eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
462 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢امکان تمدن‌سازی دین در اندیشه مقام معظم رهبری 📌حجت‌الاسلام حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام، در رساله دکتری «‌مؤلفه‌ها و شاخصه‌های تمدن‌ساز در معرفت دینی آیت‌الله خامنه‌ای» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شد، آورده است: 🔹بی‌شک معرفت دینی‌ای که مدعی اجتماع‌سازی و تمدن‌سازی بر پایه دین را دارد متفاوت و گاه در تقابل با جریان‌های معرفت دینی است که اعتقادی به ورود دین در عرصه اجتماع نداشته و امکان تحقق تمدن برپایه دین را علی‌المبنا رد کرده‌اند و برخی نیز دین را امری تاریخی قلمداد کرده و قائل به اتمام کارکرد دین در دوره مدرنیته هستند. 🔻رویکرد تمدنی به دین حوزه‌های محتلف مبانی نظری و معرفتی و روشی و هم‌چنین نحوه عمل و تحقق به دین را متحول کرده است؛ 🔹در مقام مبانی معرفتی و نظری از دین نگاه حداکثری، همه‌زمانی و همه‌مکانی و نظام‌مند، و منسجم به دین دنبال می‌شود. 🔹در موضوع منطق و روش و رویکرد و منابع فهم از دین هماهنگی در روش‌های مختلف معرفتی و نیز تنوع در منابع معرفت دینی و رویکرد اجتماعی به دین و استنطاق تمدنی ازمعارف و گزارهای دینی را به همراه دارد. 🔹در مرحله تحقق دین نیز به دنبال تحقق همه دین در همه ساحت‌های زندگی این جهانی و دنیوی بشر از تولد تا مرگ و در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و تربیتی در مقیاس فراملی و فراجغرافیایی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/jOi7e ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تمدن_اسلامی #حجت‌الاسلام_همتی #رساله #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢الفاظ ظاهری قرآن دارای نورانیت ماهوی است/ راهکار قرآنی آیت‌الله بهجت برای حصول به یقین 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار در آیین اختتامیه دوره حفظ قرآن کریم «شباب‌القرآن»، عنوان کرد: 🔻تأمل و فهم قرآن دارای مراحلی است: 1️⃣ اولین مرحلۀ تأمل و فهم قرآن، بحث الفاظ است؛ الفاظ و کلمات قرآن دارای مراتب و نورانیت ماهوی است. ✅ مرحوم آیت‌الله بهجت در پیش از انقلاب، در پاسخ به سوال بنده که چگونه می‌توان به یقین مطلق رسید فرمودند، اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد، قطعا به یقین می‌رسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته باشد به یقین خواهد رسید. 2️⃣ دومین مرحلۀ تأمل و فهم قرآن، بحث معناست؛ معانی قرآن دارای لایه‌های مختلف است. 3️⃣ مرحلۀ سوم در تأملات قرآنی، مرتبط به تطابق الفاظ و معانی و به کارگیری در زندگی است؛ تحقق معانی قرآن در عالم خارج همان عنصری است که باعث پیروزی اسلام در سخت‌ترین نقطه جهان از نظر تبلیغی شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_شب‌زنده‌دار #نشست #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی ✅ استاد حسن‌ آقا نظری در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تبیین کرد؛ 📝 در کتاب‌های پول و بانکداری، اقتصاددانان سه وظیفه اصلی را برای پول بر می‌شمارند: «وسیله بودن برای مبادله»، «سنجش ارزش» و «ذخیره ارزش». 📝 ارزش مبادله‌ای و ارزش مصرفی اموال از یکدیگر جدا هستند و ارزش مصرفی، زمینه‌ساز ارزش مبادله‌ای است. نکته بسیار مهم درباره پول این است که ارزش مبادله‌ای و ارزش مصرفی عین یکدیگرند. 📝 در بحث جبران کاهش ارزش پول، لازم است به تفاوت جوهری پول با سایر کالاها توجه نمود. براساس حدیث صحیحی که در کتاب وسایل‌الشیعه آمده، در قرضِ پول لازم است میزان قدرت خرید اولیه پول بازپرداخت شود و مقدار اضافه در اینجا، زیاده به حساب نخواهد آمد. 🔻 سه کارکرد بانک: 1️⃣ کارکرد واسطه‌گری مالی یا واسطه وجوه بودن بانک‌ها: در این رویکرد، بانک‌ها تنها واسطه‌های مالی هستند که منابع را جمع کرده و تخصیص می‌دهند. 2️⃣ کارکرد خلق پول تجمعی بانک‌ها یا روش ضریب فزاینده: در این کارکرد بانک‌ها باید بخشی از سپرده‌های خود را به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری کنند و مقدار باقیمانده را وام دهند. 3️⃣ کارکرد خلق پول از هیچ: در این رویکرد آغاز فرآیندی که توسط بانک انجام می‌شود بر اساس تقاضای یک فرد به عنوان قرض گیرنده است. بانک پس از ارزیابی ریسک اعتباری فرد با او قراردادی برای وام امضا می‌کند. 📝 در روش خلق پول تجمعی، پول اعتباری خلق می‌شود ولی در روش خلق پول از هیچ، اعتبار پولی خلق می‌شود. لذا در زمینه خلق پول نیازمند ورود جدی حوزه علمیه به بحث موضوع‌شناسی خلق پول و صدور حکم مبتنی بر موضوع‌شناسی هستیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار می‌کند؛ 💠 مدرسه تابستانه «منهاج» ✍️ محورها: ۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی ۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت 📌 با حضور اساتید برجسته حوزه 💫 (با ظرفیت محدود و گزینش) 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU ☎️ پاسخگویی: 09107660356 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢«حجاب اجباری» یا «حجاب قانونی»؟/ معنای هویتی و نمادین حجاب 📌حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹از سوالات غلطی که در مورد مسئله حجاب مطرح است این است که حجاب مهم‌تر است یا عفت؟ سوال به شدت سوال غلطی است چراکه عفت، یک وجهه حجاب است. امروز بُعد هویتی حجاب خیلی مهم شده است. معنای هویتی و نمادین حجاب یک معنای خاصی است که اگر به آن توجه نکنیم، مسئله به بیراهه می‌رود. 🔹اگر بخواهیم امروزه بین حجاب و عفت ارزش‌گذاری کنیم، نمی‌توانم بگویم عفت بالاتر از حجاب است، چرا که ما با پدیده جدیدی مواجه هستیم. معنایش این نیست که عفت مهم نیست، مسئله سطح ارزش‌گذاری است. 🔹برخی برای حجاب از کلمه «اجباری» استفاده می‌کنند. به جای این کلمه «اجباری»، باید کلمه «قانونی» را قرار داد. آیا ما چراغ قرمز اجباری، پلیس اجباری، مدرسه اجباری و… داریم؟ کلمه اجبار بار منفی شدید دارد. با همین کلمه حتی می‌توان مدرسه رفتن را هم زیر سوال برد. عبارت «حجاب اجباری» یک کلاه است که نباید بگذاریم این کلاه سرمان برود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/9UyDh ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #حجت‌الاسلام_سوزنچی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: اقتصاد تعاونی در اسلام ✅ استاد احمدعلی یوسفی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، مطرح کرد؛ 🔹 براساس تابع تولید در اقتصاد، «نیروی کار» و «سرمایه» دو عامل تولید هستند که تمام کالاها و خدمات موجود در جامعه را پدید می‌آورند. 🔹 سؤالی مطرح است که «نیروی کار و سرمایه هر کدام چه سهمی از محصول تولیدی را می‌توانند به خود اختصاص دهند؟». هر یک از مکاتب اقتصادی براساس مبانی خود به این پرسش، پاسخ داده‌اند: 1️⃣ نظام سرمایه‌داری؛ بر اساس مبانی مبتنی بر ولایت شیطان می‌گوید تمام محصول تولیدی برای سرمایه و صاحب سرمایه است و نیروی کار تنها اجرت دریافت می‌کند. 2️⃣ نظام سوسیالیستی؛ بر اساس ماتریالیسم تاریخی می‌گوید: سرمایه عقیم است و ریشه مشکلات در نظام سرمایه‌داری مالکیت خصوصی صاحب سرمایه است و تمام بهره‌مندی برای نیروی کار است. مفاسد این نظام اگر بیشتر از نظام سرمایه‌داری نباشد، کمتر نیست. 3️⃣ نظام اسلامی؛ پاسخ اسلام متفاوت از دو مکتب سرمایه‌داری و سوسیالیسم بوده و می‌گوید: در سرمایه‌داری انسان تنزل پیدا کرده و در خدمت سرمایه درآمده است. انسان باید جایگاهش ارتقاء پیدا کند و سرمایه در خدمت او باشد نه برعکس. آن بخشی از اقتصاد که می‌تواند مردم‌سالاری اقتصادی دینی را محقق کند، اقتصاد تعاونی است. 🔹 انواع تعاونی بر اساس میزان تحقق اصول تعاونی به سه نوع «تعاونی‌های کاذب»، «شبه تعاونی‌ها» و «تعاونی‌های واقعی» تقسیم می‌شوند. 🔹 تقریباً در دنیا و حتی ایران تعاونی واقعی وجود ندارد. همچنین تعاونی‌های واقعی را در کتاب‌های تاریخ اقتصادی بررسی نمی‌کنند، بلکه تنها تعاونی‌های سوسیالیستی را بیان می‌کنند. در حالی که تعاونی‌های سوسیالیستی و سرمایه‌داری برای به انحراف کشاندن تعاونی‌های واقعی پدید آمده و گسترش پیدا کرده‌اند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تابستانه منهاج؛ 📌 موضوع: فقه ‌نظام تأمین اجتماعی 👤 استاد سیدرضا حسینی 🕓 زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۲۰ تیرماه، ساعت ۹ صبح 💫 مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) 🌐 ثبت نام: http://yon.ir/74CkU ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۷۶۶۰۳۵۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
منذر حکیم.gif
1.74M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: نظام‌شناسی فقهی 👤 استاد سید منذر حکیم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢شور علمی به طلاب منتقل نمی‌شود/ تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی حوزه خواهران 📌حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، در نشست مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به وسعت مدارس و گستره جغرافیایی حوزه خواهران گفت: دائماً باید همه فعالیت‌های حوزه خواهران در یک افق اجتماعی رصد شود تا نقش این حوزه در بستر اجتماعی و فرهنگی بروز و ظهور یابد. 🔹هدف اصلی حوزه‌های علمیه خواهران رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان در جامعه در مسائل مرتبط با زنان و خانواده‌هاست. در غیر این صورت باید ببینیم که آیا واسپاری این امر به دیگران مجوز شرعی دارد؟ حجت کامله دین امروز در دست ما وجود دارد و باید با همین نگاه، یعنی هدف کلان حوزه خواهران، برنامه‌های سالانه و پنج ساله را بنویسیم. 🔹امروز شور علمی به طلاب منتقل نمی‌شود و همین عامل سبب شده تا کنشگری اجتماعی دانش‌آموختگان حوزه علمیه خواهران کاسته شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/BoUhr ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #حجت‌الاسلام_بهجت‌پور #نشست #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 افق تمدنی ما می‌تواند تمدن ناتوان غرب را به چالش بکشد 📌 در نشست تخصصی «هویت ملّی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، مطرح شد: 🔹موسی نجفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: برخورد آزادانه، مبتکرانه و خلاقانه با بیانیه گام دوم، خودش یک گام تمدنی است. اکنون افق تمدنی ما به نحوی است که می‌تواند تمدن پیر و ناتوان غرب را به چالش بکشد. 🔹حجت‌الاسلام سید حسین حسینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: موضوع علم دینی یا علوم انسانی اسلامی اصلی‌ترین کانون محتوایی بیانیه گام دوم است. 🔹علی جعفری هُرستانی، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام: بیانیه گام دوم انقلاب به دنبال تحقق مرتبه عالی‌تری از حیات طیبه اجتماعی است و این مرتبه از حیات انقلاب اسلامی مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی به حساب می‌آید. 🔹حجت‌الاسلام داود مهدوی‌زادگان، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: سوالی مطرح می‌شود که «چه لزومی برای صدور بیانیه گام دوم در چهل سالگی انقلاب وجود داشت؟» باید گفت: این بیانیه متناسب با مقتضیات روز نوشته شده و بهترین زمان برای برداشتن گام دوم انقلاب است و صدور بیانیه گام دوم برای تحقق این هدف اتفاق افتاده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/eKZ7V ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #تمدن_نوین_اسلامی #بیانیه_گام_دوم #نشست_تخصصی #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
سیدرضا حسینی.gif
1.5M
💠 صبح امروز برگزار شد؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: فقه ‌نظام تأمین اجتماعی 👤 استاد سیدرضا حسینی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com