#دکان_یا_مجموعه_تربیتی
هنگامی که هدف، تربيت و انسان سازی باشد.
دیگر اسم مجموعه و مکانش مهم نیست! پایگاه باشد، مسجد باشد، هیئت باشد،مدرسه و...
حتی مهم نیست فرد به مسجدی که ما در آن کار می کنیم هم بیاید!
چون اهداف مجموعه ها یکی اند.
اما باید ترسید از آنهایی که به اسم تربيت و... دکان و دکه برای خود گشوده اند؛
خروجی های یک مجموعه نشان دهنده دکان یا تربیتی بودن آن است؛
گول ظواهر و گزارش های تصویری را نخوریم خروجی ها را ببینم،
ببینیم این مجموعه که سه سال شروع به کارکرده چند انسان تحویل جامعه داده، چند طلبه تربيت کرده چند تا جوان را مسجدی کرده!
نه اینکه ببینیم چند تا حلقه و چند تا اردو برگزار کرده است! اینها ظواهر است؛
اصل خروجی است؛ فردی که آمده چه تغییراتی داشته؟ بهتر شده یا بدتر یا اصلا راکد شده است.
✍محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی
✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (1)
شناخت شخصیت نبی مکرم اسلام (ص) برای اهل احساس، از مسیر اشعار ناب، سهل الوصول تر است. یکی از بزرگان علم و ادب، جناب مولاناست که اشعارش صیقل دهنده روح و دل است. سرودن شعر برای نبی مکرم و خاندان مکرمش آرزوی هر شاعر متعهدی است. در ادامه شما را دعوت می کنیم به مطالعه جمال و کمال اشعاری ناب، در باب معرفی گل سر سبد عالم هستی از زبان ملّای بلخی؛
بهر این خاتم شدست او که به جود
مثل او نه بود و نه خواهند بود
هست اشارات محمد المراد
کل گشاد اندر گشاد اندر گشاد
در مثنوی مولوی، لفظ و نام پیامبر اسلام، نزدیک به پانصد بار و به مناسبتهای مختلف، فضای مثنوی را عطرآگین کرده است.
گفت بوي بلعجب آمد به من
همچنان كه مصطفي را از يمن
تا پيمبر گفت بر دست صبا
از يمن ميآيدم بوي خدا
از اويس و از قرن بوي عجب
مصطفي را مست كرد و پر طرب
مولانا معتقد است براي شناخت خداوند بايد حضرت محمد (ص) را بشناسيم؛ چرا كه خداوند عاشق پيامبر (ص) بوده و خلقت جهان به دليل وجود مبارك ايشان صورت گرفته است.
از احمد تا احد يك ميم فرق است
دو عالم در همين يك ميم غرق است
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (5) • ابن ابی الحدید روایت کرده است که عبدالله بن جعفر
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (6)
2- زهد و پارسایی امام (علیه السلام)
او در دوران زندگیش، هیچ گاه از غذایی سیر نخورد، خوراکش خشک ترین غذاها بود. بر سر سفره اش نمک و یا سرکه و اگر گهگاهی چیز دیگری بر آن می افزود، از سبزی ها بود. کمی بالاتر که می رفت اندکی شیر بود. گوشت خیلی کم می خورد و چنین می گفت:
«لاتجعلوا بطونکم مقابر الحیوان؛ شکم های خود را گورستان حیوانات قرار ندهید.» ( شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 1، ص 26)
• از زهد سخن می راند و به اختصار و بیانی نیکو آن را به کلام خدا مستند می ساخت و می فرمود:
«الزهد، کله بین کلمتین من القرآن: قال الله سبحانه (لکیلا تاسوا علی مافاتکم ولا تفرحوابما آتاکم) و من لم یاس علی الماضی و لم یفرح بالآتی، فقد اخذ الزهد بطرفیه؛ تمام معنی زهد در دو جمله از قرآن مجید خلاصه شده است: خداوند سبحان می فرماید: بر آنچه از دستتان رفته اندوه و دریغ مخورید و بر آنچه به شما رسیده، شادمان مباشید. هر کس بر گذشته تاسف نخورد و بر آینده شادمان نباشد همه زهد را، از هر دو سو به دست آورده است.» (نهج البلاغه، حکمت 439)
• او زهد را محرومیت نمی دانست بلکه آن را ثروتی گرانقدر به شمار می آورد که به آن رغبت داشت. آن حضرت می فرمود: «الزهد ثروة؛ بی میلی به دنیا ثروت و دارایی است. (نهج البلاغه، حکمت 4)
• او گوینده این شعر است که می گوید:
افادتنی القناعة کل عز
وای غنی اعز من القناعة؟
قناعت همه گونه عزتی به من بخشید و کدام ثروتی گرامی تر از قناعت است؟!
فصیرها لنفسک راس مال
و صیر بعدها التقوی بضاعة
قناعت را برای خود، سرمایه قرار ده و بعد از آن تقوا را نقدینه و کالای خویش ساز؟ (عبدالعزیز سیدالاهل از اشعار منسوب به جانشین پیامبر امام علی بن ابی طالب- دیوان امام، ص634)
تجارتی سودآورتر و تواناتر از قناعت برای تضمین آزادی انسان نیست.
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (1) شناخت شخصیت نبی مکرم اسلام (ص
✅ به نام خدای گل های صورتی
✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (2)
جلالالدين مولوي چون ديگر عارفان مسلمان محمد امین را مصداق بارز آيه مباركه «وانك لعلي خلق عظيم» و حديث قدسي «لولاك لما خلقت الافلاك» می داند.
با محمد (ص) بود عشق پاك جفت
بهر عشق او خدا «لولاك» گفت
گر نبودي بحر عشق پاك را
كي وجودي دادمي افلاك را
من بر آن افراشتم چرخ سني
تا علو عشق را فهمي كني
او انسانی کامل، شفیع دو سرا و چهره ممتاز عالم هستی است.
بهر اين خاتم شدست او كه به جود
مثل او نه بود و نه خواهند بود !
ختمهايي كه انبيا بگذاشتند
آن به دين احمدي برداشتند
قفلهاي ناگشاده مانده بود
از كف انا فتحنا برگشود!
او شفيع است اين جهان و آن جهان
اين جهان زي دين و آن جا زي جنان
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🔔🔔 زنگ انقلاب
🌟🌟 یک برنامه ویژه برای دهه نودی ها!
✅ یک برنامه متنوع و شاد برای 4 تا 8 ساله ها
◀️ صبح ها ویژه مدارس
◀️ عصرها ویژه عموم مردم
🔸جهت هماهنگی لطفا تماس بگیرید؛
۰9366093303
۰۹۱۳۵۲۵۶۳۹۴
🔹مکان؛ ابتدای خ. سعدی روبروی فروشگاه افق کوروش، پیش دبستانی شکوفه های رضوی
🕰زمان؛ ۱۵ لغایت ۲۶ بهمن ماه
❇️ همزمان با راهپیمایی روز ۲۲بهمن برای دهه نودی ها برنامه داریم.
حتما یه سری بزنید😉😉
🔻مجتمع آموزشی میم
🔻آموزش و پرورش اردکان
🔻کانون فرهنگی جهادی شهید بهشتی(ره)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
May 11
....بِسْمْ أللّٰھِ الرَّحْمٰنِ الرَّحْیٖمْ....
مصاحبه با رزمنده دفاع مقدس سردار حاج جواد کمالی
خودتان را معرفی بفرمایید؟
بنده جواد کمالی اردکانی، فرزند حسین، متولد سال1341 هستم. در سال 1359 به توفیق الهی به عضویت سپاه پاسداران در آمدم. حدود 12 سال است که از وظیفه مقدس پاسداری بازنشسته شده ام.
حال و هوای اردکان در دوران انقلاب چگونه بود؟
#اردکان_در_دوران_انقلاب حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر جمعیت داشت. حاکمیت طاغوت بر شهر اردکان به گونهای بود که اکثر ادارات دست افراد وابسته به طاغوت اداره می شد. حال و هوای حاکمیت به این صورت بود که یک پاسبان بر یک محل حکومت میکرد، زور میگفت، رشوه میگرفت و... . اردکان با وجود اینکه شهر مذهبی بود. از نظر فساد و فحشا، وضعیت مطلوبی نداشت. رژیم طاغوت قصد داشت کم کم فرهنگ مذهبی مردم را تغییر دهد، به طوری که اکثر مسئولینی که در اردکان اقامت می کردند، خانوادههای آنها بی حجاب بودند. یکی دیگر از این فساد ها، مشروب خواری بود که شب ها نااهلان امنیت روانی شهر را به هم می زدند. به گونه ای که زنان جرأت بیرون آمدن از خانه را نداشتند. این موارد جملهای از اقدامات حکومت پهلوی در جهت ضد فرهنگ و حرکت دینی بود. در چنین شرایطی بود که اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ انقلاب در اردکان شروع شد. اولین راهپیمایی از مسجد جامع اردکان شروع شد و به سمت خیابان شهید قانعی ادامه پیدا کرد. مردم اردکان در دوران انقلاب و شروع آن چند دسته بودند:
دسته اول: روحانیت سلحشور مجاهد و انقلابی اردکان. دسته دوم: دانشجویان انقلابی که در شهرهایی مثل تهران و اصفهان و تبریز تحصیل میکردند و خط انقلابی را از دانشگاهها میگرفتند و در اردکان پیاده میکردند. دسته سوم: دستهای از مردم جوانان پر شوری بودند که در نمازهای جماعت شرکت میکردند و فعالیتهای انقلابی بسیار چشمگیری داشتند. دسته چهارم: عدهای از مردم که از شاه میترسیدند و سرسپرده شاه بودند.
#قسمت_اول
✍ سعید معتقدی ١۴٠٢/١١/١٩ مصادف با مبعث ١۴۴۵
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (6) 2- زهد و پارسایی امام (علیه السلام) او در دوران زن
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (7)
• عمربن عبدالعزیز، خلیفه اموی که در زمان خود به زهد معروف بود، می گوید: در این امت، بعد از پیامبر (صلی الله علیه وآله) زاهدتر از علی بن ابی طالب نیامده است. (کشف الغمه، ج 1، ص 162 ; مناقب، ج 2، ص 94)
• خواجه نصیرالدین طوسی در برتری امام علی بن ابی طالب (علیه السلام) می گوید:
و کان ازهد الناس بعدالنبی (صلی الله علیه وآله)؛ او پارساترین مردم پس از پیامبر (صلی الله علیه وآله) بود.
و علامه در شرح آن می گوید: لباس و طعام او از همه خشن تر و غلیظ تر بود، هرگز از طعام سیر نخورد.
علامه می فرماید: این برنامه ویژه امام بود و دیگری با او مشارکت نداشت و هیچ کس حتی به بعضی از درجات او نرسید. کفش های او از شاخ درخت خرما بود پیراهن خود را گاهی با پوست و دیگر گاه با لیف خرما وصله می کرد. (شرح تجرید، ص 301)
3- انعطاف ناپذیری در برقراری مساوات
• بزرگانی از یارانش برای خاموشی فتنه ها از آن حضرت استدعا کردند که فعلا مصلحت ایجاب می کند به اعیان و بزرگان اصحاب، مقدار بیشتری از بیت المال داده شود تا امام را در مقابل دشمن یاری کنند. البته این پیشنهاد، به خاطر این بود که معاویه چنین می کرد، امام از شنیدن این سخن برآشفت و گفت:
«اتامرونی ان اطلب النصر بالجور، لا و الله لاافعل ما طلعت شمس و ما لاح فی السماء نجم والله لوکان المال لی، لواسیت بینهم، فکیف و انما هی اموالهم؛ آیا به من دستور می دهید که بوسیله بذل و بخشش های نابجا و ستم کردن به امت اسلام به دنبال پیروزی باشم؟ به خدا قسم هرگز این کار را تا جهان باقی است انجام نمی دهم. اگر این مال، مال شخصی من بود آن را به طور مساوی تقسیم می نمودم. پس چگونه یکی را بر دیگری ترجیح دهم و حال آنکه مال، مال عموم مسلمانان است؟» (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 2، ص 203)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
هدایت شده از ملزومات
📣📣📣📣 نظر به استقبال با شکوه از این برنامه فاخر فرهنگی؛ تا 30 بهمن ماه تمدید شد.
🔔🔔 بچه های انقلاب
🌟🌟 یک برنامه ویژه برای دهه نودی ها!
✅ یک برنامه متنوع و شاد برای 4 تا 8 ساله ها
◀️ صبح ها ویژه مدارس
◀️ عصرها ویژه عموم مردم
🔸جهت هماهنگی لطفا تماس بگیرید؛
۰9366093303
۰۹۱۳۵۲۵۶۳۹۴
🔹مکان؛ ابتدای خ. سعدی روبروی فروشگاه افق کوروش، پیش دبستانی شکوفه های رضوی
🕰زمان؛ تا 30 بهمن ماه
🔻مجتمع آموزشی میم
🔻آموزش و پرورش اردکان
🔻کانون فرهنگی جهادی شهید بهشتی(ره)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (7) • عمربن عبدالعزیز، خلیفه اموی که در زمان خود به زه
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (8)
4- برخورد قاطع امام با تخلفات یارانش
• برخورد با «نجاشی» شاعر امام (علیه السلام) در جنگ صفین؛
پس از جنگ صفین هنگامی که در کوفه بود در روز اول ماه رمضان به شاعر دیگری به نام «ابوسمال » برخورد، او نجاشی را به خانه خود فرا خواند و وسوسه اش کرد و هر دو باهم به باده نوشی پرداختند. این خبر به امام رسید، جمعی را فرستاد تا آن دو را دستگیر کنند. ابوسمال خود گریخت، ولی نجاشی گرفتار شد و او را نزد امام (علیه السلام) بردند. امام فرمود او را 80 تازیانه زدند، پس از آن 20 تازیانه بر آن افزودند.
نجاشی رو به امام کرد و گفت: یا امیرالمؤمنین آنچه به عنوان حد بود، دانستم، ولی نفهمیدم 20 تازیانه اضافی برای چه بود؟
فرمود؛ برای گستاخی تو نسبت به پروردگارت و روزه خوردن در ماه رمضان. (الغارات، ج 2، صص 536-533)
حضرت در پاسخ یکی از یاران خود که از دوستان و همشهریان نزدیک نجاشی بود و با جمعی دیگر از مردم یمن درباره تازیانه زدن نجاشی اعتراض کردند و گفتند:
تو میان دوستان و بیگانگان و مطیعان و مخالفان یکسان عمل می کنی؟! و با برادر ما نجاشی بدانگونه شدت عمل نشان دادی، از این جهت دل ما را آزردی و میان ما جدایی افکندی و ما را به راهی وادار کردی که عاقبت آن رفتن به دوزخ است؟!
فرمود: احکام خدا فقط بر مردمی پارسا و مطیع دستور خدا آسان است. ای برادر یمنی، نجاشی یکی از مسلمانان است که آنچه را خداوند حرام کرده است، انجام داده و حرمت حریم الهی را از بین برده است. درباره او حدی اجرا شد که خداوند کیفر چنین گناهی قرار داده است.
می گویند که این فرد اعتراض کننده (که نامش «طارق » بود) با نجاشی شبانه از کوفه نزد معاویه می روند. معاویه بسیار شاد می شود و در مجلسی که سران و بزرگان یارانش جمع بودند شرحی در ستایش خود و نکوهش علی (علیه السلام) بیان می کند. طارق طاقت نمی آورد و بپا می ایستد و بر شمشیر خود تکیه می کند، آنگاه خطبه ای بسیار شیوا در ستایش و تنزیه خدا و مدح رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می خواند و می گوید:
ای معاویه! ما نزد امامی پرهیزگار و عادل بودیم که پیرامون او گروهی از اصحاب پرهیزگار و هدایت یافته پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) جمع شده اند که همگی اهل دین هستند نه مردم دنیا، آنان همیشه شمع فروزان هدایت بوده اند. اگر کسانی از پیرامون او کنار می روند، نه برای آن است که حق را در جای دیگر می بینند، بلکه برای این است که تحمل حق بر مردم سخت است!.
و پس از آنکه شرح مبسوطی بیان می کند به نجاشی می گوید که اینجا جای تو نیست. (الغارات، ج 2، ص 536)
این سخت گیری ها در اجرای عدالت نه فقط طلحه و زبیر و طارق و نجاشی و... را از وی رنجانید بلکه برادرش عقیل ابن ابی طالب و پسرعمش عبدالله بن عباس را هم از وی ناخشنود کرد.
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc