💢 راهکارهای شرعی کردن قراردادهای اجاره/ برخی مشروط نبودن اجازه و برخی امضاء صوری قرارداد را پیشنهاد میکنند
🔰 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» تأکید کرد؛
📝 از آنجا که بحث اجاره مبتلابه بسیاری از مردم است و اشکال شرعی قراردادهای آن، امر را بر متدینین سخت میکند، راه حلهای مختلف مطرح شده است؛
1️⃣ تفاهم طرفین به مشروط نبودن قرض و اجاره به یکدیگر: برخی گفتهاند مستاجر با مالک تفاهم کند که خانهی وی را مثلا در قبال صد هزار تومان ماهیانه اجاره کند و اجارهی مذکور بدون هیچ شرطی باشد. همین طور مثلا صد میلیون به وی قرض میدهد بدون هیچ شرطی و بدون هیچ ربطی بین قرض مذکور و اجارهی منزل.
🔹 به نظر ما اگر تفاهم مذکور صوری نباشد، مشکلی ندارد؛ لکن ظاهر آن است که تفاهم مذکور صوری است.
2️⃣ امضاء صوری قرارداد و حصول اطمینان به رضایت طرف مقابل به تصرف در مال وی: راه حل دیگر که برخی دیگر مطرح کردهاند امضاء کردن صوری قرارداد است به اینکه طرفین و یا یکی از طرفین، قرارداد را به شکل صوری امضاء کند.
🔹 مرحوم امام در تحریر آورده است: اگر مکلف اصل قرض را قبول کرده و پرداخت سود و زیاده را قبول نکند، و در مقام امضاء قرارداد قرض ربوی، کل قرارداد را به شکل صوری امضاء کند، از جهت تکلیفی مرتکب معصیت نشده است و فعل وی بلامحذور است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21308
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 علامه طباطبایی از نوادر روزگار و از نوابغ اسلام است
📝 آیتالله سید عباس مدرسی یزدی درگذشت
📝 بایدهای حوزه عصر انقلاب
📝 تشکیل ۱۱ کمیته تخصصی جهادگران حوزوی
📝 ضوابط و شرایط شرکت در آزمون تکمیل نواقص آبان ماه ۹۹ دروس حوزه اعلام شد
📝 جذب نیروی امریه در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه
📝 جامعه الزهرا(س) شجرهای طیبه است
📝 برگزیدگان دومین همایش کتاب سال بانوان تجلیل شدند
📝 سومین همایش کتاب سال بانوان فراخوان داد
📝 از کتاب «مبانی نظری تمدن اسلامیدر قرآن کریم» رونمایی شد
📝 فروشگاه اینترنتی «نشر حوزه» افتتاح شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21311
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 سلسله نشستهای سیاستگذاری عمومی و حکمرانی دینی
💢 اصول، ضوابط و مولفههای حکمرانی مطلوب در نظام سیاسی اسلام
👤 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین دکتر ذبیح ا... نعیمیان
📆 زمان: شنبه ۱ آذرماه - ساعت ۱۶:۰۰
🔷 نشست به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار خواهد شد.
🔗 لینک شرکت در نشست 👇
🌐 split.to/x0idrEj
(روی گزینه "ورود به عنوان مهمان" کلیک بفرمایید)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 حکم کاربست فرآیندهای زیست فناورانه در عرصه بهداشت و درمان
📝 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک بیان داشت:
🔻 پرسشهای متعددی درباره کاربست فرآیندهای زیست فناورانه در طب و صحت مطرح است؛
1️⃣ آیا استخدام فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در قلمرو طب و صحت فالجمله جایز است یا خیر؟ ما در پاسخ به این پرسش گفتیم قائل به جواز اجمالی هستیم.
2️⃣ آیا به مثابه یک احتمال میتوان از حرمت فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در قلمرو بهداشت و درمان به مثابه حکم اولی دفاع کرد؟ گفتیم: نمیتوان قائل به حرمت مطلق و فی حدنفسه شد.
3️⃣ در استخدام فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در عرصه طب و صحت به حکم ثانوی میتوان قائل به جواز شد؟
4️⃣ در استخدام فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در عرصه طب و صحت به حکم ثانوی میتوان قائل به حرمت شد؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21313
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 ایدۀ پارادایم شبکهای/ شکلگیری علم دینی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است
🔰 حجتالاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی در یادداشتی مطرح کرد:
📝 شکلگیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است تا با دریافت دادههای توصیفی و تجویزی از منابع دینی، بتواند «نظریهها» را که بیانگر رابطه معنادار میان مؤلفههای مختلف هستند، با روش موجّه تولید کند.
📝 پارادایم شبکهای، بهعنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرحوارۀ معرفتیای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئلهای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم میکند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است.
📝 در این پارادایم، میتوان «انسان شبکهای»، «علم و معرفت شبکهای»، «روش شبکهای»، «ارزش شبکهای»، «جامعه شبکهای»، «حرکت و رشد شبکهای»، «اهداف و نیازهای شبکهای»، «حق شبکهای»، «عدل شبکهای»، «دین شبکهای»، «توسعه شبکهای» تعریف کرد و شاخص برای آنها تعیین نمود و ترکیب آنها را بهصورت یک بسته معرفتی زیرساختی که توان حل مسئله و تولید نظریه دارد ارائه کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21316
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✍️ آیا محبت و مودت نسبت به کفار صحیح است؟/ برخی براساس آیات قرآن مطلق محبت را قائل هستند
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
💢 آیا اطلاق یا عمومی که حاکی از حسن و رجحان محبت دیگران باشد در ادله داریم یا خیر، بهگونهای که اطلاق و عموم شامل غیر مؤمن و کافر شود؟
💢 برخی براساس آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ.» قائل به مطلق محبت نسبت به دیگران شدند.
🔰 این استدلال متوقف بر چند مقدمه و نکته است؛
🔹 مقدمه اول: خطاب در این آیه به عموم ناس است و شامل مؤمن و کافر میشود.
🔹 مقدمه دوم: عزیز علیه ما عنتم و حریص علیکم بهگونهای تفسیر شود که مدلول التزامیاش محبت و مودت باشد.
🔹 مقدمه سوم: بر اساس آیه شریفه اسوه یا الغاء خصوصیت بگوییم این مختص پیامبر(ص) نیست بلکه شامل دیگران میشود.
🔸 نقد مقدمه اول: در استدلال ضمیر خطاب کم که دو بار در آیه آمده آیا مراد مؤمناناند یا مطلق انسانها؟ شاید نشود در این نوع ضمیرهای خطاب، بدون قرائن بتوانیم اطلاقی بگیریم.
🔸 نقد مقدمه دوم: ظهور این جملات فراتر از این مسئله است. فراتر از این است که نتوانست تکلیف را به نتیجه برساند یا اینکه دید به نتیجه نرسید ناراحت شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21320
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بیماری کرونا فوریت حج را از بین میبرد/ حج تعطیل بردار نیست ولی میتوان به تأخیر انداخت
✅ آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان کرد؛
🔻 آیا فرد در ایام کرونا حج برود و اجزا و شرایط حج را جابجا کند و یا اصلا نرود؟ صور متعددی در بیماری کرونا و مانند آن است:
1️⃣ دولتی که حج برگزار میکند، از برگزاری حج و ورود زائران ممانعت کند. اینجا شرط استطاعت که باز بودن راه است مانع است.
2️⃣ دولت برگزار کننده اجازه داده و تمام استطاعتهای چهارگانه حاصل است. در این صورت فرد با وجود بیماری کرونا به حج برود یا نرود؟ به این نتیجه رسیدیم که نه تنها یقین به ضرر، ظن ضرر و حتی احتمال ضرر منجز است.
📚 اگر کسی عمره تمتع را انجام بدهد ولی قرنطینه نگذارد حج را انجام دهد، در این صورت به افرادی در اعمالی که قابل نیابت است، نیابت دهد. اعمال اختیاریاش ساقط است ولی اضطراری به قدر رکن انجام دهد، در غیر این صورت وجوب برداشته میشود. اگر حضور در مجامع نمیشود و ارکان حج ولو به اضطرار انجام نشود دیگر حج نیست و عنوان حجةالاسلام ندارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21323
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 امروز بیش از هر زمانی به فرهنگ بسیجی نیازمندیم/ تولید گفتمانهای نوین، هوشمند و عمیق؛ رسالت بسیج در حوزه و دانشگاه
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در پیام تبریکی به مناسبت هفته بسیج، عنوان کرد:
📝 تجربه شیرین بسیج گرچه در تاریخ اسلام عزیز ریشه دارد و در بدر و عاشورا جلوهگر بوده است اما در عصر انقلاب اسلامی در جامهای نو ظهور یافت و در ایران و جهان معجزه گریها کرد.
📝 رویکرد جامع، عقلانی، اجتهادی، تمدنی و جهانی به اسلام و اندیشه الهی و علوم و معارف اسلامی و نظامات دینی و فقهی در برابر تفسیرهای لیبرالیستی و سکولاریستی و متحجرانه از اسلام از عناصر مهم و اساسی بسیج است.
📝 اعتقاد به مقاومت بمثابه راهبرد بنیادین در علم، فرهنگ اقتصاد، سیاست و روابط بینالملل و تلاش برای شکستن بنبستها و گشودن افقهای نو و حرکت بر مداری فراتر از فرآیندهای متعارف از دیگر عناصر مهم بسیج است.
📝 بیگمان امروز بیش از هر زمانی به فرهنگ بسیجی نیازمندیم و البته بسیج در حوزههای علمیه و مراکز علمی افقهای برتری دارد و مهمترین وظیفه آن تولید گفتمانهای نوین و هوشمند و عمیق بسیجی و ترویج روح جهاد و مقاومت و شهادت در پیکره حوزه و دانشگاه است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21327
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ برگزاری درس خارج «فقه پزشکی»
💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه پزشکی» از سوی آیتالله محمد قائنی برگزار میشود.
📆 زمان: چهارشنبهها/ ساعت ۱۷ الی ۱۸
🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، مدرس امام خمینی(ره)
🔻 موضوعاتی که مورد بررسی قرار میگیرد؛
🔹 حجیت آزمایشها و کارشناسی پزشکی(جرم انگاری، پزشکی قانونی و...)
💢درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار میشود.
🔗لینک شرکت در درس👇
🌐 http://www.markazfeqhi.com/live/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ویژگیهای حکمرانی شایسته/ این حکمرانی باید مبتنی بر آموزههای شرعی و از طریق فقه دنبال شود
📚 حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان در نشست علمی «اصول، ضوابط و مؤلفههای حکمرانی مطلوب در نظام سیاسی اسلام» عنوان کرد؛
🔹 حکمرانی شایسته باید مبتنی بر آموزههای شرعی و از طریق فقه دنبال شود.
🔹 عدهای معتقدند باید میان شریعت، فقه و اخلاق تفکیک قائل شویم. اینها با برجستهسازی مقوله اخلاق، میخواهند میدان را از دست شریعت و فقه بگیرند.
🔹 دو دانش اخلاق و فقه با وجود تفاوتهای روشی و موضوعی با یکدیگر تقابل ندارند. نمیتوان گفت حکمرانی شایسته اخلاقی و حکمرانی فقهی، حمکرانی ناشایسته است.
🔹 در حکمرانی شایسته، نظام اولویت باید معلوم باشد تا براساس آن ما بتوانیم تزاحمهایی که در سراسر زندگی انسان و ناحیه حکمرانی وجود دارد، را پاسخگو باشیم.
🔹 فرآیند قانونگذاری حکمرانی شایسته باید طبق ضوابط شرع باشد. یعنی فرآیندی را سامان دهیم تا قانونگذار در چارچوب ریلی که فقه ایجاد کرده، حرکت کند.
🔹 حکمرانی شایسته این نیست که فقه را کنار بگذاریم و حقوق به جای آن بنشیند. همچنین در حکمرانی شایسته، نباید جایگاه فقه را نسبت به اخلاق تقلیل داد.
🔹 البته نگاه روشنفکرانه، فقه را غیر اخلاقی میبیند و نسبت به برخی خروجیهای فقه، فقها و نظام ولایی بر چسب غیر اخلاقی میزند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21331
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ادله برخی برای جواز قطع عضو، قاعده سلطنت انسان بر نفس خود است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛
📕 بین قاعده سلطنت و قاعده لاضرر و لاضرار چه نسبتی وجود دارد؟ آیا در صورت مطرح کردن این قاعده حکم حرمت قطع عضو تغییر میکند یا خیر؟
📕 این قاعده در رابطه با اموال و انفُس دلیل قانع کنندهای دارد، البته عمده دلیل سیره عقلا است. یعنی عقلا هر شخصی را مسلط بر اموال و انفُس خود میدانند.
📕 تنها حلقه مفقود امضای سیره عقلا است. آیا سیره عقلائیه مورد امضای شارع است یا دلیلی بر امضای شارع نداریم؟
🔰 سیره عقلائیه بر سه قسم است؛
1️⃣ مورد ردع شارع است، مانند قیاس.
2️⃣ مورد امضای شارع است، همانند حجیت خبر واحد ثقه.
3️⃣ مشکوک الامضا است. این مهمترین بخش حجیت سیرههای عقلائیه است که در کتب اصولی خیلی به آن پرداخته نشده است.
📕 سیره عقلائیه سلطنت انسان بر نفس و اموال مورد امضای شارع قرار گرفته است یا مورد امضای شارع قرار نگرفته است؟ میتوان ادعا کرد مورد امضا شارع قرار گرفته است. یکی از ادله آیه شریفه قرآن «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21334
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 اسکناس اعتبار خود را از کجا میگیرد؟/ شهید صدر به حق، اسکناس را سند تعهد میداند نه ضمان ذمه
✍️ آیتالله جواد مروی در درس خارج فقه «بیت کوین و رمز ارزها» تأکید کرد؛
🔸 آیا اسکناس سند دین بوده است یا سند عهده؟
✅ شهید صدر به حق هم میفرمایند: اسکناسها در این دوره سند تعهد است و نه ضمان ذمه از سوی دولت یا بانکها.
✅ در برخی کشورها میگویند اگر تا فلان تاریخ اسکناس کهنه را آوردی، برای شما به اسکناس جدید تبدیل میکنیم اگر نیاوردی، دیگر ما تعهدی نداریم.
✅ تعهد ممکن است مشروط و محدود واقع شود و الا سند دین و ضمان ذمه این گونه نیست. ضمان ذمه سقوطش یا به ابراء است یا به تهاتر و یا به پرداخت است. وجه چهارم ندارد.
🔻 وضع پول و اسکناس در این دوره که پولها سند طلا و نقره نیست چگونه است؟
🔹 نظریه اول: این پول دیگر سند چیزی نیست. بلکه مالیت و ارزش اعتباری پیدا کرده است. این اوراق کاغذی به اعتبار یک دولت، ارزش پیدا کردهاند.
🔹 نظریه دوم: باز هم اسکناس سند است برای یک مال دیگر، خودش مالیت اعتباری ندارد بلکه یک پشتوانه دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21338
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com