📝 چهار قسم پیوند اعضا/ حکم پیوند عضو مصنوعی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛
🔻 چهار قسم پیوند اعضا داریم؛
1️⃣ یک پیوند انسان زنده به زنده.
2️⃣ پیوند از مرده به زنده.
3️⃣ از شخص مبتلا به مرگ مغزی عضوی را جدا میکنند و به یک شخص مورد نیاز پیوند میزنند.
4️⃣ پیوند عضوی از حیوانی به انسان.
✍️ قسم دیگر (ملحقات بحث پیوند) پیوند یک عضو مصنوعی به یک انسان.
🔻 پیوند از لحاظ مذهب؛
1️⃣ از یک شخص مومن و مسلمان عضوی را جدا میکنند به انسان دیگری پیوند میزنند.
2️⃣ از یک شخص شیعه و مسلمان عضوی را جدا میکنند، و پیوند میزنند.
3️⃣ از شخص کافر عضوی را جدا کرده و به شخص مسلمان یا مومن پیوند میزنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16251
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسان_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی»
📚 درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» با تدریس حجتالاسلام والمسلمین حسین تاج آبادی به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: سهشنبه ۲۳ اردیبهشت، ساعت ۱۵:۳۰
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تأثیر دعا در عبور از بحران کرونا/ برخورداری احکام اسلامی از عقلانیت و منطق
🔰 حجتالاسلام یحیی جهانگیری در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 همه احکام الهی بر اساس مصالحی تأسیس شدند و در درون اینها مصلحت مردم دیده شده است. حال اگر یک حکمی به علتی نتواند مصلحت مردم را تأمین کند، ما معتقدیم آن حکم اولیه معلق میشود.
🔹 امروزه حاکم اسلامی تشخیص میدهد تجمعات ممنوع باشد. همان کسی که در رسالهاش نوشته است نماز جمعه بروید، امروز به این تشخیص میرسد که تجمعات نباشد؛ یعنی حکم اولیه معلق میشود و حکم حکومتی جای آن را میگیرد.
🔹 باید به مردم یاد بدهیم که احکام اسلامی از یک عقلانیت و منطق برخوردار است و اگر یک روزی یک حکمی متوقف و معلق میشود، به این معنا نیست که دین عوض شده است. اتفاقاً خداوند این حکم جدید را برای رعایت حال مردم داده است.
🔹 اگر دعا اثر درمانی نداشته باشد که معتقدیم دارد، ولی حداقل امیدآفرینی میکند. مگر پزشکان ما نمیگویند، همین امیدآفرینی مقاومت بدن را بالا میبرد و حجم ترس را پایین میآورد. پس افرادی که به این مسئله اشکال میگیرند و مخالف تأثیر دعا هستند، مخالفتشان از سر عناد است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16259
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 استحباب ارشاد جاهل در موضوعات
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛
❇️ استحباب ارشاد جاهل در موضوعات
📚 گفته شده که نظر مشهور استحباب ارشاد جاهل در موضوعات است.
📚 وجه استحباب: عدم ارشاد جاهل موجب وقوع مکلف در مفسده شده و ارشاد جاهل موجب خلاصی از مفسده واقعیه میشود.
📚 در این صورت این مورد مشمول ادله احسان بر برّ میگردد و با ارشاد و اعلام نسبت به موضوعات میتوان جلوی وقوع در مفسده را گرفت.
💢 اشکال: این مطلب فی الجمله صحیح است ولی در غیر از موارد مهمه و امور خطیره نمیتوان به آن ملتزم شد.
💢 علاوه بر اینکه ممانعت از وقوع در مفسده، به عنوان ارشاد جاهل مستحب نیست بلکه به جهت شمول عناوین دیگر استحباب و یا وجوب دارد.
📚 در همه موارد ارتکاب حرام یا ترک واجب، وقوع در مفسده نیست، به ویژه در مورد کسی که شاید تا پایان عمر هم متوجه ارتکاب حرام واقعی نشود، مفسدهای متوجه او نیست که اعلام برای جلوگیری از مفسده مستحب باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درسخارج «فقه عفاف»
📚 درسخارج «فقه عفاف» با تدریس آیتالله سیدمنذر حکیم به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: سهشنبه ۲۳ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✍️ پذیرش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)
📕 مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) تحت اشراف حضرت آیتالله جعفر سبحانی برای سال تحصیلی 1399-1400 طلبه میپذیرد.
💻 سایت پذیرش: paziresh.ismc.ir
📱 تماس: 09127472732 و 02532922334
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#پذیرش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 موارد جنایت عمد، شبه عمد و خطای محض در انتقال کرونا
📌 حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه در نشست علمی، بررسی کرد:
🔰 بحث انتساب جرم به متهم و احراز آن، در برخی موارد از مسائل پیچیده در حقوق است. مثلاً وقتی شخصی بیماری مسری دارد و آن را به دیگری منتقل میکند، رابطه انتساب سخت است و سختتر از آن احراز این انتساب است.
🔰 فاصله زمانی میان انتقال و سرایت بیماری و آثار آن، از جمله مواردی است که ابهاماتی را ایجاد میکند، از مباحث فقهی و قانونی به دست میآید که اصل انتساب صدمه قابل پذیرش است و این مطلب در قانون مجازات اسلامی مطرح شده است.
🔰 اگر فرد مبتلا به بیماری مسری، علم دارد که این بیماری خطرناک و نوعاً موجب مرگ است؛ اگر عمداً بیماری را منتقل کند، براساس فقه و حقوق مرتکب جنایت عمد شده است.
🔰 اگر شخصی نمیداند به کرونا مبتلاست، اگر رفتار ارادی انجام دهد، روبوسی کرده و دست دهد، جنایت او، شبه عمد است، ولی اگر فرد به صورت غیرارادی این کار را بکند، مشمول خطای محض است. امکان درمان هم تأثیری در مسئولیت کیفری ندارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16307
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نظام تعلیم و تربیت نیازمند مبنای روششناسی صحیحی است
❇️ حجتالاسلام والمسلمین رضا حبیبی در درسگفتار «روششناسی فقه التربیه»، تصریح کرد؛
🔹 در موضوع روششناسی مدرنیته دچار مشکل و ضعف هستیم و روش متقنی وجود نداشته و هر آنچه پژوهشگر به نظرش میرسد، روششناسی میداند و بر اساس آن به پژوهش میپردازد.
🔹 یکی از دلایلی که منجر به تشکیل جریانهای فکری مختلف و روششناسیهای متفاوت شده است، نیازهای متفاوت فکری و معنوی در جریان غرب است که منجر به این اتفاق شده است.
🔹 اگر این فضا و خلاء روششناسی در یک حوزه خاصی وارد شود دیگر نظام خاصی به وجود نمیآید، به عنوان مثال در نظام تعلیم و تربیت باید مبنای روششناسی صحیحی وجود داشته باشد تا بر اساس آن نظام تربیتی شکل بگیرد.
🔹 در جامعه مدرنیته در مقام مواجهه با واقعیت و فهم آن با محدودیت گریزناپذیر مواجهیم و نمیتوانیم هر چیزی را بفهمیم و همچنین نمیتوانیم هر آنچه را فهمیدیم بیان نماییم؛ چراکه هر چیزی محتوای معرفتی ندارد.
🔹 پدیده بحران روششناسی پدیدهای است که قابل قبول و منطقی نبوده و نباید به آن دامن بزنیم.
🔹 عمده دلیل اینکه غرب با این بحران روبرو شد، ادعای ویژه و واهیاش است که بخواهد آیندهاش را رقم بزند؛ هم در یونان باستان امثال افلاطون و ارسطو تلاش نمودند تا خودشان، آینده را بسازند بدون توجه به امدادهای الهی و هم در زمان مدرن چنین رویکردی وجود داشته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تمسک به عقلائی بودن حق التالیف/ کلما حکم به العقل حکم به الشرع
🔻 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» عنوان کرد؛
❇️ تمسک به عقلائی بودن حق التالیف
🔹 حق التالیف حق عرفی است و به نظر عرف و عقلاء حق بودن آن ثابت است. وقتی چنین بود، شرعا هم حق بودن آن ثابت میشود.
🔹 هرجا عرف نظری داشته باشد همین که شرع حکم مخالفی نداشته باشد از عدم تصریح شرع به خلاف نظر عرف، اثبات میکنیم که شارع هم همان نظر عرف را دارد.
🔹 پس در این وجه، عقلائی بودنِ حق التالیف مفروغ عنه گرفته شده و از این طریق، شرعی بودن آن اثبات شده است.
♨️ مناقشه: هرچند طبق مبنای مرحوم آقای صدر ارتکاز عام در زمان شارع حجیت دارد، اما تمسک به ارتکاز عقلائی مختص به جایی است که ارتکاز در زمان شارع ارتکاز عام بوده نه ارتکاز خاص، اما اگر ارتکاز عام نبوده و خود ارتکاز، توسعه پیدا کرده باشد وجهی برای تمسک به ارتکاز نیست.
🔹 حاصل اشکال این است که ولو ارتکاز عقلائی را حجت بدانیم، اما در جایی است که مورد جدید مصداق ارتکاز عام باشد نه جایی که مورد جدید مورد توسعه ارتکاز باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16317
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#درس_خارج
#اقتصاد
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مهمترین آسیبهای نظریه پردازی/ تفاوت نظریه پردازی با نظریه سازی
🔰 دکتر سید علیرضا واسعی در نشست «روش شناسی نظريه پردازی» عنوان کرد؛
💠 آنچه در دنیای علم اتفاق میافتد، یافتن و کشف نظریه و نظریه پردازی است که مبتنی بر اصول و قواعد علمی تعریف شده یا تعریف پذیر است.
💠 نظریه سازی؛ تلاشی غیر اصولی و غیرروشمند، شبه علم و گزارهای شکلی است، بی آنکه شرایط کارآمدی لازم را دارا بوده و امکانی برای سنجش آن تصور شود.
💠 برای اینکه نظریهای شکل گیرد، سلطه علمی بر مسایل دانشی، شناخت بحرانهای ناگشوده، آشنایی با گفتمان و پارادایم حاکم بر علم و شناخت گسلها و خلأهای دانشی لازم است.
🔻 مهمترین آسیبهای نظریه پردازی؛
🔹 نبود پشتوانه اقتصادی در خور نظریه پردازی
🔹 نبود امکانات و ساختار مناسب برای پرورش اندیشه و دانش
🔹 محدودیتهای سیاسی، ایدئولوژیکی و فرهنگی برای ریشه یابی مسائل
🔹 نبود فرصت تعامل علمی به معنای درست کلمه
🔹 هژمونی دانشهای نقلی و روش کشف آنها بر دیگر شاخههای علمی
🔹 غلبه مرجعیت سنت(عوام زدگی و غرب زدگی)
🔹 نقش رسانه در بازداری از نظریه پردازی با میدان داری غیر متخصصان
🔹 عدم اعتنای به پژوهشگری و پژوهشگران
🔹 عدم اعتنای به علم و رشد علم نما در اندیشهها
🔹 نبود پشتوانه مردمی برای فعالیتهای پژوهشی
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16331
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تجلی قرآن صامت، ناطق و صاعد در شب قدر/ لیلة القدر قلب مقدس و مطهر خاتمالانبیاء است
💠 حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر در گفتوگویی، مطرح کرد؛
✍️ شبهای قدر یک ملک و یک ملکوت یعنی ظاهر و باطنی دارد. در این شب سرنوشت همه انسانها بلکه آفرینش به اذن الهی تحت اختیار قرآن ناطق و انسان کامل؛ یعنی امام زمان(عج) قرار میگیرد.
✍️ لیلة القدر، قلب نازنین و مقدس و مطهر خاتمالانبیاء است، همان طور که در آیات داریم که قرآن بر قلب مبارک پیامبر(ص)؛ یعنی بر قلب انسان کامل نازل شده است.
✍️ لیلةالقدر، قرآن در قرآن است، یعنی یک قرآن تدوینی منزل و قرآن تکوینی عینیه داریم و قرآن در قرآن تجلی پیدا میکند.
✍️ در شب قدر، یک قرآن صامت؛ یعنی قرآن در بینالدفتین، یک قرآن ناطق که اهلبیت(ع) هستند و یک قرآن صاعد که ادعیه حیاتبخش است، داریم.
✍️ در این شب قرآن نازل از عالم غیب به عالم شهادت و از عالم ملکوت به عالم ملک آمد، ولی قرآن صامت از ملک به سمت ملکوت و غیب میرود.
✍️ تمام شبهای قدر، حول و حوش قرآن است، قرآن صامت، ناطق و قرآن صاعد؛ یعنی وقتی دعای افتتاح، جوشن و ... را قرائت میکنیم یا در مراسم «قرآن به سر» پیرامون همین مسئله یعنی قرآن هستیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16338
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💥 عدم پذیرش توحید ربوبی در تربیت انسان؛ اشکال مبانی علوم تربیتی غرب
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، تأکید کرد؛
✍️ مربی انسان، خداوند است که خالق عالَم است و خداوند، خالقی است که رب است. رب در فرهنگ قرآنی، مالکی است که اختیاردار و تدبیرکننده مربوب است.
✍️ نتیجه ربوبیت الهی، عبودیت انسان در برابر رب است. دایره ربوبیت، تنها در محدوده احکام فقهی به معنای خاص نیست و پذیرش ربوبیت الهی، یعنی پذیرش نقشه الهی در تربیت انسان.
✍️ در صورتی میتوان به قواعد برخواسته از علوم انسانی غیر وحیانی در تربیت اعتماد کرد که رب این اختیار را به انسان واگذار کرده باشد و طبق آیات و روایات به راحتی میتوان گفت که این واگذاری انجام نشده است.
✍️ علوم انسانی غربی، به ویژه علوم تربیتی و روانشناسی، بر اساس عدم پذیرش توحید ربوبی در تربیت انسان بنا شده که باعث شده مبانی تربیتی آنها را قابل قبول ندانیم و استفاده از آنها را کار نادرستی بدانیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com