💢عدم پایبندی به فقه رسانه؛ عامل اصلی فساد اخلاقی در جامعه
📌آیت الله محسن اراکی در درس خارج فقه فرهنگ: مسئول اصلی فساد اخلاقی در جامعه، رسانهها هستند و دلیل آن هم عدم پایبندی به فقه رسانه از گروه فقه فرهنگ است. اگر فقه فرهنگ در جامعه رواج داشت و اگر رسانههای ما به فقه فرهنگ عمل میکردند در حال حاضر اخلاق جامعه ما به شکل دیگری بود.
🔹کسی که عمل زشتی را ترویج کند، مثل انجام دهنده آن عمل زشت است. همانطور که عمل زشت، حرام است؛ ترویج آن هم حرام خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/P46FhF
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اراکی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/M1KDUF
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد؛
📌نیازمند بازیابی منابع روایی هستیم/ اگر بازیابی صورت نگیرد دستگاه استنباط ناکارآمد میشود
🔹استاد علی فرحانی، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: ما یک مسألهای داریم به نام بازیابی منابع. بازیابی منابع نیاز به تخصص تدوین منابع دارد. تخصص تدوین منابع را کدام دستگاه استنباطی میتواند برایش حرف بزند؟ دستگاههای استنباطیای که به هر دلیلی اعتقادشان بر این است که منابع یک بار تدوین شدهاند، دیگر نیازی نمیبیند که این کار انجام شود. وقتی نیاز نمیبیند، قواعدی هم برای این کار تدوین نمیکند. وقتی قواعدی تدوین نمیکند، دستگاه استنباطیاش ناکارآمد میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/E9NK5F
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#استاد_فرحانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/okhnfA
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝حکم تعلیم استدلالی عقاید چیست؟
🔹ابتدائا باید تفاوت آن با معرفت تعلیمی مشخص گردد، اینکه معرفت تعلیمی است یا استدلالی.
🔹مقدمه اول: تربیت اعتقادی یعنی تلاش برای زمینهسازی اصلاح و تصعید متربی.
🔹علم و معرفت از حیث سطح، عمق و سطح نفسانی به چند دسته: شک، وهم، ظن و یقین تقسیم میگردد.
🔹پس از آن به شرح و تفصیل انواع علم و جهل پرداخته و سطوح معرفت معرفی میگردد.
🔹آنچه در استدلالات در بیان حکم آموزش استدلالی میخواهیم تعیین کنیم این است که چه سطحی از معرفت مدنظر است و چه حکمی را بیان میکند.
🔻استدلال جلسه گذشته به عنوان استدلال دوم بوده و در حال حاضر به بیان استدلال اول میپردازیم.
🔹مقدمه اول: «وجوب کسب الیقین فی العقائد»
🔹مقدمه دوم: « اعانه فی البر واجب و التعلیم الاستدلالی اعانه فی الیقین» در واقع یعنی کمک به دیگران در انجام امور واجب، واجب است.
🔹نتیجه: تعلیم استدلالی در عقاید واجب است.
🔹این استدلال ناظر به سطح و عمق معرفت بوده و ناظر به روش نمیباشد. مراد از عقاید، اصول بنیادی است؛ یعنی اینکه یقین پیدا کنیم که خداوند وجود دارد.
🔹مراد از این وجوب، وجوب عقلی ست و نه وجوب شرعی، عقل میگوید به یقین برسد که « از کجا آمدهام آمدنم بهر چه بود؟»
🔻بررسی استدلال:
🔹در مقدمه اول: دو نظر وجود دارد و ادعا میکند در باب وجود داشتن خدا مؤدای دفع ضرر محتمل این است که باید به یقین برسیم و دیدگاه دوم میگوید یقین کافی نیست و همینکه علمت رسید خدا وجود دارد کافی است.
🔹مقدمه دوم: اعانه بر برّ و نیکی مستحب است؛ بله اگر کسی بگوید تعلیم غیر استدلالی(ضد عام)، اعانه بر اثم و عدوان شود آنموقع دارای مناقشاتی است، اینکه در صدق اعانه و اینکه فعل ارتکابی اثم بوده و حرام است باید دقت کرد.
🔹به عبارتی با این استدلال چگونه باید پی برد که تعلیم غیر استدلالی اعانه بر اثم بوده و حرام است؟ اما اجمالا قبول داریم که آموزش غیر استدلالی ممکن است در برخی از موارد منجر به اثم گردد و حرام است.
🔹نکته بعدی اینکه در استدلال مطروحه بیان شد که یقین واجب است، ممکن است در معرفت غیراستدلالی نیز، یقین حاصل شود.
🔹بررسی صغری: اینکه میگوید اعانه بر تعلیم استدلال یقینی منجر به یقین میگردد، بدین معناست که تمامی تعلیمات استدلالی منجر به معرفت یقینی میشود؟ نه لزوما؛ در واقع نسبت بین تعلیم استدلالی و یقین، عام و خاص من وجه است.
🔹حال آیا تعلیم استدلالی و اینکه اعانه بر برّ بوده مشروط بر شرط متأخر است؟ یعنی باید به نتیجه برسد؟ نظراتی وجود دارد: عدهای میگویند فعل اعانه مشروط بر حصول نتیجه است و عدهای دیگر میگویند خیر صدق اعانه با فعل اعانه کفایت میکند و نیازی به حصول نتیجه نمیباشد و آنچه مدنظر ماست نظر دوم است.
🔹در مورد اعانه نیز باید بگوییم معیار و ملاک عرف بوده و طبق نظر عرف است که اعانه را اعلام میدارد و در صدق اعانه گفته میشود که فلان رفتار، اعانهای برای کسب یقین است فلذا در برخی از جاها تعلیم استدلالی میتواند اعانهای بر برّ و نیکی نباشد.
🔹در نتیجه آنچه از استدلالات بیان گردید مقدمه اول دارای مناقشاتی است که نمیتوان آن را پذیرفت و در واقع استدلال اول کبروی و صغروی دارای نقد است که از آن نمیتوان به حکم وجوب تعلیم استدلالی برسیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢آیتالله ملکزاده در گفتوگو با مفتاح، اندیشه سیاسی شهید صدر را تحلیل کرد؛
📌برخی بدون آگاهی، مطالب شهید صدر را نقد میکنند/ برای نقد دیگران نیازی نیست پشت اندیشه فرد بزرگی سنگر بگیرید
🔹آیتالله ملکزاده گفت: اگر کسی در رد یا تأیید یک اندیشه یا صاحب اندیشه دیدگاه خاصی دارد یا میخواهد نقد خاصی نسبت به شخص خاصی وارد کند نیازی نیست که پشت شخصیت و آراء و اندیشههای فرد بزرگی سنگر بگیرد. اگر کسی به هر دلیلی اندیشههای آیتالله هاشمی شاهرودی را نمیپسندد شخصا ورود کند و نقد کند. اما اینکه یک تقابل ساختگی و تصنعی و جعلی میان آیتالله هاشمی شاهرودی و میان استادشان آیتالله شهید صدر ایجاد کند تا از این رهگذر طرفی ببندد و در این دعوایی که ایجاد میکند بتواند دیدگاه خودش را پیش ببرد، این روش هم غیر اخلاقی و هم غیر علمی است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/WEFkkd
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_ملکزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/oexEEy
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢آیتالله ملکزاده در گفتوگو با مفتاح، اندیشه سیاسی شهید صدر را تحلیل کرد؛ 📌برخی بدون آگاهی، مطالب
💢چکیده سخنان آیتالله ملکزاده در گفتوگو با مفتاح:
📝برخی گمان کردهاند که منطقه الفراغ یعنی منطقه خالی از حکم؛ اینگونه نیست. شهید صدر به تصریح در کتابهای خود از جمله حلقات تأکید میکند که هیچ حادثه و واقعهای خالی از حکم نیست.
📝عبارات شهید صدر به قدری در این معنا صراحت دارد که جای هیچ گونه برداشت دیگری نیست و اگر کسی برداشت دیگری را مطرح کند یا این است که اساساً عبارات ایشان را حتی برای یک بار نخوانده است و یا اینکه هدف دیگری دنبال میکند.
📝منطقه الفراغ نظریهای نیست که شهید صدر یکبار آن را مطرح کند و تمام شود. کتاب اقتصادنا آغاز طرح این نظریه است اما پایان این نیست.
📝وقتی درس امام در نجف آغاز شد شهید صدر یکی از عموزادگان خودشان یعنی شهید محمد بن محمدصادق صدر را به شکل خاص امر کرد که به عنوان نماینده و سفیر شهید صدر در درس امام حاضر شود.
📝در این فضا(مبارزه با حکومت بعثی عراق) یکی از طلاب، نظر شهید صدر را در مورد امام خمینی پرسید. شهید صدر پاسخ دادند خط ایشان نزدیکترین خط در جهان به خط ما و شخص ایشان محبوبترین افراد عالم در نزد ما است. این زمانی است که استادِ شهید صدر یعنی آیتالله خوئی زنده است و در نجف حضور دارد.
📝برخی از افراد به امام مراجعه میکردند و میگفتند در فلان مسأله ما از شما تقلید میکنیم اما نظر شما برای ما دردسرساز شده است. ما در این مسأله به چه کسی مراجعه کنیم؟ امام افراد را به شهید صدر ارجاع میدادند.
📝بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید صدر به وسیله شاگردان خودش به امام خمینی پیغام میدهد و از امام خمینی کسب تکلیف میکند برای انجام وظایف خودش. این مطلب بهتآور است... مثل یک سربازی که از فرماندهی خودش در مورد وظیفهاش سوال میکند. وقتی برخورد شهید صدر با امام این است انتظار دارید شاگردان ایشان با امام چطور برخورد کنند.
📝شهید صدر در عین اینکه برای مردم جایگاه بسیار بالایی قائل است قائل به ولایت مطلقه فقیه است.
📝امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب از اشخاص مختلفی خواستند که نظرها و پیشنهادهای خودشان را درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بنویسند و ارائه کنند. یکی از آن افراد شهید صدر میباشند.
📝اینکه گفته شود ولی فقیه امور را به مردم بسپارد و نظارت کند، اگر به این معنا باشد که ولی فقیه مردم را در ادارهی حکومت مشارکت بدهد، آیا انسان عاقلی پیدا میشود که به جز این فکر کند؟!
📝اینکه برخی میگویند مرحوم هاشمی شاهرودی نقد تندی به استاد خودشان داشتهاند و از اینجا خواستهاند نتیجه بگیرند مرحوم شاهرودی به دیدگاه اشخاصی مثل آیتالله مصباح یزدی نزدیک شدهاند و برای مردم جایگاهی قائل نیستند، اساساً اینگونه نیست. اینجا همان دعوای قدیمی مقبولیت و مشروعیت مطرح است.
📝اگر کسی در رد یا تأیید یک اندیشه یا صاحب اندیشه دیدگاه خاصی دارد یا میخواهد نقد خاصی نسبت به شخص خاصی وارد بکند نیازی نیست که پشت شخصیت و آراء و اندیشههای فرد بزرگی سنگر بگیرد.
📝اگر کسی به هر دلیلی اندیشههای آیتالله هاشمی شاهرودی را نمیپسندد شخصا ورود کند و نقد کند. اما اینکه یک تقابل ساختگی و تصنعی و جعلی میان آیتالله هاشمی شاهرودی و میان استادشان آیتالله شهید صدر ایجاد کند تا از این رهگذر طرفی ببندد و در این دعوایی که ایجاد میکند بتواند دیدگاه خودش را پیش ببرد، این روش هم غیر اخلاقی و هم غیر علمی است و به نظر میآید که باید از شجاعت و صراحت لازم برخوردار باشیم و اخلاق و عِلمیّت را رعایت بکنیم و مطالبی را به بزرگان نسبت ندهیم که آنها به صراحت خلاف آن را گفتهاند و در کتابها و آثارشان هم موجود است.
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢«مفتخور» خواندن حوزه نشانه فتنهای جدید است/ نحوه هزینه بودجه حوزه خواهران
📌حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، مدیر حوزه علمیه خواهران، با اشاره به مأموریتهایی که پس از انقلاب برعهده حوزه علمیه نهاده شد، اظهار کرد: با وجود اینکه متوسط دریافتی کارمندان ۷۵۰ هزار و اساتید ۴۵۰ هزار تومان است، مفتخور و بیخاصیت خواندن حوزه علمیه مقدمه فتنهای جدید برای سال ۹۸ است.
🔹وی با اشاره به حواشی ایجادشده در مورد بودجه حوزه گفت: حوزه علمیه هیچ علاقهای به طرح و اخذ بودجه دولتی نداشته و ندارد و اگر میشد این نیاز به سمت دولت کشیده نشود خیلی مطلوبتر بود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/ugRjAT
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_بهجتپور
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/5MjCAh
ملک زاده.gif
2.36M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه فضای مجازی
👤آیت الله محمدحسین ملک زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢باید قبل از ازدواج و انتخاب همسر به فکر تربیت فرزندان بود
📌خانم میری، کارشناس خانواده: بحث تربیت فرزند به دوران قبل از ازدواج والدین و انتخاب همسر بر میگردد که مسئولیت آن با خود خانواده بوده و باید در این زمینه از واسطههای تربیتی استفاده گردد.
🔹در عصر حاضر که با الگوگیری از فرهنگ غرب، اولویتهای زندگی تغییر کرده و تربیت دینی به انزوا کشیده شده، پدر و مادر در خانواده باید در تربیت فرزند خود سبک هماهنگی داشته باشند؛ زیرا نوع برخورد و احترام گذاشتن والدین به یکدیگر، در تربیت فرزند تأثیر بسزایی دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/yRy4SX
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/A5kSuH
💢برگزار میشود؛
📌کرسی ترویجی «الگوریتم اجتهاد»
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی
👥ناقدان: حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی و دکتر مسعود فیاضی
🕑زمان: سهشنبه ۲۵ دیماه، از ساعت ۱۵ الی ۱۷
💠مکان برگزاری: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🌐اطلاعات بیشتر: goo.gl/YcDWPk
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نسبت اخلاق اسلامی و رسانههای جدید/ توسعه بهرهوری نشانه تکامل نیست
📌آیتالله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: همانگونه که در جریان توسعه اطلاعات باید تولید کننده باشیم و تولید اطلاعات را مدیریت کنیم، در اخلاق حاکم بر جامعه اطلاعاتی نیز نباید مصرف کننده اخلاقی باشیم.
🔹شاید عدهای بگویند که اطلاعات، به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمیشود تا بتوان اخلاق اسلامی را بر آ نها حاکم کرد، بلکه فقط باید کاربری را تابع اخلاق قرار داد؛ فناوری ارتباطات نیز یک فضای الکترونیکی است که اسلامی و غیراسلامی ندارد. ولی حقیقت این است که نفس فضای الکترونیکی و فضای ارتباطی که از آن به Communication تعبیر میشود، فضای جهتداری است که بار اخلاقی خاصی را در خود دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/kEA9ey
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_میرباقری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/DxPqvj
💢یک ریال از بودجه دولتی حوزه سر سفره استادان و طلاب نمیرود/ کمکهای دولتی به حوزه در حد صدقه است
📌حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی، سخنگوی حوزههای علمیه با بیان اینکه یک ریال از بودجه دولتی حوزه سر سفره استادان و طلاب نمیرود، اظهار کرد: حوزه نیز در حال تربیت نیروهایی است که در آموزش و پرورش، دانشگاهها، دستگاه قضا، نهادهای نظامی و سایر دستگاههای نظام فعالیت دارند که حوزه برای تداوم تربیت این نیروها نیازمند بودجه است.
🔹برخی دنبال تضعیف حوزه به هر قیمتی هستند، سؤال بنده این است که با تضعیف حوزه آیا نظام تضعیف نخواهد شد؟ سود این مسئله جز اینکه به جیب دشمنان برود آیا به جیب کشور هم میرود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/dx3bXn
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_رفعتی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/WbjweS