eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 استثنائات حرمت ربا/ بحث ربا از مباحث پیچیده است ❇️ آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛ 💢 در بحث حرمت ربا چند مورد استثنا شده، بین پدر و فرزند، بین زن و شوهر و بین عبد و مولا که این‌‌ها جایزاند. 💢 گرچه مثلا پدر به پسر یا زن به شوهر می‌توانند قرض ربوی تولیدی بدهند اما خیلی درصد کمی از قرض‌‌ها از این موارد هستند بر خلاف قرض ربوی بین مسلمان و کافر که در دنیا رایج است. 💢 مثلا کافری سهامدار است و پولدار و مسلمانی می‌‌آید از او قرض می‌‌گیرد که به این نحو خیلی رایج است. 💢 این مباحث در فقه ما پیچیده است و اقوال مختلفی وجود دارد و هرکدام برای نظر خود ادعای اجماع کرده‌اند، عده‌ای تفصیلاتی دارند. 💢 اگر کسی خواست متعرض اقوال بشود و به آن‌‌ها توجه داشته باشد می‌‌تواند به کتاب مفتاح الکرامه و جواهر و سایر کتب فقهی مراجعه کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21365 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 آیا رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص) نشانگر جواز محبت به غیر مسلمان است؟ 📝 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔹 یکی از ادله‌هایی که برای اثبات محبت به غیر مسلم به آن استناد می‌شود آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ‏.» است. 🔹 درباره این آیه استدلال می‌شود که خطاب به همه انسان‌هاست و شامل غیر مسلم هم می‌شود. همچنین در همه گفت‌وگوها و مخاطب‌های قرآن اصل بر عموم و شمول است. 🔹 آیه دیگر «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» است که ممکن است محل استشهاد برای اطلاقی قرار گیرد. 🔹 استدلال به آیه متوقف شده بر این‌که اولاً، عالمین اطلاق دارد، ثانیاً، رحمت وصف پیامبر است و ثالثاً، درون رحمت مهر هم است. 🔻 مناقشه به استدلال 1️⃣ ممکن است رحمت وصف پیامبر نباشد، بلکه وصف خدا باشد. رحمت الهی باشد نه نبوی. لااقل احتمالش است. 2️⃣ مناقشه مشترک با آیه قبلی است که رحمت در مقام هدایت است و غیر از رحمت بدون ارتباط با بحث هدایت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21371 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 جایگاه حضرت معصومه(س) در عصر ظهور ✍️ یادداشت/حجت‌الاسلام محسن رفیعی: 📝 شهر قم یادآور قیام جهانی موعود آخرالزمان و اقامه عدل الهی در سراسر گیتی است و ظهور حکومت جهانی امام زمان علیه‌السلام به منزله بروز و حکومت تمام حقیقت دین خدا در تمام جهان است. 📝 ورود حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر قم، نقطه عطف و شروعی برای یک قیام فزاینده اسلامی بود. اکنون که بیش از ۴۰ سال از اولین ثمردهی جدی این کنش معنوی، یعنی انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران گذشته، قم به کانون اصلی تغذیه قیام‌های ملت‌های مسلمان تبدیل شده است و قطعاً اثرات ویژه‌ای در انقلاب جهانی امام زمان(عج) نیز خواهد داشت. 📝 مسیر دستیابی به آب گوارای ظهور و زدودن عطش فراق از دولت کریمه مهدوی، جز با استقامت و پایداری بر زمینه‌سازی ظهور و نیز استقامت در رکاب حضرت مهدی علیه‌السلام به هنگامه ظهور، امکان‌پذیر نخواهد بود و شهر قم، مهد جوشش مقاومت دینی در تراز انقلاب جهانی مهدوی است که حرم و حریم کریمه اهل بیت نقش بسزایی در پمپاژ غیرت و مقاومت اسلامی و انقلابی داشته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21376 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ راه‌های خلاص از قرض ربوی در عقود بانکی/ اشکالات امام، آیت‌الله سیستانی و شهید صدر بر جعاله بر قرض 🔰 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» بیان داشت؛ 🔻 راه‌های خلاص از قرض ربوی در عقود بانکی 📚 جعاله بر قرض: یکی از عملیات‌های بانکیِ جانشینِ قرض ربوی، جعاله بر قرض است. طبق این قرارداد، بانک به هدف خود که کسب سود است خواهد رسید. 🔸 اشکال اول؛ شرط القرض بودن جعاله بر قرض: این اشکال از جانب آیت‌الله سیستانی است. 🔹 مناقشه؛ عدم انطباق شرط القرض بودن جعاله بر قرض: اشکال آقای سیستانی به نظر ما واضح نیست و کلام ایشان نزد عرف پذیرفته شده نیست. 🔸 اشکال دوم؛ ربوی بودن جعاله بر قرض: مرحوم امام در مقام(بیان)، مطلب دقیقی ذکر کرده‌اند. 🔹 مناقشه؛ کلیت نداشتن اشکال مذکور: به نظر ما اشکال مرحوم امام، هر چند فی الجمله صحیح است، لکن در تمامی موارد وارد نیست. 🔸 اشکال سوم؛ عقلائی نبودن جعاله بر قرض: این اشکال از جانب شهید صدر ذکر شده است. 🔹 مناقشه؛ اقدام عقلاء بر پرداخت جُعل برای اخذ وام: به نظر ما اشکال آقای صدر قابل مناقشه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21368 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 حقوق اسلامی و حقوق بشر کنونی قابل جمع نیستند/ حق‌الناس از جهتی مهم‌تر از حق‌الله است ✍️ آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس خارج فقه «حقوق معنوی» عنوان کرد؛ 📚 حقوق دارای تقسیمات فراوانی است، اما آنچه ما را زودتر به حقوق معنوی می‌رساند، تقسیم حقوق به سه نوع حق‌الله، حق‌الناس و حق مشترک میان حق‌الله و حق‌الناس است. 📚 برخی می‌خواهند حقوق اسلامی را بر حقوق بشر تطبیق دهند، این شدنی نیست. حقوق بشر بر مبنای ثابت نبودن حق خدا نوشته شده است. ما این حقوق بشر را ضد حقوق بشر می‌دانیم. 📚 آن حقوقی که عقلاییست قبل از این‌که حقوق بشری پیدا شود، اسلام بیان کرده است. البته آن‌هایی که درست و صحیح است و اسلام هم آن‌ها را می‌پذیرد، اگر قرار باشد در یک زیر مجموعه‌ای قرار دهیم، حق الناس است. 📚 حق‌الناس از جهتی مهم‌تر از حق‌الله است. در باب شهید داریم که تمام گناهان حق‌الله شهید بخشیده می‌شود الا دین. دین نیز به عنوان یک نماد حق‌الناس است. 📚 برای این بحث(حقوق معنوی) کتاب «دایره الموسوعه الفقه الاسلامی ‌طبقا فمذهب اهل بیت» از یادگاری‌های مهم مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی دارای مطالب بسیار مفید است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21379 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 حضرت معصومه(س) الگویی شایسته‌ برای عموم جامعه است/ جانفشانی در نشر و صیانت از حریم ولایت 🔰 آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگویی، عنوان کرد: 🔹 در جهان تشیع شخصیت‌های والا مقامی بودند که با تمام وجود از ولایت و امامت صیانت و پاسبانی کردند و در این راه مقدس شهید شدند. حضرت فاطمه معصومه(س) نیز یکی از بانوان بزرگ جهان اسلام است که در طول عمر شریف خویش همواره در نشر و پاسبانی از حریم ولایت با تمام وجود جانفشانی کردند. 🔹 ولایت‌مداری و صیانت از امامت، ترویج احادیث اهل بیت(ع) از جمله فعالیت‌های بارز اجتماعی حضرت معصومه(س) بود که می‌تواند سرمشق مناسبی برای بانوان باشد، توجه به این نکته هم لازم است که بانوی کرامت نه تنها برای دختران و بانوان بلکه برای عموم جامعه الگوی بارز و شایسته‌ای هستند. 🔹 الگوپذیری از بانوان والامقامی همچون حضرت معصومه(س) سبب شده تا دختران مؤمن، پاکدامن و انقلابی جامعه امروزی در این غوغای بی‌هویتی و مادی‌گرایانه غربی، شخصیت و هویت خویش را پیدا کنند و به مقام و ارزش خود پی ببردند و به موفقیت‌های بزرگ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رفیعی دست پیدا کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21382 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 سلسله نشست‌های رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی 📌 موضوع: «روش‌شناسی استنباط حکم در نظام حقوقی اسلام» 🔹 ارائه: دکتر محمود حکمت‌نیا 🔹 دبیر علمی: حجت‌الاسلام حسنلو 📆 زمان: پنجشنبه 6 آذر/ ساعت 15 🔗 لینک شرکت در نشست: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/t-pajooheshgar ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حوزه با سرمایه‌هایی که دارد باید متناسب با نیازهای روز پاسخ‌گو باشد/ طراحی ۱۰۰ طرح راهبردی برای آینده حوزه 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس و اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: 📝حوزه عظمت و سرمایه‌های زیادی دارد که باید متناسب با نیازهای روز پاسخ‌گو باشد، از این جهت رسالت همه ما خیلی سنگین است. 📝 در میان همه‌ی طرح‌های حوزه، ۳۰۰ طرح مهم داریم و از بین آنها حدود ۱۰۰طرح راهبردی و اساسی وجود دارد که می‌توانند برای آینده حوزه علمیه بسیار راهگشا باشند. 📝 طرح کارویژه‌های روحانیت، طرح آمایش، درختواره‌ی رشته‌های تحصیلی در ۱۶ عرصه و ۴۰۰ رشته تحصیلی طراحی شده است و احیای موقوفات حوزوی، هدایت علمی، برنامه پنج ساله حوزه علمیه و فقه معاصر از مهمترین این طرح‌هاست. 📝 ۲۰۰ کارکرد روحانیت، شناسایی شده است که از آن تعداد حدود ۶۰ مورد آن به عنوان اولویت انتخاب شده است و دنبال می‌شود. 📝 ما در قبال استان‌ها چند سیاست مهم را دنبال می‌کنیم، از جمله تفویض بیشتر اختیارات و واسپاری امور با اختیارات بیشتر؛ البته ارتقاء و تعالی حوزه‌های منطقه‌ای و استانی برای پاسخگویی بیشتر به نیازهای جامعه می‌باشد. 📝 ذیل همه این برنامه‌ها حدود ۳۰ برنامه تعریف شده است؛ مثل واسپاری امتحانات، مجوز سطوح عالی، رسمیت پیدا کردن دروس خارج به گونه‌ای که امروز حدود ۳۵ درس خارج در استان‌ها رسمیت پیدا کرده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 تبلیغ آخرین قله و هدف حوزه‌های علمیه/ فعالیت ۳۲۰۰ مبلّغ طرح هجرت در سراسر کشور 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، سرپرست معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔰 ۲۵۰۰ روحانی و طلبه در طرح بینات در سراسر کشور حضور دارند. طلاب و اساتید هر طرح بینات باید ۵۰ پایگاه فرهنگی اطراف مدرسه علمیه خودشان را حمایت کنند. 🔰 معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، ۱۵۰ مبلّغ و طلبه را به صورت رسمی برای فعالیت در فضای مجازی بکار گرفته است. علاوه بر مبلغین طرح بینات، مبلغین طرح هجرت و امین نیز در فضای مجازی حضوری فعال دارند. 🔰 براساس انعقاد سند همکاری آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه، کلیه طرح‌های مشترک آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف در بازه زمانی یک تا پنج سال عملیاتی می‌شود. 🔰 از نگاه مدیر حوزه‌های علمیه کشور، تبلیغ نهایت چیزی است که حوزه باید به دنبالش باشد. 🔰 تبلیغ آخرین قله و هدف حوزه‌های علمیه است. طلاب در کنار فعالیت‌های آموزشی، تهذیبی و پژوهشی با فراگیری علوم معارف اهل بیت(ع) باید مردم را نسبت به سیره ائمه اطهار(ع) و معارف دینی بیشتر آشنا کنند. 🔰 اگر طرح آمایش حوزه را نگاه کنیم که جایگاه‌های عملکرد حوزه را در میان مردم و نظام اسلامی نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از کارویژه‌های حوزه و روحانیت در طرح آمایش، کارویژه‌های تبلیغی هستند. 🔰 در حال حاضر ۳۲۰۰ مبلّغ طرح هجرت در سراسر کشور فعال هستند. ۴ هزار مبلّغ نیز به صورت تمام وقت در چهار هزار مدرسه کشور و در ۷۰ عملیات تبلیغی مشغول فعالیت‌اند. 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 افق علمی آینده حوزه در گرو طراحی شیوه‌های نوین در نظام ارزشیابی است 📌 حجت‌الاسلام صالحی مقدم، مدیر مدارج علمی حوزه علمیه خراسان، در گفتگویی به مناسبت آغاز المپیاد علمی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان کرد: 📕 مسابقات علمی نخبگانی یکی از طرق کشف نخبگان علمی و آموزشی و پژوهشی است. 📕 زمانی که نظام آموزشی برای همه طلاب بر اساس فهم متوسط، به صورت یکسان، با یک استاد تدریس و با متن مشخص برنامه‌ریزی می‌شود، قطعا نظام ارزشیابی سنتی و عادی نمی‌تواند منجر به کشف استعدادهای علمی و پژوهشی گردد. 📕 موفقیت در المپیادهای علمی، گزارشگر میزان تلاش علمی طلبه است و هر کس در این رقابت علمیِ استاندارد حائز رتبه شود روایتی از مجاهدت و تلاش شبانه روزی خود را برای جامعه علمی تبیین کرده است. 📕 افق علمی روشن آینده در گرو طراحی شیوه‌های نوین و مکمل در نظام ارزشیابی حوزه علمیه است. این امر همان افقی است که با طرح سوالات کاربردی و مبتنی بر فهم صحیح متون فقهی و اصولی راه را برای تربیت اساتید عالم پژوهشگر و نویسنده هموار خواهد کرد. 📕 اگر راه و رسم چگونگی فهم درست علوم فقه و اصول به خوبی تبیین شود و چنانچه شیوه پاسخگویی به سوالات فراتر از حفظ‌‍‌محوری و بر اساس روش حل مسئله فقهی و اصولی ابتناء یابد، دست یافتن به اساتید پژوهشگری که خود علاوه بر تولید محتوای علمی فاخر توان هدایت رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها را داشته باشند، دور از دسترس نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 علم اصول همانند دانش ریاضی منظومه فکری را منسجم می‌کند/ رقابت نخبگانی موجب افزایش تلاش و پشتکار علمی افراد می‌شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن حسینی فقیه در گفتگویی به مناسبت آغاز المپیاد علمی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: 📚 بنای عالم هستی این است که انسان‌ها را به حد بالایی از معرفت برساند و نظام عالم هستی بر اساس توجه ویژه به نخبگان می‌باشد. 📚 البته این مسئله به معنای آن نیست که به سایرین توجه نشود، بلکه خداوند متعال به همه توجه دارد ولی هر کسی به فراخور قابلیت خودش از این فرصت استفاده می‌کند. 📚 برگزاری المپیاد علمی کار بسیار مبارکی است. افراد با این امر، در ساحت رقابتی وارد می‌شوند که سازنده و مفید است. 📚 اگر کسی در علم اصول به عنوان یک سرمایه مهم، قوی شود، موجب رشد او شده و در راه پیش رو از سایرین جلو می‌افتد. 📚 علم اصول به دانش ریاضی شبیه است که یک ساختار و یک منظومه منسجم فکری برای انسان به ارمغان می‌آورد که پربهاست. علم اصول کمک می‌کند که در عرصه دانش‌های دیگر گوی سبقت را برباییم. 📚 نخبگان و مستعدین مواظب باشند که خدای ناکرده به آفت غرور دچار نشوند، زیرا حالت ایستایی به انسان می‌دهد و در نهایت منجر به سقوط می‌گردد. 📚 یکی از آثار مثبت رقابت نخبگانی این است که تلاش و پشتکار علمی افراد بیشتر می‌شود؛ افراد با آمادگی بیشتر و تحقیق، مطالعه و مباحثه قوی‌تر به فهم و ترقی والاتری می‌رسند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مقتضای اصل عملی در معاطات/ شیخ انصاری می‌گوید اصل اولی براساس استصحاب، لزوم و بقای ملکیت است 🔸 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» مطرح کرد؛ 📕 مقتضای اصل عملی: مرحوم شیخ انصاری در دو جا از این عنوان بحث کرده است؛ یکی در معاطات و دیگری در اول خیارات. در هر دو جا فرمودند که اصل اولی بر اساس استصحاب، لزوم و بقای ملکیت است. 📕 یعنی وقتی مالک چیزی را با معاطات به مشتری داد، اگر بعدا رجوع کند، آیا با رجوعش این ملکیت مرتفع می‌شود یا همچنان باقی است؟ در اینجا ارکان استصحاب نسبت به ملکیت مشتری تمام است که مقتضایش بقای ملکیت یا همان لزوم است. ❇️ اشکال اول بر استصحاب بقای ملکیت: این استصحاب ملکیت و استنتاج لزوم از آن از قبیل استصحاب کلیِ از قسم دوم است که استصحاب در آن جاری نیست. وجه عدم جریان استصحاب در قسم دوم از استصحاب کلی این است که ارکان استصحاب در آن تمام نیست. ❇️ چون استصحاب خصوصيت کلی اين است که مستصحب امرکلی و جامع است و منشأ شک در بقاء کلی، تردد کلی بين فرد قصیر(پشه) و طویل(فیل). نسبت به فرد قصیر شک در بقاء نداریم بلکه یقین به زوال داریم. نسبت به فرد طویل هم یقین به حدوث نداریم بلکه مشکوک الحدوث است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21385 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 سلسله نشست‌های سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی دینی 💢 بایسته‌های حکمرانی بر اساس فقه 👤 سخنران: حجت‌الاسلام مجید رجبی 📆 زمان: شنبه ۸ آذرماه - ساعت ۱۰ 🔷️ نشست به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار خواهد شد. 🔗 لینک شرکت در نشست 👇 🌐 split.to/x0idrEj (روی گزینه "ورود به عنوان مهمان" کلیک بفرمایید) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 برای کاهش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها، اقدام جدی شود 📝 پیام تبریک مراجع عظام و علما به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین 📝 تقدیر حضرت آیت‌الله ‌صافی از دو دانشمند و نویسنده معروف لبنان و عراق 📝 ۱۰۰ طرح راهبردی برای آینده حوزه طراحی شده است 📝 وقف منزل آیت‌الله یزدی برای احداث مدرسه علمیه 📝 نامه انجمن فقه و حقوق اسلامی‌حوزه علمیه قم به رهبر کاتولیک‌های جهان 📝 کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در علوم‌ انسانی و اسلامی‌ برگزار می‌شود 📝 شهرک علمی، آموزشی و فناوری در مهدیه تاسیس می‌شود 📝 آغاز رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان 📝 تلویزیون اینترنتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران افتتاح شد 📝 سلسله نشست‌های اقتصادی با نگاهی فقهی در دستور کار مجلس 📝 کتاب روش‌های اقناع اندیشه از سوی معاونت تبلیغ حوزه منتشر شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21388 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 ایجاد امنیت عمومی؛ مهم‌ترین حق شهروند بر گردن حکومت/ حضور در انتخابات از حقوق شهروندی است 🔰 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج فقه «مسائل مستحدثه»: 🔹 مسئله‌ی حقوق شهروندی، مسئله‌ی مهمی است و یکی از مهم‌ترین ابتلائات حکومت همین مسئله‌ی حقّ شهروندی است. 🔹 فرقی نمی‌کند شهروند شیعه باشد یا سنّی، مسیحی یا یهودی یا هر دین دیگری، همه یکسانند لذا شهروندان در هر دولت و حکومت و مملکتی که زندگی می‌کنند، دارای حقوقی هستند. 🔹 امنیت عمومی مهمترین نیاز بشر است، ولو این‌که بسیاری از این‌هایی که عرض کردیم مانند آب و گاز و راه را نداشته باشد. نعمت امنیت، نعمت بزرگی است. 🔹 استحقاق تسهیلات عامه که شامل آب و برق و گاز و راه و... می‌شود، حتّی تعلیم و تحصیلات و علم و سوادآموزی از تسهیلات عامه است و بر عهده‌ی حکومت است. 🔹 مداخله در نصب مسئولین و رأی دادن به رئیس جمهور و وزیر و وکیل و... از حقوق شهروندی است و فرقی بین ادیان مختلف هم نیست. 🔹 یک شیعه نمی‌تواند بگوید چون من شیعه‌ام فقط حقّ رأی دارم، خیر این خلاف کتاب و سنّت است، خلاف حکم خدا و رسول است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21393 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پیام رهبر معظم انقلاب در پی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید محسن فخری‌زاده 🔻 حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته‌ای، شهید محسن فخری‌زاده پیامی صادر کردند. 🔹 متن پیام به این شرح است: 📝 بسم‌الله الرحمن الرحیم ✅ دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. ✅ دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. ✅ اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت می‌گویم و علو درجات او را از خداوند مسألت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ آذرماه ۹۹ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پیام تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی شهادت دکتر فخری‌زاده/ برخورد فوری و قاطع با عوامل ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در پیام تسلیت شهادت دکتر محسن فخری‌زاده تأکید کرد؛ ☑️ شهادت دانشمند متعهد و متخصص، مدیر مجاهد و خستگی ناپذیر و چهره نقش آفرین در دانش و فناوری دفاعی و موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر محسن فخری زاده(ره) توسط تروریست‌های بزدل و ایادی جنایتکار استکبار موجب تأسف و تأثر ملت بیدار و دلیر ایران و حوزه‌های علمیه گردید. ☑️ مستکبران عالم بدانند ایران بیدار و مقاوم و دانشمندان سرافراز آن در برابر آنان تسلیم نخواهد شد و راه استقلال و آزادی و پیشرفت و مقاومت خود را ادامه خواهد داد و داغ سازش و تسلیم را بر دل آن خواهد نهاد و این حوادث خللی در اراده ایران وارد نخواهد آورد و بسیج قهرمان و محور مقاومت آرمان‌های انقلاب اسلامی را محقق خواهد ساخت. ☑️ مؤکداً از مسئولان امنیتی کشور می‌خواهم که در نهایت دقت و سرعت نسبت به شناسایی و برخورد قاطع با عوامل و محرکان این جنایت فجیع اقدام نمایند. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21397 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 قواعد فقهی لازم برای تأسیس نظام پولی/ پول، حاکم بر همه اجزا و شؤون اقتصاد است 🔰 در سیزدهمین میزگرد کنفرانس سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، مطرح شد: 🔻 حجت‌الاسلام سیدهادی عربی: 🔹 حکمرانی یک شیوه و روشی است که قوانین و قواعد و هنجارها باعث می‌شود که کنش‌ها ساختار پیدا کنند، پایدار بمانند و تنظیم بشوند و در همین چارچوب پاسخگو باشند. 🔹 رویکرد‌های اقتصادی در حکمرانی: رویکرد نخست، حکمرانی به‌عنوان یک چهارچوب تحلیلی معرفی می‌شود. رویکرد دوم، رویکرد فراحکمرانی است و رویکرد سوم رویکرد هنجاری نسبت به حکمرانی است. 🔻 حجت‌الاسلام علی نعمتی: 🔹 سه قاعده فقهی برای تأسیس نظام پولی لازم است: 🔹 اولین قاعده، حرمت ربا؛ دومین قاعده، احترام مالکیت‌های شخصی(حرمت اموال مؤمنین)؛ قاعده سوم، اصالت فعالیت بخش خصوصی الا ما خرج بالدلیل. 🔻 حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹 مسئله حکمرانی مسئله مهمی است و باید شاخص‌های آن با معیارهای اسلامی سنجیده شود. 🔹 اگر بگوییم پول یعنی کل اقتصاد، شاید گزاف نگفته باشیم. گرچه پول بخش غیر حقیقی اقتصاد است ولی چون چفت همه قسمت‌های اقتصاد است و همه عرصه‌های واقعی اقتصاد را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد، ازاین‌جهت شاید بتوان گفت پول، حاکم بر همه اجزا و شؤون اقتصاد قرار دارد. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21400 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تفاوت حکم حکومتی با فتوا از نظر آثار/ غیر مجتهد در شرایط خاصی می‌تواند حکم حکومتی صادر کند و نافذ است 🔰 آیت‌الله سید محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تأکید کرد؛ 🔹 تفاوت حکم حکومتی با فتوا از نظر آثار 1️⃣ حکم شرعی به خداوند نسبت داده می‌شود. اما حکم حکومتی به خدا نسبت داده نمی‌شود. 2️⃣ فتوا فقط در حد شخص مفتی و مقلدین او حجت است. در حالی که تبعیت از حکم حاکم شامل همه می‌گردد. 3️⃣ در فتوا اجتهاد شرط است. اما غیر مجتهد در شرایط خاصی می‌تواند حکم حکومتی صادر کند و نافذ است. 4️⃣ فتوا قائم به شخص است و نیابت بردار نیست. در حالی که حکم حکومتی فی الجمله قابل تفویض و توکیل است. 5️⃣ فتوا بر خلاف حکم می‌تواند متعدد باشد. اما حکم حکومتی واحد است. 6️⃣ مفتی دخالت در موضوعات ندارد. اما حاکم می‌تواند در چارچوب خاص در جزئیات هم دخالت کند. 7️⃣ فتوا همه احکام تکلیفی پنجگانه را پوشش می‌دهد، لکن حکم حکومتی شامل دو نوع از انواع حکم تکلیفی می‌شود: الزام به فعل و الزام به ترک. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21403 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ عناصر شش‌گانه فقه نظام/ نظام‌مند بودن فقه یک اصل راهبردی در حکمرانی دینی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رجبی در نشست «بایسته‌های حکمرانی براساس فقه» عنوان کرد؛ 🔰 در فقهی که می‌خواهد احکام ناظر بر جامعه و حکومت را کشف کند، با عناصر متعددی روبرو هستیم، که برای آن شش عنصر قابل طرح است. 🔹 عنصر نخست، گستره‌ موضوعی(یعنی مکلف) فقه نظام است. 🔹 عنصر دوم، گستره‌ احکام است. گاهی احکام رفتاری، گاهی سیاست‌گذاری و راهبردی و گاهی ساختاری هستند. 🔹 عنصر سوم، نظام‌مند بودن فقه است. نظام‌مند بودن فقه یک اصل راهبردی در حکمرانی احکام است. 🔹 عنصر چهارم، نظام بخش بودن فقه است. نظام بخش بودن فقه یعنی فقه باید به زندگی اجتماعی نظم بدهد. 🔹 عنصر پنجم، عدم اکتفا به تبیین حکم کلی است. نظام فقهی افزون‌بر کشف احکام کلی باید وضعیت‌شناسی روشنی از وضعیت موجود را داشته باشد. 🔹 عنصر ششم، موضوع‌شناسی با نگاه نظام‌مند است. همانگونه که به احکام نباید نگاه جزیره‌ای داشت، نباید نسبت به موضوع نیز نگاه جزیره‌ای داشت. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21406 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 در تعارض میان برگزاری حج و جلوگیری از شیوع کرونا، مسأله کرونا مقدم می‌شود 📕 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» خاطرنشان کرد؛ 🔹 حج از موارد استطاعت عرفیه است. در بحث ضرر و حرج هم عرفی می‌دانیم. 🔹 ضرر و حرج متعارف که عرف تاییدش می‌کند مشکل رخ نمی‌دهد ولی غیر متعارف که نادر است و عرف متحمل نمی‌شود مانند بیماری کرونا که در آن هستیم، ضرر بر نفوس است. 🔹 یکی از ملاک‌های تقدم واجب مسأله نفوس بود. بیماری کرونا مربوط به نفوس است و اهم است. حج مهم و بحث کرونا اهم است. اهم که شد مقدم می‌شود. 🔹 فرقی نمی‌کند احتمال ضرر سابق باشد و قبل از سفر، مقارن باشد و یا بعد از سفر بیاید و مریض شود. اگر کسی برود و بیاید بعد واگیر می‌کند نباید برود. 🔹 در وجود المانع بین این احتمالات ثلاث فرقی نیست. نه بخاطر عدم استطاعت شرعی که سید فرمودند بلکه بخاطر عدم استطاعت عرفی. 🔹 بین وجود ضرر و وجود حرج صدق جزئی است. شاید جایی با ضرر، وجوب حج را برداریم و یک جایی با حرج و در موردی هم هر دو. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21411 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری دومین کرسی ترویجی «ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی» 🔹 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری 🔹 ناقد: حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان 📆 زمان: سه‌شنبه 11 آذرماه، ساعت 10 تا 11:30 📌 لینک شرکت مجازی در نشست: 🌐 www.markazfeqhi.com/live ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 در حکم به عدم حرمت قطع عضو نمی‌توان به سیره متشرعه صرف استناد کرد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تصریح کرد؛ 🔹 در حکم اولی تکلیفی، قطع عضو و پیوند آن حرمت ندارد، لکن می‌توان قائل به حرمت قطع عضوی شویم که ضرر فاحش در ارتباط با شخص وجود داشته باشد. 🔹 قاعده الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم چه بسا که جلوی این لاضرر و لاضرار قطع علم کند. دلیل الناس مسلطون علی اموالهم برخی از آیات است. 🔹 اگر قاعده سلطنت مورد قبول سیره متشرعه باشد، این عمل اهل شرع همان عمل عقلاست. شاهد آن این است که غیر اهل شرع هم قاعده سلطنت بر اموال را قبول دارند و اختصاصی به اهل شرع ندارد. 🔹 سیره متشرعه بما هم متشرعون نیست بلکه بما هم عقلا است. در صورتی مورد تأیید است که یک نکته عقلائیه داشته و عقلا هم روش اهل شرع را داشته باشند. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21414 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ پول الکترونیک؛ آثار و احکام آن/ برخی معتقدند کارت به کارت کردن قبض کردن نیست 🔻 آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارز‌ها» تصریح کرد؛ 🔹 پول الکترونیک مکانیزم جدیدی در پرداخت همان اسکناس‌های متداول بانکی است و تعبیر به پول الکترونیک هم یک تعبیر مسامحی است. پول الکترونیک نیست؛ دریافت و پرداختش الکترونیک است. ❓ آیا نقل و انتقال الکترونیک، به تعبیر امروز کارت به کارت کردن، با این عمل قبض صدق می‌کند تا آثار و احکام قبض را داشته باشد یا نه قبض صدق نمی‌کند؟ 📚 بعضی نظرشان این است که پولی را که به حساب و کارت دیگری واریز کرده‌اید تا او برداشت نکرده است، قبض محسوب نمی‌شود و آثار قبض را ندارد. لذا اگر خمس مالش را کارت به کارت کرد تا ارباب خمس یا مرجع تقلید قبض نکرده و برنداشته است می‌گویند حق تصرف در اموالت را ندارد. 🔸 ما در جای خودش نظرمان این است که در این موارد قبض صدق می‌کند و قبض را معنا می‌کنیم که یعنی مال او را در اختیار او قرار دادن که به صورتی می‌تواند در آن تصرف کند و اینجا با کارت به کارت قبض صدق می‌کند. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21425 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه تربیت 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی 📆 زمان: شنبه تا سه‌شنبه/ ساعت ۹ الی ۱۰ 💻 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 📱 لینک شرکت در درس: 🌐 https://engage.shatel.com/b/zay-mdj-tqz-ely _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com