eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استفتائی درباره فعالیت در بازار فارکس ❓ سؤال: آیا فعالیت در بازار فارکس(خرید و فروش ارزهای خارجی) جایز است؟ 📚 جواب: بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار معاملات ارزهای خارجی، دو دسته‌اند: 🔹 دسته اول(که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته‌اند)، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده‌اند و حضور واقعی در بازار مذکور ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می‌دهند که مشتری در آن مشغول معاملات ظاهری می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصل شده نمی‌گردد. 🔹 دسته دوم کارگزارانی هستند که حضور واقعی در بازار دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید به نکات زیر توجه شود: 🔸 1 - معاملات باید به صورت خرید و فروش واقعی باشد، بنابراین اگر کسب درآمد صرفا براساس پیش بینی نوسانات قیمت باشد، مشروع نیست. 🔸 2 - معاملات اهرمی" که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22051 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تربیت حق است یا حکم؟/ مبنای حق در کتب حقوقی عرف و در اسلام اعتبار شارع است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» تصریح کرد؛ 📚 برای مشخص شدن تربیت که آیا حق است یا حکم، باید حقیقت و ماهیت حق و حکم روشن شود. 📝 تعاریف متعددی برای حق مطرح شده که در سه دسته ذیل قابل تقسیم هستند؛ 1️⃣ تعریف به لوازم: حق آن چیزی است که قابل اسقاط و انتقال به غیر است به خلاف حکم. 2️⃣ تعریف اول ماهوی: طبق نظر مشهور فقها، حق نوعی سلطنت یا مرتبه ضعیفی از سلطنت است. 3️⃣ تعریف دوم ماهوی: حق نوعی از ملکیت و رابطه بین صاحب حق و متعلق آن است. 📚 البته برخی مانند مرحوم نایینی(ره) هر دو تعبیر سلطنت و ملکیت را در کنار هم به کار برده است. 📚 تعاریف حکم هم متفاوت است. برخی مانند امام خمینی(ره) و مرحوم خوئی رحمهما الله قائل هستند که حکم امری اعتباری است و برخی مانند آخوند خراسانی و شهید صدر رحمهما الله حکم را امری واقعی و اراده و یا مانند محقق عراقی(ره) آن را اراده مبرزه می‌دانند. 📚 نکته مشترک در تعاریف مختلف این است که حکم امری غیر قابل اسقاط و انتقال است. 📚 مبنای حق در کتب حقوقی، عرف و بنای عقلاء است، ولی در اسلام مبنای جعل و مشروعیت حق، اراده و اعتبار شارع است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 عزم جدی حوزه علمیه برای کمک به قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی در آیین افتتاحیه دفتر قم مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد؛ 🔹 باید از ظرفیت علمی حوزه برای وضع قوانین بر مبنای اسلامیت حکومت استفاده بیشتری شود. 🔹 بیش از ۳ هزار استاد سطوح عالی در حوزه علمیه وجود دارد و ۳۰۰ کرسی خارج فقه در حال برگزاری است. 🔹 حوزه علمیه با دارا بودن ۶۸ مرکز تخصصی، ۳ هزار پژوهشگر، ۲۰۰ مرکز پژوهشی، ۲۱ انجمن علمی و ۱۸۸ نشریه ظرفیت بالایی در کمک کردن به مجلس شورای اسلامی در وضع قوانین دارد. 🔹 هر سال یک هزار پایان نامه در سطح حوزه علمیه دفاع می‌شود و در طول ۴۰ سال گذشته مقالات بی شماری توسط طلاب و اساتید حوزوی نوشته شده است. 🔹 اگر نخبگان حوزوی احساس کنند پژوهش‌های آن‌ها در وضع قوانین موثر است ورود جدی و با انگیزه‌ای به آن خواهند کرد و مسیر اسلامی سازی قانون گذاری را هموارتر خواهند کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 براساس روایات شیعه، ضرب دراهم و دنانیر از مختصات حاکمیت نیست ✅ آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارز‌‌ها» بررسی کرد؛ 🔹 حکم اول: آیا غیر از حاکمیت و دولت کسی شرعا حق دارد استخراج بیت کوین داشته باشید یا خیر؟ ❇️ جمعی از علمای اهل سنت فتوا دادند که استخراج بیت کوین حرام است. دو دلیل از کلمات آن‌ها استفاده می‌شود. 🔹 دلیل اول: حق امام است، لذا کسی حق ندارد در حق دیگری تصرف کند. 🔹 دلیل دوم: ضرب دراهم و دنانیر به مردم واگذار شود، موجب فساد می‌شود. 📚 نسبت به خصوص بیت کوین این دلیل آقایان که چون به غیر حاکمیت واگذار شده منجر به فساد و افساد می‌شود اتفاقا مسأله بر عکس است. اصل احداث رمزارز‌ها به این جهت بود که قوه مرکزی که در این پول دخالت کند، وجود ندارد. 📚 نکته دیگر این‌که مصالح عامه چون مصالح عامه است باید در اختیار دولت باشد، حرف قابل قبولی نیست، تحت نظارت دولت بله اما تحت اختیار او نه. بنابراین بر فرض که انتشار پول جزء مصالح عامه باشد اقتضا ندارد که فقط دولت باشد مصلحت عامه اقتضا می‌کند که تحت نظارت دولت باشد. 📚 به نظر ما از روایات شیعه استفاده می‌شود که ضرب دراهم و دنانیر از مختصات حاکمیت نبوده است. 📘 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22057 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 نشست پژوهشی «ضرورت رویکرد پژوهش محور در حوزه‌های علمیه» برگزار می‌شود. 🎙سخنرانان: آیت‌الله علیدوست 📆 زمان: دوشنبه 6 بهمن 1399، ساعت 10:30 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بررسی فقهی و حقوقی قاعده حریم حمی 📻 رادیو معارف در برنامه «فقه پویا» به تبیین قاعده حریم حمی و نقش آن در قانونگذاری می‌پردازد. این برنامه از ششم بهمن ۹۹ به روی آنتن می‌رود. 🔹 گفتنی است از قواعد فقهی که می‌توان با استفاده از آیات و روایات، آن را بنا نهاد، قاعده «حریم حمی» یا «مراقبت از حریم احکام الهی» است. 📘 برابر این قاعده، حرمت قطعی را در موارد خاص و مهم، می‌توان از نقطه کانونی به محیط پیرامونی گسترش داد و حکم ممنوعیت را در آن محیط به انگیزه حفاظت مطمئن‌تر از نقطه کانونی جاری ساخت؛ این قاعده در میان عرف و عقلا نیز جریان دارد. ❇️ برنامه «فقه پویا» به کارشناسی حجج‌اسلام والمسلمین سعید داودی و ابوالقاسم مقیمی‌حاجی دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف پخش می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 دبیرخانه ملی دین و حکمرانی با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار میکند. 🔹نشست راهبردی فقه و قانون گذاری 🔸اقتضائات قانون‌گذاری برای نظام خانواده 🔹با ارائه: 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین سوزنچی عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم ⏱زمان : سه شنبه 7 بهمن ماه 1399 ساعت 14:30 الی 16:30 🏢مکان: تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی جهت حضور نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09352251690 پیامک بفرمایید. 🎥همچنین علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند 🌐https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=9538&forceview=1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ از دیدگاه اسلام محدودیتی برای زن و مرد در حیطه خانواده جهت رفع نیازهای جنسی وجود ندارد 📝 حجت‌الاسلام بستان در درس گفتار «نظر جنسی اسلام» تصریح کرد؛ 📚 شبهه‌ای در زمینه امکان رفع نیاز جنسی وجود دارد که اسلام زن را از نظر جنسی در تنگنا قرار می‌دهد. لکن در یک استدلال چهار مرحله‌ای می‌توان این شبهه را رفع نمود و بر اساس ادله دسته اول و دوم نتیجه اولیه لزوم مراجعه به زن در بازه چهارماهه گرفته شد. 📚 روایت دیگری در ادله دوم جای می‌گیرد که به جای زمان، معیار کیفی می‌دهد و به سختی افتادن زن را معیار مراجعه به مردان می‌داند که جمع آن با روایات چهار ماه به این شکل می‌شود که مرد دو وظیفه دارد. یکی حداقل هر چهار ماه رابطه و دیگری در فرض اضرار به زن وظیفه دارد به نیاز زن توجه کند. 📚 ادله دسته سوم با مراجعه به قواعد فقهی: از تعدادی از قواعد فقهی مانند قاعده لاضرار، لا حرج و قاعده نهی از منکر در این زمینه می‌توان استفاده نمود و بیان کرد اگر زن در این زمینه دچار ضرر شود یا به مشقت بیفتد مرد وظیفه پیدا می‌کند که نیاز او را تامین کند. 📚 توضیح ادله چهارم: علاوه بر سه دسته اول که بر بعد حقوقی تاکید داشت، روایات زیادی نیز وجود دارد که توصیه و تاکیدات فراوانی را به مردان در قالب مستحبات داده است که نیاز زنان توجه کنند. 📚 بر اساس این چهار دسته ادله روشن شد نگاه اسلام به مسئله ارضای نیاز جنسی چیست و براساس نکات بیان شده مشخص شد تنگنا و محدودیتی در حیطه خانواده برای زن و مرد در این موضوع وجود ندارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 تبیین بنیادهای ساختار سیاسی اسلام از سوی اهل‌بیت(ع)/ از دیدگاه اسلام تفاوت‌های طبیعی منشأ امتیازات اجتماعی نیست 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان داشت؛ 🔹 تفاوت‌های طبیعی منشأ امتیاز نیست، مثلا اگر عده‌ای رنگ پوستشان نوع خاصی باشد و یا از منطقه جغرافیایی خاصی باشند، امتیاز خاصی بر دیگران ندارد. 🔹 ممکن است تفاوت‌ها منشأ تنوع در کار در جامعه باشد، یعنی استعدادهای یک فرد مشخص کند که چه کاری را این شخص انجام بدهد و چه کاری را شخص دیگری انجام بدهد. بنابراین هر فردی باید بنا بر استعدادی که دارد، کار مطابق با آن استعداد را انجام دهد. 🔹 تفاوت‌های طبیعی منشأ امتیازات اجتماعی نیست؛ اما اگر تفاوت‌های طبیعی باعث شد که کسی در کار خاصی بهتر باشد، آن کار را به او می‌سپارند. 🔹 در حجه‌الوداع مهم‌ترین سخن نبی اکرم(ص) در خصوص اهل‌بیت(ع) و نقش آن‌ها در نظام سیاسی و تبیین بنیادهای ساختار سیاسی در جامعه اسلامی بوده است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22065 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 در فقه تربیت هنوز ادبیات لازم برای آموزش فقه حکومتی نظام ساز تولید نشده است 🔰 معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در نشست «چیستی فقه التربیه» تأکید کرد؛ 📚 علوم تربیتی یکی از رشته‌های علوم انسانی است و به مجموعه دانش‌هایی که به مبانی اصول، اهداف، روش‌ها و حل زمینه‌ها و عوامل تعلیم و تربیت و فلسفه آن می‌پردازد، گفته می‌شود. 📚 پس از انقلاب و با اسلامی سازی علوم انسانی این بحث مطرح شد که موضع اسلام در رابطه با مباحث و مسائل علوم تربیتی یا دانش تربیت چیست و اینجا بحث علوم تربیتی - اسلامی و یا تعلیم و تربیت اسلامی مطرح شد. 📚 در مرحله بعد، بحث نگاه‌های کلان و مکتب واره به تعلیم و تربیت مطرح شد و تلاش‌های در رابطه با نظام تعلیم و تربیت اسلامی صورت پذیرفت. 📚 حال فقه تربیت بر اساس ضرورت استخراج دیدگاه شارع در ساحت تجویزهایی که در علوم تربیتی وجود دارد، مطرح شده است. 📚 رویکرد فقه فردی اجتماعی برای حل مسائل و مشکلات زندگی متدینانه انسان‌ها در جامعه می‌اندیشد. 📚 رویکرد فقه حکومتی ناظر به اجرا احکام در جامعه در همه عرصه‌ها است. 📚 در رویکرد حکومتی نظام ساز، فقه تربیت مجموعه احکام منسجم و مرتبط برخاسته از مبانی در راستای پاسخ به مسائل فردی، اجتماعی و حاکمیتی تعلیم و تربیت با رویکرد اداره جامعه در راستای اهداف اسلام و تعیین کننده حکم نهادها و سازمان‌های مرتبط با اداره جامعه است. 📚 کسانی که فقه تربیت را به معنای فقه اکبر می‌گیرند به نوعی مساوی با تعلیم و تربیت اسلامی می‌شود. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22071 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید
💯 تأسیس ابواب جدید فقهی باید مدبرانه باشد/ فقه تربیتی یعنی علمی که تجویزات تربیتی خودش را از شریعت و فقه می‌گیرد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در نشست «ضرورت و کارکرد فقه التربیه» تصریح کرد؛ 🔹 تأسیس ابواب جدید فقهی باید مدبرانه و بر اساس یک طرح از پیش طراحی شده باشد و جغرافیای توسعه فقه باید روشن باشد. فقه تربیتی با این منطق ضرورت پیدا می‌کند. حوزه‌های علمیه برای روزآمدی خودشان و این‌که بتوانند نیازهای جامعه و حکومت اسلامی را پاسخگو باشند باید بر اساس یک نقشه کلان پیش بروند. 🔹 استدلال نخست ضرورت پرداختن طلبه‌های جوان و انرژی‌های جدید بر اساس این مبنا است. یعنی اولا لزوم همراهی حوزه‌ها و توسعه دانش فقه با نیازهای جامعه به حکومت اسلامی و دوم قبول این نکته که مدیریت توسعه فقه باید بر اساس نقشه جامع باشد. 🔹 استدلال دوم از سمت خود فقه است یعنی فقه باید به عرصه‌های جدید سرک بکشد و در برخی از عرصه‌های جدید توقف کند، یعنی بار خودش را پیاده کند و آن جا رحل اقامت بگزیند و مفصل تفقه بکند که باز هم می‌بینیم تعلیم و تربیت مهم است و از این طرف ضرورت تخصصی سازی فقه هم می‌شود این استدلال را مطرح کرد. 🔹 وقتی فقه التربیه را کنار هم می‌گذاریم و از ترکیب فقه تربیتی سخن می‌گوییم به این معنا است که موضوع را از علم تربیت بگیریم و محمول را از فقه بگیریم پس بنابراین فقه تربیتی یعنی علمی که تجویزات تربیتی خودش را از شریعت و فقه می‌گیرد و استخدام می‌کند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22075 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاهی که قائل به نقصان عقول زنان می‌باشد، مخالف آیات، روایات و نظر مشهور فقهاست 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» بیان داشت؛ 🔻 یکی از ادله‌ای که قائلین به نقص در عقول زنان به آن استناد کرده‌اند آیه شریفه ۲۸۲ سوره بقره است که ۵ دیدگاه برای آن بیان شده است. 1️⃣ تفاوت تعدد شاهد به دلیل غلبه احساسات زن در مقابل مرد است که موجب فراموشی آن‌ها می‌شود؛ لذا اگر یکی از زنان فراموش کرد دیگری یادآوری کند. 2️⃣ تعدد شهادت زن به دلیل ضعف در قوه حافظه آن‌ها است. 3️⃣ فضای اجتماعی به‌گونه‌ای بوده که زنان در کارهای اجتماعی دخالتی نداشته‌اند؛ براین‌اساس زنان دقت کافی در حوادث نداشتند لذا در شهادت آن‌ها گفتند دو نفر باشند که اگر یکی فراموش کرد دیگری یادآوری کند. 4️⃣ تعدد زنان در امر شهادت که مورد بحث آیه شریفه است حکایت از نقصان عقل زنان دارد. 5️⃣ غفلت و فراموشی که قرآن اشاره دارد «فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى»، به سبب مشغله زیاد زنان درگذشته است. 🔻 نتیجه: استدلال به آیه برای اثبات نقصان عقل در زنان کامل نیست زیرا؛ 🔹 1 - مخالف با نظر مشهور است. 🔹 2 - مخالف با روایات است، زیرا عقل در روایات یعنی وجه افتراق انسان اعم از زن و مرد با حیوان و نوعی نیرو و توانمندی که به‌وسیله علم و تجربه افزایش پیدا می‌کند و میان زن و مرد مشترک است. 🔹 3 - مخالف با قرآن کریم است، زیرا قرآن هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده است مانند آیه ۴۰ سوره غافر. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com