فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚داستانی زیبا از برخورد امام موسی بن جعفر(علیه السلام) با هارون الرشید
🎤حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
🏴 سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام) تسلیت باد
آيت الله جوادي آملي با اشاره به سيره عملي امام کاظم(ع) و حاکمان هم عصر آن حضرت: وجود مبارك امام هفتم، بخشي از عمر پربركت را در زمان حيات پدر بزرگوارشان امام صادق(ع) با منصور دوانيقي گذراندند و بعد از شهادت امام صادق(ع) ساليان متمادي هم گرفتار سياست مشئوم منصور دوانيقي بودند و....آن حضرت توانست تمام اين مقاطع را با آن هوشياري ولايي خود حل كند؛ اين بخشهاي سياسي مربوط به آن حضرت بود. حوزههاي علميه قوي و غني تشكيل داد، طلاب مستعد را شناسايي و شاگردان فراواني تربيت كردند كه عده زيادي از آنها جزء روات از احاديث و جزء علماي بزرگوار شدند، جزء محدثين شدند، جزء مفسران شدند و مانند آن که يكي از آن شاگردان بنام، هشامبنحكم است.
ایشان با استناد به فرمایشات نورانی آن امام خوبیها، به لزوم برنامه ریزی در ساعات شبانه روز اشاره داشته و خطر نشان کرد:
یکم) مناجات با پروردگار
ما كه حوزوي هستيم يا آقاياني كه دانشگاهي هستند چطور بايد برنامه ريزي بكنيم؟ وجود مبارك امام هفتم(ع) فرمود: آيا می شود آدم بي برنامه زندگي كند!؟ يعني ميشود کسی همين طور بی هدف راه برود و بدون برنامه زندگي كند، بعد بگويد من شيعه امام هفتم هستم!؟ فرمود شما اگر بخواهيد برنامه ريزي كنيد وقت استراحتتان هم بايد مشخص باشد، آن برنامهريزيهايتان هم بايد مشخص باشد كه به وسيله آن برنامهريزيها شما ميتوانيد به كارهاي ديگر برسيد؛ هرگز نفرمود استراحت را رها كنيد. وجود مبارك امام هفتم فرمود: «اجتهدوا في ان يكونَ زمانُكم اربع ساعاتٍ»؛ بكوشيد كه شبانه روز را به چهار قسمت تقسيم كنيد (نه اينکه ساعت يعني شصت دقيقه بلکه يعني چهار قسمت باشد) «ساعةً لمناجاة الله» [۱] ؛ يك بخشي از شبانه روز را براي اينكه با خدا مناجات كنيد قرار دهيد، براي اينكه با او كار داريد زيرا تمام اين امور در هر دو دنیا را او دارد اداره ميكند.
دوم) تلاش جهت تأمين معاش
فرمود: «و ساعةً لامر المعاش»؛ يك ساعت به دنبال كسب و كار برو. جامعه ما اين طور است نظام ما اين طور است که اگر بخواهد راحت باشد، طبق رهنمود وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) بايد اين دو اصل را داشته باشيم: يكي تلاش در توليد، يكي قناعت در مصرف. جامعه وقتي راحت است، خودكفاست و ديگر واردات ندارد كه در توليد تلاش بكند (يك) و در مصرف قانع باشد (دو). ذيل اين آيه سورهٴ مباركهٴ «نحل» كه فرمود: ﴿فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً﴾، [۲] وجود مبارك حضرت امير(ع) فرمود: حيات طيبه، قناعت است؛ [۳] آدم دستش نزد كسي دراز نيست و هيچ كشوري در حال قناعت نيازي به بيگانه ندارد؛ اين ميشود خودكفا و راحت. خب پس يك بخش از كار براي تأمين معاش است.
سوم) معاشرت با دوستان صالح
«و ساعةً لمعاشرة الاخوان و الثقات الذين يعرفونكم عيوبكم و يخلصون لكم في الباطن» [۴] ؛ ساعتي هم با دوستان باشيد؛ انجمني داريد دوستي داريد، رفت و آمدی داريد رفاقتي داريد، چون جامعه را آن محبت اداره ميكند. يك بيان نوراني از امام صادق(ع) است كه فرمود: «تَزاوَروا فان في زيارتِكم احياءً لقلوبکم و ذکراً لاحاديثِنا و احاديثُنا تُعطَّفُ بعضكم علي بعض» [۵] ؛ فرمود به زيارت يكديگر برويد يكديگر را ترك نكنيد رفت و آمد داشته باشيد، اگر کسی نقطه ضعفي دارد آرام به او بگوييد آهسته بگوييد در حضور ديگران نگوييد، در باطن با اينها مخلصاً عمل بكنيد، براي اينكه شما شيعيان ماييد و در مجلس شيعيان، احاديث ما مطرح میشود و كلام ما عاطفه ايجاد ميكند. زندگي داخلي را آن عاطفه و ادب نگه ميدارد، جامعه را آن ادب نگه ميدارد، امت را آن عاطفه و مهر نگه ميدارد وگرنه هر كسي بخواهد داعيه استقلال داشته باشد و تندخويي داشته باشد كه جامعه نظم نميگيرد. وجود مبارك امام هفتم(ع) فرمود بخشي از بخشهاي چهارگانه شبانه روز را جهت برقراري ارتباط و هماهنگي و عاطفه و مهر، با برادران ايماني به سر ببريد.
چهارم) بهره مندی از لذتهای حلال
«و ساعةً تخلون فيه للذاتكم في غير محرّم» [۶] ؛ يك بخش از عمر را هم براي خوابيدن و خوردن و استراحت و لذت و زناشويي و امثال و اينها قرار دهيد.
اين راهنماييهاي ائمه(ع) هم دنياي ما را تأمين ميكند هم آخرت ما را تأمين ميكند.
منبع:جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی
[۱] . تحف العقول، ص ۴۰۹.
[۲] . سوره نحل، آيه ۹۷.
[۳] . نهج البلاغه، حکمت ۲۲۹.
[۴] . تحف العقول، ص ۴۰۹.
[۵] . الکافی، ج ۲، ص ۱۸۶.
[۶] . تحف العقول، ص ۴۰۹.
[۷] . الارشاد (شيخ مفيد)، ج ۲، ص ۲۴۳.
#امام_کاظم_علیه_السلام
#کلام_ناب
#زندگی_بانشاط
#الگوهای_آسمانی
آيت الله جوادي آملي با اشاره به سيره عملي امام کاظم(ع) و حاکمان هم عصر آن حضرت: وجود مبارك امام هفتم، بخشي از عمر پربركت را در زمان حيات پدر بزرگوارشان امام صادق(ع) با منصور دوانيقي گذراندند و بعد از شهادت امام صادق(ع) ساليان متمادي هم گرفتار سياست مشئوم منصور دوانيقي بودند و....آن حضرت توانست تمام اين مقاطع را با آن هوشياري ولايي خود حل كند؛ اين بخشهاي سياسي مربوط به آن حضرت بود. حوزههاي علميه قوي و غني تشكيل داد، طلاب مستعد را شناسايي و شاگردان فراواني تربيت كردند كه عده زيادي از آنها جزء روات از احاديث و جزء علماي بزرگوار شدند، جزء محدثين شدند، جزء مفسران شدند و مانند آن که يكي از آن شاگردان بنام، هشامبنحكم است.
ایشان با استناد به فرمایشات نورانی آن امام خوبیها، به لزوم برنامه ریزی در ساعات شبانه روز اشاره داشته و خطر نشان کرد:
یکم) مناجات با پروردگار
ما كه حوزوي هستيم يا آقاياني كه دانشگاهي هستند چطور بايد برنامه ريزي بكنيم؟ وجود مبارك امام هفتم(ع) فرمود: آيا می شود آدم بي برنامه زندگي كند!؟ يعني ميشود کسی همين طور بی هدف راه برود و بدون برنامه زندگي كند، بعد بگويد من شيعه امام هفتم هستم!؟ فرمود شما اگر بخواهيد برنامه ريزي كنيد وقت استراحتتان هم بايد مشخص باشد، آن برنامهريزيهايتان هم بايد مشخص باشد كه به وسيله آن برنامهريزيها شما ميتوانيد به كارهاي ديگر برسيد؛ هرگز نفرمود استراحت را رها كنيد. وجود مبارك امام هفتم فرمود: «اجتهدوا في ان يكونَ زمانُكم اربع ساعاتٍ»؛ بكوشيد كه شبانه روز را به چهار قسمت تقسيم كنيد (نه اينکه ساعت يعني شصت دقيقه بلکه يعني چهار قسمت باشد) «ساعةً لمناجاة الله» [۱] ؛ يك بخشي از شبانه روز را براي اينكه با خدا مناجات كنيد قرار دهيد، براي اينكه با او كار داريد زيرا تمام اين امور در هر دو دنیا را او دارد اداره ميكند.
دوم) تلاش جهت تأمين معاش
فرمود: «و ساعةً لامر المعاش»؛ يك ساعت به دنبال كسب و كار برو. جامعه ما اين طور است نظام ما اين طور است که اگر بخواهد راحت باشد، طبق رهنمود وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) بايد اين دو اصل را داشته باشيم: يكي تلاش در توليد، يكي قناعت در مصرف. جامعه وقتي راحت است، خودكفاست و ديگر واردات ندارد كه در توليد تلاش بكند (يك) و در مصرف قانع باشد (دو). ذيل اين آيه سورهٴ مباركهٴ «نحل» كه فرمود: ﴿فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً﴾، [۲] وجود مبارك حضرت امير(ع) فرمود: حيات طيبه، قناعت است؛ [۳] آدم دستش نزد كسي دراز نيست و هيچ كشوري در حال قناعت نيازي به بيگانه ندارد؛ اين ميشود خودكفا و راحت. خب پس يك بخش از كار براي تأمين معاش است.
سوم) معاشرت با دوستان صالح
«و ساعةً لمعاشرة الاخوان و الثقات الذين يعرفونكم عيوبكم و يخلصون لكم في الباطن» [۴] ؛ ساعتي هم با دوستان باشيد؛ انجمني داريد دوستي داريد، رفت و آمدی داريد رفاقتي داريد، چون جامعه را آن محبت اداره ميكند. يك بيان نوراني از امام صادق(ع) است كه فرمود: «تَزاوَروا فان في زيارتِكم احياءً لقلوبکم و ذکراً لاحاديثِنا و احاديثُنا تُعطَّفُ بعضكم علي بعض» [۵] ؛ فرمود به زيارت يكديگر برويد يكديگر را ترك نكنيد رفت و آمد داشته باشيد، اگر کسی نقطه ضعفي دارد آرام به او بگوييد آهسته بگوييد در حضور ديگران نگوييد، در باطن با اينها مخلصاً عمل بكنيد، براي اينكه شما شيعيان ماييد و در مجلس شيعيان، احاديث ما مطرح میشود و كلام ما عاطفه ايجاد ميكند. زندگي داخلي را آن عاطفه و ادب نگه ميدارد، جامعه را آن ادب نگه ميدارد، امت را آن عاطفه و مهر نگه ميدارد وگرنه هر كسي بخواهد داعيه استقلال داشته باشد و تندخويي داشته باشد كه جامعه نظم نميگيرد. وجود مبارك امام هفتم(ع) فرمود بخشي از بخشهاي چهارگانه شبانه روز را جهت برقراري ارتباط و هماهنگي و عاطفه و مهر، با برادران ايماني به سر ببريد.
چهارم) بهره مندی از لذتهای حلال
«و ساعةً تخلون فيه للذاتكم في غير محرّم» [۶] ؛ يك بخش از عمر را هم براي خوابيدن و خوردن و استراحت و لذت و زناشويي و امثال و اينها قرار دهيد.
اين راهنماييهاي ائمه(ع) هم دنياي ما را تأمين ميكند هم آخرت ما را تأمين ميكند.
منبع:جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی
[۱] . تحف العقول، ص ۴۰۹.
[۲] . سوره نحل، آيه ۹۷.
[۳] . نهج البلاغه، حکمت ۲۲۹.
[۴] . تحف العقول، ص ۴۰۹.
[۵] . الکافی، ج ۲، ص ۱۸۶.
[۶] . تحف العقول، ص ۴۰۹.
[۷] . الارشاد (شيخ مفيد)، ج ۲، ص ۲۴۳.
#امام_کاظم_علیه_السلام
#کلام_ناب
#زندگی_بانشاط
#الگوهای_آسمانی
هدایت شده از 🌻🌻حافظان وحی مفاهیم قرآن🌻🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
اللهمصلیوسلمعلیمحمدوآلمحمد
بعددمااحاطبهعلمکوعجلفرجهم
حتما ببینید👉
#پیشنهاد_دانلود
#نشر_حداکثر_حداکثری
#بسیار_جالب
#اللهمعجللولیکالفرج
لطفابهثوابحضرتاماممهدیعجلالله
تعالیفرجهنشر دهید
•••⊰⃟👇🌴࿐ྀུ۰࿇༅═┅─
هدایت شده از رضا قنبری طاهری
سلام دنیا گذراست وظلم پایه ندارد ای مسوولین بخواب رفته ازخواب غفلت بیدارشویدآه مظلومان چه بخواهید وچه نخواهید ریشه شمارا خواهدسوزاند مقامات دنیا اسیر تان نکند نگاه کنید ببینید بیش از۷۰سال ظلم وجنایت وجرم چگونه مفتضح ورسوااشدند ووریشه آنها بامقاومت ملت مظلوم فلسطین کنده ومحوشد شما حاکمان امروز برمسند ریاست هم باظلم به مردم ره بجایی نمی برید کسانی که دینراقبول ندارند ونظام اسلامی را باور ندارند ومطیع ولایت فقیه نیستند بر مسند ریاست ننشانید کاری نکنید که همین رایها باسالوسبازی های سیاسی کاری تان تبدیل به طوفان خشم مظلومان ومحرومان شود وشمارا غرق ومحو کند الاسلام یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیه ۲۶
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ ۲ ـ آیا این یک حکم تکوینى است یا تشریعى
بدون شک، قانون نوریان مر نوریان را طالبند و ناریان مر ناریان را جاذبند و ضرب المثل معروف کند همجنس با همجنس پرواز و همچنین ضرب المثلى که در عربى معروف است: السِّنْخِیَّةُ عِلَّةُ الاِنْضِمامِ ، همه، اشاره به یک سنت تکوینى است که ذره، ذره موجوداتى را که در ارض و سما است در بر مى گیرد که جنس خود را همچو کاه و کهربا جذب مى کنند .
همه جا، همنوعان سراغ همنوعان مى روند، و هر گروه و هر دسته اى با هم سنخان خود گرم و صمیمى اند.
اما این واقعیت مانع از آن نخواهد بود که آیه بالا همانند آیه الزّانِیَةُ لا یَنْکِحَها إِلاّ زانَ أَوْ مُشْرِکٌ اشاره به یک حکم شرعى باشد که ازدواج با زنان آلوده حداقل در مواردى که مشهور و معروف به عمل منافى عفتند، ممنوع است.
مگر همه احکام تشریعى ریشه تکوینى ندارد؟ مگر سنت هاى الهى در تشریع و تکوین هماهنگ نیستند؟ (براى توضیح بیشتر به شرحى که ذیل آیه مزبور ذکر کردیم مراجعه فرمائید).
* * *
۳ ـ پاسخ به یک سؤال
در اینجا سؤالى مطرح است و آن این که: در طول تاریخ یا در محیط زندگى خود، گاه مواردى را مى بینیم که با این قانون هماهنگ نیست، به عنوان مثال در خود قرآن آمده است: همسر نوح (علیه السلام) و همسر لوط (علیه السلام) زنان بدى بودند و به آنها خیانت کردند(۳) و در مقابل، همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامنى بود که گرفتار چنگال آن طاغوت بى ایمان گشته بود.(۴)
در مورد پیشوایان بزرگ اسلام، نیز کم و بیش نمونه هائى از این قبیل دیده شده است که تاریخ اسلام گواه آن مى باشد.
در پاسخ، علاوه بر این که: هر قانون کلى استثناهائى دارد، باید به دو نکته توجه داشت:
۱ ـ در تفسیر آیه، گفتیم: منظور اصلى از خباثت همان آلودگى به اعمال منافى عفت است و طیب بودن نقطه مقابل آن مى باشد، به این ترتیب، پاسخ سؤال روشن مى شود; زیرا هیچ یک از همسران پیامبران و امامان به طور قطع انحراف و آلودگى جنسى نداشتند، و منظور از خیانت در داستان نوح(علیه السلام)و لوط(علیه السلام) جاسوسى کردن به نفع کفار است، نه خیانت ناموسى.
اصولاً این عیب از عیوب تنفر آمیز محسوب مى شود و مى دانیم محیط زندگى شخصى پیامبران از اوصافى که موجب نفرت مردم است باید پاک باشد، تا هدف نبوت که جذب مردم به آئین خدا است، عقیم نماند.
۲ ـ از این گذشته، همسران پیامبران و امامان در آغاز کار، حتى کافر و بى ایمان هم نبودند و گاه بعد از نبوت به گمراهى کشیده مى شدند که، مسلماً آنها نیز روابط خود را مانند سابق با آنها ادامه نمى دادند، همان گونه که همسر فرعون در آغاز که با فرعون ازدواج کرد، به موسى ایمان نیاورده بود، اصولاً موسى هنوز متولد نشده بود، بعداً که موسى مبعوث شد، ایمان آورد و چاره اى جز ادامه زندگى توأم با مبارزه نداشت، مبارزه اى که سرانجامش شهادت این زن با ایمان بود.
* * *
✍ پی نوشت:
۳ ـ تحریم، آیه ۱٠.
۴ ـ تحریم، آیه ۱۱.
✔️ پایان
24.Noor.26.mp3
2.11M
🎙 تفسیر صوتی آیه ۲۶ سوره مبارکه نور
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
اى کسانى که ایمان آورده اید!
در خانه هایى غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید. این براى شما بهتر است. شاید متذکّر شوید.
(نور/27)
*
فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّىٰ يُؤْذَنَ لَكُمْ ۖ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا ۖ هُوَ أَزْكَىٰ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
و اگر کسى را در آن نیافتید، وارد آن نشوید تا به شما اجازه داده شود. و اگر گفته شود: «بازگردید!» بازگردید. این براى شما پاکیزه تر است. و خداوند به آنچه انجام
مى دهید دانا است.
(نور/28)
*
لَّيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ مَسْكُونَةٍ فِيهَا مَتَاعٌ لَّكُمْ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ
(ولى) هیچ گناهى بر شما نیست که وارد خانه هاى غیر مسکونى بشوید که در آن متاعى متعلّق به شما وجود دارد. و خدا آنچه را
آشکار مى کنید و آنچه را پنهان مى دارید، مى داند.
(نور/29)
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۲۷ الی ۲۹
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
⛔️ بدون اذن به خانه مردم وارد نشوید
در این آیات، بخشى از آداب معاشرت و دستورهاى اجتماعى اسلام که ارتباط نزدیکى با مسائل مربوط به حفظ عفت عمومى دارد، بیان شده است، و آن طرز ورود به خانه هاى مردم، و چگونگى اجازه ورود گرفتن است.
نخست، مى گوید: اى کسانى که ایمان آورده اید! در خانه هائى که غیر از خانه شما است داخل نشوید، تا این که اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید (و به این ترتیب تصمیم ورود خود را قبلاً به اطلاع آنها برسانید و موافقت آنها را جلب نمائید) (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتّى تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلى أَهْلِها).
این براى شما بهتر است، شاید متذکر شوید (ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ).
جالب این که: در اینجا جمله تَسْتَأْنِسُوا به کار رفته است نه تَسْتَأْذِنُوا زیرا جمله دوم، فقط اجازه گرفتن را بیان مى کند، در حالى که جمله اول که از ماده انس گرفته شده، اجازه اى توأم با محبت، لطف، آشنائى و صداقت را مى رساند، و نشان مى دهد: حتى اجازه گرفتن باید کاملاً مؤدبانه، دوستانه و خالى از هر گونه خشونت باشد.
بنابراین، هر گاه این جمله را بشکافیم، بسیارى از آداب مربوط به این بحث در آن خلاصه شده است، مفهومش این است: فریاد نکشید، در را محکم نکوبید با عبارات خشک و زننده اجازه نگیرید، و به هنگامى که اجازه داده شد، بدون سلام وارد نشوید، سلامى که نشانه صلح و صفا و پیام آور محبت و دوستى است.
قابل توجه این که: این حکم را که جنبه انسانى و عاطفى آن روشن است با دو جمله ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ و لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ همراه مى کند، که خود دلیلى بر آن است که این گونه احکام، ریشه در اعماق عواطف، عقل و شعور انسانى دارد که اگر انسان کمى در آن بیندیشد، متذکر خواهد شد که خیر و صلاح او در آن است.
* * *
در آیه بعد، با جمله دیگرى این دستور، تکمیل مى شود: اگر در آن خانه کسى را نیافتید وارد آن نشوید تا به شما اجازه داده شود (فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِیها أَحَداً فَلا تَدْخُلُوها حَتّى یُؤْذَنَ لَکُمْ).
ممکن است منظور از این تعبیر، آن باشد که: گاه در آن خانه کسانى هستند ولى کسى که به شما اذن دهد، و صاحب اختیار و صاحب البیت باشد، حضور ندارد، در این صورت شما حق ورود نخواهید داشت.
و یا این که: اصلاً کسى در خانه نیست، اما ممکن است صاحب خانه در منزل همسایگان و یا نزدیک آن محل باشد، و به هنگامى که صداى در زدن و یا صداى شما را بشنود بیاید و اذن ورود دهد، در این موقع حق ورود دارید، به هر حال آنچه مطرح است این است که: بدون اذن داخل نشوید.
آن گاه اضافه مى کند: و اگر به شما گفته شود: بازگردید، این سخن را پذیرا شوید و بازگردید، که براى شما بهتر و پاکیزه تر است (وَ إِنْ قِیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْکى لَکُمْ).
اشاره به این که: هرگز جواب رد، شما را ناراحت نکند، چه بسا صاحب خانه در حالتى است که از دیدن شما در آن حالت ناراحت مى شود، و یا وضع او و خانه اش آماده پذیرش مهمان، نیست!.
و از آنجا که به هنگام شنیدن جواب منفى، گاهى حس کنجکاوى بعضى تحریک مى شود، و به این فکر این مى افتند از درز در، یا از طریق گوش فرا دادن و استراق سمع، مطالبى از اسرار درون خانه را کشف کنند، در ذیل همین آیه مى فرماید: خدا به آنچه انجام مى دهید آگاه است (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ).
* * *
و از آنجا که هر حکم، استثنائى دارد که رفع ضرورت ها و مشکلات از طریق آن استثناء به صورت معقول انجام مى شود، در آخرین آیه مورد بحث، مى فرماید: گناهى بر شما نیست که وارد خانه هاى غیر مسکونى بشوید که در آنجا متاعى متعلق به شما وجود دارد (لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ مَسْکُونَة فِیها مَتاعٌ لَکُمْ).
و در پایان اضافه مى نماید: و خدا آنچه را آشکار مى کنید و پنهان مى دارید مى داند (وَ اللّهُ یَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَکْتُمُونَ).
شاید اشاره به این است که گاه، بعضى از افراد از این استثناء سوء استفاده کرده و به بهانه این حکم، وارد خانه هاى غیر مسکونى مى شوند، تا کشف اسرارى کنند، و یا در خانه هاى مسکونى به این بهانه که نمى دانستیم مسکونى است، وارد شوند، اما خدا از همه این امور آگاه است و سوء استفاده کنندگان را به خوبى مى شناسد.
* * *
↩️ ادامه داد...
🎙 تفسیر صوتی آیات ۲۷ الی ۳۰ سوره مبارکه نور
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی