✍️ آیا محبت و مودت نسبت به کفار صحیح است؟/ برخی براساس آیات قرآن مطلق محبت را قائل هستند
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
💢 آیا اطلاق یا عمومی که حاکی از حسن و رجحان محبت دیگران باشد در ادله داریم یا خیر، بهگونهای که اطلاق و عموم شامل غیر مؤمن و کافر شود؟
💢 برخی براساس آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ.» قائل به مطلق محبت نسبت به دیگران شدند.
🔰 این استدلال متوقف بر چند مقدمه و نکته است؛
🔹 مقدمه اول: خطاب در این آیه به عموم ناس است و شامل مؤمن و کافر میشود.
🔹 مقدمه دوم: عزیز علیه ما عنتم و حریص علیکم بهگونهای تفسیر شود که مدلول التزامیاش محبت و مودت باشد.
🔹 مقدمه سوم: بر اساس آیه شریفه اسوه یا الغاء خصوصیت بگوییم این مختص پیامبر(ص) نیست بلکه شامل دیگران میشود.
🔸 نقد مقدمه اول: در استدلال ضمیر خطاب کم که دو بار در آیه آمده آیا مراد مؤمناناند یا مطلق انسانها؟ شاید نشود در این نوع ضمیرهای خطاب، بدون قرائن بتوانیم اطلاقی بگیریم.
🔸 نقد مقدمه دوم: ظهور این جملات فراتر از این مسئله است. فراتر از این است که نتوانست تکلیف را به نتیجه برساند یا اینکه دید به نتیجه نرسید ناراحت شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21320
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بیماری کرونا فوریت حج را از بین میبرد/ حج تعطیل بردار نیست ولی میتوان به تأخیر انداخت
✅ آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان کرد؛
🔻 آیا فرد در ایام کرونا حج برود و اجزا و شرایط حج را جابجا کند و یا اصلا نرود؟ صور متعددی در بیماری کرونا و مانند آن است:
1️⃣ دولتی که حج برگزار میکند، از برگزاری حج و ورود زائران ممانعت کند. اینجا شرط استطاعت که باز بودن راه است مانع است.
2️⃣ دولت برگزار کننده اجازه داده و تمام استطاعتهای چهارگانه حاصل است. در این صورت فرد با وجود بیماری کرونا به حج برود یا نرود؟ به این نتیجه رسیدیم که نه تنها یقین به ضرر، ظن ضرر و حتی احتمال ضرر منجز است.
📚 اگر کسی عمره تمتع را انجام بدهد ولی قرنطینه نگذارد حج را انجام دهد، در این صورت به افرادی در اعمالی که قابل نیابت است، نیابت دهد. اعمال اختیاریاش ساقط است ولی اضطراری به قدر رکن انجام دهد، در غیر این صورت وجوب برداشته میشود. اگر حضور در مجامع نمیشود و ارکان حج ولو به اضطرار انجام نشود دیگر حج نیست و عنوان حجةالاسلام ندارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21323
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 امروز بیش از هر زمانی به فرهنگ بسیجی نیازمندیم/ تولید گفتمانهای نوین، هوشمند و عمیق؛ رسالت بسیج در حوزه و دانشگاه
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در پیام تبریکی به مناسبت هفته بسیج، عنوان کرد:
📝 تجربه شیرین بسیج گرچه در تاریخ اسلام عزیز ریشه دارد و در بدر و عاشورا جلوهگر بوده است اما در عصر انقلاب اسلامی در جامهای نو ظهور یافت و در ایران و جهان معجزه گریها کرد.
📝 رویکرد جامع، عقلانی، اجتهادی، تمدنی و جهانی به اسلام و اندیشه الهی و علوم و معارف اسلامی و نظامات دینی و فقهی در برابر تفسیرهای لیبرالیستی و سکولاریستی و متحجرانه از اسلام از عناصر مهم و اساسی بسیج است.
📝 اعتقاد به مقاومت بمثابه راهبرد بنیادین در علم، فرهنگ اقتصاد، سیاست و روابط بینالملل و تلاش برای شکستن بنبستها و گشودن افقهای نو و حرکت بر مداری فراتر از فرآیندهای متعارف از دیگر عناصر مهم بسیج است.
📝 بیگمان امروز بیش از هر زمانی به فرهنگ بسیجی نیازمندیم و البته بسیج در حوزههای علمیه و مراکز علمی افقهای برتری دارد و مهمترین وظیفه آن تولید گفتمانهای نوین و هوشمند و عمیق بسیجی و ترویج روح جهاد و مقاومت و شهادت در پیکره حوزه و دانشگاه است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21327
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ برگزاری درس خارج «فقه پزشکی»
💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه پزشکی» از سوی آیتالله محمد قائنی برگزار میشود.
📆 زمان: چهارشنبهها/ ساعت ۱۷ الی ۱۸
🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، مدرس امام خمینی(ره)
🔻 موضوعاتی که مورد بررسی قرار میگیرد؛
🔹 حجیت آزمایشها و کارشناسی پزشکی(جرم انگاری، پزشکی قانونی و...)
💢درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار میشود.
🔗لینک شرکت در درس👇
🌐 http://www.markazfeqhi.com/live/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ویژگیهای حکمرانی شایسته/ این حکمرانی باید مبتنی بر آموزههای شرعی و از طریق فقه دنبال شود
📚 حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان در نشست علمی «اصول، ضوابط و مؤلفههای حکمرانی مطلوب در نظام سیاسی اسلام» عنوان کرد؛
🔹 حکمرانی شایسته باید مبتنی بر آموزههای شرعی و از طریق فقه دنبال شود.
🔹 عدهای معتقدند باید میان شریعت، فقه و اخلاق تفکیک قائل شویم. اینها با برجستهسازی مقوله اخلاق، میخواهند میدان را از دست شریعت و فقه بگیرند.
🔹 دو دانش اخلاق و فقه با وجود تفاوتهای روشی و موضوعی با یکدیگر تقابل ندارند. نمیتوان گفت حکمرانی شایسته اخلاقی و حکمرانی فقهی، حمکرانی ناشایسته است.
🔹 در حکمرانی شایسته، نظام اولویت باید معلوم باشد تا براساس آن ما بتوانیم تزاحمهایی که در سراسر زندگی انسان و ناحیه حکمرانی وجود دارد، را پاسخگو باشیم.
🔹 فرآیند قانونگذاری حکمرانی شایسته باید طبق ضوابط شرع باشد. یعنی فرآیندی را سامان دهیم تا قانونگذار در چارچوب ریلی که فقه ایجاد کرده، حرکت کند.
🔹 حکمرانی شایسته این نیست که فقه را کنار بگذاریم و حقوق به جای آن بنشیند. همچنین در حکمرانی شایسته، نباید جایگاه فقه را نسبت به اخلاق تقلیل داد.
🔹 البته نگاه روشنفکرانه، فقه را غیر اخلاقی میبیند و نسبت به برخی خروجیهای فقه، فقها و نظام ولایی بر چسب غیر اخلاقی میزند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21331
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ادله برخی برای جواز قطع عضو، قاعده سلطنت انسان بر نفس خود است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛
📕 بین قاعده سلطنت و قاعده لاضرر و لاضرار چه نسبتی وجود دارد؟ آیا در صورت مطرح کردن این قاعده حکم حرمت قطع عضو تغییر میکند یا خیر؟
📕 این قاعده در رابطه با اموال و انفُس دلیل قانع کنندهای دارد، البته عمده دلیل سیره عقلا است. یعنی عقلا هر شخصی را مسلط بر اموال و انفُس خود میدانند.
📕 تنها حلقه مفقود امضای سیره عقلا است. آیا سیره عقلائیه مورد امضای شارع است یا دلیلی بر امضای شارع نداریم؟
🔰 سیره عقلائیه بر سه قسم است؛
1️⃣ مورد ردع شارع است، مانند قیاس.
2️⃣ مورد امضای شارع است، همانند حجیت خبر واحد ثقه.
3️⃣ مشکوک الامضا است. این مهمترین بخش حجیت سیرههای عقلائیه است که در کتب اصولی خیلی به آن پرداخته نشده است.
📕 سیره عقلائیه سلطنت انسان بر نفس و اموال مورد امضای شارع قرار گرفته است یا مورد امضای شارع قرار نگرفته است؟ میتوان ادعا کرد مورد امضا شارع قرار گرفته است. یکی از ادله آیه شریفه قرآن «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21334
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 اسکناس اعتبار خود را از کجا میگیرد؟/ شهید صدر به حق، اسکناس را سند تعهد میداند نه ضمان ذمه
✍️ آیتالله جواد مروی در درس خارج فقه «بیت کوین و رمز ارزها» تأکید کرد؛
🔸 آیا اسکناس سند دین بوده است یا سند عهده؟
✅ شهید صدر به حق هم میفرمایند: اسکناسها در این دوره سند تعهد است و نه ضمان ذمه از سوی دولت یا بانکها.
✅ در برخی کشورها میگویند اگر تا فلان تاریخ اسکناس کهنه را آوردی، برای شما به اسکناس جدید تبدیل میکنیم اگر نیاوردی، دیگر ما تعهدی نداریم.
✅ تعهد ممکن است مشروط و محدود واقع شود و الا سند دین و ضمان ذمه این گونه نیست. ضمان ذمه سقوطش یا به ابراء است یا به تهاتر و یا به پرداخت است. وجه چهارم ندارد.
🔻 وضع پول و اسکناس در این دوره که پولها سند طلا و نقره نیست چگونه است؟
🔹 نظریه اول: این پول دیگر سند چیزی نیست. بلکه مالیت و ارزش اعتباری پیدا کرده است. این اوراق کاغذی به اعتبار یک دولت، ارزش پیدا کردهاند.
🔹 نظریه دوم: باز هم اسکناس سند است برای یک مال دیگر، خودش مالیت اعتباری ندارد بلکه یک پشتوانه دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21338
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 شهید صدر؛ متفکری در جامعه/ مخاطبِ هدفم نسل جوان دغدغهمند و اهل مطالعه است
✍️ مریم برادران نویسنده «کتاب نا» در گفتگویی، اظهار داشت:
📕 درست است که محتوا تعیین میکند چگونه بنویسم، اما مخاطب مشخص میکند که نقاط اثر کجا باشد و کجاها باید پررنگتر باشد. مخاطبِ هدفم نسل جوانی است که اهل مطالعه و دغدغهمند است.
📕 نابغه بودن شهید صدر قابلاعتنا است، اما ایشان فقط نابغه نیست. به نظرم بیش از اینکه بگوییم ایشان یک نابغه است، بهتر است بگوییم متفکری در جامعه است؛ چراکه تأکید بر نبوغ میتواند فاصلهی مخاطب را از ایشان زیاد کند.
📕 اثرگذاری کنشگرانه او در حل بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی وقتی برایم معنادار است که میبینم درعینحال چشمداشتی به مقام و جایگاه و اعتباریات دیگر ندارد و همینهاست که او را در مقام مرجعیت مردمی مینشاند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21341
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری سلسله نشستهای اقتصادی با نگاهی فقهی
📚 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ایام کرونا، سلسله نشستهای علمی - تخصصی پیرامون مسائل اقتصادی با نگاهی فقهی را برگزار میکند.
📚 این نشستها ناظر به مباحث قانونگذاری، طرحها و لوایح با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار میشود.
🔻 عناوین نشستها؛
🔹 مباحث فقهی قانون مبارزه با پولشویی و آییننامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی.
🔹 شفافیت اطلاعات و نسبت آن با حریم خصوصی.
🔹 امکان سنجی استقلال بانک مرکزی.
🔹 مالیات بر عایدی سرمایه.
🔹 رمزارزها و چالشهای فقهی.
🔹 چالشهای فقهی اقتصادی برنامه هفتم توسعه(عدالت).
🔹 مالیات تکافلی و جایگاه آن در برنامه هفتم توسعه.
📚 این مرکز در تلاش است تا از صاحب نظران، نظریهپردازان و اساتید حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران در این نشستهای علمی دعوت نماید و در همین راستا در حال رایزنی با اساتید میباشد.
✍️ گفتنی است، به دلیل شیوع ویروس کرونا این جلسات به صورت مجازی برگزار میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 شروط اصلی در تفویض/ در ولایت تفویض سه شرط علم، عدل و کفایت معتبر است
🔰 آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان داشت؛
🔹 در ولایت تنفیذ غیر دو شرط توانایی و امانتداری در انجام مأموریت، شرط خاص دیگری مطرح نیست.
🔹 در ولایت تفویض سه شرط علم، عدل و کفایت معتبر است. هم ادله عقلی بر این سه شرط وجود دارد و هم ادله نقلی.
🔻 شروط زائد بر سه شرط اصلی در ولایت تفویض
1️⃣ تجربه: کسی که ولایت تفویض و اختیار تصمیمگیری برای مردم به او داده میشود، باید قبلا تجربه شده باشد.
2️⃣ حیاء: در متون روایی ما آمده که کسی که ولایت تفویض به او واگذار میشود، باید انسان با حیایی باشد.
3️⃣ ریشه خانوادگی صالح: کسی که مناصب و ولایات به او واگذار میشود باید خانواده او بررسی شود.
4️⃣ حلم: حلم، به معنای خود نگهداری در برابر خشم است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21346
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 حفظ نفس از ابتلای به بیماریهای خطرناک و مهلک واجب است
💢 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛
✅ ابتلاء به بیماریها و بلایا با ایمان منافاتی ندارد، بلکه از روایات استفاده میشود هر چه مراتب ایمان بالاتر باشد بلا شدیدتر است.
✅ سرایت و واگیر بیماری امری مسلم و قطعی است و از امور موهوم نیست و شریعت نیز آن را پذیرفته است.
✅ حفظ نفس از ابتلای به بیماریهای خطرناک و مهلک واجب است.
✅ در برخی احکام وقوع و قطعیت سرایت لازم نیست بلکه صرف احتمال سرایت برای ترتب آن احکام کافی است.
✅ معالجه بر خود شخص بیمار واجب است و اگر شخص اهمال کند و بمیرد خودکشی محسوب میشود.
✅ معالجه بیماران مبتلا به بیماریهای سخت و دشوار که اضطرار در آنها صدق میکند بر پزشک و طبیب و هر کسی که قدرت دارد، واجب است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21349
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 عزت و عظمت امام حسن عسکری(ع) در بیانات رهبر معظم انقلاب
📌 در بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون امام حسن عسکری(ع) آمده است:
🔹 در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السلام نبوده است.
🔹 اینکه آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همینطور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، دربارهی این سه امام – از حضرت جواد تا حضرت عسکری علیهم السلام– نکتهی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دورهی حضرت عسکری(ع) جلوتر میرویم، این غربت بیشتر میشود.
🔹 حوزهی نفوذ ائمه و وسعت دایرهی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. شاید علت اینکه این بزرگواران را اینطور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21352
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com