#در_محضر_اهل_بیت
☀️ قال الصّادق عليه السّلام:
مَن ذَهَبَ یَرَی أنَّ لَهُ عَلَى الآخَرِ فَضلاً فَهُوَ مِن المُستَكبِرِينَ.
[ قَالَ حَفصُ بنُ غِيَاثٍ ] فَقُلتُ لَهُ: إنَّمَا يَرَى أنَّ لَهُ عَلَيهِ فَضلاً بِالعَافِيَةِ إذَا رَآهُ مُرتَكِباً لِلمَعَاصِي . فَقَالَ: هَيهَاتَ هَيهَاتَ ! فَلَعَلَّهُ أن يَكُونَ قَد غُفِرَ لَهُ مَا أتَى وَ أنتَ مَوقُوفٌ مُحَاسَبٌ ..
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
هر كه بر اين باور باشد كه از ديگران برتر است ، او در شمار مستكبران می باشد .
[حفص بن غياث مى گويد ] به آن حضرت عرض کردم: اگر گنهكارى را ببيند و به سبب بى گناهى و پاكدامنى خود ، خويشتن را از او برتر بداند چه ؟
فرمود: هيهات هيهات ! چه بسا كه او آمرزيده شود امّا تو را براى حسابرسى نگه دارند...
الکافی، ج ۸ ، ص۱۲۸
012_Jahad_Ba_Nafs_aminikhaah.ir.mp3
6.81M
⚔ جهاد با نفس
🗣جلسه دوازدهم
🎙استاد امینی خواه
#موعظه
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۳۲ الی ۳۴
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ ۲ ـ منظور از جمله وَ الصّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ چیست؟
قابل توجه این که: در آیات مورد بحث، به هنگامى که سخن از ازدواج مردان و زنان بى همسر به میان مى آید، به طور کلى دستور مى دهد، براى ازدواج آنان اقدام کنید، اما هنگامى که نوبت بردگان مى رسد آن را مقید به صالح بودن مى کند.
جمعى از مفسران (مانند نویسنده عالى قدر تفسیر المیزان و همچنین
تفسیر صافى ) آن را به معنى صلاحیت براى ازدواج تفسیر کرده اند، در حالى که اگر چنین باشد، این قید در زنان و مردان آزاد نیز لازم است.
بعضى دیگر گفته اند: منظور صالح بودن از نظر اخلاق و اعتقاد است چرا که صالحان از اهمیت ویژه اى در این امر برخوردارند، ولى، باز جاى این سؤال باقى است که: چرا در غیر بردگان این قید نیامده است؟
احتمال مى دهیم، منظور چیز دیگرى باشد و آن این که: در شرائط زندگى آن روز بسیارى از بردگان در سطح پائینى از فرهنگ و اخلاق قرار داشتند به طورى که هیچگونه مسئولیتى در زندگى مشترک احساس نمى کردند.
اگر با این حال، اقدام به تزویج آنها مى شد، همسر خود را به آسانى رها نموده و او را بدبخت مى کردند، لذا دستور داده شده است در مورد آنها که صلاحیت اخلاقى دارند، اقدام به ازدواج کنید، و مفهومش این است که: در مورد بقیه، نخست کوشش براى صلاحیت اخلاقیشان شود، تا آماده زندگى زناشوئى شوند، سپس اقدام به ازدواجشان گردد.
* * *
۳ ـ عقد مکاتبه؟
گفتیم: اسلام برنامه آزادى تدریجى بردگان را طرح کرده، و به همین دلیل، از هر فرصتى براى آزاد ساختن آنان استفاده کرده است، یکى از مواد این برنامه، مسأله مکاتبه است که به عنوان یک دستور، در آیات مورد بحث به آن اشاره شده است.
مکاتبه از ماده کتابت و کتابت در اصل از ماده کتب (بر وزن کسب) به معنى جمع است، و این که: نوشتن را کتابت مى گویند به خاطر آن است که حروف و کلمات را در یک عبارت جمع مى کند، و چون در مکاتبه قرار دادى میان مولا و عبد نوشته مى شود آن را مکاتبه نامیده اند.
عقد مکاتبه یک نوع قرار داد است که میان این دو نفر بسته مى شود، و عبد موظف مى گردد، از طریق کسب آزاد، مالى تهیه کرده و به اقساطى که براى او قابل تحمل باشد به مولا بپردازد و آزادى خود را باز یابد، و دستور داده شده است که مجموع این اقساط، بیش از قیمت عبد نباشد.
و نیز اگر به عللى عبد، از پرداختن اقساط عاجز شد، باید از بیت المال و سهم زکات اقساط او پرداخته و آزاد گردد، حتى بعضى از فقهاء تصریح کرده اند: اگر زکاتى به مولا تعلق گیرد، خود او باید اقساط بدهى عبد را از باب زکات حساب کند.
این عقد یک عقد لازم است و هیچ یک از طرفین حق فسخ آن را ندارد.
روشن است: با این طرح، هم بسیارى از بردگان آزادى خود را باز مى یابند و هم توانائى زندگى مستقل را در این مدت که ملزم به کار کردن و پرداخت اقساط هستند پیدا مى کنند، و هم صاحبان آنها به ضرر و زیان نمى افتند و عکس العمل منفى به زیان بردگان نشان نخواهند داد.
مکاتبه احکام و فروع فراوانى دارد که در کتب فقهى کتاب المکاتبه آمده است.
✔️ پایان
1_8997967045.MP3
12.52M
⚔ جهاد با نفس
🗣جلسه سیزدهم
🎙استاد امینی خواه
#موعظه
ولد الاکبر ثانی الحیدر.mp3
5.79M
ولد الاکبر ثانی الحیدر
ولد الاکبر ولد الکوثر
ولد الاکبر ولد الاطهر
ولد الاکبر و هو المحشر
🎙 #حسین_طاهری
#️⃣ #ولادت_حضرت_علی_اکبر_ع
#️⃣ #مولودی
شب شب ولادت و تب تب زیارته.mp3
8.95M
شب شب ولادت و تب تب زیارته
عشق برای عاشقا معنی سعادته
از عشق تو سرمستم و بیتابم تا به سحر آقا
که مگر ما را راهی کنی تو هفت شهر عشق
🎙 #سید_رضا_نریمانی
#️⃣ #ولادت_حضرت_علی_اکبر_ع
#️⃣ #مولودی
چقدر رخش منوره الله اکبر.mp3
4.92M
چقدر رخش منوره الله اکبر
از همه سرا سره الله اکبر
خود خود پیمبره الله اکبر
خیلی شبیه حیدره الله اکبر
🎙 #حاج_محمود_کریمی
#️⃣ #ولادت_حضرت_علی_اکبر_ع
#️⃣ #مولودی
💠 درود خدا بر امیرالمومنین آن حضرت می فرماید : هر ظرفی با ريختن چيزی در آن پر می شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جای دهی وسعتش بيشتر می شود.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت205
❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
•═══════﷽❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤•༻⃘⃕❀.
💠 درود خدا بر امیرالمومنین آن حضرت می فرماید : هر ظرفی با ريختن چيزی در آن پر می شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جای دهی وسعتش بيشتر می شود.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت205
❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
✍ توضیح #حکمت205 🔰
┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی
🔺در حکمت ۲۰۵ امام فرمودند هر ظرفی با ریختن چیزی در آن پُر میشود ، جز ظرف دانش که هر چه در آن جای دهی وسعتش بیشتر میشود .
✅ نکتهی بسیار جالبی است ؛ دانش یعنی اینکه انسان به دنبال علم و دانش باشد هیچ انتهایی ندارد . اینطور نیست که من مثلاً در حدی از علم و دانش توقف کنم و بگویم من دیگر به همه علوم واقف شدهام ؛ چنین چیزی نیست ، یا بگویم من دیگر گنجایش و ظرفیتش را ندارم ، این طور نیست.
💯 اولاً چون علوم بینهایت هستند و دوم اینکه انسان ظرفیت داشتن این علوم را دارد .
✅ جالب است در یک بررسی علمی اعلام شده بود ، تمام فیلسوفان عالَم تنها ده درصد از علوم را میدانند. خیلی عجیب بود ، فیلسوفهای عالم که در علوم مختلف کار کردهاند و علوم زیادی فراگرفتهاند ؛ اینها فقط ده درصد از ظرفیت مغزشان را استفاده کردهاند .
🧠 یعنی مغز انسان این ظرفیت پذیرش علوم را دارد ، خیلی عجیب است .
🖥 یا مثلاً در کار علمی دیگری اعلام شده بود اگر بخواهند یک کامپیوتری بسازند که تمام کارهای مغز انسان را انجام دهد چندین برابر کرهی زمین جا میخواهد .
⁉️ اللهاکبر! یعنی مگر مغز ما اندازهاش چقدر است ؟ حجم مغز ما که اندازهاش کوچک است چنین ظرفیتهایی را داراست ، فقط باید بگوییم اللهاکبر!
🌹 انشاءالله بتوانیم از این ظرفیتهایی که خداوند در اختیار ما گذاشته استفاده کنیم.
⚡️یاعلی✨خدا نگهدار⚡️
┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄