💢 بیت کوین و رمز ارز در صورت ارزشگذاری از سوی عقلاء، قابل معامله هستند
✅ آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «فقه بورس» تصریح کرد؛
📝 آنچه مالیت داشته باشد قابل خرید و فروش است. مالیت یعنی قابل ارزشگذاری باشد. در مالیت مبنای ما عرف و سیره عقلا است.
📝 اگر قائل به مالیت قبل معاوضه شویم و تعلق را در بیع به منفعت بدانیم قابل خرید و فروش میشود.
📝 در بورس و سهام بورس ارزشگذاری میشود یا خیر؟ سیره عقلایی به ارزشگذاری است در نتیجه قابل معامله است. با این بیان معاملات بورس قابل ارزشگذاری هست.
📝 رمزارزها و بیت کوین هم همینطور است. یعنی اگر عقلاء برای آن ارزشگذاری قائل باشند چه محقق باشد چه مقدر باشد قابل خرید و فروش است.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21998
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نشست علمی «فقه التربیه» برگزار میشود
📕 دهمین نشست علمی فقه نظام ساز با موضوع «فقه التربیه» برگزار میشود.
🔻 سخنرانان:
1️⃣ حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی با موضوع چیستی فقه التربیه
2️⃣ حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی با موضوع ضرورت و کارکرد فقه التربیه
📆 زمان: پنجشنبه دوم بهمن ماه ۹۹ از ساعت ۱۰ صبح.
💻 لینک شرکت در نشست؛ https://www.instagram.com/dr.hemati_h/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 تا فقه در فرآیند تصمیمگیری نباشد، مجلس نمیتواند به سمت تمدن اسلامی حرکت کند
🔻 آیتالله سید محمدمهدی میرباقری در دیدار با رئیس فراکسیون «بیانیه گام دوم» تأکید کرد؛
📚 مجلس تراز انقلاب، مجلس تراز تمدن اسلامی است. یعنی در این تراز بیاندیشد و این اندیشهها را برای حرکت جامعه، ریلگذاری کند.
📚 تلقی این است که مقیاس عمل مجلس باید در مقیاس تمدن سازی باشد؛ به تعبیری در مقیاس «بیانیه گام دوم» باشد.
📚 در ساختار مجلس ما، قوانین «عرفی» تدوین میشوند و شورای نگهبان صرفاً خروجی را کنترل میکند.
📚 اگر مجلس بخواهد به سمت تمدن اسلامی حرکت کند باید کار به گونهای باشد که فقه در فرآیند تصمیم گیری حضور داشته باشد، نه اینکه صرفاً در خروجی اثر بگذارد.
📚 نسبت بین فقه و تقنین از مشروطه بوده و الان هم محل بحث جدی است. و از مسائل مهم آن است که آیا حضور فقه در تقنین حداقلی است یا حداکثری؟!
📚 فرآیند کار باید به گونهای باشد که در دراز مدت مجلس به سمت تغییر روال تقنین برای رسیدن به قوانین متناسب با تمدن اسلامی، حرکت کند.
📚 اگر مجلس سطح خود را بالاتر ببرد و در مقیاس تمدنی قرار دهد. دولت نیز در تراز تمدنی قرار خواهد گرفت.
📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22001
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#فقه_قانون
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ توصیههای اسلام به حجاب برای جلوگیری از نگرش کالا گونه به زن است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» عنوان کرد؛
🔹 در باب حجاب دستهای از روایات هستند که غیر مستقیم میتوانند به پوشش دلالت داشته باشند.
🔹 دستهای دیگر از روایت زنان را از کارهایی مانند حنا زدن به کف دست یا بلند کردن موهای جلو پیشانی و یا تراشیدن بخش از سر نهی میکنند.
🔹 نکته نخست اینکه باید این روایات را در بافت خودش بررسی کرد، مثلاً امروزه این نهیها اگر از باب تشابه به مردان باشد برطرف شده است ولی اگر از باب تزیین باشد دلالت بر حرمت و کراهت باقی است.
🔹 نکتهی دیگر، در نگاه دینی ما اگر زنان همیشه به فکر بلند کردن موها و حنا و لاک زدن و اینگونه اعمال باشند، موجب میشود نگرش کالا گونه به زن در جامعه شکل گرفته و وارد زیست جهان جمعی شود و نگاه به زن در جامعه عنوان موجود درجه دو خواهد بود. از این باب به زنان در اسلام توصیه شده آرایش نداشته باشند تا نگاه کالا گونه به زن شکل نگیرد نه اینکه از باب تشابه به مردان بوده باشد.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22007
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نشست «راههای تقویت جایگاه فقه حکومتی و فقه نظام در قانونگذاری» برگزار میشود
💢ششمین نشست از سلسله نشستهای علمی آسیبشناسی تقنین و قوه مقننه در ایران با موضوع «راههای تقویت جایگاه فقه حکومتی و فقه نظام در قانونگذاری» برگزار میشود.
🎙 سخنرانان: حجتالاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی و حجتالاسلام والمسلمین حسنلو
📆 زمان: پنجشنبه 99/11/2 ساعت 10(به صورت وبیناری و حضوری)
🌐 لینک حضور:
https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/feghenezam
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 رونمایی از کتاب فقه و اجتهاد حکومتی
📚 کتاب فقه و اجتهاد حکومتی به همت انتشارات حوزه علمیه خراسان رونمایی شد.
📝 این کتاب نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان است.
🔻 کتاب فقه و اجتهاد در 3 بخش تدوین شده است؛
🔹 بخش اول با عنوان نگاه کلی به دیدگاه عالمان شیعی در لزوم تشکیل حکومت اسلامی و مفهوم شناسی فقه حکومتی در سه فصل ارائه گردیده است.
🔹 بخش دوم با عنوان فقه سیاسی و حکومتی، چشم انداز، راهبردها و آرمانهای آن را مورد بحث قرار داده است.
🔹 بخش سوم نیز اجتهاد در حکومت اسلامی و نگرش سیستمی به دین را مورد بررسی قرار داده است.
📚 کتاب فقه و اجتهاد حکومتی در 448 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#حوزه_علمیه
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 آغاز اولین برنامه ۵ ساله حوزه از ۱۴۰۰ / منظومه تحول در حوزه طراحی شده است
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری حوزه با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خبر داد؛
📝 مدیریت حوزه در این ۴ سال تلاش کرد در گام نخست، مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه، رویکردها و جهتگیری کلانی که از اندیشه امام(ره) برمیخیزد و رهبری معظم مفسر و مبین آن هستند را دنبال کرده و به یک طراحی جامع و کلان برساند.
📝 حاصل این تلاش مستمر و ۴ساله در بخش طراحیها، منظومهای است که شاید برای نخستین بار، مقام معظم رهبری فرمودند «مسیر همین است» این موضوع برای ما هم افتخار بزرگی است و هم مسئولیت سنگینی را برای حوزه بهوجود میآورد.
📝 در گام دوم، برنامه ۵ساله حوزه علمیه را داریم که آمادهسازی آن ۲ سال بهطول انجامیده است و سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی آغاز اولین برنامه ۵ ساله حوزه علمیه خواهد بود.
📝 برنامه ۵ ساله، از تجاربی که در جامعه المصطفی، چند نهاد دیگر و تجارب خود حوزه علمیه جمع آوری شده، بهوجود آمده و شامل۴۰مضمون اصلی و ۹۰۰ شاخص، ردیف و برنامه است که ذیل آن دهها طرح کلیدی و بنیادی وجود دارد.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22011
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#تحول_در_حوزه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تصویب قانون چه تأثیری بر اجرای احکام شرع دارد؟/ برخی نقش تضمینی و برخی نقش الزامی قائل شدند
📝 آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری» تأکید کرد؛
📚 وقتی قانونگذار مطابق حکم شرعی قانونی تصویب میکند چه چیزی را انشاء میکند؟ احتمالاتی در توجیه قانونگذاری در اینگونه موارد مطرح است:
🔹 وجه اول: تصویب قانون فقط نقش تضمین اجرا دارد؛ به گونهای که بدون تصویب قانون، حکم شرعی ضمانت اجرا ندارد.
🔸 نقد: در یک نظام اسلامی روشن است که باید منطقا احکام شرعی مرجع باشد. در جایی که حکم شرعی، قطعی واضح است تکلیف روشن است. در موارد دیگر باید با اجتهاد یا تقلید حکم فقهی آن را به دست آورد.
🔹 وجه دوم: تصویب احکام و موازین فقهی در شکل مواد قانونی به معنای التزام قانونی به مقررات شریعت و تعمیم اجرای آن است.
🔸 نقد: اگر هدف، ابراز تعهد و بیان مواضع است این کار با یکبار ابراز تعهد کلی و عمومی در قبال شریعت حاصل میشود. لازم نیست در مورد تک تک احکام این کار تکرار بشود.
🔸 قانونگذار فقط برای نهادهای حاکمیتی تعیین تکلیف نمیکند بلکه به هنگام تصویب قانون، برای مردم هم(مستقیم یا غیر مستقیم) تعیین تکلیف میکند. بنابراین نمیتواند گفت قانونگذار در مورد احکام الزامی شرعی فقط ضمانت اجرا ایجاد میکند.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22015
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برای رسیدن به مدیریت فقهی اخلاقمحور باید به تکلیف اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی توجه کنیم
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در هماندیشی «رابطه فقه و اخلاق» مطرح کرد؛
📝 مدیریت فقهی از نظر کسانی که این مدیریت را ناکارآمد میدانند، دو ایراد اساسی دارد؛ 1 - مدیریت فقهی یک مدیریت انفعالی میباشد و 2 - این مدیریت، یک مدیریت حداقلی است.
📝 مدیریت فقهی اخلاقمحور به معنای چنین مدیریتی است که هم ضمانت اجرا دارد و هم ارزشهای اخلاقی در آن مدیریت رعایت شده است.
📝 به عقیده ما میتوان چنین مدیریتی را بر اساس موازین دینی و معارف دینی تبیین کرد، مدیریتی که هم ضمانت اجرا داشته باشد و هم ارزشهای اخلاقی در آن رعایت شده باشد.
📝 ما میتوانیم مفهوم سیاست فرهنگی و سیاستگذاری فرهنگی را از روایات استفاده کنیم و باید به این مفهوم توجه کنیم..
📝 مفهوم تکلیف اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی به منظور آنکه بتوانیم یک مدیریت فقهی اخلاقمحور داشته باشیم، باید مورد توجه قرار بگیرد.
📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22020
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 احکام تکلیفی متوجه اشخاص حقوقی نمیشود
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد؛
🔹 از جمله ادلهای که قائلین مشروعیت حکومت با رای مردم به آن تمسک کردهاند این است که در شریعت اسلام واجباتی مانند اجرای حدود و و أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وجود دارد که مردم مخاطب قرار گرفتهاند. در حالی که در عالم واقع ورود همه مردم برای انجام آنها قابل تصور نیست؛ بر این اساس نیازمند دولت متمرکز و مقتدر هستیم که با رای مردم حاصل میشود.
🔹 یعنی تشکیل این دولت، واجبی است که متوجه مردم میشود و این وجوب از باب مقدمه واجب است. یعنی رأی دادن واجب اصلی نیست بلکه مقدمه است برای واجب دیگر که تشکیل حکومت است.
🔸 نقد: برای مجتمع یا باید شخصیت حقیقی متصور شد یا حقوقی، با توجه به اینکه تصور شخصیت حقیقی برای آن قابل تصور نیست لذا باید آن را شخصیت حقوق بدانیم، لکن اشکال این است که احکام تکلیفی متوجه اشخاص حقوقی نمیشود زیرا لوازم حکم تکلیفی این است که در صورت عدم انجام، عقاب شود حال آیا میتوان واجباتی را به اشخاص حقوقی متوجه بدانیم در حالی که نمیتوان آن را عقاب کرد؟
📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22024
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 بیستودومین اجلاسیه سالانه اساتید حوزه برگزار میشود
🔰 حجتالاسلام والمسلمین حامدی، معاون سطوح عالی و خارج حوزه خبر داد؛
📚 بیست و دومین اجلاسیه اساتید حوزه امسال به دلیل شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار میشود.
📚 این اجلاسیه در یک جلسه با حضور همه اساتید سطوح عالی، مراکز تخصصی و... و با سخنرانی وبیناری حضرت آیتالله نوری همدانی و آیتالله اعرافی برگزار خواهد شد.
📚 هر ساله با حضور اساتید، کمیسیونهایی در ارتباط با موضوع مشخص شکل میگرفت، امسال همان رویه، ولی با موضوع آموزش در فضای مجازی برگزار میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفت_و_گو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تبیین گستره شریعت برای استخراج نظام سیاسی اسلام/ پایمان در آینده و چشممان در گذشته است
💯 نشست «شورای تخصصی سیاست» به همت دبیرخانه مفتاح برگزار شد.
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست:
🔹 بدون پرداختن به بحثهای فلسفه فقه، حقوق و اصول نمیتوان نظامی را تنظیم کرد. مگر میشود بحث از گستره شریعت نداشت، ولی نظام سیاسی اسلام از دیدگاه شهید صدر را استخراج کرد!
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:
🔹 در بررسی نظام سیاسی چرا تنها باید دیدگاههای شهید صدر مورد بررسی قرار گیرد؟ اگر هدف دنبال کردن مبانی مجتهدین باشد، از دیگرانی مثل امام راحل هم استفاده شود.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی:
🔹 اگر قرار است نظام سیاسی و دیدگاهی شهید صدر ارائه شود، طبیعتا این نظام سیاسی باید مبتنی بر بُعد معرفتی باشد و عملا بتواند گویای اجزا، مولفهها، نسبتها، تناسبها و نتیجهها باشد.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار:
🔹 باید نسبت شهید صدر را با امروز انقلاب اسلامی بسنجیم. نمیشود پای ما در فردا و چشممان در گذشته باشد. انقلاب اسلامی پای ما را به فردا برده اما چشممان در عقب است.
متن کامل: http://meftaah.com/?p=22028
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com