثلا نزدیک فرود اول از طریق سیستم صوتی به اطلاع مخاطب می‌رسانند که در حال کم کردن ارتفاع هستیم و باید برای امنیت خودتان میزها را بسته و پشتی صندلی را به حالت عادی درآورده و کمربندها را ببندید. بعد مهمانداران شروع به چک نمودن می‌کنند و از راهرو یکی یکی صندلی ها و میزها را چک می‌کنند. مهماندار به میز باز جلوی یکی از مسافران می‌رسد و با روی خوش خواهش می‌کند که مسافر میز را ببندد و رد می شود و در صورت تمرد مسافر هیچ بحث نمی‌کند. بلافاصله مهماندار دوم با چند صندلی فاصله مشغول چک است و طبعا به مسافر متمرد هم خواهد رسید و تذکر خواهد داد. و پشت گرمی در کار این سیستم دیدنی است. بجای ایستادن و بحث کردن، مهماندار اول تذکر داده و هنوز حرفش تمام نشده مهماندار دوم و گاهی سوم ... این مدل اقناع سازی که شخص را با منفعت خودش آگاه می‌کند و این الگوی همکاری و تذکرات زنجیره ای یکی از الگوهای است که اغلب مؤمنان هم از او غافلند. و آگاهی_بخشی از طریق گره زدن کارکردهای معروف برای خود شخص و ضدکارکردهای منکر و ضررهایش برای او، و از یکدیگر مسیر حفط ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است. تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رسانه ها مبتنی بر نظریات ارتباطات و اقتضائات امکانات و ظرفیت های گردانندگان آن همواره تقطیعی از واقعیت را نمایش می‌دهند. بخش و برشی از دید سازنده رسانه! در نظریات یادگیری رسانه ای هم گویای دوگانه ای از پذیرش و رد است. کسانی که مخالف یادگیری رسانه ای هستند معتقدند نوع رسانه تصویری موجب ایجاد تصاویر ناقص در مخاطب می‌شود و طبیعتا در یادگیری و القای مطالب ما به بیش از رویکردهای تقطیعی نیازمند هستیم. در هر حال صاحبان قدرت و رسانه تصویر مورد نظر خود را القا می‌کنند حتی اگر واقعی نبوده و ساختگی باشد. امثال ویدئوی بالا کمتر در این جهان رسانه ای یافت و دیده می شود اما راه کنشگری در چنین جهانی و فرار از ذوب شدن در آن رسیدن به آن همین روایت های متفاوت واقعی است. تأملات را دنبال کنید در @mdadseresht