eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تمسک به عقلائی بودن حق التالیف/ کلما حکم به العقل حکم به الشرع 🔻 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» عنوان کرد؛ ❇️ تمسک به عقلائی بودن حق التالیف 🔹 حق التالیف حق عرفی است و به نظر عرف و عقلاء حق بودن آن ثابت است. وقتی چنین بود، شرعا هم حق بودن آن ثابت می‌شود. 🔹 هرجا عرف نظری داشته باشد همین که شرع حکم مخالفی نداشته باشد از عدم تصریح شرع به خلاف نظر عرف، اثبات می‌کنیم که شارع هم همان نظر عرف را دارد. 🔹 پس در این وجه، عقلائی بودنِ حق التالیف مفروغ عنه گرفته شده و از این طریق، شرعی بودن آن اثبات شده است. ♨️ مناقشه: هرچند طبق مبنای مرحوم آقای صدر ارتکاز عام در زمان شارع حجیت دارد، اما تمسک به ارتکاز عقلائی مختص به جایی است که ارتکاز در زمان شارع ارتکاز عام بوده نه ارتکاز خاص، اما اگر ارتکاز عام نبوده و خود ارتکاز، توسعه پیدا کرده باشد وجهی برای تمسک به ارتکاز نیست. 🔹 حاصل اشکال این است که ولو ارتکاز عقلائی را حجت بدانیم، اما در جایی است که مورد جدید مصداق ارتکاز عام باشد نه جایی که مورد جدید مورد توسعه ارتکاز باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16317 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مهم‌ترین آسیب‌های نظریه پردازی/ تفاوت نظریه پردازی با نظریه سازی 🔰 دکتر سید علیرضا واسعی در نشست «روش شناسی نظريه پردازی» عنوان کرد؛ 💠 آنچه در دنیای علم اتفاق می‌افتد، یافتن و کشف نظریه و نظریه پردازی است که مبتنی بر اصول و قواعد علمی تعریف شده یا تعریف پذیر است. 💠 نظریه سازی؛ تلاشی غیر اصولی و غیرروشمند، شبه علم و گزاره‌ای شکلی است، بی آن‌که شرایط کارآمدی لازم را دارا بوده و امکانی برای سنجش آن تصور شود. 💠 برای این‌که نظریه‌ای شکل گیرد، سلطه علمی بر مسایل دانشی، شناخت بحران‌های ناگشوده، آشنایی با گفتمان و پارادایم حاکم بر علم و شناخت گسل‌ها و خلأهای دانشی لازم است. 🔻 مهم‌ترین آسیب‌های نظریه پردازی؛ 🔹 نبود پشتوانه اقتصادی در خور نظریه پردازی 🔹 نبود امکانات و ساختار مناسب برای پرورش اندیشه و دانش 🔹 محدودیت‌های سیاسی، ایدئولوژیکی و فرهنگی برای ریشه یابی مسائل 🔹 نبود فرصت تعامل علمی به معنای درست کلمه 🔹 هژمونی دانش‌های نقلی و روش کشف آن‌ها بر دیگر شاخه‌های علمی 🔹 غلبه مرجعیت سنت(عوام زدگی و غرب زدگی) 🔹 نقش رسانه در بازداری از نظریه پردازی با میدان داری غیر متخصصان 🔹 عدم اعتنای به پژوهشگری و پژوهشگران 🔹 عدم اعتنای به علم و رشد علم نما در اندیشه‌ها 🔹 نبود پشتوانه مردمی برای فعالیت‌های پژوهشی 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16331 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تجلی قرآن صامت، ناطق و صاعد در شب قدر/ لیلة القدر قلب مقدس و مطهر خاتم‌الانبیاء است 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر در گفت‌وگویی، مطرح کرد؛ ✍️ شب‌های قدر یک ملک و یک ملکوت یعنی ظاهر و باطنی دارد. در این شب سرنوشت همه انسان‌ها بلکه آفرینش به اذن الهی تحت اختیار قرآن ناطق و انسان کامل؛ یعنی امام زمان(عج) قرار می‌گیرد. ✍️ لیلة القدر، قلب نازنین و مقدس و مطهر خاتم‌الانبیاء است، همان طور که در آیات داریم که قرآن بر قلب مبارک پیامبر(ص)؛ یعنی بر قلب انسان کامل نازل شده است. ✍️ لیلة‌القدر، قرآن در قرآن است، یعنی یک قرآن تدوینی منزل و قرآن تکوینی عینیه داریم و قرآن در قرآن تجلی پیدا می‌کند. ✍️ در شب قدر، یک قرآن صامت؛ یعنی قرآن در بین‌الدفتین، یک قرآن ناطق که اهل‌بیت(ع) هستند و یک قرآن صاعد که ادعیه حیاتبخش است، داریم. ✍️ در این شب قرآن نازل از عالم غیب به عالم شهادت و از عالم ملکوت به عالم ملک آمد، ولی قرآن صامت از ملک به سمت ملکوت و غیب می‌رود. ✍️ تمام شب‌های قدر، حول و حوش قرآن است، قرآن صامت، ناطق و قرآن صاعد؛ یعنی وقتی دعای افتتاح، جوشن و ... را قرائت می‌کنیم یا در مراسم «قرآن به سر» پیرامون همین مسئله یعنی قرآن هستیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16338 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💥 عدم پذیرش توحید ربوبی در تربیت انسان؛ اشکال مبانی علوم تربیتی غرب 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، تأکید کرد؛ ✍️ مربی انسان، خداوند است که خالق عالَم است و خداوند،‌ خالقی است که رب است. رب در فرهنگ قرآنی، مالکی است که اختیاردار و تدبیرکننده مربوب است. ✍️ نتیجه ربوبیت الهی، عبودیت انسان در برابر رب است. دایره ربوبیت،‌ تنها در محدوده احکام فقهی به معنای خاص نیست و پذیرش ربوبیت الهی،‌ یعنی پذیرش نقشه الهی در تربیت انسان. ✍️ در صورتی می‌‌توان به قواعد برخواسته از علوم انسانی غیر وحیانی در تربیت اعتماد کرد که رب این اختیار را به انسان واگذار کرده باشد و طبق آیات و روایات به راحتی می‌‌توان گفت که این واگذاری انجام نشده است. ✍️ علوم انسانی غربی، به ویژه علوم تربیتی و روانشناسی، بر اساس عدم پذیرش توحید ربوبی در تربیت انسان بنا شده که باعث شده مبانی تربیتی آن‌ها را قابل قبول ندانیم و استفاده از آن‌ها را کار نادرستی بدانیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اطلاق مقامی و اطلاق لفظی در شناخت حکم شارع 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛ ✍️ در اطلاق لفظی گفته می‌شود این سخنی که از شارع صادر شده است اطلاق دارد و سعه دارد و همه موارد و افراد را شامل می‌شود. ✍️ اطلاق مقامی یعنی مولی در مقامی بود که یک حرفی را اگر لازم بود بزند باید می‌زد ولی حالا که نزده، از نزدنش می‌فهمیم چنین حکمی وجود ندارد. ✍️ اطلاق مقامی خودش به دو قسم است: یکی اطلاق مقامی دلیل خاص و قسم دوم اطلاق مقامی مجموع گفتارهای شارع و مواضع شارع. ✍️ اطلاق مقامی خاص: شارع در یک مقامی یک فرمایشی فرموده که آن جا، جایش این بود که اگر چیز دیگری لازم بود بیان کند و حالا بیان نکرده، مطلق و رها گذاشته معلوم می‌شود چیز دیگری لازم نبوده بیان کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16361 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📌 نشست «عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه(در شرایط عادی و جنگ رسانه‌ای)» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی، به همت موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: دکتر محمد محمدی‌نیا 📆 زمان برگزاری: پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ یکی از اصول اساسی در مدیریت امیرمؤمنان(ع) نظارت و کنترل بود 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین مجدالدین مدرس‌زاده در درس‌گفتار «ویژگی‌های مدیر تراز اسلامی» بیان داشت؛ 📚 وظایف و تکالیف اساسی رهبران شامل گزینش کارگزاران و همکاران، سازماندهی و تقسیم کار، تصمیم‌گیری و حل مسئله، ارزشیابی نظام حقوق و دستمزد، نظارت و کنترل می‎شود. 📚 بدون مکانیسم ارزشیابی امکان قضاوت کردن خیلی سخت خواهد شد، حضرت امیر(ع) نیز اصل ارزشیابی و پیامدهای آن را مورد توجه قرار می‎دادند. 📚 برخورد و ارزشیابی با کارگزار باید به مقدار کارآیی و ارزش‎ها باشد نه بزرگی و کوچکی آن‎ها از حیث شخصیت و نسب. 📚 یکی از اصول اساسی در اداره امیرمؤمنان(ع) نظارت و کنترل است که چگونگی آن در نامه به مالک اشتر اشاره شده است. 📚 نامه 18 نهج‌البلاغه بر عدم تدارک شرایط سخت برای زیر دستان، رفتار همراه با اعتدال، فروتنی، نرم‌خویی و گشاده رویی، عدالت در برخورد با همه حتی در نگاه، نکوهش خیانت در بیت المال، نیکویی با مردم، دور کردن بیم و ترس از دل مردم، بر حذر داشتن رهبر از درشتی و ستم‌ورزی، عدم تحقیر و مدارا با مردم تأکید می‎کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ رویکردی الهیاتی- اجتماعی به موضوع «لیله القدر» 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی در یادداشتی مطرح کرد؛ ✍️ قدر نه فقط به نظم زمانی توجه می‌کند و حد و حدود زمان و شرایط زمانی را پاس می‌دارد، بلکه نظم مکانی را نیز مورد توجه قرار داده و حدود مکانی و جغرافیایی را نیز در نظر می‌گیرد. ✍️ «قدر» نه تنها به نظم انسانی که ارادی است توجه می‌کند، به نظم تکوینی و الهی و اندازه‌های هستی نیز می‌پردازد. ✍️ نکته حیاتی و حائز اهمیت اینکه، نگاه «قدرمحور» صرفاً بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمی‌کند. چنین نیست که هر فردی در خود فرو رود و دامن خود را برچیند تا نظمی بوجود آید. ✍️ نظم به مثابه قدر، صرفاً در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. قدر صرفاً حدّ ایجاد نمی‌کند، بلکه گنجایش درست می‌کند. ✍️ در رویکردی الهیاتی اجتماعی به موضوع «لیله القدر» می‌توان در پی کارکردهای دیگری هم بود. ✍️ از شب‌های قدر نه تنها می‌توان قدر معنوی را جست‌وجو کرده و از نفحات قدریه برای تعالی و سلوک روحی بهره برد، بلکه می‌توان از این شب‌ها در راستای تقدیر اجتماعی بهره برد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16368 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فقاهت علوی زمینه‌ساز عقلانیت امت اسلامی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در یادداشتی، مطرح کرد: ✍️ دوران 5 ساله حکومت امام علی(ع) در بستر فقاهت شکل گرفت؛ فقاهتی که در قول، فعل و تقریر آن حضرت به منصۀ ظهور رسید. از سوی دیگر تلفیق فطرت، عدالت و قلب سلیم با فقاهت، حکمت را شکل میدهد؛ و اینچنین آن حضرت، شعور عمومی مردم را در بستر فطرت به سوی تحقق امت توحیدی رهنمون کرد. ✍️ وقتی عدالت منهای فقاهت تعریف شود از عقلانیت فاصله خواهد گرفت، در این صورت نابودی عدالت و فقاهت در رویکرد رادیکالیسم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ✍️ تفسیر و تبیین قرآن کریم برای امت اسلامی از دیگر کارکردهای معرفتی دوران فقاهت علوی است که با عقل فطری و بر مبنای اصل حفظ نظام اجتماعی و صیانت از امت واحدۀ اسلامی به عنوان اوجب واجبات و وارد بر همۀ احکام اسلامی، زندگی مردم را سامان بخشید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16371 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 خسارت فقدان جوانان صمیمی‌پرتلاش بزرگ و سنگین است 📝 معتبرترین اعلامیّه حقوق بشر 📝 عظمت شب قدر در بیان حضرت آیت‌الله جوادی آملی 📝 یازدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله بهجت برگزار شد 📝 با پیروزی انقلاب اسلامی ‌توجهات شیعی در همه دنیا گسترش پیدا کرد 📝 مرکز تخصصی علم کلام دانش پژوه می‌پذیرد 📝 مدیر جدید مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه معرفی شد 📝 تغییر در نحوه جذب داوطلبان ورود به مدارس علمیه خواهران 📝 نخستین دوره مجازی «بازخوانی فقه روزه» در ماه مبارک رمضان 📝 فرصت مجدد ثبت نام در آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(س) فراهم شد 📝 ارائه بیش از ۲۱ هزار مقاله درباره قرآن در پایگاه نورمگز و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16377 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آیا روایتی داریم که سرایت و واگیر بیماری را نفی ‌کند؟ 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» تشریح کرد؛ 📚 سرایت و واگیر بیماری یک تجربه قطعی بشری و واقعیت و حقیقت وجدانی است و لذا نمی‌تواند مراد از تعبیر «لا عدوی» نفی سرایت و واگیر باشد. 🔰 احتمالات درباره تعبیر «لا عدوی» 1️⃣ مراد نفی واگیر در بیماری جرب است. 2️⃣ نفی استقلال سرایت و واگیر در تاثیر است. 3️⃣ نفی سرایت و واگیر نیست بلکه برای نفی برخی از آثار واگیر است. 4️⃣ مراد نفی مطلق وقوع نیست بلکه مراد نفی اطلاق وقوع است. 5️⃣ مراد نفی وقوع خارجی سرایت و واگیر است و این یک عام قابل تخصیص است. 📚 مردم باید بدانند از نظر فقهاء مساله بیماری و واگیر آن یک امر پذیرفته شده است که حتی احتمال آن نیز منجز است چه برسد به وقوع قطعی‌اش. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16388 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 کرسی‌های فقه تخصصی 📚 کرسی علمی_ترویجی «نقد روش موضوع‌شناسی سنتی تعینات هنری» از سوی موسسه فتوح اندیشه به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین داودآبادی 👤 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری 📆 زمان برگزاری: شنبه ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۱۷ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2yEG0Oq ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 احکام فضای عینی بر فضای مجازی هم بار می‌شود 🔻 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ 💠 نامیدن فضای الکترونیکی یا فضای سایبر(Cyberspace) به «فضای مجازی» مع الاسف منشأ به وجود آمدن پاره‌ای پندارهای نادرست و مغالطات شده است. 💠 برخی گمان می‌کنند چون مَجاز در مقابل حقیقت قرار دارد پس این فضا هیچ حقیقت، اصالت و واقعیتی ندارد و یکسره خواب و خیال و تصوّر است و از این‌رو احکام فضای عینی و حقیقی بر آن مترتّب نمی‌شود و یا قلمرو «رفع القلم»! و پهنه برداشته شدن تکلیف می‌باشد. 💠 با صرف نظر از ماهیت و حقیقتی که برای فضای مجازی تصور می‌کنیم، به هر حال، شخصی که از فضای مجازی استفاده می‌کند در صورتی که دارای شرائط عامّه تکلیف، مثل بلوغ و عقل باشد در مقابل یکایک اَعمال مسؤولیت شرعی دارد. 💠 فضای مجازی به همان میزانی که از ویژگی‌ها و اثرگذاری‌های واقعی برخوردار است به همان میزان هم احکام فضای عینی و واقعی بر آن بار می‌شود. 💠 بسیاری از الزامات شرعی و اخلاقی در دنیای بیرونی، در فضای مجازی نیز بی‌هیچ تفاوتی وجود دارند. 💠 برای نمونه در حوزه منکرات و محرّمات، سرقت، کذب، غیبت، تهمت، اشاعۀ فساد و فحشا، هجو مؤمن، حفظ کتب ضلال و غیره در فضای مجازی و با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های این فضا، دقیقاً همان احکامی را دارند که در فضای بیرونی دارند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 شب قدر؛ فرصت طلایی برای تغییر سرنوشت 💠 حجت‌الاسلام کمال‌الدین مظلومی‌زاده در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ ✅ دو مقوله مهم در زندگی ما هست که باید با نگاه تربیتی به آن نگاه کنیم؛ یکی مکان‌های خاص و دیگری زمان‌های خاص. ✅ خداوند در زمان‌هایی خاص قابلیت‌هایی خاص قرار داده است و از جمله شب قدر که یک شب برابر با یک عمر است که حدود 80 سال می‌شود. ✅ مدیریت زمان یعنی بتوانیم زمان را ساماندهی کنیم و به ویژه از زمان‌های طلایی استفاده کنیم که آن‌ها در زندگی ما سرنوشت‌ساز هستند. ✅ استفاده از زمان‌های خاص و عبادت در آن ما را بزرگ می‌کند، عمر ما را گسترش می‌دهد و در عمر ما برکت ایجاد می‌کند. ✅ شب قدر وقتی این قدر مهم است و عبادت آن این قدر جایگاه وسیعی در زندگی انسان دارد، پس خوب است که از این زمان‌های طلایی برای خودش استفاده کنیم. ✅ مطالعه خوب است ولی در شب قدر از عبادت کم نکنیم هر چند اگر مطالعه ما دینی باشد، خودش عبادت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16390 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ روش‌شناسی تفریع فروع فقه زیست‌فناوری 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک مطرح کرد؛ 📝 یکی از جهاتی که باید برای تولید فروع فقهی در نظر گرفت و اعمال کرد، ملاحظه سطح تصرف و دخالتی است که در فرآیند زیستی انجام می‌دهیم. 📝 جهت دیگر که بر اساس آن می‌توان فروعی تولید کرد، اقسام مصنوعات، فرآورده‌ها و محصولاتی است که بر اثر اعمال فرآیندهای زیست‌فناورانه و تطبیقات و تعدیلات، در چارچوب تکنولوژی حیویه بدست می‌آید. 📝 سومین جهت عنصر نافع بودن، مضر بودن، قطعی بودن نفع یا ظنی بودن نفع، حد ضرر و نفع مترتب بر آن فعل، احیاناً حدود به لحاظ کمی‌ و لحاظ کیفی است که می‌تواند بر تولید فروع ملاحظه شود و حکم ناشی از این نکات و جهات متفاوت شود. 📝 جهت دیگری که می‌تواند در تفریع فروع و تولید حکم مؤثر باشد مسئله حدود و ضرورت است. مسئله ضرورت یا عدم ضرورت می‌تواند در این قضیه مؤثر باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16426 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 در کدام موارد ارشاد جاهل واجب است؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛ 📝 بیان موارد استثناء 🔹 ارشاد جاهل نسبت به موضوعات مهم و ارشاد جاهل نسبت به مأکولات و مشروبات استثنا شده که مورد اول محل بحث ما است. 🔹 مشهور فقها معتقدند در موضوعات مهم که شارع وقوعش را حتی از صبی مبغوض می‌شمارد، ارشاد جاهل واجب است، مانند موضوعات مربوط به نفوس، اعراض، اموال خطیره. 🔹 این وجوب از باب عنوان ثانوی نیست و دلیل عامی هم وجود ندارد، بلکه راه کشف آن، مراجعه به ادله تشریع هر یک از مسائل و احراز این مقدار از اهمیت است. 🔹 در مباحث فقه تربیت دو نکته باید روشن شود؛ 1- معنای موضوعات تربیتی و ارشاد در آن و 2-تبیین موضوعات مورد اهتمام در مسائل تربیتی. 🔹 در مباحث تربیتی، در مواردی مانند قتل نفس محترمه، ازدواج با خواهر رضاعی، شرب مسکرات، محرمات جنسی و ترتب انحراف فکری و ارتداد و کفر و مفاسدی از قبیل تعرض به آبروی دیگری و یا خوف خودکشی و... سکوت حرام و ارشاد واجب است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 کرونا، قدرت فرهنگ مقاومت در مقابل فرهنگ غرب را نشان داد/ تقویت خلق و خوی معنوی برای عبور از بحران‌ها 💠 حامد حاجی حیدری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ✍️ در حال حاضر جهان به دویست کشور تقسیم نمی‌شود، بلکه به چند تمدن عمده تقسیم می‌شود. ✍️ در قضیه‌ی ابر بحران کرونا قدرتِ فرهنگ معلوم شد. مشخص شد آن پارامترهای زیربنایی، تحلیل اجتماعی است. ✍️ در جریان این بحران، قدرتِ فرهنگِ مقاومت در مقابل فرهنگ مادی‌گرا و فردگرای غربی خودش را نشان داد. ✍️ تحلیل‌گران فرهنگ امروز، آن چیزی که ما الان به آن در تحلیل تمدنی، تمدن غربی می‌گوییم را به دو خصلت شناسایی می‌کنند؛ مادی‌گری و فردگرایی. 🔻 دو اقدام برای حل بحران کرونا 1️⃣ بحران‌های بعد از انقلاب را توانستیم با محوریت معنویت در خانواده و نهادهای بومی مثل مساجد و... حل کنیم. در این ماجرا هم باید خلق‌و‌خوی معنوی تقویت شود. 2️⃣ نقطه‌ی اتکای عملیات مهار بحران باید روی ظرفیت‌های نهادهای بومی باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16446 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 موفقیت درخوری در بانک و بورس اسلامی نداشته‌ایم/ محور اقتصاد اسلامی؛ خلق ثروت و انجام کار مفید اقتصادی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تشریح کرد؛ 💠 اسلام کامل‌ترین و جامع‌ترین مکتب است اما آنچه تاکنون تحت عنوان بانک و بورس اسلامی طراحی شده نتوانسته موفقیتی درخور داشته باشد. 💠 از اصول مسلم اسلام این است که هرگونه فعالیت باید همراه با عدالت باشد، محور کسب درآمد باید خلق ثروت و انجام کار مفید اقتصادی باشد. 💠 نظام مالی مطلوب اسلامی نظامی است که پول را به بخش واقعی به گونه‌ای اختصاص دهد که بیشترین نقش را در بخش واقعی داشته باشد. 💠 نمی‌خواهیم بگوییم بورس قمار است، اما حاکمیت فضای موجود در بورس شباهت زیادی به این پدیده دارد. 💠 شبهات شرعی متعددی در این شرایط(تحولات اخیر بازار بورس با موازین فقهی) قابل طرح است. یکی از شبهات ارزیابی این نحوه کسب درآمد بادآورده با موازین شرعی است. 💠 غرض ما این نیست که فوراً بازار پول و سرمایه را تعطیل کنیم، اما این ساز و کارها نه تنها مشکلات را رفع نمی‌کند بلکه شرایط سخت‌تری را ایجاد خواهد نمود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16457 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پذیرش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) 📝 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) جهت تکمیل ظرفیت از میان طلاب واجد شرایط به تعداد محدود برای تحصیل در این مرکز پذیرش می‌نماید. 🔻 رشته‌ها؛ 1️⃣ فقه سیاست 2️⃣ فقه اقتصاد 💻 ثبت‌نام: 27 اردیبهشت تا 15 خرداد 99 به صورت غیر حضوری 🎙 مصاحبه: 17 تا 25 خرداد ماه سال جاری ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دلایل مشروعیت قرارداد اختیار معامله/ این نوع قرارداد وارداتی است 🔻 آیت‌الله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس»، مطرح کرد؛ 🔰 قرارداد اختيار معامله 🔹 در این موضوع کتب متعددی نوشته شده است و همچنین مصوبات متعددی هیئت مدیره سازمان بورس دارد. 🔹 این نوع از قرارداد نیز مثل قراردادآتی وارداتی است و از ابداعات داخلی و بومی‌ نمی‌باشد و یا از آمریکا اخذ شده است یا از کشورهای اروپایی. 🔹 در تقسیم بندی‌های مربوط به این قرارداد گفته‌اند که ما دو نوع قرارداد اختیار داریم: آمریکایی یا اروپایی. 🔻 مشروعيت قرارداد اختيار معامله 1️⃣ دليل اول: عمومات و اطلاقات باب معاملات 2️⃣ دلیل دوم: قاعده تفويض 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16470 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «مبانی قاعده الزامیات مرتبه‌ای در مراتب مختلف حکومت اسلامی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صانعی کرمانی، از سوی موسسه فتوح اندیشه به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، ساعت ۱۸ 💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2xVwwOH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ویژگی‌ها و گرایشات مشترک انسان‌ها 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‎نقی فقیهی در درس‎گفتار «فقه تربیت جنسی» اظهار داشت؛ 📝 ویژگی گرایش به خوبی و فضیلت و تنفر انسان از رفتارهای زشت و بدی به عنوان یکی از ویژگی‎های انسان است. 📝 در گرایش به خوبی و نفرت از بدی، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و در تمامی انسان‎ها این گرایش وجود دارد. 📝 یکی دیگر از ویژگی‎های فطری انسان، زیباگرایی و میل به زیبایی، گرایش به راحتی و فرار از سختی و رنج می‎باشد. 📝 حب ذات و نوع دوستی نیز از دیگر ویژگی‌های افراد است، افرادی که به صورت طبیعی فطرتشان شکوفا می‎شود، هم خودشان را دوست دارند و هم دیگران را و می‎خواهند تا با دیگران اُنس داشته باشند که مدنی بالطبع بودن انسان نیز به معنای نوع دوستی و گرایش ذاتی افراد به اجتماع می‎باشد. 📝 انسان‎ها، چه زن و چه مرد، به صورت طبیعی و فطری گرایش نسبت به جنس متفاوت دارند. البته گرایش شهوی که انسان به هر صورتی می‎خواهد خودش را ارضا کند، فطری نمی‎باشد که از جمله آن، می‎توان به گرایش به هم‎جنس اشاره کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ولایت شرط جریان عدالت در جامعه است 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفت‌وگویی، بیان داشت؛ 🔹 در مقیاس بررسی اجتماعیِ رابطه میان عدالت و ولایت، باید گفت که اساساً ولایت شرط جریان عدالت در جامعه است. 🔹 عدالت و ولایت از یک‌دیگر تفکیک ناپذیرند، یعنی همان طور که اگر ولی به دنبال جریان عدالت در جامعه نباشد مشروعیت ندارد، در مقابل اگر عدالتی هم بخواهد جریان یابد بدون این‌که نظام ولایت حقه در جامعه حاکم باشد هرگز به مقصد نمی‌رسد و این دو مؤلفه در واقعیت اجتماعی با یک‎دیگر معنا می‌یابند. 🔹 ولایت کاملاً تابع یک معیار کلیشه‌ای و مشخص شده نیست که نتواند متناسب با شرایط هیچ ابتکار عملی نسبت به آن داشته باشد. 🔹 ولی فقیه حاکمی است که ولایت دارد بر این‎که تشخیص دهد متناسب با شرایط، چه احکامی را و به چه کیفیتی باید انجام دهیم. 🔻 دو دسته بی عدالتی 1️⃣ از روی سهل انگاری اتفاق می‌افتد که قابل گذشت نیست و باید آن‌ها را افشا کرده و ابراز نارضایتی و انزجار از آن‌ها داشت. 2️⃣ بخش دیگر بی‌عدالتی‌هایی است که قدرت مواجهه با آن‌ها فعلاً وجود ندارد و ابتدا باید تحصیل قدرت شود، اعم از بی عدالتی در سطح ملی و فراملی. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16486 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 امامت و ولایت؛ طریقی برای رسیدن به توحید 🔰 حجت‌الاسلام مهدی مسائلی در یادداشتی، مطرح کرد: ✍️ محبت و عشق به خداوند اصل و حقیقت است و عشق و محبت به پیامبران و اولیای الهی مجاز. ✍️ توحید و عبودیت خداوند اصل و هدف دین‌داری است و رسالت پیامبران و امامت اولیا، راه و طریقی برای رسیدن به آن است و آنها به صورت مستقل مقصود و هدف نیستند. ✍️ ارتباط با پیامبران و اولیا برای آن است که ارتباط مستقیم با خداوند تقویت شود نه اینکه ارتباط با خداوند قطع شود و ارتباط با آنها جایگزین عبودیت خداوند و مناجات با او شود. به دیگر سخن، ارتباط و توسل به اولیای الهی برای تقویت اتصال به خداست نه قطع آن. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16497 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 عوامل طلاق/ آمار طلاق نگران کننده است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان در گفت‌وگویی، تشریح کرد؛ ✅ اکنون از نظر نسبت طلاق به ازدواج، آمار نگران کننده 30 درصد را رد کرده‌ایم و شمال تهران بالای 40 درصد که آمارهای واقعاً نگران کننده‌ای است. 🔻 عوامل طلاق 1️⃣ تغییر نقش‌های جنسیتی عامل مهمی است. در جامعه سنتی وظایف زن و مرد تا حدودی از هم مجزا بوده و زنان و مردان در حیطه وظایف یکدیگر کمتر ورود پیدا می‌کردند. 2️⃣ عامل دیگر، اختلاط جنسی است. متأسفانه سبک زندگی غربی و الگوی توسعه غربی وارد جامعه ما شده و به دنبال خودش خیلی مسائل دیگر را هم آورده و از جمله همین اختلاط جنسی است. 3️⃣ نقش ارتباطات و رسانه‌ها است. رسانه کارکردهای مختلفی دارد، با توجه به این کارکردهای مختلفی که دارد، این پیامی که منتقل می‌کند از جهات مختلف گاه جنبه ضدّ خانوادگی دارد. 4️⃣ ضعف آگاهی و مهارت نیز عاملی مهم است. یعنی بخشی از مشکلات در حوزه خانواده یا بخشی از طلاق‌ها معلول این ضعف آگاهی است و اینکه سطح دانشی افراد جامعه ما در حدّ مطلوب نیست. 5️⃣ بعد دیگر مربوط به آشنایی با خصوصیات روانشناختی متقابل است. زن و مرد دو صنف مختلف به تعبیر فلاسفه هستند و تفاوتهایی با هم دارند و خیلی وقت‌ها این تفاوت‌ها برای زوجین معلوم نیست. 6️⃣ یک بُعد دیگر، آشنایی با مهارت‌ها است. خیلی وقت‌ها ممکن است ما چیزهایی را بلد باشیم ولی مهارت مربوط به علم نیست، مربوط به عمل است و تمرین می‌خواهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16523 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com