فرحانی.gif
2.64M
💢برگزار شد؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
👤استاد علی فرحانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢وظیفه حوزه کمک به اداره نظام در چارچوب فقه است/ تلفیق ماهرانه علم و ایمان؛ رسالت مهم حوزه
📌آیتالله عباس کعبی در همایش نقش حوزه در گام دوم انقلاب گفت:
🔹مبانی نظام اقتضا میکند که حوزه در خط مقدم اجراییسازی گام دوم انقلاب قرار داشته باشد. حضور اجتهادی، فقهی و عالمانه حوزه در عرصههای گوناگون برای مدیریت نظام از الزامات فقهی گام دوم انقلاب است؛ امروز الزامات فقهی گام دوم باید در حوزهها تبیین و تدریس شود.
🔹حوزه باید ساخت جامعه بر مبنای ایمان و سبک زندگی اسلامی را بر دوش بکشد تا تلفیق ماهرانه علم و ایمان صورت بگیرد.
🔹یکی از نقاط ضعف موجود نگاه تکبعدی به حوزه و روحانیت است؛ یعنی گاهی برخی وظیفه خود را در تدریس یا مأموریتهای سنتی خلاصه میکنند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/2iHjQM
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_کعبی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/QbXhDh
یوسفی.gif
1.55M
💠در حال برگزاری است؛
💢درسگفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی
👤استاد احمدعلی یوسفی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام
🔻آیتالله سیدمنذر حکیم، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 منظومه احکام تشکیل خانواده یا نظام تشکیل خانواده بر اساس سه بخش مرتب میشود:
1⃣ احکام ماقبل تشکیل خانواده
🔸بحث جایگاه، اهمیت و اهداف تشکیل خانواده
🔸اهمیت قانونگذاری برای تشکیل، مدیریت، تداوم و استحکام خانواده
🔸حکم شرعی تشکیل خانواده و مکلفٌبه تشکیل خانواده از«زوجین، والدین، جامعه یا دولت اسلامی» کدام است؟ وظیفه کمک به تشکیل و راهاندازی این کانون اجتماعی بر عهده چه کسی یا کسانی است؟
🔸صلاحیت شرعی و سلامت زوجین برای تشکیل یا آماده سازی جسمی، عقلی و روحی
🔸همسرگزینی با تعیین حداقل شرایط لازم شرعی و عرفی
🔸همسریابی که چه بسا نیاز به فحص و تحقیق داشته باشد تا شرایط مطلوب را احراز کند.
🔸خواستگاری و نامزدی؛ زیرا نیاز به آشنایی جهت تأمین بیشترین عناصر پایداری و استحکام خانواده پس از تشکیل آن است.
2⃣ احکام تشکیل خانواده
3⃣ احکام مترتب بر تشکیل خانواده یا مابعد تشکیل خانواده
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمیکند/ ۶ خصوصیت فقه نظام
📌آیت الله علی اکبر رشاد در نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظامساز» گفت:
🔹اجتهاد عام بدون پرداختن به علوم انسانی کفایت نمیکند چرا که شئون مسائل را در همه جهان عملاً این علوم انسانی است که اداره میکند.
🔹علوم انسانی در شرایط فعلی رقیب شریعت است. هم باید علوم انسانی اسلامی تولید شود و هم فضلای حوزوی صاحب نظر در علوم انسانی بشوند تا هر کدام فقیه متخصص یک رشته علوم انسانی بار بیایند.
🔹برخی تصور میکنند فقه نظام یعنی فقه نظاممند و دارای ساختار که مراد این نیست.
🔹فقه نظام عموماً به سمت عمومیسازی و جمعسازی شریعت میرود. شئون حکومت بخشی از اجتماعیسازی فقه است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/AXAHCH
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_رشاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/6jkH4U
💢برگزار میشود؛
📌سلسله نشستهای تبیین گام دوم انقلاب اسلامی
✨موضوع: از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی با نگاهی به آیات و روایات
👤 سخنران: آیتالله محمدحسین ملکزاده
🕗 زمان برگزاری: دوشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۷، ساعت ۸ الی ۱۰ صبح
💠 مکان برگزاری: قم، حسینیه مجتمع آموزش عالی بنتالهدی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 طلاب در کنار برنامههای درسی، تحقیقات خود را نیز دنبال کنند
📝 از گفتوگوی خصمانه با اتباع فرقههای مختلف پرهیز شود
📝 ولایت فقیه ضامن بقای ارزشهای اسلام و انقلاب است
📝 حوزه علمیه در گام دوم انقلاب باید حساب شده و دقیق حرکت کند
📝 بعضیها به دنبال منحرف کردن افکار طلبهها هستند
📝 سرویسهای جاسوسی به دنبال تربیت فقیه هستند
📝 گام دوم انقلاب، گام «دولتسازی اسلامی» است
📝 وظیفه حوزه کمک به اداره نظام در چارچوب فقه است
📝 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید در حوزه و دانشگاه بررسی شود
📝 لزوم برگزاری کرسیهای آزاداندیشی برای تحول علوم انسانی - اسلامی
📝 حوزههای خواهران بستری برای تربیت نیروهای طراز تمدن اسلامی باشند
📝 آثار منتشرشده حوزههای علمیه در جهان اسلام بینظیر است
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/Adk4ct
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/wvT76P
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
🔻استاد «علی فرحانی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به بیان موضوعات زیر پرداخت:
📝 اجماع و شهرت بعنوان یکی از منابع فقه
🔹اجماع و شهرت استطراداً وارد فقه شیعه نشدهاند و چنین نیست که چون «عامه این مطالب را عنوان کردهاند» در فقه شیعه نیز آن را بررسی و استفاده میکنیم.
🔹معمول ادله در حجیت اجماع و شهرت به دلیل «وصل الیهم دلیل لم یصل الینا» میرسد، که اشکالاتی به آن وارد است.
🔹یکی از اشکالات این است که اگر آن روایت به دست ما میرسید ما به گونۀ دیگری استنباط میکردیم و گویا در تمسک به اجماع و شهرت، دو تعبد وجود دارد، یکی تعبد به وجود روایت و دیگری تعبد به استنباط از روایت توسط فقهای دیگر؛ در حالیکه مجتهد نباید تقلید کند.
🔹آنچه این اشکال را پیچیدهتر میکند این است که(به نقل از آیتالله بروجردی) بیش از چهارصد مسأله در فقه داریم که نه دلیل خاص دارد و نه ذیل قواعد عامه میآیند _ مثل برخی مباحث و قواعد کتاب الخیار _ و فقط با کمک شهرت به آنها فتوا دادهایم.
🔹این مسأله در بسیاری از مباحث قدیم فقه جریان دارد و نسبت به عرصههای جدید پیش روی فقه که موضوعات جدید میشوند این قضیه اهمیت دو چندان مییابد.
🔹امام خمینی(ره) معتقد است اگر کسی با سیر تدوین اخبار و ادله آشنا باشد میفهمد که بسیار بعید است که روایتی نزد قدما بوده باشد و به ما نرسیده باشد و اساسا حصر منابع فقهی به دلایل لفظی، اشتباه است.
🔹اگر فقها با وجود اختلافات در فتاوا در مسألهای به اتفاق نظر رسیدند و در عین حال برای آن دلیلی ارائه نکردند، نشان از وجود یک تفاهم عمومی در محیط جامعه و میان امام و شیعیان است که به علت آگاهی همگان و در مسمع و مرآی امام بودن و شدت بداهت، احتیاجی به سؤال و بیان مستند و مکتوب کردن نداشتهاند بلکه به صورت سینه به سینه منتقل میشده است. مستند این چنین فتاوایی، سیره، فرهنگ و روشی است که در آن عصر موجود بوده است.
🔹اشکالی که در مورد اجماع بیان شد نسبت به جایی بود که روایت وجود داشته و به ما نرسیده است. این در حالی است که بیان امام خمینی(ره) مربوط به حوزهای است که اصلا روایتی وجود ندارد؛ بلکه آنچه مستند شهرت و اجماع است، فرهنگ امام و حنجار آن عصر است؛ لذا آن شهرتی معتبر است که در عصر قریب به زمان امام معصوم است.
🔹«مقصود بالذکر» نبودن، بخشی از ویژگی این حنجار اجتماعی است، زیرا در آن عصر، حنجارهای اجتماعی از جنس رفتار بوده است نه گفتار؛ لذا این حنجار به صورت بیان و گفتار به ما نرسیده است.
🔹با این بیان امام(ره) در مورد ملاک اجماع و شهرت، به دستمایهها و ظرفیتهای عمیقی در قسمت رفتاری و غیر گفتاری ادله میرسیم که برای فقه فرهنگ بسیار کارگشاست.
📝 بررسی عقل به عنوان یکی از منابع
🔹در اسلام یک عقل داریم که به طور قطع حجت است و آن عقلی است که اعتقادات را در حد اصول دین اثبات میکند، این مقدار از حجیت عقل را کسی انکار نمیکند اما عقل در این قسمت محدودیتهایی مثل شناخت جزئیات معاد دارد که در این موارد، نقل به آن کمک میکند.
🔹منقولات دارای یک دستگاه استنباطی هستند که همان زبان شناسی نقل است ولی اصل این دستگاه ناظر به مقام عمل است و برای روایات معارفی کاربرد تامی ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢هدف فقه نظام اقامه احکام و شئون اجتماعی دین اسلام است
📌حجتالاسلام و المسلمین محمد حاجابوالقاسم دولابی در نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظامساز» گفت:
🔹اگر دین را مشتمل بر دستورات فردی و اجتماعی دانستیم که مقتضای کمال شریعت نیز همین است، اگر قرار است به عنوان عالمان دین به پادارنده دین در ساحت فردی و اجتماعی باشیم به نظر میرسد نیاز به یک فقه جدیدی داریم.
🔹برای فقه نظام حداقل پنج تقریر قابل بیان است: 1- مقصود از فقه نظام، فقه نظاممند است؛ 2- فقه نظام همان تقریر شهید صدر است؛ 3- برخی فقه نظام را به معنای فقه جامعه میگیرند؛ یعنی کشف احکام زندگی اجتماعی؛ 4- فقه نظام، فقه ساختارهاست؛ 5- فقه نظام به معنای فقه اقامه دین است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/kgAU71
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_حاجابوالقاسم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/ZLjtuz
💢موقف نظام تعلیم و تربیت کشور توحیدی نیست/ رویش تمدن با هویت نوین
📌حجتالاسلام فلاح شیروانی با بیان اینکه موقف ما در نظام تعلیم و تربیت، موقف توحیدی نیست، گفت: جامعه ما در نظام تعلیم و تربیتی تنفس میکند که در آن معادلات فیزیک و ریاضی علم است، ولی «اللهُ احد» و «اللهُ الصّمد» علم نیست.
🔹تربیت، تصرف در عالم انسانی است. تمدن را چه کسی باید برپا کند؟ تمدن را یک هویت نوین برپا میکند؛ یعنی انسان با یک هویت نوین. تعلیم و تربیت؛ یعنی خلق یک انسانی که میتواند تمدنسازی کند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/e9My2h
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#حجتالاسلام_فلاح_شیروانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/EoxvCe
💢آیاتی که ولایت فقیه را اثبات میکنند/ اقامه دین تنها با تشکیل حکومت میسر است
📌آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:
🔹جعل ولایت برای آیه «اولی الامر» ملاکی دارد که ما قطع داریم این ملاک در عصر غیبت در فقیه وجود دارد. البته خود آیه فی نفسه نظارت ندارد بلکه بر اساس روایات امام رضا(ع) این ملاکها در کسی که متصور است ولایت نیز برای او محقق میشود.
🔹آیه «أقِيمُوا الدِّينَ» به تنهایی و با قطع نظر از آیات و روایات دیگر میتواند دلیل محکمی برای تشکیل حکومت باشد، چون اقامه دین توسط جاهل و مقلد صورت نمیگیرد، بلکه باید فرد عادل، عالم، فقیه و امینی باشد تا آن را اقامه کند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/CkGvFj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_سیفیمازندرانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/7Ry4Nn
💢بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به دین و مردمسالاری است
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزههای دین، معنویات و اخلاق و عدالت از یکسو و نگاه حداکثری به مردمسالاری از سوی دیگر است، گفت: این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه است که قابلیت الگوبرداری دارد و به همین جهت است که مورد هجمه نظامهای غربی و در رأس آن آمریکا قرار میگیرد.
🔹امروزه نظامی که بر محور فطرت، عدالت و مردمسالاری دینی بنا شده باشد و بتواند الگویی اسلامی و بومی برای اداره جامعه در ذیل همه خردهنظامها، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، ارائه کند و آن را به سبک زندگی تبدیل کند قابلیت جهانی شدن پیدا میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/SVtQr4
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_ایزدهی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/6LXqMj
ملک زاده.gif
1.43M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه فضای مجازی
👤آیت الله محمدحسین ملک زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢سرفصلهای کتب کهن اخلاقی بازبینی شود/ کشف گزارههای اخلاقی با روش فقاهت و اجتهاد
📌حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری در کرسی آزاد اندیشی«ساختار درونی فقه اخلاق» گفت:
🔹وقتی ما روش اجتهاد و فقاهت از منابع دین را در کشف گزارههای اخلاقی به کار میبریم، فقه اخلاق پدید میآید. لذا سرفصلهای اخلاق در فقه اخلاق هم منعکس میشود ولی با یک روش دیگر یعنی روش استنباط و اجتهاد.
🔹یکی از بخشهایی که در کتب اخلاقی از قلم افتاده، اخلاق تمدّنگراست. ما نسبت به تاریخ حیات بشریّت رابطه اخلاقی داریم و موظفیم طوری عمل کنیم که مسیر تاریخ را به آینده درخشان خودش نزدیک کرده و مقدّمات ظهور را آماده کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/zjGqPD
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_عالمزاده_نوری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/HxeVRu
💢منشور روحانیت در حوزه مورد غفلت قرار گرفته است
📌حجتالاسلام والمسلمین حسن آقانظری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
🔹یکی از مباحث مهمی که امام راحل در منشور روحانیت به آن اشاره کردهاند بحث رعایت شؤون و زی طلبگی است، یعنی طلاب و روحانیون به گونهای برخورد نکنند که نگاه مردم نسبت به این نهاد مبارک تغییر کند.
🔹بسیاری از مشکلات و غفلتهایی که در حوزه وجود دارد ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی طلاب است، طلاب و روحانیون حقیقتاً در تنگنای معیشتی زندگی میکنند و همین مسأله مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/1r6d2j
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حجتالاسلام_آقانظری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/45HP54
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی/28؛
📌سوء ظن فی نفسه گناه است یا ترتیب أثر دادن به آن گناه است؟
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹ادله سوء ظن، هم امر باطنی را دربرمیگیرد و هم ترتیب اثر را شامل میشود. اثر این دو نظریه این است که ترتیب اثر بر سوء ظن مده و یا بدگمان نباش، بنا بر نظر اول دو عنوان است و گناه تکرر و تعدد دارد و تأکد پیدا میکند اما بر نظر دوم که بگوییم اینها عناوین مشیر هستند آن وقت عنوان مشیر به خطابات دیگر میشوند که به نحوی ارشاد و عنوان مشیر میشوند. ما بر اثر قواعد اولیه اصولی همان نظر اول که استقلال این عناوین است و بنابر اینکه تعدد دارند و رابطهشان منوجه است، پذیرفتیم و برگزیدیم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/2bLCGi
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/mZiE6F
💢پارادایم شبکهای؛ الگویی نوین برای تولید علم دینی
📌حجتالاسلام واسطی در پیشاجلاسیه کرسی نظریهپردازی «پارادایم شبکهای» ضمن تبیین ابعاد این نظریه، تصریح کرد: تلاشی که در پارادایم شبکهای صورت خواهد گرفت این است که ما چگونه لوازم عقلانی و تجربی و مفاهیم و زیرساختهای آن را از گزارههای دین استخراج کنیم.
🔹علوم انسانی معادله حرکتهای ما در شبکه هستی است. بسته به اینکه هدفش کدام طرف باشد، آن معادله تغییر میکند. مکتبهای مختلف علوم انسانی در چنین شبکهای کار میکنند. برخی از مکتبها از عالم برزخ به بالا را منتفی میدانند. علم دینی اینجا تعریف خود را نشان میدهد. علم دینی آن معادله حرکتی است که در شبکه هستی توسط خداوند برای حرکت انسان به سمت عالم ملکوت تعریف شده است. توصیفهایی است که بر اساس آن میتوانیم آیات و روایات را توزیع کنیم. از سوی خداوند این معادلات حل شده و خروجی آن به ما بیان شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/oFkK68
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_واسطی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/SJPRTr
💢تلقی نادرست از مفهوم «پارادایم» در کشور/ منطق ارسطویی و فلسفه صدرایی تحمل شبکه را ندارد
📌حجتالاسلام سوزنچی در پیشاجلاسیه کرسی نظریهپردازی «پارادایم شبکهای» ضمن انتقاد از استفاده نادرست از مفهوم «پارادایم» در فضای گفتمان علمی موجود در کشور، اظهار کرد: با شبکه موافقم چون به شدت در فهم مسائل ما کمک خواهد کرد، اما نه منطق ارسطویی و نه فلسفه صدرایی تحمل شبکه را ندارد.
🔹ساختار منطق ارسطویی مبناگرایانه است. در فضای مبناگرایانه استدلالها یک سویه است، اما در فضای شبکهای، فضای تأثیر و تأثر معارف بر همدیگر وجود دارد. دغدغه منطق فازی با فضای شبکهای و تأثیر و تأثر معارف بیشتر سازگار است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/vq7fLn
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_سوزنچی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/iKPdr1
💢لزوم تشکیل اتاق فکر برای تبیین بیانیه گام دوم/ به همایش و تجمع بسنده نکنیم
📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جلسه درس خارج خود، با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، بر لزوم تبیین ابعاد مختلف این بیانیه از سوی صاحب نظران و کارشناسان تأکید و تصریح کرد: کارشناسان بدون این که یکدیگر را متهم کنند باید به این سند مهم به صورت عمیق و دقیق بپردازند، نه این که هرطرف فرازهایی از بیانیه که به نفع خودشان است را مورد توجه قرار دهند و به نفع خودشان تفسیر کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/JuQMtU
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_علیدوست
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/pK6z4D
💢درس خارج جهاد/16؛
📌ایجاد اعتماد به نفس در مردم امنیت میآورد/ حمله نکردن دشمن را امنیت ندانیم
💠آیتالله احمد عابدی در درس خارج جهاد، گفت:
🔹جنگ برای امنیت است چون امنیت با قدرت تشکیل میشود. اگر قدرت باشد نظم است و اگر نظم باشد امنیت وجود دارد.
🔹امنیت به این است که دشمن جنگ نکند؟ هیچ پیامبری نیامد مگر این که به مردم اعتماد به نفس داد. ایجاد اعتماد به نفس در مردم امنیت میآورد و کار پیامبران و امامان(ع) این بود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/1b5gtD
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_عابدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/1ypwrd
💢برگزار میشود؛
📌نشست علمی «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقهالجهاد»
🔘عناوین مورد بحث: مصلحت و مقاصدالشریعة
👤ارائه دهنده: آیتالله محمدحسین ملکزاده
🕗زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۵ اسفندماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
💠مکان برگزاری: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢پاسخگویی به نیازها نیازمند مجاهدت طلاب است/ دستاوردها برای جوانان بیان شود
📌آیتالله محمدمهدی شب زندهدار، عضو جامعه مدرسین: آینده حوزه با فضلای جوان است و واقعا باید مجاهدت کنند؛ دریای وسیعی از علم وجود دارد و مطالبات و خواستههای جهانی متوجه حوزههای علمیه است که حوزه باید پاسخگو باشد.
🔹انسان یا باید خود کاری را تجربه کند و یا این که از تجربه دیگران بهره ببرد. نسل جوان خفت، نوکری برای اجانب و مبارزهای که علیه اسلام و دین بود را مشاهده نکرده است. دشمنان میخواستند از کشور اسلامزدایی کرده و دین را از بین ببرند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/7DiXZF
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_شبزندهدار
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/Xnkt4M
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد؛
📌لزوم تفکیک میان دختران در حق انتخاب همسر/ با اجبار و اکراه در ازدواج، خانواده سالم شکل نمیگیرد
🔹استاد حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در درس حارج فقه جنسیت که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: به فرض حکم اولی این باشد که پدر میتواند به زور دختر خود را شوهر دهد اما الان در شرایط جامعه امروز به لحاظ حکم ثانوی میشود چنین حرفی زد؟ دختری را که به زور شوهر دهند چند درصد امکان دارد این خانواده سالم باشد؟ چند درصد احتمال طلاق در این خانواده است؟
🔹حتی اگر فرض کنیم به لحاظ حکم اولی پدر در زمینه ازدواج دختر استقلال داشته باشد اما به جهت مفسدههای اجتماعی محتمل، فقیه با استفاده از حکم ثانوی میتواند مانع این کار شود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/f4XEzu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#استاد_حسین_بستان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/Vp6cb4